3DRealms geeft daadwerkelijk teaser Duke Nukem Forever vrij

Meer dan tien jaar nadat 3DRealms aan de ontwikkeling van Duke Nukem Forever begon, heeft het bedrijf een teaser vrijgegeven met beelden uit het spel. Een volledige trailer zou niet lang op zich laten wachten.

Duke Nukem Forever is vooral beroemd, of berucht, vanwege het feit dat de ontwikkeling van het spel eindeloos lijkt te duren en menigeen gelooft dan ook niet dat de shooter ooit nog het levenslicht zal zien. Zo heeft het spel meerdere keren de Vapor-award van Wired gewonnen en werd de naam door gamers verbasterd tot 'ForNever', 'Forever Delayed', 'Whenever' en 'If Ever'. In 2003 riep Wired zelfs de Vaporware Lifetime Achievement Award in het leven voor DNF, die gameontwikkelaar 3DRealms in ontvangst nam met de woorden 'We zijn onmiskenbaar laat en dat weten we.' De stekker is echter nooit compleet uit het project getrokken en dinsdag was daar plotseling de aankondiging van George Broussard, drijvende kracht achter het spel, dat er woensdag een teaser online zou komen.

Het is niet de eerste keer dat de ontwikkelaar beelden toont van het spel, dus de video vormt geen garantie dat de introductie nabij is. In 2001 gaf 3DRealms al een trailer vrij met enkele minuten aan in-game beeldmateriaal. In de nu beschikbaar gestelde video zien we een gewichtheffende Duke en bijna een hele seconde aan in-game materiaal. Het meest schokkende aan de beelden is dan ook dat er daadwerkelijk materiaal blijkt te zijn. In een aanvullende reactie liet Broussard echter weten dat een volledige trailer niet lang op zich zal laten wachten. Een precieze datum gaf hij echter wijselijk niet en of het spel zelf op komst is evenmin, laat staan wanneer de sequel van Duke Nukem Forever gaat verschijnen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

19-12-2007 • 22:18

154

Submitter: Denzo

Lees meer

Reacties (154)

154
128
19
5
0
0
Wijzig sortering
Wat een gezeur hier zeg, Duke is voor de fun. :/
Voor de liefhebbers is er ook een HD versie. :Y)

http://www.gamershell.com/download_22476.shtml
minimum system requirements:
P1 166Mhz
32MB ram
4Mb Video
4x speed cdrom
Windows 95

(snel even uit de duim gezogen)

Dat zou prachtig wezen. Duke Nukem wil ik altijd nog wel eens spelen. En dan maakt het me echt niet uit hoe het eruit ziet als het maar leuk speelt:D En dat is toch het belangrijkste! Ik heb af en toe toch nog de neiging om een van de eerste duke nukems te spelen:D Maar kijk naar STALKER. Dat moest een supergame worden maar ik vind het eerlijk gezegd een afknapper. Nou hoop ik niet dat het met Duke Nukem ook het geval is (als hij ooit nog komt).

[Reactie gewijzigd door Sir.roYa op 29 juli 2024 11:09]

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

IK LACH ME KAPOT MAN!!!! zelfs dat was nog te snel hahaha

Duke nukem 3d: http://www.3drealms.com/duke3d/

486DX2/66 with 8 megabytes of memory and VGA graphics. We STRONGLY recommend a good Pentium with 16Mb of memory and PCI local bus video.

For the SVGA modes, a VESA compliant video card is required. Please see your video card's manual for info on how to find out if your card is VESA compliant. If yours is not VESA compliant, you will need to use a software driver to provide this compliance. We suggest a driver such as Display Doctor.

For game play, the following devices are optionally supported: Keyboard, Mouse, Joystick, Gravis Gamepad.

The following sound cards/devices are optionally supported for music: Gravis UltraSound, Sound Blaster (all of them), SoundMan16, Pro Audio Spectrum, SoundScape, Waveblaster, Sound Canvas, Adlib, and General MIDI.

The following sound cards/devices are optionally supported for sound effects: Sound Blaster (all of them), Gravis UltraSound, SoundMan16, Pro Audio Spectrum, SoundScape,

Disney/Tandy Sound Sources.

There is no support for the PC Speaker.

Duke Nukem 3D is a DOS game

[Reactie gewijzigd door MasQQ op 29 juli 2024 11:09]

Anoniem: 170345 20 december 2007 13:04
Die trailer van 2001 is echt vet; hopelijk heeft het spel nog steeds zoveel afwisseling.
http://www.youtube.com/watch?v=YQly_BhOKuU
Moet zeggen dat ik nog niet onder de indruk ben van dat filmpje. In 10 jaar kun je toch aardig de tijd genomen hebben om wat te renderen. Het zegt niets over het spel zelf of over hoe het eruit komt te zien, en ik verwacht eerlijk gezegd toch heel wat van een game die 10 jaar in ontwikkeling is geweest.

Dus ben benieuwd of er binnenkort daadwerkelijk wat gaat komen, of dat het meer een stunt is geweest om aandacht op het bedrijf te vestigen.
Dit lijkt er eigenlijk op dat het filmpje helemaal realtime gerenderd is, dat is tegenwoordig best hip als je een beetje fijne graphics uit je engine weet te persen.
Omdat het een filmpje is is het onmogelijk om te bepalen of het voorgerenderd is of dat het realtime gerenderd is.

Speculeren daarover gaat dan ook geen zin hebben. De graphics van de anderhalve seconde zagen er wat mij betreft niet super uit.

Destijds met DN3D waren de graphics niet baan brekend, maar toch wel zeer strak te noemen. De gameplay was ubervet.
Tegenwoordig echter is het genre best wel flink uitgebuit en zijn er zoveel shooters, dat je wel _echt_ iets goed moet neerzetten wil het weer zo`n hit worden als destijds. Crysis doet het puur om de GFX, gameplay is ok, maar erg kort. COD4 is super vet. Wat heeft deze game te bieden boven die games?

Sidenote: Stel dat ze van de 10 jaar 3 jaar actief hebben ontwikkeld, elke keer dat ze opnieuw beginnen moeten ze weer een nieuwe engine bakken/kopen/huren.

Nu ik er zo over nadenk, het kan best wel eens serieus zijn nu. Was het niet een jaar geleden ongeveer dat 3D Realms in hun financiel jaar overizcht een dik geld bedrag had uitgegeven aan een game engine voor DNF?! nieuws: 'Duke Nukem Forever mogelijk dit jaar klaar' Gevonden, staat ook in gerelateerde links

[Reactie gewijzigd door siepeltjuh op 29 juli 2024 11:09]

Wat deze game te bieden heeft boven die games is Duke Nukem.
Simpel als dat.


Ben ook erg blij om de oude voice actor weer te horen. Die goede oude Duke stem is toch uniek.

Kga even wat aarsch schoppen en kauwgom kauwen. Fok, kauwgom op.
Das trouwens wel een aardige quote uit They Live.
Net zoals het al bekende "I have come here to chew bubblegum and kick ass, and I'm all out of bubble gum." :)

They Live is cult.
Het zal inderdaad zo zijn dat dit een aardige shooter gaat worden, met vooral veel humor. Als 3d realms het nu goed aanpakt kunnen ze het spel enorm hypen en er heel veel exemplaren van verkopen. Iedere gamer die Duke 3d heeft gespeeld moet dit filmpje toch wel wat doen, the duke is back ;)

I feel like drinkin' a gallon o' turpentine, and pissin' on a brush fire...
Het filmpje niet; de animaties en effecten en dergelijke lijken gewoon Bink movie filmpjes (.bak als ik het goed heb), van een aantal jaar terug zelfs. Moderne (real-time) technieken kun je nog steeds wel onderscheiden van de huidige next-gen filmpjes. Is wat anders met close-up stills, maar ja.
<zever>.bak is in de regel voor backupfiles, .bik voor bink
</zever>
Voor de rest heb je gelijk :+
De verwachtingen gaan uiteraard heel hoog zijn (als het spel uberhaubpt wel uitkomt). Maar 10 jaar aan een spel werken zegt in mijn ogen niet al teveel. In 10 jaar is er enorm veel veranderd. Dus het kan zijn dat ze afgelopen jaar 'volledig' opnieuw begonnen zijn, nieuwe grafische engine enzo. Hierdoor is de kans dus nog altijd groot dat het spel niet helemaal af is.
Ze zijn er echt geen 10 jaar mee bezig geweest, tenzij men dit als hobby doet, kost het een bedrijf veel teveel. Men ziet er blijkbaar gewoon weer brood in, men begint van voren af aan met een standaard engine. Eerlijk gezegd vind ik spelen nog steeds vaak tegenvallen en is het slechts bij uitzondering erg goed, dus zoveel hoop heb ik niet. Het zal wel meer...mwoa, wel geinig worden. Ben benieuwd.
In die 10 jaar zijn ze gewoon meerdere malen opnieuw begonnen en kwamen steeds op niets uit, of het ging te traag. Het project is merendeel van de tijd op Hold gezet dus het is niet zo raar dat ze er zolang over gedaan hebben.

Overigens, als ik naar de "ingame" shots kijk, krijg ik het idee dat ze iD Tech4 hebben gebruikt(doom3 engine). Dat zou ook erg logisch zijn want die heeft 3DRealms ook gebruikt om Prey te maken.
Ze zijn in het "begin" al een paar keer overnieuw begonnen, van de Quake 2 naar de UT engine, en toen nog een keer.
Volgens mij begrijp jij de essentie van game development niet.

Mooie graphics kan ieder willekeurig studio maken.

Kunst is juist dat je dit doet met zo laag mogelijke systeem eisen, daarnaast is 3Drealms juist een bedrijf die zich meer richt op gameplay en interactiviteit met de omgeving.

En 3Drealms kennende zullen ze geen game uitbrengen dat kwa gameplay niet "perfect" is
Dat kan je eigenlijk niet zeggen nu.
Meer dan tien jaar geleden waren games niet zo breed en uitgebreid als ze nu kunnen zijn.
Toen waren er nog maar twee verschillende videokaarten, toen had je geluid of je had 't niet, er was geen DirectX, of tenminste geen fatsoenlijke, toen had je OpenGL, 16 bit kleurtjes, mono geluid, dat was vooral toetsenbord besturing en er bestonden geen shaders, Lighting, bump maps en high resolution textures.

Er nogal niets veranderd de afgelopen tien jaar.

Dus zeggen dat 3D Realms geen niet-perfecte games wilt uitbrengen, dat is misschien een ideaal, maar geen vanzelfsprekend feit.
10 jaar geleden was er al een prima fatsoenlijke DirectX; en bovendien, je noemt OpenGL alsof het iets slechts is? :?
OpenGL is nog steeds veelgebruikt, cross-platform en veel sneller met ondersteuning van nieuwe technieken omdat het eenvoudig uitbreidbaar is door graka-bakkers itt DirectX.
veel sneller uitbreidbaar? Huh?

Volgens mij zijn we echt pas toe aan Open_GL3, terwijl DX al op 10.1 zit.

DX veranderd veel vaker en sneller.

Verder worden de echte graphics natuurlijk gedaan in GLSL (of HLSL) dus zolang de Shaders maar verder gaan kom je een heel eind imho :).
Versienummering geeft niet zo bar veel prijs over de kwaliteit van iets, dus om daar nou iets op te baseren..

Verder heb je wel gelijk als het puur gaat om de library zelf, maar moet je er ook aan denken dat het DirectX team een onderdeel van Microsoft is en waarschijnlijk over meer geld (en misschien mankracht) beschikt dan de Khronos group die OpenGL tegenwoordig beheert.

Voor de rest zijn er de afgelopen jaren zo ongeveer veel (danwel alle) hardware features die in DirectX geimplementeerd zijn, door ATi/NVidia ook als extensies voor OpenGL uitgegeven (http://www.opengl.org/registry/) - en ja, daar vallen uiteraard ook weer de DX10 specifieke dingen (geometry shaders, integer textures, bitwise operations, etc. etc.) over waar tegenwoordig zo over gehyped wordt (http://developer.nvidia.com/object/nvidia_opengl_specs.html).

Dus om nou te zeggen dat OpenGL niet zo vaak verandert is niet helemaal eerlijk; dezelfde functionaliteit als het gaat om hardware is er altijd wel geweest.

Met een beetje gelukt draait deze nieuwe Duke dan ook weer op OpenGL, als het aan id Tech 4 moet liggen :)

[Reactie gewijzigd door IJs op 29 juli 2024 11:09]

Ik weet niet hoe oud 10 jaar geleden voor jou klinkt, maar voor mij is 10 jaar geleden dat de meeste mensen al druk waren over te stappen op Windows 98, hadden ze al lang een soundblaster geluidskaartje, of een ander merk stereogeluidskaart, waren de videokaarten ook weldegelijk al in staat om een breed spectrum van kleur te tonen (misschien geen 32 bit, maar zeker wel 24 bit). Hardcore gamers hadden ook al een voodookaart in hun machine zitten. Daarnaast waren er meer dan genoeg joysticks, gamepads en andere dingen voor controlling.

Met andere woorden, 10 jaar terug was er misschien niet de graphische kracht van nu, het was echter het stenen tijdperk al lang niet meer. Coders zijn ook met hun tijd mee gegaan. Misschien hebben ze niet meer de perfectie van 10 jaar terug, maar het is echt niet onmogelijk om een fatsoenlijke game neer te zetten als dat het doel is van 3d realms.
het is dan ook langer dan 10 jaar, toen Duke3D uitkwam was er net spraken van de eerste 3D kaarten (waaronder de 1e voodoo), die op dat moment nog maar door een handvol games werden ondersteund

de meeste games werden toen nog onder dos gemaakt, DirectX stond nog in z'n kinderschoenen (werd pas zeer goed vanaf versie 5) en ALLE games in die tijd deden maar 256 kleuren
Nog niet helemaal, Windows 98 was er pas halverwege 1998 en veel mensen zijn nog lang met Windows 95 blijven werken. De eigenschappen die jij opnoemt zijn inderdaad met Windows 98 ontstaan, maar tien, elf jaar geleden zat de markt wel zo ongeveer in mekaar zoals Mister_fu het beschrijft.
Inderdaad, blijkbaar is der niet kwa graphics aan gewerkt. Maar wie weet, misschien geeft deze game super gameplay. Duke3D was niet verkeerd!
Anoniem: 92624 @Jokuh20 december 2007 09:47
misschien checken ze gewoon of er daadwerkelijk zoveel vraag is. En dan hebben ze een klein team van 10 man ofzo er op gezet om een teaser te maken.
Zijn tien jaar met het spel bezig geweest, wat betekend dat ze in die tien jaar telkens dingen aangepast en veranderd hebben. Ze kunnen niet elke X jaar maar even van engine veranderen of alle filmpjes opnieuw maken en renderen, kost teveel geld.
kennelijk heeft 3drealms ENORM veel geld, of een gulle geldschieter, of het is werk dat in de vrije uurtjes wordt gedaan (en dus nihil aan geld kost)
3DR heeft idd enorm veel geld. Dat hebben ze verdiend met de publicatie van Max Payne, Duke Manhattan Project (ofzo?) en nog wat games tussendoor. Ik kan me ook niet voorstellen dat je langer dan zo'n twee jaar serieus aan een game kan ontwikkelen omdat je anders gewoon ingehaald wordt door de techniek. Ik neem aan dat ze dus wel vaker dan de tweemaal die George toegeeft opnieuw begonnen zijn.
Aan vele games word langer dan 2 jaar ontwikkeld hoor, maar in de loop der tijd worden er aanpassingen gemaakt om alles bij de tijd te houden. Zo zie je ook dat studios met veel geld enorm prachtige games kunnen afleveren terwijl de budget titels vaak achterlopen op zaken zoals gfx simpelweg omdat zij de middelen niet hebben om alles aan te passen.

3D Realms heeft de afgelopen jaren ook enkele degelijke/goed verkopende games afgeleverd waaronder Prey, een spel dat in feite al aangekondigd was nog voor DNF.
Dat is dus wel wat ze gedaan hebben, een aantal keer verandert van engine gecombineerd met langdurige interne conflicten, zo kun je snel 10 jaar vullen hoor.
Graphics zijn redelijk om te huilen zo te zien, daarentegen raak
ik wel spontaan opgewonden van het nostalgische Duke Nukem muziekje.
nieuws: Duke Nukem Forever preview
20 mei 1999 :+

Lijkt me vrij moeilijk om een spel te ontwikkelen als er tijdens het programeren continu hardware en software veranderingen zijn.
Hoeveel geld hebben ze wel niet uitgegeven aan hardware upgrades...
En in 1999 was Windows 98 net in gebruik...
Quake 1, Quake 2, Quake 3, Quake 4, Unreal 1, Unreal 2, UT1, UT2003, UT2004, UT3, Far Cry, Crysis, Doom 3, Half-life, Half-life 2.

Allemaal shooters die toen ze uitkwamen mensen hebben weten te verbazen en niet 10 jaar ontwikkeltijd nodig hadden. Dus zo moeilijk is het blijkbaar helemaal niet.

3DRealms heeft gewoon teveel zitten knoeien met verschillende engines, ze zaten de hele tijd te wisselen en dat schiet gewoon niet op.

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 29 juli 2024 11:09]

STALKER heeft ook van engine gewisseld en is 'maar' 2 jaar uitgesteld. :p

Het blijkt overigens wel erg moeilijk om dat te doen, zeker als een team zeer gemotiveerde russen er uiteindelijk nog heel lang mee bezig is geweest en (als je t aan mij vraagt) een niet helemaal voltooide game heeft (moeten) releasen.

Stalker is namelijk zo snel uigespeeld en gaat al snel vervelen... bijvoorbeeld.

En Far Cry en Crysis zijn echt lego-bouw spellen. De blokjes om 't te bouwen zijn er al, je moet alleen alles in elkaar zetten. Terwijl bij een game als Doom de complete engine zelf is gemaakt en customized aan de game....
Ik denk persoonlijk dan ook dat 3DRealms sneller dit spel af had gehad als ze gewoon een eigen engine hadden gebouwd.
sorry, maar Quake2, Quake 4, Unreal 2, UT2003, UT2004, UT3 waren helemaal niet schokkend of zo toen ze uitkwamen:

Quake was de 1e echte 3D shooter
Unreal was het eerste spel dat alles uit een voodoo haalde wat er in zat
Quake 3 bracht een echte MP omgeving, wat UT nog eens zeer succesvol overdeed
Half-Life had een ongeziene uitwerking
Far Cry kwam met zeer grote levels

de rest is helemaal niet zo belangrijk, sommige zijn zoals HL2 wel zeer succesvol, maar bv Unreal 2, UT2003/4, UT3 en Crysis zijn eerder flops te noemen

misschien ben je te oud, maar Duke3D was, ondanks technisch inferieur aan Quake, SUPERpopulair, een echte hype
quake2 bracht de eerste degelijke physics en, weliswaar na de patch, de eerste echte mp ervaring die dan eigenljik gebaseerd was op quakeworld.
q2dm1 for the win!
Voor Duke3D waren er dan ook de 3 voorafgaande 2d delen. (heb de schijfjes nog ergens liggen) Scheelt best wel in de populariteit. Hoop mensen die de 2d versies hadden gespeeld en nu de 3d versie wilden hebben.
Was trouwens Wolfenstein 3D niet de eerste 3D shooter? Alhoewel ik daarvoor al een spel had wat Catacomb3d heete en ook een soort van shooter was....!
Wolfenstein 3D was "2.5D" afgezien dat de muren "3D" waren, was er verder niets 3D-igs aan. Terwijl bij Quake(1) was ALLES (bijna alles) 3D! (en niet een bolle sprite zoals bij Shadow Warrior (als ik het mij allemaal goed herrinner)) :)
Die hardware upgrades valt gewoon onder het IT budget van het bedrijf zelf, en is onafhankelijk van het spel zelf. Tijdens elk programmeer en game maak project, die tegenwoordig wel drie jaar kunnen duren, zijn er wel hardware / software veranderingen; daarom wordt voordat aan zo'n project begonnen wordt, of voordat er dingen vastgezet worden, bepaald waar het op moet draaien en dergelijke. Dit is meer qua gebruikte tools en software (denk directX e.d.) dan echt hardware, aangezien een spel zelf weinig met hardware te maken heeft, met uitzondering van de grafische limiet e.d.
Ik heb hem op HD(720 p) gedownload en vind het toch best goed uitzien. Als dit goede, vlotte gameplay bied met die graphics hoor je mij niet klagen.
Anoniem: 220775 19 december 2007 22:23
Ziet er oke uit, maar niet meer dan dat. Een grafisch wonder hoeven we denk ik niet te verwachtten.

Maar ach, gameplay en lol is net zo belangrijk.
Een grafisch wonder hoeven we denk ik niet te verwachtten.
Zeg dat niet te vlug, in de jaren tot de uiteindelijke release kan er nog een hoop veranderen. :+
Nee, gameplay en vooral lol is uiteindelijk waar het om gaat.
Natuurlijk willen veel gamers graag een mooi spel zien. Ik ook. Maar de hoofdreden om een spel te spelen is omdat je het leuk vind.
correct.. kijk naar de Nintendo WII.. maargoed ik ben ook een graphics freak.. Zoals waarschijnlijk velen met mij..

Maar dat terzijde.. Ik denk dat veel mensen dit spel wel zullen spelen als is het alleen maar uit nostalgie.. net als de Doom series..
Mee eens, kijk bijvoorbeeld eens naar Doom 3. Grafisch mooi, maar sáái! Je loopt door een donkere gang, en dan duikt er een monster op. Je knalt het monster overhoop, slaat de hoek om en dan loop je door een donkere gang. En dan opeens duikt er een monster op... Ik heb mijn exemplaar weggegeven, ik heb het spel 3 keer uitgespeeld en toen was ik het zat - en op de graphics was ik toen ook wel uitgekeken.
Ziet er oke uit, maar niet meer dan dat. Een grafisch wonder hoeven we denk ik niet te verwachtten.

Maar ach, gameplay en lol is net zo belangrijk.
en je kan ook zo lekker veel zien van de graphics in een zwaar compressed teaser die een resolutie van niks heeft ;)
Anoniem: 167619 19 december 2007 22:25
Damn welke game moeten we nu gebruiken als illustratie bij iets wat nooit gereleased wordt?
de sequel?

Maar prachtige slogans mogelijk. Het spel dat 10 jaar wachten waard was. Het spel dat de definities schreef en herschreef. (knipoog naar vaporware). Heel wat commercie mogelijk. Het spel dat al 10 jaar een hype is.

Na 10 jaar terugkomen, dan moet je wel veel beloften inlossen. De releasedruk zal hoog zijn.... Nu maar hopen dat het niet ten koste gaat van de kwaliteit.
De releasedruk is al tien jaar hoog, denk niet dat ze zich nu nog even gaan haasten ;).
een releasedruk hebben ze volgens mij niet bij 3drealms anders kunnen ze NOOIT een game 10 jaar in ontwikkeling hebben en meerdere malen van engine switchen
Wat zouden we nog hebben om naar uit te kijken als DNF echt uitkomt?? Hoe zouden we verder moeten, als we niet meer weten waar het heengaat met de wereld? Straks komt DNF uit... and what's next? Bush wordt verstandig? Atoombommen bestaan niet meer? De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn! :D
Anoniem: 205185 19 december 2007 22:26
Van een trailer kun je inderdaad niet veel zeggen, maar laat ik nou voor oldskool sake gewoon toch deze afwachten. Nostalgie rulez!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.