Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties
Bron: Financial Times

Sony-ceo Howard Stringer heeft laten weten dat zijn bedrijf werkt aan een 'verfijning' van het prijsmodel van de PlayStation 3. Net als Microsoft heeft ook Sony niets dan lof voor het businessmodel van Nintendo's Wii.

Sony-topman Howard Stringer De scherpe prijs van de Wii wordt door de concurrenten gezien als dé oorzaak van het succes van de Nintendo-console. Eerder liet Microsoft al weten dat 199 dollar als 'ideale prijs' werd beschouwd, en inmiddels blijkt ook Sony te zoeken naar mogelijkheden om de PS3 goedkoper te maken. 'Het businessmodel van de Wii is erg goed, in vergelijking met dat van ons, omdat de Wii goedkoper is', zei Stringer in een interview met de Financial Times. Volgens de Sony-topman zijn de Wii en de PS3 geen directe concurrenten: de beide consoles 'vullen elkaar aan', aldus Stringer. Toch onderzoekt Sony hoeveel goedkoper de PS3 geleverd kan worden, want de verkoopcijfers van Nintendo stellen die van Sony's console volledig in de schaduw.

Sony verkocht vorig jaar een half miljoen consoles minder dan werd gehoopt. Het bedrijf heeft zichzelf tot doel gesteld om in 2007 elf miljoen consoles te verkopen, maar er wordt desondanks rekening gehouden met een verlies van bijna een half miljard dollar op de gamesdivisie. Het is dan ook cruciaal dat Sony tijdens de feestdagen een concurrerend aanbod heeft. Volgens analisten zouden lagere productiekosten tegen die tijd een prijsdaling van ruim vijftien procent rechtvaardigen. Na het wegvallen van de relatief goedkope 20GB-versie zou dat een verkoopprijs van rond de vijfhonderd dollar - of euro - betekenen. Dat is nog altijd tweemaal zoveel als wat de Wii moet opbrengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (115)

Wat een domme uitspraak van Stringer.. De verkopen zijn al niet optimaal van de ps3 (88.000 tegenover de 155.000 van de 360 en 340.000 van de Wii in Amerika) En dit soort uispraken zijn natuurlijk ook niet echt bevordelijk, aangezien iedereen nu zal wachten op de prijsverlaging met kopen.

Verder zal deze prijsverlaging misschien teniet slaan in de reeks exclusives die klaar staan voor de wii en 360.

Slechte timing..
Daar zeg je het, "slechte timing" . Sony heeft zichzelf in een moeilijke positie door het tijdstip waarop ze hun ps3 uitbrachten. De ps3 mag dan al beter zijn dan de xbox, hij is niet spectaculair beter (lees :niet goed genoeg om xbox spelers te laten overstappen). De xbox360 daarentegen is wel aanzienlijk beter dan de ps2, moest sony hun ps3 (zelfs zonder BR) ongeveer gelijk uitgebracht hebben met de xbox was de xbox nooit doorgebroken.

Voor de uitstekende verkoop van de wii is volgens mij een eenvoudige reden : marketing . De xbox en de ps3 worden nog steeds geprofileerd als een "ruige, jeugdige" gameconsole. De wii (meer algemeen Nintendo) wordt geprofileerd als gezins entertainment (men laat in hun reclame spots ouderen "gamen").
Ik denk dat ze vooral door technologische vooruitgang een kosten besparing kunnen realiseren. Door schaalverkleining in de chips, zul je meer chip uit een wafer krijgen en meer opbrengst. Ook zal dit tot gevolg kunnen hebben dat er minder koeling en minder uitval zal zijn. Waar ook naar gekeken kan worden is door met schaalverkleining een chip meerdere functies te geven waaroor het aantal chips afneemd.

Naar mijn idee hebben ze gewoon te veel nieuwe technologie willen gebruiken waardoor het apparaat te duur is geworden. En het is niet alleen de prijs van de WII, het is ook nog dat je met behulp van beweging alles kunt doen en dat vinden mensen leuker dat mooie graphics.
klopt, ondanks alle nextgen processor power en graphics power en blu ray power ontbeert de ps3 de next gen controls van de wii.

zelfde verhaal voor de xbox 360 alleen is deze iets minder nextgen dan de ps3 wat hardware specs betreft.
nee hoor, de PS3 zal namelijk altijd lagere texture kwaliteit hebben omdat er gewoonweg te weinig ram is (256 mb), terwijl de 360 512 heeft gekregen op het laatste moment. (Epic wilde dat omdat Gears of War anders niet lekker zou draaien).

-Matthijs
Soms heb ik het idee dat die managers een beetje te ver van de echte wereld zitten met hun "businessmodel". Sinds wanneer zijn de klanten schaapjes die alleen maar kijken hoe veel een console kost zonder een eigen mening te hebben over een console ?. Nintendo levert een voor veel mensen leuker eindproduct voor minder geld. Dat is van veel meer factoren afhankelijk dan alleen de prijs. Neem bijvoorbeeld de producten van apple. Deze zijn juist best wel prijzig en toch mateloos populair. Om nu een beetje te gaan roepen dat ze het succes van de wii begrijpen en daarmee de suggestie wekken dat ze dat kunnen imiteren vind ik wat flauw.

(beetje offtopic maar wanneer ik managers aleen maar hoor over de businessmodel en daarbij de "echte wereld" uit het oog verliezen moet ik altijd denken aan laurus (eigenaar van edah etc). Deze hebben met hun formule en businessmodel optimalisatie het bedrijf in een record snelheid op de klippen laten lopen. )
Appart dat Sony de prijs verlaging onderzoekt, terwijl ze altijd geroepen hebben dat de prijs gerechtvaardigd was door de superieure hardware die er in zat.
Alleen de potentiele klanten kunnen beoordelen wat een product waard is, dat blijkt nu wel weer.

[Reactie gewijzigd door fietspomp op 15 juni 2007 14:33]

Sony heeft vorig jaar de prijs van de PS3 met 20% verlaagt in Japan.
De goedkope ps3 versie kostte toen omgerekend 333 EUR! Gewoon omdat de Japanners de indruk hadden dat hij zo duur was.

Dat betekent dat om de verlaging van de kostprijs te verantwoorden en terug te verdienen die kosten verschoven werden naar USA en Europa en de gamers hier betalen voor een lagere prijs in Japan.

Ik wacht gewoon nog een jaar, dan is de prijs gedaalt, is het productie procces van Blue Ray verder ontwikkelt en is IBM ondertussen overgestapt op een kleinere nanometer proces en is daardoor de Cell zuiniger, zijn ondertussen de games van nu dan goedkoper en kan ik voor minder geld een beter produkt kopen.
Ja, en in Japan verkoopt de PS3 in verhouding ook slecht:

http://games.fok.nl/news.php?newsid=18458

Dus de prijs verlagen is niet alleen maar de oplossing. Ik denk dat hier meer aan de hand is.
Ik zag net bij FRS dat de prijzen van in ieder geval Motorstorm en Resistance:Fall of men verhoogd zijn naar 67,99. Er wordt gewoon op hetzelfde spel weer 3 euro bovenop gezet.
Ik vind de spellen (evenals de console) gewoon te duur in vergelijking met PC games. PC games kan ik ook gewoon bestellen bij Play.com of CD-WOW. Daar kosten nieuwe games rond de 25 pond (40 euro). Ik heb ook eens (voor mijn broer) geprobeerd een PS3 spel te bestellen maar die worden niet geleverd buiten de UK. Hoezo vrij verkeer van goederen?
De ps3 is niet te duur door de super hardware
De ps3 is niet te duur men koopt hem wel...

Sony:
Misschien moet de prijs maar omlaag

De ps3-controller hoeft geen rumble dat is last-gen
De ps3-controller kan geen rumble gebruiken door de six-axis

Sony:
We zijn wel bezig met het ontwikkelen van een rumble feature, alleen is de batterij er nog niet klaar voor.

etc etc

Mag ik hier uit concluderen dat sony met hangende pootjes terug komt op hun arrogante uitspraken?
Appart dat Sony de prijs verlaging onderzoekt, terwijl ze altijd geroepen hebben dat de prijs gerechtvaardigd was door de superieure hardware die er in zat.

Is dat dan zo snel teniet gedaan?

Ik zou me als PS3 koper behoorlijk gepakt voelen als er binnen een jaar al 15% van de prijs af zou gaan!

Raar ook dat juist MS met de Elite komt (een duurdere console).

Ik denk dat het gewoon een mooi persbericht was om wat extra publiciteit te krijgen.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 15 juni 2007 13:46]

Van elk technologisch apparaat daalt de prijs na verloop van tijd. Dus ook van de 360 en de PS3. Men is altijd blijven zoeken naar methodes om de productiekosten te doen dalen aangezien ze zelf verlies maken op de consoles. En een eventuele prijsdaling doet dan ook geen afbreuk aan de meegeleverde hardware. Zo zijn stand alone BRD spelers nog altijd duurder (hoewel deze ook in prijs beginnen zakken) en is de PS3 met zijn cell processoren nog altijd een zeer krachtige console.
Impact van de Wii verkeerd ingeschat?
Je kunt heel erg je eigen koers varen, maar onder externe veranderingen kun je je strategie best aanpassen.
Ik denk dat Sony en MS nu inzien welke markt Nintendo heeft aangeboord; die van de mensen die intuitief iets tegen gamen hadden maar door de lage prijs het toch ook wel eens willen proberen. (En dan verslaafd raken.) Alleen al aan de spellen die ervoor uitkomen zie je volgend mij dat Sony en MS meer op de traditionele gamers mikten.
en dan nog kan de Wii een stuk goedkoper! als de GC nu nog verkocht worden voor 79,- dan kan de Wii ook voor rond de 100,-
pfff... dan verwacht jij ook een 8900 tegen de prijs van een 7900? omdat die nu voor minder verkocht wordt?
de GC kost al ruim een jaar 100,-

En ik verwacht dat de 8900 ongeveer zoveel gaat kosten als de 7900 iets meer dan een jaar geleden.

100,- wordt de wii dit jaar niet, maar 200,-/150,- zou me niet verbazen :)
De GC is goedkoper omdat destijds de componenten wat duurder waren. Iedere console kan om die reden (en andere) goedkoper gemaakt worden. Dus een Wii voor ¤100 kan wel, maar nu nog even niet :)
Wat dacht jij dan? De eerste kopers betalen altijd de hoofdprijs, met alles... vaak zakt de prijs binnen een jaar al -flink-.
Ik denk dat je hier een beetje overdrijft, binnen een jaar zakt de prijs van een "goede" console nog niet hoor. Gaat minstens 1,5 tot 2 jaar aan vooraf!

off-topic: Ik kwam hier nog wat info tegen m.b.t. dit bericht.
Koop maar eens high end een videokaart...

Dan voel je je pas bekocht als je voor 600 euro een kaart koopt die een half jaar later voor 250 te koop is.

Maar goed. Dit wéét je van tevoren... Als je goedkoop wil moet je gewoon geduld hebben, of de hoofdprijs betalen.

Early adopter zijn is gewoon duur. :)

[Reactie gewijzigd door Format-C op 15 juni 2007 13:53]

Als de prijs na een jaar nog maar 15% is gedaald dan valt dat behoorlijk mee. Als ik mijn laptop (die ik een jaar geleden heb gekocht voor ruim 800 euro) nu kan verkopen voor 500 euro zou dat me nog gigantisch meevallen.

Het blijft gewoon een feit dat hardware vreselijk snel in prijs daalt, al jarenlang, en dat houd voorlopig ook nog niet op.
Die vergelijking gaat niet op. In het eerste geval gaat het nog steeds om een nieuw systeem. Jouw computer zou nu tweede hands zijn, dat is iets heel anders. De vraag zou moeten zijn of jou computer (toen 800E) nu voor 500E nieuw te koop is.
Ken Kuturagi is geen topman meer ( of weggepromoot ofzoiets) dus dat zal misschien de oorzaak zijn.
Ik zou me als PS3 koper behoorlijk gepakt voelen als er binnen een jaar al 15% van de prijs af zou gaan!
Dude... heb je wel eens rondgekeken hoe snel andere nieuwe dingen in prijs dalen? Dan is die 15% een lachertje :D Niet zelden dalen nieuwe dingen binnen een jaar zo de helft in prijs.
Wat ik eigenlijk vreemd vind is dat de PS2 overal nog volop te koop is... en het nog heel goed doet ook. Heb soms het idee dat de PS2 en de PS3 zich zelf beconcurreren.
Nee hoor Sony heeft nog een ijzer in het vuur tegen de Wii nl de ps2.
Die is nu lekker goedkoop een ENORM spellen aanbod.
In dit hele "console-oorlog" verhaal word de ps2 vergeten terwijl een paar recente ps2titels echt de concurrentie volledig van tafel hebben geveegd. (God of war 2 / Final Fantasy).
Dus vanuit bedrijfsoogpunt echt een fantastisch ding die ps2
En t feit als mensen later een "nextgen" console willen kopen ze eerder naar de ps3 kijken omdat die ook ps2 spellen kan spelen (ok het is nog niet perfect, maar op een Xbox360 krijg je natuurlijk nooit je ps2 spellen aan de loop)
Dat is toch ook iets wat veel mensen vergeten, de PS2 game catalogus, die ook voor een groot deel perfect werkt op de PS3 (en sinds de laatste firmware update, er nog mooier uit zien ook), dus je hebt voor de PS3 ook een behoorlijke gamecatalogus, maar dat is blijkbaar niet zo bekend bij mensen.. Zodra er bij mij een PS3 staat, dan ga ik zeker een zwik PS2 spellen aanschaffen (wel ff eerst controleren of ze werken), want als de games toen leuk waren, dan zijn ze nu ook nog leuk (ik heb ze in iedergeval nooit gespeeld)..
Jouw verhaal gaat ook op voor de Wii en de Gamecube spellen. Die kunnen ook allemaal nog gespeeld worden. Scheelt het nog steeds 200 euro. :)
ngc is allang dood, zelfde geld voor xbox ;)
ngc dood.. waarom liggen die spellen dan nog voor meer geld in de winkel dan de nieuwe wii spellen?
net zoals je nooit xbox spellen op een ps3 zal spelen :)
Ik denk dat je hier te maken hebt met het verschil in doelgroep.
de PS2 was in het begin voor de enthousiaste gamer die het beste vh beste wilde hebben wilde hebben. deze mensen zijn nu de doelgroep voorde PS3.
De mensen die nu pas een PS2 kopen doen het vaak omdat het aparaatje gewoon goedkoop is en vaak een leuk kado is voor kinderen. die groep gaat nooit een PS3 kopen tenminste niet voor de komende 5 tot 8 jaar.
Dat is een beetje het verschil tussen bijde en de reden dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan
Idd, ik denk dat de ps2 een concurent van de wii is. De ps3 en wii zijn eigenlijk geen conrurenten op dit moment. Het is een compleet andere doelgroep. De hardcore gamer koopt geen wii en het gezinnetje die het voor de gezelligheid wil kopen die betaald geen 600e.
Maar het is wel de doelgroep waar de Wii ook op mikt, dus heeft sony daar een directe concurrent voor in tegenstelling tot MS die de xbox gewoon heeft laten vallen als een baksteen.
Ik weet het, het is een fact of life, maar ik blijf me opwinden over het gemak waarmee dollars en euro's 1:1 uitgewisseld worden bij prijsstellingen. Een euro is toch echt rond de $1,20 waard. Als Tweakers en andere sites dan maar steeds zomaar aannemen dat de prijs wel gelijk zal zijn, verandert dat natuurlijk nooit!
Is het niet zo dat Amerikaanse prijzen steeds zonder BTW worden gegeven?
yep... dat vergeten veel mensen... moet je trouwens niet vergeten als je gaat shoppen in bv LA, dan is het net als shoppen bij de oude Macro toen de inc BTW prijzen er nog niet bij stonden, ofwel de prijzen die je ziet staan is (bijna) altijd zonder BTW..
Ben net door Oregon getrokken (staat ten noorden van californie), daar stonden de prijzen ook zonder btw.. maarja, daar is de btw 0% :p

[Reactie gewijzigd door konin525 op 17 juni 2007 07:44]

Beetje offtopic maar in NL en ik denk in veel andere europese landen hebben we een goede maar wel dure sociale zekerheid wat uiteindelijk ook invloed heeft op de prijs van alles wat in de winkel ligt. Vanuit dat oogpunt vind ik die hogere prijs in vergelijking met de vs niet zo'n probleem :).

[Reactie gewijzigd door fietspomp op 15 juni 2007 14:18]

Het gaat niet alleen om het business model van de WII. Het feit dat het de enige console is die werkelijk vernieuwend is doet ook wonderen.
Ik vraag me heel erg af of iemand die eerst een PS3 zou kopen nu een Wii koopt. Ik geloof niet dat de WIi mensen weghoudt bij de PS3 vandaan.
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Mijn zoon van 9 is bijna jarig. Hij krijgt een kado van 150-200 Euro. De Wii valt hier wel in, de PS3 niet. Terwijl ik weet dat hij NOG liever een PS3 had gekregen. Nu krijgt hij dus een Wii waar hij overigens ook zeer blij mee is.
Ik kan me zomaar voorstellen dat er meer mensen op deze planeet zo simpel redeneren...
150-200 Euro :/ En vind je zoon van 9 dat normaal? Het ligt aan mij maar ik kan me daar echt niks meer bij voorstellen.
Kinderen worden tegenwoordig inderdaad tot in extreme verwend. Ik bedoel er werd bij mij thuis vroeger ook ruim meer dan modaal verdiend. Maar kado's van 330-440 gulden waren er echt niet. Andere kant van het verhaal is dan idd wie koopt dan wel een PS3? Als 150-200 euro al voor weinigen is weggelegd om uit te geven aan kado's, wie koopt er dan een PS3 als kado? In mijn ogen is een reeële prijs 450 euro met minstens 2 controllers. Dat er dan nog geen spel bij zit..nou goed..Zit je met mooi spel al op gemiddeld 515. Wil je ook nog een tv waar het er een beetje mooi op uitziet..weer 700/800 euro verder.

Kortom ook al wordt een PS3 goedkoper, je bent voor de volle sensatie toch zeker bijna 2000 euro kwijt (je wil natuurlijk ook nog een beetje audio). Nu begrijp ik ook best dat je die dingen ook voor andere dingen gebruikt. Maar leg het maar even op tafel....

Maar goed, daarvoor zitten al die sukkels ook allemaal diep in de schulden bij de boeven van al die kredietverstrekkers.
Dat is natuurlijk heel erg gebonden aan de doelgroep:
Sommigen hebben wel/niet geduld om te wachten op een prijsdaling, voor anderen zijn graphics wel/niet belangrijk, sommigen willen eventueel een meer universeel multimedia apparaat terwijl anderen enkel games willen spelen. Ook de verwachting van wat een game moet inhouden kan een rol spelen en vast nog tig meer factoren. Iedereen heeft gewoon zijn eigen verwachtingspatroon en zal daar naar handelen.
Och komaan zeg, das enkel omdat jij als verstokte Wii fan je blind staart op die controller, want dat is het enige vernieuwende aan heel die console. Ik begrijp dan ook niet hoe iemand dat tot "+2 uitmuntende inhoud" kan modereren...

Begrijp me niet verkeerd, de Wii IS vernieuwend, maar je beweert hier dat de Xbox360 en PS3 niet vernieuwend zijn en dat is natuurlijk je reinste onzin. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de grafische interface voor het menu, HD beeld, Bluray/HD-DVD, de CPU, standaard een HDD in de PS3, wireless, etc.
Dat de PS3 vernieuwend is, is wel waar maar de mensen merken er niets van. Er zijn niet echt zoveel mensen dat een volledig breedbeeld toestel thuis hebben staan, blueray films hebben of een wireless netwerk (als ze dan al niet wireless willen spelen) hebben.
De Wii komt echter wel vernieuwend voor. Het is eens iets anders dan constant verslaafd achter het controller te zitten. Ouders zullen ook liever de Wii kiezen omdat ze zelf ook al de reclames ervan gezien hebben. Het oogt leuk, en je ben actief bezig.

Wat ik al altijd gedacht had, was dat mensen een console kopen omdat ze niet op de PC willen spelen. Echter de PS3 heeft praktische de prijs van een PC en heeft er ook de opties van.
Die voorlaatste lijkt me echt wel een doodsteek voor Sony. Ik ken genoeg mensen waarvan de ouders zeggen: een minder goede PC en een console of een goede PC. Echter als je de prijs van een PS3 ziet en dan nog een minder goede PC koopt ben je behoorlijk wat geld kwijt, voor eigenlijk enkel een product waarmee games kunnen gespeeld worden.

OT:
Ik vind het persoonijk ook erg dat iemand met 2 zinnen met praktisch geen inhoud een uitmuntende moderatie krijgt! Vandaar dat ik het een beetje naar beneden trek :D
Mee eens:
Als je je niet bezig houdt met de techniek is de PS2 = PS3. Alles is hetzelfde, alleen het beeld is wat mooier.

De WII is vernieuwend voor iedereen. Vanaf minuut 1 is het anders dan alle eerder uitgebrachte consoles.
Wat ik me afvraag is hoeveel mensen nog na 1 minuut met de Wii speelt. Ja de Wii is leuk, voor even maar ik heb nog geen enkele titel op Zelda na gezien wat me daadwerkelijk aan de Wii gekluisterd houdt.
En dit bevestigd tevens voor mij wat Sony claimed dat de Wii de PS3 aanvult, veel PS3 gebruikers hebben ook een Wii om eens even wat mee te spelen maar daarnaast houden ze het toch op de PS3. En dat er een prijsdaling komt.. niet echt een verrassing lijkt me aangezien Sony nu een jaar ruim de tijd heeft gehad om hun proces techniek te verbeteren waardoor ze goedkopere PS3'tjes kunnen produceren, met name op het diode gebied was er nog veel ruimte.
Voor de doelgroep van Xbox360 en PS3 is Zelda inderdaad de enige titel die de moeite waard lijkt, maar juist voor de nieuwe doelgroep van Nintendo valt dit reuze mee. Die vermaken zich veel langer dan de hardcore gamer met lullige spelletjes als Wii Sports.
Dat zijn de Wii-fanboys die niets liever doen dan op de PS3 zijn kap zitten.

En modereer dit antwoord ook maar heel laag aangezien ook niets tot dit topic bijdraagt en nauwelijks inhoudt heeft...

En dan spreek ik nog niet over de vette dt-fout die ik gemaakt heb.

Bon, om dit antwoord dan toch nog wat meerwaarde te geven:

Consoles zijn anno 2007 mainstream geworden. Als ik zo de cijfers lees dat Sony 11 miljoen consoles wil verkopen op 1 jaar tijd, dan gaat mijn hoofd duizelen. Vroeger verkochtten consoles nooit in de tientallen miljoenen. Zo herinner ik mij dat ik ooit 5000 BEF (125 euro) voor een Game Boy betaald heb. Da's vijftien jaar geleden en in vergelijking met vijftien jaar geleden is mijn broodje en mijn litertje benzine om nog niet te spreken van mijn pintje op cafe verdubbelt in prijs.

Maar een Nintendo DS kost ongeveer evenveel als vijftien jaar geleden (klein beetje duurder). En daar schuilt het hem net: de Game Boy was vijftien jaar geleden geen mainstream, maar mijn broodje, mijn litertje benzine en mijn pintje op cafe wel. Vandaar die hoge prijs toen en nu die relatief lage prijs. Nintendo richt zich dus op de mainstream markt en beseft maar al te goed dat dit niet kan met dure producten.

Op zich is er niets mis met de PS3 en daarmee bedoel ik ook de prijs. In feite zou zo'n PS3 1000 euro moeten kosten, maar op die manier bereik je niet de mainstream markt en ga je ook geen miljoenen consoles verkopen.

En da's de fout die in het businessmodel van zowel Sony als Microsoft zitten en steekt Nintendo hen de loef af. Het grappige is dat dit vooraf niet te voorspellen was en dit is een evolutie in de markt die ik persoonlijk niet graag zie.

Ja, het is leuk dat de prijzen laag liggen, maar als ik naar de Wii kijk, zie ik een veredelde oude console in een nieuw jasje. Geef toe: de Wii is niet meer dan een ouwe GameCube met een nieuwe controller. Nou moe... dan is hetgeen Sony doet met hun PS3 heel wat lovenswaardiger. Ik bedoel maar: een speler van het next-gen formaat (Blu-Ray), de Cell processor, de HD van 60GB,... De PS3 is veel krachtiger en veel nieuwer dan de Wii, maar de mensen willen hem blijkbaar niet betalen.

Tsjah, nog maar eens het bewijs van de domme consument, want op met zo'n instelling zouden we nog altijd spelletjes in 16 kleuren met sprites op een resolutie van 320x200 spelen natuurlijk.
Volgens mij overschat jij de inpact van HD res voor games.
Op de meeste TVs is SD kwaliteit voldoende. Dus dan is het verschil in kwaliteit helemaal niet zo groot.
Als het verschil niet zo groot is dan speel ik lever een spelletje dat ik leuk vind dan een spel dat er iets beter uitzien en waar ik als 24 delen op dezelfde manier heb gespeeld.
Even ter illustratie: ik denk dat de meeste gespeelde spellen op windows, FreeCell en Solitaire zijn!
Volgens mij zegt dat genoeg.
Ik heb een aantal films gezien op een beamer met 1080P resolutie, zowel in FullHD als standaad DVD op een scherm van 2,5 meter doorsnee.
Ik moet eerlijk zeggen dat het verschil mij toch vies tegen valt.
Je hebt meer detail en het ligt een beetje aan de film hoe goed je het verschil ziet. Maar een standaard DVD is ook nog steeds heel er mooi om naar te kijken, dus waarom een meerprijs betalen.

Zeker als er bij de consuls een alternatief is die best mooie beeleden geeft en nog leuk is om te spelen ook. Daar gaat het toch om lol tijdens het spelen!!

Dat Sony miljarden heeft geinvesteerd om de beelden mooier te maken, maar vervolgens geen rumble in de controller stoppen dan hebben zij volgens mij de prioriteiten totaal verkeerd liggen.
Volgens mij overschat jij de inpact van HD res voor games.
Op de meeste TVs is SD kwaliteit voldoende.

Heb jij ooit t verschil gezien tussen een ps3/xbox360 op je oude analoge bak of een 720p of hoger tv?

Als het verschil niet zo groot is dan speel ik lever een spelletje dat ik leuk vind dan een spel dat er iets beter uitzien
Kromme vergelijking, zoals je het hier schrijft heb je t over 2 verschillende games.
Als je de keus hebt om een spell in 1080p te spelen of t zelfde spel in SD speel jij hem dan in SD? (er even van uit gaan dat je console HD heeft) Waar jij t over hebt is hoe de gameplay jou aanspreekt dat staat helemaal los van de SD / HD discussie.
Vervolgens ga je in op het verschil tussen dvd -->hd-dvd/blueray, wat heeft dat in godsnaam te maken met je console game ervaring. En als je dan eerlijk bent vermeld dan ook even dat een Wii niet eens een dvd kan afspelen. Dus om dat te gebruiken om de xbox360/ps3 af te branden vind ik wel getuigen van een zeer hoog fanboy gehalte.

Ik denk dat de meeste gespeelde spellen op windows, FreeCell en Solitaire zijn!
Vooral die eerste 2 woorden: ik denk,

Dat Sony miljarden heeft geinvesteerd om de beelden mooier te maken, maar vervolgens geen rumble in de controller stoppen dan hebben zij volgens mij de prioriteiten totaal verkeerd liggen
Als je je huiswerk een beetje had gedaan wist je dat dat een patentenkwestie is.

En ja ik heb een Ps3 en een plasma tv. Maar ik speel mn ps2 spellen ook nog steeds, en die worden door de ps3 echt niet ineens 1080p in beeldkwaliteit. Als ik echter de keuze had voor bv god of war in SD of in HD ga ik hem echt niet spelen in SD kwaliteit.
Het feit is echter dat een Wii gewoon geen HD heeft, dus als je in de toekomst toch een HD-tv gaat halen (en ze worden steeds goedkoper) dan is dat toch een beperking.
Voor zover ik kan zien lijken mij de xbox360/ps3 toch iets meer futureproof als de Wii.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 15 juni 2007 16:13]

Je doet er niets aan af, het blijft gewoon waar. De Wii is vanuit de domme consument gezien veel vernieuwender dan de PS3 of de XBOX 360.

En eigenlijk is het ook gewoon echt zo. Zowel XBOX 360 als PS3 hebben niets nieuws te bieden. De hardware is verbeterd, sneller geworden, kan betere graphics weergeven en dergelijke. Kortom, meer van hetzelfde. Het geeft geen nieuwe functies.

De Wii heeft niet high-end hardware aan boord, maar kan toch heel aardige graphics neerzetten op een gewone, niet-HD TV en heeft zelfs ondersteuning voor hogere resoluties, zij het geen HD-TV. Genoeg voor de gemiddelde consument. Verder heeft het een nieuwe, veel toegangelijkere besturing. Eentje die echt anders is. Iedereen kan hem gelijk gebruiken, je hoeft geen rare toetsencombinaties uit je hoofd te leren. Iemand die kan tennissen kan ook gelijk tennissen op de Wii. Iemand die het principe van bowlen kent, kan dat ook gelijk op de Wii. En dat maakt hem gewoon veel aantrekkelijker en toegankelijker voor de gemiddelde consument. En eerlijk is eerlijk, met een Wii-mote op een virtuele bal meppen is gewoon heel cool.

En het is natuurlijk ook gewoon zo dat de Wii een andere doelgroep heeft. De Wii is gewoon leuk voor erbij. Kost niet zoveel, en iedereen kan er mee overweg. De PS3 en de XBOX 360 zijn bedoeld voor de die-hard gamers die wel een flinke duit neer willen leggen voor een console. Ik denk dat de verkopen van de Wii vooral te danken zijn aan mensen die anders überhaubt geen console hadden gekocht.
Beetje overtrokken allemaal. Zoals ik het vaak lees noemen mensen de PS3 enkel vernieuwend als de hardware van kauwgum is.
Ze roepen gewoonweg dat het niet vernieuwend is terwijl dit wel zo is.

Ik vind spellen in een dubbel zo hoge resolutie best wel vernieuwend. Men schreeuwt altijd om "gameplay" maar vergeten even dat gelikte graphics enorm bijdragen aan je spelervaring. Maar blijkbaar wordt dit anders als de console oorlog om de hoek komt kijken. Dan veranderen ineens alle meningen en realiteit.
Zo valt de graphics van HALO 3 enorm tegen maar om het te compenseren haalt men ineens de gameplay erbij. Terwijl vooraf men altijd van de toren blies dat de graphics het wel ff allemaal zouden doen.

Maar zowieso is die hele console oorlog van de pot gerukt. Ineens moet Sony het ongelden als "leugenaars" en "oplichters". Terwijl de grove leugens van andere fabrikanten onder het tapijt worden geschoven.
De Wii is een leuk ding. Straalt jeugd uit terwijl het toch volwassenen aantrekt. Maar toch is het een hype. Iedereen weet dat enkel een leuke controller het niet blijft doen. Er is zoveel meer.
Ikzelf heb er ook een paar keer op gespeelt en het was erg leuk om te doen. Dat honkballen blijft je trekken totdat je het een 5x gespeelt hebt. Dan is de lol ervan af. En je kunt lullen wat je wilt, dat weet Nintendo ook heel goed. Niet voor niets blijven ze nieuws uitbrengen dat het goed voor je gezondheid zou zijn.
En dan de belachelijk oorlog tussen de xbox360 en de PS3. Het is werkelijk verbazend hoever dat uit de klauwen is gelopen. Zo was een jaar lang de PS3 het schoppaaltje van Microsoft waarbij MS de meest idiote (uit afgunst) uitspraken deed. Dan weer was HDMI onzin, of had de harde schijf van de PS3 geen toegevoegde waarde, ofwel was 1080p zinloos en was 720p meer dan voldoende en ga zo maar door.
En kijk een waar we nu zijn? De Xbox360 biedt dezelfde features. Enkel een grotere opslag medium blijft een probleem en dat wordt een nog groter probleem. Maar geen enkel bolleboos van MS die hun gezicht laat zien over hoe idioot ze waren met hun uitspraken. Het gekke is nog wel dat de Xbox360 bezitters diezelfde argumenten aanhaalden om de PS3 af te kraken en als je ze er nu op aanspreekt reageren ze liever niet. Enige wat overblijft is de hogere prijs. Maar ook dat is gebakken lucht.

Neem van mij maar aan dat MS van te voren weldegelijk ideeen hadden om nagenoeg dezelfde features in hun Xbox360 te stoppen die de PS3 biedt. Maar dan was de Xbox360 gelijk aan de prijs van een PS3 of zelfs iets duurder. Feit dat ze geld vragen voor hun online services had ze falikant genekt.
Ze hebben dus gekozen om dat allemaal weg te laten en daarna te schoppen als kleine kinderen tegen de betere PS3. En ondertussen denkt de meute die zon Xbox360 heeft dat ze beter af zijn. Dat hebben we intussen wel gemerkt met de kwaliteit van de hardware van de Xbox360 en hoe Microsoft met die klanten omgaat.
En ook daar weer gaan de Xbxo360 bezitters als dwazen mee om. Uitlatingen als "ik heb geen problemen" slaan tang nog varken. Feit blijft wel dat het gros (40-50%) met de gebakken peren zit en zich in de kou gelaten voelen door zowel MS als hun mede xbxox bezitters die er geen last van hebben.
En dat is nu de doorgeslagen idioterie van die hele oorlog. Men staat zo vinnig tegenover elkaar dat argumenten geen waarheidsgehalte hoeven te hebben. Het enige doel is schoppen "tegen die ander".
Waar blijft de massale oproep naar Microsoft om hun spullen eens degelijk af te leveren? Waar blijven de vragen over hun verkoopcijfers die gebasseerd zijn op consoles inclusief alle kapotte consoles? Waar blijven de ongecensuurde antwoorden op de beweringen van MS over PS3?
Niet alleen de klanten wuiven dit weg, website zoals tweakers.net durfen ook geen kritische vragen te stellen. Maar ondertussen smullen ze van de geruchten om een artikel te kunnen schrijven die zo verdraaid is dat je het bijna zou geloven.

Zoals ik al zei, die console oorlog is helemaal doorgeslagen.
Komop, dubbel zo hoge resolutie vernieuwend?
Dat is vooruitgang, niet vernieuwend.

De resolutie zal over 10 jaar nog wel tig keer verdubbeld zijn, de harddisk en geheugen en snelheid ook. Zo, wat vernieuwend...not!

Vernieuwend is iets waar we nu niet met z'n alle aan denken. Holographic projection, geen hd maar alleen online opslag, whatever. (en eigenlijk is dat ook al niet meer vernieuwend want het ligt al in de lijn der verwachting....)
En de Wii heeft gewoon een leuke nieuwe controller. Dat ik in iedergeval nog niet eerder had gezien op een console en ook niet voorzien had (voor de aankondegingen). Kijk dat is verniewend.

Maar goed, het maakt mij niet uit, ik heb toch geen console :)
Persoonlijk zal het mij lekker aan mijn reet roesten of een spel nu HD-TV of gewoon SD-TV. Ik heb geen TV waarop ik het verschil kan zien. Ik heb geen zin om een vermogen uit te geven aan een TV waarop ik het verschil mogelijk zou kunnen zien. Ik heb geen ruimte voor een TV van een dergelijk formaat waarbij het daadwerkelijk uitmaakt of het HD-TV of SD-TV is.

Met andere woorden, ik heb er niets aan.

Wel heb ik een Wii waar best hele leuke spellen voor uitgekomen zijn, en waar je ook altijd nog terug kan vallen op de Wii Sports en Wii Play als je gewoon even 5 minuten tussendoor een spelletje kan doen. En het heeft me tenminste geen vermogen gekost.

Dat is ook nog zo wat: als je al die 600 euro neertelt voor de PS3 ben je nog niet klaar, je zult er ook een HDTV van ver boven de 1000 euro bij moeten hebben om überhaubt het verschil te merken.

Dit heeft niets met console-oorlog te maken, dit is gewoon een kwestie van een verschil tussen wat de consument wil en wat de fabrikant aanbied.
De reden waarom ik een ps3/xbox360/WII zou kopen heeft niks te maken met de capaciteiten van de console, juist wel omdat ik juist een aantal gave spellen wil spelen die niet (meer) op de PS2/Xbox1/GC gelaunched zullen worden of de nieuwste generatie concurrent.

Mocht een heel aantal spellen cross-platform worden zou ik uitzoeken hoe goed de spellen zijn op de verschillende platforms. De beste prijs/kwaliteit verhouding wint.
Kan me best indenken dat ik voor de goedkoopste optie ga als ik dezelfde spellen met dezelfde fun kan spelen.
Tamelijk doorgeslagen inderdaad, lees je eigen post nog maar eens en kijk alleen al in de spiegel.

ik zie meer dan afdoende afkeur voor de X360 en fantastisch fanboyisme voor de PS3..

Als we nou eens het goede voorbeeld geven en roepen dat er 3 consoles zijn die op het moment mee-tellen.. Dat die 3 allemaal hun eigen groep gebruikers verdienen en dat eenieder lekker zelf moet weten welke variant om welke redenenen aangeschaft gaat worden.

Of dat nou een Wii is om de prijs, omdat ie zo leuk in de kast past of de innovatie van het ding, een PS3 omdat de prijs minder uitmaakt en de essent in kwamtumkorting doet, een Xbox360 omdat er een perfecte omruilservice is en je altijd al wilde leren scratchen zou wat mij betreft iedereen een "biet" moeten zijn..

Uiteindelijk gaat het erom dat jij je vermaakt met de door Jou gekozen console.. das leuk! dan kunnen anderen zich ook met jou samen vermaken met jouw console en.. krijg je ook nog eens de kans om bij een ander te spelen op een console die hij of zij kiest.. das een stuk leuker voor de afwisseling en scheelt ellenlange discussies over "BETER" ..
Niks mis met spelletjes van 16 kleuren op een resolutie van 320x200. Ik vermaak mij daar nog uitstekend mee.
Niet om je te flamen, maar om even wat dubieuze zaken uit je comment te onderstrepen.

"Geef toe: de Wii is niet meer dan een ouwe GameCube met een nieuwe controller."
Dat geef ik toe.

"een speler van het next-gen formaat (Blu-Ray),"
Niks meer dan een veredelde DVD drive toch?

"de Cell processor"
Doet voor mij "de gamer" niet meer of minder. Het is niks meer dan een opgesoepte processor. Oftewel een PS2 processor maar dan wat sneller?

"de HD van 60GB"
Inderdaad een toevoeging, maar de Wii heeft ook een interne flashdisk. Alshoewel van insignificante capaciteit (512mb) dient deze toch genoemd te worden, omdat jij zoveel waarde hecht aan interne opslag.
Zo herinner ik mij dat ik ooit 5000 BEF (125 euro) voor een Game Boy betaald heb.
Dan ben je beet genomen. Hier kostte het destijds 199 gulden = 90 euro.
"Dat de PS3 vernieuwend is, is wel waar maar de mensen merken er niets van."

BWAHAHAHA

Vernieuwend?

-Wireless
Nee, ik heb al jaaaaren wireless, en bluetooth had ik ook al op mn telefoon. Niks meer dan een beetje opgelapte oude technologie.

-Bluray
Ja, valt wat voor te zeggen, maar dan spreek je over de opslag mogelijkheid, ik had zelf jaren geleden een videokaart die meer dan 1920 x 1080 aankon in 32 bits kleuren...

-Cell BBE
Gewoon een processor. Omdat IBM er een coole naam aan geeft is het niet vernieuwend ofzo. Gewoon opgelapte oude technologie. Een processor, wat random SPE's dr bij gegooit, even de Sony Hype Machine dr overheen en hoppa. Niks nieuws dus.

-RSX Graphics Synchroniser
Precies t zelfde als Cell BBE, smeuig media sausje + opgelapte tech != vernieuwend.

Kortom, de Xbox 360 en de PS3 zijn niet de vernieuwende consoles deze generatie. Dat is de Wii.

-Matt
Zijn de PS3 en de 360 zo vernieuwend of zijn het gewoon PC's in een console-kastje?
eh nee, ze gebruiken allebei niet de x86 architectuur iets waar ibm wel mee begon en het dé PC noemde
als jouw statement wel klopt dan is de Wii net zo goed een PC, zij het met een andere input controller met andere bus interface (namelijk iets anders dan USB ) that's it
mmm, ik vind de ps3 en xbox360 toch bijlange niet 'vernieuwend' hoor, ze zijn modern, niet vernieuwend.
zodra de HD schermen er kwamen voor de 'gewone' consument (ookal is het nog lang niet voor iedereen, HD is niet meer zo uitzonderlijk) was het duidelijk dat elk apparaat dat erop aangesloten werd natuurlijk ook HDresoluties zou gebruiken. BRD en HDDVD zijn gewone de volgen,de (en hopelijk laatste) generatie van optische dragers, dus het is logisch dat gameconsoles daarvan gebruik zouden maken: games kunnen veel groter worden, en er is backwards compatibility: een HDDVD/BRD-lezer kan zonder problemen ook dvds en cds lezen, dus gamers moeten hun vorige games niet wegsmijten. dat er een snellere CPU enzo inzit, is ook maar normaal. er bestaan nu eenmaal snellere, dus het zou stom zijn er geen topmodellen in te steken.
die feautures zijn dus allemaal wel nieuw en modern, maar bijlange niet vernieuwend.
de wii zijn controller daarentegen is anders dan eender welke controller die al is gebruikt voor gameconsoles. akkoord, de technologie bestaat al lang, maar nog nooit is hij zo effectief gebruikt in een console.
dat is dus wel vernieuwend, terwijl het eigenlijk niet modern is.

les: modern != vernieuwend :)

[Reactie gewijzigd door kiang op 15 juni 2007 23:29]

je hebt helemaal gelijk, ps3/xbox zijn "te verwachten" modern (en in die zin met nieuwe technologie "vernieuwend") een wii is in die redenatie achterhaald(oud) en vernieuwend.

Hoewel ik best op een paard kan gaan zitten omdat het zo vernieuwend is, zit ik toch liever "modern" op een fiets... Hetzelfde geld in mijn geval voor de wii, het besturen van spellen met bewegingen kan al vanaf duckhunt en is dus al behoorlijk oud, dat het nu weer leuk en fris is om te gebruiken (icm verouderde hardware) omdat het al tijden bijna niet meer gebruikt is, is niet erg maar toch heb ik liever modern spul waar ik mijn geld aan uitgeef waarbij je ook nog eens bij sommige spellen vergelijkbare ervaringen kunt hebben (denk aan de bewegingssensor, in ieder geval leggen de ps3/xbox gamedevs niet aan banden om "vernieuwing" te gebruiken...).

Zo zie je maar hoe geweldig je die "vernieuwing" vind is voor iedereen persoonlijk, ik vind het meer retro dan vernieuwing, want zeg nou zelf, ten opzichte van de vorige generaties, zit er in de ps3/xbox360 VEEL meer nieuws.

Nog zo iets: HDTV

Mensen die er niet bekend mee zijn zeggen dat ze t niet zon verschil vinden of niet nodig, mensen die het al veel gebruikt hebben zijn er verliefd op geworden, DAT is vernieuwing, en geloof me na hdtv wil je liever niet meer terug (kijk eens op een 1600x1200 scherm naar het verschil full hd of dvd, wauw). Dat de wii dit niet ondersteund is gewoon niet slim.

Nog een klein puntje; er is een verschil tussen graphics en resolutie, een verschil dat veel mensen lijken te vergeten. Dat de wii geen hdtv ondersteund en dus helemaal belabbert overkomt op een mooie hdtv, neemt niet weg dat grafisch er nog steeds een wereld van verschil is op een normale sdtv, mensen lijken te argumenteren: nou ik heb geen hdtv dus dan maakt het niets uit wii of ps3/xbox, FOUT NEE NADA NOPPES, als je even had gekeken weet je dat het een wereld van verschil is, OOK op een normale tv, het type tv heeft NIETS met de gfx te maken, of vind je een snes/n64 ook hetzelfde als een wii op je tv? Daarom hoor je vaak mensen aanbrengen dat een wii er zo slecht uitziet op hdtv, omdat het er al prevgen uitziet, en hdtv dat accentueerd (groter scherm/standaard res) en ook nog eens erger maakt (niet het hdtv detail effect) oftewel dus 2x belabbert. Sorry voor de "flame-achtige" taal hier maar onderscheid moet er zijn.

Zelf zal ik misschien een wii halen als hij 100e is maar liever niet, op het moment wacht ik op een prijshalvering voor ps3/xbox, wat wel mn geld waard is.

Fanboyisme op zij gezet, ps3 is wel degelijk technisch de beste console, waarna xbox360 en uiteindelijk de wii. Iedereen zijn eigen keus maar goede gameplay zal iedere console krijgen op zn eigen manier door de spellen en dat heeft verder niets te maken met de console. Logischer wijs zou ik dus ook het liefst een ps3 kopen op dit moment, of misschien een xbox. Goed wii props voor de retro controller en prijs, als deze rond de 100e valt wil ik m best voor de lol kopen.
Ik ben het bijna helemaal met je eens, voor 600e koop ik zoiezo geen console en voor 100e wel.. Voor 250e vind ik persoonlijk nog net even te duur, maar dat is op het randje.
Los daarvan zou ik eerder voor de controller van de wii kiezen dan de graphics van de ps3. Waarom: Ik heb gewoon een knappe pc, met goeie graphics, dat is voor mij genoeg om fps of strategy te spelen. (en als het niet meer genoeg is schaf ik weer nieuwe spullen aan). Een console is leuk op de bank of met de familie, maar mijn zoontje van 3, dochter van 1 en vrouw, die vinden een ps/xbox controller gewoon een dom ding met knopjes. (ik trouwens ook).
De wii, dat lijkt mij ook leuk, deels door de prijs, maar daarnaast omdat het door die controller iets heel anders is dan de pc en ik het zelfs met mijn zoontje van 3 en dochtertje van 1 kan doen.
Mijn zoon snapt het bewegen met zijn arm om een bal te gooien/slaan een stuk beter dan 3 keer naar links op het rooie knopje en dan het knopje links onder achter in combinatie met de groene terwijl je de stick naar links boven houdt....
En als mijn ouders (De opa en oma dus) langs komen dan kunnen (en willen) ze het ook.

Waarschijnlijk ben ik dan het prototype van de nieuwe markt die door de controller en prijs van de wii misschien wel zo'n ding aanschaft. Ik denk dat de wii daarom zo goed verkoopt.. los van wat nu vernieuwend of iets dergelijks is. Het is gewoon een totaal andere markt, de wii of de ps3/xbox
( ik ben ook zo iemand die door de camera met bewegings detector ineens geinteresseerd werd in de ps2)
Technisch gezien is de PS3 inderdaad de beste. Maar qua speelplezier absoluut niet. Ik heb een aantal spellen op de PS3 gezien in de mediamarkt en het spijt mij zeer, maar ik denk niet echt van wow, wat ziet dat er gaaf uit.

Het duidelijkste contrast zag ik tussen Excite Truck op de Wii en het monster-truck race-spel op de PS3 wat ze daar showde. De graphics op de PS3 waren marginaal beter, vooruit. De gameplay was echter ronduit belabberd. Het gaat allemaal zo traag, en als je crashed ben je eerst een minuut bezig met kijken naar een 'gelikte' replay van hoe je crashte. Sorry hoor, dat boeit me echt niet, ik wil gewoon racen. En dat in combinatie met de toch wel zeer goede graphics op de Wii, ondanks de hardware, doet mij toch echt besluiten dat de Wii de leukere console is.

Overigens worden gamedevs niet aan banden gelegd om de Wii-mote's motion detection te gebruiken. Je kunt ook prima hem als traditionele controller gebruiken, helemaal in combinatie met de nunchuk. Er zit een joystick op en gewoon pijltjes-toesten en nog een zootje andere knoppen waarmee je prima uit de voeten kunt. Maar het is gewoon veel leuker om de besturing ook daadwerkelijk met de motion detection en het richtgebeuren te doen, en bovendien werkt het in bv shooters ook nog eens veel preciezer. Als je eraan gewend bent kan je er net zo precies mee zijn als met een muis op de PC, en dat zie ik met de traditionele controllers nog niet zo snel gebeuren.
Is het woordje "niet" nou zo moeilijk...
Nee niet echt moeilijk, maar het gebruik van dergelijke operators is wel goed voor een vermindering van de dreigende klimaatverandering, want het neemt natuurlijk zo wel veel minder databaseruimte in. Maar dan moet je eigenlijk ook wel consequent zijn, zoiets dus:

die feautures = allemaal wel nieuw && modern, maar bijlange != vernieuwend. de wii controller daarintegen = anders dan eender welke controller die al = gebruikt voor gameconsoles. akkoord, de technologie bestaat al lang, maar nog nooit = hij zo effectief gebruikt in 1 console. dat = dus wel vernieuwend, terwijl het eigenlijk != modern.
hij heeft het niet over !=, hij is aan het zeuren dat ik 'niet' enkele keren fout getypt heb (neit)
blijkbaar is dat zo aanstootgevend dat je ervoor moet posten;)

hierbij dus mijn oprechte excuses, mr Cubefanatic, ik zal het nooit meer doen ;)
Het draait bij game consoles nog altijd om spelletjes niet om menu's, media of technische hoogstandjes. Wat voor CPU er in een console zit of of er een HDD in zit ja of nee daar interesseerd de gemiddelde consument zich niet voor. Hoe iets wordt opgeslagen wordt intresseerd de consument geen bal. Haalt dat een consument over een product te kopen? Nee die kopen de console met de leukste spelletjes. En de spelletjes van nintendo spreken een erg groote doelgroep aan.

De controller van Nintendo verhoogt het spel plezier. Iets waar Microsoft en Sony nog van kunnen leren. Nee Nintendo laat tot noch toe maar 1 steekje vallen en dat is het games aanbod. Logisch want alle developers vonden het een beetje een vreemde eend, en geloofde zoals zoveel anderen niet in het succes van hun formule.

Consumenten kopen vermaak. Nintendo schijnt als enigste te begrijpen dat eye-candy niet gelijk staat aan vermaak.
Er is helemaal NIETS vernieuwend aan de Wii.. De console is verouderde technologie, en het enige wat nieuw is, is dat er de WiiMote controller nu standaard wordt meegeleverd met de console.. In het verleden zijn er al meer van dit soort controllers geweest, maar die werden bijna niet ondersteund (behalve door de games die er bij geleverd werden). PS2 bezitters konden ook al van zulke controllers genieten, genaamd de eyetoy...... En MS had zelfs al ruim voor iemand ook maar van de Wiimote had gehoord, al een vergelijkbare prototype controller getoond, die geen extra 'bar' nodig had...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True