Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties
Bron: Reuters

Na zich acht maanden op de Japanse markt te hebben begeven, is begin deze maand de miljoenste PlayStation 3 verkocht. Hiermee plaatst de console zich op de tweede plaats, achter de Wii en voor de Xbox 360.

Blije PS3-bezitterVolgens de marktgegevens van het Japanse analistenbureau Enterbrain is Sony's paradepaardje tussen de launch en 15 juli 1,01 miljoen keer over de toonbanken gegaan van 3500 winkels. De Wii bleek volgens het rapport 2,9 miljoen keer te zijn verkocht aan het Japanse publiek, terwijl de Xbox 360 achteraan loopt met bijna 421 duizend verkochte exemplaren. Volgens Reuters kostte het de PlayStation 3 vier keer zo veel tijd als Nintendo's console om de miljoenmijlpaal te bereiken en werd vorige maand nogmaals overschaduwd, voor elke PS3 die over de toonbank ging werden er gelijktijdig zes Wii's verkocht. De Xbox 360, PS3 en de Wii verschenen respectievelijk in december 2005, november 2006 en december 2006 op de Japanse markt. In Europa had Sony's nextgenconsole maar een kleine drie maanden nodig om de miljoenlijn te doorbreken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

kan iemand de PS2 nog herinneren? dat ding duurde bijna 2 jaar om 4 miljoen te verkopen...
Mjah... en is daarna in 5 jaar tijd 116 miljoen keer over de toonbank gegaan.
de gamecube verkocht in japan ook beter dan de PS2 in het eerste jaar.
en de dreamcast had all 8 miljoen wereldwijd verkocht toen de PS2 op de markt kwam.

[Reactie gewijzigd door stewie op 19 juli 2007 01:39]

De PS2 was bij de introductie ook 500 in europa, iedereen lijkt dat te vergeten. De PS3 zal ook in europa wel in prijs zakken, niet direct, hij is immers ook later geintroduceerd hier. Tevens denk ik dat de grootste concurrent van de PS3 de PS2 is. Lage prijs (99,-) en al 120 miljoen keer verkocht.
Goed punt. Dit geeft ana dat er een lange adem nodig is en dat de wekelijkse berichten op de FP over de verkopen nog niet zoveel zeggen...
In het verleden behaald succes is geen garantie voor de toekomst
nee maar de xbox360 ziet er nu well een beetje uit als a dreamcast.
Sorry, moet er even uit, maar ik hoop dat we niet straks helemaal in cijferland iedere keer gaan vervallen hoeveel console van de 1 en hoeveel van de ander is verkocht, vind het meer nut hebben voor aandeelhouders :)

Iedere console heeft iets voor een bepaalde groep gebruikers te bieden, zowel als design, games of prijs. Het is vaak niet 1 punt waar men een beslissing op baseert maar het geheel.

Feit blijft dat er voor iedereen wat wils is en dat alle drie de console merken ieder op zijn eigen manier hun produkt neerzetten, waarbij Sony de minst slimme zet heeft gedaan en Nintendo het goed, met de Xbox als goeie middenmotor. Consumenten blijven bepalen, niet het nieuws of de hardware systemen, eerder de portomonnaie.

Maar ik hoop dat Sony het overleeft en lange adem heeft, 3 spelers op de markt houd ook in de toekomst genoeg keuze over om voor een xonsole te kiezen. Als alleen Nintendo en MS overblijven worden we te afhankelijk en doen ze vaak minder hun best.

Time will tell, ik ga denk ik voor een Xbox, qua prijs aantrekkelijker en heeft meer games die ik leuk vind. En qua specs. mogen nu wel duidelijk zijn dat beiden niet voor elkaar onder doen, behalve Nintendo die een andere keuze heeft gemaakt ;)
En qua specs. mogen nu wel duidelijk zijn dat beiden niet voor elkaar onder doen,
Ferrari/Audi? Idd allebij zeer prettige autos! Je hebt helemaal gelijk! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door tex5 op 19 juli 2007 00:43]

xbox 360 heeft een grafische kaart die superieur is aan de graka in de ps3
ps3 heeft een cpu (cell) die ook mee rekent aan de beelden en die superieur is aan de cpu in de 360

===> 50/50

dus er is helemaal geen verschil zoals er bij een ferrari/audi is

of heb ik jouw vergelijking niet goed begrepen?
Ben het er niet hellemaal mee eens. Als je op gebied kijkt van grafische kwaliteit ontlopen ze elkaar inderdaad niet veel, maar als je kijkt naar opslag medium (altijd aanwezige harde schijf en blu-ray) hebben ontwikkelaars toch wel wat meer vrijheid dan bij de 360. Hierdoor vindt ik de PS3 daarom wel superieur.
En als je weer kijkt naar de hoeveelheid RAM en hoe dat wordt gebruikt is de Xbox 360 veruit superieur... zo kan je wel door blijven gaan. Ze hebben allebei pluspunten en er is er niet 1 duidelijk beter dan de ander qua technische specificaties.

Trouwens, als je het toch over technische superieuriteit gaat hebben: de PC verslaat ze allebei. Klaar, over, uit.
de 360 zijn graka is in zoverre superieur ( ja ook scaling is beter dan die van d eps3 ) dat gepoorte games er op de 360 beter uit zien. dat er mooiere shaders kunnen worden toegepast zonder al te veel problemen. wil je iets mooi maken op de ps3 zal je het helemaal vanaf het begin moeten multithreaden en kan je geen gebruik maken van mooie shaders want dat kan die graka niet aan.
al rekent de cell mee aan het beeld kan ie alsnog het gebrek aan een goede graka niet goedmaken..

oftewel 3 general purpose cores dual threaded 360
tegen 6 cores enkel threaded en simpele instructie Ps3
512 gddr3 shared ( heel snel) en 10 mb edram op graka ( 256 gb/s)
met snelle crosslink bus tussen gpu en cpu
tegen 256mb xdram en 256 gddr 3 ook crosslink bus tussen gpu en cpu
maar geen shared geheugen
zoals je ziet ontloopt het elkaar niet veel de ps3 kan wat meer polygoontjes roondstrooien
de 360 kan mooiere shaders draaien
Of je wisselt gewoon old-skool je DVD'tje zoals je bij je PS1 ook deed met CD'tjes.
Bij de Xbox kun je de harde schijf uitbreiden en je hebt de optie om een HD-DVD drive er bij aan te schaffen. Verder geven game ontwikkelaars aan dat het nog niet nodig is om DVD9 uit te breiden voor games, leg jij dan zulke uitspraken naast je neer alsof je tegen specialisten zegt dat ze het verkeerd hebben :? De Xbox360 geeft een betere instap vanwege het lagere prijskaartje tegen de zelfde prestatie's terwijl het voor Sony van belang is dat de next gen filmdragers Blu Ray worden vanwege de licentie gelden die ze maar al te graag willen cashen.

Tel daarbij op dat de betere game developers van de PS2 overgelopen zijn naar het Xbox kamp omdat ze daar met de SDK makkelijker konden coden en zo sneller hun games, dus omzet, konden verzilveren.

Maar war het om gaat zijn de games en voor zover de game developers aangeven zitten ze niet te wachten om games te maken met uren aan filmpjes, real time of geanimeerd.

Ook Garmack wilde met DooM3 zijn visie weergeven, maar zijn visie werd niet opgepikt omdat het niet alleen maar om eye candy gaat maar vooral om de spel ervaring en door de donkere levels en het vele repeterende van je vijanden liet men het spel links liggen.

Wat is wijsheid ? Ik denk dat iedereen op een gegeven moment kiest voor veel bang voor je buck, maw. heeft Nintendo op het moment het beste concept, al is het niet de mijne. Vandaar dat ik ook stel, er is voor alle 3 de spelers genoeg ruimte op de markt om hun console en games aan de man te brengen. Het enige nadeel van Sony is dat ze keer op keer een eigen formaat letterlijk door je strot willen douwen en dat willen de mensen nu juist net niet, laat ze zelf beslissen, dat willen de mensen nu eenmaal graag en met name het VHS verhaal, de slechtste van de 3 tov. V2000 en Betamax begrijpt Sony nog steeds niet dat een apperaat met de beste specs. per definitie winaar word.

Maar ik gun ze alledrie een piece of the pie, maar het constant weergeven van cijfers, het eindeloos speculeren met cijfers en dergelijke is vermoeiende leeskost geworden op het net, daar heb ik weinig aan als gebruiker. Kom wat meer naar buiten wat je visie is en je doel en streef die dan na. Hetzelfde geldt voor roadmaps, je leest ze, je houd er rekening mee maar ondertussen blijkt het grote merendeel niet de deadlines te halen en vaak is dan ook nog de vraag of het uit komt. Dat vind ik veel belangrijker en let daar steeds meer bij op tegenwoordig bij aanschaf van merken en daarbij laat ik hun verleden gelden of ik een produkt van ze wil aanschaffen of niet.

Net zoals het krassen bij de Xbox360, zo een moeizaam proces, niet toegeven, speculeren, klagen erover en dan een jaar later toegeven en het probleem verhelpen. Dat zijn nu net de punten waar ik een bedrijf op afreken en voorzichtiger mee word in de toekomst omtrend een aanschaf.

Ik weet, de wereld is niet perfekt, maar ik verwacht een goed werkend product voor mijn geld en keuze maar helaas lijkt het er steeds meer op dat ze dat niet meer kunnen bieden. Die ontwikkeling is treurig omdat er vrijwel steeds minder goed nieuwe hardware getest word maar waar wij als consumenten het maar mee moeten doen. Hopelijk komt de kwaliteit nog eens terug want het terug brengen van foutieve ontwerp hardware komt me zo langzamerhand een klein beetje de oren uit. Laat staan voor grote bedrijven, als 10% daar slecht of niet functioneert is dat gewoon een grote schadepost. Vista, slechte drivers, Sony, slechte batterijen, console's met slechte voedingsdraden, draadloze muizen die vaak dienst weigeren etc etc, de lijst is gewoon te lang ;)

Maar goed, koop wat je leuk vind en wat je kunt missen, ieder zijn meug, over smaak valt niet te twisten, ook cijfers over vekopen zullen daarbij niet helpen. En al een jaar lees ik niks anders dan HD-DVD ligt voor, dan ligt Blu Ray weer voor, onderzoekjes uitgevoerd door nietszeggende onderzoek buro'tjes. Maar ook de website's werken hier aan mee, laat dat soort nieuws eens achterwege en blijf bij je core nieuws :) Maar zoals je eigen uitspraken, niet op feiten gebasseerd, ook een beetje vermoeiend om te lezen en informatief heeft het geen bijdragen want andere lezen het ook en je zet ze daarmee op een verkeerde voet ;)
@parabellum: Vreemd wat je zegt over gameontwikkelaars niet meer dan dvd9 nodig hebben, want er zijn er toch al verschillende (zoals de makers van GTA4) die toch echt zeggen dat dvd inmiddels te klein wordt.. Ook het verhaaltje dat de betere PS2 developers zijn overgelopen naar xbox is ook BS..
Uhm lagere instapprijs zelfde prestaties? het feit dat er geen Harddrive,HDMI,HDSpeler standaard in zit noem ik al iets waardoor het NIET dezelfde prestaties zijn. Het kan natuurlijk zijn dat JIJ dat niet belangrijk vindt, maar IK vindt dat dus wel, niet iedereen ziet die consoles puur als domme gameconsoles. Sony denkt tenminste verder dan 1.5 jaar zoals MS...

Nintendo is helemaal niet waar voor je geld, krijg je oude HW met een gehypte controller.. Wil je waar voor je geld nu, dan moet je een PS2 kopen..
En natuurlijk dat gezeur over Sony door je strot willen duwen is ook gewoon pure onzin, je gaat dan zeker ook zeuren over hoe philips indertijd CD door je strot heeft geduwd, of hoe Sony indertijd met de PS2 dvd door je strot heeft geduwd.. onzin.. Als je de info op internet leest zijn het de grootste electronica spelers op de markt die blijkbaar hetzelfde denken als Sony (Philips/samsung/LG/Panasonic) over BD..
De Ferrari heeft een snelheid om van te smullen
De Audi heeft een comfort om van te smullen

50/50 dus :P
Er zijn ook snelle Audi's :)

50/100? :+
De kans is groter dat MS de pijp uitgaat... met de huidige winstcijfers en warranty issues
Wat zeg je nou? Heb je die van Sony wel gezien dan? Zelfs Nintendo is meer waard :o
de ps3 doet het in amerika ook nu goed, 60gb model is bij wall mart verkocht, verkoop cijfers bij amazon zijn voor 2800% gestegen en na de e3 is de vraag naar sony's ps3 behoorlijk gestegen. er is voor sony nog geen reden om te klagen, hij is nauwelijks een jaartje uit come on.

de grote titels zullen toch pas in 2008 uitkomen en dat geldt ook voor de 360, want de xbox360 heeft een arsenaal aan spellen, ik zag bij de freerecordshop al een getal boven de 100. maar de toptitels kan je op 1 hand tellen en de 360 verkoopcijfers t.o.v. van de ps3 zijn niet echt extreem beter, vooral de laatste drie maanden niet.

en mensen moeten stoppen met het vergelijken met de verkoopcijfers van de wiii en de ps3. het is echt bmv vergelijken met een peugeot 206. allebei twee goede auto's, alleen voor twee compleet andere doel einden.
De Cell is zeker niet overdreven, bij killzone 2 zorgt het ervoor de AA wat meestal de GPU wordt gedaan.
Echt onzin.
AA gebuikt o.a. z-buffer informatie om edge anti-aliasing te renderen.
Dat zou betekenen dat die informatie steeds gezonden moet worden vanaf de GPU (die instructies heeft voor AA) en de Cell (die dit in software moet doen)
Lag ten gevolge van gegevens sturen, en lag ten gevolge van software rendering.

De CELL doet GEEN graphics renderen. slaat nergens op.
de ps3 is in japan ook een stuk goedkoper dan hier hoor, wij zijn weer zoals gebruikelijk het koetje wat uitgemolken wordt ....

kan de prijs even zo snel niet vinden... grrr en ik kan wel gaan zoeken maar dan is iemand me al vast voor
Sony heeft de prijs voor de basisuitvoering van de PS3, met 20Gieg HD, in Japan verlaagd van ruim 62.000 Yen naar 49.980 Yen. In Euro’s betekent dat een daling van zo’n 420 Euro naar 333 Euro. Daarmee wordt het prijsverschil tussen Japan en Europa zo langzamerhand een regelrechte aanfluiting als je bedenkt dat de PS3 hier 599 Euro moet gaan kosten.

bron: http://www.dutchcowboys.nl/gaming/8197
vroege verkoop cijfers zeggen niets over de levensloop van een product, dat is wel bewezen met de PS2 die in het begin ook een flop werd genoemd met de dreamcast die 8X beter verkocht.
PS2 in het begin een flop? Ik weet niet waar jij dat idee vandaan hebt, maar de PS2 heeft al sinds de launch van de Dreamcast er voor gezorgd dat die minder goed verkocht... Voornamelijk door veel loze beloftes over de release datum en de specs. Daarnaast had de PS2 in japan de dreamcast al ingehaald in twee maanden tijd... In de VS ging het niet veel anders, laat staan in Europa waar misschien 5 dreamcasts zijn verkocht!
Niet overdrijven, ik ken genoeg mensen met een DC, waaronder mezelf. Er is nog best een clubje die het ding regelmatig aan zet. Goed, een gigantisch succes is het helaas niet geworden maar 5 vind ik wel erg weinig. Een flop kan ik de console niet noemen...
Die Xbox360 doet het dus wel heel slecht op de Japanse markt...

Een jaar langer te koop en goedkoper en toch minder dan de helft van de verkopen van de PS3.

En dat terwijl deze console (360) in andere delen van de wereld toch goed verkoopt.
Japanners zijn ontzettend nationalistisch.

Moet je is de populariteit van lha compressie zien daar (uitgevonden door een Japanner).
Japanners zijn niet ontzettend nationalistisch, alleen kopen ze niet iets wat ze niet leuk vinden. Gears of War kan de meeste Japanners gestolen worden. FPS is gewoon iets waar de Xbox360 massaal op steunt en dat is niet een genre dat het goed doet. Je kan niet stellen dat Japanners nationalistisch zijn en tegelijkertijd zien dat een spel als English Training op de DS zo goed verkoopt.
Hoeveel Japanners heb jij gesproken?

Ben zelf een x aantal keer in Japan geweest (werk) en ik kan je vertellen dat ze wel degelijk heel erg nationalistisch zijn. Misschien nog wel erger dan de Fransen.
Het punt is alleen dat ze, vanwege hun nationale beleefdheid, dit niet direct openlijk zullen zeggen. Pas als je er een paar biertjes cq sake in gooit dan komt die aap wel degelijk te voorschijn.

Japanners zullen ten alle tijden producten uit eigen land de voorkeur geven (afgezien misschien van de dure Europese auto's, maar dat is dan weer een status symbool).
Wat dus wel weer bedacht is door een Jappaner ;)
En wat veel japanners ten goede komt omdat ze bijna geen Engels spreken...

Ik denk dat als ik Dutch training op de markt breng daar... dat het voor geen meter verkoopt :)
ze spreken geen engels maar kunnen het wel allemaal..
verklaart ook waarom de dreamcast het zo slecht deed |:(
non-sense dus.
Nee, geen non sense.

De Mega Drive deed het daar ook niet best. Maar goed in de US.

Je redeneert fout.

a) Japanners zijn nationalistisch en lokale produkten hebben voorkeur.
b) Dreamcast is lokaal
c) Dreamcast loopt niet goed dus punt a is fout.

Dat klopt niet, want punt a zegt niet dat ALLES wat Japans is automatisch verkoopt.

Wat betreft nationalisme, het gaat daar zo ver dat er soms zelfs sprake is van discriminatie tegen niet Japanners in de zin van het moeilijk maken woonruimte te verkrijgen bijvoorbeeld. Is een tijdje terug nog hard over gesproken door de VN.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/4671687.stm
sega was oorspronkelijk uit amerika, ze hebben later pas hun hoofdkantoor in japan gevestigd. en tussen de japanse producten is er oook nog concurrentie. ze kopen geen dingen omdat het japans is maar ze kopen iets niet omdat het buitenlands is.
:+ Grapjas :+
Dat was 30 jaar geleden en toen ze in Amerika (Hawai om precies te zijn) zaten maakten ze mechanische arcade-kasten
Je zit er een paar jaar naast. Sega werd in 1940 door Martin Bromely, Irving Bromberg, en James Humpert opgericht in Hawaii maar is in 1952 al naar Japan verhuisd om daar coin-op games aan de daar gelegerde soldaten te verkopen. (Vandaar SErvice GAmes) Na een fusie in 1965 met een ander in Japan gevestigd bedrijf van de Amerikaan David Rosen ontstond Sega Enterprises. Rosen is tot 1996 de baas gebleven van Sega.
Waarna het direct bergafwaarts is gegaan... De Saturn was al niet super (daarnaast technisch gezien minderwaardig aan de PS1) en de dreamcast flopte enorm (mede door de te vroege implementatie van webdiensten + het tegenvallende aanbod in games... die overigens wel stuk voor stuk heel goed waren).
sorry maar ze hadden een omzet van 1.3miljard in 1 kwartaal.
de dreamcast was bijna onmogenlijk om te laten floppen, ze hebben gewoon teveel geld uit gegeven.
Is altijd al zo geweest, de eerste Xbox was in Japan/Azi ook geen topper. Komt omdat er voor de Xbox geen echte Asia-minded games zijn. Daar houden ze van veel RPG's, RTS'en en partygames. Die waren en zijn op de MS-consoles nog steeds niet talrijk aanwezig
in japan kost ie 344 dollar
offtopic:

Je kan beter de euro yen koers gebruiken. Nu moet je nog een keer omrekenen.
(+wisselkoers dus)

ik zit eens te rekenen.. 344 dollar ....
Dat zou neerkomen op 250 euro??

n yen doet nu 0.0059 euro

Op amazon.co.jp staat ie met 60Gb hdd voor 60.000 Yen. Da's zo'n 354 Euro.

Dus ergens klopt het niet met die dollar prijs. De 20 Gb versie doet nl 50.000 Yen
Heb je het bericht eigenlijk wel gelezen? Er staat zeer duidelijk dat de ps3 hier wl goed verkoopt.
Het is hier blijkbaar wel de trend om de ps3 af te kraken. spijtig. Objectief gezien is hij wel de beste (technisch dan).
De ps3 doet het hiet trouwens niet veel beter, dat die miljoen hier eerder kwam is omdat de launch 3 maanden is uitgestelt en er dus geen tekorten waren. Na de eerste launch rush zijn de verkopen, net als in Japan en amerika heel erg ingezakt.
kan iemand de PS2 nog herinneren? dat ding duurde bijna 2 jaar om 4 miljoen te verkopen...
Aan de andere kant wist de ps2 in Japan alleen al 1miljoen in 1 week tijd te verkopen. Daarna heeft sony nog vrij lang productieproblemen gehad en vergeet niet dat de ps2 itt tot de ps3 niet wereldwijd gelaunched werd.
Na de eerste launch rush zijn de verkopen, net als in Japan en amerika heel erg ingezakt.

De verkopen van de PS3 lopen vrijwel identiek op met de XBox 360 als je de verkoop curves even over elkaar legt. Bron: http://www.vgchartz.com/h...ns3=X360&reg3=All&align=1
en vergeet niet dat de ps2 itt tot de ps3 niet wereldwijd gelaunched werd.
Playstation 3 is hier in Europa pas te krijgen sinds Maart.
PS3 verkoopt nogsteeds goed hoor in europa iig, vooral in amerika deed hij het erg slecht. Maar er worden daar nu wel een stuk meer verkocht door de prijsdaling.
Zo te zien bleekt de PS3 nog niet zo'n tegenvaller.
Ondanks het prijskaartje toch nog veel verkopen, knap hoor. ;)
Het gaat hier nog om Japan heh ;)
Hij heeft het veel moeilijker in USA en EU.

[Reactie gewijzigd door XanaduNL op 18 juli 2007 23:23]

Heb je het bericht eigenlijk wel gelezen? Er staat zeer duidelijk dat de ps3 hier wl goed verkoopt.
Het is hier blijkbaar wel de trend om de ps3 af te kraken. spijtig. Objectief gezien is hij wel de beste (technisch dan).
Juist. En waar koop je een console voor? De games...

Dat ie technisch beter is heb de consument geen drol aan. Hadden ze em technisch wat "minder" gemaakt (geen overdreven Cell CPU of BD drive) dan was de console een stuk eerder uit gekomen en had ie een normalere prijs...
en zou hij eerder gedateerd zijn. Het is een afweging, hoe geavanceerder bij ontwikkeling hoe langer de console meegaat op de markt, en kan je de afschrijving voor ontwikkeling dus over een langere termijn uitsmeren. Uiteraard als je de lat te hoog legt, zit je met een prijsprobleem en zal het door de concurrenten worden overvleugeld en heb je slechte verkopen.

Na alle miserie de uitstel productie problemen en negatieve kritieken van sommigen en de toch vrij hoge prijs kan je alleen maar stellen dat het apparaat het niet slecht goed. Wellicht niet wo goed als verwacht/gehoopt, maar de PS3 is toch in ieder geval geen doodgeboren kindje geworden.

De vraag of de verkopen zich door gaan zetten, of sony de kosten kan besparen en deze kan doorbereken aan de consument en of het ontwikkelen voor de cell architectuur niet toch de moeilijk blijkt te zijn voor softwarehuizen om het apparaat ten volle te benutten en zo middels de spelen klanten aan zich te binden zal veel meer een vraag zijn om te zien of het apparaat op termijn een succes zal zijn.

Overdreven is dus maar een relatief begrip. Het kan dus best positief uitpakken op het gebied van future proof zijn en dus een langere verkooptermijn te hebben. (iets wat ook positief kan uitpakken voor game ontwikkelaars).
Je kan dus tegenover ook stellen dat de 360 te kort zal meegaan en dat MS eerder moet investeren in een nieuwe console met het risico dat mensen dan een op dat moment goedkope ps3 aanschaffen omdat er opd at moment veel meer games beschikbaar zijn, en die nog wel 2 of 3 jaar zal meegaan tegenover een nieuwe nextgenxbox, waarvoor nog maar weinig beschikbaar is.

De WII laat ik maar even buitenbeschouwing in dit verhaal omdat hij a) anders is en b) ik zelf in dat kamp zit.
@ Zamman

Ben je zeker ook vergeten dat de X360 al een jaar daadwerkelijk op de markt was, nog voordat de Wii en de PS3 op de markt was, waardoor er nu wel een klein vertekend beeld ontstaat naar mijn mening... :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 20 juli 2007 00:05]

In Japan heeft de PS3 een redelijk normale prijs. Omgerekend kost hij daar zo'n 350 euro, dat is 75% meer als de Wii (200 euro). Nog beter, in Japan heb je ook de 20GB versie, die kost omgerekend maar 300 euro, dat is maar 50% meer dan een Wii.

Daarnaast krijg je in Japan geen Wii Sports bij de Wii, dus het voordeel van een gratis spel is er ook niet.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 19 juli 2007 08:51]

@Knirfie: ik weet niet hoe het met jou zit maar ik leef hier, niet in Japan. En hier is het ding gewoon onredelijk geprijst, klaar...
Nu misschien nog beetje overkill, maar over een jaartje ofzo, als het begint los te komen en de spellen steeds meer geoptimaliseerd worden, dan zal de PS3 waarschijnlijk de vloer aanvegen met de concurrentie, en zal de prijs ook wel gezakt zijn...
En dan wil plotseling iedereen zo'n ding |:(

@Dingie M hieronder:

Ik neem helemaal niets aan van Sony, ik zie met mn eigen ogen dat plotseling iets als een Folding@home resultaten de lucht inschieten met behulp van een paar PS3s (terwijl ik weet niet hoeveel pc's erop staan te zweten). Dat zegt mij genoeg over het feit dat het machientje meer kan dan dat ze tot nu toe hebben laten zien.

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 19 juli 2007 14:17]

Ik heb geen zin in om weer een technisch verhaal af te steken maar dat de PS3 de vloer zal aanvegen met zijn direkte concurrent kun je helemaal vergeten.
Ook jij weer klakkeloos overnemen wat Sony met zijn PR lulverhalen de wereld wil doen geloven?

Ook de concurrentie staat niet stil, prijsdalingen zijn er aan te komen voor de Xbox360 en de Wii, waarbij de laatste pas zakt als de Xbox360 zakt. En deze Xbox360 zal pas zakken in prijs als en Falcon komt en de PS3 goedkoper wordt.

Elke keer weer het verhaal "ja maar over een jaar moet je dan eens zien joh".

Ook al is hij krachtiger dan de concurrentie, het is tenminste redelijk overhypt in werkelijkheid dat ding stuk minder snel is dan wat PR doet geloven. Klaar.

En ik ben het eens met Cubefanatic, het is zeker overdreven. En ook geen overkill.
Het is de permanent aanwezige harde schijf wat steun kan verlenen aan de totale performance.
sinds wanneer heeft de Wii dan goeie games? :+
Mario Soccer, Mario Golf, Mario Kart, Mario SmashBrothers, Mario Tennis, Mario Mario, Mario Wario, Mario-oiraM, Mario Shooter, Mario Walker, Mario & Luigi, Mario & Toad, Mario 'O Mario, Mario Pizza, Mario Bros, Mario Twins, Mario Sisters ...

Zo, dat zijn de top games van de Wii, wist je dat nog niet?

[Reactie gewijzigd door MaDjAx op 19 juli 2007 17:16]

ehm er zijn er best wel coole bij ( ps wii sports isdan neit geweldig te noemen maar vet is ie wel, zelda schijnt vet te zijn, en super smash en mario galaxy komen er aan.
belnagrijkst is , de Wii is cheap en toegankelijk voor iedereen
.
De Cell is zeker niet overdreven, bij killzone 2 zorgt het ervoor de AA wat meestal de GPU wordt gedaan.
vind ik heel knap. enig idee wat voor een systeem lag je dan zou krijgen. het enige wat de cell kan is simpele berekeningen heel snel uitvoeren ( en veel tegelijkertijd)
maar om eerst data te turen naar de graka, dan terug te sturen naar cell die er even aa overheen haalt om dan weer naar de graka te sturen en dan via hdmi out...
lijkt me een beeetje onhandig...

heb je een bron??
Objectief gezien (om even in jouw termen te spreken) staat nergens dat de PS3 in Europa goed verkoopt...

Misschien is de Europese markt wel 10x zo groot als Japan en zijn er in de tijd dat de PS3 te koop was veel meer 360's verkocht.
Totaal inwoners EU: 496.000.000
Totaal inwoners Japan: 127.670.000

Een kleine 4 keer zoveel dus, trouwens in de EU zijn veel inwoners uit "armere gebieden" en Japan is veel meer sony-minded.
Dus ik vind eigelijk dat de ps3 het hier betrekkelijk goed doet hoor.
De plaatselijke mediamarkt geeft volgens mij wel een goed beeld qua verkopen:
Aantal PS3 aanwezig: 3
Aantal 360 aanwezig: een hoop (25 ofzo)
Aantal Wii aanwezig: geen
1 miljoen is voor de PAL region. Daar valt ook nog Australie onder.

Het is sowieso toch weer gissen wat met verkoopcijfers worden bedoeld. Cijfers uit Japan schijnen wel aardig te kloppen (echt verkocht aan consumten), maar in Europa en Amerika is het iets van aantallen verkocht aan retailers ofzo.
In de term "Europa" worden al gauw nog 200.000.000 mensen van buiten de EU meegeteld. (Europa != EU.) Kortom, ik denk dat er wat dieper gekeken moet worden naar de de demografie, voordat we tot een conclusie kunnen komen waar hij "beter verkoopt".
Waarom niet? Een MM is ook onderhevig aan marktbewegingen en ze zullen meer inslaan van de console die het hardst loopt. Als ze niet meer Wii's kunnen krijgen wegens productieproblemen dan stijgt de vraag wel, maar de verkoop wijzigt niet. Je kan namelijk niet verkopen wat er niet is. Dus in die zin klopt voorraad van de MM wel als graadmeter voor de verkopen.
Maar ik denk niet, dat MM de enige is die de verschillende consoles aanbied, waardoor MM dus weer wel lastig als graadmeter kan dienen.
De ene winkel (MM of niet) erkoopt misschien van de ene console meer dan de andere console... ;)

Reageerde perongeluk op verkeerde persoon, sorry...

[Reactie gewijzigd door CH40S op 19 juli 2007 23:55]

Japan meer Sony-minded? Vandaar dat er vast 2.9 miljoen Wii's verkocht zijn. Je bedoeld vast dat Japan meer hun eigen producten kopen (net zoals Amerikanen trouwens (http://www.deondernemer-zeeland.nl/200505/r17.shtml)). De eerste Xbox heeft in Japan nl. ook niet zo goed verkocht...

Als de plaatselijke MM trouwens 2 Wii's, 200 Xboxes en 20 PS3's had ingekocht. Geeft dat dan nog steeds een goed beeld van de verkoopcijfers? Lijkt me niet h...
Waarom niet? Een MM is ook onderhevig aan marktbewegingen en ze zullen meer inslaan van de console die het hardst loopt. Als ze niet meer Wii's kunnen krijgen wegens productieproblemen dan stijgt de vraag wel, maar de verkoop wijzigt niet. Je kan namelijk niet verkopen wat er niet is. Dus in die zin klopt voorraad van de MM wel als graadmeter voor de verkopen.
Zo vreemd is het niet dat hij in Japan veel meer verkoopt dat in Europa. Amerika en Japan zijn gamelanden bij uitstek. Europa hobbelt daar nog een beetje achteraan als je kijkt naar de hoeveelheid verschillende games en hoeveelheid consoles die er verkocht worden in die landen.

Ik snap ook niet waarom mensen moeite hebben met het kopen van een Wii in Nederland :) Ik liep de Futurezone in Rotterdam in, en kon er ter plekke een meenemen... hij had er nog zker 5+ in het schap liggen die zaterdag. ;)
Er bestaat een verschil tussen de EU en europa 8)7 . haha
Het telde in 2000 ca. 728 miljoen inwoners.
Bron Wikipedia
@wartos:
Nou bij de mediamarkt hier is het toch heel anders.. hier liggen ps3's in overvloed. De wii is hier ook eindelijk goed verkrijgbaar (liggen er ook meer dan 10 van in de MM).

Dus dat is niet overal hetzelfde, misschien heeft de mediamarkt bij jou maar een paar ps3's ontvangen.
@wartos:
plaatselijke mediamarkt eindhoven:
Aantal PS3: halve pallet
Aantal 360: anderhalve pallet
aantal Wii: ook een halve pallet

De Wii is al helemaal nergens meer uitverkocht (in iedergeval niet in eindhoven)..
Ha, in MM Rotterdam hebben de PS3's wken onverkocht gelegen. Denk haast dat sindsdien de voorraden gewoon nauwelijks zijn aangevuld. Zo'n winkel wil ook niet met bergen onverkochte apparaten van die prijs zitten natuurlijk.

Ik heb eerlijk waar nog nooit iemand een PS3 zien kopen daar :P.
je maakt een grapje zeker? Ik kan het artikeltje nu even niet vinden maar de PS3 verkoopt 40% beter dan de xbox 360 in totaal, de PS3 is de xbox 360 keihard aan het inhalen, en nee ik ben totaal geen fanboy, ik heb zelf een 360, ik vertel gewoon de keiharde feiten waarmee mensen niet zo moeilijk moeten doen. ;)
@shadowillusions

Maar je geeft er geen bron bij...

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 juli 2007 09:47]

Je vergeet 1 ding, Europa heeft bijna 6x zoveel inwoners als Japan.
Alleen kopen Japanners toch net iets vaker nieuwe dingen dan Europeanen dus dat compenseerd lekker.
Klopt. Dat maakt het ook zo vreemd dat ze in Japan zo slecht minder goed presteren. Zeker in Japan omdat ze daar gek genoeg zijn om alle consoles in huis te halen die in eigen land gemaakt zijn. Blijkbaar heeft Nintendo ook in Japan toch een nieuw blik gamers kunnen opentrekken.
Vergeet niet dat Europa toch wel iets meer inwoners heeft dan Japan ;)
Je moet ook niet vergeten dat in het Oosten deze console een veel grotere invloed uitoefent op de markt dan op de Europese. Meer fanboys & girls ...
Als je kijkt dat xbox het Westen veroverd zal PS3 sowieso een groot marktaandeel verliezen, daar waar deze vroeger bijna een monopolie had in elke huiskamer met zijn PS & PS2.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True