Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 87 reacties

Op de Game Developers Conference in het Amerikaanse San Jose heeft Sony Entertainment-topman Phil Harrison diverse geruchten over de PlayStation 3 bevestigd. Zo maakte hij duidelijk dat gebruik van het PlayStation Network Platform gratis is voor diensten als chatten en winkelen, maar dat er voor online gaming betaald zal moeten worden. De opzet van 'PNP' lijkt hiermee vergelijkbaar met die van Xbox Live, dat in eerste instantie gratis is maar online-gamers rond de vijftig dollar per jaar kost.

Sony + like.no.other-logo Sony wil de tarifering echter afhankelijk van de gespeelde games maken; wie meer dan één game online wil spelen, is dus meer geld kwijt. Ook zullen nieuwe levels of karakters slechts tegen betaling beschikbaar worden gemaakt. Volgens Harrison zullen op deze wijze 'game player communities' ontstaan, wat 'de meest fundamentele verandering is die de gamewereld ooit heeft gezien.' Hij illustreerde dat met cijfers over de Xbox 360: waar Xbox-gebruikers gemiddeld zes maal per week online spelen, doen Xbox 360-gamers dat liefst 25 keer per week.

Toch zou Sony de online-functionaliteit vooral als klantenbinding zien, waar bij Microsoft de winstgevendheid van Live belangrijker is. Terwijl er nog steeds geen duidelijkheid is over de vraag of er standaard een harde schijf met de console meegeleverd zal worden, is opslag volgens Harrison een 'key feature'. Zo moet het PlayStation-netwerk volgens hem voor alle mogelijke vormen van dataverkeer gebruikt gaan worden: 'We willen dat films, muziek, televisie en ook mengvormen van dergelijke media met de PlayStation 3 gedownload gaan worden.' Ook World of Warcraft zette Sony aan het denken: naast een grote en succesvolle community laat deze MMORPG ook zien dat er een markt is voor het betaald downloaden van zogeheten 'episodic' content.

Nieuwe Sony-controller: artist impression Verder wist Harrison te bevestigen dat games voor de PS3, zoals verwacht, geen regiocodering zullen kennen. Blu-ray biedt volgens hem meer dan genoeg ruimte om alle regionale varianten op één schijfje te zetten; een gamedisk zou bijvoorbeeld zowel PAL-, Secam- als NTSC-video kunnen bevatten. Interessant is ook dat Sony, in navolging van Nintendo, met een volledig vernieuwde controller op de proppen zal komen. Hoewel er nog geen definitief uiterlijk is vastgelegd, lijkt het einde van de boemerangvorm een zekerheidje.

Rage Of The Wookiees
'Deze week in Rage of the Wookiees...'
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (87)

Wat een enorme poot-uit-draaierij...

Als je dus 3 games wilt spelen via dezelfde (!!) service, ben je 80 euro per jaar kwijt, bij een aanname van 50 euro voor 1 spel, en 15 euro per spel erbij ofzo...hoe je die regel ook opstelt, je wordt gewoon genaaid waar je bijzit (erg sterke aanname, weet ik, maar het is niet onmogelijk).

Waarom niet gewoon 100 euro per jaar, en that's it! Dan zou ik veel meer games kopen (iets waar ze toch ook veel winst op zouden moeten maken lijkt me) en online spelen, dan nu, hooguit 2 per jaar ofzo...anders wordt 't toch veel te duur...

Slappe hap..
Xbox Live kost 59.95 voor een heel jaar. ik ben dan ook niet van plan om meer dan dat uit te geven voor online gamen.
De manier die Sony voorstelt heeft zowel nadelen als voordelen. De logische nadelen zijn dat je voor elk spel apart moet betalen om online te kunnen spelen waardoor je dus potentieel meer kwijt kan zijn. Het hangt natuurlijk af van de kosten die Sony hiervoor berekent. Dit kan best wel slechts een paar euro zijn, maar net zo goed 10 of 15. Who knows. The future does. Stupid question.
Een voordeel is dan weer dat je ALLEEN betaalt voor spellen waarmee je daadwerkelijk online WILT spelen. Als ik mijn RTS game niet online wil spelen omdat ik dat niet leuk vind of niet goed genoeg ben dan betaal ik er ook niet voor. Het aantal games dat je online wilt spelen bepaalt dus hoeveel je kwijt bent.

Ik ben niet onverdeeld blij met deze "fundamentele verandering" *kuch* maar ik zie ook wel de voordelen er van in.
Dit wordt een absolute misser van Sony als consumenten straks een dikke poot wordt uitgerukt.

"Om de levels 4 tm 8 te spelen bij Gran Turismo willen wij eerst 15 euro van u ontvangen"

Terwijl je net 60 eurie hebt neergeteld voor je blu-ray schijfje van GT
Ik pleit al jaren voor een knop waarmee je alle content in spel in één keer kunt unlocked.

Als je GT neemt ik heb wel betaalt voor het HELE spel maar ik ben niet goed genoeg om alles te kunnen unlocken dus vind dat het recht heb op z'n knop om toch alle auto's te kunnen proberen. |:(
Ergens heb je een punt - misschien ook net de reden waarom de game publishers nog niet massaal de aanval hebben ingezet op de cheat-sites...
Waarom zou je als Game publisher de aanval inzetten op Cheat sites? Als je niet wilt dat er gecheat wordt kan je beter gewoon de cheats niet in je game bouwen.
zoiets heet een spel..
jij koopt toch ook geen spel om meteen alle levels te kunnen spelen of wel?

Je moet het verdienen, anders is et ook maar saai.
Je hebt wel gelijk de voldoening is ook groot als ik weer wat gehaald heb geldt trouwens ook bij tekken 5. Maar er staat wel veel fustratie tegen over.

Ik stel voor na zoveel uur krijg je de mogelijkheid om als te unlocken. Je hoeft het natuurlijk niet te gebruiken.
Inderdaad, tegenwoordig wordt er erg veel 'gelocked' in een spel zonder dat dit iets toe te voegen heeft. Het wordt veelal misbruikt om op een zeer kunstmatige manier beloningen uit te delen.

Als je bijv. na het uitspelen van het spel ineens een 'wireframe mode' erbij krijgt is dat wel heel erg lame... maar ook als je in een racespel een wagen vrijspeelt (zonder dat deze bijv. andere specs heeft, maar alleen een ander kleurtje heeft) is dit best wel triest natuurlijk. Alsof je een dode mus krijgt...
Blu-ray biedt volgens hem meer dan genoeg ruimte om alle regionale varianten op één schijfje te zetten; een gamedisk zou bijvoorbeeld zowel PAL-, Secam- als NTSC-video kunnen bevatten.
waarmee dus de maximale hoeveelheid content door 3 gedeeld wordt :? (Excl. niet regiogebondenmateriaal uiteraard)
Hoezo? Werken consoles intern dan nog steeds met een kleuren codering? Lijkt mij een beetje overbodig, dit kan je ook gewoon laten doen door je TV signaal module.
PAL en SECAM verschillen alleen in de doorgifte van het kleursignaal... Dit wordt bij uitvoer in de video-encoder goed gemaakt. Beide bestaan uit 625beeldlijnen @25fps...

NTSC en PAL verschillen dus inderdaad wel in de hoeveelheid beeldlijnen en aantal FPS waardoor je van te voren wel twee versies moet maken om alles soepel te laten verlopen (tuurlijk kan dit realtime ook, maar als een fabrikant dit niet goed implementeerd werkt de helft ineens niet...)
De game programeur hoeft deze bewerking toch niet te doen? Daar heb je toch de GPU in the console toch voor.
Pal? NTSC? Ik dacht dat de PS3 een HD-console werd? 720p en 1080i/p zijn toch hetzelfde overal op de wereld of vergis ik me daar nu in en blijven 25/30/50/60 hz nog altijd gebruikt.
De console moet voor iedereen bruikbaar zijn, ook voor de marktgroep die nog steeds over een SD TV-toestel beschikken en de investering naar HD niet willen doen.
de video's tussen de levels kunnen in video formaat gecodeert zijn in precies de juiste beeld formaten.
Nee, zo'n beetje het enige regiogebonden materiaal zijn de voice-overs en gelokaliseerde teksten, dus er blijft nog zat ruimte over voor algemene content.
Volgens Harrison zullen op deze wijze 'game player communities' ontstaan, wat 'de meest fundamentele verandering is die de gamewereld ooit heeft gezien.'
Sorry, maar loopt Sony nu echt achter ofzo? Dit heb je toch al veel langer op Xbox Live? Wat is er dan zo 'fundamentalistisch anders'?
Omdat je nu communities krijgt, niet groepjes van twee personen ;)
Die controler lijkt me nogal een ernstige RSI verwekker met je handen in zo'n houding..
ik vindt 'm wel dope. En een powerball is ook 'tegen' RSI. Dus deze bal bereikt miscschien hetzelfde :Y)
Probleem met deze is dat je je polsen zo dicht bij elkaar moet houden. Probeer de houding maar eens uit en voel het trekken in je polsen tot aan je schouders :P

Let wel dat je je polsen wel zo gek moet houden, want rechts zitten ook nog knoppen die je met je duim zou moeten kunnen gebruiken..
Het plaatje is dus NIET de nieuwe controller (zie bronartikel) De nieuwe controller zal voor het eerst te zien zijn in mei op de E3.

Maar goed ook, wat een verkrampt geval lijkt me dit zeg! :'(
naast een grote en succesvolle community laat deze MMORPG ook zien dat er een markt is voor het betaald downloaden van zogeheten 'episodic' content.
Alle updates aan WOW zijn tot nu toe gratis geweest, zelfs de episodic content. De eerste expension moet nog komen. Beetje vreemd om dan te verkondigen dat er dit bewijs is?
idd, al hoor je de laatste tijd wel meer onzin over wow, misschien zegt sony dat omdat ze er zelf een mmorpg aan hebben zitten komen waar je wel voor iedere scheet moet betalen?
Je hoeft niet mee te gaan met de expansies hoor, je het is binnen everquest volledig optioneel. En de prijzen voor expansionpacks zijn ook niet echt zo waanzinnig hoog. Zeker voor nieuwkomers binnen het spel, is het vrij gemakkelijk om een aantal oudere packs over te slaan. En het zijn maar 2 packs per jaar. Als je niet aan de nieuwe content toe bent, kan je het gewoon overslaan.

Hoe dit is in EQ2 en star wars galaxies weet ik niet maar WoW heeft ook een betaalde uitbreiding aangekondigd en zal naar verloop van tijd ook met andere uitbreidingen moeten komen om te voorkomen dat highend spelers niet naar iets anders gaan uitkijken.

Nadeel van elk uitbreidingspack is echter wel dat zaken in het spel zullen devalueren, zones die vroeger propvol zaten, worden massaal genegeerd omdat de beloning vs inspanning niet meer in verhouding staat met sommige nieuwere zones.

Sony heeft dan ook al veel ervaring met digital downloads van expansionpacks. Helaas blijkt het hebben van testservers niet voldoende voor vlekkeloze rollouts van expansionpacks.

Gaming communities zullen een geweldige bijdrage gaan vormen met eigen websites, spoilers voor quests, tips omtrent uitrusting en het delen van speltechnieken. Zowel algemeen voor de gehele game als voor specifieke klassen van playercharacters.

Nadeel zal wel zijn dat dit soort sites het uitgeven van boeken over hoe het spel te spelen flink in de weg zullen staan.

@pOpster hieronder.
Voor GT zullen het optionele parcours zijn en nieuwe auto's en dat zal niet bij level 4 zijn maar eerder bij level 25 of 50. Je zou zelfs kunnen denken aan een gethematiseerd uitbreidingspakket zoals bijvoorbeeld the offroad challenge waarbij je ineens de beschikking krijgt over offroad parcours en bijvoorbeeld een cayenne. Men is zich er heel goed van bewust dat men value for money moet leveren, men wil de klant aan zich binden, niet wegjagen naar de concurrent.
Je bedoelt zoals bij WOW :D

janken...
Nee, idd nog nooit omdat ik het vertik om voor elke scheet te betalen :)

Je hoeft het niet zelf gespeeld te hebben om te weten hoe iets werkt... (ik heb ook nog nooit een rondje om de aarde gehold, of vanuit een sataliet gekeken, en toch weet ik dat de aarde rond is, rara hoe kan dat ;) )

fart..
Wat klets je?! Je betaald toch dik voor die online-gaming toestand? Warcraft (1,2,3) en Diablo (1,2) hadden gratis updates...bij WOW is het gewoon dik lappen voor je updates...
hmm, ik heb nog niets betaald voor mn updates (iig niet direct), wie weet bestemd blizzard een deel van de abo kosten idd aan de updates maar je moet zeker niet per update betalen (zoals jij en sony suggereren)
Ik suggereer niet dat je per update betaald, maar je betaald gewoon voor je updates....dat is dus wel ff wat anders dan bij de meeste games..
Dat doe je wel, bij veel andere games betaal je uiteindelijk ook voor de updates, al is dat misschien eenmalig, geld groeit nu eenmaal niet aan een geldboom voor softwarebedrijven
Het soort updates is dan ook wel een heel stuk anders dan bij de gemiddelde game..... In feite is een update in WoW vergelijkbaar met een expansion in ieder andere game: Echt nieuwe content dus, niet alleen bugfixes of balance adjustments.
Tja, als je het zo bekijkt heb je natuurlijk wel gelijk ;)
Ik suggereer niet dat je per update betaald, maar je betaald gewoon voor je updates....dat is dus wel ff wat anders dan bij de meeste games..
Volgens mij had regiocodering nooit iets te maken met de technische mogelijkheden van het medium maar enkel met releasedata en regionale marktbescherming.... ;)
Daar heb je volgens mij helemaal gelijk in. Met modchips kun je dacht ik ook een bepaalde output forceren bij het spel.

Het enige verschil is dan misschien de talen die aanwezig zijn, maar of dat nu zoveel ruimte inneemt.
olgens Harrison zullen op deze wijze 'game player communities' ontstaan, wat 'de meest fundamentele verandering is die de gamewereld ooit heeft gezien.'
Dat heb je nu in principe toch ook al met bijvoorbeeld Valve's Steam?
Precies, dit is gewoon legitiem mensen dwingen tot véél betalen waar het ook gewoon via een wat socialere weg kan..
Je dwingt helemaal niemand om wat aan te schaffen of te betalen.

Je maakt de keus helemaal zelf. Je hoeft geen PS3 te kopen, en je hoeft ook geen 360 te kopen.

Vergeet niet dat de console markt tegenwoordig wordt bevolkt door mensen in de leeftijd 25-35 jaar die een baan hebben. Die vinden het niet erg om wat geld uit te geven voor dit soort dingen. Sterker, ik vind 399,- voor een 360 spotgoedkoop. Anderen vinden het heel duur.

Dat betekend niet dat Sony of MS hun prijzen gaan aanpassen, maar ze gaan de markt waar ze zich op richten verplaatsen.

Van de 12-20 jarigen die nauwelijks geld hebben naar de 25-35 jarigen die wel geld hebben.

Jij hebt de keuze waar je bij wilt horen. Niemand verplicht je te gamen, en volgens mij staat er over gamen niks in de Grondwet als zijnde een gratis recht.
@CamelKnight:
Geloof wat je wilt maar de Amerikaanse ESA (Entertainment Software Association) beweert het volgende:

- The average game player is 30 years old and has been playing games for 9.5 years.
- The average game buyer is 37 years old. In 2005, 95 percent of computer game buyers and 84 percent of console game buyers were over the age of 18.
- Forty-three percent of all game players are women. In fact, women over the age of 18 represent a greater portion of the game-playing population (28 percent) than boys from ages 6 to 17 (21 percent).
- In 2004, 19 percent of Americans over the age of 50 played video games, an increase from nine percent in 1999.

(bron: ESA)

De leeftijdsgroepen komen niet helemaal overeen maar volgens de ESA is in de VS 16 % van de game kopers 18 jaar of jonger. Ik geloof niet dat de groep 19-20 jaar ervoor kan zorgen dat de mensen van 12-20 de meerderheid van de games koopt.
ik geloof dat jongeren iets meer uit te geven hebben dan de groep 25-35.
de reden daarvan is dat jongeren wel werken (bijbaantje, soms fulltime zelfs) maar weinig vaste lasten hebben zoals een hypotheek, leningen, auto's, gas, water, electra, etc, etc.
door het gebrek aan deze kosten hebben jongeren juist veel te besteden. bovendien zijn ze eenvoudiger te beinvloeden en is gamen een populair tijdverdrijf onder jongeren terwijl de 25-35 doelgroep eerder naar een cafe, vrienden of sporten zullen gaan.
In de VS zullen meeste leuke games wel een rating hebben waardoor ze alleen door mensen ouder dan 21 gekocht kunnen worden, maar dat zegt niet dat ze ook door die mensen gespeelt zullen worden. En denk ook aan verjaardag/sinterklaaskadeaus, die worden ook gekocht door volwassenen maar op aanvraag van de kinderen. En als die mensen die spellen kopen voor kinderen 50 jaar zijn dan haalt dat de gemiddelde leeftijd hard omhoog.

Die statistieken lijken me alles bij elkaar behoorlijk ongeloofwaardig, maar elke verantwoording over het onderzoek ontbreekt dan ook.
Handig van ze, dan verdienen ze per gamer waarschijnlijk meer aan gaming dan Microsoft.
Dat hangt af van hoeveel ze vragen voor het gamen ...
Ze zien het als 'klantenbinding' dus ze kunnen hun klanten niet teveel geld uit de zakken kloppen.
Kom op zeg, als ze dat niet willen dan vragen ze gewoon een vast bedrag per maand.

Gewoon marketing praat, dat mensen daar nog intrappen.
Oftewel, als gamer ben je meer geld kwijt aan sony dan aan microsoft.

Als 'de gamer' dat door krijgt is het meteen niet meer zo handig van ze ;)
mmm er bestaan dus ook roze wookies....

Ik vraag me af waarom ze toch weer met een nieuwe controller komen, ik heb eigenlijk nog nooit iemand echt horen klagen over het huidige model.

PAL Secam en NTSC op 1 schijf... Volgens mij zit het grootse probleem toch in de vertaling en dat PAL 50hz is en NTSC 60hz, maar goed, scheelt iig weer ombouwkosten

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True