Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Fallout 3 arriveert eind oktober in de Amerikaanse en Europese winkels, zo heeft ontwikkelaar Bethesda Softworks bekendgemaakt. Zowel de Xbox 360-, de Playstation 3- als de pc-versie zullen dan worden uitgebracht.

Op 28 oktober start de verkoop in de VS en twee dagen later is Europa aan de beurt, maakt Bethesda op zijn website bekend. De release komt daarmee eerder dan aanvankelijk gepland: oorspronkelijk zou het spel een maand later verschijnen. De role-playing game is de langverwachte nieuwe Fallout-titel van Bethesda Softworks, de studio die ook verantwoordelijk is voor The Elder Scrolls IV: Oblivion, die onlangs bij de E3-beurs de Best of Show-award kreeg toegekend. Het vervolg van Fallout 2 speelt zich af in 2277, tweehonderd jaar nadat een nucleaire oorlog de aarde vernietigde.

De speler start het spel in een schuilkelder en moet vervolgens zijn verdwenen vader zoeken in de restanten van post-nucleair Washington. Eerder maakte Bethesda bekend dat het spel in twintig uur uit te spelen is, maar dat er vijfhonderd verschillende eindes zijn, zodat de speler ook na het uitspelen nog vele uren kan doorbrengen in de Fallout-wereld.

Fallout 3 screen
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

gaaf zeg, is dit gemaakt met de Unreal engine? de omgeving ziet er wel zo uit.
Ben echt benieuwd ernaar!
De engine die gebruikt wordt, is een versie van de Oblivion engine: "Fallout 3 will use a version of the same Gamebryo engine as The Elder Scrolls IV: Oblivion"

http://en.wikipedia.org/wiki/Fallout_3

20 uur voor een RPG vind ik toch een beetje weinig. Als het een spel is wat lekker weg speelt dan ben je daar zo doorheen. Verschillende eindes is leuk, maar dan moet het spel wel goed genoeg zijn om je te motiveren voor nog een sessie of twee.

Persoonlijk vind ik dat er maar weinig spellen zijn die het de moeite waard zijn om meerdere keren uit te spelen. Bijvoorbeeld KOTOR en Fable wel, om de good/evil kanten en de verschillen die daardoor onstaan.

Als je in Fallout 3 ook vrij extreme keuzes kan maken in skills en verhaal dan is 20 uur misschien toch niet te kort.
Ik vermoed dat net als in Oblivion, je een mainquest hebt en een hele berg aan sidequests. Of je het dus in 20 uur uitspeelt hangt waarschijnlijk dus af van of je heel erg rechtlijnig de mainquest volgt, of dat je ook nog dingen eromheen gaat doen.
Dit is gemaakt met Gamebryo, dezelfde maar doorontwikkelde engine als oblivion . Overigens vind ik de trailer ook prachtig gemaakt. De sfeer word geweldig neergezet.

[Reactie gewijzigd door FullThrottle op 22 augustus 2008 17:59]

En dat de eindes verschillend zijn hoeft niet te betekenen dat de gameplay veel anders is na het kiezen van een oplossing.
Kijk bijvoorbeeld naar overlord, waar je heel goed of heel evil kon spelen door op een paar punten wel of niet bepaalde personen te doden.
En daartussen een paar gradaties goed en evil.

Het einde was idd 3 of 4 keer verschillend, maar de keuzes hadden geen enkele invloed op de gameplay, beha;ve dat je 1 keer een aantal van je wezentjes weer naar buiten moest begeleiden.

Dus eerst maar eens zien hoe ze dit aanpakken. Anders is 20 uur wel weinig.
Dit is echt een spel waar ik naar uit kijk. 20 uur valt me wel tegen. Je kan dan wel 500 verschillende einde's hebben (vraag me af hoe ze dat gaan doen) maar het grootste deel van het spel en queeste's zullen bij herspelen hetzelfde zijn.
Tja, dat smoesje van "maar we hebben verschillende eindes hoor" heb ik nooit geloofd, tot nu toe is Deus Ex het enige spel (wat ik gespeeld heb) waarbij je echt een redelijke andere spel ervaring krijg, al was toen al op 80% van het spel toen je de keuze kreeg. (dus je krijg maar 20% speeluren erbij)

500 zal ook wel weer uit een zooi super-kleine details bestaan.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 22 augustus 2008 18:54]

Chrono trigger, voor de SNES, was legendarisch als het aankomt op aantallen en verschillende eindes.
Here, here... wat herspeelbare fantasy betreft was Squaresoft ooit heer en meester. Seiken Densetsu 3 is hier ook een goed voorbeeld van. Dit spel is helaas nooit buiten Japan uitgebracht maar je hebt de keuze uit 6 verschillende karakters waarvan ieder hoofdkarakter een totaal andere verhaallijn heeft die snijd met de twee teamgenoten die je uitkiest. De 3 andere karakters zie je hier en daar in het spel in een klein bijrolletje terug. Bovendien heeft ieder karakter zover ik mij kan herinneren 4 verschillende mogelijke eindjobs waardoor er bijna oneindig veel mogelijke combinaties bestaan om het spel uit te spelen ieder met zijn eigen verhaallijnen en moeilijkheidsgraad. Een meesterwerk die ik iedere retro RPG liefhebber kan aanraden. Ook naast Chrono Trigger waarschijnlijk de mooiste RPG voor de SNES.
al was toen al op 80% van het spel toen je de keuze kreeg
Ach, toch wat meer dan 80% hoor, en nog meer als je de keuze zo lang mogelijk uitstelt; ik had de laatste keer bvb een savegame waarbij ik enkel nog naar 1 van de 3 eindpunten moest lopen om de betreffende endgame cutscene te zien :)

Dat terzijde is Deus Ex (1) wel een super goed spel waar je eigelijk ook heel het spel door veel verschillende keuzes kan maken wat de herspeelbaarheid vrij hoog maakt. Zeker een aanrader voor de mensen die hem nog niet gespeeld hebben!
Ik neem aan dat die 20 uur exclusief de side-quests is. Ik denk dat je de main quest van Oblivion in 20 uur ook wel uit kon spelen als je precies wist weer je heen moest gaan. En al helemaal op de makkelijkste moeilijkheidsgraad.
Die 500 eindes doen ze op dezelfde manier als in Fallout 1 en 2. Er wordt een soort slideshow afgewerkt met de gevolgen van je keuzes. Die 500 eindes zijn eigenlijk erg weinig vergeleken met bijvoorbeeld Fallout 2 wat er 1,105,920 had.
Ach, je kan beide fallout 1 en 2 ook binnen 1 uur uitspelen. Dus opzich is er natuurlijk niets veranderd :P
Weer eens een spel dat ik zonder twijfel gelijk koop.
Jammer dat ze het turn-based verhaal eruit hebben gehaald (althans de corebasis). Dit had namelijk veel toegevoegde waarde binnen Fallout 1 en 2. De keuzes die je destijds maakte waren bepalend voor je overlevingskansen. F3 begint het al meer op een FPS te lijken, in mijn ogen doodzonde.

De 20uur is wel wat aan de magere kant, zeker voor Fallout. Natuurlijk kun je dan blijven rondlopen om bepaalde dingen te verbeteren maar het haalt niet het gameplay niveau van F2. F1/2 zijn games die ik echt letterlijk grijs heb gespeeld, van het begin tot 't eind. Persoonlijk had ik veel liever de oldskool graphics gehad maar dan op hogere reso tesamen met een map ala gigantisch :)
juist door het geen 'turn-based' gameplay te laten hebben wordt het voor meer spelers interessant..
Ik geef je 100% gelijk.
Opgepoetste 2D graphics (high res en kleurenpalet) en een map die werkelijk de hele wereld beslaat (allersinds met wat Europese grootsteden), dat zou pas vet zijn.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik tijdens de eerste 10 minuten dat ik Falout 1 speelde dacht een zware miskoop te hebben gedaan. Maar nadien had het spel me helemaal in haar greep en nu nog is Falout de beste RPG die ik ooit heb gespeeld. (met Falout 2 als favo)
Falout 3 wordt voor mij een reden tot aanschaf van een nieuwe pc / console.
De gameplay kan miss wat tegenvallen in vergelijking met haar voorgangers, maar Falout 3 zal vast en zeker weer doorspekt zijn van humor en subtiele verwijzingen naar films, games en real life.

Voor de trouwe aanhangers van de bestaande turn-based hexagonale engine is er de Fife-engine.
Zelf ben ik ook bezig aan een library voor Flash (Actionscript 3). Het project zou wat vector-artisten kunnen gebruiken.
Schiet die gast nou iemand z'n been er af met een uzi? :D
Als je de CE in Amerika bij Gamestop besteld, dan krijg je er ook nog een poster en de soundtrack cd bij :)
Kost omgerekend incl. verzenden 60 euro. Ik heb 'm al besteld!
was Oblivion ook niet "20 uur"? Ik denk dat ze hier de main quest bedoelen zonder dat je andere dingen doet. Fallout staat bekend om de vele sidequests die het spel leuk maken. Ga er maar rustig van uit dat je dat getal x2 of zelfs x3 mag doen om aan de werkelijke speeluren te komen.
Main quest is in 8 uur te doen maar of je dan een leuke spel ervaring heb betwijfel ik.

Je kan bijvoorbeeld uren door de bossen struinen op zoek naar verlaten boerderijtjes zonder dat het iets met een quest te maken heeft.
Ja je hebt daar wat fantasie voor nodig en dat heeft zeker niet elke gamer. Maar zeker voor de wat fantasie rijkere gamer is Oblivion zo gaaf. Omdat zoveel werk is gestoken in quests en gave plekjes waar je echt naar moet zoeken.
Er staat ook "Het spel is in 20 uur uit te spelen."
Zoals in diverse interviews ook al werd aangehaald houdt dit in dat als je je enkel focused op de main quest line het spel snel is uitgespeeld.
Ga je ook alle side quests doen dan loopt de speelduur veel verder op :)

Alhoewel 20 uur ook zeker niet slecht is, in vergelijking tot vele prutspellen die tegenwoordig uitkomen. Je mag dan blij zijn als je 5 uur speeltijd hebt... En laten we het maar niet over replayability hebben. Iets waar Fallout 3 ook wel hoge ogen gaat gooien ;)
Het turn based lijkt me er niet helemaal uit, immers hoe ga je onderstaand in realtime doen

http://fallout.bethsoft.c...out3screens/screen05B.jpg

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True