Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties
Submitter: Gaming247

Ontwikkelaar 3dRealms is van plan om 'Duke Nukem Forever' nog dit jaar af te ronden, waarmee een einde zou komen aan elf jaar ontwikkeling. Hoogstwaarschijnlijk komt de game ook uit op de PS3 en de Xbox 360.

Nadat 3dRealms half december vorig jaar een teaser vrijgaf van Duke Nukem Forever, had scepsis de overhand: menig gamer gelooft pas dat de veelvuldige Vaporware Award-winnaar daadwerkelijk zal verschijnen 'when it's done'. Scott Miller, president van 3dRealms, maakte woensdag desondanks bekend dat zijn bedrijf er naar streeft om de shooter nog dit jaar gereed te krijgen. Door schade en schande wijs geworden, hield hij een slag om de arm: "Om eerlijk te zijn zouden we het doel met een maand of twee kunnen missen, maar ik ben ervan overtuigd dat we dit keer op schema zitten."

Dat het langverwachte spel naar de PS3 en de Xbox 360 komt wilde hij niet formeel bevestigen, maar dat versies voor de consoles in ontwikkeling zijn, lijkt haast wel zeker, getuige de opmerking dat het 'logisch is om de grote drie mee te pikken'. Verder bevestigde Miller de komst van Xbox Live Arcade-versie van Duke Nukem 3D, die onder andere online scoreoverzichten en multiplayermogelijkheden, waaronder een co-opmodus, zal meekrijgen.

Duke Nukem Forever teaser screenshot

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (108)

1 2 3 ... 6
Beter een update maken crew.
I'd like to address the article the Dallas Business Journal put up today.
In what appears to be an unfortunate turn of events, there seems to have been some confusion between what was 'off the record' and what was not. I suppose we're used to dealing with gaming press and not mainstream press. Lesson learned.

While we have internal targets, dates and goals, like every developer, we are not ready to share them. What's amazing about this is that the DBJ must have assumed that we'd actually announce a date to them, and not gaming press, and that even in the light of Scott's quote of "We can't make an official announcement.", the DBJ effectively did that. Lesson learned.

The release date is still 'when it's done', and will be until the appropriate moment. Platforms have not been finalized or announced. You can rest assured that we are moving toward a goal and that the recently released teaser trailer is the start of that process and seeing more of the game, sooner than later.

We apologize to gamers and websites everywhere for this series of events. Sometimes, you can be too trusting of people and assume things that come back to bite you. Lesson learned.
Duke Nukem heeft toch wel een heel aparte boter-op-je-hoofd betekenis gegeven aan de onsterfelijke zin: "What are You waiting for? Christmas?" :+

Volgens mij zal een (let op: geen "de" haha) daadwerkelijke release zoveel gratis aandacht krijgen dat reclamekosten beperkt gehouden kunnen worden 8-) en gezien de bijna cult-status zal de verkoop ook wel gegarandeerd zijn, of t nu een mooie opvolger is of niet - dit wordt echt een hebbedingetje - lolz- ik ga m zeker kopen (als ik dan nog leef)
Helaas, het is niet definitief:

Kijk maar naar de Frontpage van 3dRealms

http://www.3drealms.com/

wel apart dat dit dus zelfs is opgepakt door nederlandse media (nu.nl, etc)
Er staat een pagina verder wel een aankondiging voor 2009, maar hoe serieus je dat moet nemen?

Ze hebben ook veel oude games op de website staan (sommige vrijgegeven en andere niet) , toch wel grappig dat een game developer er ook meteen software heeft bij staan om het een en ander aan de praat te krijgen, wel een goede service tegenover hun klanten.

edit: Oeps..

[Reactie gewijzigd door Vredeveld op 7 februari 2008 10:11]

Ah dus nog dit jaar kunnen we Sint Juttemis op de kalender bij gaan schrijven?

Wat ik mij afvraag... als de ontwikkeling zo lang duurt van een spel, hoe vaak zouden ze dingen dan weer opnieuw gedaan hebben, omdat de hardware weer meer kan?
Dat plaatje, had bijvoorbeeld in '97 op een Pentium200 met een Voodoo Rush kaart nooit gekund, tenzij het een stistaand plaatje was ;)
nou moet je net geen voodoo als voorbeeld noemen, want die kaarten waren hun tijd ver vooruit natuurlijk. Op wat geavanceerde lighting effecten na denk ik dat je met een 3dfx kaartje best een aardig eind had kunnen komen.

Neemt natuurlijk inderdaad niet weg dat er heel veel code tien keer opnieuw is geschreven door de nieuwe mogelijkheden van de hardware en nieuwe nuttige api's binnen windows. Ik denk dat de ontwikkeling zo lang heeft geduurd omdat ze gewoon al die tijd een te mooie game wilden leveren wat met de techniek van die tijd moeilijk of lastiger te realiseren viel. Dat resulteerde in veel vallen en opstaan, maar nu is (blijkbaar) eindelijk voldoende techniek aanwezig om datgene te maken waarmee de ontwerpers al die tijd al in hun hoofd rondliepen. Ik denk dat het wel van een release zal komen :)

[Reactie gewijzigd door jwbagger op 7 februari 2008 09:04]

Men is meerdere malen opnieuw begonnen. Op het artikel in wikipedia kan je bijvoorbeeld een screenshot vinden uit 1999 en op het net zwerven ook nog trailers rond van E3 enkele jaren terug.

Men is begonnen op de Q3 engine, in 1999 zijn ze overgestapt op de Unreal engine. Dit zou een vertraging van max. 6 weken meebrengen omdat men de content kon behouden. In 2002 is men dan begonnen met het bouwen van een eigen enginen en daarbij is 95% van het werk dat tot dan toe gedaan werd weggesmeten.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 7 februari 2008 11:42]

Ze zijn begonnen met de Quake 2 Engine (id Tech 2) welke helemaal omgebouwd was (Goed te zien in de trailer van 1999 & 2001). Daarna zijn ze overgestapt op de Unreal Engine (waarschijnlijk die van UT) en daar zijn ze gebleven.
Ze gebruiken nog steeds de Unreal engine alleen niks is zeker of dit de nieuwe Unreal 3 Engine is. Gezien de teaser trailer wel maar George laat daar niks over los totdat DNF gereleased is...
Meer info op de wikipedia..
Ik neem aan dat je zelf wel door hebt dat dat gewoon een still render is en geen in-game iets.
Dat plaatje bij het bericht is wel degelijk in game, het komt uit de trailer die laatst is vrijgegeven.
Oh nee oke dan is het goed. Trailers bevatten inderdaad áltijd live footage en nooit een computer gerenderd filmpje... o_O
Art Director Tramell Isaac gaf aan dat de eerste vrijgegeven trailer daadwerkelijk in-game was en een flinke boost gaf bij het team. De trailer was goed ontvangen en ook de meer kritische feedback waren goed zodat ze hier nog naar kunnen kijken.
en
Isaac wist verder te vertellen dat de Duke, zoals die in de trailer te zien is, er in-game exact hetzelfde uitziet. Het zou er zelfs nog beter uit kunnen zien als de game daadwerkelijk in de winkel ligt omdat er nog het een en ander aan de game bijgeschaafd gaat worden.
Lijken mij duidelijk genoeg.
en het is niet echt super
11 jaar ontwikkeling betekend niet dat ze 11 jaar bezig zijn met programmeren.
Misschien hebben ze de eerste 2 jaar gebruikt om characters op papier te zetten, een verhaallijn te maken, een omgeving te bedenken, een groffe lijn over wat er in het spel gaat gebeuren, waar het zich afspeelt etc.
Buiten dat geloof ik er ook niet echt zo in dat het een grafisch toppunt zal worden.
Boeiend dat het geen grafisch toppunt wordt. Zolang de over the top actie, humor en expliciet geweld en one liners in zitten in combinatie met een goede gameplay is het voor mij (en vele andere) al goed genoeg. Ik verkies gameplay altijd boven graphics.
Het gaat tenslotte om het plezier. Don't judge a book by it's cover.

Zelfde gezeik was ook al met Halo 3.....en nog steeds worden er 1,5 miljoen potjes per dag gespeeld online, ------>>> Gameplay!!!!! 8-)
Guys lees eerst eens wikipedia :) Ze zijn al 2x overgeschakeld qua engine hoor.

[Reactie gewijzigd door Beretta1979 op 7 februari 2008 13:28]

Fantastisch nieuws van de komst van Duke 3d op Xbox Live Arcade. Dit spel kan gewoon niet vervelen en is jaren na z'n release nog steeds een cult-spel!
Dit gelooft toch niemand meer.
In 1999!! al aangekondigd en zelfs screenshots: nieuws: Duke Nukem Forever screenshots
Te hopen dat ze sindsdien wel iets aan de engine hebben gedaan. ;)

Hier een nog wat recentere screenshot:
http://images.gameaholic.com/screenshots/duke/dnf1.jpg

Das niet bepaald nex gen :O
Geloof me, zo gaat het niet worden, ze hebben steeds de engine aangepast. In die 11 jaar is er wel wat gebeurd hoor.
lol.. dat artikel bevat smileys die verwijzen naar een server van de HKU waar femme destijds op school zat of niet?

nieuws: Duke Nukem Forever screenshots
Ik moet je zeggen dat ik meer uitkijk naar de XBL versie van DK3D dan dat ik geloof dat Forever daadwerkelijk dit jaar uitkomt. Ik bedoel, er zijn nog niet eens screenshots van de huidige versie uit, of een trailertje... nee de geloofwaardigheid over die game is bij mij al verdwenen.
Niet waar er is al een (wilaswaar korte) teaser trailer
http://www.gamez.nl/web/P...orever-Teaser-Trailer.htm

die stond trouwens hier op tweakers ook al geloof ik
Ik krijg alleen wel het gevoel dat na 11 jaar ontwikkeling het spel wellicht niet mee zou kunnen komen met de standaard die gezet is door de huidige next-gen games. Ik hoop dan dat de gameplay veel goed kan maken. Mja, eerst maar eens zien of het er überhaupt komt.
ja, want Crysis is echt het next-gen spel van de eeuw...
op wat verbeterde gfx en grotere levels na, heb ik de laatste 5 jaar weinig echt schokkende dingen gezien hoor
Toch is er een verandering in de beleving van shooters tegenwoordig. Kijk naar F.E.A.R., Bio-Shock, HL2, etc. Het is niet alleen meer dom schieten. Er zit meestal ook een goede verhaallijn in en het wordt op een dusdanig goede manier gebracht dat je veel meer het spel ingetrokken wordt. Dit betekend dus meer dan alleen maar grotere levels en verbeterde GFX.

Kijk naar Doom 3, leuk spel hoor maar het werd zo verschrikkelijk snel saai. En ik denk dat DNF hetzelfde lot beschoren is. Dom schieten daar zijn de meeste mensen tegenwoordig niet meer tevreden mee.
hangt er nog vanaf, als je constant op je kogels moet letten, als er geen secrets zijn, geen "heel coole" wapens en geluid, geen imposante tegenstanders, geen varieteit aan tegenstanders...

een domme shooter wordt door zoveel dingen leuk gemaakt, zo'n verhaallijn hoeft voor mij niet per se hoor, kijk naar quake 1, ongelooflijk goed spel dat me zelfs nu nog steeds een serieuze buzz geeft :)
Ze zijn een aantal keren echt compleet opnieuw begonnen met nieuwe engines enzo, dus het zal wel meevallen qua achterhaalde graphics.
'logisch is om de grote drie mee te pikken'.

Hmm de grote 3 meepikken, er dan even vanuitgaande dat orginele spel voor pc geplanned was wil dat dus ook Wii zeggen. Een beetje krom dus om op die uitspraak van hem te uiten dat PS3 en XB360 releases wss ook komen en dan geen woord te reppen over de Wii. Het is dus duidelijk dat het meer een gok en of logisch verband betreft.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 7 februari 2008 08:55]

ik denk dat de wii tekort komt voor dit spel op grafisch gebied.

verder had ik liever gezien dat het spel in eens zonder aankondiging in de schappen had gelegen. maar ja dit soort nieuws/geruchten zijn natuurlijk om de investeerders een hart onder de riem te steken.
Ahem.. Graphics kunnen altijd naar beneden worden bijgesteld ;)
Daarom denk ik dat het niet alleen de graphics is maar nog wel een aantal andere zaken.
3DRealms heeft gezegd dat ze hun spellen niet 'dommer' willen maken, of de graphics eenvoudiger, om een spel op een console uit te kunnen brengen.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True