Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: Wired News

Voor het zevende jaar komt Wired News met zijn Vaporware Awards, een prijzenslag voor langverwachte gadgets die tot nu toe nog nooit het daglicht hebben gezien. Absolute winnaar dit jaar is de game Duke Nukem Forever van 3D Realms. Wired News noemt deze shooter het klassieke voorbeeld van vaporware. In 1997 begon de studio met de ontwikkeling van het spel, de releasedatum is nu gesteld op "wanneer het klaar is". Hiervoor krijgt Duke Nukem Forever de Lifetime Achievement Award.

Duke Nukem aankondigingOp plaats tien in de lijst van dit jaar vinden we RadioShark van Griffin Technology, een soort TiVo voor de radio die eigenlijk in de zomer van 2003 zou moeten uitkomen. De negende plek wordt bezet door Amiga OS 4.0, net als vorig jaar. Nummer acht in de ranglijst is voor de pols-PDA van Fossil, die in 2002 nog een prijs won op Comdex maar nu niet verder ontwikkeld wordt. Op zeven vinden we HDTV TiVo, digitale videorecorders die HDTV kunnen opnemen en eind 2003 zouden uitkomen maar nu voor de lente van dit jaar gepland staan.

De zesde plek is gereserveerd voor RealPC van FWB, een x86 emulator voor de Mac die net zo snel zou zijn als een gewone pc. RealPC zou juli 2003 als beta uitkomen, maar in datzelfde jaar maakte het bedrijf via een persbericht bekend dat het hele project van de baan geveegd werd; er was nog geen enkel lettertje van de code geschreven. Wi-Fi SD-kaarten voor de Palm (oorspronkelijk planning maart 2003) en Team Fortress 2 (aangekondigd in 1998) bezetten de vijfde en vierde plek respectievelijk.

Timothy Roberts, CEO Infinium Labs Onderin de top drie vinden we het Phantom Gaming System, een vernieuwde console met online service zoals on-demand games, demo's en updates. Infinium Labs zei eerst dat het systeem in 2003 in première zou gaan, op dit moment is het er echter nog niet en de lezers van Wired News zien er weinig heil meer in. Runner-up is Fallout 3, het vervolg op twee eerdere RPG's van Black Isle Studios. De publiceerder Interplay heeft het gehele ontwerpteam ontslagen, toch houdt Black Isle Studios nog vol dat het project nog hevig in ontwikkeling is.

Aanvoerder van de lijst is natuurlijk Half-Life 2, dat al tijdenlang hevig wordt aangeprezen om zijn fantastische graphics en verbazende AI. Helaas, het spel is er nog niet en wij kunnen nog niets bevestigen van al deze beloftes. De releasedatum van september werd verschoven naar het eind van het jaar, en toen de source code over het internet heen lekte greep Valve deze gelegenheid aan om nog maar wat langer de tijd te nemen voor het spel "om delen ervan te herschrijven".

Half-Life 2 screenshot (klein)

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Het is goed te zien dat zo vele mensen nog steeds begerig op de nieuwe Amiga computers zitten te wachten. Echter consumeer de gegeven 'quotes' met een korreltje zout, want deze persoon is niet zomaar een toevallige Wired lezer maar echter een werknemer van de concurrentie. Dit bedrijf heeft recent een AmigaOS kloon op de markt gebracht.

Het nieuwe AmigaOS besturingssysteem is echter al in een ver ontwikkelde stadium ondanks dat de officiële release date nog steeds: "When it's done" luidt.

Ik heb dit proces persoonlijk op de voet gevolgd, mede door af te reizen naar verschillende AmigaOS4 demonstraties in Basel (Zwitzerland,) Rotterdam en Bath (Engeland).

Mijn 'show reports' zijn op AmigaWorld.net te vinden:

Swiss 'AmigaOS4 on Tour' presentation in Basel (29-Jul-2003)
http://amigaworld.net/modules/features/index.php?op=r&cat_id=1&rev_id= 24&sort_by

Picture report of the Benelux Amiga show 2003 (9-Oct-2003)
http://amigaworld.net/modules/features/index.php?op=r&cat_id=1&rev_id= 37&sort_by

Pictures from "OS4 on Tour 2003" in Bath (15-Dec-2003)
http://amigaworld.net/modules/features/index.php?op=r&cat_id=1&rev_id= 42&sort_by

Er zijn hoge verwachtingen voor een aankomende Amiga show in Gothenburg, Zweden. (3 April 2004) en ik zal zeker proberen ook weer aanwezig te zijn. So stay tuned at AmigaWorld.net! :-)

http://web.kicker.nu/amigbg/startsida/

[Edit]Geen 2 april maar op 3 april 2004 is de show in Zweden
Runner-up is Fallout 2, het vervolg op twee eerdere shooters van Black Isle Studios.
Fallout 2 is uitgekomen in 1998, als ik het goed heb,en de gecancellde fallout is dan ook Fallout 3. Ten tweede waren de originele Fallout-spellen RPG's, zoals eerder vermeld, en was Fallout: Tactics geen FPS zoals iemand eerder al zei, maar een RPG/Strategy hybrid. Er zijn geen Fallout FPS games.
Het artikel is ook een slechte vertolking van het origineel, waar het wel duidelijk over fallout 3 gaat, en waar gesproken wordt van een vervolg op de twee "mutant shoot 'em ups" & "third RPG", wat niet tot de verwarring met een FPS leidt.
Ik weet het zeker, AMIGA OS4 komt DIT jaar uit :+
Heb er al mee mogen spelen op B.A.S.!

edit: verkeerd password |:(
mja, maar wat zal er van over zijn?
Is echt al tijden akelig stil...
staat nog steeds "Features and Screenshots of AmigaOS 4 in 2002!" met als last update 15/10/2003...
* 786562 LEiPiE
Je kunt via de volgende link alvast een uitgebreide preview lezen. Het artikel is geschreven door 1 van de 3 nog overgebleven Duitse Amiga magazines inclusief vele screenshots:

http://www.amiga-magazin.de/magazin/a01-04/amigaOS4/index.html

Ook beantwoorden de ontwikkelaars vele vragen op de AmigaWorld.net community portal. Verder zijn hier show reports, screenshots en interviews te vinden:

http://www.amigaworld.net
de vertalingen zijn al een half jaar ofzo klaar (ikke hebbe ook beetje gedaan :)), de ontwikkeling gaat door (hoewel langzaam). ik denk dat amigaos4 nog wel uit gaat komen, al weet ik niet wanneer...
Hallo, fallout is geen shooter!
Het is een van de betere rpg's, die zich afspeelt op een post-apocalyptische aarde en opviel door de ongebruikelijke setting de hoge kwaliteit van de gameplay en de intelligente conversaties. De makers van fallout waren ook verantwoordelijk (maar via een ander bedrijf) voor Arcane Arcanum en Temple of Elemental evil.
Er is ook een Fallout FPS gemaakt, Fallout: Tactics (Interplay / Micro Forté). Best een coole shooter als je de RPG's al kent.
Fallout tactics is geen FPS maar een spel ala commandos en jagged aliance (de term hiervoor is mij even ontschoten)

Verder is deel twee van de Fallout serie ook al gelanceerd.
In deel een kon je namelijk alleen maar lopen, en in twee kreeg je kans om met een auto te rijden.

'deel 3' Fallout tactics: Brotherhood of Steel, was volgens mij gemaakt zonder medewerking van Black Isle.

Het verhaal gaat volgens mij om de productie van Fallout 3 (ook weer een RPG). Het team van Black Isle was hier mee begonnen, maar werd van het project gehaald, en er werd een compleet nieuw team op gezet.
Jammer, want de spellen die door Black Isle gemaakt werden, zijn toch de betere in het RPG genre.
Term: Tactical Shooter
soms ook gebruikt: Real Time Strategy
maar dat is niet helemala op 'zn plek want het gaat om taktiek, nie tom strategie, en dat is op deze kleine schaal wel érg duidelijk. Real Time Tactics hoor je trouwens nooit.
Dat DNF vaporware is klinkt ontzettend negatief. Er zijn natuulijk fouten gemaakt in de ontwikkeling van DNF, maar het duurt nou eenmaal lang om een goeie FPS te maken.

DNF is nu ongeveer 6 jaar in ontwikkeling. Hiervan hebben ze twee jaar werk weggegooid omdat het niet goed genoeg was voor Duke. Ook HL2 is al zo'n 4 jaar in ontwikkeling.

Ik vind dit een goeie trend dat ontwikkelaars echt veel tijd besteden aan hun games, zonder dat ze zich te veel haasten om spellen af te krijgen, zoals bij Unreal2. Dit had een perfect spel kunnen wezen als ze er iets langer op hadden gezeten.
* Er is een verschil tussen een goeie fps maken en 2 keer van engine switchen. In het laatste geval worden er gewoon echt blunders gamaakt. Je vraagt je toch echt af hoe ze dat betalen (3d realms betaald nameijl alles zelf).

* HL2 was wel 4 jaar in ontwikkeling, maar Valve heeft een eigen engine geschreven. Im weet niet wat er van de Unreal-engine over is gebleven, maar ze hadden in ieder geval een basis. Verder is de release van Hl2 wel een stuk dichterbij dan de release van DNF.

* Uneal 2 was een leuke shooter, en met de multiplayer addon werd hij wel een stuk leuker, maar als een spel maar een speelduur heeft van 8-10 uur dan is er iets mis. Unreal 2 voegt naar mijn mening niets toe het genre.
hum Waarom niet DOOM 3 ???
daar wachten wij toch ook al 4 jaar op ?
Doom3 is nog nooit aangekondigd geweest voor op een bepaalde datum uit te komen... id-soft is zo slim van nog nergens een releasedatum vast te leggen, en men moet er zich ook niet echt zorgen over maken of ze het wel kunnen of niet - zij hebben zich al grondig bewezen denk ik zo...

Ik snap trouwens ook niet wat HL2 hier tussen zit te doen - jah natuurlijk - het ging officieel vorig jaar uitkomen, en die sources dat gelekt zijn zijn een lame excuus - maar het is niet zo dat men al jaren zit te zeggen dat HL2 er zit aan te komen en iedereen zo lang vol verwachting heeft gestelt - zoals Duke Nukem Forever wel heeft gedaan en doet :)
t is trouwens niet fallout 2 ( want die bestaat al ), maar een vervolg op de fallout reeks. De bedoeling was dat deze volledig 3d zou worden , maar is inderdaad geschrapt nadat ie half af was. In de plaats daarvan hebben ze fallout tactics ( dus nog een fallout titel NA fallout 2 ) geport naar console.

de precies naam ontglipt mij wel :/
en toen de source code over het internet heen lekte
Als die gelekte source daadwerkelijk van HL2 was kunnen we er nog wel ff op w88 en zal valve nog veel meer van deze awards krijgen. De uitgelekte source bestond voor het grootste deel uit delen van de source van oude games als HL1, Quake, Hetric enz...
Ik denk niet dat het de echte source was maar een slappe smoes van valve om nog wat meer tijd er aan te besteden.
Voor mij hadden ze geen excuus nodig, laat ze lekker aan kloten als ide game maar EGT goed wordt! er is heel wat voor nodig om HL1 te overtreffen!
de releasedatum is nu gesteld op "wanneer het klaar is".

Tjah, daar kunnen we veel mee :D
Maargoed ik heb liever dat ze er wat meer tijd (en geld) in steken dan dat ze het afraffelen :r

Duke, goede oude DOS 6.22 tijd O+
Ik vind het crap als ze dat zeggen. Duke Nukem Forever is al in ontwikkeling sinds dec 1997 en sinds die tijd hebben ze al drie engines gebruikt. Eerst Quake 1, toen Quake 2 en nu de Unreal engine. Met zo'n overgang moet je bijna het hele spel overnieuw schrijven. Bovendien gaat elk jaar de techniek weer verder en moet je het spel weer updaten met bv grotere textures om nog bij de tijd te blijven. Er is behoorlijk wat veranderd sind 1997.
En na 6 jaar zouden ze toch wel een datum moeten hebben zou je zeggen.

Ook wel leuk.
Reader Kyle Cuzzort said, "I pre-ordered this game a long time ago. So long, in fact, that I'm thinking of getting the receipt framed so it will be ready when I have kids and the game comes out."
Er zijn dan ook maar weinig developers die 3x van engine wisselen binnen 1 spel. En heel veel zaken kan je gewoon meenemen zoals art-work en muziek.
Je hoeft heus niet te overdrijven hoor, Duke4 heeft nooit gebruik gemaakt van de Quake 1 engine.

Duke 4 begon aan de ontwikkeling met de Quake 2 engine, en veranderde daarna naar de Unreal engine waarvan er nieuwe versies uitkomen die 3d realms makkelijk kan overpoorten.
ik dacht dat een echte tweaker images voor het web altijd de size verkleinde maar deze foto is gewoon volle reso. Drag en drop het in je taskbar om de foto in volle resolutie te zien.

Spel ziet er lekker uit trouwens
Het is gewoon een kleine screenshot die gelinkt is naar een grotere screenshot :?
offtopic:
Het is inderdaad gewoon een link en die opent ie als je hem in de address bar dropt.

Wel mag gezegd worden dat 110k aan de grote kant is voor het plaatje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True