Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: AMDZone

Half-Life 2 cover image Valve heeft gisteren een volledig 64bits versie van zijn Source-game engine gepubliceerd. De eerste 64bits releases zijn die van Half-Life 2 en Lost Coast, die inmiddels via het Steam-platform worden aangeboden. De vernieuwde engine is ontwikkeld in samenwerking met AMD en zou geoptimaliseerd zijn voor gebruik met de FX-processoren van die fabrikant. Naast de gebruikelijke marketingpraat over evolutionaire ontwikkelingen, grensverleggende technologie en natuurlijk de onvermijdelijke verbeterde gaming experience hebben de persberichten helaas weinig nieuws te melden; mogelijk omdat alle mooie beloftes twee jaar geleden al gedaan zijn, toen 64bits rekenen voor desktopmachines werd geïntroduceerd. Dat de 64bits versies beter kunnen presteren lijkt een zekerheidje, maar om te weten hoeveel sneller de dubbelloops software werkelijk is, moet nog even op de eerste benchmarks gewacht worden. In ieder geval is de release net op tijd om de AMD- en Valve-fans een mooie, zij het niet erg vredige, kerst te bezorgen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Van wat ik gehoord heb op de fora is de performance van deze nieuwe versie een 10 tot 5% langzamer als dat van de niet 64 bit engine.

Dit zou voornamelijk komen doordat de drivers van de videokaart niet geoptimaliseerd zouden zijn voor de 64-bit versie en dus een verkeerd profiel kiest bij het draaien.

Waarschijnlijk met de volgende driver update is de performancewinst te merken.

Overigens lijkt het me logischer om ook de bron van dit bericht te plaatsen: (ipv de link naar amdzone)

http://steampowered.com/index.php?area=news&id=496

Je moet dit natuurlijk wel draaien onder een 64-bit OS, op een 32-bit OS blijf je de 32-bit versie draaien.

Via een parameter naar de exe kun je op een 64-bit OS de 32-bit versie forceren mocht je problemen hebben. Het parameter hiervoor is -32bit.

Het eerste bericht hierover: (3 uur eerder als het persbericht)
Valve Unveils 64-bit Source Gaming Technology Developed In Conjunction With Amd

For those of you running with a 64-bit capable AMD processor, along with the Windows® 64-bit operating system, Half-Life 2 and Lost Coast are now available in native 64-bit versions. Steam will automatically detect your OS and run the appropriate version the next time you run these games.

We've been working with AMD to get the Source engine up and running in 64-bit mode to make sure we're taking advantage of these hardware configurations. This is just a first step for Valve into 64-bit. Going forward, we realize that more and more of our customers will be running with 64-bit processors and we will be set to take true advantage of them.

Restart Steam
en ook al zijn er nieuwe drivers, dan nog de vraag of er echt prestatieverschil zal zijn...
Met wat voor processor is deze test gedaan? Als het een intel x64 compatible processor is verbaast het me niet heel erg.
Voordat iedereen weer los gaat met zijn positieve of negatieve bevindingen;
Het lijkt me wel zaak om jezelf even duidelijk in te delen in de categorie 'alles op 64' (Windows XP 64x, 64-bits ForceWare/video drivers, een 64-bits CPU en 64-bits Half-Life) of 'niet alles op 64'.
En daarnaast zou het helemaal geweldig zijn als er iemand de 'normale' heeft geprobeerd op zijn (64-bits) systeem onder 'normale' XP en vervolgens nu die 64-bits version onder de XP 64x (en 'normale' ForceWare/video drivers).

Edit: Video drivers zijn ook belangrijk natuurlijk...
Er zijn heel veel misverstanden over 64-bit. Men moet niet denken dat bij twee gelijke processoren, de een 32 en de ander 64 bits, de 64 bits processor 2x zo snel is. Voor degene die het nog niet weten: een 64 bits processor heeft 64 bits registers. Een 32-bit CPU heeft in totaal 8 general purpose registers van elk 32 bit. Nou moet ik zeggen dat een
64 bits processor met 8 registers bij de meeste taken helemaal niet sneller is dan een 32-bit, maar natuurlijk ook niet langzamer. Het houdt voor de meeste taken alleen maar eigenlijk in dat je 64-bits getallen in je CPU kunt opslaan. Nu weet je zelf vast ook wel dat werken met grotere getallen niet per se een snelheidswinst oplevert. Maar een AMD64 van nu heeft geen 8 registers, maar 16 registers. Over het algemeen geldt dat: Hoe meer registers
hoe sneller je CPU(als je de registers slim gebruikt dan, anders niet) en niet hoe groter de registers hoe sneller. Dus een AMD-64 is dus iets sneller dan een 32-bit, niet omdat het 64-bits registers heeft, maar omdat het dubbel zoveel registers heeft.

Opmerking: Bij SIMD achtige instructies kan een 64-bit dubbel zoveel data verwerken dan een 32-bit in dezelfde tijd. Maar dit kan je natuuurlijk niet overal toepassen(wel bij MPEG coderen en andere taken die erop lijken).
Precies wat ik zeg dus in de post ervoor :+
Opmerking: Bij SIMD achtige instructies kan een 64-bit dubbel zoveel data verwerken dan een 32-bit in dezelfde tijd. Maar dit kan je natuuurlijk niet overal toepassen(wel bij MPEG coderen en andere taken die erop lijken).
Jammer alleen dat dat allang kon met de komst van MMX, die 64 bits SIMD integer operaties ondersteunt. Met SSE werd dit 128 bits, en SSE2 eveneens 128 bits maar dan als packed floats (wat dus weer wél handig is voor games)
evolutionaire ontwikkelingen, grensverleggende technologie en natuurlijk de onvermijdelijke verbeterde gaming experience
En dat is een dikke grote blaat natuurlijk, het enige echte voordeel wat het x86-64 platform met zich meebrengt is tweemaal zoveel registers (ipv 8 general purpose-, mmx- en sse-registers zijn er nu 16 van elk) waardoor er wat minder geheugen getouched hoeft te worden. En dat komt niet eens door de overstap naar 64 bits maar puur omdat AMD de specificaties zo heeft opgezet.

Dat de registers nu ook twee keer zo groot zijn heb je als game over het algemeen weinig aan; de reken-intensieve operaties werken toch met floats en voor het bijhouden van aantallen en iteraties heb je aan een 32 bits int ook wel genoeg. Er kleeft zelfs een nadeel aan het gebruik van 64 bits, namelijk dat het geheugenverbruik ook verdubbelt op de punten waar je de 32 bits ints vervangt door 64 bits ints. En aangezien het geheugen de grootste bottleneck is word je hier ook niet bepaald vrolijker van; tenzij ze de cacheline én de hoeveelheid cache geheugen ook verdubbelen.
Je hebt groot gelijk met die cache, ik was er zelf nooit opgekomen! Je verbruikt dus eigenlijk dubbel zoveel cache, tenzij of de compiler efficiente code maakt of de programmeur efficiente code schrijft of AMD de cache verdubbelt, kan een slechte 64-bit prog negatieve gevolgen hebben voor de performance van de cache.
Je kan best nog met 32bit integers rekenen maar toch de 16 ipv 8 registers gebruiken. Het enigste verschil is dat je makkelijker 64bit integers kan gebruiken. Als je al je waardes als 32bit ints op slaat in je geheugen en ze er zo ook weer uit trekt dan is er niets aan de hand.
Klopt. De x86-64 architectuur geeft standaard een 64-bit adresruimte, maar data blijft standaard in 32-bit (kan wél 64-bit).
De rekenintensieve toepassingen gebruiken MMX/SSE/3D-Now, en die waren al 64-bit... 128-bit :)
moet je natuurlijk ook een 64 bit besturingssysteem hebben, lijkt me niet dat veel mensen dat hebben.
maar het is daarentegen weer een mooie stap om het kip-ei verhaal wat af te zwakken :*)
er is al een windows 64 bits versie hoor, dus waarom zouden niet veel mensen dat hebben?

bron?
Ik zou die versie graag draaien, maar ik kan hem niet eens installeren op mijn nForc4 bord. SATA drivers zijn standaard ronduit bagger, waardoos hij OSNTKRNL.EXE niet kan vinden. Moet je oudere drivers gaan downloaden, .inf en .dll's eruit gaan halen, en slipstreamen in een nieuwe x64 CD .. laat maar dus, ik wacht wel.
Of van een diskette laden tijdens installeren, kan ook. Veranderen van Compatible naar native sata na installatie gaat inderdaad niet.
Geloof me, we hebben hier op werk een nForce4-sata-winxp64 draaien.
Idd, het werkt prima. Bij gebrek aan een floppy driver heb ik het maar geslipstreamed en alles draait nu netjes 64bit op een nf4

ontopic: ik zie op dit moment geen verschil met de 32bit versie. behalve dan dat me 2e cpu iets minder verbruikt. Mischien de Windows on Windows die niet meer meedraait.
Per definitie onzin.
Op m'n A8NSLI met SATA schijf draait ie out of the box ZONDER extra software. Nix slipstreamen.
CD erin, booten en installeren. Draait al meer dan een half jaar trouwens. Alleen VMWare geeft voor mij al genoeg reden om x64 te draaien. Icm met X2 + 2GB = dat lekker B-)
Poll?
Maar ik geloof ook niet dat veel mensen die 64-bits XP al hebben draaien...
Poll?
Maar ik geloof ook niet dat veel mensen die 64-bits XP al hebben draaien...
3x raden wat ik draai :)

overigens zijn er zat mensen die dit draaien, op planetamd64 is het best druk. Verder blijkt het dat veel bedrijven doodgegooid worden met vragen van consumenten wanneer er nou eens een keer een 64bits versie van hun software uitkomt
toch zijn het relatief weinig, simpelweg omdat de fabrikanten het nog niet goed ondersteunen qua drivers, ik weet het: kip-ei-probleem, maar ik wacht even af, voorlopig draai ik nog gewoon 32-bit windows en 64-bit linux
Ik zou hem dolgraag draaien maar mijn drivers zij het daar niet mee eens.

En nee, 64 bit drivers zijn er niet van de terratec DMX 6fire 24/96.
Valve heeft nooit begrepen, in 7 jaar tijd, waar het de prioriteiten moe neerleggen. CS, huidige 1.6, was 7 jaar lang bad support. 3rd party anti cheat progamma's kregen geen kans omdat men een luttel bedrag daar voor moest neertellen. Punkbuster vroeg 100.000 dollar, maar hield wel alle cheats tegen, dook er een nieuwe op dan was dat binnen een dag verholpen.

Eenmaal het spel van ontwikkelaar "Gooseman" te hebben gekocht werd versie 1.0 commercieel en brachten ze er veranderingen er in aan die niemand wilde, en de veranderingen die men wilde werd er niet in aangebracht.

Het vervolg met Source gaat nu precies hetzelfde, het lijkt wel of ze niet willen leren. Valve vind zichzelf erg belangrijk en zet de community al heel lang aan de kant. Een war opgenomen in HLTV ? Vergeet het maar dat je die kan bekijken als er weer een patch uit is, terwijl het voor heel veel spelers belangrijk is, alleen als tijdsdocment voor zichzelf.

Maar goed, op de lange termijn kan Valve inpakken. Daar waar andere developers steeds meer rekening houden met de wensen van de gamer blijft Valve op tich fronten tegelijk bezig, met als uitkomst, op elk gebied word half werk afgeleverd. Voor vele anderen en mijzelf reden geweest om uit de CS scene te stappen en op andere games over te gaan. Niets speelt lekkerder, imho, als CS, maar niet tegen elke prijs. En nu voor een paar 64bit spelers hebben ze een update uitgebracht en laten de rest weer in de kou staan. Ze zouden eens een andere prijs moeten tbh, slechtste game supporter aller tijden !!!

De statistieken spreken voor zichzelf :

http://www.steampowered.com/status/game_stats.html
ja, ik zag het dus ook op steam vandaag. werd trouwens eens tijd dat ze 64 bits support in pc games gingen proppen aangezien nintendo dat al 10 jaar geleden had. alleen wat ik niet snap: 64 bits processors worden x64 genoemd en 32 bits worden x86 genoemd. Vanwaar dan die 86?
64bit bits zijn de procs, de architectuur is x86, dus een amd 32 of 64 zijn allebei x86
Dat komt van de 80x86 serie af.

80486 is een 486
80586 is een Pentium®
Volgens mij hebben die 64bits van de Nintendo helemaal niets te maken met de processor, maar eerder de videokaart oid.
Enige bedrijf die mij er nog van weerhoud bij de volgende format winxpx64 erop te gooien is Logitech.

Er zijn nog steeds geen x64 drivers voor de iets oudere muizen (zoals MX510/500)

Echt jammer. Zou het op zich best eens uit willen proberen (ja ik weet dat er weinig verschil in snelheid tussen zit ;) )

Maar toch, het idee dat je 64 bit software draait op je 64 bit processor is best bevredigent dunkt mij :P
Heb je die drivers echt nodig dan? Zonder werken die muizen ook prima hoor :)
Maar dan kan je de report rate niet instellen op 200 (draait standaard op 100 nl.)
En daarom zit er op de MX518 een knopje om dat hardwarematig in te stellen ;)
Ik heb zelf een DiNovo toetsenboard + muis van Logitech maar ik gebruik mijn oude MX500 muis omdat ik deze fijner vind. Ik draai nu sinds een maand of 2 Windows XP-64 en er zijn al een tijdje drivers uit voor mijn muis/toetsenboard. Op de Logitech site zijn ze lastig te vinden, maar ze staan onder 'Hot Downloads'.

http://www.logitech.com/i...CRID=1811,contentid=10757

Reactie op SpOkjE -
Als je de setpoint drivers installeerd vraagt hij of je alleen muis, toetsenbord of beiden wil installeren. Kies je alleen muis, krijg je alleen muis :)
Klopt, de setpoint drivers zijn er wel voor x64. Snap dan ook niet waarom ze niet ff een mouseware driver releasen voor x64. Zo lastig kan dit toch niet zijn..
Zou een versie die geoptimaliseerd is voor DualCore -2 simultane threads dus- niet meer prestatiewinst brengen dan een 64-bits versie ter vervanging van de 32-bits?
Maar dan moet je echt de hele source code opnieuw schrijven en optimaliseren. Quake 3 heeft de mogelijkheid wel.
Onthoud dat half-life 2 vorig jaar uit kwam, toen was er nog niet echt iets met Dual-Core. Laat staan toen men er mee begon. Ik zou graag wel is benchmarks willen zien, het verschil tussen 64 bit en 32 bit op games gebied.
Tegenwoordig, met de single-threaded games, heb je ook zat performance winst met je dual-core CPU.

Als je Windows hebt opgestart, heb je voldoende mogelijkheden om een game te laten draaien op je 2e core die op dit moment toch niet gebruikt wordt (door iets anders dan Windows). Tja, als ik dan toch wil gamen, zet ik de rest van mijn processen op mijn eerste core.

Wat wel mooi is om te zien, is dat men tegenwoordig steeds meer drivers multithreaded maakt; dat scheelt (een heel klein beete) lag in geluid, muziek of grafische berekeningen.
Ik heb een 64bits processor, er zijn nu bijna 64bits spellen, en over een jaar heb ik een 64bit Windows verise.

Zou het er dan toch nog van komen? :)
als longhorn EUUU vista uitkomt ;)
ik vind het pure geld verslinding om nu nog een slechte 64bit versie van windows XP te halen.
Mja, ik heb hem legaal voor iets van 15 euro door MS laten opsturen... Best wel jammer dat die actie maar tot juli liep. M'n collega heeft inmiddels ook een Opteron systeem en had ook wel voor de verzendkosten een x64 cd gewild, maarja geen opruilactie meer.

Ik heb vanavond even zitten spelen met de 64bits versie van HL2 en hij draait wel ok. Ik vermoed dat er alleen nog wat bugs inzitten, aangezien mijn grav gun pleite is. :?
Die 64bits windows versie is er al een tijdje.....
hij zegt alleen dat 'hij' over een jaar een 64bit windows zal draaien }:O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True