Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties
Bron: Steam, submitter: Hylk0r

Valve bereidt forse veranderingen aan zijn Steam-netwerk voor. De gebruikers van de online gamedienst krijgen diverse mogelijkheden om zich te profileren en te organiseren. De nieuwe functionaliteit wordt gratis aangeboden.

Steam-LogoVanaf juli krijgen de naar schatting dertien miljoen Steam-gebruikers de mogelijkheid om eigen profielpagina's aan te maken en groepen op te richten. Vriendenclubjes en serieuze clans kunnen met behulp van de profielen en de groepen afspraken maken en onderling prestaties vergelijken. Bovendien worden chat en voice chat in de dienst geïntegreerd. 'Onze community heeft ons de weg gewezen', jubelt Valve-oprichter Gabe Newell op de website van het bedrijf. 'We wilden graag de mogelijkheid bieden om makkelijker contacten met andere gamers te onderhouden, en deze update is nog maar het begin.' Volgens de gameontwikkelaar betreft het de grootste vernieuwing sinds Steam in 2004 online ging.

Rokende computerDat Valve voortaan een alternatief voor communities als Clanbase en software als TeamSpeak levert, is natuurlijk niet alleen liefdadigheid. Met Steam als een 'one stop shop' voor alle mogelijke aan games gerelateerde diensten wordt het voor het bedrijf een stuk makkelijker om gamers aan zich te binden. Het platform bood Valve tot nu toe de mogelijkheid om spellen zonder tussenkomst van de detailhandel te verkopen, een route om patches snel uit te rollen en een effectieve manier om valsspelers te weren. Registratie is immers verplicht voor wie van de multiplayerfunctionaliteit van de spellen gebruik wil maken, en Valve kan gamers die de regels overtreden dan ook simpelweg uit de database knikkeren. Daarmee was Steam vooral een methode om meer inkomsten te genereren en om de kwaliteit van de gameplay voor bonafide gebruikers te garanderen, maar zowel gamers als de leverancier krijgen er volgende maand een hoop mogelijkheden bij.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Gaaf!

Veel mensen hebben nog steeds zware kritiek op Steam, maar ik vind het een geweldig programma!
Even uitgaande van dat je gewoon betaald voor je games, een online profiel met al je games erin opgeslagen is echt super handig. Als ik bij een vriend ben kan ik gewoon even inloggen en Halflife2, dark messiah of wat dan ook opstarten. (download gaat snel genoeg)
Ik raak mijn games en keys nooit kwijt, en kan wanneer ik maar wil een game eruit gooien mocht ik ruimte nodig hebben; geen verlies.

Ik hoop niet dat dit verder geen al te vrije profielensite word, waar je met [bb] of zelfs <html> tags mag gaan kloten, dan krijgen we zo'n myspace type Angry Fruit Salad massa...
Ik heb ook kritiek op steam ja.

Kocht Halflife 2 destijds legaal, werd na een week van steam af gekickt omdat ik illegaal gekocht zou hebben. Heb toen op verzoek een foto van de aankoopbon + DVD gemaakt maar dat vonden de mannen daar toch maar niet genoeg en ik moest het maar uitzoeken.

Dus ze kunnen wat mij betreft in de modder zakken daar. Heb halflife 2 en CS Source nooit meer online kunnen spelen.

Prima systeempje hoor! 8)7
Ik wil je niet direct in twijvel trekken, maar ik vind het wel vreemd dat ze eerst vragen op foto van bon + hoes jij dit doet, zij wijzen je af, en jij hebt daar blijkbaar vrede mee want ik kan niet concluderen dat je daarnaa verdere actie hebt ondernomen.

Ikzelf had het hoger laten lopen hoor. :)
Hogerop? En waar is dat dan precies?
Gerechtelijke instanties kun je wel vergeten, die zullen je uitlachen als je om dit soort dingen bij ze komt. Er zal heus wel iets in een of andere EULA staan dat Valve jouw om een door hun bepaalde reden van het netwerk mag kicken...
Nee, met games ben je aardig screwed als de gamestudio vind dat jij een cheater ben of een illegale key gebruikt.
Zoiets heb ik nog nooit gehoord... Zoals McKillem al zei, ik had het hogerop gezocht.
Ik heb anders een zelfde iets gehad. Met licentie van Day of Defeat ooit Steam account geopend, toen een email-adres gebruikt waar ik na een paar jaar niet meer bij kon (provider weg, en had niet door dat mijn steamaccount nog op dit e-mail stond). Uiteindelijk via email foto van hoesjes en verdere accountgegevens gemaild en ik kreeg netjes de boel zo dat ik het kon wijzigen. Jammer dat ik na herinstallatie alle mail nog kan vinden, behalve degene met de nieuwe gegevens... |:( Maar ja, binnenkort nog maar eens sturen dan
Wordt de config eigenlijk ook online bewaard?
nee, wel ingame settings.
Dat zouden ze ook moeten toevoegen, dan vind ik het nog meer een prachtprogramma.

Waar ze ook niet aan gedacht hebben zijn de 'save-games' zoals van HL2. Ik zou die ook graag 'online stored' willen zien. Dan kun je echt overal ter wereld bij je games, en ook daadwerkelijk doorspelen vanaf het punt waar je was.
Leuk dat er mensen positief kunnen reageren op Valve maar ik blijf kritiek uiten op de meest slechtste game ondersteuner ooit, en daarbij bedoel ik op de hacks die nog steeds een ergernis zijn in hun eigen games.

Als Valve 1 ding nooit geleerd heeft dan is het luisteren naar de wensen van de community, sterker nog, men gaf altijd voorrang aan hun eigen winstbejag. Nu hoor ik vele denken, logisch toch dat een onderneming winst wil maken, tuurlijk, maar het pertinent het niet willen voorkomen van cheats werd op een gegeven moment een feit, Valve wilde cheats helemaal niet tegen gaan zodat er steeds maar weer opnieuw nieuwe cd-keys/HL exemplaren werden verkocht.

Team Fortress 2 is helemaal niet geworden wat ze de community hebben beloofd en de originele opvolger is ook nooit verschenen, nu alweer bijna 5 jaar geleden.

Daarom is CS:Source nooit opgepakt door de community als opvolger van 1.6, sterker nog, 1 derde speelt slechts Source, de rest speelt nog steeds liever 1.6.

Dat Valve nu Steam als volgende melkkoe heeft ontdekt doen ze helemaal niets meer aan goeie community support betreffende hun games. Jammer, Gooseman, ontwikkelaar van CountStrike had gewoon nooit het spel moeten verkopen en het zelf in handen moeten houden. Cheaten werd aangepakt door destijds Punkbuster en Cheating Death, 2 onafhankelijke partijen die wel iets tegen de cheaters konden doen. Valve weigerde op een gegeven moment om een 3rd party ontwikkelaar te betalen voor hun software en voila, we zijn in al die jaren geen stap verder gekomen.

Leuk dat Valve nu Steam heeft en dat menigeen daar zo enthiousast over is maar het verleden zegt mij nog altijd meer over een bedrijf dan hun huidige strategie.
Optimist.....

Je hebt grotendeels gelijk. Maar ik vindt je toch wel een vingerwijs mannetje. Cheaten begint bij de cheaters. Niet bij ontwikkelaars. Ik weet niet waar jij speelt maar als ik online ben dan heb ik geen last van cheaters. Gewoon een kwestie van de juiste adminrijke servers kiezen.

Dat mensen niet source spelen maar nog steeds 1.6 is vanwege het feit dat het gewoon een ander gameplay heeft gekregen. Ik zeg niet persé dat één van twee beter is. Maar ik mag als doorgewinterde speler graag in source spelen.

Als valve dit soort marketingtactieken niet gebruikt kan het ook opdoeken en opgeslokt worden door EA.... en dan ga je pas echt huilen.
Vaak roepen ze inderdaad dat als men Source speelt dat je dan automatisch een n00b bent. Dat is dus niet zo. Hangt van de persoon af.
Ik heb grotendeels gelijk maar ben een vingerwijs mannetje ? Lol, wel grappig, je bent de eerste sinds tijden die me weer eens laat lachen hier :)

Als klant van een online game verwacht ik dat de developers hun stinkende best doen om cheaten tegen te gaan. En wat betreft cheaten betreft, het begint niet bij de cheaters maar het begint vaak bij een code van de developers die zo lek is als een mandje. En als er dan al oplossingen worden aangeboden door 3rd party developers dan kun je een keuze maken, of je doet het zelf, als je het kan of je laat het over aan mensen die er verstand van hebben.

Maar je gaat even voorbij het feit die ik al eerder stelde, iedere gebande cheater kocht weer een niuew exemplaar in de winkel en ging dan weer vrolijk verder, zeker tegen het eind van 1.6 toen HL in de budget bakken lag, maar niet te spreken over de exploit waardoor ze key nummers konden krijgen online van de server destijds, of zoals dat het nu mogelijk is dat je tijdens het gamen in friends opeens een melding krijgt dat Valve je zogenaamd benaderd en dreigt je Steam ID te bannen als je niet per direkt je code geeft. Daarmee geeft Valve wederom aan dat ze al hele lange tijd niets aan deze hoax en jammer genoeg teveel mensen er in tuinen.

Dus hun hele "zooitje" is zo lek als een mandje, het interesseert ze niet, hebben ze nooit gedaan en zullen ze ok nooit doen, aangezien het extra omzet genereert ;) En Clark Gabell heeft juist met deze "verotte" instelling zoveel geld vergaart dat hij geld zat heeft en het dus nooit hoeft te verkopen. Aan het eind van het verhaal is de speler de klos, zoals ook zo vaak gedaan word in wars en het heeft de mogelijkheid voor grotere online leaque's vrijwel onmogelijk gemaakt, daar waar CS toch wel 1 van de grote pushers was om dat nu juist te laten gebeuren.

En jah, ik speel ook op adminrijke servers dus een cheater speelt er nooit lang op, maar het is wel irri als je een avondje gamed en mYgot besluit even een aantal dagen je community te pesten. De een is nog niet gebanned of de ander volgt alweer.

Mij gaat het om het verhaal van het verhaal, en dat is dat Valve in cheaten extra omzet zag en dat deugd van geen kant, vandaar dat Source bij lange na niet het aantal spelers haalt en dat heeft verder niets te maken met de vernieuwde engine en andere gameplay, spelers waren het gewoon spuugzat ;)
Je bent wel erg overtuigd van je eigen complot theorie, net zoals je wel heel overtuigd bent van je theorie waarom de meeste mensen nog CS 1.6 spelen.. Ik ben daar echter minder van overtuigd..

Ik vind Valve een van de beste gamedevelopers met de beste games en beste support na release.. Er zijn maar weinig gamedevelopers die zo lang hun games ondersteunen zonder extra kosten te rekenen.. En een reden waarom veel mensen nog CS 1.6 spelen kan je ook uit de resultaten van de Steam hardware survey halen.. Ik heb CS vanaf beta 1.0 gespeeld in 1999 en vind CS:S een prima game, het is ook niet voor niks na CS 1.6 de meeste gespeelde PC FPS game op internet..

En cheaters is ook alleen een probleem op de verkeerde servers.. Dat zulke losers ook elke keer een Valve game moeten kopen om weer online te kunnen spelen op secure servers vind ik ook prima.. Uiteindelijk stoppen ze vanzelf wel als ze voor de zoveelste keer de game mogen gaan kopen..
Inflatable heeft gelijk. CS1.6 blijft overigens ook gespeeld worden voor het gevoel van nostalgie en trouw aan het "oude".

Ik ken serieus hele LAN groepen die niet aan CS:Source beginnen en beweren dat het een klotespel is en gooien er een hele zooi onzinargumenten aan, maar als je ze vraagt hoelang ze het gespeeld hebben zeggen ze vaak; "10 minuten, dat was voor mij genoeg".

Maar natuurlijk, omdat ze counterstrike al vanaf beta 1.0 spelen is het logisch dat ze maar 10 minuten nodig hebben om een nieuw spel af te keuren. Ik heb ook CS in een der eerste versies gespeeld, maar ik heb 1.6 de deur uit geschopt (niet letterlijk) toen de volgende kwam. Ik vind het veel beter spelen.

Het probleem is dat mensen zich volledig vasthappen in de oude CS en alles wat veranderd is is automatisch 'jammer' of 'slechter'. Ik vind de nieuwe recoil geweldig! Evenals de nieuwe graphics. Ook ben ik blij dat dat rotschild weg is. (Wat ik trouwens zowieso een slechte toevoeging vond)

Parabellum, jij reageert alsof je er alles van weet en je bent inderdaad zeer overtuigd van je vergezochte complottheorie.
Als ze het voor marktomzet doen, geloof me dan zouden ze op deze manier onzettend veel verlies maken.
De hoeveelheid mensen die steam hebben verlaten vanwege cheaters is extreem veel groter dan het aantal cheaters die na en ban nog een nieuw account hebben genomen.
Daarom is CS:Source nooit opgepakt door de community als opvolger van 1.6, sterker nog, 1 derde speelt slechts Source, de rest speelt nog steeds liever 1.6.
das niet waar, de top scene is nu langzaam aan het overstappen. Al moet ik het wel bij toe voegen dat ze bijnga geforceerd zijn omdat alle tournooi organisaties geen licence meer krijgt om coverage voor te maken.
Punkbuster kan ik me niet herinneren in verband met CS (weet je dit wel zeker...?), maar dat Cheating Death was echt een drama. Als je op CD servers ding werd je gekicked als je het niet had draaien, maar als je het wel had draaien werd je gebanned op cheaten als je een VAC server op ging. Bovendien had ik later windows gedumpt en die CD rommel werkte niet op cedega/wine.
Steam is leuk als content delivery systeem. Maar haal eerst de DRM er eens uit dan praten we verder.

Ik heb er persoonlijk namelijk geen zin in dat als mn kop iemand bij Valve niet aan staat of als Valve failliet gaat of wat dan ook dat ik dan ineens mn hele games collectie kwijt ben omdat ik die niet meer kan activeren.
Wat mij betreft vallen ze allemaal dood bij steam, stelletje graaiers.

Er worden at random accounts uit gezet vanwege allerlei redenen zoals illegal purchase, cheating infractions etc. Kan je iedere keer weer opnieuw een account aanmaken en al je spellen opnieuw kopen. Belachelijk systeem, en iedereen trapt er nog in ook. Je koopt geen spel meer, maar het gebruiksrecht...als steam weer even wat geld wil verdienen, knallen ze gewoon ff een rits accounts in de prullenbak.

Er gaat nooit geen cent van mij meer naar die gasten, ik koop enkel nog van softwarehuizen die hun software ook daadwerkelijk verkopen.
Stevige beschuldeging. Kan je die enigsinds onderbouwen?
Ik ben namelijk erg benieuwd uit welke bronnen je die informatie trekt.
Ik heb op dit moment een beetje het vermoeden dat je deze aanval baseerd op een nare ervaring(en) met je eigen account.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 23 juni 2007 13:31]

Laat het, hij moet gewoon weer even aadacht trekken met zijn geruchtje.
Je kocht bij mijn weten altijd al het gebruikersrecht en niet de software zelf. Lees de kleine lettertjes maar eens van de games die je een paar jaar geleden gekocht hebt. Het verschil is nu wel dat Valve jou dat recht kan ontnemen, terwijl je als je gewoon de CD van je game hebt zonder Steam of online activation of wat dan ook dat niet kan gebeuren. Tenminste ze kunnen het wel zeggen maar jij kan dan ook zeggen "dikke vinger" en gewoon doorspelen :) Dat kan met Steam dus niet.... Als je weer moet activeren ben je dan het haasje.
True, je koopt het gebruikersrecht en valve neemt het recht op het intrekken daarvan in voorbehoud.

Niks mis mee vind ik, zover ik weet word dat recht niet misbruikt (als je me tegen wil spreken, geef me alsjeblieft feiten met bronnen en niet van die onzin geruchten).

Als game designer zou ik ook absoluut dat recht behouden om allerlei soorten misbruik te voorkomen. Bij (bijvoorbeeld)diablo2 kon je ook al je battle.net toegang verliezen als je aan het cheaten/spammen/flamen/etc. ging, bij valve is dat niets nieuws.
Eindelijk eens interessant "Steam Update News" dus.. Ik klik ze altijd meteen weg voordat het ding geladen is :z
Ben benieuwd of dit iets word. Het "Friends"-onderdeel wat er al lang in zit is eigenlijk vrij waardeloos. Voor persoonlijke contacten wordt MSN (Live) Messenger gebruikt en voor clan-gesprekken moet je nog steeds op IRC zitten.
Overigens weet ik niet hoe het met andere games zit, maar voor CS is Clanbase al een aantal jaar vrij dood..
De grote CS clans verdienen behoorlijke bedragen voor overwinningen op LANs en in toernooien, geen wonder dat ze niet voor CB spelen als er daar niks te verdienen is.

Als Valve geen toernooien organiseert met een behoorlijk bedrag aan prijzen dan zal ook dit systeem geen succes worden in de CS community.
Dan ga jij er van uit dat iedere clan alleen speelt als er geld te winnen is. Misschien mis je wel de pro clans als je er geen prijzen aan hangt, maar de pro clans zijn maar een zeer klein gedeelte van de hele community.

Waarom zou je daar als bedrijf dan geld aan uitgeven. De normale clans of losse spelers die denk ik toch meer dan 99% van alle gamers omvat is dan een veel aantrekkelijker doel.
Klopt, maar een groot deel van die 99% kijken op naar de 'pro' spelers, en als de 'pro' spelers niet voor CB willen spelen omdat het niks waard is zal een aanzienlijk deel van die 99% er ook niet meer voor willen spelen.

CS word wel gespeeld op CB, misschien zelfs actiever dan een aantal andere games maar je bouwt geen goede reputatie op door de CounterStrike Eurocup te winnen, omdat iedereen weet dat de toppers niet mee doen.

Terwijl bij andere games de Eurocup toch één van de meeste gewaardeerde cups is om achter je naam te hebben staan.
XyritzZz,

Sinds een aantal jaar geeft ClanBase de 200.000 usd per jaar uit aan haar EuroCups. Alle grote namen van de Counter-Strike scene doen mee omdat ze nu gewoon geld kunnen verdienen, inclusief reis- & accomondatie kosten vergoeding tijdens de lanfinale. Wat ook helpt is natuurlijk dat sommige matches worden verkocht aan de TV stations en dat de lanfinales vaak in een TV Studio ergens in Europa word gespeeld. Waar in de sponsors blij mee zijn want dan halen ze de maximale bereik van de mensen.

Ik vraag me dus werkelijk af waar je deze onzin vandaan haalt . Zonder eerst even concreet te onderzoeken bij de bronnen zelf zelf.

http://clanbase.ggl.com/news_league.php?lid=2983

waat? -1 ongewenst? Ik reageer alleen op zijn redeneringen.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 23 juni 2007 01:01]

Friends is onlangs (enkele maanden geleden) opnieuw geimplementeerd, en ik vind het nu zeker goed werken. Even vanaf de desktop kijken wat mijn steam friends aan het spelen zijn, evt meedoen of even chatten met ze terwijl zij ingame zijn en jij op je windows desktop. Ideaal imho.

Gesprekken als complete clan (meer dan 2 mensen per gesprek dus) word inderdaad niet ondersteund, maar is niet iets dat ik mis aangezien ik al jaren niet meer aan clans doe. Maar bij het spelen van wars zou het zeker een nuttige toevoeging zijn, dat ben ik met je eens.

[Reactie gewijzigd door geez op 22 juni 2007 15:44]

waarschijnlijk voor team fortress denk ik.
Ik denk van niet, aangezien er staat;
These new community services and features can be used with all Steam games, which include new releases and classic titles from leading publishers and independent developers.
Hoewel het systeem inderdaad compatibel is met alle games, kan de timing wel met TF2 te maken hebben, aangezien dat VALVe's volgende grote online shooter word.
Het principe van Steam vind ik eerlijk gezegd wel goed juist, het is alleen jammer dat het niet altijd optimaal werkt idd... :P .

Verder goeie zaak dat er nu wat meer geintegreerd word in Steam, zo heb je tenminste echt alles bij de hand en kun je je contacten (of friends) ook wat beter beheren. Nu maar hopen dat het wat word :Y)
Het principe van steam? DRM op games bedoel je?
Nah, laat maat zitten...
Ik hoop dat ze nu een functie inbouwen waarbij je méér van je friends kan zien dan hun naam op dat moment. je kunt nu niet eens hun loginnaam zien, waardoor ik vaak niet eens weet wie er nou net online gekomen is. Ik snap niet dat zo'n basisfunctie er niet inzit.
Klinkt allemaal leuk en aardig, maar dit is alleen handig als je alleen maar steam based games speelt. Daarom gebruik ik liever tooltjes zoals xfire al dan niet met teamspeak tijdens het gamen. Maar natuurlijk kan dit handig zijn voor mensen die alleen maar CS spelen.
Steam probeert zich op veel meer te richten dan alleen CS.
Zo kun je inmiddels al bekende titels als Call of Duty, Dark Messiah, Deus Ex, Painkiller en een hoop andere games via het steam platform voor een prikkie kopen en spelen.

Uiteraard moet je verder doen wat je zelf het lekkerst vind werken :)
Werd hoogtijd dat er zo iets aan kwam, Steam op zich vind ik een goede manier om alle redenen die hier boven in het artikel genoemd worden, maar wat ik miste was dus wat er nu aan komt. Couldn't be better!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True