Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties
Bron: Ferrago

Gamestudio Valve, het bedrijf achter kaskrakers als Half-Life, Counter Strike en Opposing Force, heeft bekendgemaakt dat het games voor de Xbox 360 gaat ontwikkelen. De spellen voor het Microsoft-platform zullen gebaseerd worden op een aangepaste versie van Source, de engine die ook in Half-Life 2 werd gebruikt. Welke titels als eerste de overstap naar de console zullen maken is nog niet bekend, maar mogelijk wordt daarover al op de E3-gamebeurs, die begin volgende maand in het Amerikaanse Los Angeles gehouden wordt, meer informatie vrijgegeven. De stap is opmerkelijk omdat een eerdere release van Half-Life 2 voor de klassieke Xbox, ondanks lovende kritieken, bepaald geen groot succes was. Dat de concurrent Epic eerder ook zijn Unreal-engine naar het Xbox 360-platform overzette, zal echter een behoorlijke rol in de beslissing hebben gespeeld.

Valve-mannetje Valve-goeroe Gabe Newell verwacht uiteraard veel van het Xbox 3-programma: 'Het is een geweldig platform om Source verder te ontwikkelen, of we nou een FPS, een RTS, een RPG of iets nieuws bouwen.' De zogenaamde 'Valve 360'-producten zullen niet alleen gebruikmaken van de grafische mogelijkheden van de Xbox 360, maar ook geïntegreerd worden met de Xbox Live-functionaliteit. Valve heeft uiteraard al de nodige ervaring met online distributie: de ervaring die is opgedaan met de Steam-software, waarmee Valve-spellen via het internet aangekocht en bijgewerkt kunnen worden, zal de ontwikkelaars goed van pas komen. Datzelfde Steam wordt overigens nog steeds gezien als de ruggengraat van de Valve-verkopen, en ook voor andere bedrijven worden met deze software inmiddels online producten verkocht. In hoeverre de ontwikkeling voor de Microsoft-console daarom als 'extraatje' beschouwd moet worden, moet al met al nog even worden afgewacht. Het lijdt echter geen twijfel dat de verwachtingen van zowel fans als boekhouders hooggespannen zullen zijn.

Valve: Half-Life 2 concept art

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Dit vind ik erg jammer. Dit gaat bijna altijd ten koste van de PC community ;(

Meest recente voorbeeld waarbij dit "mis" ging is goed te zien bij het spel Oblivion.
Dat hele spel was ontworpen voor de Xbox360 en slechts geport naar de PC.
Zeer duidelijk te zien aan de stugge non-costumisable UI, terwijl dit bij Morrowind wel het geval was.
Slechts 8 hotkeys, wat voor een PC zeer matig is.
Zelf gameplay elementen die omwille van de console community gedowntuned zijn. Morrowind was kwa skills, spells en items veel uitgebreider dan Oblivion.
En dan hebben we het niet eens over het geniale idee van kleine downloadbare mods waar betaald voor moet worden.

Oblivion is dan wel een groot succes, maar er zijn ontzettend veel Morrowind spelers, de originele fanbase van Bethesda, die absoluut niet blij zijn met de weg die Bethesda is ingeslagen met Oblivion.

Hopelijk maak Valve niet dezelfde fouten als Bethesda en houdt deze wel de PC community te vriend.
Zover ik begrijp is de UI van Oblivion op PC door middel van simpele XML files volledig te customizen.
Als je er even op googled vind je in ieder geval een flinke lijst met UI mods voor Oblivion.
Zeer duidelijk te zien aan de stugge non-costumisable UI, terwijl dit bij Morrowind wel het geval was.
Slechts 8 hotkeys, wat voor een PC zeer matig is.
Eh, welke editie van Morrowind heb jij gespeelt? Want de mijne heeft echt geen super UI hoor. Vind de Morrowind UI echt een van de irritantste die'k in tijden gezien heb.
Gelukkig heeft et een enorm goed verhaal, en is het dankzij alle mods nogsteeds enorm replayable :7
Die gasten kunnen goede games maken.

Nu ligt het gelijk voor de hand om het over half-life 1 en 2 te hebben, maar toen in de tijd van half-life 1 was dat spel echt een enorme hit en grafisch was het z'n tijd ver vooruit.
Het spel was zelf zo goed, dat het 2 jaar later nog steeds gespeeld werd.

Als ze voor de X360 games gaan maken, dan kunnen we denk ik nog wel wat moois van ze verwachten :D
Net als hier boven, 7 jaar ja, het is de enigste goede shooter voor op een Pentium 1 - 166Mhz laptop ;)

Ik kan geen GTA2 spelen maar wel HalfLife, dat is zijn kracht.. geen gedoe, als je een CPU heb kan je spelen!
ooit van qwcl gehoord? :P
inderdaad!
qw ftw!
7 jaar bedoel je
Precies en nu nog steeds zegt men trots dat men Counter-Strike 1.6 speelt. Als je CS: Source speelt word je gelijk gebrandmerkt als n00b/mietje. In WEG spelen ze danook alleen maar CS 1.6 op supersnelle PC's!

Ik denk gelijk aan de situatie die je vaak in CS:Source tegen komt:

Een paar awp's aan de andere kant van de deur.

iemand: "You take the point."
andere: "negative"
Als ik me niet vergis was HL-1 gebouwd in een niet nader te noemen ID-Soft-engine...
Vraag me af hoeveel MS hiervoor heeft moeten betalen. Gabe was namelijk eerst niet echt blij met de x360 en zag er weinig heil in om ervoor te gaan ontwikkelen.

Hoop wel dat het iets anders word dan een shooter want shooters horen imho gewoon thuis op de pc en niet op een console waar je niet normaal kan mikken met een analoge stick (jaja console bezitters kunnen zeggen wat ze willen maar een analoge stick komt, en zal nooit in de buurt komen van een muis).

Vraag me wel af of ze ook nog voor andere consoles gaan ontwikkelen. Er was een gerucht dat valve namelijk ook iets voor de revo zou gaan doen. Vond ik opzich nog geeneens zo gek klinken aangezien de revo controller naar alle waarschijnlijkheid wel (heel) goed geschikt is voor shooters en dat is toch waar valve naam mee heeft gemaakt.
Vraag me af hoeveel MS hiervoor heeft moeten betalen.
Dat denk ik niet. Ik denk dat je het hier moet zoeken.
ook geïntegreerd worden met de Xbox Live-functionaliteit.
compabiliteitsmakkers :Y)
Vraag me af hoeveel MS hiervoor heeft moeten betalen
Heh, MS hoeft daar niet voor te betalen hoor, die zullen er niet wakker van liggen als Valve zou besluiten geen x360 games te maken. Bovendien gaat het geld juist richting MS: er moeten èrg prijzige Xbox360 devkits worden aangeschaft en een submission van een game is ook niet bepaald gratis.
Ik weet haast zeker dat de Valve spellen het op de Xbox goed gaan doen, omdat Valve weet hoe je goeie spellen maakt die ook goed verkopen.

Ik ben alleen bang dat het niet zo blijft. Dus dat ze de richting uit gaan van EA. Slechte spellen maken die goed verkopen =[

edit:

nou ja niet echt slechte spellen, maar spellen waar van alles aan rammelt
Valve heeft een grote naam gekregen door eigenlijk alleen HL2 te releasen en zonder verder iets waar te maken. Dat dit ineens nieuws is zegt genoeg over hoe de meeste mensen Valve ondertschatten want echt goeie games hebben ze nog nooit gemaakt. HL zelf was magisch omdat het in een tijd uit kwam dat shooters nog in de kinderschoenen stonden en toen misschien iets bijzonders was, het missen van kwaliteit telde toen amper en dat is nu wel anders, HL2 voldoet gewoon niet aan de hedendaagse standaard.
praat ff geen poep alsjeblieft. Quake 1 en 2 en UT wou je geen shooters noemen. HL had voor zijn tijd fenomenale graphics en een goed verhaal (zeker voor een shooter). En CS mag dan wel door een stel modders zijn gebouwd, maar het is nog steeds een van de meest gespeelde FPS. En die graphics van de Source-engine die zijn ook niet mis (om het ff zacht uit te drukken).
Ik vind het geen frontpage nieuws waard, Valve is een dikkke hype en meer niet. Maak eerst maar eens een echt goeie game voordat je je credits komt ophalen!
het feit dat HL1 zo'n beetje elke fatsoenlijke game-award heeft binnengehaald zijn natuurlijk ook geen credits?

Als je dan een bedrijf wil noemen dat een grote bek heeft en niet alles waar maakt, noem dan Lionhead. Ik vind Peter Molyneux echt geniaal, maar hij wil altijd wel "ietsjes" te enthousiast zijn games aankondigen.
Met je eerste punt ben ik het helemaal met je eens... CS en HL int speciaal hebben een evolutie veroorzaakt op de game markt. De bron om een dergelijke shooter te maken komt voort uit de successen van Half Life.
Wat je zegt; HL 1/2 hebben ongelovelijk veel TERECHTE prijzen binnen gesleept!

Puntje 2 over Mister B&W Molyneux vind ik niet terecht.
Ze mogen dan wel een grote bek hebben maar; de spellen die Lionhead gemaakt heeft zijn wat mij betreft stuk voor stuk toppertjes, je moet er enkel van houden!
Om even bij de feiten te blijven, Valve was ooit goed, maar is het allang niet meer, even wat feiten op een rij :

Gooseman, ontwikkelaar van de mod CS, heeft er voor gezorgd dat HL1 veel verkocht werd omdat het de eerste MP mod was die echt aansloeg. Mede dankzij hem kreeg online gaming een boost. Helaas na verkoop werd hij van de mod opgeheven en ging Valve zelf ermee verder, met als gevolg, Valve implenteerde hun eigen visie, inplaats ervan naar de community te luisteren.

Valve negeerde goeie anitcheats zoals PunkBuster en Cheating Death, omdat men het liever in eigen beheer wou hebben. Eigenlijk wilde ze er niet voor betalen. Tot op de dag vandaag hebben hun eigen VAC modules er niet voor kunnen zorgen dat het spel cheat vrij werd, sterker nog, cheats van 7 jaar geleden werken nog steeds !

Valve claimt al vanaf de release van HL1 bezig te zijn met de ontwikkeling van HL2, heb nooit begrepen waarom ze geen apart team hebben gezet op HL1 om dat door te ontwikkelen.

Het "stelen" van de Valve servers van HL2 was een blooper eerste klas. Vele huiverde voor de nieuwe cheats bij release waardoor interesse uitbleef.

De release van CS:Source was een aanfluiting. Oude mappen waren niet overgezet en de nieuwe mappen ontbrak het aan balance waardoor de clan community Source niet oppakte.

HL2 op zichzelf bracht grafisch uitmuntende beelden, zei het iet wat te statisch, net zoals de gameplay, levels waren onnodig lang uitgemolken en veel beloofde features zaten niet bij release en zijn tot op de dag van vandaag nooit gekomen.

Als we kijken naar de huidige Steam server stats dan zien we dat er ook geen verandering zal komen, de community heeft Valve masaal verlaten en de gerenommeerde Clan ladders zijn langzaam leeggelopen :

http://www.steampowered.com/status/game_stats.html

CS 1.6 is niet meer wat het geweest is en Source is niet echt aangeslagen, laat staan DoD !

Valve is klein gebleven, daar waar het had kunnen groeien en moet daarvoor nu de prijs betalen. Het vertrouwen is geschaad en zal ook niet meer terug kome, niet zolang Valve niet bereid is te luisteren naar de community. Daarom zal ook het console succes uitblijven, zeker na Condition Zero, wat een regelrechte flop was.

Wat me persoonlijk het meest bij is gebleven is dat Team Fortress 2, waar men toen zogenaamd aan werkte, dat er daadwerkelijk nooit serieus aan gewerkt was. Valve deed zich dus mooier voor dan dat men was.

Neeeh, Valve als ontwikkelaar schrijf ik af, iemand die niet van zijn fouten wil leren verdiend geen kansen meer.
Om even bij de feiten te blijven, Valve was ooit goed !

Valve had met HL1 de beste game ooit gemaakt op de pc en verdiend daarvoor alle lof. Maar het werkelijke succes voor het spel was afkomstig van de community, met name Gooseman, ontwikkelaar destijds van de mod CS. En juist wat Gooseman zo goed deed was luisteren naar de community, om zijn mod beter te maken.

Sinds Gooseman zijn mod aan Valve heeft verkocht, voor een schamele 100.000 dollar, is het berg afwaarts gegaan met zowel HL1 als CS. Grootste afknapper was het uitblijven van een anti cheat, daar Valve zijn eigen anti cheat wilde invoeren inplaats van het werkende PunkBuster of CheatingDeath. Arrogantie alom, omdat Valve in 7 jaar tijd, nog nooit in staat is geweest om CS cheatvrij te krijgen.ook niet met hun eigen VAC modules.

De omschakeling van WonID naar SteamID servers heeft teweeg gebracht dat alle ban's opgeheven werden en men opnieuw naar lust en believen kon hacken met oude id's, waardoor alle oude "cheaters" weer terug keerden :Z
Als we kijken naar de huidige Steam server stats dan zien we dat er ook geen verandering zal komen, de community heeft Valve masaal verlaten en de gerenommeerde Clan ladders zijn langzaam leeggelopen :

http://www.steampowered.com/status/game_stats.html

CS 1.6 is niet meer wat het geweest is en Source is niet echt aangeslagen, laat staan DoD !
CS 1.6 is niet meer wat het geweest is?! Het spelersaantal is nog nooit zo hoog geweest en stijgt nog steeds! Dat source niet is aangeslagen klopt, maar 1.6 heeft nooit een deukje gehad en is constant in een langzaam stijgende lijn gespeeld.

Daar aan gerelateerd zijn het aantal cheaters. Hoe meer mensen een spel spelen en hoe bekender een spel is, hoe meer cheaters er zijn. Niemand weet hoe goed VAC werkt, er zijn nog steeds cheats die er niet door gestopt worden, maar ik heb nergens cijfers gevonden van cheats die wel gestopt worden en accounts die wel gebanned worden. Daarom ben ik ook zeer benieuwd waar jij het verhaal vandaan haalt dat 7 jaar oude cheats nog steeds werken.
Ik zie dat CS:S op moment van mijn schrijven bijna 60.000 aktieve spelers heeft.. Ik zou dat nou niet echt 'niet aangeslagen' noemen.. Noem maar eens een andere online PC FPS game met meer spelers (CS 1.6 uitgesloten).. Die zijn er volgens mij niet, zelfs het zeer populaire BF2 haalt dat aantal niet.. En CS 1.6 is ook echt wel populairder geweest dan het nu nog is, want voordat CS:S er was liep het aantal spelers regelmatig tot over de 200.000, een aantal dat nu niet meer gehaald wordt volgens mij (o.a. door de komst van CS:S etc dus).. :7
Waar baseer jij je reply dan op ?

1.6 heeft vele deuken opgelopen, maar ik denk dat je het nog niet zo lang speelt anders had je wel tot een andere conclusie gekomen, of loop je al 7 jaar in de CS community mee ?

Ik speel al 7 jaar op Jolt en zelfs daar lopen de servers leeg, grootste game hoster van Europa. De admins aldaar houden de cheats in de gaten, zo ook de servers. Ook hun logs wijzen uit dat er veel minder aantal gespeelde minuten per server zijn dan ander half jaar geleden.

En als klap op de vuurpijl, Valve heeft een aantal maanden geleden alle support voor 1.6 stop gezet in de hoop mensen over te halen naar Source. Dat was de beslissing voor de meeste regulars om te stoppen, en dat waren er heel wat.

Laatste echte 1.6 update dateert van 23-01-2004 :

http://www.steampowered.c...a=news&archive=yes&id=233

Het heeft niets met bashen te maken maar alleen feiten. Vele zullen Valve links laten liggen vanwege hun "slechte" reputatie, veel beloven, weinig nakomen. En voor een paar mooie graphics daar heb je Valve niet meer voor nodig, zijn er meerdere die dat kunnen, zo ook op console's.

Jammer dat er nog amper wedstrijden worden gespeeld op niveau, 4Kings en Schroet Kommando zorgden toch voor heel wat HL-TV uurtjes. Helaas zijn oude HL-TV opname's niet meer te bekijken, ook zo een leuke zet van Valve :(
Op de PC zijn Source games berucht om hun relatief hoge CPU gebruik.. Dus ze kunnen iig lekker gebruik gaan maken van de triple-core CPU in de Xbox 360.. Dat zal zeker de performance ten goede komen i.v.m. alle physics etc die die engine ondersteunt..
[ironisch]
Source is alleen niet SMP Enabled zogezegd dus waarschijnlijk alleen 1 core ?!?!
[/ironisch]
Mochten ze spontaan Source SMP enabled maken dan mogen ze dat van mij ook doen op de PC :P
Das niet zo eenvoudig om opnieuw de engine te optimaliseren voor multithread.. maar wellicht niet onmogelijk.

Wat mij echter irriteert is dat als deze trend zich voortzet er alleen goede games op een console te spelen zijn en niet meer verschijnen voor WinPC of laat staan Mac/Linux/PSX...
hij zal nooit meer dan 2 cores gebruiken, vooral omdat de derde core vollledig gebruikt door het Microsoft Dashboard.

*edit spelling*
Ben jij niet in de war met de PS3?
als in de toekomst de prijs van een xbox360 ook nog eens om laag gaat, sleept dit mij wel over de drempel...
het enige wat ik nog nodig ben is keyboard/mouse support en ik koop me een x360. heb tot nu toe van alle valve producten kunnen genieten (van de een iets meer ans de ander) dus als valve ook spellen gaat maken voor de x360 (naast de nieuwe delta force etc.) dan word het interessand.. (scheelt weer de 6 maandelijkse upgrade van gfx en cpu)
Dat muis+toetsenbord support zit er denk ik voorlopig niet in.. De reden lijkt me logisch, men wil de consolegamers die gewent zijn aan controllers niet van zich vervreemden.. Want als je muis+toetsenbord gaat toelaten op een console ben je als controller-gebruiker natuurlijk kansloos in online-FPS games.. Plus dat MS niet wil zien dat de Xbox 360 het imago krijgt van goedkope dedicated game-PC.. Dat allemaal zegt mij dat we voorlopig geen (officiele) muis+toetsenbord support zullen zien..
het enige wat ik nog nodig ben is keyboard/mouse support en ik koop me een x360.
Oefen een maandje of 2 met een controller en je wil niks anders meer.

Heb je daar geen zin in dan koop je toch mooi een USB setje :)
Geloof me, als je al 10+ jaar met muis+toetsenbord vrij fanatiek FPS games speelt, zul je nooit wennen aan spelen met een controller.. En al wordt je er heel goed mee, het zal nooit het gevoel van muis+toetsenbord kunnen evenaren.. Ik heb maandenlang Halo2 etc gespeeld op de 1e Xbox, maar ik bleef het niks vinden.. Op mijn Xbox 360 zal ik dus ook geen FPS gaan spelen denk ik.. Heel misschien Halo3 als die uitkomt, maar dat is alleen omdat dat een Xbox exclusive is..
Als de Source engine op de Xbox360 is uitgebracht kan Valve natuurlijk nog een heel veel poen verdienen aan de verkoop van Source licenties aan andere spellenmakers.
Valt me wel op dat Gabe Newll een tijdje geleden heel anders te spreken was over de 360.

Mwha, zal wel te maken hebben dat MS heeft toegestaan dat ze Steam functies mogen implenteren in de xbox Live.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True