Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 124 reacties
Bron: The Inquirer

The Inquirer bericht dat Valve een nieuwe richting wil opgaan wat betreft het uitbrengen van games. Valve bracht de markt eerder al in beroering door het online aanbieden van games. Nu wil het bedrijf games gaan uitgeven als afleveringen. In plaats van één grote game komen er verschillende kleinere en goedkopere episodes uit, iets dat het best vergeleken kan worden met tv afleveringen in plaats van één film. Sin Episode 1: Emergence en Half-Life 2: Episode One hebben een speelduur van respectievelijk drie tot zes uur en vier tot acht uur wat gecombineerd gaat worden met een prijskaartje van circa 20 dollar. Dankzij Steam kan Valve de afleveringen zonder veel overhead te koop aan bieden.

Halfe-Life 2: Episode One screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (124)

1 2 3 ... 6
En hiermee ben je op het eind meer geld kwijt, en heb je minder spel.. goede zet van Valve.. alleen is de consument de dupe.
Net zoals EA met Battlefield 2 doet dus. Ze brengen een spel op de markt dat half af is en de rest van het spel kun je in allemaal uitbreidingen kopen...
EA doet dit al jaren .... RA anyone?
The Sims anyone?! de eerste had zeven(!) uitbreidingen, de tweede is ook al flink op weg! xD
Vind niet dat je dat kunt vergelijken met EA. Valve brengt 'n spel uit wat werkt.... EA brengt upgrade's uit, of verkoopt zgn. boosterpack om het spel in orde te maken.

Dat vind ik nog al 'n groot verschil.

Maar niet te min... zie dit toch wel met zorg aan hoor. Heb ook Sin2 episode 1 gekocht.. en uiteraard leuk dat je Sin1 erbij krijgt... maar alle episodes moeten toch wel erg sterk zijn om daar tig x 20 dollar voor te betalen. We zullen zien!
En koop je die extra's niet, dan ben je in het nadeel tov de rest want die kunnen wapens unlocken in MP die jij niet hebt. Dat vind ik de grootste schamde! :(
Ik denk dat je het verkeerd ziet. Voordat BF2 uitkwam waren er allemaal prachtige beloftes gedaan die niet nagekomen zijn. Deze beloftes kun je nu aanschaffen in booster packs en expantion packs. Dat heeft niets te maken met updates en serive packs maar gewoon met het achterhouden of niet op tijd afkrijgen van content en dit vervolgens los aan te bieden om er grof geld op te verdienen.
Een bestaand spel uitbreiden met meer mogelijkheden en levels lijkt mij toch wel een verschil met het spelen van een deel 2 van een verhaal.
Valve zal er voor moeten zorgen dat elke episode de moeite waard is, dipjes zoals die in veel spellen voorkomen kunnen ze zich niet veroorloven want dan haken mensen af.
Ook hebben ze nu user feedback waar ze volgende episodes mee kunnen verbeteren, dynamischer.
Maar als het spel niet bevalt dan kun je stoppen na 1 aflevering..

Verder kun je makkelijker een aflevering als cadeau vragen aan iemand, een spel is meteen weer erg duur.
daar waren de demo's toch voor ?
Demo's zijn niet altijd representatief meer maar worden aangepast opdat ze beter zouden spelen of wat meer eye candy hebben dan het volledige spel. Hierover was vorige maand nog een discussie op Tom's Hardware: http://www.twitchguru.com...er_melee_on_game_testing/

Als ze demo's gaan aanpassen om meer klanten te lokken, heeft de demo zijn waarde volledig verloren imho...
monthly fee, bij MMORPGs is ook niets nieuws.
Met als grootste verschil dat je daar niet zoveel betaalt voor maar 6 tot 8 uur speelplezier. En aangezien het Valve zelf is die die getallen noemt, zou het ook nog wel eens minder kunnen zijn.
Een MMORPG kost over het algemeen rond een tientje per maand. Maar dat speel je ruim meer dan 8 uur per maand
ik betaal voor een mmo anders rond de 15 euro voor een hele maand speel plezier... nog al een verschil met 20 euro voor een paar uur

ik vind dit echt belachelijk duur
Echter als ik die episode nog eens wil spelen kan dit zonder problemen (behalve als steam weer eens down is) en hoef ik niet een nieuw maand abbo er tegenaan te gooien.

Hopelijk geven ze met de episodes ook toegang tot nieuwe MP shit zodat je ook naast het game zelf nog de MP shit kan spelen.

Het hoeft je geen 20 euro te kosten, Steam kent alleen maar dollars, dus je kan het spel misschien beter kopen als de koers gunstig is?

Alleen let wel op wanneer je het koopt, steam is nl erg b..... wat betreft wat je hebt gekocht. Zo had ik nl. de Half life special edition gekocht (in de winkel) en toen was HL2 Deathmatch:source en CS:Source uit. In het begin kreeg ik DoD:Source er bij, maar later werdt het weggehaald. Op hun site wordt de special Edition wel aangeboden met DoD:Source, maar omdat dat niet is wat ik heb gekocht krijg ik het ook niet. Ik heb wel bij steam geklaagd, maar ze zeggen dood leuk het is niet inbegrepen bij wat je destijds gekocht hebt, terwijl het pakket net zo duur is en hetzelfde heet.
Max payne 2 had ik anders ook in 8 uur uitgespeeld :P Age of Mythologies hetzelfde (misschien nog korter). Battlefield 2 heb je maar een klein aantal maps voor 50 euro en er zit niet eens een verhaal of iets bijzonders bij.
Maar op BF2 heb ik inmiddels toch al 250 uur doorgebracht...

(zal wel aan mij liggen :P)
ja en het is nog niet in je opgekomen dat Battlefield 2 ook niet voor single player bedoelt is maar multiplayer gewoon een erg machtig spel is ?
Mwah valt wel mee.

Sin Episode 1 Emergence = 20 dollar, als je nu pre-ordered (10% korting), dan is het incl btw en omrekenen ongeveer 17,50 Euro

Je krijgt dan de oude Sin (1), inclusief multiplayer en op 9 Mei kun je het eerste deel van de Sin Episodes reeks spelen.

Voor HL2: Episode 1 zal vast wel dezelfde prijs gelden. Je krijgt dan ook HL2 Deathmatch erbij en een remake van de deathmatch van HL1 (HL1DM: Source).

Persoonlijk vind ik een multiplayer optie dan ook van groot belang aangezien het de replay value van een spel flink kan verlengen.
20 dollar - 10% = 18 dollar
naar euro's is dat op dit moment ~15 euro.
Klopt, maar je vergeet de BTW :)
bedrag is al incl btw waarschijnlijk want toen ik hl2 kocht via steam was het op de euro af het normale aankoop bedrag.
daar kwam echt niet nog een keer btw overheen.
Naja ik heb van het weekend Sin episode 1 gekocht, dus lijkt me dat dat wel klopt ;)
Wat ben ik na met HL2:DM als ik die al heb van in het begin van HL2!!!!
Naja het is een extraatje, leuk voor de mensen die geen HL2 hebben. HL2 Episode 1 is dus ook standalone.
Zeker van? HL2 was ook niet enorm lang, en er zijn vele games van ¤50 die je op een uurtje of 5 a 6 met gemak kunt uitspelen.
als geoefende gamer is het ook niet de bedoeling dat je games op eazy speelt ;)
helemaal mee eens.
Als deze "episode" al 4 tot 8 uur speelplezier oplevert voor 20 euro dan vindt ik dat lang niet verkeerd.
Ik ken wel meer shooters waar je na 8 uur spelen echt helemaal doorheen bent, ookal speel je het op moeilijk.
En door te werken met episodes kan je het verhaal achter een game ook uitgebreider maken als normaal in de meeste games het geval is.

Zeker geen verkeerde ontwikkeling imho.
Ik zal wel onder de oudere gamer vallen, Command & Conquer had levels waar je langer dan 20 uur mee bezig was. 6 uur en 20 dollar betalen vind ik belachelijk weinig voor je geld.
Die tijden ken ik ook nog. Wekenlang jezelf met bepaalde dingen bezig houden, en het nog leuk blijven vinden ook. Maar helaas is dat tegenwoordig gewoon niet meer. Deadlines moeten steeds korter worden, en dan wordt het kiezen. Graphics of gameplay, en dan valt speelduur even on der de gameplay.

En omdat de consument tegenwoordig keigeyle graphics wil zien moeten ze dus kiezen voor de graphics. Want dat verkoopt immers, doe je dat niet dan ga je gewoon glashard faillet zoals de laatste tijd al weer vaak is gebeurd met andere bedrijven. En jah, die deadline he? Uitstellen gebeurt wel maar sommige bedrijven/uitgevers kunnen zich dat niet permitteren dus de gameplay wordt maar wat minder.

En dit is tegenwoordig dus heel normaal. En het ergste is, ze komen er nog mee weg ook. De consument koopt het, dus waarom zouden ze het anders doen? Tuurlijk zijn er ook ontwikkelaars die zich bezighouden met orginele games.... maar die hebben meestal niet zo'n lang leven. (Ik noem Elixir Studio's)
C&C Missies die zo lang duurden ???
Dan mag je je tactiek wel eens aanpassen want ik heb nog nooit zo lang over een missie gedaan, volgens mij mis je dan echt wat.
Lekker is dat als je 20 dollar moet gaan betalen voor 3-6 uur spelplezier... Beter neem je dan een abbo op WoW en betaal je 13 euro voor een hele maand plezier zolang je wilt. Dan lijkt WoW ineens niet zo duur meer.
Naja na 1,5 maand ben je dan meer kwijt voor je WoW. De multiplayer bij HL2: Episode 1 kun je kostenloos zolang spelen als je wil na aanschaf :)

Zo speel ik sinds 1998 al HL1 (en spelen er nog veel mensen ook CS, zonder dat ze hier per maand voor hoeven te betalen.
Uhm...laat me raden, jij hebt geen WoW gespeeld, of heel kort?

Want trust me...ik heb er nu zo'n 22 dagen op zitten (effectieve speeltijd) en dat is een HEEL stuk meer dan je krijgt van een "standaard" game...

Toegegeven, goedkoop is anders, maar als je eenmaal WoW volledig speelt, speel je even helemaal niets anders en spaar je weer geld uit :P
Naja zoals ik zei, ik speel HL1 al sinds 1998 ;)

Maar wil daarmee ook niet zeggen dat WoW slecht is ofzo. Maar over het algemeen ben je uiteindelijk duurder uit met een per maand betalen systeem :)
Ik speel HL1 ook al jaren (een jaar of 6) en speel het ook nog bijna dagelijks online. Als ik de kosten van aanschaf verspreid over al die maanden die ik al speel dan is WoW toch echt belachelijk duur in vergelijking :)
@punisher007:

Inderdaad, zelfs Michael Jackson speelt CS:

http://www.youtube.com/wa...ture=Views&page=1&t=t&f=b
Een DVD met een nieuwe film van ca. 90 minuten kost vaak ook al 20 euro... wat dat betreft valt er wel wat voor te zeggen.
eindelijk iemand die het snapt

om een nog betere vergelijking te geven was vandaag in engeland voor Chelsea VS Westham United 60 pond reken maar even om iets van +90 euro voor 2 uur inclusief pauze
(niet te spreken over de kosten van het hotel en de vlucht)

en dan zeuren jullie om een game die single player 6-8 uur heeft voor 20 euro die a mischien nog jaren met plezien online kan doen

je moet het zo inzien er zijn zat mensen die het wel waard vinden voor dat geld als jij er niet zoeen bent geen probleem doe je het niet je bent niks verplicht
Daar ben je verkeerd. Hogerop is het al gezegd geweest: we komen van een situatie waar je wéken aan een stuk kon spelen met een spel zonder het helemaal uit te hebben.

Denk maar aan Command and Conquer of Sim City of zelfs de originele Half-Life!!

Zet de topgames van vroeger eens tegen een CoD van vandaag en je zal zien dat je vroeger toch véél meer waar voor je geld kreeg. Ook al is de technologie achter die games vandaag totaal verouderd.

Het grote probleem is dat gaming vandaag big business is. Er moeten centen verdiend worden en die blitse graphics dienen niet alleen om consumenten te lokken, maar ook om managers zover te krijgen dat ze met geld over de brug komen. Allemaal ten koste van gameplay.

Alleen al daarom koop Ik tegenwoordig nauwelijks nog nieuwe games.
Ja maar een beetje film dient je 90 of meer minuten te onderhouden zonder interactie. Dit is imho lastiger te berijken dan dat je jezelf onderhoudt dmv een game.
Wat een achterlijk idee, dat je dan aan het eind van deel een zit dus ergens middenin het verhaal en dan niet meer kunt spelen en uiteindelijk toch wel deel twee moet kopen...
Dan is het uiteindelijk toch goedkoper om het spel in één keer te kopen |:(
Amen..
Ik ergerde me groen en geel aan het abrupte, flauwe, open einde van halflife2.. "Was dat nou alles?"
Ik zie dit dan ook eerder als een truuk om teleurstellende gameplay van een game proberen te rechtvaardigen door te komen met een slap excuus als "wordt vervolgd".
Als ik het vervolg gratis zou krijgen zoals het op TV met series gaat zou ik wellicht minder teleurgesteld zijn.

Het is fijn dat de tussenhandel eruit is maar als Valve zelf als tussenhandel gaat spelen door alsnog de volle mep te vragen heeft dit natuurlijk weinig zin..
gratis tv series kijken? waar dan?

ow... via Internet zeker gedownload, want dat is nog legaal in NL en dus kun je 'gratis' kijken, want je betaald dan geen kijk- en luistergeld, maar slechts je ISP voor Internet zelf. Ow wacht, en je hoeft dan ook geen reclames te kijken, zoals op tv tijdens en door series heen...

Ow wacht, gratis, want ik ben iemand die denkt dat de zon gratis op gaat en gratis kan opstaan want anderen mensen werken wel de pleuris om een leuke serie te maken voor mij.

Ow wacht, ik ben niet zo'n egoïst en heb toch wel wat geld over voor mensen die hard werken om mij plezier te schenken in vorm van een spel.

Want ik was even vergeten, dat gratis niet bestaat, en dat 20 eurootjes voor een aflevering die je zo vaak kan spelen als jij wilt (misschien worden het wel afleveringen met telkens een ander eind zodat de serie zich kan opsplitsen in een heleboel verschillende delen... net als Star Trek op tv of zo).... Je weet niet wat er gaat komen, maar puur op dit bericht reagerende... oef... gratis... je mag heus wel iets voor een spel overhebben. En als het spel niet leuk is, ben je niet veel kwijt. Is het wel leuk, dan heb je er ook meer voor over... op zich dan.
Halo 2 heeft ook geen einde, je moet Halo 3 spelen (en dus een xbox 360 kopen) als je wilt weten hoe het verhaal verder gaat.
Ik geef je gelijk: Halo is even kut als dit idee.

HL2 lijkt me erg leuk, maar ik weiger mee te werken aan Steam. Illegaal is ook niks voor mij... dus misschien later de xbox versie dan maar.
Volgens je Halo redenatie is dus elke sequal niks. Een erg zwart witte stelling, waar ik het niet mee eens ben.

Het grote voordeel van Steam vind ik dat je de hele tussenhandel ertussenuit haalt. Dus mijn centen gaan gevoelsmatig rechtstreekser en vollediger naar diegenen die voor mij de spelervaring gemaakt hebben.

Nadeel is dat je geen fysiek exemplaar hebt wat bij een ophouden van bestaan van Valve ook nog gewoon blijft werken.
De eindes van zowel Half-Life als HL2 waren nou ook niet echt bevredigend.
Nee altijd die stomme kerel die dan een heel l*l verhaal ophangt.
20 dollar per episode? dat vind ik nogal wat eigenlijk zeker voor maar 3 tot 6 uur gameplay.
kan je een stuk beter Red Orchestra kopen over steam voor 25 dollar, dan heb je een stuk meer als 3 tot 6 uur gameplay.

valve ziet het echter wel zitten zo natuurlijk
na 3 episodes zouden ze al meer geld binnen hebben gehaald als dat ze zouden hebben binnengehaald met een volledige game die ze in een keer verkochten.
En hoe lang heb jij over HL2 gedaan?
aardig wat uurtjes, maar ik speelde ook op hard.
2 a 3 weken..... En het was de moeite zeker waard!
Als je toch casual bent kun je net zo goed wachten op een 'gold pack' met alle afleveringen voor een tientje gebundeld :+

Vind het op zich wel een aardig idee, maar ik neem aan dat dit ook betekend dat demo's verleden tijd zijn. Ook voor de fabrikant lijkt het me interessant, als een spel flopt, dan hoeft er niet extra moeite in gestoken te worden.
Dit initiatief lijkt een beetje op wat Bioware al enige tijd doet voor Neverwinter Nights. Voor Neverwinter Nights is het mogelijk om voor (relatief) weinig geld modules te downloaden die gemaakt zijn door de originele ontwikkelaars. Een goede manier om een spel langer leuk te houden.

Hmm... als ik bovenstaande reacties lees, willen wij Nederlanders voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik zou zeggen: vergelijk het met een Bioscoop kaartje, kost je zo'n 10-15 Euro voor misschien 2 uur plezier (eten / drinken niet meegerekend). Maar het moet gezegd worden: Neverwinter Nights Premium Modules bieden meer waarde (bijv. $10 voor 8-12 uur spelplezier).
[off topic]
De bioscoop kost volgens mij geen ¤10,- tot ¤15,- maar iets rond ¤8,50.
[/off topic]

Je kunt deze nieuwe ontwikkeling inderdaad van twee kanten bekijken. Als - net als bij soaps - een cliffhanger gebruikt wordt aan het einde van iedere episode willen gamers waarschijnlijk ook wel de volgende episode kopen. De prijs voor een compleet spel zal hierdoor waarschijnlijk stijgen. Of het spel blijkt - ondanks de geweldige demo - toch niet zo leuk. In dat geval koop je episode 2 niet en bespaar je een paar euro. Maar het eerste zal - vermoed ik - vaker voor gaan komen dan het tweede.
Als ik voor die prijs meteen een enorm scherm te zien krijg en brute surround sound zonder dat de buren gaan klagen, dan ben ik ook wel te porren voor 20 euro per episode. Plus dat de densiteit van verhaal en karakterontwikkelingen in een film vele malen hoger ligt dan in een game. Dus film en games kun je niet op die manier te vergelijken.
Even rekenen. Iets minder dan 8 uur spelplezier voor $20. Dat is 2 dagen spelen voor $20. Dus $10 per dag. Aangezien er spellen zijn van $50 waar je wel 100 uur of meer zoet mee kan zijn betekend dat dus dat spellen exorbitant duur zijn en daarom zou je ook wel gek zijn om dat te kopen.
en er zijn ook games van ¤50 die ook maar 4 tot 8 uur speelplezier leveren. HL2 duurde op zich ook niet enorm lang.
HL2 duurde langer dan een gemiddeld singleplayer spel. Natuurlijk kun je er in een paar uur doorheen sprinten, maar de 1e keer heb ik er heel wat langer over gedaan. Met andere woorden, je gaat ook niet zeuren over de duur van een film als je net alles op fast forward hebt gekeken.
Daarbij kreeg je bij HL2 ook HL2:dm en CS:source, die voor heel wat uurtjes extra speelplezier zorgen.
tsja, dan ben je ook dom om dat te kopen.
Even tellen ....., met een uurtje per dag spelen ben je er dus in een week doorheen, dus brengen ze ook iedere week een "aflevering" uit dan ?
In mijn ogen gaan ze nu de verkeerde richting in ;(
Alsof je normaal wel met een spel bezig bent tot deel twee uit komt...
Er zit vaak jaren tussen 'normale' delen, je bent toch ook geen jaren bezig met een spel van normale lengte?

Als de getallen kloppen, heb je een half spel (qua speeltijd) voor één-derde van de prijs, hoe is dan de consument uiteindelijk duurder uit? 6 uur spelen voor $20 lijkt me beter dan 12 uur spelen voor $60.

Daarnaast zul je met deze zet een episode nog relatief vers in je geheugen hebben liggen.
Nee, in tegenstelling tot bovenstaande reacties vind ik dit juiste en geniale zet van Valve. Zelf ben ik meer het type gamer dat opzich vrij veel speelt maar niet gigantisch veel tijd aan 1 spel kwijt wil zijn, een spel voor 60 euro kopen terwijl je weet dat je het meestal na 6 uur wel weer voor gezien houdt. Als ik het echt leuk vind heb ik er vanzelf wel het geld voor nieuwe episodes voor over.

Sowieso onzin om te zeggen dat gamers per definitie duurder uit zouden zijn, stel dat ze 3 episodes van elk gemiddeld 5 uur uitbrengen (waarschijnlijk is 5 uur dan ook een richtlijn voor als je er normaal doorheengaat en niet lang op 1 punt blijft klooien) dan heb je voor hetzelfde geld een spel met meer dan 15 uur gameplay.
Ik zie wel een probleem met de promotie: als het aanvankelijke spel (episode 1) dat je (doorgaans) in de winkel aanschaft te klein en goedkoop wordt, dan is het voor de winkeliers niet interessant meer het in de schappen te leggen. Na episode 1 staat de winkelier immers buiten spel. Niet meer in de winkel (en in de folders van de winkels, etc.) betekent veel minder zichtbaar..
nah ik wil als allereerste als ik iets koop: een cd + boekje, iets tastbaars om in de verzameling te gooien.
ten tweede ik wil een spel van rond de 40 euro voor minstens 6/12 maanden spelen, en dat lukt meestal wel, dus ga ik geen 20 dollar dokken voor 6-8 uurtjes speelplezier
6-12 maanden haal je alleen met multiplayer (of een soort van skirmish/sandbox mode) en daar zal valve wel voor zorgen denk ik.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True