Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

De role-playing game Fallout 3 heeft vijfhonderd verschillende eindes met evenzovele cutscenes. Welke finale de speler te zien krijgt, hangt af van zijn manier van spelen en de keuzes die hij maakt.

Fallout 3 logoIn een interview eind 2007 gaf Pete Hines van Bethesda Softworks nog aan dat Fallout 3 twaalf verschillende eindes zou hebben. Eind maart meldde Bethesda's executive producer Todd Howard dat ze op dat moment op tweehonderd eindes zaten en inmiddels zijn er dus vijfhonderd varianten, zo meldt gamesite QJ op basis van een artikel in het Amerikaanse blad Game Informer. Voordat dat einde echter bereikt is, zijn er tenminste twintig uur aan speeltijd voorbij gegaan; volgens Bethesda is het verhaal in twintig uur uit te spelen, terwijl het spel in potentie meer dan honderd uur aan gameplay biedt.

In die honderd uur doet de gamer al spelende verschillende quests voor groepen, maar Bethesda heeft bekend gemaakt dat dat niet zal gebeuren in het kader van Guilds, zoals dat in The Elder Scrolls IV: Oblivion het geval is. Die quests worden gedaan in een wereld die meteen vanaf het begin helemaal open is, al zullen bepaalde gebieden volgens de makers voor beginnende spelers moeilijk begaanbaar zijn. Fallout 3 staat gepland voor een release op 28 november dit jaar en zal verschijnen op de pc, Xbox 360 en PS3.

Fallout 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Ik denk dat hij met 500 verschillende eindes zoiets bedoelt als je ook in Chrono trigger op de SNES had.
Als je daar in het begin van het spel een lunch op at, en bepaalde dingen jatte van verschillende kraampjes. Kreeg je daar later in het spel van terug toen je berecht werd in een rechtbank. Dan kwamen al die mensen nog eens getuigen dat je iets gejat hebt van hun.

Dus als je naar Fallout 1 en 2 kijkt dan heb je heel veel keuzes die je kan maken (childkiller, box champion, pornstar, karma verschillen etc) En aan de hand of je die paden wel of niet belopen hebt kan je een ander einde verzinnen met steeds een klein detail anders.
Ik denk dat je gelijk hebt, om aan 500 eindes te komen moet je nog veel en veel meer keuzemogelijkheden maken en stel je hebt er 1000 weten te creŽren dan moet je er per uur 50 maken, wat bijna 1 per minuut is, dus ik denk dat je bij een keuze een soort van ander einde krijgt...

Anders gezegd; de 500 eindes staan voor 500 verschillende routes naar (eventueel) verschillende eindpunten. Uiteindelijk krijg je toch wel hetzelfde scherm voor je neus van de Credits, dus wat je ook doet je zult altijd hetzelfde zien^^
Zo werkt dat natuurlijk niet he, zeker op een informatica site had ik dit niet willen lezen. Stel dat je in het spel 9 keuzes zou kunnen maken, je doet het wel of je doet het niet kun je aan de hand van die keuzes al 512 (2^9) verschillende eindes hebben. Niet dat het nu zo werkt maar om dan te zeggen dat je 500 verschillende routes moet lopen is natuurlijk nonsens :)
Ik denk dat je gelijk hebt, om aan 500 eindes te komen moet je nog veel en veel meer keuzemogelijkheden maken
Nee hoor, slechts 9 ja/nee keuzes is genoeg, ervanuitgaande dat iedere combinatie mag en er slechts 2 mogelijkheden per keuze zijn.

Hoewel er niets verteld wordt over de verschillen tussen de mogelijke eindes, zullen in de praktijk zullen beide aannames niet opgaan, maar neem (stel) 50 variabele factoren en je komt al heel snel aan die 500 mogelijkheden. Stukje minder dan 1000 ;)
Ik denk dat hij met 500 verschillende eindes zoiets bedoelt als je ook in Chrono trigger op de SNES had.
Als je daar in het begin van het spel een lunch op at, en bepaalde dingen jatte van verschillende kraampjes. Kreeg je daar later in het spel van terug toen je berecht werd in een rechtbank. Dan kwamen al die mensen nog eens getuigen dat je iets gejat hebt van hun.
Maar in Chrono Trigger beÔnvloedde dit niet welk einde je kreeg. Het einde van het spel werd bepaald door het moment waarop je besloot om met Lavos (de eindbaas) te vechten.

Je kreeg wel een aantal extra Ether (soort voorwerp om magische energie mee op te laden) zodra je daarna in de gevangenis werd gegooid wanneer je meer mensen van de jury aan je kant had.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 mei 2008 16:27]

Ik denk dat hij met 500 verschillende eindes zoiets bedoelt als je ook in Chrono trigger op de SNES had.
Als je daar in het begin van het spel een lunch op at, en bepaalde dingen jatte van verschillende kraampjes. Kreeg je daar later in het spel van terug toen je berecht werd in een rechtbank. Dan kwamen al die mensen nog eens getuigen dat je iets gejat hebt van hun.
Mwoa, dat had geen invloed op de rest van het spel. Alleen bij die rechtzaak kon je ipv schuldig onschuldig bevonden worden maar ze hadden het wel zo gemaakt dat je altijd de bak inging :P
Ik hoop toch echt niet dat ze dezelfde pauper methode gaan gebruiken als bij Oblivion. Die titel heeft voor mij toch echt het vertrouwen in Bethesda geschaad. En voor Fallout 3 niet veel beter als ik elke keer de interviews en gegevens lees.
TBS afgestapt, naar een soort van FPS mode gegaan nu weer het feit dat je overal vanaf het begin kan komen krijg je dus weer dezelfde bout balancing als in Oblivion. Waar dezelfde lui op dezelfde plaats in het begin crap dropt en in full Umbra lopen tegen het eind :(
Sommige games moeten gewoon geen free roaming hebben. Fallout is er 1 van imho. Ik ben heel bang dat de oldskool Fallout spelers teleurgesteld zullen worden met hoe het allemaal uit zal gaan pakken.

Ik hoop dat ik er gigantisch naast ga zitten en dit gewoon een vette game gaat worden, maar ben bang dat iig ik teleurgesteld ga worden.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 14 mei 2008 16:29]

Ik hoop inderdaad dat het "balancing" systeem van oblivion er niet in zit, zou het spel HEEL ERG HARD verzieken, omdat je dan nooit het free-roaming gevoel hebt;

al je tegenstanders zijn speciaal op maat gemaakt.

ik hoop dat het gewoon qua mechanics hetzelfde word als fallout 2, waar als je de verkeerde kant op reist in het begin je meteen afgemaakt kan worden door een stuk of 10 supamutants met miniguns :)

EDIT: meneer boven heeft wel een punt, liever meer text-dialog en af en toe zo'n "detailed" dialog met voice, dan dat elke baksteen een eigen voice heeft.

[Reactie gewijzigd door Gomen op 14 mei 2008 16:51]

Ja hier teken ik ook voor.

Zo kon je in Fallout al relatief vroeg aan een power armor komen en bepaalde items tegenkomen die je later pas kan dragen. Gewoon omdat je stats nog te laag zijn om zo'n zwaar pak of wapen te sjouwen.

Dit was voor mij een enorme drive om mijn stats te levelen en zo het wapen kunnen gebruiken.
TBS afgestapt, naar een soort van FPS mode gegaan
Voor zover ik weet kan je voor gevechten switchen tussen FPS mode en een eerste-persoons turn based combat modus.

Mijn grootste zorg is eigenlijk de voice acting. Dat was ronduit erbarmelijk bij Oblivion, zowel vanwege het feit dat het hele spel door slechts drie personen leek te zijn ingesproken, als vanwege het feit dat zelfs de bekendere acteurs niet heel overtuigend klonken.
Er is een Real Time Mode voor de gevechten en een Real Time with Pause mode. Dat VATS systeem waar ze het over hebben lijkt niet eens op Turn Based. Het heeft meer weg van Bullet Time.
Fallout en en twee waren echt super spellen. En ook voor de tijd dat ze wergen gemaakt. Ik geloof dat ik wel meer als 100 uur ben bezig geweest omdat ik alles uit het spel wilde zien. Ik hoop wel dat ze meer voor de gameplay zijn gegaan dan de fancy graphics en effecten. Juist de mannier van spelen en interactie (iedere vraag en ieder antwoord van een karakter uit een spel kan het spel veranderen) is een hele leuke mannier van spelen.
Schaamteloos dit. De consument is toch niet debiel? Denken ze nou echt dat iemand hier in trapt? "500 eindes! Koop dit spel!"

Hopelijk zijn deze eindes niet het enige waar de ontwikkelaars zich op gericht hebben.

De 40 uur durende gameplay is een stuk belangrijker dan het 10 minuten durende eindfilmpje.
Het gaat er niet om dat je alle 500 eindes gaat meemaken, het gaat erom dat jouw eigen acties, de keuzes die je maakt, invloed hebben op de afloop van het verhaal. Om jou een beetje het gevoel te geven dat wat je gedurende het hele spel hebt gedaan een impact heeft gehad op het spelverloop moet dat ook wel. Het aantal keuzes dat er toe doet heeft een exponentiŽle invloed op het aantal eindes, logisch dat je dan snel aan de 500 komt.


Neem bijvoorbeeld het spel Fahrenheit, dat ook verschillende eindes had. Dat waren er maar een handje vol. Na het uitspelen van de game heb je daardoor het gevoel dat alleen de laatste 5 minuten van de game hebben bepaald hoe het afloopt.
Bedoelen ze combinaties van regionale endings als in Fallout 1/2 ?
ik denk meer in de vorm zoals het in stalker ging (het gaat ook over eindes)
Juist meer zoals in het in de originele games aan toe ging. Dat wil zeggen dat vrijwel alles wat je doet invloed heeft op het einde. Van kleine beslissingen bij op 't eerste oog onbelangrijke side quests tot die van de grotere main quests, ze zullen allemaal in mindere of meerdere mate beslissen welk einde je krijgt. Overigens zullen sommigen eindes natuurlijk wel bijna hetzelfde zijn, maar toch zorgt dit ervoor dat iedere keer dat je 't speelt je een 'unieke' ervaring hebt.

Ik heb medelijden met walkthrough-schrijvers :)
Ik denk dat het inderdaad meer zoals in de eerste fallouts zal zijn.
Met 500 eindes wordt niet bedoeld dat je 1 van die 500 eindes krijgt. Stel dat er 50 eind-quests gedaan worden, met elk 10 mogelijke oplossingen dan zal een selectie gemaakt worden van 50 filmpjes uit die 500. (in F2 had je zo een quest waar je de moordenaar van 1 persoon uit 5 mafia families moest vinden. Afhankelijk van wie je aanwees, en welke familie je volgde kreeg je een ander filmpje voor die zone (New Reno), en een ander filmpje voor een andere zone (Broken Hills) die ofwel geplunderd werd, ingelijfd werd of een handelsroute mee opgestart werd)
Pete Hines:
It'll be like in the original games, where the ending that you got was a compilation of different things that you would have done along the way, main quest related or not main quest related, you piece it all together so it's custom tailored to what you did. We want player choice to be meaningful, so anything that you get will be based upon what you chose to do – did you save this town, did you blow it up – and taking what you did and retelling it back to you so that it's meaningful to you as opposed to having one generic ending.
Bijkomende gedachte
To repeat what Per Jorner said, Fallout had 360 permutations, Fallout 2 has 1,105,920. 500 is nice, but it's not "a lot".
Het idee is als volgt: Als je in het begin van bioshock enkele meisjes dood deed, en dan in de helft begon je ze te redden, kreeg je toch het slechte einde. In Fallout zou did ook aan je getoond worden dat je ze eerst vermoorde en daarna begon te redden.

Dit "nieuws" is trouwens al meer dan een maand oud.

[Reactie gewijzigd door Zamalan op 15 mei 2008 08:16]

Dit spel, samen met Alan Wake, Spore, Mass Effect en Heavy Rain zijn -de- spellen waar ik op wacht :) !
Hehe en Mass Effect kon je eigenlijk al een half jaar spelen. Mja trouw blijven aan ťťn platform loont zelden.
Het loont je portomonee... Je gaat toch niet een console kopen omdat je 1 spel graag wil spelen
Ik heb nog nooit Fallout 1 en 2 gespeeld. Deze games zijn ondertussen zo oud dat je ze niet meer kan kopen (denk ik, nog niet echt geprobeerd)

Maar ik hoor wel van veel mensen dat het een supergoed verhaal zou hebben. Daarom hoop ik dat deze misschien als bonus van Fallout 3 erbij geleverd worden in een wat opgepoetste versie of als DLC.
Je moet ff naar de budget bakken gaan. En bij goeie compu/games zaken kan je het nog laten bestellen. Anders op marktplaats kopen eventueel.
is het nog niet abandon/vaporware?

zouden ze wel mogen doen, gezien deel 3 eraan komt, en als ze de onwetenden kunnen laten genieten van fallout 1/2 kunnen ze denk ik gemakkelijk nog een hele doelgroep overhalen...

ik bevind me momenteel in de doelgroep "ik heb mn bomgorldel afgesteld op het moment dat het gecancelled word"
dus ik ga het zoiezo spelen.

maar 'veel' mensen kennen de franchise niet, hetgeen een groot gemis is voor de producent als deze mensen niet gaan spelen.
is het nog niet abandon/vaporware?
Vaporware kan niet, aangezien die spellen al uit zijn gekomen. En abandonware bestaat niet.
Iets wat gereleased is kan nooit vaporware zijn. En het duurt heeeeeeel lang voordat copyrights verlopen. Abandonware bestaat dus niet en is (een van de vele) "termen" bedacht om illegaal gebruik van andermans werk goed te praten
cool, weer wat geleerd.
bedankt tweakers.net!

maar, ik heb verscheidene bedrijven hun content gratis zien uitbrengen, onder het mom van "abandonware"(gta2 als ik me niet vergis) en reclame.

in ieder geval, bedankt.

ik bid naar de game-jebus om dit spel niet te laten verpesten door bethesda, iets wat ze heel erg goed gedaan hebben bij de arena-franchise...
maar, ik heb verscheidene bedrijven hun content gratis zien uitbrengen, onder het mom van "abandonware"(gta2 als ik me niet vergis) en reclame.
Dat is geen abandonware. Met abandonware claimt men dat als een ontwikkelaar niets meer met een spel doet, en het ook nergens meer te koop is, dat je het dan legaal gratis mag verspreiden. Dat is gewoon onzin. Wat sommige ontwikkelaars doen is het spel in het public domain gooien. Maar dat is een heel bewuste actie van de ontwikkelaar zelf, dat gebeurt niet vanzelf als het spel toevallig niet meer verkocht wordt.
Abandonware staat gewoon voor games die op geen enkele manier meer nieuw te koop zijn. Natuurlijk is het niet legaal om die te downloaden, maar voor de dev/publisher maakt het niets meer uit of jij die game download.
En zijn die verschillen in de eindes dan echt zo groot, of zijn het over het algemeen kleine details die veranderen?
Ik gok op kleine details, maar waarschijnlijk ook een groot aantal verhaallijnen die tot bepaalde eindes leiden. Maar echt grote verschillen verwacht ik niet, maar het zou natuurlijk wel mooi zijn. :)
Ik kijk erg uit naar dit spel (en niet alleen vanwege de vele verschillende aflopen).
Ik neem dit inderdaad met een korreltje zout. Maar al zijn er twaalf 'grote' eindes (die ieder op 41,6 manieren kunnen varieren), dan is het nog mooi. :)
Fallout staat natuurlijk bekend als erg non-linear, en dat je keuzes gevolgen hebben voor de rest van de game (deel 2 kan je onder de 20 minuten uitspelen, maar ook meer dan 20 uur). Dus ik vind dit heel tof, ook al zullen de verschillen marginaal zijn.
Fallout staat natuurlijk bekend als erg non-linear, en dat je keuzes gevolgen hebben voor de rest van de game
Dat stond Deus Ex ook. En dat was het ook, maar uiteindelijk had je slechts drie verschillende eindes, die niet eens het gevolg waren van je acties tijdens het spel, maar van wat je helemaal op het eind van de laatste missie deed.
Klopt, maar uiteindelijk waren er wel een hoop kleine dingen die je kon doen doe invloed hadden op dialoog in het spel, en verder had het spel wel een enorme vrijheid in hoe je situaties kunt aanpakken, dus de enigzins geforceerde eindkeuzes vergeef ik ze wel.
Dit heb ik al eens eerder gelezen geloof ik (helaas geen bron), maar volgens mij ging het toen inderdaad om kleine veranderingen, niet dat er bepaalde mensen dood of levend waren
Het is opzich een leuk idee, want zo kun je het spel meerdere malen spelen en toch steeds net iets anders beleven. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True