Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 113 reacties
Bron: Electronic Arts, submitter: iH8

Electronic Arts en Valve hebben een meerjarencontract gesloten waarin Electronic Arts als uitgever wordt aangesteld van de komende reeks Valve-games. EA, distributeur van spellen als Medal of Honor en The Sims 2, zal de boxed-varianten van Half-Life 2: Game of the Year-edition en Counter-Strike: Source voor de PC, beide gepland voor release in de herfst, voor zijn rekening nemen. Half-Life 2 voor de Xbox is nog in ontwikkeling bij Valve, maar zal eveneens door EA dit najaar worden gepubliceerd. Valve zal overigens ook zelf verantwoordelijk blijven voor het distribueren van spellen via het Steam-platform. Ruim drie maanden geleden brak Valve op met zijn oorspronkelijke distributeur Vivendi, nadat Vivendi had laten weten niet blij te zijn met het nieuwe distributiesysteem.

Half-Life 2 screenshot (klein)

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (113)

Ik kan Vivendi moeilijk ongelijk geven: Steam is een rotapplicatie. Het gebruikt veel te veel geheugen, veel te veel processorpower (check maar eens uit, zelfs als het idle is!) en het is onpraktisch in gebruik als je met verschillende users op één systeem zit.

Wat is er overigens mis met updaten via een knopje in het spel? Ben ik de enige die gek wordt van al die verschillende auto-update startupitems (steam, java, flash, quicktime, realaudio)? Gelukkig kan je al die dingen uitzetten via msconfig, maar toch...

Zolang EA het niet in zijn hoofd krijgt om ook met iets Steamlike te beginnen is alles goed voor me. Als de toekomst echter aan Steamapplicaties is, dan stop ik met gamen.

(Edit: uitbreiding)
Misschien weet je niet dat je in Steam:
* Met een vinkje kunt aangeven dat Steam niet gestart moet worden bij het opstarten van Windows (Settings window)
* Per game aan kunt geven of de updates automatisch opgehaald moeten worden (Rechts klikken op spel, Properties)
* De meeste games in Offline mode kunt spelen
* Steam wanneer je dat wilt gewoon zelf af kunt sluiten

Je kunt dus, als je dat wilt, zelf bepalen wanneer Steam draait (resources gebruikt), en wanneer je updates ophaalt.
Meeste geklaag komt idd voort uit pure onwetendheid over hoe Steam werkt en wat je ermee kunt, ook qua offline gebeuren etc.. Geloof me, voor de gemiddelde online gamer is Steam een groot voordeel, het is zogezegd nogal fool-proof.. En de tijd dat Steam in beta was en niet zo lekker werkte is al ver achter ons, misschien dat sommige mensen hier nog steeds denken dat het in die staat verkeert..

Over de EA deal, ik zit er niet mee, koop toch alles via Steam vanaf nu.. HL2, CS:S en DoD:S ook zo gekocht, silver pakket..
Overigens komt ook EA binnenkort met een applicatie a la Steam. Enkele weken geleden kreeg ik van EA het verzoek binnen om een questionair online in te vullen. Daar werd in vermeld dat EA momenteel bezig is met de ontwikkeling van een applicatie waarbij je updates, patches en mogelijk zelfs complete games (eventueel tegen betaling) mee kunt downloaden.
Ondanks dat ik destijds met Steam (toen het net uitkwam) slechte ervaringen had, ben ik zeker wel enthousiast over een dergelijk systeem. Het scheelt me lopen naar de winkel in welke tijd ik kan overvallen worden door twijfels en me geld misschien zelfs uitgeef aan de verkeerde dingen (vrouwen anyone? :+).

Helaas moet ik wel toegeven dat ik deze stap van Valve, om maar weer even ontopic te gaan, niet vertrouw. EA doet dan misschien alleen de distributie, je kunt op je vingers natellen dat ze ook in de productie en eventuele releasedates etc een vinger in de pap zullen hebben, danwel krijgen. Nou boeit die releasedate me niet veel, maar kijkende naar wat voor bagger er uit de Westwood studio's is gekomen na de overname door EA, maak ik me meer druk om de kwaliteit van de games die uit zullen komen.
Time will tell, denk ik maar.
Dat zal niet de reden van Vivendi zijn :D.

Vivendi baalt er natuurlijk van dat het als distributeur natuurlijk weinig heeft in te brengen met een systeem als Steam. Je verkoopt sowieso minder DVD's/CD's in de winkel aangezien ze - naar mijn mening makkelijker - via internet (Steam) te downloaden zijn.
Steam is echt niet zo slecht hoor, ok, misschien behoor jij bij de minderheid die Steam maar bagger vindt, maar voor het merendeel van de gebruikers werkt het systeem perfect hoor. Ik vind het bvb. handig dat HL2 en CSS automatisch gepatchd worden vooraleer ze opstarten.
Die minderheid waar jij over spreekt bepaald wel mooi de verliezen op de markt als het om Steam gaat.
Ik kom er met geen stok aan, die rommel. Ik wil m'n game op cd hebben als ik deze aanschaf, en er niet nog eens een of ander kloteprogramma met verplichte internetverbinding voor te hoeven draaien om het spel met alle mogelijkheden te kunnen spelen. Integraal zoals het 'vroeger' ging waarbij het spul gewoon lekker 100% vanaf hdd/cd draaide is stukken beter en kost minder geheugen en vermogen van je processor. En iedere applicatie kan intelligent genoeg gemaakt worden om eventjes te controleren op patches en deze aan te bieden aan de gebruiker, daar heb je absoluut geen vage software voor nodig die je hele main application (de games in dit geval) ingekapseld met een internetfeed aanbiedt en 3x groter en onnodig trager maakt dan nodig is.

Zie het maar als een flame, maar vanuit technisch opzicht is Steam niet meer dan een leuke gadget dat in het leven geroepen is om te controleren wat er met de software gebeurd, Maar het is zeker niet practisch. En als EA Games ook die kant op gaat, dan hoeft het voor mij niet meer. Doet me trouwens ook denken aan Intel met z'n nieuwe technologieen.
Hierbij zou ik graag nog een nadeel zien, Steam (Valve) kent geen retour policie. Als ik hier in Engeland een game koop, en ik vind hem niet leuk (zoals met HL2 het geval was) of ik wil het spel na 6 maanden inruilen tegen korting op een nieuw spel, dan heb ik een "probleem". Er is geen eenvoudige manier om zonder contact met Valve op te nemen van je game af te komen, ook wanneer de game op DVD gekocht is.

Als dit veranderd wordt zal ik veel enthousiaster worden over Steam. Tot die tijd zie ik Steam als een "vuile" manier om iemand van zijn geld afhandig te maken, maar tevens ook als een erg goede manier om distrubitie van een game mogelijk te maken zonder uitgever. Helaas weegt het eerste zwaarder af voor mij.
Offtopic:
Steam is heel practisch. En een vooruitgang in ieder opzicht. Steam kent maar 2 nadelen. 1 je kunt het niet offline gebruiken. 2. Die kleine minderheid waar je toe behoort die graag illegaal games wil kunnen spelen vallen door de mand.
Over 1.
Als je het complete spel hebt kan je gewoon in offline mode spelen. Ik heb vaak genoeg Steam (CS:S) op LAN parties gespeeld. Het is zelfs mogelijk om een dedicated server te draaien op jouw account op een 2e machine, terwijl jij daarop inlogt.

Over 2.
Dat is alleen een voordeel.

Dus Steam heeft alleen voordelen :)

Ontopic:
Ben hier niet zo blij mee. Hopelijk blijft Valve stevig in zijn schoenen staan. EA kan aardig wat druk uit oefenen als het gaat om release tijden, en ik ben bang dat de kwaliteit dan aardig naar beneden gaat. Aan de andere kant, geen jaar uitstel meer voor de HL3 release :P
Even een uitleg voor de onwetende (D@VBM@N):

Als ik een spel niets aan vind, dan kan ik dat de dag erna terugbrengen ja, in de winkel. Dat dat in Nederland niet kan, daar kan ik niets aan doen, hier wel, daarom vermeld ik ook dat ik mijn games in Engeland koop.

Verder is het mogelijk om een oude game in te ruilen voor korting tegen een nieuwe game hier, daar is niets mis mee. Ik heb op die manier al wat oude games op de kop kunnen tikken die anderen hebben ingeruild. Andersom, kunnen mensen op deze manier een game tweedehands kopen voor minder geld (zo kocht ik Doom 3 met £5 pond korting enkele dagen na release, omdat iemand anders hem had ingeruild). In principe gebruik je de winkel als een soort van eBay. Ik zie niet hoe door mijn actie games duurder worden?

Omdat Steam je registratie nummer aan een account koppelt, is dit geheel niet zo eenvoudig als ik hierboven beschrijf.
Ben hier niet zo blij mee. Hopelijk blijft Valve stevig in zijn schoenen staan. EA kan aardig wat druk uit oefenen als het gaat om release tijden, en ik ben bang dat de kwaliteit dan aardig naar beneden gaat. Aan de andere kant, geen jaar uitstel meer voor de HL3 release
Kleine contradictie vind je niet, je zegt hier dat de kwaliteit aardig naar beneden kan gaan door de druk op de release tijden, maar wil wel z.s.m. HL3 gereleased zien, ik persoonlijk heb liever dat ik lang moet wachten voor een game die van top kwaliteit is, als dat het bagger is en dat er 2 follow-ups in 1 jaar verschijnen.

Om dit te onderbouwen gebruik ik NFSU. De originele game was super: verslavend, mooi, en barstte van de originaliteit. Toen kwam NFSU2 wat in vele ogen toch een mislukking was. Reden hiervan: De geplande uitkomstdatum.

Games moeten ontwikkeld worden volgens hun originele plan, en niet volgens hun originele releasedatum, kwaliteit boven kwantiteit om zo maar te zeggen (kwantiteit als in de hoeveelheid games in één serie die uitkomen binnen een bepaalde periode.)
Steam is heel practisch. En een vooruitgang in ieder opzicht. Steam kent maar 2 nadelen. 1 je kunt het niet offline gebruiken. 2. Die kleine minderheid waar je toe behoort die graag illegaal games wil kunnen spelen vallen door de mand.Het eerste punt weegt niet erg zwaar gezien je 95% van de games via steam zoiezo via het internet speelt. Ik hoef zelf geen updates meer binnen te halen. Ik heb geen last meer van criminelen die mijn key stelen (die is gekoppeld aan mijn account en creditcard). Ik hoef niet meer in een rij bij een of andere flut zaak mijn spel te gaan halen. Ik schaf het spel via internet aan download het en binnen het uur ben ik al aan het spelen.

En inderdaad catch22. het is zwaar klote dat het toch bijna een hele dag duurt voor de patch over de hele wereld bij enkele 10 tallen miljoenen gebruikers simultaan is geinstalleerd. Schande! Andere software huizen doen dat vast veel beter! welke??? Bij de meeste spellen duurt het maanden voor iedereen over is. Gezien er geen enkele waarschuwing in het spel zit dat je waarschuwt dat er een nieuwe patch verkrijgbaar is laat staan dat deze vanzelf geinstalleerd wordt! Die patches duren overigens geen dag binnen 10 minuten heb ik ze binnen en zijn ze geinstalleerd.
Sorry hoor, maar jij wil het spel dus Binnen 6 maanden uitspelen (tijd genoeg toch) en hem daarna terug brengen??

Alicht dat je een problem hebt waneer je 6 maanden NA aankoopdatum je spel wil inleveren.

Als je hier in nederland je spel mee uit d winkel neemt en je hebt hem open gemaakt krijg je nog geen eens waarde bonnen!!

Door jou type mens betalen wij zoveel voor spellen.

Bedankt!
Voor mij werkt Steam alijd perfect, ook met meerdere gebruikers op 1 systeem. Elke gebruiker moet zelf via Steam inloggen en kan spelen met de door hem zelf geinstalleerde spellen.

Het idee van alleen een serienummer kunnen kopen en het spel gewoon downloaden is/was juist revolutionair imo.
Bij mij gaat het specifiek met die meerdere accounts om het volgende: ik ben admin, de andere gebruikers niet, maar het is wel de bedoeling dat ze aan al m'n spelletjes kunnen. Is de bedoeling van Valve dat elke gebruiker van m'n systeem een aparte HalfLife2 koopt ofzo? Dat vind ik ik toch wel geldklopperij. Je moet toch ook geen aparte MS Office kopen per user?
Je moet toch ook geen aparte MS Office kopen per user?
Officieel wel :) (licenties)
Nofi, maar Steam is gewoonweg klote. Als er nieuwe updates zijn duurt het fscking lang voordat iedereen die updates heeft. Het duurt bijna een dag voor iedereen over is..
Een dag is verschrikkelijk kort in vergelijking tot weken die het duurt met 'ouderwetse' methodes.

Of was je reactie ironisch bedoeld?
Dat is dikke onzin dat 'ouderwetse' methodes veel langer duren. Ligt dan meer aan de ontwetendheid van jou.
Hoop idd dat je dir ironisch bedoelt want bij mij duurt het meestal +/- 10 minuten en dat vind ik best snel.
steam was in het begin idd zwaar teleurstellend en heb dan ook aardig wat afgescholden op het steam forum maar tegen woordig vind ik het een hele mooi applicatie.
je betaald 60 euri en je hebt in een klap iets van 10 games tot je beschikking en binnenkort komt daar ook nog eens day of defeat source gratisch bij!!

alles wat nieuw en onbekend is, is natuurlijk eng maar uiteindelijk is steam een hele mooi app geworden en mijn initieele kritiek is dan ook als sneeuw voor de zon verdwenen.

geef het gewoon nog een kans en je zult zien dat al die enge bugs er inmiddels uit zijn.
wat ik alleen jammer vind is dat ze het gelijk gebruiken als een platform voor reclames.
nu is het aleen nog in het downloadscherm.
maar ik durf te wedden dat dat niet het enige is wat ze van plan zijn.
EA slokt ook echt alles op! Ongelooflijk zeg!
En de spellen van EA zijn ook nog eens minder leuk dan het origineel van de andere, opgeslokte maker. Denk maar aan The Sims of Need for Speed en zo kan ik wel meer dingen noemen...
Zoals het artikel aangeeft, Valve blijft de software ontwikkelen. Het wordt alleen via EA gepubliceerd, dus dan zal er misschien een EA label op komen, maar het spel blijft hetzelfde.
Maar EA kan weel grote druk op valve gaan uitoefenen met bijv een veels te korte deadline, waardoor de kwaliteit van het spel afneemt (Bugs, veels te kort, etc)
Idd, EA is geen producent, alleen uitgever.

Het zelfde gedonder was er ook met BattleField.

Dice maakt het spel, EA geeft het uit. Maar het spel wordt/werd ruk ondersteund, omdat er gewoon geen tijd voor was. alles moest snel snel (zie de flater van BF-V)
EA is ook een producent. Fifa bijvoorbeeld ontwikkelen ze zelf!
EA gaat alleen distribueren.
Ze zullen wel wat te zeggen hebben, maar denk niet dat HalfLife veel gaat veranderen omdat EA de spellen gaat uitgeven.
EA slokt in dit geval Valvel niet op. Ze hebben alleen een samenwerkingscontract gesloten m.b.t. uitgeven en de distributie.
Opslokken zou ik dit echt niet noemen, het is niet zo dat EA Valve overneemt hé, ze gaan gewoon een paar spellen van ze uitgeven.

Edit/
Ok, ff met 4 tegelijk hetzelfde zeggen... :)
EA slokt niks op, maar gaat ze alleen leveren via hun distributiekanalen...

(nummer 5) :D
Mensen, lees het artikel goed... Er staat niet dat EA nu Valve in de pocket heeft (en dus strikte deadlines oplegt over wanneer games gold gaan, klaar of niet), maar dat ze alleen maar de uitgever zijn. Valve is nog steeds eigen baas.

Dat zal later alsnog kunnen gebeuren... maar nu nog niet.

edit: @Weakling: da's anders. LucasArts heeft Obsidian opdracht gegeven om Kotor2 te maken. En bij een opdracht hoort een deadline, ja. Valve blijft zelfstandig games maken.
Kan wel zijn, maar ooit waren Bullfrog en Maxis bijvoorbeeld ook aparte studios. Bullfrog is inmiddels helemaal verdwenen, net als Westwood. Maxis nog niet, en Will Wright, mede oprichter, wil ook dat de naam behouden blijft, zei hij in een interview dat ik met hem hield in februari 2005: http://www.thesimszone.co.uk/interviews/index.php?ID=6

Toch, Maxis is inmiddels weg van hun thuisbasis in Walnut Creek (was te klein daar), en de studio zit op de Redwood Shores campus, het HQ van EA. Een klein team werkt met Wright aan Spore aan de andere kant van San Francisco (naam van de plek even kwijt), maar verder is het al helemaal EA. Er is in het verleden ook al sprake geweest van dat de naam Maxis compleet zou verdwijnen, dit is voorkomen (mede door fans die het er niet mee eens waren, geloof ik), maar kan altijd nog gebeuren.

Overigens, over het patch-beleid van EA: voor de eerste uitbreiding van The Sims 2 was er eerst het plan geen patch uit te brengen. Toen dit in Juni naar buiten kwam ontstonden er behoorlijke discussies en is besloten alsnog een patch te maken. Ze willen hun redelijk buggy producten dus wel patchen, er moet alleen om gezeurd worden. Volgens mij onderschatten ze te veel het effect van bugs op de gameplay.

Dus al is Valve op dit moment nog niet helemaal van EA, je weet maar nooit hoe het verder loopt. Het zou dus goed kunnen zijn dat Valve over een aantal jaar wel een "division of EA" is, misschien gaat het contract weer open en zoekt Valve opnieuw een andere publisher. Lionhead lijkt het voorlopig trouwens enigszins te voorkomen dat ze van EA worden, aangezien Fable door Microsoft uitgebracht wordt (maar Black&White wel door EA) - Molyneux is dan ook weggegaan van Bullfrog omdat EA te veel invloed kreeg, en dat zal hij niet weer willen laten gebeuren. Maar ook dit kan nog veranderen.

Qua deadlines zit het strakke beleid volgens mij ook met name binnen de EA divisions, studios die dus ook echt van EA zijn. Lionhead is lijkt me behoorlijk vrij, zie het uitstellen van B&W 1 en 2...

@Tijger: Klopt. Misschien is het wat op de zaken vooruit lopen, en het is erg de vraag of het ooit zal gebeuren, maar wie zegt dat Valve in de toekomst niet ook overgenomen wordt door EA? IMO is dat met een overeenkomst als deze toch al een goede stap dichterbij gekomen.
Bullfrog, Westwood en Maxis zijn gekocht door EA.

Ben ook geen fan van EA maar jouw verhaal heeft niets met deze overeenkomst te maken, als Valve en EA bonje krijgen kan Valve zo naar bijvoorbeeld Microsoft stappen.
bullfrog was al bij EA
Een distributeur kan enorm veel invloed uitoefenen op een ontwikkelaar. Kijk anders maar eens hoe Lucasarts de druk op Obisidian heeft opgevoerd bij het releasen van KOTOR2. De ontwikkelaar had allerlei mooie plannen, maar moest zich uiteindelijk toch volledig conformeren aan de releaseplannen van Lucasarts. Ik vrees dat het niet anders zal gaan tussen EA en Valve.
Ik denk dat het heel anders zal gaan.

Obisidian is een kleine, relatief onbekende ontwikkelaar en moest blij zijn dat ze zo'n grote opdracht als deze gekregen hebben.

Valve heeft status. Ze zochten een uitgever en kunnen vanwege hun populaire spellen eisen stellen. Ik weet bijna zeker dat een van die eisen is dat EA nauwelijks wat in te brengen heeft.
Ga er maar van uit dat Valve daar goede afspraken over gemaakt heeft. Die lui zijn ook niet gek.
Ik weet niet of dit zo een goede zaak is. Voor EA zeker wel, maar of de gamer er beter van wordt weet ik zo net nog niet. EA levert vaak OK spellen af maar niet vaak echt overweldigend, ook zijn zij nogal strak gericht op release dates wat ook de kwaliteit niet altijd ten goede komt.

Ik hoop dus dat Valve een flinke vinger in de pap houdt en zelf bepaald wanneer ze releasen. Anders begint EA echt de games wereld te verpesten.

Only time will tell...
EA word uitgever en niet de producent. Valve blijft dus zelf de touwtjes in handen nemen.
@Ranzy:
Maak van die 4 maar 5. :+

(Edit: en alle 5 om precies om 13:50 uur. :Y) )
Een ontwikkelaar met een reputatie als Valve kan zich zowat alles veroorloven. Ik gok dan ook dat EA alléén maar er bij is gekomen om de CD-tjes in de plastic hoesjes te stoppen en verder niks heeft in te brengen over wat er inhoudelijk gebeurd.
Nou, ik mag hopen dat Valve iets opsteekt van EA's "timemanagment" Ik heb nog nooit een software bedrijf gezien wat zo laks is met releasedates van nieuwe producten en patches (al kan ID sotware er ook wat van)
Net alsof je met die bagger games van EA veel beter af bent als gamer. :Z
EA gaat de spellen niet ontwikkelen maar Valve. EA gaat het alleen uitgeven (duh, staat in de tekst man!)
@ iedereen die hierboven de woorden 'timemanagement en releasedates' hebben gebruikt :P

Waarom denk je dat het team 'Infinity Ward' (makers van MOHAA, Call of Duty en binnenkort Call of Duty 2) Niets met E.A. te maken willen hebben. Die mensen willen gewoon kwalitatief GOEDE spellen afleveren... en dus niet opgefukt worden door E.A.'s tijd schema. Want E.A. is er niet alleen om CD-tjes in hoesjes te doen. Die hebben wel degelijk wat te vertellen over de release dates.

En ik ben bang dat Valve met deze beslissing zichzelf nog wel eens tegen zou kunnen komen...
Valve + Release dates, hmm gaat dat wel samen in 1 zin?
Ik denk dat Valve wel begint in te zien dat Steam een stapje te hoog voor hun is gegrepen. Imo is het een goed systeem, distributie online, maar is het huidige internet er nog niet geschikt voor, daarmee doel ik op de snelheid. Ook doet Valve vele misstappen, keer op keer, daarmee doel ik op een friendslist wat nooit werkt, update's die traag gaan, te traag met oplossingen voor bugs, map design gaat traag etc etc.

Ikzelf ben ook een gamer die graag alles op cd/dvd zelf wil hebben, met box en lay out etc. omdat het gewoon meer charme heeft. Verder is men denk ik met EA in zee gegaan omdat EA een zeer groot bereik heeft wereldwijd om klanten te bereiken.

Valve, helaas genoeg, is nooit doorgegroeid in zijn potentie en heeft marketing technisch een slecht inzicht. Als je online games beschikbaar wil stellen moet de rpijs vele malen lager dan een winkel poduct, maar de prijzen zijn gelijk. Nieuwe mp mappen in Source zijn slecht en niet eens de originele mappen van 1.6 zijn allemaal geconverteerd. Het zou leuk zijn als je HL1 in source kan spelen, maar om daar nu voor te moeten betalen ? En als laatste, DoD als mod laat veel te lang op zich wachten, zullen we het verder nog maar niet hebben over hun problemen met hun netcode en hitboxes.

Al met al bij elkaar opgeteld : HL2 is een leuke SP, iet wat te statisch en langdradig. De MP is verre van goed en zal zeker nog een lange tijd vergen van om de perfectie te bereiken. CS-CZ is ook zo een weg geweest van imperfectie, zeker het ontwikkel stadium.

Cijfers liegen er niet om, begrijp alleen niet dat dat bij Valve zelf door dringt :

http://www.steampowered.com/status/game_stats.html

Een mod en engine die 6 jaar oud is, die het beter doet dan je nieuwe engine en mod, wil toch aangeven dat er iets goed mis is. Maar dat is denk ik ook het arrogante probleem van Valve altijd geweest, men luister slecht naar de community !
Uhm hoor je wel wat je zegt.. een engine van 6 jaar oud!!! Wat nog wel een gekochte quake3 engine was..en geloof me dat halflife/cs 6 jaar geleden ook z'n kuren gehad zou hebben.. dit is een totaal nieuwe en eigen engine wat dus ook tijd vergt om te ontdekken en ik zou ook niet verbaast zijn als de Source engine ook nog eens 5 a 6 jaar mee moet gaan en ook pas binnen het komende jaar de ergste netcode bugs worden opgelost ;) Cs is gewoon heel verschillend dan meeste FPS games waar om het anderhalf jaar een nieuwe versie van verkocht wordt.. Cs is een game dat nooit eigenlijk nooit zomaar af is en daardoor ook een hele lange speelbaarheid heeft.. is niet voor niets ook het meest online gespeelde spel ooit ;)
@Q187

CSS werd toch compleet afgeleverd met HL2 ? Waar praat je dan over dat het nooit af is ? CS is allang zijn mod status ontgroeid, vanaf de dag dat ze het van Gooseman kochten ;) voor 100.000 dollar.

Valve kan gewoon slecht prioroteiten stellen. Als je na 6 jaar erachter moet komen dat HL1 en CS altijd op een laag pitje hebben gestaan, omdat ze 6 jaar geleden al met HL2 zijn begonnen, dan stel je de verkeerde prioriteiten. Tevens omdat na 6 jaar nog steeds nieuwe hacks uitkomen, terwijl ze dit allang hadden kunnen tackelen met Punk Buster, maar dit niet wilde omdat ze anders een ander ervoor moeten betalen. Versie 6.1 had destijds de beste netcode, maar dit werd keer op keer veranderd, tot de dag van vandaag. Pointless ?

@dani

CS draaide destijds ook al perfect op mijn p2-333 met een voodoo kaartje erin, 20 fps, en de prijs maakt niets uit voor een gamer, die betaalt wel de volle pond voor een goed spel. Tegenwoordig kan ik me geen gamer meer bedenken met een "oud" systeempje.

Mensen zijn wat huiverig voor een game waar Valve weer geen prioriteiten aan geeft dus willen mensen er niet aan. Mjah, een netcode kan blijven verbeteren en zo ook de bugs ingame, vraag me dan af waarom er door andere gamedevelopers wel beter op de problemen in gegaan kan worden ? Neeeh, Valve moet alweer een uitbreidingsset maken als vervolg op HL2. Ea praktijken dus, lekker melken, waarschijnlijk dat ze elkaar daarom hebben gevonden, maar de gamer blijkt weer de gedupeerde, weer weinig ondersteuning vor het SP gedeelte. Eigenlijk kan je zeggen : Gelukkig dat BF2 er is :)
Je moet alleen niet vergeten dat CS 1.6 op elke PC tegenwoordig gewoon perfect draait, en dat je een keer ¤10,- moet betalen voor HL1 om het te kunnen spelen. Dit in contrast met de ¤50,- euro voor HL2 en de monster PC die je nodig hebt om al dit moois met 100 FPS te spelen (uiteraard is het wel te spelen met een minder systeem, maar soepeltjes gaat het allemaal niet).
Ik ga niet ontkennen dat de gameplay in 1.6 gewoonweg geweldig is, maar er zijn natuurlijk nog wel meer factoren waarom het meer wordt gespeeld.
Wat ik niet snap aan die steam, is dat die friends nooit werkt.
Kunnen ze zoiets simpel niet oplossen?
In het begin van steam werkte dat nog af en toe, maar tegenwoordig werkt dat helemaal niet meer.

EA zal hier niets aan verhelpen, maar misschien dat ze nu valve eens duidelijk maakt dat het ding nie werkt.
Als jij een petitie organiseert dan ben ik de 1ste die tekent !!! Ik heb het inderdaad een tijdje gebruikt met wat vrienden toen het nog wel redelijk werkte, maar opeens werden al mijn buddies gewist en nu kan ik niet eens meer inloggen |:(

Lijst op server opslaan kan ook geen kwaad, verder lijkt het me wel handig dat je ook kan gamen als het netwerk down is ... dat is denk ik het meest trieste eraan !!!

* 786562 nero355
EA, das toch de patch koning... Jammer dat zelfs de goede onafhankelijke softwaremakers tot dit soort maatregelen moeten overgaan.
EA is geen ontwikkelaar in 90% van de gevallen.
Ze hebben een eigen in-house studio, maar het leeuwendeel zijn game-studio's die via EA uitgeven.

Nu bijvoorbeeld weer met BF2......dat is geen EA...dat is DICE. en die maken de patches en de game.

Dus die patches hebben 9 van de 10 keer geen reet met EA te maken, behalve in de gevalles waarin de in-house studio van EA zelf het spel heeft ontwikkeld.
Het gaat maar om 1 ding dat is geld. En EA heeft dat en de gasten van Valve zijn weer blij omdat ze de komende jaren on der pannen zitten. Ze zijn echt een voorbeeld van een team dat het belangrijker vind dat een game verniewend is dan commercieel dus ben ik niet bang dat EA dit zomaar gaat veranderen. Anders stapt Valve op en zoekken ze wel een ander investeerder zo arrogant zijn ze wel. Want ik ben nog steeds niet de streken vergeten die ze hebben uitgehaald om Half Life 2 release uit te stellen en uit te stellen. En volgends mij had dit meer te maken tussen de verhouding van Valve en Vivendi dan dat het spel werkelijk nog niet af was.
naja, echt vernieuwend vind ik valve niet (als we het dan over hl2 hebben), ik denk dat ze juist door hun commerciele opzet (uitmelken mods/engine licensies) genoeg geld hebben om niet afhankelijk van EA te worden en ze dus gewoon voor de grootste uitgever gekozen hebben..
Even voor de duidelijheid hoor: EA heeft een inhouse studio, EN is een uitgever voor een heleboel andere game studio's.

Zeggen dat "EA games altijd zo buggy zijn" is dus per definitie onzin, want al die afzonderlijke studio's zijn namelijk verantwoordelijk voor de code, niet EA.

Ik proef hier een beetje eenzelfde soort aversie tegen giganten alsook bij Microsoft het geval is, blijf wel nuchter mensen, daar zijn we nederlanders voor. :)
ea is uitgever, en moet letten op de kwaliteit van de games die zij uitgeven. ze maken ze mss niet, maar ze moeten de maken van het spel, zeker wijzen op fouten, of dingen die beter kunnen.
Mensen denk alleen maar s aan het slagzinnetje van EA wat je hoort als je een game opstart die door EA gedistribueerd wordt :


"EA , challenge everything"


Dat zegt al genoeg over hun instelling 8-)
Dat verdwijnt dus ook. De hele "EA Games" brand gaat eruit, en games die nu op de planning staan zullen allemaal onder EA Sports, EA Sports BIG, of gewoon "EA" (ipv EA Games dus) uit komen. Het is een zilverkleurig logo (het bekende EA logo), zwarte achtergrond, en geen vage stemmetjes of zo. Als je een enigszins recente trailer (E3 of later) van een nog uit te komen spel zoekt, zie je wat ik bedoel. Op http://electronicarts.co.uk staat het logo ook, linksboven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True