Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Bron: HardOCP

De heren van HardOCP hebben een exemplaar van de langverwachte Phantom-spelcomputer weten te bemachtigen en hebben deze stevig aan de tand gevoeld. Het is een exemplaar uit de eerste generatie prototypes. Infinium Labs is ondertussen bezig met de derde generatie Phantoms, dus het testexemplaar is eigenlijk niet meer te vergelijken met de nieuwste machines. Toch geeft het apparaat wel een indruk van de strategie die Infinium Labs volgt bij het ontwikkelen van de spelcomputer. Het eerste dat opvalt is dat de Phantom erg groot is. Hij is net iets kleiner dan een gemiddelde ATX-kast. Als de kunststofkap verwijderd wordt, blijkt dat het ook eigenlijk een gewone ATX-kast is.

De Phantom zonder kap
De Phantom zonder kap

De Phantom is ruim voorzien van aansluitmogelijkheden. Aan de achterkant is ruimte voor drie verschillende videoaansluitingen, analoge en digitale audioaansluitingen, een telefoon-, 100Mbit-, ADSL- en kabelmodemaansluiting, een FireWire-poort en vier USB 2.0-poorten. Als de spelcomputer open geschroefd wordt, blijkt echter dat het grootste deel van deze aansluitingen aan de binnenkant helemaal niet aangesloten zijn. De processor in dit systeem is een normale Pentium 4 van Intel. Het moederbord is ook niet erg speciaal. Het Intel Desktop 865Perl-moederbord is namelijk ook gewoon te koop in de winkel. Verder is er nog 512MB geheugen aanwezig en een 80GB-hardeschijf.

De binnenkant van de Phantom
De binnenkant van de Phantom

De gebruikte videokaart is een Geforce FX 5600 met een speciaal verloopsnoer voor de aansluitingen aan de achterkant. De 100Mbit-netwerkmogelijkheden worden verzorgd door een Realtek-netwerkkaartje, voor de overige netwerkaansluitingen is nog geen hardware aanwezig. Het is dus duidelijk dat het hier om een heel vroeg prototype gaat. Het is de heren ook niet gelukt om de spelcomputer aan de praat te krijgen. De tweede generatie systemen verschilt niet veel van dit exemplaar. Het grote verschil is dat er dan een Athlon XP wordt gebruikt in combinatie met een nForce2-chipset. De hardwarekant van de Phantom is dus nog niet erg spectaculair.

Aansluitingen achterop de Phantom
De aansluitingen achterop de Phantom

Een ontwikkeling waar de reviewer wel naar uitkijkt is het downloadsysteem voor de te spelen spellen. Het is de bedoeling dat eerst de basis van het spel gedownload wordt met bijvoorbeeld het eerste level zodat vrij snel begonnen kan worden met spelen. Tijdens het spelen gaat de computer verder met het downloaden van de rest van het spel. Er is tot nu toe echter nog niets naar buiten gekomen over de implementatie van deze mogelijkheid. Ook is er nog niet bekend welke games eventueel via dit systeem verspreid zullen worden. Aan de hand van dit prototype kan nog weinig over de uiteindelijke Phantom gezegd worden. Het lijkt er voorlopig op dat het gebrek aan highend-hardware goedgemaakt moet gaan worden door een goedwerkend en uitgebreid downloadsysteem, zodat je niet meer naar de winkel hoeft voor spellen, of een erg gunstige prijs.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

niet alleen is de HW dus niet echt een concurent voor bestaande console's, ook de support van game fabrikanten, en het ontbreken van een "grote" naam erachter kan nog wel eens dikke roet in het eten gooien

De download optie is leuk bedacht, maar verre van noodzakelijk, zie het succes van reeds bestaande consoles..
De hardware is *ontzettend* veel sneller dan andere consoles, en dus wel degelijk een concurrent. De Xbox heeft een proc die het midden houdt tussen een Celeron en P3 733, en een custom videochip van het nivo GF2 GTS. De hier voorgestelde hardware is al zo een factor 4 verder geavanceerd, en zal eerder vergeleken moeten worden met Xbox2 & PS3. Ook kwa releasedate wschl, dus dat is weer een minount :)
Yeah right, de FX5600 stukken sneller dan de XBOX en op het niveau van PS3 en XBOX2. En dat nog wel met 2x2 pixelpipelines i.p.v. de 2x4 van de XBOX. Je weet dus daadwerkelijk gewoon niet waarover je praat. Meestal is het dan beter om gewoon je mond te houden.
De grap is dat niemand nog weet welke hardware er daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Dit soort eerste generatie prototypes zijn meestal niets meer dan een "proof of concept" en een basis om de software voor de console op te ontwikkelen (niet de games maar de software die de games download en beheert)

In het artikel staat bv dat de processor in de tweede generatie opeens een AMD is geworden. Als er dus extra snelheid nodig is kan men zolang men nog met prototypes bezig is (en geen custom chips gebruikt) nog eenvoudig van hardwarespecs wisselen.
Al stoppen ze de snelste Geforce of Radeon er in, de eerst volgende Consoles zijn ongeveer 3x zo snel als de huidige pc's van dat moment. Dit puur en alleen vanwege de optimale architectuur.
Het is onmogelijk met standaard onderdelen een console te evenaren. Stom dat ze daar de moeite nog voor nemen.
Dat is onzin.

Vertel jij nou maar eens waarom die consoles volgens jou zoveel sneller zijn. Een Xbox wijkt amper af van een normale PC.

Maar een spelfabrikant kan speciaal voor een Xbox optimaliseren, maar kan nooit optimaliseren voor een specifieke PC configuratie. DAT is het enige voordeel van een console. En als je dat goed benut dan kan dat flink wat performance winst geven.
de Xbox heeft een aangepaste Geforce 3 aan boord geen 2 ;)
De download optie is leuk bedacht, maar verre van noodzakelijk, zie het succes van reeds bestaande consoles.
Sorry, maar dit is wel een beetje een domme opmerking. Juist als je naar de huidige consoles kijkt weet je niets over het mogelijke succes van downloadbare games, omdat het nog nooit eerder is geprobeerd. Wie weet blaast de Phantom alle concurrentie weg omdat 98% van de gamers juist zat is van het daar de winkel gaan om spellen te halen, maar moeten ze nu nog wel omdat er geen alternatief is. Ik verwacht niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar ik zie hier zeker mogelijkheden in. Als is het alleen maar omdat de games gewoon de helft goedkoper worden vanwege de besparingen op de logistiek. Wanneer je nu namelijk een game van Eur 50 koopt, gaat hiervan zo'n Eur 6 rechtstreeks naar de winkelier, zo'n Eur 2 naar de groothandel, een paar euro's naar de distributeur, de uitgever, etc. Het kost gewoon veel om de discs ergens te laten persen, ergens anders de boekjes en hoesjes te laten printen, etc. Logistiek en grondstoffen zijn gewoon duur, en met de technologie van deze tijd is downloaden een zeer goed alternatief.
De logistiek (winkels, vrachtwagens, distributeurs enz) mag dan wel duur zijn. De grondstoffen zijn dat dus duidelijk niet. Een dvd in een doos met handleiding hoeft niet meer dan een paar euro te kosten. Hangt natuurlijk wel een beetje af van de hoeveelheid dozen die je laat maken.

Echter het ontwikkelen van een computerspel kost tegenwoordig zo tussen de $ 1.000.000 en $ 5.000.000 dus er moeten een hoop spellen verkocht worden om winstgevend te zijn.

Dus downloadable games zullen goedkoper zijn dan games in de winkel. Ik betwijfel echter of ze 50% goedkoper zullen zijn en denk dat veel mensen toch graag een doos en handleiding willen hebben
Als dit wat goedkoop wordt, dan zie ik meer van deze dingen gebruikt worden als server dan als gameconsole.

Dit IS gewoon een pc, en dan nog wel een die superieur is aan de Xbox.

Lijkt me ook leuk om een home-entertainment system van te maken.
Het grappige is dus dat je alles wat erin zit makkelijk kunt kopen en dat er ook een port is/komt (beta geloof ik?) van xbox media center voor de pc... :Y)

Het ziet er eigenlijk uit als niets speciaals, en nog veels te groot voor een console als het dat ooit wordt.
en andersom; als hij duur word; zet je gewoon een doe het zelf phantom in elkaar :) (koop je gewoon dezelfde hardware los en bou je daar je phantom van)
Lijkt me ook leuk om een home-entertainment system van te maken.
Lijkt me ook leuk om Linux op te installeren om een server van te maken.

Stop je die GF FX in je desktop, en je ouwe 16Mb videokaart in de server :P Owja, en vergeet al die losse aansluitingen niet aan te sluiten :S
Toen ik het bovenste plaatje zag, zag ik er al geen console in, maar een pc...
Voor een console heb je ook niet echt 'highend' hardware nodig. Als spellen net als op de PS2, Xbox en GC zo worden gemaakt dat het alles van de hardware benut heb je echt niet zoveel nodig. Veel mensen vergissen zich daar helaas nog in.

Pc's moeten veel software kunnen draaien die voor oneindig veel configuraties is gemaakt.
Consoles hoeven alleen speciaal voor hun gemaakte spellen te draaien.
Dit artikel is wel schitterend, probeer maar eens een paar pagina's vol te schrijven over een pc die alleen maar draait en niks doet. Die je nog openschroeft ook.
Dit is lachen met de mensen, hoe willen die een kabel en adsl modem daarin integreren, Ok, het is mooi, maar ongeveer iedereen die online wilt gamen zal al een internet connectie hebben. Enige mogelijkheid is dat ze deze console zullen aanbieden samen met een internet abbo.
Na dit artikel is het nog duidelijker dan ooit dat het vaporware is.
Ik kan ook mooi omhulsel maken voor een klein kastje, beetje hardware in proppen, lichtje derin, en hupsa laat de investeerders maar komen, ik boek ondertussen mijn reis wel...
Er staat op [H]ocp ook nog een topic over de makers van deze, zeer professionele (ahum) console, ze zijn door infinium labs ook aangeklaagd aan de hand van dat bericht
Korte samenvatting:

De CEO is al ceo geweest bij meerdere bedrijven, die allemaal over de kop zijn.

Het adres waar ze gevestigds zijn staat zo goed als leeg

enz.

IK zou er mijn geld niet aan uit geven
Hoezo geen high-end hardware? Wat hier in zit is volgens mij 3x zosnel als wat bijv. in een xbox zit. Lijkt me snel zat voor een console waar spelletjes toch niet boven de 640x480 gedraait hoeven te worden.
Ik snap het niet, die eigenaar staat bekend om fraude praktijken en sinds begin zijn er al tonnen geinvesteerd en niet terug gekomen. En nog steeds, zelfs als het gewoon een PC blijkt te zijn met beetje gemodde rommel erin, blijven er nieuws artiekeltjes komen en blijft men gewoon hierop investeren. Kom op! Grow up and shape up, dit is puur een scam, die gast zit sigaartje te snikken op hawai van het geld van een pc die zogenaamd al jaren in ontwikkeling is, maar bij dell.nl te koop is. Sorry voor deze rant, maar het is gewoon een scam.
Zelf heb ik ook niet al te veel vertrouwen in dit project, maar wat jij zegt is toch wel erg kort door de bocht.

Vanaf het begin af aan was het bekend dat het op PC hardware zou gaan draaien dus dat je nu een PC als prototype ziet is vrij logisch. De kracht (zo die er al is) van dit project zit hem in de manier van softwaredistributie. Het kan best zijn dat men al vrij lang bezig is met het ontwikkelen van de benodigde software om downloadable games mogelijk te maken en het concept bij bedrijven als EA aan de man te brengen.

Van dit project is dus de hardware het minst relevant en dus is dit (nietszeggende) artikel een beetje overbodig. Maar dat (hoeft) nog zeker niet te betekenen dat dit project kansloos is. Mijn geld zou ik er niet insteken maar ik heb mij wel meer vergist.
niet veel vertrouwen? helememaal geen vertrouwen!
Dit wordt gewoon nix, heel simpel ;)
Iemand die een beetje kan denken weet dat iets dergelijks geen console kan worden, het is ook geen console.
Ze hadden je net zogoed een shuttle barebone voor kunnen schotelen.
Ik denk dat dit vooral voor diegenen bedoelt is die inmiddels denken dat een xbox een pc is, en je met een gewone pc dus een console kunt maken. Echt TE stupide voor woorden. Leuk dat soort gasten, vermaak in de tent :)
Maar in een Xbox zit dedicated hardware met een eigen OS waardoor de spellen beter te optimaliseren zijn.

Dit zal meer een standaard PC opzet kennen en zullen de spellen ook minder dedicated geschreven zijn.
spellen worden geoptimaliseerd daar waar de grootste markt voor is. maw de huis-computer. gevolg is dat voor de phantom de spellen ook zeer vergelijkbaar zullen zijn aangezien dit vrij standaard is qua hardware. verder is de xbox ook qua hardware niets bijzonders. enigste verschil is dat het OS het vrijwel onmogelijk maakt om er iets anders op te draaien dan xbox rommel. ik zie dan ook meer zin in de phantom dan in een xbox. zeker voor een doorsnee fam. die de kids een leuk cadeau'tje willen doen
wat ik me afvraag is hoe men nou zeker ervan wilt zijn dat je ook spelletjes gaat kopen. ik heb begrepen dat je phantom voor een relatief heel lage prijs kunt krijgen omdat het merendeel van de winst uit spellen moeten komen. maar als ik dit zie zie ik dus echt wel een potentiele render-farm voor een heel lage prijs.
Kom nou zeg, we mogen inmiddels toch wel weten dat de XboX niet zomaar een soort van PC is, de hele manier van communicatie loopt geheel anders dan dat van een simpele PC. Een PC is gewoon traag, thats it. Het is gewoon geen machine om optimaal games op te spelen.
Kijk maar eens naar al die oude arcadehal hardware. Alles is op 1 bord gekwakt, dikke RISC processors op relatief lage snelheden, en kan als een razende communiceren. Die Spellen lagen ook altijd al ver voor op de PC spellen. Helemaal als het gaat om framerate en stabiliteit.
Probeer jij maar eens de performance van een XboX te evenaren met een Celeron 733 P3 PC met 64mb geheugen. Heel jammer dat je dan geen XboX spel kan draaien op die PC, maar probeer maar es een PC spel te vinden die op grafisch gebied en kwa graphics en framerate te vergelijken zijn. Die Celeron PC is dan ineens een super trage bak, reken maar. Windows draait niet eens lekker met die 64mb :)

Dit Phantom systeem zoals hier afgebeeld staat met die standaard PC onderdelen mag je dus echt een PC noemen! meer is het niet. Puur de software die het 'console' idee voor zijn rekening neemt. Onzinconsole dus. Als Mediacenter misschien handig, maar games?, neh variabele framerates, slechte framesync, verre van optimaal en dus gewoon slordig.

De XboX is echt een console, die toevallig gebruik maakt van wat hardware die PC gebruikers ook kennen. Dit maakt het geen PC. Hoewel sommigen echt denken dat ze het gewoon na kunnen maken met hun eigen hardware, bullcrap. Dat zullen deze gasten van die Phantom ook wel gedacht hebben.

De echte console-man is SEGA, en zelfs SEGA gebruikt het XBOX systeem om hun spellen te draaien. kijk voor de grap maar eens hier:

http://www.system16.com/sega/

En bekijk het Chihiro systeem eens, dan zie je dat Outrun2 ook al een jaar bestaat voor de XboX.
Deze soort XboX maakt gebruik van SEGA GD-ROM's en het geheugen is ook nog eens upgradable!
En je ziet gelijk dat als je Outrun2 zonder enige laadtijden wilt kunnen gamen je eigenlijk een xbox met 512mb moet hebben :)

De XboX is dan toevallig ingezet als arcadehal machine in dit geval, maar veelal werd de hardware die gebruikt werd voor arcadehal spellen omgetoverd tot een console. Zo zijn heel veel sega home-consoles gewoon cheap-ass versies van het arcadehal systeem die doorgaans onbetaalbaar zijn.

In elk geval, als je zo al die systemen bekijkt door de jaren heen ga je wel snappen hoe veel meer potentieel een dedicated systeem heeft op gebied van games, en de Phantom heeft dat gewoon NIET :)
er mogen dan veel PC's zijn, de PC's lijken te weinig op elkaar om voor te optimaliseren, er moet namelijk rekeing gehouden worden met verschillende chipsets, procesoren, geluids chips, videochips geheugen snelheden en hoeveelheden etc, etc. op dit gebeid valt er voor consoles een hele hoop meer te optimaliseren, je kan namelijk alles zo schrijven dat het optimaal werkt op een Celereon 733 met een speciaal ontworpen chipset/video/sound (XBOX) je hoeft geen rekeing te houden met de mogelijkheid dat hier iets aan zou veranderen.

Een recente ontwikkeling ziet wel optimalisaties voor PC, kijk naar DOOM3 en Half Life 2, bijden geoptimaliseerd voor een bepaalde video chip, en je ziet al dat dat geen goeie ontwikkeling is.
De vraag blijft in hoeverre DOOM 3 en Half Life 2 geoptimaliseerd zijn hoor, nVidia heeft altijd stukken beter gepresteerd in OpenGL, en heeft bij Doom 3 een geoptimaliseerd pad gekregen omdat de FX reeks zo brak presteerd, van Half Life 2 weten we nog niet veel, behalve dat t op Radeon 9*** beter presteerde dan op de FX serie... wat je wel meer zag bij Dx9 spellen...

Verder heb je wel gelijk over het optimaliseren, dit gebeurt bijna nooit voor de PC omdat het gewoon veels te veel werk is, bij een console weten ze de precieze specificaties, en kunnen ze de spellen dus zo maken dat het perfect gebruik maakt van de beschikbare prestaties, daar komt nog bij dat console hardware dedicated is en in principe niet echt een OS heeft dat de helft van de systeemprestaties opslurpt.
spellen worden geoptimaliseerd daar waar de grootste markt voor is. maw de huis-computer.
In principe is dit dus niet waar. Spellen worden geoptimaliseerd voor het platform waar het meeste te verdienen is. Er zijn veel meer PCs maar het aantal verkochte spellen per PC is veel lager dan het aantal verkochte spellen per spelcomputer. Vandaar dat er vele spellen zijn die specifiek voor de XBox, PS2 ontwikkeld zijn.
Check "Triforce" Wat eigenlijk een GameCube op steroide loopt. (die ook wordt gebruikt door Namco en Nintendo dus)

Sega's eigen platform is nog altijd de NAOMI niet de andere

Waarom gebruiken ze dezelfde architectuur? Omdat het veel makkelijker is om die spellen van een Triforce naar GameCube te halen en Chihiro naar XBOX zodat ze minder geld hoeven uit tegeven voor spellen op de console (om ze om te zetten)
En jij wil zeggen? Gezien de Phantom ook identiek aan een andere Phantom zal zijn, zelfde processor, chipset, videokaart, geheugen etc. En daar de spellen ook speciaal voor de Phantom gemaakt zullen/zouden moeten worden kun je het echt wel als dedicated hardware zien en kan er dus, in tegenstelling tot de normale PC, wel geoptimaliseerd gaan worden!
Jah die gasten pakken het heel slim aan.
Dan denk je waar is SEGA vandaag de dag gebleven... nou die is nog altijd behoorlijk goed bezig :)
Maarjah, die nieuwe arcade-equipment zie je in Nederland volgens mij nergens! Japan staat er vast vol van :D
Die Naomi 3 zal ook wel een bruut apparaat worden.

Die Hyper-Gamecube is inderdaad ook leuk :)
Dedicated hardware, m'n reet. Een Celeron 733 en 64MB SDR geheugen, als ik me niet vergis. Alleen de videochip is een mengelmoes van een GF3 en GF4, voor de rest het is een vrij standaard ding, die xbox. Het OS is ook een uitgeklede windows 2000.

Je bent waarschijnlijk in de war met PS2 en NGC, die wel "dedicated" hardware hebben, alsmede de andere Sony en Nintendo computertjes.
Wat is in hemelsnaam "dedicated hardware"? Een Celeron en een nVidea chipset? Dan heb ik ook "dedicated hardware" in mijn desktop PC.

En als Windows XP Embedded variant (wat eigenlijk ook gewoon op de XBox draait) als "eigen OS" telt, dan heeft Phantom dus ook z'n "eigen OS".
Als ze nou eens wat hogere resolutie gebruiken voor de games dan kunnen ze ook wat meer vaart zetten in de Video capaciteit .

640x480 vind ik zelf niet zo lekker beeld naja op je tv kun je niks anders .......

Of ze moeten maar eens een uitgang erook op maken voor een pc monitor.... / Beamer
Lekker van HardOCP... eerst maanden schreeuwen dat de Phantom vaporware is en nu hebben ze een prototype in huis... foutje? :Y)

Verder laat de Phantom weinig van zich horen, we wachten er al jaren op...
Aansluitingen die helemaal niet aangesloten zijn?
Een spelcomputer die ze niet aan de praat kunnen krijgen?
Een downloadsysteem dat veel belooft maar nog steeds niet bestaat?

Knul, dit is nog steeds vaporware.
Lees het artikel maar en bekijk de plaatjes. Het ziet er echt uit als een doe het zelf knip en plak werkje. De meeste connectoren aan de achterkant zijn nergens op aangesloten.
LOL dit is eigenlijk best wel leuk.. Gewoon een pc met daarin een proggie die bep. spellen kan draaien... Als je beetje slim bent neem je dat proggie gewoon over en kan je het op je eigen pc draaien?? (soort van emulator, maar dat is precies wat die phantom ook doet toch...)
Het is in feite ook een computer omdat je er ook een muis en toetsenbord bij krijgt...
http://www.phantom.net/graphics/productsshot02.jpg


btw check ook hun site www.phantom.net daar kan je ook een video zien enzo... (kost 199 dollar)
hier komen al binnen een maand werkende emulators voor uit, dat kun je nou al zien aan de hardware setup. ik denk dan niet dat mensen met een pc dat ding nog gaan kopen. die laten gewoon hun bestaande pc die games downloaden :P
en die phantom bakkies zelf kun je ook leuke dingen mee doen. eerst de HD formatteren, dan kun je daarna zelf kiezen wat je er mee doet :P
De grap is dat je voor het spelen toch een abbonement nodig hebt. In oude nieuwsberichten stond dat ze de hardware ongeveer weg wilden geven bij een abbonement zoals de telefoonmaatschappijen ook doen. In dat geval is het niet echt zinvol om je eigen PC te gaan hacken.
Opzich nix mis mee dat ze beschikbare hardware gebruiken, zolang ze maar flink geoptimaliseerde software gebruiken die het uiterste eruit perst.

opzich vind ik het wel een intresant apparaat. Ingebouwde DSL en Kabel moden zijn overbodig, simpel netwerkkaart is al genoeg om het aparaat in een netwerk te hangen, de andere aansluitingen op de achter kant zijn wel intressant.

Als ze nou er voor zorgen dat het ding spellen op HDTV i1080 beetje fatsoenlijk kan spelen, zeer redelijk geprijst is en ervoor zorgen dat er veel titels makkelijk te downloaden zijn, dan wil ik wel zo'n aparaat.

De nadruk ligt dus op goede software en goede services.

Ik zet wel vraagtekens bij de services. Neem steam als voorbeeld, leuk voorbeeld maar technische gezien is het moeilijk haalbaar. Infinity zal er voor moeten zorgen dat ze flink wat servers met dikke pijpen op alle continenten hebben om ervoor te zorgen dat iedereen snel en zonder frustatie spellen kan downen.

Verder vraag ik me af wat eigenlijk het nut is van zo'n aparaat. Tenzij ze exclusive titels hebben en een zeer redelijke prijs kun je net zo goed je PC gebruiken.

Eens kijken waar het schip strand.
tsja moet je eerst in Nederland een TV zien te vinden die HDTV i1080 ondersteund... HDTV is in Nederland nog steeds niet relevant.
Yippie.. een andere barebone systeempje :D

Maar ja "of the shelf" componenten zijn goedkoper dan wanneer je alles op maat maakt.

Hoewel ik het niet wens, denk ik dat deze systeem de weg van de 3DO, GP32 etc.. gaat volgen
de Famicom (NES) werd ook gemaakt van "off the shelf" componenten... en kijk wat dat teweeg heeft gebracht, al zie ik dat nu niet gebeuren...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True