Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 141 reacties
Bron: IGN

Gastschrijver Munechika Nishida heeft voor de Japanse technologiesite Impress Watch een interessant artikel geschreven over hoe het ondernemingsplan van Sony voor de PlayStation 3 veranderd is en hoe dit de prijzen van games beÔnvloedt. Volgens de journalist van onder andere de krant Asahi Shimbun en het magazine Ultra One PC wilde Sony oorspronkelijk van het ontwikkelgedeelte voor de PS3 een open platform maken. Eindgebruikers zouden daarop zelf applicaties kunnen schrijven, zoals games en diensten. Aangezien het Japanse bedrijf deze consumenten hiervoor geen kosten kon rekenen, zouden ook de royaltykosten voor third party publishers drastisch verlaagd worden. Het gevolg hiervan zou zijn dat de kosten voor de games lager zouden uitvallen, terwijl de console zelf aan de prijzige kant zou zijn.

PlayStation 3 logoNiettemin zou het Sony niet gelukt zijn tijdig de nodige voorbereidingen te treffen voor de beoogde open ontwikkelomgeving, inclusief handleidingen, veiligheidsmaatregelen en community features. Het bedrijf zou daarom ertoe bewogen zijn het geplande ondernemingsmodel terug te draaien richting het concept dat gebruikt werd voor de PlayStation 1 en 2. Dit houdt in dat de gameconsole zelf met verlies verkocht wordt, terwijl de gameroyalty's en betaalde diensten moeten zorgen voor de broodnodige inkomsten. Nishida claimt van meerdere bronnen gehoord te hebben dat de spellen daarom in Japan tussen de 60 en 67 euro gaan kosten. Dit bedrag ligt iets hoger dan wat er in dit land voor PS2-games neergelegd moet worden. Als het prijsniveau voor softwaretitels in Europa gelijk blijkt te zijn aan dat in Japan, dan zouden de games ook iets duurder zijn dan titels voor de Xbox 360, die een adviesprijs van 60 euro hebben.

Het is niet de eerste keer dat de prijs van 60 dollar of hoger valt. Sony America-topman Kaz Hirai gaf zelf afgelopen zomer al aan dat de games mogelijk deze prijsgrens zouden overtreden. Naast de royaltykosten werden toentertijd de hoge ontwikkelkosten genoemd als reden. Afgezien van een stijging van deze prijzen zou Sony ook van plan zijn om meer aandacht te geven aan de PS3-versie met 20 gigabyte harde schijf, aangezien in het nieuwe marketingconcept de extra schijfruimte voor eigen gameontwikkeling minder relevant zou zijn. Het zou voor de consolefabrikant daarom makkelijker zijn om wat betreft aandacht terug te gaan naar ťťn type PlayStation3. Wel zou de 60Gb-versie nog gewoon beschikbaar blijven.

Update (27-09, 07.40): In de tussentijd zijn er zeven titels op de site van Sony verschenen die op basis van voorinschrijving besteld kunnen worden. Allen hebben een prijs meegekregen van 59,95 dollar, wat identiek is aan de richtprijs voor Xbox 360-games in de Verenigde Staten.

PlayStation 3 (zwart)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

De advies prijzen voor XBOX 360 games zijn 64,99 en 69,99 euro hoor.

De PS3 games gaan hooguit een euro of 3 meer kosten.
Ik heb de inkoopsprijzen al gezien en naar verwachting gaan de games tussen de 55 en 65 euro worden aangeboden ( dump zaakjes niet meegerekend )

FRS, Bol en wehkamp zullen zoals gewoonlijk de advies prijzen hanteren die net als bij de xbox op 64,99 en 69,99 liggen.
Wat jullie wel vergeten is dat Sony geld gaat vragen voor online gamen, dus dat komt er per spelletje OOK nog eens bij :( ik vind de prijzen wel te duur op die manier. Want je bent met die 60 nog niet klaar !
Sony gaat idd geld vragen voor extra zooi bij een spel, dus dan brengen ze 80% van de content op de game zelf uit, en verkopen dan de rest van de game tegen woekerprijzen.
Nee, Sony gaat GEEN geld vragen voor online gamen (zoals MS wel doet), je kunt EXTRA content kopen als je wilt...
Dat zijn normale prijzen. Het kost miljoenen en veel stress om een game te maken en dan is zo'n bedrag voor een top spel een habbekrats. Vind je hem niks of niet waard voor de volle bedrag dan wacht je toch tot 'ie is afgeprijsd wat tegenwoordig heel snel gebeurd (Ubisoft bijvoorbeeld doet dat heel rap). Geld hetzelfde voor films en muziek.
Onzin, voor de pc zijn diezelfde games 50 euro, dus waarom 10 tot 17 euro meer voor de console? Dat heb ik mij nu altijd al afgevraagd, waarom identieke games voor de consoles altijd (veel) duurder zijn dan voor de pc.
Kijk eens naar het prijsverschil tussen een PC en een console met dezelfde prestaties... Dat zijn dus die royalties waar het artikel over spreekt, die je daarom betaald.

@countess: ik had het dan ook over de PC (dus de kast met inhoud bedoelde ik) niet over de monitor... Exclusief monitor / HD TV is het verschil nog steeds groot volgens mij, maar goed, misschien dat jij je PC onder kostprijs kunt kopen ;)
Kost veel of is duur lieve schat :)
reken daar de HD-TV eens bij die je ook moet kopen.
anders kan je met geen mogenlijkheid spreken over "de zelfde prestaties" natuurlijk.

en kijk, ineens is die PC helemaal niet zo duur.
Ik heb een HDTV met SPVA paneel en een xbox360 en dit heeft me zo'n 1500 euries gekost.

Mijn game-pc kost een stuk duurder kan ik je wel vertellen :+
als een game developer nintendo/sony/microsofts niet betaald bestaan de consoles niet, en zeker niet voor die relatief lage prijzen.

je koopt hem eigenlijk in afbetaling.
Voor 1500 euro kan ik makkelijk een game-PC bouwen die krachtiger is dan de Xbox 360 en PS3..
omdat je de gameconsole zelf nog terug moet betalen door aanschaf van games.
Deze console wordt zoals bekend met verlies verkocht.
Niet alleen games hoor, ook allerlei accessoires etc wordt op verdiend.. En vergeet Xbox Live niet met het abbonement voor Gold, en alle micro-transacties die daar plaatsvinden.. MS heeft dus wel met minder dan 6 games per console hun verlies eruit denk ik (als die 150 euro uberhaupt klopt)..
Ja een console schaf je aan met een lening eigenlijk.
Bij elke game is een x percentage van de prijs een onderdeel van de ontwikkelingskosten van de console.
Helaas blijft deze lening voor altijd lopen....

Dat er nog steeds geen systeem is, waarbij games goedkoper worden naarmate je meer games hebt aangeschaft.
daarom koop ik nog steeds een dikke pc.
Is in beginsel duurder, maar je kan er ook veel meer mee!
Heel leuk dat een XBOX 3 cores heeft, maar een office of andere applicatie werkt er niet op!

Daarnaast kun je op de pc alle spellen spelen van alle voorgangers die er waren, van ZX-spectrum, MSX, ATARI alle pc's van 286 tot quadcores en van SNES, N64, PS2 tot XBOX, etc.

En bijna alle games worden gepoort naar pc + het initiele aanbod is nog steeds vele malen groter!

Daarbij heb je tegenwoordig ook gewoon nog steeds (draadloze) controllers voor de pc. En bepaalde barebones passen ook gewoon onder je tv en maken amper geluid.

Maar de marketing mensen van XBOX en PS3 willen je graag doen geloven dat een console 'beter' is.

De enige reden waarom ik een console zou kopen is 'geldgebrek' . Maar dat is net als een lening . Uiteindelijk ben je veel duurder uit! (waarom denk je anders dat die bedrijvenin die lucratieve markt zijn gestapt?)

Wij als consument hebben de macht om een spel in prijs te doen laten zakken! .. Hoe? .. gewoon .. het de eerste maand massaal NIET kopen! .. gevolg: prijs daalt als een gek..
ja maar de xbox360 word ook nog steeds met $150 verlies verkocht.
dus dat zijn 6spellen om de kosten er uit te halen per console.
Kijk en dit vind ik nu altijd grappig te lezen. Dit zijn normale prijzen.

Als je echter prijzen ziet van 200+ euro voor en OS is dat idioot duur. Dit is toch maar 3 games. En als ik de tijd kijk dat ik een OS gebruik (5-6 jaar) en uitzet tegen de tijd dat je een game blijf spelen denk ik dat de prijs van een OS dus nog wel mee valt.
En niet vergeten dat ze een VETTE winstmarge op elk spel willen rekenen:P
Dat ding wordt zo wel erg duur... eerst al veel teveel betalen om de PS3 te krijgen, dan nog eens teveel betalen voor de games :(
Next Gen Console = Next Gen Prijzen :+
Dan wil ik ook Next Gen Loon.

Maar de prijzen van games beginnen langzamerhand wel een beetje erg hoog te worden. En toch zullen mensen het er voor uitgeven.
Maar je kan ook altijd nog een aantal maanden wachten tot de game die je wil hebben weer wat in prijs gedaald is.
Vroeger kosste een nieuw SNES spel zoals Donkey Kong Country gewoon keihard 159 gulden, dus wat dat betreft valt het eigenlijk wel mee.

Maar ik moet zeggen dat de Wii games prijzen mij ook wat beter in de oren klinken.
Dan wil ik ook Next Gen Loon.
Dat past dan bij je Next Gen Baan :+

Even serieus, de prijs is best hoog maar in vergelijking met vroeger... alles wordt duurder vanwege inflatie dus games ook. Als je goedkoop wilt koop je nu een Xbox 1 en grabbelt in de actiebakken bij de speelgoedwinkels ofzo de spellen op voor 10 euro per stuk!
Dat klopt. Cartridges met aanvullende chips en peperduur geheugen. waaarom dacht dat iedereen op CD/DVD/BR/HD DVD overgestapt is?
NEO GEO, die was pas duur....
*cough*bullshit*cough*
Volgens mij zijn alle console games zo duur..
als je een beetje zoekt zijn alle nieuwe games voor rond de 50-55 euro te vinden.
In 1993 of dergelijks waren PC spellen ook al vaak 100 gulden. Ik kan me nog herinneren dat ik xwing kocht voor dat geld...

De berichtgeving (of in ieder geval de titel) hier klopt natuurlijk weer niet erg, wat er niet bij vermeld wordt is dat PS2 spellen gemiddeld 47 euro zijn in Japan, en dat dat dus een stijging van 20% is. De prijzen zouden hier dan neerkomen op 75+ euro!!! |:(
Je kunt geen omrekening naar guldens meer maken omdat de euro al lang geen 2.2xxx gulden meer waard is (en achteraf gebleken is datie dat ook nooit is geweest, ja we zijn weer goed genaait door onze eigen regering)..
Even ter info om een gevoelsprijs te krijgen:

50 euro = 110 gulden
55 euro = 121 gulden
60 euro = 132 gulden
67 euro = 147,40 gulden

Misschien wel zeikerig om over de gulden te beginnen, maar ik vind de vergelijking altijd handig en geeft doorgaans goed aan of iets duur is of niet, zeker voor de gulden generatie. Dus ik vind dit wel degelijk behoorlijke prijzen voor games, zeker als je meenemt dat de aanschaf ook al een godsvermogen is.
Ach, omrekenen naar guldens moet je sowieso al niet meer doen, dan kan je net zo goed niet eens meer een brood gaan halen maar zelf maken.

De PS3 wordt nu wel echt te duur, erg jammer. Al ben ik nooit zo'n playstation fan geweest, maar heb het altijd nog een redelijke console gevonden, maar hiermee halen ze echt geen nieuwe Playstation fans.
de eerste PS2 spellen waren ook 120gulden.
Ik kan me nog herinneren dat nes en supernes spellen 130 piek waren als ze van nintendo waren. Spellen van externe ontwikkelaars lagen doorgaans ergens op 160 gulden of zelfs meer. Voor import kon je tegen de 200-250 gulden kwijt zijn.
Om ook maar even aan het rijtje toe te voegen, ik heb ooit voor NFS 3 voor de PSX 129.99 betaald. Komt dus neer op 60 euro, dat is meer dan redelijk als je het zo vergelijkt. PC spellen waren inderdaad 100 gulden (45euro), en bij de mediamarkt kocht ik ze toen al voor 88 gulden.
Dat je geen omrekening naar de euro meer kunt maken wil alleen maar zeggen dat de spellen relatief goedkoper zijn geworden tov de (console) prijzen in 1995.
PC games waren 100 gulden ja en als ik voor 45 euro een PC game haal dan betaal ik nog ongeveer het zelfde dus de prijzen gaan niet omhoog maar worden verhoogd om meer winst te maken.

Verder zijn er bergen hele goeie PC games die de helft kosten van de Console games en daarbij komt vaak nog dat die games langer houdbaar zijn en dus meer speelplezier geven per euro. Als ik een game als X3 neem dan zitten daar denk ik wel 1500 uur gameplay in zonder te overdrijven en dat voor 30 euro. Games als Rome Total War bv. Games als Guild Wars. En het kost niks meer dan vroeger.

Het verhaal van de prijs stijgt, je kunt niet vergelijken met vroeger is BS in mijn ogen want bij de PC stijgt de prijs amper en 50 euro is misschien het duurst maar bij de MM haal je vaak voor tussen de 40 en 45 euro.

Eerst goed nadenken voor je wat zegt voortaan
@SuperDre

Leuk bedacht, alleen jamer dat 'ons' salaris wel door 2,20xxxx gedeeld is voor het in Euro's wordt overgemaakt. De berekening gaat dus wel degelijk op, ook in verhouding tot bv de Dollar ......
PC/PS2-spellen zijn in feite nog goedkoper als je de inflatie in beschouwing neemt. De inflatie is al jarenlang zo rond de 3 procent, maar de prijzen van games zijn de afgelopen vijf jaar niet of nauwelijks omhoog gegaan. Vijf jaar geleden waren PS2-games 135 gulden (zeg 60 euro) en dat zijn ze nog steeds. De meeste games worden nieuw zelfs een stuk onder dat bedrag verkocht.

Wat nieuwe consoles in feite doen is in feite een soort inflatiecorrectie. Vervelend dat je nu meer moet gaan betalen maar het is gewoon te verwachten als de prijzen de afgelopen vijf jaar op hetzelfde niveau zijn blijven hangen.
Niet alleen leuk bedacht.. het is ook waar! Zalm (jaja.. onze lachende ronaldinho van het kabinet) heeft zelf gezegd dat ze 10% te hoog hebben ingeschat. Eigenlijk had ons salaris door 2 gedeeld moeten worden en niet door 2.2.....
Toch speelt die inflatiecorrectie niet of nauwelijks bij PC-spellen.
compleet offtopic, maar omrekenen naar guldens geeft helemaal niet aan dat iets 'duur' is. Omrekenen naar guldens klopt niets meer van. Je gaat uit van een 7 jaar geleden vastgestelde wisselkoers. Echter zou de gulden er nu nog zijn, dan zou deze door inflatie-correcties ook minder waard zijn geworden. Hoeveel? Dat weet niemand, want ze bestaan niet meer.
Daarbij zijn de lonen ook met de inflatie gestegen. Dus je verdient ook meer.

Redelijkerwijs kun je met naar guldens omrekenen daarom niet vaststellen dat PS spellen 'duur' geworden zijn en dat 67 euro veel is voor een spel.
Volgens mij is het salaris een aantal jaren bevroren geweest qua stijging. De meeste salarissen stijgen nu pas. En als je een stijging hebt gehad, dan weegt dat bijna niet op tegen de prijsstijgingen. Een voorbeeld: Bij de meeste winkels/patatboeren was blikje cola ongeveer Fl.2'- ŗ Fl.2,50. Nu is dat ongeveer 2 ŗ 3 euro. Een stijging van 100% of hoger. Wil jij zeggen dat je salaris met 100% of meer is gestegen. De mijne niet in ieder geval.
Ja, sommige dingen zijn idd. stukken duurder geworden; maar dat kan je niet 100% op het conto van de euro schrijven. Andere artikelen zijn nml. in prijs gelijk gebleven, als je redeneert zoals jij dat doet zouden ze dus nu goedkoper zijn als toen. Bovendien; als het echt zo erg is als je voordoet: zou je amper nog in je levensonderhoud kunnen voorzien. Alla, zo erg is het niet, c'mon :7

Ter illustratie, een klein economisch rekensommetje:
Het is maar een simpel voorbeeld, maar zo werkt het in grote lijnen.

Salaris 7 jaar geleden: 2000 euro

inflatie 3%, nul komma nul salarisverhoging
> 3% minder te besteden (alles is duurder geworden)
je euro is eigenlijk nog maar 97% waard wat het in 1996 waard was.

Tel zo nog zes jaar door, en je zit algauw op een dikke 20% inflatie, oftewel; geldontwaarding.

Lonen zijn lange tijd bevroren geweest en/of gematigt, ziedaar het grote pijnpunt. De euro deed ook pijn, maar lang niet zo erg als velen nu voordoen.

Iig heeft het geen nut meer om om te rekenen, de gulden van toen heeft nu die waarde niet meer, en nergens kan je die gulden nog gebruiken; dus prijsvergelijk zit er niet in.

Dat hardware niet duurder geworden is, is simpel te verklaren: nieuwe technieken maken het produktieprocess goedkoper, en je krijgt mee voor hetzelfde of minder geld. goed voorbeels is werkgeheugen, je koopt nu 1 GB DDR3200 voor zo'n 100 euro (220 gulden plus inflatiecorrectie van minstens 20% = 264,-), 8 jr geleden kocht ik 8MB modules voor 200 gulden, een GB daarvan zou me een vermogen gekost hebben.

Met spellen ligt at heel anders, veel mensen zijn er nodig om de spellen vorm te geven en te programmeren, en er gaat veel tijd in zitten; alleen al twee dingen die ervoor zorgen dat de prijzen amper/niet zakken.
@val2411:

Sure. En wat is er in al die jaren met je loon (of zakgeld) gebeurd?
Gepost door knirfie - dinsdag 26 september 2006 14:13 Score: 3 (Informatief)
In 1993 of dergelijks waren PC spellen ook al vaak 100 gulden. Ik kan me nog herinneren dat ik xwing kocht voor dat geld...

De berichtgeving (of in ieder geval de titel) hier klopt natuurlijk weer niet erg, wat er niet bij vermeld wordt is dat PS2 spellen gemiddeld 47 euro zijn in Japan, en dat dat dus een stijging van 20% is. De prijzen zouden hier dan neerkomen op 75+ euro!!!
100?

Volgens mij heb ik X-wing nog voor 79 gulden gekocht, toen hij net uit was. Dat was toen volgens mij de gangbare prijs.
Met spellen ligt at heel anders, veel mensen zijn er nodig om de spellen vorm te geven en te programmeren, en er gaat veel tijd in zitten; alleen al twee dingen die ervoor zorgen dat de prijzen amper/niet zakken.
Eindelijk een goede opmerking tussen al het euro gezeur door :)

Het zou logisch zijn als spellen veel duurder zouden zijn dan een jaar of 10 geleden. Waar de spellen toen nog door 1 of 2 man gemaakt konden worden vanwege de lage complexiteit zijn nu met hi-def, uitgestrekte 'werelden', speciaal gecomponeerde muziek in plaats van piepjes en een grotere verscheidenheid aan hardware (in het geval van de pc) spellen veel en veel duurder om te maken.

Er staat inmiddels ook wel een groter potentieel publiek achter, maar dan nog zijn de prijzen wat mij betreft eigenlijk nauwelijks gestegen.
@ val2411,

even wat te zeggen een gameboy koste ongeveer 200 gulden dus kan je na gaan!
Zag vanochtend nog een artikel - volgens mij in de krant staan - over het stroomverbruik van de verschillende consoles. Daar zat ook nog behoorlijk wat verschil in, de ene console verbruikte maar 40 watt en de andere console 200 watt. Die stroomkosten mag je ook wel meetellen uiteindelijk op de kosten van zo'n console ;)

(update: oeps, ik zag "console games" aan voor consoles)
Als je TE veel betaald voor je game, is het je kennelijk niet waard. Dus koop je het toch lekker niet? Het is en blijft een luxe produkt.
Ik denk eerder met DUUR, dat de verhouding niet klopt.
Waarom zouden spellen duurder moeten worden als hun vorige genoten.

ontwikkeling hoeft niet veel meer te zijn (zou zelf goedkoper kunnen) en de afzetmarkt groeid steeds door.
Het (lijkt erop) gaat hier gewoon meer om zoveel mogelijk winst maken/aftrochellen.

En dan maakt het niet uit, wat het product is.
"Het (lijkt erop) gaat hier gewoon meer om zoveel mogelijk winst maken/aftrochellen."

WAT!? Sony wil winst maken!? Wat een aso's!!!!
Hogere resolutie, gedetailleerder content, kosten voor blueray productielijnen, weinig gekwalificeer personeel om voor de cell te proggen, referentiekader andere premium games wijkt niet veel af. Geen teams van ATi, Nvidia, Ageia die om hun producten te promoten sonsoren, devkits beschikbaar stellen etc. etc. Het is niet echt duur, maar ik ben wel met je eens dat het betrekkelijk veel geld is.
Wat dacht je van inflatie? en generatie? een bigmac is nu ook een andere prijs dan datie 5 jaar geleden was...
Waarom zouden spellen duurder moeten worden als hun vorige genoten.
Omdat de ontwikkeling van een spel steeds ingewikkelder wordt en daarom steeds meer mankracht vergt. De eisen aan moderne games worden steeds groter: de AI moet beter worden, de graphics gelikter, de animatie soepeler, de resolutie steeds hoger, de omgevingen gedetailleerder, alles moet realistischer. In een basketbalspel verwachten we tegen woordig dat alle personen op het scherm individueel geanimeerd worden tot het publiek aan toe, dat de speler met motioncapping hyperrealistisch over het scherm gaan, dat elke topspeler tientallen verschillende bewegingen en expressies kan laten zien, dat een x-aantal competitites online speelbaar zijn, dat je schaduwen en reflecties kunt zien, dat de kleren van de spelers realistisch meebeweegt met de spelers, dat de gezichten van de cgi-spelers lijken op die van de echte spelers, noem maar op en ga zo maar door. Het gaat nu al zo ver dat in dat soort games spierensimulaties worden gebruikt om het lichaam zo realistisch van een speler na te bootsen. Fantastisch allemaal, maar het levert wel steeds en steeds meer manwerk op om dat allemaal in die game te stoppen. En hoe meer ontwikkelaars en designers, hoe meer geld het kost. De ontwikkeling van ee moderne game kost vele malen meer geld dan tien jaar geleden en toch verwachten we de prijzen van tien jaar terug toen alles nog honderd piek kostte (terwijl inflatie ook nog 'ns het hele levensonderhoud zo'n 20% duurder heeft gemaakt).
Zamman, wil je gaan beweren dat dat ons probleem is? Vroeger kon je voor 100 gulden een mooie spel kopen, en nu moet dat ook kunnen.

De vergelijking met auto's maar weer: vroeger kocht je een Opel Kadett en voor hetzelfde geld heb je nu een Tigra.
Nieuwe PS2 games kosten nu ook rond de 60 euro.
In Japan betalen ze toch echt een stuk minder voor een PS2 game, dus als de games daar al 60-67 euro gaan kosten
Het wordt allemaal daar gemaakt. Distributiekosten zijn daardoor erg laag.

Uiteraard kan Sony zo'n apparaat wel voor minder hierheen halen dan jijzelf, maar het heeft toch snel tientallen euro's effect op de prijs. Daarnaast speelt btw ook een rol.
Ik heb dit weekend geleerd dat een container verschepen vanuit China 1100 euro kost (moet je nog wel een container huren) dus zeg 2000 euro. Hoeveel dvd'tjes zouden daarin kunnen? 20.000? dus distributie = 10 cent per spel.

Het is net zoals Heineken: hier betaal je kostprijs ofzo, in de USA de hoofdprijs. De grootste marge komt dan ook daar vandaan.
Distributiekosten op zulke aantallen zeer makkelijk te verschepen artikelen (weinig volume) maken die distributiekosten echt niet veel verschil hoor.
Idd, dat vind ik ook zo vreemd, waarom is in japan alles zo goedkoop? Ligt dat aan het BTW percentage?
Heeft men wel eens aan inflatie gedacht? Dat krikt de prijzen ook langzaam op.
bellen wordt toch ook steeds goedkoper?
Voor de PS3 betaal je helemaal niet teveel, je betaalt er net zoveel voor als een vergelijkbare xbox360.. En de prijzen die gezegd worden voor de spellen, zijn adviesprijzen en die zijn net zo hoog als die van de xbox360 games...
Zijn er nog Nintendofans hier uit de SNES en N64 tijd? 130 gulden was toen een normale prijs, de betere games (vooral Donkey Kong Country serie en de rest van Rare) vroegen ze rustig 180 piek voor. Met Conker's Bad Fur Day als hoogtepunt, dik 230 ouderwetse guldentjes. Feit is dat prijzen van consolegames flink gedaald zijn in de tussentijd. Een ander verhaal is de kwaliteit. De laatste jaren merk ik toch dat er veel commerciŽle halfbakken troep op de markt komt waar je in 6 uur doorheen raast (Black van EA anyone?) en 0,0 replaywaarde kent. Zijn de prijzen dan nog gerechtvaardigd voor hetgeen moderne games bieden? Want de prijzen voor consolegames zijn wel gedaald de laatste jaren...
Ik zat toen als 15-jarige te kwijlen voor Final Fight van 199 gulden. Uiteindelijk kregen m'n broers en ik Street Fighter II, die voor 249 gulden in de winkel lag.

Prijzen zijn nu ook hoog, maar je hoeft toch niet elk spel te kopen dat uit komt? Ik vond mijn laptop ook wel duur, maar als ik iets graag wil hebben koop ik het wel. Je word niet gedwongen.

Wacht anders tot ze in prijs zakken (Quake4 zie ik bv ook voor 15 euro in de schappen hangen en da's echt geen achterhaalde game). Of ga als ik voor de Wii, dan zijn de games een tientje minder duur ;)
Quake IV heb ik ook voor 15 ballen gekocht, en hij bevalt me uitstekend. 'k wilde alleen eventjes reageren op hoge gamesprijzen, als je alleen naar de prijs kijkt zijn ze gewoon goedkoper geworden. Kwaliteit vind ik een ander verhaal...
dat is dus precies waar het mij ook steekt, voor een absolute topper a la halflife/ halflife 2 etc trek ik rustig de portomonee los.

Echter een ranzig spel als bv a2 racer van davilex(of welk ander misbaksel dan ook) word volgens de sony methode in principe voor hetzelfde prijsje verkocht. Er is dan ook in de geen enkele vorm van prijskwaliteit verhouding in deze games. Uiteraard prik je daar als consument doorheen maar het blijft toch een beetje misleiding.

Maar goed, je kan altijd wachten met kopen tot de prijzen dalen, alleen de early adopters kopen op de dag van intro de console met de games.
Niet helemaal, early adaptors importeren de spullen. Man wat was ik blij toen ik 4 maanden voor de EU launch me DS had. Levert erg leuke blikken op in de trein :+
"Man wat was ik blij toen ik 4 maanden voor de EU launch me DS had"

zozo, geweldig van je hoor dat je em zo vroeg had, maar wat wil je nu zeggen behalve een beetje opschepperij?
De strategie van Sony voor de PS3 is altijd geweest dat je dat ding zo fantastisch moet vinden dat je het er voor over hebt om wat extra te betalen.

Daar kan ik goed inkomen, als de PS3 mij het ultieme spelgenot oplevert dan ben ik bereid om daar extra voor te betalen.

Maar dat laatste zie ik niet gebeuren, natuurlijk zitten er leuke exclusieve titels op, maar goed die zullen de 360 en wii ook hebben. En ja die zien er leuk uit maar steken ze er met kop en schouders boven uit? Voor mij niet en dan dondert volgens mij je businessplan snel in elkaar...

Maar goed het was apart geweest als ik hier een positief verhaal had neergezet :)
tjah, ik heb hier een heleboel ps2 spellen liggen van 67.99 euro, dus volgens mij is er niet zoveel verandert. In de eerste 3 jaren van ps2 waren er zelfs spellen van 72.95 geloof ik. ik ben alang blij dat we geen 75 euro voor zo'n spel gaan betalen. Nu is het maar afwachten
Nou ik weet niet waar jij je spelen koopt dan maar ik koop ze altijd voor §50,-. Het hoogste bedrag voor PS2 spellen dat ik gezien heb is §59,99.

Maar goed ik geloof best dat de productie kosten een rol spelen. Blue-ray is een nieuwe techniek en zo'n Blueray-disc kost nu los §15,0 per stuk. Nu zal dat anders zijn voor massa productie maar dan is het nog steeds duurder dan een DVD of een HD-DVD. En als de games groter worden met de ruimte die beschikbaar is op Blue-ray wil ik daar best wel wat meer voor betalen (ik wil zowiezo wat meer betalen als het een top games is).

@ M.M
Volgens de journalist van onder andere de krant Asahi Shimbun en het magazine Ultra One PC wilde Sony oorspronkelijk van het ontwikkelgedeelte voor de PS3 een open platform maken. Eindgebruikers zouden daarop zelf applicaties kunnen schrijven, zoals games en diensten.
Dus het was de bedoeling dat je zelf aplicaties kon maken (is geloof ik bijna hetzelfde als homebrew). Er staat echter ook dat ze dit NOG niet voor elkaar krijgen. Dat wil nog niet zeggen dat het niet gaat gebeuren. Xbox 360 kon ook geen 1080p en met een software update kan het nu opeens weer wel. Dus waarom doet Sony over een paar maanden ook geen software update waardoor het mogelijk is om ook zelf aplicaties te maken (en mischien/hopelijk komt dat ook nog voor de PSP). Van zo'n gedachte wordt ik hellemaal warm, en als dit gaat gebeuren wil ik zeker §600,- neer leggen :)
Ik kan me nog herinneren 160 gulden neer gelegd te hebben voor bepaalde nieuwe SNES games als 10 jarig jochie. In principe zijn de games "verbeterd" (er wordt althans veel meer geld tegenaan gegooid om ze te ontwikkelen volgens mij) en de prijzen zijn eveneens gedaald.

Gratis spelen op je pc is in principe ook verre van waar, je hebt een pc nodig waarop je een beetje kunt gamen §1000+, een abo op een beetje adsl/kabellijn om illegaal te downloaden kost je ook §30 in de maand. Dat je alleen download is je eigen keuze, maar dit is vast ook weer mogelijk na een tijdje met de next-gen consoles.
160 gulden? pff... Phantasy Star 3 voor de Sega Megadrive van 219 gulden destijds of Lufia 2 voor de SNES... 179 gulden. En ik kan me ook nog wel de Neo Geo herinneren. Niet dat ik zelf een Neo Geo had, maar de prijzen daarvoor waren nog hoger.
Ten eerste hebben we geen guldens meer... dus stop eens met je sentimentele geneuzel.

En ten tweede is het altijd leuk om mensen te horen klagen over de te dure spellen, terwjil ze zelf met hun gekopier de prijs hoog houden en de games industrie verzieken.
"n ten tweede is het altijd leuk om mensen te horen klagen over de te dure spellen, terwjil ze zelf met hun gekopier de prijs hoog houden en de games industrie verzieken"

Volgens mij waren de supernes en nintendo 64 spellen net zo duur zo niet duurder dan de huidige spellen terwijl die niet gekopieerd werden. Laat je toch niet wijsmaken dat zonder kopieren de spellen goedkoper zoudemn worden. Geen kopieren betekent hooguit meer winst voor de uitgevers maar ze gaan die prijzen echt niet verlagen als blijkt dat er genoeg mensen zijn die het er aan willen uitgeven.
Super Mario Bros. 3 op de Nintendo 8-bit, kostte nieuw destijds anders ook 130 gulden :P
bah, ik vond de overstap van 45 euro per spel naar 60 euro per spel al veel en gaan we nog hoger zitten?? :r


ze vragen er gewoon om dat men illegale dingen gaat doen..
je kan eerder de console wat duurder op de markt zetten, en de content goedkoper, de content is illegaal te copien, de console niet.

slimme zet sony!
hoge prijzen is aanzetten tot diefstal?
een nieuwe vw golf is ook duurder dan eentje die je vroeger kocht, toch jat je ze niet.
hou nu eens eindelijk op met appels met peren te vergelijken!

als games erg goedkoop waren deed niemand moeilijk om de zooi te downloaden, (het kost allemaal: virussen, tijd, geen doosje, geen online play)

zoals nu bij dvd's ik download ze haast nooit meer!
voor 15-20 euro heb je een mooie nieuwe dvd met doosje boekje en dvd9 kwaliteit.

als games nu ook die kant op gingen?.....
ik wacht altijd tot ik van die 3 voor 20 of 6,99 pers stuk euro acties zie, of dat spellen 20 euro kosten... dat vind ik redelijke prijzen

console games blijven bijna altijd net zo duur (miss 10-15 minder als bij launch) tot dat ze verouderd zijn en niet meer te krijgen zijn bij de free record oid...
Is wel een van de meest diefstal gevoelige auto's.

Bovendien gaat je vergelijking niet helemaal op. Als je de golf van pakweg 2 generaties vergelijkt met de huidige Polo, dan zie je dat deze even groot zijn. Deze Polo die even groot is als de oude Golf, is echter wel helemaal 'Next Gen'. Een nieuwe Golf met een oude Golf vergelijken is geen eerlijke vergelijking in dit voorbeeld.
Een golf is ook moeilijker te jatten en de risico's veel groter, een spelcomputer laten chippen is niet echt erg risicovol. Gecopieerde games 'lenen' is ook niet echt risicovol dus die vergelijking gaat niet helemaal op. Kijk maar naar vorrige generatie consoles hoe snel die gechipt werden.
45§ voor een net nieuw uitgekomen spel? 't Is ondertussen al 2006 hoor ;)
Juist, het is al 2006.
Leren ze dan niks van het verleden ?
XBOX360 spellen kosten ook 62.99 adviesprijs., soms bij de Free Record Shop zelfs 69,99
Mediamarkt meestal 59,95 ;)
Dit is sterk afhankelijk van de prijsstelling van je lokale Mediamarkt. In regio's met sterke concurrentie zijn de prijzen vaak lager dan waar ze al een sterke positie hebben. De Amsterdamse Mediamarkt bijv heeft ontzettend gepeperde prijzen, daar betaal je gewoon het volle pond (dus 69 euro) voor de meeste games.
Bij de e-plaza zijn de meesten gewoon 60 euri hoor
Nee joh, bij Schele Pietje op de Rembrandstraat, 10 euro. Moet je wel effe wat bloed van 't hoesje afvegen en dan issie zo goed als nieuw.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True