Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 104 reacties
Bron: PlayStation Blog

Gameontwikkelaar Dylan Jobe geeft op het Playstation-blog een kijkje in de serverruimte van het spel Warhawk. Foto's verraden dat de rack's volhangen met PlayStation 3-consoles, die dienen als dedicated servers voor de game.

Jobe schrijft dat er bij het online spelen van het actiespel Warhawk gebruik gemaakt wordt van een methode die hij 'Integrated Game Server' noemt. Dit geeft gamers de mogelijkheid om hun eigen PS3 als host te gebruiken. De getoonde PS3's in de Scea serverruimte zullen dienst doen als ondersteunende servers. Jobe vindt het onnodig dat spelers verplicht connectie moeten maken met de servers van Sony en denkt door spelers hun eigen game te laten hosten, goede pingtijden te kunnen bieden. Warhawk moet 29 augustus in de winkel belanden en biedt missies in het luchtruim en op het land. In de vlieglevels zullen andere vliegtuigen neergehaald moeten worden met behulp van de bewegingsgevoelige Sixaxis-controller. In de levels op het land kan de speler zich te voet verplaatsen of plaats nemen in verschillende soorten voertuigen.

Warhawk PS3-servers
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (104)

Lijkt me niet zo efficient dit.. Ik bedoel een PS3 is qua CPU kracht wel geschikt om meerdere gameservers op 1 box te draaien, alleen gaat ie dat qua geheugen niet aankunnen, er zit immers maar 256MB dedicated systeemgeheugen in een PS3.. Aan een x86 server met meer geheugen heb je dus meer omdat je er meer servers op kan draaien, lijkt mij althans..

Daarom denk ik ook dat dit niets meer is dan een PR stunt voor de PS3..
Misschien gebruiken ze in clusters? Ik kan me herinneren dat een of ander land in het midden oosten ook een zooi aan ps2's aan elkaar had gekoppeld om daarmee atoombommen te simuleren.
dat was iraq,
dat was een hoax, maar toch, er kwamen idd export restricties op de playstations
ze zouden gebruikt zijn om kruisraketten te sturen, niet atoombommen te simuleren,
Het effect van een atoombom hadden ze wel gewoon kunnen uitlokken.
Er zit bovenop die 256MB geheugen ook nog een 256MB video geheugen in de PS3.
Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen gebruikt worden.
Vindt het een beetje een hele lap text tegeniets wat op PC gebruikelijk is als in server kiezen voor een game. Beetje jammer dat ze met een hele hoop poespas doen alsof het heel inovatief is. (met woorden dat het heel uniek is). Wat ik wel vreemd vindt is dat er op dat blog gewoon geen enkel woord negatief er over is of vragen durft te stellen. Heeft Sony geen kritische fans of worden die weggemodereert.

Ik zelf ben nogal bang voor de hitte. PS3's schijnen nogal wat warme lucht uit te stoten, om zoveel zodicht op elkaar te zetten kan toch niet goed zijn. Was het niet beter om ze uit de casing the halen en er een moeie casing om heen te zetten die beter met de airflow om kan gaan (als in soort van eigen casing bouwen waar je de PS3 bordjes gewoon in kan duwen die dan de koeling overneemt). Maar goed misschien ben ik daarin paranoide. Mijn PS2, 360, Gamecube, Dreamcast,etc staan allemaal volledig open als ze draaien, ik zou ze nooit in een gesloten ruimte durfen zetten hehe :).

En wat is dat hele gedoe over geen forced matchmaking? Ik heb zelf nog geen spel meegemaakt dat dat doet op XBL. Kon altijd nog mijn eigen games uitzoeken die ik mag joinen. Je kon ook matchen qua skill (als je dat wou) of een quickmatch (gewoon de eerste match die de Xbox tegenkomt). Maar ik ben nog nooit geforceert met "je mag niet meedoen want blablabla". Ja als het passowrd protected servers zijn op de PC (van een Clan ofzo), maar dat mag ik hopen dat je dat met Warhawk ook mag doen. (Iets van Invites only, of friends only). Zodat je alleen speelt met de mensen met wie je wilt spelen :). Bedoel ik heb wel eens friends only gedaan op Xbox Live, of een wachtwoord gezet op een UT game zodat alleen ik en wat vrienden eventjes online wat konden spelen. Maar dat zullen ze toch niet bedoelen onder forced matchmaking? en zo ja hoe is dat weghalen een verbetering.

En ach zo gauw wordt de stekker er ook niet uigetrokken.Bij MS kan je nog steeds met hun eerste generatie Xbox live games gewoon online spelen, Blizzard haar Battlenet support nog steeds Warcraft 2. Alleen EA trekt de stekker er heel snel uit om mensen te forceren voor de nieuwe 20XX titel te kiezen en dat doen ze elk jaar (heel zwak van EA). Het nare is EA komt er ook mee weg want mensen kopen het toch wel. Ook op Xbox live en op PSN worden deze titels gewoon uitgeschakelt. Gelukkig komt er op PC wel tunneling software beschikbaar die gewoon offline multiplayer games tunnelt.

[Reactie gewijzigd door Dehnus op 9 augustus 2007 18:09]

het bijzondere is dus dat het van ps3's gemaakt is.

ondanks dat sony hier flink verlies op maakt kunnen ze het met wat slimheid wel voor marketing inzetten
Hmm... Ik weet niet of dit verhaal zo positef is. Mij lijkt het juist beter om de servers bij Sony te laten en niet bij een 3rd party te zetten.

Kijk maar naar wat EA bij de 360 flikt. Wil goedkoop uit zijn en geen gebruik maken van de Microsoft servers, maar stopt wel na 1,5 jaar de servers voor bepaalde games.
Jobe vindt het onnodig dat spelers verplicht connectie moeten maken met de servers van Sony en denkt door spelers hun eigen game te laten hosten, goede pingtijden te kunnen bieden.
Wat inhoud dat als Sony de stekker eruit trekt men nogsteeds het spel kan spelen, tenminste zo lees ik het. Dat is een betere strategie omdat je dan niet het probleem krijgt dat men zomaar de stekker eruit kan trekken.

[Reactie gewijzigd door Facer op 9 augustus 2007 17:52]

Sony trekt niet zo snel stekkers uit servers tot zover ik weet. EA daarintegen....
Niet helemaal vergelijkbaar: IE trekt de masterserver eruit, dat is de server waarop andere gameservers weer aankondigen dat ze online zijn zodat mensen die online willen spelen kunnen kijken waar ze kunnen spelen.

Hier gaat het om gameservers, die overigens over het algemeen al wel eerder eruit getrokken worden, aangezien er toch genoeg andere servers dan zijn (al hoewel dat bij consoles ook weer niet helemaal opgaat, aangezien dedicated servers daar over het algemeen niet door iedereen opgezet kunnen worden).
De servers staan ook bij Sony, getuige de volgende quote:
De getoonde PS3's in de Scea serverruimte zullen dienst doen als ondersteunende servers.
En daarnaast kun je dus je eigen server draaien. Zolang er mensen zijn die dit spel spelen zullen er dus servers beschikbaar zijn.
Je mag het op je eigen PS3 hosten, maar natuurlijk kan je ook spelen op de servers van Sony zelf! Dat is alleen maar beter Sony + je eigen PS3(als je wil) :) Ik weet niet wat daar niet positief aan kan zijn :9
Zullen ze bij sony leuk gaan vinden als meerdere game studios dit ook gaan doen. Ik weet niet meer precies hoeveel sony op elke verkocht console moet inleveren, maar ik zou er toch niet echt blij mee zijn als ik sony was.
Kunnen ze dan niet beter een "Server Versie" produceren met een grotere HDD maar zonder bluray? Zo zouden ze er nog flink op kunnen verdienen.
er komen ook wel servers met een cell erin.
die zijn er al lang, eerder dan de ps3 er was zelfs.
Je kunt ibm blade servers kopen waarin je opteron,itanium,xeon en cell blades kunt mixen zoals je wilt.

Groot voordeel van een cell blade is ook nog eens dat je daar gewoon 64gb ram op kun stoppen en zo de belangrijkste bottle neck kunt wegnemen.
Of wat dacht je van 4x gigabit ethernet , of myrinet?

Plaatje van een blade en het blade chassis:
http://news.com.com/2300-1010_3-6036825-1.html

[Reactie gewijzigd door killercow op 9 augustus 2007 23:35]

Ik weet niet van andere blades, maar volgens mij kun je geen Cell blades mixen met andere type blades bij de bladeservers van IBM. Xeon, Itanium, Opteron kan daarintegen wel weer met elkaar gemixed worden. Had iets te maken met de backplane.
(Correct me if i'm wrong).

edit: syntax error :)

[Reactie gewijzigd door goestin op 10 augustus 2007 10:13]

Sony hoeft het echt niet te hebben van die paar ps3's in een serverrack. Daar een aparte versie voor ontwikkelen en produceren is waarschijnlijk veel duurder dan wat ze verlies draaien op de hardware.

Daarbuiten is de maker van het spel eigendom van sony (http://en.wikipedia.org/wiki/Incognito_Entertainment), dus zijn de server ps3's ook gewoon van sony.
Dit lijkt me juist goed voor Sony! Het is voor Sony waarschijnlijk goedkoper dan standaard 19" rackservers met de zelfde specs (lijkt me tenminste anders zou het raar zijn.. ;) ) bovendien wordt er hier gelijk reclame gemaakt voor de cell architectuur van Sony, die ze immers ook willen gaan toepassen buiten de PS3.
Dit lijkt me juist goed voor Sony! Het is voor Sony waarschijnlijk goedkoper dan standaard 19" rackservers met de zelfde specs
Goedkoper is in serverland behoorlijk relatief omdat de kosten vooral bepaald worden door verbruik van enerzijds ruimte (lees rackspace) en anderzijds koeling.
Vooral bij rackspace scoort een PS3 niet zo gunstig lijkt me vanwege de hoogte van het apparaat. (haalt het niet bij een 1U blade)
Ze kunnen hem er toch uit halen? En alleen het bordje er in zetten. Mits goed gekoeld is dat best mogelijk. Sterker nog zelfs een Blu Ray drive hoeft er niet eens in :).
hoe meer je verkoopt hoe goedkoper de onderdelen worden.
dus ze willen er heel graag duizenden meer verkopen, plus de licenties voor de software is waar sony het geld terug verdient.

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 augustus 2007 18:01]

en dat is in dit probleem juist het geval, ze verkopen er geen software bij. Het gaat hier puur en alleen maar om PS3 en daar maken ze idd gewoon verlies op, hoe je het ook wilt zien.
Dit gaat niet op, de playstations zijn van Sony want dit bedrijf is van Sony. Dus ze hebben ook niet hoeven betalen voor die playstations en kan je ook niet spreken van verlies. Ik denk eerlijk gezegd dat de blu-ray drives er bij deze gewoon uitgehaald zijn en dat het eigenlijk gewoon servers zijn.

Ik zeg marketing-truck om te laten zien hoeveel power die ps3 wel niet heeft.

[Reactie gewijzigd door poepkop op 9 augustus 2007 21:23]

en warhawk dan?
dat is een licentie die de gebruiker betaald, verlies is niets in vergelijking met de verkoop van dit spel.
Sony heeft ook al aardig wat winst behaald op licenties en developerskits voor die game studio's. Ik denk niet dat ze er bezwaar tegen zouden hebben als meer ontwikkelaars dit gaan doen. Dit laat (bij mij althans) toch een positieve indruk achter.

Zeker over een jaar of 1,5-2 zal het best aantrekkelijk zijn voor ontwikkelaars. Dan zullen er vast wel leuke prijsverlagingen zijn geweest en heb je voor een prikkie een rack vol.


Ik zie de voordelen wel:
- Als er eentje raar doet haal je hem ertussenuit en gooi je er een nieuwe in, PS3's zijn immers toch goed verkrijgbaar
- Voor nu nog lekker veel power voor dat geld
- Geen zorgen over hardware specifieke problemen/compatibiliteiten
- Als je ze niet meer nodig hebt kun je ze zo inzetten op een beurs om een paar leuke demo's te laten zien
goedkoper dan een IBM server paket voor sony, en als game server ideaal.
Ook een reden waarom het ideaal is, omdat het spel op het zelfde systeem al werkt. Hierdoor kunnen ze een dedicated server nog vele malen sneller ontwikkelen voor dit systeem.
De software kan sneller ontwikkeld worden ja, maar ik betwijfel of de hardware ook zo ideaal if voor deze toepassing...

Ten eerste is de hardware niet goedkoop. productie kosten liggen hoger dan die 600 euro die wij er voor neer moeten leggen.
Ten tweede is de Cell voornamelijk goed in Floating Point, maar heeft het voor de meer generieke taken alleen de PowerPC core. Het lijk mij dat je voor een game server relatief weinig floating point nodig hebt en dus een heel laag zit met je efficientie (ook de GPU zal niet gebruikt worden).
Ten derde lijkt het met dit stuk er op dat er dezelfde serversoftware op draait die je ook thuis kan draaien (naast het spel). Ik weet dus niet of deze software meerdere malen parallel kan draaien op dezelfde console, iets wat een echte server (met daarvoor ontwikkelde software) wel makkelijk zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 augustus 2007 23:06]

sony betaald de kostprijs, en meeste prijs estimates zijn voor als IBM/Nvidia de chips zelf bakt in het geval van de PS3 doet sony beiden.
Denk je echt dat Sony genoeg productie capaciteit heeft om de Cell en RSX chips allemaal in hun eigen FAB te produceren? Een gedeelte van de Cells komt in ieder geval uit IBM's Fishkill FAB.
Sony zelf Cell's fabriceren ? dacht het niet
Een PS3 is goed in FP. De vraag is of je dat in een game server ook daadwerkelijk nodig hebt. Ik denk eigenlijk van niet. En dan is een goede IBM of HP of .... server een effectievere oplossing.
ik heb toch het idee dat dit een PR stunt is van sony in combinatie met een experimenteerproject om de mogelijkheden van de PS3 te tonen.

goede rackservers zijn gebouwd voor betrouwbaarheid, schaalbaarheid, efficiency en hotswapping. dat zijn allemaal uitontwikkelde technieken op die dingen.
de PS3 was daar niet op ontworpen, dus om een concurrerend serversysteem/cluster van PS3's te maken, moeten al die handigheden "voor de PS3 ook eventjes ontwikkeld" worden.
Je gaat me niet zeggen dat dat goedkoper en sneller geregeld is dan Dell/HP/IBM/SUN bellen. Voor een vette order staan die de volgende dag al met een serversysteem voor je deur.
<quote>Je gaat me niet zeggen dat dat goedkoper en sneller geregeld is dan Dell/HP/IBM/SUN bellen. Voor een vette order staan die de volgende dag al met een serversysteem voor je deur.</qoute>

Ehhh?!?!?! Als je Bij IBM een "vette" order besteld, wat je vaak via een partner doet, wordt deze server ongeveer 4 weken voor je getest..... Dus ben benieuwd wat voor vette orders je bij wie besteld...
maar is het ook zuiniger?
200 watt piek is zuiniger dan een IBM server met vergelijkbare mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 augustus 2007 20:45]

Gebruikt de 600W voeding van je pc...600Watt? Nee, hij verbruikt net zoveel als hij nodig heeft om de gevraagde energie aan te leveren plus natuurlijk iets verlies in warmte. Maar 80% tot 90% efficiency is toch zeker mogelijk te halen!
80% is al hoog voor een standaar psu. zet dat maar op 70%. max.

84% voor een hele goeie.
Valt ook wel weer mee, antec's PSU's zijn niet eens zo heel duur..
de PS3 heeft een 380 watt voeding omdat die in de werkelijkheid rond de 250watt kan uitvoeren.

plus de levens duur van een betere voeding is langer.
Als ik me niet vergis, dan is dat het maximale vermogen.
Dat is verschillend van het werkelijk verbruik, wat lager ligt, zoals bewezen door meerdere tests.
alleen zuipt een ps3 altijd ongeveer 300, ook idle, en zo'n IBM server niet.
Het lijkt er meer op dat LAN parties nu ook met ps3's gehouden kunnen. Is opzich wel innovatief. :)
Het enige probleem is, correct me if i'nm wrong, dat de consument maar een beperkt aantal Cores kan aanroepen met de Linux Distro's.
'beperkt' onder Linux is relatief. Je kan de PPE en 6 van de 7 SPU's aanroepen. Verder zit er wel een hypervisor tussen die veel zaken afvangt of vertaalt (zoals toegang tot een aantal probes op de cores e.d. en de RSX) maar het aangezien deze software door gamecoders is gemaakt hebben die vast wel toegang hebben tot het hele systeem ;)
Leuk idee maar in de praktijk werkt het vaak even wat anders. Sowieso hebben ze daar een beter netwerk waardoor iedere speler wel een redelijk ping kan halen als de routering goed zit + wat ga je doen als je een community opbouwt, thuis uitbreiden, of als je geen zin meer hebt om te spelen dan doe je hem gewoon uit ?

Leuk bedacht allemaal maar ik vind het niets meer dan een publiciteits stunt voor de PS3. Dat het mogelijk is mooi maar uitvoerbaarheid ligt lager :)
Zo dat zijn weer 75 gameconsoles die wel meetellen in de sales, maar niet in gebruik zijn bij gamers thuis. Slim, want als ze dit soort projectjes meer gaan opzetten dan gaat het nog lijken of dat ding goed gaat verkopen :+
Mmm. Zou Sony zo ook een support contract gaan leveren op hun "servers" 24x7??

Lijkt me dat de PS3 niet is bedoeld om 24uur per dag 7 dagen per week te draaien. Ben benieuwd wat de levensduur is van deze machines.
in principe is een PS3 gewoon een PC. alleen dan in een compacter kastje en designed for games. Dus als er in zo een server ruimte genoeg koeling is, zullen ze wel redelijk lang meegaan :)
Waarom zou je het niet 24 uur per dat 7 dagen per week draaien! Okay misschien gaat de hardware maar 5 jaar mee inplaats van 8 jaar. Geen probleem daar...

De koeling van de PS3 is blijkbaar zeer goed ontworpen want tot zoverre geen problemen, ja de fan maakt geluid en je moet hem NIET in een afgesloten kast doen. Zelfde geld voor elke standaard pc..

Servers zijn ook maar normale pc's geschikt voor server gebruik. Het feit dat folding@home op de PS3 draait geeft toch al aan dat sony de koeling en ontwerp vertrouwt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True