Analisten straffen PlayStation 3 af vanwege vertraging

Analisten zijn eensluidend negatief over de vooruitzichten voor Sony's PS3-spelconsole. Na recente aankondigingen over Europees uitstel en beperkte beschikbaarheid, hebben verschillende analisten hun voorspellingen omtrent de verkoopcijfers naar beneden bijgesteld. Brian O'Rourke van In-Stat haalde naast het Europese uitstel ook de hoge prijs van de spelconsole aan als reden om de toekomst van de next-generation spelcomputer somberder in te gaan zien. Chris Crotty van iSuppli stelde zelfs zijn voorspellingen voor de volledige consolemarkt naar beneden bij tot in 2009, maar stelt optimistisch te blijven over de langetermijnvooruitzichten voor Sony's PS3.

Het bedrijf zelf kondigde ook al aan dat het naar verwachting minder consoles zal verkopen dan eerst gepland. Aandeelhouders namen deze berichten zwaar op en Sony zag zijn beurswaarde dan ook fors afnemen met de grootste beurskoersdaling van de afgelopen twee weken tot gevolg. De spelcomputerfabrikant zag zijn aandeel met 1,6 procent verminderen tot 42,60 dollar in Tokyo. De Playstation 3 heeft dan ook een forse taak voor de boeg: CEO Howard Stringer stelt zijn hoop op de PS3 om het bedrijf, dat de helft van zijn marktwaarde in rook op zag gaan gedurende de voorbije zes jaar, weer nieuw leven in te blazen. Andrew Millward van Henderson Global Investors stelt echter dat Microsoft en Nintendo al een volledige ronde achter de rug zullen hebben, terwijl Sony nog met de race zal moeten beginnen op het moment dat de PS3 gelanceerd wordt. In het afgelopen half jaar daalde Sony's beurswaarde met 7,3 procent, terwijl de Nikkei 225-index er met 1,8 procent op vooruit ging.

Sony PlayStation 3

SeekingAlpha onderzocht ondertussen of de PS3 het succes van de Playstation 2 zou kunnen evenaren, dat ondanks later op de markt te verschijnen toch het grootste deel van de markt bedient. Daarbij gaat men uit van de stelling dat de lanceringsdatum en de beschikbare hoeveelheden op dat moment niet van belang zijn. Wat volgens de auteurs wel telt, is hoeveel consoles er tegen eind december beschikbaar zullen zijn. De factoren die echter echt van belang zijn om van de console alsnog een succes te maken, zijn volgens SeekingAlpha de volgende:

  • Xbox met spellenBeschikbare spellen
  • Relatieve lanceringsdatum
  • Prijs
  • De marktpenetratie van de voorloper van de console, in dit geval de Playstation 2
  • In minder mate de gebruikte technologie

Wat spellen betreft doet geen enkele console het erg goed, maar doet de PS3 het ook niet slechter dan de rest, aldus SeekingAlpha. Met de relatieve lanceringsdatum wordt verwezen naar de voorsprong van bepaalde consoles. Zo gaan de auteurs er van uit dat een sterke verkoop van Xbox 360's tijdens de kerstperiode wel eens slecht nieuws zou kunnen betekenen voor Sony. Gebruikers die de Wii aanschaffen, zullen wellicht door Sony alsnog overgehaald kunnen worden om later een extra PS3 te kopen, maar Xbox 360-kopers zullen vanwege de kostprijs en het imago van de console - dat in tegenstelling tot dat van de Wii sterke overeenkomsten vertoont met dat van de PS3 - veel minder gemakkelijk naar het andere kamp getrokken kunnen worden. De Europese, Japanse en Amerikaanse markt zijn compleet onvergelijkbaar en op basis van successen op de ene markt kunnen dan ook geen uitspraken gedaan worden over de andere.

Wel is de schrijver van mening dat de grote hoeveelheid PS2-consoles ervoor zal zorgen dat de verkoop van de PS3 in elk geval geen complete catastrofe zal worden. Het marktaandeel van de Playstation 2 zal de nieuwe console vermoedelijk echter niet kunnen evenaren. Het prijskaartje is echter een van de belangrijkste belemmeringen om van de PS3 een succes te maken. Sony's volhardende Blu-Ray-eis heeft ervoor gezorgd dat de PS3 per definitie duur geworden is, terwijl Xbox 360-kopers de keuze hebben tussen een duurdere HD-DVD-bundel of de goedkopere basisversies. Bovendien zorgt de prijs van de PS3 er volgens de auteurs ook voor dat de console niet optimaal van de kerstperiode zal profiteren, omdat deze eenvoudigweg te duur is voor een 'cadeautje'.

Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

12-09-2006 • 16:30

73

Lees meer

Ebay verbiedt veiling preorder-PS3's
Ebay verbiedt veiling preorder-PS3's Nieuws van 16 oktober 2006
Wii op 8 december in Europese winkels
Wii op 8 december in Europese winkels Nieuws van 15 september 2006
Sony bevestigt Europees uitstel PS3
Sony bevestigt Europees uitstel PS3 Nieuws van 6 september 2006

Reacties (73)

73
72
48
15
1
6
Wijzig sortering
Ik ben geen Sony fanaat, maar ik denk ze het wel gaan redden....en volgens mij volgens volgende redenen:

1 en echt een sterke is Sony's reclamestrategie: Champ Leaque, mooie spotjes etc. ( Nintendo kon het vroeger ook redelijk maar minder persoonlijk. Xbox360? Misschien enkele spotje gezien, maar kijk vrij weinig)
2 Ps2 verkocht en is door vele ook echt gewaardeerd. Grotere kans dat ze overstappen naar een Ps3 dan andere.

Begrijp boven wel, maar vind persoonlijk teveel op negatieve nieuws gebaseerd.
Vooral dat laatste punt. Die kennen geen XBox, dus gaan er ook zo rap niet op overstappen.

en 3) er zijn een reeks hele goeie spellen die enkel op de PS worden gereleased (denk aan Final Fantasy).
Anoniem: 156329 @Quakie12 september 2006 17:35
Dan kijk je zeker geen TMF, je wordt er daar meerdere malen mee doodgegooid.
Een groot deel van de doelgroep kijkt TMF.

En ook het spel saints row dat laatst op TMF was ("gamekings") zag er erg goed uit en kan de GTA fans misschien overhalen een 360 te kopen (van hun vakantie geld eventueel).
Kloppen die verschillen in afmetingen? Oftewel is de Wii werkelijk zo klein in vergelijk met de rest?
is de Wii nu serieus net zo groot, als 3 op elkaar gestapelde dvd-doosjes! :P ik vond de Gamecube al zo klein! ;) de volgende generatie is er gewoon geen Wii/Gamecube meer dan wordt het een nintendo Wii-DS omdat het zo klein wordt!
ik wil ook niet zo een groot monster in me kamer :P
Die PS3 lijkt me wat klein.
De Xbox is groter dan de 360, de ps3 is groter dan de Xbox.

Wordt dus een knoert die PS3 :+
Joystiq kwam zelf later met een correctie van dat plaatje: http://www.4colorrebellio...s/05/12/compare_fixed.jpg

In de oorspronkelijke vergelijking zou er nooit een dvd in de Wii passen. :)
@musback: Nintendo zelf misschien? In eerdere press releases hebben ze het altijd over 12cm disks gehad, evenals de mogelijkheid om DVDs af te spelen op de Wii met behulp van een dongle.
<off topic>
Is dat nou een zwarte Wii op die size compare ??
</off topic>

Overigens wel interressant, deze release-spreiding.
Ik ben benieuwd hoe dit zal gaan als er weer een volgende generatie consoles in zicht komt....
(zal waarschijnlijk nog wel een tijdje duren ;) )
haha,.. die had ik niet gezien,.. wat slecht zeg!
en wie zegt dat ze evengrote CD's gaan gebruiken? (zie GameCube/PSP) Dit is altijd al een sterke troef geweest van Nintendo tegen kopiëren
nee
de cd'tjes die alle 3 de apparaten slikken zijn van hetzelfde formaat op die manier kan je de groote een beetje inschatten
De Xbox360 is een stukje kleiner dan de gewone Xbox en de PS3 is weer groter dan de gewone Xbox.

De Wii lijkt me in het echt ook ietsjes groter :)
ja de wii is inderdaad erg klein vergelijken met de rest
maar de afmetingen kloppen wel
Wat spellen betreft doet geen enkele console het erg goed, maar doet de PS3 het ook niet slechter dan de rest, aldus SeekingAlpha.
8)7 Het enige nuttige wat je daar over kunt zeggen, is dat de 360 nog geen uitgebreid gamesaanbod heeft. Er is nog helemaal niks bekend over de kwantiteit en de kwaliteit van games voor de Wii of PS3. Het draait vooral om de kwaliteit: een perfecte game is genoeg om de verkopen van een console omhoog te jagen.

Ik vraag me trouwens wel af of Sony niet teveel op een winning horse heeft gewed. Er zit, wederom, geen enkele innovatie in deze console, op een paar technische dingen na. Maar dat interesseert het grootste gedeelte van de gamers niet: ze willen een goedkope console die een goede spelervaring biedt. Iets dergelijks zie je ook in de strijd tussen de PSP en de DS: alhoewel technisch inferieur, verkoopt de DS stukken beter.
Anoniem: 63982 @1832712 september 2006 17:04
Het draait vooral om de kwaliteit: een perfecte game is genoeg om de verkopen van een console omhoog te jagen
Voor een console van 200 euro misschien wel ja maar bij een console van bijna 600 euro ligt dat toch anders.

De trend qua spelletjes lijkt te zijn dat het tegenwoordig alleen om de graphics gaat terwijl de gamers liever een goede gameplay hebben met acceptabele graphics dan uitstekende graphics met bagger gameplay. Nintendo heeft dit met hun DS begrepen, een handig 2e schermpje wat meerdere functies vervult, aardige graphics maar een uitstekende gameplay. Persoonlijk laat ik overigens de PSP en de DS (heb wel met beide gespeeld) liggen omdat ik het toch relaxter vind om languit op de bank voor de TV te hangen ipv naar zo'n mini schermpje te turen.
De trend qua spelletjes lijkt te zijn dat het tegenwoordig alleen om de graphics gaat terwijl de gamers liever een goede gameplay hebben met acceptabele graphics dan uitstekende graphics met bagger gameplay

Ik hoor dit "vroeger was alles beter" geklaag al onafgebroken sinds begin jaren '80. Blijkbaar is de gameplay van Space Invaders nooit meer geevenaard...
Toch ben ik het er in sommige gevallen wel mee eens. De kwaliteit is er in veel gevallen (gameplay) niet op vooruit gegegaan itt tot de extra dingen die pc's/consoles hebben. Kijk maar eens naar BF2, kom op wie gaat er nou gewoon wat knallen en vlaggen veroveren, dat kon ook al eerder met UT oid...

Daarintegen zijn er ook mooie/goede games die wel van alle extra's gebruikmaken zoals internet. Kijk eens naar het meer dan 3 jaar oude wolfenstein: Enemy Territory. De graphics zijn uiteraard niet de mooiste. Verder is het spel gratis weggegeven. Maar juist dit maakt de game geweldig. Veel mensen spelen het omdat het gratis is en mensen die vinden dat ze iets terug moeten doen voor de "community" waardoor je ziet dat bijna iedereeen helpt. Zelf heeft de maker 3 patches uitgebracht, zijn er honderden (maar dan ook echt honderden) maps gemaakt en een aantal mod waaronder ETPro waarvan de maker zelfs heeft meegeholpen aan de laatste patch voor het spel. Zeker een aanrader voor gamers met een beperkt budget en een oudere PC, google op "wolfet.exe".
@Don ParanoiD:

BF2 geeft een compleet andere game ervaring dan UT. Na een uurtje UT ben ik helemaal uitgeput van de snelheid en slapen kan ik niet meer. BF2 is veel rustiger.

Dreamvoid heeft gelijk. Er wordt veel geklaagdove gamplay en het gebrek aan vernieuwing en verbetering. Ik denk dat het aan de perceptie van mensen ligt dat gameplay niet zou verbeteren.

De evolutie van games gaat niet meer zo snel. De meeste ideeen zijn bedacht. Compleet nieuwe game types volgen elkaar niet meer zo snel op. Dat leidt tot games die in grote lijnen kopieen zijn van oude concepten. Is dat verwonderlijk? Het lijkt me van niet.

Ik heb geen bezwaar tegen nieuwe games die dezelfde gameplay geven als oudere goede games maar met een betere grafische weergave.

Als een game grafisch zeer realistisch is draagt dat voor mij bij aan het gameplezier. Maar ik kan ook prima genieten van super mario world of command and conquer. (Niet elk genre is overigens evenveel gebaat bij super graphics).

:)
het falen van de DC is eigenlijk direct te wijten aan het programmeer gemak van de andere consoles ten opzichte van de DC. De DC had namelijk een op dat moment systeem waarin zowel de CPU als de GPU nieuwe technieken leverde en "moeilijk" programmeerbaar leken

=> dit is het meeste onzinige ding dat ik gehoord heb van de Dreamcast(DC)
Deze was heel simpel te programeren.Sega had na deSaturn, die heel moeilijk was te progammeren was (3 chips, 2 beeld en 1 geluid) niet dezelfde fout willen doen.
Het falen van de Dreamcast lag gewoon in de marketing. In Amerika verkkocht het heel goed , idem voor UK. Voor de rest in Europa hadden ze veel stokken in de wilen gekregen van sony zelf. zoals in japan trouwens.
waarom?
1 ze wachten op de PS2 omdat deze een DVD had.. en de meeste waren nog iet helemaal overtuigd (ze wouden trouwens final fantasy 10 spelen)
2. de verdelers wouden eigenlijk de DC niet verdelen.
Vbv antalsoft die verantwoorlijk was voor het verdelen in Benelux had goede banden met sony en werd geforceerd het dan toch te verdelen door hun moederbedrijf in the uk.

Iemand trouwens publicitiet gezien van de DC hier ? (execpt uk, france an deustland)

na een jaar of 2 op de markt ging strief de eigenaar van Sega (wegens hartaanval). hierdoor werd er veel vernadert bij sega zoals de hardware afdeling te verkleinen en verkopen....

Swat de Dc was en is het gemaklijkste console ooit te programeren en was. is de beste ooit gemaakt met een gedoemde toekomst spijtig genoeg
Inderdaad. De Dreamcast draaide op Windows CE - en dus erg eenvoudig te programmeren.
offtopic:
Trouwens weet iemand al wat die "entitelments" van de PS3 gaan inhouden?

Als de geruchten waar zijn die ik er over lees, dan zijn het geen achievements maar "rechten op" een spel. En wordt de copie gelinkt aan de PS3 unit, en probeert Sony zo de ruilhandel/2e hands markt uit te schakelen.

Met excuus av Sony: Alleen zo kunnen we online gaming gratis houden.

Iemand hier al meer over gelezen?
Over 2 jaar is iedereen deze 3 maanden delay vergeten. Weet iemand uit zn hoofd nog de introductiedatum van de PS2? Ik ook niet.
Anoniem: 133254 @EfBe12 september 2006 18:14
Vaders die met kerstmis hun kinderen (en eigenlijk, eigenlijk zichzelf) moeten teleurstellen herinneren zich wel wanneer de introductie is --- als die van `in de aanloop naar Xmas' verplaatst naar `na de kerst', dan zal de vader in kwestie OF zijn geld in desktopspelletjes steken, OF toch maar een 360 nemen, OF iets helemaal anders kopen.

Maar in de meeste gevallen is Sony dat geld gewoon kwijt; niet uitgesteld, kwijt. De kans dat ie een jaar later toch nog hetzelfde product koopt is niet zo groot, bvb omdat ie ondertussen vastzit aan het 360-format. (Waar zijn tmf-kijkende kindertjes anyhow bij zweren, er zijn namelijk geen buurjongetjes die wel zo'n PS3 hebben.)

Inderdaad de meeste kopers zullen de introdatum niet meer weten, de analysten wel --- een nieuwe console moet momentum krijgen door massale, plotse verkoop, anders krijgt ie niet genoeg `mindshare', en kan stilaan wegdeemsteren naar de vergetelheid (hello, Dreamcast).
Ik weet nog heel precies wanneer de launchdate van de Dreamcast was: 9-9-99 (US launchdate) ;) tevens de trouwdag van een goeie vriend van me.

ontopic, ik ben het mee eens. Wij zijn met kerst en sinterklaas niet zo extreem als die amerikanen, beter gezegd tis niet te vergelijken: daar geven ze echt hun hele maandloon of meer uit aan kerstkados alleen. Ik zou echt geen € 600 uitgeven aan een machine, 300 vind ik al te veel. kinderen heb ik gelukig niet, maar anders mochten ze fijn met m'n ouwe Nintendo en Sega consoles vermaken ;)

de PS2 verkocht gewoon goed vanwege de naam en faam van dePS1, de massgamers negeerden de Dreamcast zonder goede reden: gewoon napraterij en bias, helaas heeft de Xbox daar ook last van.

Nog steeds hebben mensen zoiets van: ik koop geen Xbox omdat ome bill erachter zit. dat is echt te zielig voor woorden. Nee, Ken Kutaragi is zo'n leuke vent: zo dom en met z'n uitspraken, kan die met Bush vergelijken... :Z
Lijkt me een irrealistische kijk op de zaak, omdat vele 'vaders' helemaal geen kans maakten op een PS3, simpelweg omdat bij een introductie het maar de vraag is of je 1 te pakken krijgt. Verder lijkt het mij althans vergezocht dat heel europa nu ineens omschakelt naar de xbox360 omdat de PS3 niet te krijgen is met kerst: een kerstkado voor 600 euro lijkt me wat prijzig.
Kerst: neem een Wii.
Anoniem: 130302 @EfBe12 september 2006 18:50
Ik wel ik wel ! :+

JP: 04 maart 2000
US: 26 oktober 2000
EU: 24 november 2000
Anoniem: 156329 @EfBe12 september 2006 18:03
De release datum maakt ook niet echt uit, voor de PS2 al helemaal niet omdat die toen nog de enige 'next-gen' was.

De prijs/kwaliteit verhouding maakt het meeste uit, je wilt natuurlijk wel waar voor je geld.
Wat een gezever om die prijs van de PS3. De analisten hebben denk ik niet zo goed de geschiedenis van de PS2 bestudeerd, want die ging ook niet voor een appel en een ei over de toonbank.
Correct, er was weldegelijk concurrentie namelijk de Dreamcast, al zal dit door sommigen keihard ontkend worden. Er waren tal van goede spellen uit voor de DC en daarom was het ook opmerkelijk dat de PS2 zo'n groot succes werd.

Het is grappig dat er zo veel mensen negatief zijn over de toekomst van de PS3 terwijl ie nog niet eens uit is.
Mensen zijn negatief omdat hij nog niet uit is.
de dreamcast was rond het tijdstip van de N64 en de PS1 niet de PS2 toen de PS 2 uitkwam was de DC al geflopt
het falen van de DC is eigenlijk direct te wijten aan het programmeer gemak van de andere consoles ten opzichte van de DC. De DC had namelijk een op dat moment systeem waarin zowel de CPU als de GPU nieuwe technieken leverde en "moeilijk" programmeerbaar leken.

Dit lijkt erg op de manier waarop de Cell architectuur van Sony nu wordt neergezet (iets van 9 "cores" meen ik mij te herinneren). Veel developers hebben al laten horen dat het nog heel lang zal duren voordat ze volledig van de CPU gebruik zullen kunnen maken. gevolg is ook dat de portability van games moeilijker wordt.
de Xbox360 heeft ook wel meerdere cores (3 dacht ik) maar omdat MS meer ervaring heeft met het uitbrengen van "makkelijke" dev kits is het portable maken naar bijvoorbeeld de PC een stuk makkelijker. Daarnaast is voor de Wii helemaal niet zoveel extra programmeerinspanning nodig om het geheel onder de knie te krijgen aangezien de gebruikte hardware allemaal een beetje in het verlengde ligt van eerder gebruikte technieken. Dit heeft tot gevolg dat de devs misschien weg kunnen komen met meer originaliteit in de game-designs (waar die controller ook weer voor dient).

Geen van de gekozen manieren leidt onherroepelijk tot goeie games, maar aangezien games maken tegenwoordig net zo'n miljoenenbusiness is geworden als films kan een producent gewoon eieren voor zijn geld kiezen en geen tijd, moeite en geld stoppen in de ontwikkeling van ps3 spellen.
maar toen was er geen goedkopere xbox op de markt die op console gebied +/- hetzelfde te bieden heeft...
Wanneer de XBox360 de games gaat brengen die de grote Japanse game makers bouwen, dan pas is er concurrentie. Tot die tijd is Sony's PS2 de enige concurrentie voor de PS3.
En welke concurrentie was er toen?

Juist, geen. Enkel de N64.

De Xbox kwam later.

Nu zit de PS-3 op te hikken tegen de XBox 360 en de Wii. De XBox heeft al een jaar voorsprong, en in Europa zal de Wii ook een aantal maanden voorsprong hebben.

Ik denk dat als Sony echt alles op de PS-3 zet ze het toch behoorlijk moeilijk gaan krijgen.

De XBox 360 is ook een duur apparaat, en die HD-DVD bundel maakt het nog eens extra prijzig. Zulke dingen zul je niet snel verkopen, want om eerlijk te zijn, een complete next-gen bundel is dus:
- 1 PS-3 of XBox 360 met of zonder HD-DVD
- 1 HD-TV

En vooral dat laatste zal nog wel een tijd de verkopen drukken. Zeker als de PS-2 nog te koop zal blijven.

Ik zie het niet zitten.
En waar was de directe concurrentie toen? Generatie genootjes gamecube en xbox waren toen nog NIET op de markt, voor zover ik weet. Nu komt Sony met de dure PS3, terwijl de concurrent al een jaar op de markt is. Lijkt me wel even een andere situatie dan de launch van de PS2..

EDIT: Ze dus de 2 reacties boven mij ;). Lang leve de refresh knop ;)
het lijkt me verstandig voor sony, om de introductie prijs wat lager te doen. kan best zijn dat het apparaat al met verlies verkocht word, maar dat is met elke console het geval.

als ze de prijs 100 dollar/euro laten zakken, word het apparaat al wat aantrekkelijker.
dus 399 en 499 voor de 2 verschillende versies

ze kunnen de verlies later compenseren met de vele games.

(waarom eigenlijk weer 2 verschillende :Z hadden ze met de 360 ook nooit moeten doen. gewoon standaard HDD. die wel loskoppelbaar is voor eventueele uitbreiding.)
En als ze de consoles weggeven bij een pak melk is het nog aantrekkelijker. De introductieprijzen lijken vast te staan, daar gaat echt niet zomaar € 100,- vanaf.
dan gaat er wel �50% verkoop op achteruit. maargoed sony is eigenwijs en dat wisten we allang
Anoniem: 63982 @Bulls12 september 2006 16:57
(waarom eigenlijk weer 2 verschillende hadden ze met de 360 ook nooit moeten doen. gewoon standaard HDD. die wel loskoppelbaar is voor eventueele uitbreiding.)
Voor Europa geldt dan ook dat alleen de duurste versie beschikbaar wordt (599 dus).
Anoniem: 101094 @Bulls13 september 2006 11:49
Hier zit een kern van waarheid in.

Een spelletje kost ongeveer 65 euro....

Er is niemand die alleen een 'kale' console koopt.

De prijs van de PS3 is dus minimaal 664,- Euro...
En wie wil er nou één spelletje voor zijn console om mee te beginnen? Dus dat worden er al twee.... pling,pling kassa loopt alweer op tot 730,- euro....

De console 100,- euro goedkoper introduceren betekent automatisch meer verkopen, bovendien zijn mensen dan veel meer geneigd om bij aankoop van de console 2 spelletjes te kopen 130,- euro bij elkaar...

Ok, Sony heeft dan nog niets verdient aan de PS3, maar die twee spelletjes gooi je zo aan de kant om weer een nieuw spelletje te halen en daar zit hem nu net de crux
De helft van die dingen die jij noemt interesseert echt maar een klein deel van de kopers hoor. Meerendeel weet geeneens wat al die dingen zijn, die willen gewoon de vet gave EA games spelen :r

Daarbij hebben een heleboel developers al gemeld dat er weinig verschil zal zijn tussen de games op beide platforms, die volgens hun zeer vergelijkbaar qua power zijn...
Sega Dreamcast was er al toen de PS2 op de markt kwam...
De Dreamcast was echter geen concurrentie voor PlayStation 2.

Sega's Dreamcast kwam uit op het moment dat de PSX erg goed verkocht (iets van 75 miljoen wereldwijd?), terwijl Sega in het westen inmiddels al bekend stond vanwege hun geflopte consoles en uitbreidingen (32X, Sega CD, Saturn en hun handhelds Game Gear en Nomad). Bovendien werden de meeste spellen niet zo goed ontvangen in de westerse wereld omdat deze hoofdzakelijk gemaakt waren met de Japanse gamers in gedachten. De spellen die het wel goed deden zijn later dan ook naar de GCN, Xbox, PS2 en zelfs de PC geport.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.