Sony vraagt 499 en 599 euro voor PlayStation 3

Op de Electronic Entertainment Expo, die momenteel in Los Angeles wordt gehouden, heeft Sony de introductieprijzen van de nieuwe PlayStation 3-spelcomputer bekendgemaakt. Er zullen op 17 november twee modellen worden uitgebracht: een met een 20GB harde schijf voor 499 dollar en een met een 60GB exemplaar voor 599 dollar. Er is meer verschil: het goedkope model heeft geen lezer voor Memory Stick-, SD- en CompactFlash-kaarten, geen ingebouwde WiFi en geen HDMI-uitgang. Dit laatste betekent dat Blu-ray-schijven niet op volle resolutie kunnen worden afgespeeld.

E3 Logo 2004De PS3 wordt hiermee aanmerkelijk duurder dan de concurrerende Xbox 360, waarvan de versie met harde schijf 399 dollar kost, en die zonder 299. Er doen zelfs geruchten de ronde dat in oktober de prijzen worden verlaagd tot 299 dollar voor de versie met harde schijf en 219 voor die zonder. Sony verwacht dat consumenten bereid zullen zijn de meerprijs te betalen voor meer schijfruimte en de mogelijkheid high-definition Blu-ray-discs af te spelen. Ook maakt de PS3 gebruik van draadloze controllers die voorzien zijn van een bewegingssensor. Deze sensors kunnen alleen de richting waarin de controller wordt bewogen, bepalen. Deze feature is waarschijnlijk op het laatste moment toegevoegd om de concurrentie aan te gaan met de Nintendo Wii, die naar verwachting ook eind dit jaar uitkomt. De Wii is al van begin af aan uitgerust met een 3d-controller die in tegenstelling tot de controller van de PS3 in de diepte kan 'kijken'.

Volgens analisten zullen alleen de echte enthousiasten bereid zijn de aangekondigde prijzen voor de PS3 te betalen, en zal Sony de consoles goedkoper moeten maken om de grote massa tot aanschaf over te halen. Volgens Sony zullen er bij de lancering twee miljoen PS3's beschikbaar zijn, en zal het bedrijf er eind maart in totaal zes miljoen hebben afgeleverd. De mogelijkheid om spellen online te kunnen spelen, zal bij de PS3 geheel gratis zijn. Wel kunnen de spelers tegen betaling extra's, zoals nieuwe karakters, krijgen. Ook in Europa zal de PS3 op 17 november in de verkoop gaan: de prijzen voor het goedkope en het dure model worden hier respectievelijk 499 en 599 euro, wat bij de huidige dollarkoers neerkomt op een 27 procent hogere prijs dan in de VS.

PS3 wit-zilver-zwart

Door Arie Jan Stapel

Nieuwsposter / PowerMod

09-05-2006 • 10:04

248

Bron: Bloomberg

Lees meer

'Online gamen met Wii wordt gratis'
'Online gamen met Wii wordt gratis' Nieuws van 16 augustus 2006
Mediaoffensief HD-DVD van start
Mediaoffensief HD-DVD van start Nieuws van 12 juli 2006
Dell verlaagt prijs Xbox 360
Dell verlaagt prijs Xbox 360 Nieuws van 30 juni 2006
Nieuwe geruchten over PlayStation 3
Nieuwe geruchten over PlayStation 3 Nieuws van 3 februari 2006

Reacties (248)

248
248
72
11
2
116
Wijzig sortering
Je krijgt wel wat terug voor die prijs, maar het is een hoop geld. Hij is in principe wel goedkoper dan de PS2 bij launch was. Die kostte 1149,- gulden. Dat is omgerekend naar eurotjes en met inflatie er bij opgeteld zo'n 630,- euro.

Dat het ook een BR speler is maakt de PS3 wel makkelijker teverkopen, aangezien dat (dus DVD) ook veel PS2's heeft verkocht. Dan hebben mensen een extra excuus om hem aan te schaffen. Voor zichzelf rechtvaardigen ze de dure aankoop dan met de gedachte dat ze dan ook meteen een BR (DVD bij PS2) speler hebben. Voor de concurrenten (MS en Nintendo) is het te hopen dat mensen hebben geleerd van de vorige keer, namelijk dat een DVD speler in een PS2 toch niet zo heel handig is. Ik ken niemand met een PS2 die hem nog als DVD speler gebruiken. Natuurlijk zijn er mensen die het nog wel doen, maar de meeste mensen hebben later voor een zacht prijsje toch een normale DVD speler erbij gekocht. Helaas voor de concurrenten laat het geheugen veel mensen vaak in de steek.

Ook heeft de PS3 de mogelijkheid tot het aansluiten van een '3D-controller', die zijn positie in de ruimte kan bepalen. Hiermee wordt het mogelijk spellen te besturen door de controller door de lucht te bewegen.
Alhoewel Sony dit graag wil doen laten geloven, heeft de PS3 juist geen 3D controller. Er zit gewoon een soort tilt sensor / accelerometer in. De controller kan geen diepte meten, dus daarom is 3D niet van toepassing en kan juist de plaats (of relatieve plaats) in de ruimt niet bepaald worden. Het is eerder een soort van 2D. op IGN wordt het iets uitgebreider uitgelegd: http://revolution.ign.com/articles/705/705870p1.html

(laatste stukje even schaamteloos gejat van Hoedje, had geen zin om het in eigen woorden te gaan zeggen ;) )
Volgens mij moet je dat omdraaien.
Ik ken juist veel mensen die dvd's op hun PS2 kijken, vooral vanwege de makkelijke regio omzeiling :)

[ontopic]
Ik ga hem zowiezo kopen, maar ik had hem liever ook niet zo duur gezien maar ja, Sony heeft een naamsbekendheid waardoor ze dat gewoon kunnen vragen blijkbaar.
Ik koop BR toch wel voor de PC dussss :)
Om het kort en bondig te zeggen dus dezelfde prijs als de introductieprijs van de PS2.
Outerspace Moderator General Chat + Wonen & Mobiliteit 9 mei 2006 10:09
Ik verbaas mij niet over de prijzen van deze console. Vooral de Blu-ray maakt het zo duur. Op zich is de prijsverschil goed te verklaren vind ik, want als je Blu-ray-dvd's wil bekijken wil je dat niet op een crappy resolutie bekijken
Klopt. Ten tijde van de PS2-lancering hebben veel mensen die console ook gekocht als DVD-speler (ik ken er nog wel een paar die hem nog steeds daarvoor gebruiken). Waarschijnlijk willen ze deze aanpak herhalen.

Er is alleen een probleem: ten tijde van de PS2-lancering hadden veel van die mensen wel eens een DVD gezien en waren onder de indruk van de beeldkwaliteit tov. VHS. Deze keer ligt het echter anders: niet veel mensen hebben een HD-televisie waardoor ze voorlopig eigenlijk helemaal niets hebben aan zo'n Blu Ray-speler.

Met een DVD-speler werd de beeldkwaliteit op een reguliere tv meteen veel beter.
Ten tijde van de PS2-lancering hebben veel mensen die console ook gekocht als DVD-speler
Het vervelende is wel dat alleen de duurdere variant van 599 Euro een HDMI-uitgang heeft en dus echt als "volledige" Blue-Ray speler gebruikt kan worden. Op de goedkopere PS3 van 499,- zal de resolutie van HD-video content niet of nauwelijks meer zijn dan dat van een gewone DVD, en daar heeft de Blue-Ray video-afspeelfunctionaliteit dus niet veel meerwaarde.
Ook was het ten tijde van de PS2 al duidelijk dat de DVD de opvolger van de videotape zou gaan worden. Er is nu twijfel over of de opvolger van de DVD HD-DVD of Blue-Ray wordt.

Met 1 spel erbij praat je al over 670 Euro... Ik vraag me dus serieus af of mensen bereid zullen zijn dergelijke bedragen neer te tellen voor een met Blue-Ray veredelde spelconsole. De massa zal het blijven zien als spelconsole-met-extraatje.
Als Microsoft de geruchten eer aan doet zitten de 2 Xbox360 uitvoeringen tijdens de introductie van de PS3 op grofweg de helft van de prijs van de PS3's... met een paar goede 360 titels rond die tijd (Halo3?) kan dit de intro van de PS3 behoorlijk frustreren, zeker gezien ook Nintendo met de Wii heel ver onder PS3 introductieprijs zal gaan zitten.

Ik vraag me af of Sony er niet beter aan had gedaan om - net als MS van plan is - het HD-video afspeelapparaat optioneel aan te bieden tegen een meerprijs. De massa (met name de pubers-met-krantenwijkje) konden dan goedkoop een PS3 aanschaffen en later upgraden naar Blue-Ray speler indien gewenst. Voor veel tieners, maar ook veel ouders die hun kids wat kado willen maken, is de PS3 tegen deze prijs denk ik echter ietwat te hoog gegrepen.
Goed idee, maar ik vrees dat Sony dit bewust niet wil om zo Blu Ray als standaard door de strot van het publiek te duwen. Misschien dan ook maar goed als het mislukt, want die "eigen standaard"-acties van Sony beginnen zeer vervelend te worden (bijv. Memory Stick).
Anoniem: 166187 @Cheetah9 mei 2006 19:52
Ik vraag me af of Sony er niet beter aan had gedaan om - net als MS van plan is - het HD-video afspeelapparaat optioneel aan te bieden tegen een meerprijs. De massa (met name de pubers-met-krantenwijkje) konden dan goedkoop een PS3 aanschaffen en later upgraden naar Blue-Ray speler indien gewenst. Voor veel tieners, maar ook veel ouders die hun kids wat kado willen maken, is de PS3 tegen deze prijs denk ik echter ietwat te hoog gegrepen.
Dat heb je helemaal verkeerd.

Ik heb de helft van mij ps2 hoeven betalen zodat mijn pa ook mooi dvd'tjes kon kijken (toendertijd hadden we nog geen gewone dvd speler)

En het is vaak net dat ene argumentje wat je ouders overhaalt de kosten te delen/hem zelf te kopen
Ja, het zoals de PS3 in de "light" vorm. Er is bij beiden echter een addertje: Ze hebben beide geen HDMI, of DVI-D poort. Dat zijn de twee poorten waarop je het protocol kunt toevoegen waarmee je de vebinding kunt beveiligen tegen afluisteren.

Dat betekent dat alle content die deze bit zet, hier niet op afgespeeld kunnen worden. Zo lang echter filmmaatschapijen zeggen dat ze deze beveiligingstechnologie niet zulen gebruiken omdat veel LCD en Plasma TV's dit nog niet aan kunnen is er geen vuiltje aan de lucht.

Edit:
Deze post is op een andere plaats terecht gekomen dan bedoeld. Ik reageerde op de post waarin de PS3 vergeleken werd met de Xbox360 in combinatie met het afspelen van HD content. daarom gebruikte in de lite term en de XBOX360. Die twee hebben namelijk allebei geen HDMI.
De PS3 heeft weldegelijk een HDMI-poort, enkel op het duurder model.
Ze hebben beide geen HDMI
staat toch duidelijk in het artical dat de dure versie WEL hdmi heeft.

edit : eerder refreshen. :Z

edit : dat je mij overbodig mod ok, maar waarom phuncz weg modden?
waarom vinden mensen het toch nodig om als ze een post weg willen modden ook gelijk alle replys erop weg te modden.
Was het niet juist zo dat het grootste deel van de inkomsten van console fabrikanten hun geld haalden uit de games die ervoor gekocht moesten worden? Dat gaat dus niet op wanneer mensen dat ding als DVD speler gaan gebruiken.

Hoewel Sony en DVD films ook niet echt vreemd zijn van elkaar. ;)
Goed dat je antwoord geeft op je eigen vraag, hoef ik niet meer te commenten... ;-)
Los van dat Sony ook geld uit die DVD(/Blu Ray)-verkopen haalt (zoals je zelf al opmerkt) is het ook nog zo dat zodra je dat apparaat hebt, je het waarschijnlijk ook wel voor games gaat gebruiken, ipv. dat je daar weer een ander voor koopt.
Anoniem: 80466 @Outerspace9 mei 2006 10:20
Als de HD DVD echter goedkoper bij te kopen is bij een Xbox zodat bijvoorbeeld xbox+hd dvd = 399/499 dan is dat geen goed teken. Zeker niet omdat de PS3 blu-ray mogelijk een erg slow disk word en dat is niet fijn omdat sony geen spellen gaat leveren op gewone DVD's die nu nog sneller vanaf een gewone DVD-speler geladen kunnen worden
Hoe kom je erbij dat Blu Ray traag is?
Anoniem: 80466 @erikdenv9 mei 2006 10:43
Bijvoorbeeld uit de laatste alinea van dit artikel:
http://www.elitebastards....d=29&limit=1&limitstart=3
artical is al 2 maanden oud, de uiteindelijk specs waren nog niet eens bekend toen.
het zou prima kunnen dat hij uiteindelijk met een 2x driver word uitgerust of hoger.
Anoniem: 135607 @erikdenv9 mei 2006 18:02
Op IGN staat dat de PS3 inderdaad uitgerust zal worden met een 2x Blu-Ray drive: http://ps3.ign.com/articles/705/705887p1.html
Anoniem: 80466 @erikdenv10 mei 2006 07:37
Dan is de xbox toch nog steeds 1,5 keer zo snel met het laden van spelletjes. Dat is geen sinecure als je daar nu al eens xboxxers over hoort klagen.
Beter wat langzamer dan dan leveren op 3 DVD's ;)
Voorlopig heb je niks aan 25 GB op een Blu-ray
Zie ookdit artikel waar ingegaan wordt op de grootte van games op disk:
http://www.xboxic.com/news/90
Misschien dus dat in 2010 je games niet meer op een DVD passen.
Er zijn al genoeg games die nét op een dvd9 passen hoor :>
@hAl:

goh en de bron is toevallig van microsoft, ik zou ook niet zeggen dat mijn concurrent gelijk heeft en dat mijn disc te weinig ruimte heeft voor toekomstige games!
Hoogstens door toevoeging van extreem veel (laagcompressie) video beelden.
Een grafisch monster als Oblivion past nog heel makkelijk op een DVD'tje.
"Voorlopig heb je niks aan 25 GB op een Blu-ray"

Ik doe dan ook altijd mijn aankopen voor de toekomst en niet voor het heden!

En die linkjes zijn ook maar een mening, die ik overigens niet deel. Ze hebben een gebrek aan visie en kunnen beter schrijven over truitjes breien.
HD DVD snel? Dacht het niet:
http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,125431,00.asp
My overwhelming impression of the HD-XA1 has been of slowness
Anoniem: 41564 @Outerspace9 mei 2006 14:57
Waarop baseer je dat, dat Blu-ray hem duur maakt? Ik heb me er een beetje in verdiept, en heb sterk het vermoeden dat ie vooral door het gebruik van de Cell processoren zo 'duur' wordt.
We zullen zien welk apparaat het meeste waar voor zijn geld levert.
Anoniem: 159820 9 mei 2006 10:07
Sorry maar 599 is voor mij iets teveel.. ik hoopte op een ongeveeer de zelfde prijs als de 360... vraag me af of de PS3 et gaat overleven
Het is een hoop geld, maar als je een redelijke game-pc in elkaar wilt flansen ben je nog veel meer kwijt.
Je vergeet de HDTV die nodig is om spellen te spelen in de hoogste kwaliteit. Voor een goede game pc ben je 1500 euro kwijt inc monitor. Voor de PS3 heb je alleen de console voor 599, en dan moet je daar je tv nog bijrekenen.
uhm... je niet-HD tv kan die hoge resoluties helemaal niet aan (8>
Een gewone TV is beperkt in resolutie, kan je niet veel aan doen. Enkel met een HDTV kan je games op je console in high res spelen.
Of je sluit die PS3 aan op je monitor, ben je ook klaar :Y)
totaal verkeerd gelezen en daarom totaal inrelevant, dach al moet niet HDTV maar HDMI zijn :+

die HDTV is ( volgens mijn ) alleen om films in de hoge HD resolutie af te laten spelen. spellen kunnen wel zonder HDTV in hoge resolutie worden afgespeeld. anders zou het zwaar matig zijn van sony.
Anoniem: 148319 @Zoufiax9 mei 2006 11:47
Alleen kun je daarmee ook nog web-browsen en tekstverwerken, speel je first-person shooters en strategiespellen lekkerder en ga zo maar door.

Daarnaast is er over drie jaar niets te upgraden aan de PS3 en wel nog steeds aan die PC.

Ik zeg natuurlijk niet dat het veel geld is voor de hardware die je krijgt, alleen is het wel veel geld in vergelijking met wat er in de 360 zit. Daarnaast zitten er redelijk wat nadelen aan ten opzichte van een PC...
Alleen kun je daarmee ook nog web-browsen en tekstverwerken, speel je first-person shooters en strategiespellen lekkerder en ga zo maar door.

Daarnaast is er over drie jaar niets te upgraden aan de PS3 en wel nog steeds aan die PC.
Wie zegt dat er geen web browser in de PS3 zal zitten? De PSP heeft een beperkt exemplaar. Als de PS3 een volwaardige browser krijgt komen er direct ook een pak extra mogelijkheden bij.

En als Sony een beetje redelijk is dan zorgen ze voor wat USB poorten waarlangs je een toetsenbord en muis kan aansluiten voor tekst input en eventueel zelfs voor te gamen.

Daarbij komt nog dat de PS3 bij lancering beelden zal produceren die een stuk prachtiger zijn dan jij op een PC van €1000 zal kunnen neerzetten en het zal nog vele jaren duren voor de prijs van een PC die gelijkwaardige prestaties neerzet onder de prijs van de PS3 zal dalen.
Heb jij wel eens een PC ge-upgrade? Dan weet je dat je na een paar jaar alles kan vervangen, soms zelf je kast.

Je neemt een nieuwe CPU, dan moet je soms een nieuw MOBO hebben. Met een nieuw mobo moet je soms een nieuwe voeding, gfx kaart omdat de aansluitingen allemaal veranderen.
Ik weet niet wat voor kasten jij koopt maar ATX is vrij standaard deze dagen...
Dat is BS dat je na 1 jaar al alles moet vervangen.

Ik heb des tijds, 3 jaar geleden het volgende gekocht.

Athlon Xp 2500+ (@3200+ te draaien)
Asus Nfroce 2 mobotje.
2x256MB (na 2 jaar vervangen door 2x512)
Radeon 9700 Pro (de eersten die van de band rolden en verkocht werden)
WD80GB HD
Creative geluidskaartje.

Deze pc is met kerst helaas deels overleden. Videokaart ging stuk, mem was overleden. De rest leeft nog steeds en tot het laatste moment heb ik er zelfs games als Quake 4 op 1024x768 met AA op 2 keer op gespeeld. En het systeem koste al met al. Idd, nog geen 900 euro. Alles nieuw al kwam de 9700 Pro nog uit het oude systeem, het is voor 4xx euro gekocht.

Dat ging 3 jaar mee dus je kunt mij niet was maken dat 300 tot 400 euro meer voor een PC veel geld is. Ik zal niet zeggen dat een Console minder is maar ook zeker weten niet beter. Het is maar wat je wilt.
@dvogel: dan heb je niet goed vooruitgedacht. Als je kiest voor eem platform dat binnen x jaar dood is dan kan je daarvoor geen upgrades meer kopen en moet je alles vervangen. heel logisch allemaal.
Alleen de 9700 pro kostte bij launch al 500 euro :P
lol, ik wou zelf ook al zeggen.. heb toen een 2de hands Hercules 9700 Pro gekocht voor iets als 250 euro een jaar na dat de eerste gebruiker die had gekocht... meen dat ie aangaf dat die kaart toen 400 en nog wat euro had gekost
Hahaha, grapje zeker. Als dat zo zou zijn, waarom porten fabrikanten games dan gewoon naar het PC-platform? Grotendeels met dezelfde engine juist (die vaak niet heel soepel draait, maar dit is omdat het een port is.)
Heb je al eens naar de Unreal3 engine gekeken, en wat dat ding een jaar geleden al voor graphics had?
De kosten zijn idd wel wat hoger, echter kan je hem zoals al gezegd makkelijk upgraden. Hardware van 3 jaar terug valt echt nog wel wat mee te doen, je hoeft maar een paar onderdelen te upgraden.
Dat, plus het feit dat een pc nou eenmaal een hoop meer moet kunnen en daardoor toch echt een hoop meer onderdelen heeft, het is niet op 1 specifiek ding gebouwd.
Dit zullen ze niet doen omdat je dan voor weinig geld een volwaardige pc kunt kopen, en dan kopen ook mensen een PS3 die geen games spelen, en laten ze daar nou net winst op maken.
het klopt dat met hardware van 3 jaar geleden genoeg valt te doen. ik heb 3 en een half jaar geleden een P4 2.4 gekocht met een asus P4PE moederbord (single channel DDR 333). ik heb alles gelaten voor wat het is, maar anderhalve maand geleden toch een athlon 64 3000+ S939 met asus mobo gekocht. ding loopt 3 keer zo soepel met dezelfde hercules R9700 Pro videokaart
ik blijf het onzinnig vinden om nu PC's met gameconsoles te gaan vergelijken.
Het blijft totaal verschillend. Met een console kan je echt even lekker op de bank zitten en met een pc doe je dat niet zosnel. Een console neemt ook in 99% van de gevallen minder ruimte in en gebruikt minder energie dan een gelijkwaardige pc. Vaak zit er namelijk op een pc meer te draaien dan je gebruikt qua hardware.
Anoniem: 92624 @JeanJeremy9 mei 2006 13:42
hoezo? De pc is voor mij nog steeds de ultieme gameconsole.
Ik heb ook ook joypads en games, maar mijn audio, video en beeld is stukken beter op de pc!
Anoniem: 175591 @JeanJeremy9 mei 2006 15:28
de xbox, xbox360, ps3 dat zijn gewoon computers tegenwoordig. xbox is al omgetovert in een normale computer die draait onder linux. Dat gebeurt zometeen ook met de 360 dan heb je voor 299 gewoon een power pc.
@theo!!!

Denk je? zou dat niet gewoon komen omdat de XBOX 1 gewoon een PC in een zwart kastje is? vrij makkelijk om linux op te zetten, het is een PC...
Heb je ook een relaxte 4-persoonsbank in je huiskamer recht voor je pc?
Anoniem: 156329 @JeanJeremy10 mei 2006 09:26
En probeer maar eens 4 joypads op je pc aan te sluiten en pc games te vinden voor 3 spelers.
Het is een hoop geld, maar als je een redelijke game-pc in elkaar wilt flansen ben je nog veel meer kwijt.

Nou, dat je wel, maar om een beetje mooi beeld te hebben hoort een HDTV er ook bij. Als je dit er bij rekent, dan kom je met een console toch echt wel veel hoger uit.

Maar het is zo mooi hassle free. Geen gezeik met installeren en patchen. Disc er in, game speelt op maximale performance omdat de HW overal gelijk is.
Een 360 Premium met 20gb + HD-DVD-speler + een abonnemtje live kost je meer dan € 499,-
Als je het zo bekijkt is het echt geen verkeerde prijs. Blijft een hoop geld, maar je krijgt er ook een hoop voor.
Dit laatste betekent wel dat Blu-ray-sschijven niet op volle resolutie kunnen worden afgespeeld.
Dit is natuurlijk NIET waar. Eerste periode zeker niet. En er staat nergens dat de 'gewone' AV-out ook niet HDMI kan uitsturen. Wat er wel staat is dat deze port ook tot 1080p doet. Nu is dat met component niet mogelijk dus zal haast het wel dat moeten betekenen.
HDMI is een aansluitingstandaard, ik weet niet hoe je een HDMI-poort over een AV-out wil sturen ? Net zoiets als een netwerkkaart over een hardeschijf duwen.

Verder denk ik dat je bedoelt dat je een HD signaal over AV-out kunt wegzetten.

En 1080p zou ik me nog niet zo druk over maken. Zoek maar eens een TV die dit ondersteunt. 1080i is voor alsnog de komende jaren al meer dan genoeg
Anoniem: 153510 @Shiver239 mei 2006 15:12
je moet de prijzen natuurlijk vergelijken als de PS3 uit komt dan is de X360 299 dan nog 100 euro voor de hd-dvd speler zit je op 399. dan nog 59 euro voor het onbeperkte live (volgens mij kan je al wel op sommige tijden gratis liven zonder abbo)
Ik zie hier dat een redelijk aantal mensen de PS3 aan het "verdedigen" is door op te noemen hoeveel de extra's mogelijkheden kosten op de xbox 360 die de ps3 al standaard heeft. Dat is prima en logisch, alleen de paps en mams die met kerst in de winkel staan om een console te kopen kijken totaal niet naar die onzin.

Die zien een prijs en als die prijs 300 euro goedkoper is, dan zien diezelfde paps en mams hun vakantie begroting met 300 euro omhoog gaan bij wijze van spreken. Ik denk dat Sony zijn prijs te hoog heeft liggen en deze kerst het zeker zullen afleggen tegen MS.

Ook vind ik het gratis online netwerk niet echt vertrouwend, maar time will tell.
Bedoel je niet Nintendo ?

Als die ouders de Wii zien in de winkel voor 200 euro ( volgens analisten wordt dat de prijs ) dan gaan ze nog iets sneller voor de Wii lijkt me.

Zelf vind ik de prijs van de PS3 niet eens zo onredelijk aangezien we een tijdje terug nog te horen kregen dat we er maar extra voor moesten werken. Destijds werden er prijzen genoemd van boven de 800 euro. Enigste waar ik nog steeds erg van baal is dat de PS3 in Amerika 128 euro goedkoper is :(
Je vergeet de WiFi adapter voor de X-Box 360 van 80 euro oid.
Voor dat geld trek ik liever een extra draad, is nog sneller ook!
Het is theoretisch mogelijk dat ze HDMI over de Multi-AV naar buiten sturen.. 20 pennen zijn er nodig.
Kunnen ze weer meer verdienen met accesoires, met een HDMI out cable.
Blijf het storend vinden dat de prijzen in Europa altijd zoveel duurder zijn dan in Amerika. Mogelijk is distributie hier wel iets kostbaarder, maar 27%???
Dat is dus ca. €130 per stuk...! Dit noem ik de prijs kunstmatig hoog houden. In andere woorden: Europa betaald mee aan Amerikaanse consoles.
Dit noem ik de prijs kunstmatig hoog houden
En dat noem ik: je bent de BTW vergeten.
maar 27% btw is wel verdomd veel!
Anoniem: 153510 @darkseas9 mei 2006 15:10
die 499 dollar in de us is ook zonder BTW. 499 euro is incl btw.
ja maar je besteld je console in een andere staat en je hebt ineens geen btw meer :)
krijg je twee jaar later af:
we hebben u het verkeerde btw-regime aangerekend, er moet nog xx EUR btw bijbetaald worden (Q Supply ; dit is een CD-R-webshop)
ok maar dan nog haal dan bij de prijs vergelijking ook de btw van de NL prijs af dan ligt de prijs opeens een stuk dichter bij elkaar
Neo-Geo voorbeeld anyone? }>
De PS2 kostte bij de introductie f 1150,-, d.w.z. € 522,-, dus zoveel scheelt dat niet (vooral als je de inflatiecorrectie erop gooit).

Wèl zullen ze die prijs toch echt an een tijdje moeten verlagen, willen ze de strijd tegen MS XboX niet verliezen.
Nintendo had beter nog iets langer zijn mond kunnen houden over de gyroscoopfuncties van hun console. Nu de PS3 deze functies ook enigszins heeft zullen mensen misschien eerder kiezen voor een PS3.

Omdat de Wii waarschijnlijk goedkoper wordt dan de rest omdat de technologie minder cutting-edge is, zouden meer mensen tot een impulsaankoop overgehaald kunnen worden, wat een latere onthulling misschien slimmer had gemaakt.

Toch heb ik veel vertrouwen in de Wii, omdat je echt fysiek items vast hebt die je in je game gebruikt. De PS3 controller moet wel gewoon met 2 handen vastgehouden worden.
ik denk dat MS en Sony misschien wel de verkeerde kant uitgaan, de xbox360 valt nog mee (300€), maar de PS3 vind ik veel te duur
het blijft een console

als de Wii een beetje deftige gfx heeft (3x beter dan Cube moet eigenlijk wel best goed zijn) en een beetje games heeft, zie ik deze de oorlog nog winnen
het zijn nog steeds vooral kinderen die gamen, en voor veel ouders is de prijs toch vrij belangrijk

mooie games zijn mooi, maar betekenen niet altijd een meerwaarde...
Tegenwoordig is de doeldgroep veel breder, er zijn zat games voor kids natuurlijk, maar met de Wii worden ouderen (30+) ook aangesproken.

Ik kan me goed voorstellen dat je door het interactieniveau van de Wii niet meer zozeer alle knopjes en bewegingen je eigen moet maken als je een spel speelt, maar gewoon de Wii remote kunt pakken waarmee jouw bewegingen ook de bewegingen in het spel zijn, rechtstreeks. Zo wordt de learning curve nagenoeg nihil.

De grote problemen die ik zie als ik een oudere een PS2 controller in de hand druk is dat ze steeds bezig zijn met naar de controller kijken, iets doen, en weer op het scherm kijken wat het oplevert. Dit kun je nu compleet wegnemen.
Anoniem: 144108 @P5ycho9 mei 2006 10:16
of dit betekend dat als een game voor de ps3 als een gyro-functie heeft het kwa bediening makkelijker te poorten is naar de wii (de vraag is of mensen die poort gaan kopen, maar goed)
Ik denk dat de spellen die je op de Wii gaat zien weinig geport worden naar andere consoles. De Wii opent een nieuwe wereld wat betreft consoles. Minder focus op graphics, meer focus op interactie. Het resultaat is innovatieve gameplay en spellen die met kleinere budgetten ontwikkeld kunnen worden. Kleinere budgetten betekent minder focus op en angst voor de verkoopcijfers, waardoor het risico voor verlies bij vernieuwende games die floppen kleiner wordt.
Wat ik begrepen heb van mensen die de persconferentie hebben gezien is dat Sony's presentatie van de bewegingsdetectie-functionaliteiten nogal primitief en houterig overkwam. De algemene indruk was dat het een voorziening is die op het laatste moment is toegevoegd om nog even snel Nintendo de loef af te steken. Je moet je afvragen of dat soort 'last minute' toevoegingen nou wel zo waardevol zijn. Ik denk dat ze bij Nintendo wel even wat langer en wat beter hebben nagedacht over de techniek en zijn toepassingen. De Wii-mote heeft niet voor niets zijn speciale vorm.
Of zoals anderen zeggen over de PS3 controller. Omdat ze dit zo laat hebben toegevoegd, is er te weinig onderzoek naar gedaan. Heel dit concept kan back-fireën.

Gamers veroordelen Sony van slecht kopiërwerk, en het toestel werkt niet naar behoren. Het lijkt meer een onnutig aanhangsel voor de controller. (soort van apendix ;) )

Wii++
Tja, misschien had Nintendo niet gedacht dat Sony zo extreem ver achterlag op schema, dat ze nog van alles toe konden voegen. ;)
met HDMI vind ik echt geweldig, heb je gelijk een HD speler en een game console in huis, komt bij dat dit apparaat voorzover ik weet van een metaal gemaakt is en de xbox van plastic.

ik denk dat mensen het wel gaan kopen :)

in Azië sowieso want daar verkoopt de xbox heel slecht :P
Anoniem: 8504 @Qorne9 mei 2006 10:43
Ja HDMI is goed! Kan je eindelijk iemand anders laten bepalen wat je ziet en hoe je het gaat zien op je peperdure Plasma/LCD... Helemaal als je blu-ray gekoppeld is met internet. Kunnen ze ook nog eens bepalen hoeváák je de film mag zien..

Gaaf!
fout. jij hebt een aantal dingen echt best wel fout begrepen zeg.

hdmi is alleen zo gemaakt dat het niet af te tappen is, je kan er verder alles over sturen wat je maar wilt.
als je hdmi NIET hebt kan het zijn dat je sommige HD-films niet kan afspelen op hun volle resolutie.
heb je hem wel is het geen enkle probleem.
een hdmi aansluiting zal NOOIT een signaal blokkeren.

verder gaat blu-ray plus internet helemaal niet bepalen hoevaak je een bepaalde films mag zien.
het internet heb je alleen nodig met blu-ray als je en 'managed copy' wilt maken, want daar mag je er bij blu-ray eentje van maken terwijl je dat bij hd-dvd helemaal geen kopie mag maken.
maak je geen gebruik van managed copy's heb je het internet helemaal niet nodig voor blu-ray.
zoals je zelf al zegt HD-DVD gaat exect de zelfde beveiliging gebruiken. de ene is wat dat betreft dus niet beter als de ander.
En managed copietjes zullen alleen mogelijk worden mits je via MMC toestemming krijgt van de leverancier. Dit gaat je gegarandeerd geld kosten al is het maar administratieve afhandeling..
pure speculatie.
dat kan heel makelijk geregeld worden zodat het niks kost. volgensmij heeft iedereen namelijk zowizo toestemming voor 1 copy.

en die site waar je naar linkt is meer gevoelens als echte feiten.
'zelf destruct' ? ya right
en 'The MPAA and RIAA think that DRM is more important than human life.' :Z
En ik maak me sterk dat meer dan genoeg restrictieve mogelijkheden zitten ingebakken waarbij óók de mogelijkheid gaat bestaan om jou een film niet meer dan een x aantal maal te laten zien.
koop je die film toch gewoon niet?
Anoniem: 8504 @Countess9 mei 2006 12:16
Bij ieder statement staan feiten.

En aangezien er al heel veel pogingen gedaan zijn om self destruct DVD's op de markt te krijgen met bijbehorende techieken (zuur, oxidatielaag etc.etc), kan ik me iets voorstellen dat dit ook eenvoudig kan worden ingebakken in DRM aangezien er degelijk markt voor is.

Hier de 'mogelijkheden' van microsoft's DRM. Daar kunnen ze nog veeeeel meer restricties opleggen en ook je cynische 'self destruct' opmerking is allang verwerkt op file niveau..
http://www.microsoft.com/...s/drm/faq.aspx#drmfaq_3_3
koop je die film toch gewoon niet?
En dát zouden meer mensen moeten doen.. Als ik iets koop is het van mij en wil ík bepalen wat ik ermee doe..
Anoniem: 8504 @Countess9 mei 2006 11:58
Wat HDMI betreft heb je gelijk het was net andersom. Als je een HD capable (dus niet HD-Ready) tv hebt zonder deze interface ben je de klos, behalve als je bv. een htpc of xbmc hebt. Verder is er met HDMI inderdaad weinig mis.. My mistake..

Wat betreft blu-ray is het wel diep triest... De DRM technieken die hier gebruikt worden bepalen PRECIES op welke aparatuur je wat doen met welke disc. En managed copietjes zullen alleen mogelijk worden mits je via MMC toestemming krijgt van de leverancier. Dit gaat je gegarandeerd geld kosten al is het maar administratieve afhandeling..

Blu ray zal voorzichtig beginnen qua DRM maar zodra het doorgebroken is, gaat de oorspronkelijke functionaliteit danig worden beperkt door DRM. En ik maak me sterk dat meer dan genoeg restrictieve mogelijkheden zitten ingebakken waarbij óók de mogelijkheid gaat bestaan om jou een film niet meer dan een x aantal maal te laten zien.

http://bluraysucks.com/boycott

Overigens is hd-dvd niet heel veel beter.. De krampachtige geldgraaierij verziekt de boel een beetje. En je mag ook bij HD-DVD managed copies maken, zelfs zonder internet. Deze copies zijn alleen af te spelen als je de originele DVD kan plaatsen.
als je iets koopt is de DVD van jouw
de film erop zeker niet.

die zelf destruct DVD waren voor VERHUUR heeft dus niks met de verkoop te maken.

en die "feiten" die noemt stellen over het algemeen niks voor.
die van human life bijvoorbeeld.
ze zeggen, drm may never be surcomvented, and dan word er door hun zelf bij zegt not even to safe human life.
ik moet de eerste film nog zien met drm die iemands leven red :z
de andere feiten zijn idd wel feiten maar of zwaar overtrokken of wat achterhaald inmiddelds

moet ik ze anders allemaal even af gaan?
1 = hdmi kable, is waar maar film studios hebben al aangegeven deze optie voorlopig nog niet te gebruiken tot het percentage hdmi-tv's vele malen hoger ligt als het nu doet.
dat zal nog wel minimaal 5 jaar duren, ALS ze het al gaan gebruiken. (in dvd beveilinging zitten bv ook een aantal dingen die ze nooit gebruikt hebben)

2 - film op de PC. yup maar zoals gezegt duur nog 5 jaar voor ze daar mee komen. iedereen die daar intressen.

3- totaal niks van waar.
drm mag niet op open source software zitten, maar andersom geld dat niet, je kan makelijk met opensource software (of een closed source plugin voor je open source) drm beschermd materiaal afspelen.

4- is totaal optioneel voor de gebruiken hoeft hij niet te gebruiken dus.

5- tja dat is altijd al zo geweest.

6- human life, al behandeld.,

7- zoals gezegt zelf distruct is erg onwaarschijnlijk. en waarom zou je je player willen hacken?

8 - ze zeggen zelf al dat ze dat niet meer nodig vinden en dus hebben geschrapt, waarom staat het er nog bij?

9 - zie 8.

lol, ben gewend dat word dat voor me doet :P
Hoofdletters....
Anoniem: 61096 @Countess10 mei 2006 08:25
En dát zouden meer mensen moeten doen.. Als ik iets koop is het van mij en wil ík bepalen wat ik ermee doe..
Dus ik neem aan dat je geen software, boeken, CDs, DVDs, Videos en vele andere producten bezit waar beperkende voorwaarden aan zitten? Lijkt mij dan wel een erg leeg huis.
Anoniem: 3089 9 mei 2006 10:10
Als je veel online gaat spelen is de keuze snel gemaakt dan denk ik. De Xbox is wel goedkoper, maar voor een Gold abbonementje moet je wel gewoon betalen. Dat heb je er na een x aantal maanden uit als je de PS3 aanschaft ;)

Je kan ook gewoon alle next-gen consoles in huis nemen, ben je meteen van al het gezeur af ;)
Dat ze on line gaming gratis aanbieden is een slecht teken. Dat duidt erop dat hun on line gaming het ook niet waard is om ervoor te betalen.

Als de xbox namelijk ergens een succes in is is in het on line aspect. Daar zie je dat enorm veel gebruikers bereid zijn te betalen voor de features die daar geboden worden. Overigens kun je wel 4 jaar bij Microsoft on line gamen voor het verschil in prijs tussen de PS3 en de XboX.
Dat ze on line gaming gratis aanbieden is een slecht teken. Dat duidt erop dat hun on line gaming het ook niet waard is om ervoor te betalen.
Sorry, maar dit is zo ontzettend onzin. Denk aan de honderden spellen die je gratis online kan spelen en die mensen echt het einde vinden (CS, Quake 1/2/3/4, MOHAA, BF1/2, etc, etc). Microsoft vraagt er geld voor (en dat is hun goed recht) maar dan moet je niet de zaken om gaan draaien en claimen dat als Sony dat niet doet dat het dan wel slecht moet zijn.
Als de xbox namelijk ergens een succes in is is in het on line aspect. Daar zie je dat enorm veel gebruikers bereid zijn te betalen voor de features die daar geboden worden.
Zoals ervee zegt, Microsoft bied meer features bij Xbox Live dan alleen samen spelen. De markt zal moeten uitwijzen wat mensen prettiger vinden (betalen + features vs. gratis + kaal). Misschien stappen mensen over nu er een goed alternatief is...
Wel kunnen de spelers tegen betaling extra's, zoals nieuwe karakters, krijgen.
:?
De markt zal moeten uitwijzen wat mensen prettiger vinden (betalen + features vs. gratis + kaal). Misschien stappen mensen over nu er een goed alternatief is...
Alleen kan je niet keizen omdat het per systeem al besloten is. Je kan niet graits met de xbox of extra features voor de ps kopen. Dus echt marktwerking is er niet tussen die 2.

Je kan het nu wel meewegen in je beslissing voor de xbox360 of ps3 maar de xbox en ps2 werden al verkocht voor de online mogelijkheden.
waarom zou dit een slecht teken zijn? bij de playstation 2 werkt het online gamen toch prima? ik vind het wel het geld waard om het te doen maar bij xbox bieden ze services die de playstation niet heeft. daar betaal je dan ook grotendeels voor.
er zijn ook gratis live abonementen.
Het ding ziet er wel cool uit maar is echt waaayyy te duur. Dat je gratis online kunt spelen is dan een leuk extra'tje maar niet iedereen gebruikt dat en voor een dergelijke dienst is juist wel gebleken dat gebruikers willen betalen om het te gebruiken...
Als de prijzen zo hoog blijven dan slaat Sony hier wss de bal mis en kan dit een nogal pijnlijke release van de PS3 worden
Ik wil best wel online spelen maar waneer ik maand bedragen krijg toe geslingert schrikt dat toch wel af hoor. Lijkt mij eingelijk wel een goede zet van Sony.
Anoniem: 173279 @Daenney9 mei 2006 22:55
Lol, vind die Ps3 er juist VET lelijk uit zien...
hij heeft niet eens ZO veel betere specs dan 360, en is toch echt wel veel duurder...

Ik wilde eerst ps3, maar deze komt jaar later uit, en dan met zo'n prijs, en wat betreft die grfx, ik kan niet EN zo'n dure Console kope (eigenlijk kan ik die zoiezo al niet kopen) EN een scherm dat uberhaubt zulke grfx gebruikt!

Blue-ray betekend alleen maar alles weer duurder, en ik heb geen idee wat ik moet denken van het internet van de PS3...

Ikv ind het echt jammer, want zoals ik al zei wilde `m wel kopen, maar voor mij heeft Sony t verziekt

Heb lievre voor de 360 n draad, scheelt weer 80 euro, en dat xbox live is misschien nog wat prijzig tsjah...

Latrr
Tja, maar wat niet zomaar verteld is, is dat de PS3 ook als gewone 'pc' (linux danwel) te gebruiken is...
Tevens zijn de specs van de PS3 al wel iets beter dan die van de 360, juist bv al vanwege BR..

Ik moet ook zeggen dat de PS3 er niet zo denderend uit ziet, maar ik vind em wel iets mooier dan de 360..

ohja, nog 1 ding... xbox live kost extra geld per maand, de online spul van Sony vooralsnog is gratis, dus dat moet je ook niet vergeten..
Anoniem: 163974 9 mei 2006 10:11
Sony verwacht dat consumenten bereid zullen zijn de meerprijs te betalen voor meer schijfruimte en de mogelijkheid high-definition Blu-ray-dvd's af te spelen.
Wat kan je extra schijfruimte schelen? Die HDD van de X-BOX 360 krijg ik al amper vol .. dus die grotere HDD is ook niks waard.

Dat Blu-Ray is allemaal mooi, maar voorlopig is er nog geen 1 game die op een Blu-Ray schijfje staat.

Verder nog een punt, waarom zou je meer betalen als het grafisch nihiel van elkaar is zoals ik een nieuwsbericht een dag of 2 geleden?

Ik vind het meer dat je betaald om het merk Sony en Playstation 3 ipv. de inhoud.

Just my 2 cents about the PS3!
Dat Blu-Ray is allemaal mooi, maar voorlopig is er nog geen 1 game die op een Blu-Ray schijfje staat.
Nogal logisch voor een console dat ook nog niet te koop is...
"Verder nog een punt, waarom zou je meer betalen als het grafisch nihiel van elkaar is zoals ik een nieuwsbericht een dag of 2 geleden?"

Omdat graphics alleen niet de gameplay van een spel bepalen. De beide consoles zullen weinig afwijken in graphics van elkaar maar hoe zit dat met physics?
ik vraag me echt af wie dat voor dat apparaat wil betalen.
Dan moeten er wel hele indrukwekkende resultaten uit dat kastje getoverd worden.
En wie zit te wachten op een kastje dat je door de lucht moet bewegen.
Doe dan maar gelijk een VR-suite :).

Heeft de XBOX 360 niet ook gewoon de mogelijkheid om HDTV kwaliteit af te spelen (DVD)?

Als de prijs daarvan daalt zal dat ongetwijfeld in marktaandeelverlies voor de PS3 resulteren.
Van het geld van een snelle gamepc koop je al snel de PS3 èn de xbox360. Dan heb je nog niet eens een pc met HDMI en BlueRay-speler. Als je het zo bekijkt ben je als pcgebruiker altijd duurder uit.
Bovendien gaat een console 5 jaar mee, terwijl een pc na 2-3 jaar toch echt een upgrade nodig heeft om mee te komen.
Anoniem: 80466 @P5ycho9 mei 2006 10:27
Op PC verkopen wordt ook niet standaard een miljard toegelegd die dan via spellen kan worden terugverdiend.
Anoniem: 33599 @P5ycho9 mei 2006 17:03
De meeste mensen hebben een pc in huis, waar je in de meeste gevallen nog een snelle AGP of supersnelle PCIE videokaart in kan doen, die de helft zo duur kost als de xbox360 en ps3.
Heeft de oude Xbox al niet de mogelijkheid om HDTV kwaliteit af te spelen dermiddel van upscaling?
Heeft de oude Xbox al niet de mogelijkheid om HDTV kwaliteit af te spelen dermiddel van upscaling?
Dat lijkt me nou niet echt de doorslag om voor de Xbox te kiezen.
De standaard bios/firmware ondersteund het niet, maar de hardware kan het zeker aan. Zo niet met een beetje soldeer werk wel, want pas op het laadste moment gaat het VGA signaal door een video encoder waarna het naar je tv gaat.
Maar ik dacht dat zelfs de video encoders een HD resolutie kunnen voortbrengen. Het is dan wellicht verstandig om er even een mooie heatsink op te plakken, maar met wat software hacks kan het wel.

Alleen van de laadste hardware versie (1.6) weet ik het niet zeker. Want in alle vorige hardware versies zat standaard hardware. De 1.6 was de 1e xbox met een speciaal voor de xbox gemaakte encoder, en wellicht isie dan ook op alleen PAL resoluties gemaakt.
Zelfs de ps2 en gamecube kunnen 1080 draaien.
Anoniem: 160895 @OpenMinded9 mei 2006 15:28
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb het idee dat hier tot nu toe alleen nog maar PS3-fanboys hebben gereageerd op dit artikel.
Zoals verwacht een veel te dure PS3, met veelteveel functies die ik nooit van mijn leven ga gebruiken. Ook de spellen zullen wel weer een fortuin gaan kosten nu ze met die dure Blue Ray disks gaan werken.
De beste combinatie die je kan hebben is een 360 met een Wii , dus de combinatie Next-Gen/Fun ...
En trouwens wat Xbox Live betreft , xbox-gamers worden deze week dagelijks op de hoogte gehouden via Xbox Live van het laatste nieuws van de E3 (!) ... alleen al hiervoor zou je als hardcoregamer een 360 moeten hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.