Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 228 reacties
Bron: Gamer.nl, submitter: -=bas=-

Verschillende gamessites maken melding van het gerucht dat de sourcecode van Half Life 2 over het net zou zweven. Op Gamer.nl wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen wat wel of niet een feitelijk gegeven is in deze kwestie. Het kan als feit worden gezien dat er een source-codebestand over het web loopt, waarin verwezen wordt naar diverse spellen die lijken op Half Life 2, zoals HL1, Quake en Counter-Strike. In het bestand staan gegevens over de engine Havoc en de code ziet er realistisch uit. Er zijn diverse wilde verhalen over de achtergrond van het codebestand: het zou nep zijn, gemaakt door de cheatclan gOt en/of een combinatie van de code van Half Life 1, Quake 1 en een deel eigen brouwsel.

Half Life logo (kleiner)Op andere sites zoals Shacknews vinden we een bevestiging van het idee dat de broncode is verkregen via een gehackte machine van een van de ontwikkelaars van het spel, hoewel dit geen officiŽle reactie van Valve is. De bevestiging komt in de vorm van een stuk tekst van de betreffende ontwikkelaar met de details van de hackacties en de vraag om hulp aan de Half Life-spelerscommunity. De beste man stelt een speciaal emailadres open voor informatie over de hack.

Voor Valve kunnen de gevolgen van het lek erg groot zijn. Concurrenten kunnen het hart van het spel bekijken en zo ideeŽn op doen, wat slecht zou zijn voor de concurrentiepositie van Half Life 2. Een positief puntje is dat modmakers met de sourcecode betere mods kunnen maken, maar dit weegt natuurlijk niet op tegen de nadelen. Ook cheaters en hackers worden als risico aangeduid, vooral omdat het nu veel makkelijker is om de bugs op te sporen en daar misbruik van te maken:

De grootst risico zijn cheaters en mensen die misbruik willen maken van de code. Iedereen kan de code bekijken en op zoek gaan naar fouten. Geen enkele code is bug vrij, ook HL2 niet. Doordat fouten nu direct zichtbaar zijn kunnen er betere, moeilijk vindbare en vooral ook veel sneller cheaters en exploits worden gemaakt. Dit zal HL2 MP direct bij de release gaan raken; zelfs voor de release van het spel kan met al beginnen aan cheats.
Half Life 2 screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (228)

1 2 3 ... 12
Lijkt me voorlopig toch een hoax.

Ik vindt het namelijk nog al wonderlijk dat de enige reactie van Valve, een bericht op een forum van een enkele site is. En die tekst is ook raar geformuleerd.

Als de code echt gestolen was, dan zou ik een zeer nauwkeurig verwoord pers bericht verwachten. Niet een tussen neus en lippen door berichtje op een enkel forum.

Als je er dan even bij bedenkt dat de moderators van dit bewuste forum zich een tijdje geleden zich als Valve medewerker hebben voorgedaan, om zo bij Valve extra informatie over HL2 te proberen te krijgen....

En die source code lijkt ook al gekke zaken te bevatten. Verwijzingen van OpenGL e.d., terwijl HL2 DX9 is.... Da's absoluut niet compatible met elkaar.

Twijfelachtige code, gecombineerd met een twijfelachtige bevestiging....
Wellicht is er een onderzoek gaande. De politie achterhoud ook regelmatig informatie als ze bezig zijn met onderzoeken. Op deze manier kunnen ze meer doen in het onderzoek.
Inderdaad,

Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf als Valve, dat jaren lang zich stil kan houden over Half-life 2 en Team-Fortress 2 bijvoorbeeld, zo slecht omgaat met hun security.

Zo enorm veel kennis hebben ze van computers en software en dan krijg je een bericht als dit:
Shortly afterwards my machine started acting weird (right-clicking on executables would crash explorer). I was unable to find a virus or trojan on my machine, I reformatted my hard drive, and reinstalled.
Kom op zeg. Dat klinkt toch niet geloofwaardig voor een guru als Gabe? Vreselijk amateuristisch klinkt het. En dan ook nog eens zoveel informatie geven over hoe en wat zodat blijkt hoe onkundig ze zijn. Onvoorstelbaar, dat kan niet waar zijn.

Ik weet echt niet hoe ik dit moet opvatten allemaal, maar ik heb de code niet bekeken. Maar er klopt hier wel iets niet. Misschien een hoax, misschien echt gehackt, of misschien wel een of ander zieke publiciteits-stunt van Valve.
Dat klinkt toch niet geloofwaardig voor een guru als Gabe? Vreselijk amateuristisch klinkt het
Hoezo? Bij dergelijke vreemde problemen is de meest praktische oplossing volgens mij toch echt om gewoon opnieuw te installeren (of een image terug te zetten natuurlijk). Waarom zou je veel moeite gaan steken in het oplossen van zo'n probleem?

Of bedoel je wat anders?
Er zijn genoeg programmaīs om je pc te scannen op trojans/spyware dus dat lijkt me de eerste logische stap in plaats van gelijk alles te herinstalleren... dit ruikt toch naar een hoax imo...
Ik ben het geheel met AdV eens:
Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat source echt gelekt is. Maar goed, gaan we:

- Er wordt melding gemaakt dat Havoc source betrokken zou zijn in de code, denk het toch echt van niet, dat is software van tonnen aan dollars en jullie menen dat Havoc niet-gecompilede source van Havoc aan Valve geven? Uhuh!
- Verder snap ik niet dat het 'statement' echt van Valve afkomt. Zoiets brang je toch niet naar buiten met alle details erbij? Dat zinnetje: 'Well, this sucks' vind ik ook nogal vaag...
- In het artikel op Gamer.nl gaat men nogal diep in op exploits die hier mogelijk door komen. Nu je de source van bijvoorbeeld HL1 (serverside) hebt wil dat echt niet zeggen dat je nu ook controle hebt over iedere HL server. Programmeren heeft als een van zijn hoofdzaken voorkom exploits, ook als men de source erbij heeft mag er geen klein security leakje zijn. Waar zou Linux immers nu dan zijn?

Enfin, trek je eigen conclusies maar... Ik geloof nog steeds in een hoax. Owja, wel leuk te vermelden, crewlid had 'Gabe' gemaild:
Hello Gabe,
I'm Eswip from The Netherlands and I'm part of the www.counter-strike.nl crew.

I have got a question for you since I've read all about the leaked Source code. At first I didn't believe it, but now with a statement from you, it seems to be true. But I can't find a source were I can see your statement, so I still have got some hope that this is a fake. Plz reply to me because I think this is all way to strange. Plz help me out here.

Greets,
Eswip
En 'Gabe' antwoordde daarop met hetvolgende:
Yes, it is true.
Niet meer, niet minder. Raar dat hij antwoordt in deze denk ik toch wel hectische tijden, maar dit antwoord gaat toch ook nergens over? Vertel er dan nog iets bij...
De bevestiging is *niet* twijfelachtig. HomeLAN staat in *zeer* direct contact met zeer veel bekende game developers. Die zijn daar ook regelmatig op de fora te vinden. Gabe heeft al eerder gepost op HomeLAN bv. bij het bevestigen van de authenticiteit van een mailtje van hem over Steam.
Het is dus niet dat een of ander iemand deze account ff heeft geregistreerd onder die naam.

In dat geval zou HomeLAN ook direct actie ondernemen.

Jongens, het is echt gebeurt ok?
Uhm zo'n beetje elke zelfrespecterend bedrijf wat een FPS maakt heeft zowel OpenGL als Direct X ondersteuning. De lijst die geen OpenGL gebruiken is een HEEL stuk korter namelijk.

Anyways het is wel een blammage van het bedrijf om zo simpel de hele engine kwijt te raken (om het maar zo te noemen). Een bedrijf als Valve wat werkt aan een titel als Half-Life 2 hoort toch zeker wel een betere beveiliging te hebben dan wat er nu is gedaan. Het is niets meer dan 1 van de tientallen zoniet honderden Outlook exploits die er zijn te gebruiken.
Ik heb de "mogelijke" HL2 source-code gisteren bestudeerd, wat me tot nu toe opgevallen is:

Ik kwam vrij veel Q2 dingen tegen. De Q2 code zijn waarschijnlijk restanten van hun oude HL1 engine die Valve waarschijnlijk herbruikt voor de HL2 engine, hier gaat het vooral om CVAR code enz.

Ik zie delen van en verwijzingen naar de Havok physics engine (http://www.havok.com/) en een deel van een ODE solver die onder de LGPL gelicensed staat. Ook zie ik verwijzingen naar gebruik van de Miles Sound System (http://www.radgametools.com/miles.htm) en de Worldcraft editor (http://www.planetquake.com/worldcraft). Verder zie ik heel veel code van hulp tools. Bijv. een BSP compiler.

Voor de rest heb ik o.a. gevonden: code files van de AI Subsystems, Networking Subsystems (Baggerfiets: dit zit er dus ook in), Physics Subsystems, GL en DX8/9 Render Subsystems + Shader code alleen voor DX, Linux Dedicated Server code + Makefiles en VisualStudio6.0 SP5 project files (DSP's).

Verder heb ik ook referenties gevonden naar Team Fortress 2 en Counter Strike 2 (Waarom CS2?).

Updates:

- In de game development community wordt al tijden gepraat en gespeculeerd over de HL2 engine. Volgens velen zal het zelfs beter worden/zijn dan de DoomIII engine.

- Velen zeggen dat de code compiled en resulteerd in 400meg aan shader code en binaries. Dus mogelijk is het toch echt. Echt vervelend voor Valve :'(

- Er zit heel veel meer GL code in dan DX code. Erg vreemd omdat HL2 vooral op DX zou draaien. Misschien is dit alleen om Linux en MacOS te ondersteunen? Of het is alsnog een hoax?

- Ik ga de source-code later op de dag analyseren, dan heb ik meer duidelijkheid of dit wel of geen hoax is....

- En ja hoor, wel erg goed als dit een hoax zou zijn. Er zit veel GL code in maar vrijwel alle DX code is in pixel/fragment shader code geimplementeerd met de mogelijkheid voor eventuele software fallbacks. Ik heb de dedicated server onder Linux kunnen compilen (na een aantal hacks), bij het runnen krijg ik echter een segfault. Verder toont de code referenties naar Q1, Q2 , HL1 en HL2. Veel dingen herken ik uit de GPL'ed Q2 code maar is zeker niet precies hetzelfde. Blijkbaar is dit ook niet gewoon een SDK maar de volledige source-code zonder game data. Dus het is allemaal waar.

- Inmiddels gaan de geruchten dat de game-data/resources (in tegenstelling tot de hoax darvoor) ook gelekt zijn. Ook is waarschijnlijk de computerkraker gevonden die bij Valve heeft ingebroken.
Idd, ik ben ook wat gaan speuren en vond ook al deze datum in een changelog:

-Mike 2/15/2000

Was Valve toen al begonnen aan hl 2 ? Ik wil nu wel graag uitzoeken of dit echt een hoax is, want dit kan erg vervelend worden voor Valve :(
Misschien idee om er dan een opensource project van te maken, en dat iedereen zijn bijdrage aan bugs kan submitten ! :)
Ze zijn al 5 jaar met de engine bezig.
Misschien idee om er dan een opensource project van te maken, en dat iedereen zijn bijdrage aan bugs kan submitten !
is het toch al ???
Cool, linux support. Misschien komt er dus echt een linux versie van HL2 :D.
Voor Valve kunnen de gevolgen van het lek erg groot zijn. Concurrenten kunnen het hart van het spel bekijken en zo ideeŽn op doen, wat slecht zou zijn voor de concurrentiepositie van Half Life 2.
Dit wordt dan weer zo'n SCO-like verhaal, allen dit keer heeft Valve gelijk (op het LGPL deel na dan ;))
GEEEEN LINUX !!!

Gabe heeft bevestigd dat er GEEN non-windows versie uitkomt!
Een DX9game en dan op linux? kan dat eigenlijk wel? dx > microsoft... Ņ :?
geen linux versie ?, van het single player gedeelte niet nee. Maar wel voor dedicated multiplayer servers.
Reactie verwijderd
je klinkt als iemand die er erg veeel verstand van heeft, al de steekproef gedaan?

Ik geloof je wel :P
Reactie verwijderd
- Velen zeggen dat de code compiled en resulteerd in 400meg aan shader code en binaries. Dus mogelijk is het toch echt. Echt vervelend voor Valve
Wow. Als ze echt iets kunnen compilen en er daadwerkelijk binaries uit kunnen toveren dan is dat wel echt heavy :( Normaal werken ze in deze projecten met enorme hoeveelheden source, als je daar ook maar iets uit mist dan kan je het compilen naar een daadwerkelijke binary vergeten. Krijg je een leuke verzameling libjes, maar geen executable.
Voor de rest heb ik o.a. gevonden: code files van de AI Subsystems, Physics Subsystems, GL en DX8/9 Subsystems + Shader code (dat is zeker echt), een groot deel Linux support + Makefiles en VisualStudio6.0 SP5 project files (DSP's).
Heel erg jammer :( Want ik denk zeker dat ze uit die shaders n hoop competatieve voordelen wilde halen, aangezien pixel en vertex shaders momenteel 'hot' zijn. DX9 calls verschillen ook van DX7 en ervoor calls, je kunt niet zomaar Find&Replace doen om dit te 'faken'. En dan hebben we het nog niet eens over de shaders...

Erg jammer voor een bedrijf dat het op deze manier te maken krijgt met piracy, dit maal van code. Ik denk dat dit een van de ergste dingen is die je kan overkomen, want je geeft als het ware de blauwdruk van je spel open en bloot. Dag concurrentie voordeel, of je het wil of niet, de concurrente zullen heus wel even de code doorkijken om te zien hoe de mannen van Valve het hebben gedaan.

Overigens ga ik als ik thuis ben zeker wel zoeken naar de source, ik programeer zelf nogal wat en hoewel het erg erg k** is voor Valve, kan je dr wel erg veel van leren.

Zijn er trouwens ook netwerk routines te vinden?

(edit)
Trouwens, Outlook (en zowiezo Windows) zitten zo vol met gaten, daar word je naar van. Natuurlijk komen er netjes altijd patches uit en als je die scherp in de gaten houd (lang leve SUS heh) kan er niet heel veel mis gaan. Het word n stuk minder leuk als er een exploit word gevonden en hij word bij jou uitgeprobeert voordat er een patch voor geschreven is... Ik neem aan dat dit bij Valve is gebeurt, want ik kan me niet voorstellen dat ze niet strak op de patches zitten en geen degelijke Exchange-geintregeerde virusscanner hebben. Zoals Mr. Newell al zei, de virusscanners pikte het niet op, maar volgens mij is die bufferoverflow in Outlook een wel heel oude sploit?
Our speculation is that these were done via a buffer overflow in Outlook's preview pane.
Als het echt zo is, dan vind ik dat een behoorlijke blamage van Valve.
Als er iemand iets van de gevaren van crackers weet dan is het toch wel de gamebranche.

Ik vraag me sterk af of de pc's waarop de games ontwikkeld worden ( en dan zeker van een titel als deze ) wel een inet verbinding hebben ?

Het testen van bv multiplay zou toch ook zeker in-house gedaan kunnen worden.
Het is echt zo:

http://halflife2.homelan.com/forums/showthread.php?s=&threadid=10692

Gabe Newell zelf bevestigd het.

Ever have one of those weeks? This has just not been the best couple of days for me or for Valve.

Yes, the source code that has been posted is the HL-2 source code.

Here is what we know:

1) Starting around 9/11 of this year, someone other than me was accessing my email account. This has been determined by looking at traffic on our email server versus my travel schedule.

2) Shortly afterwards my machine started acting weird (right-clicking on executables would crash explorer). I was unable to find a virus or trojan on my machine, I reformatted my hard drive, and reinstalled.

3) For the next week, there appears to have been suspicious activity on my webmail account.

4) Around 9/19 someone made a copy of the HL-2 source tree.

5) At some point, keystroke recorders got installed on several machines at Valve. Our speculation is that these were done via a buffer overflow in Outlook's preview pane. This recorder is apparently a customized version of RemoteAnywhere created to infect Valve (at least it hasn't been seen anywhere else, and isn't detected by normal virus scanning tools).

6) Periodically for the last year we've been the subject of a variety of denial of service attacks targetted at our webservers and at Steam. We don't know if these are related or independent.

Well, this sucks.

What I'd appreciate is the assistance of the community in tracking this down. I have a special email address for people to send information to, helpvalve@valvesoftware.com. If you have information about the denial of service attacks or the infiltration of our network, please send the details. There are some pretty obvious places to start with the posts and records in IRC, so if you can point us in the right direction, that would be great.

We at Valve have always thought of ourselves as being part of a community, and I can't imagine a better group of people to help us take care of these problems than this community.

Gabe

edit: [kan zijn dat iemand dit al gepost heeft, zou eigenlijk in het artikel moeten]
Binnen een beetje professionele organisatie is het echt niet toegestaan over dit soort verstrekkende situaties op eigen houtje uitspraken te gaan doen, dat gaat via pers/pr-mensen. zou wel rete onprofessioneel zijn, maar zoals gezegd: niemand kan onweerlegbaar bewijs aanleveren dat ook deze forumposts geen hoaxes zijn.
Iemand ergens anders postte dat ze het IP adres getraced hadden: laat maar zien dan. Die admins hebben ook baat bij al het extra verkeer dat opeens naar hun forum komt, dus wederom een motief om de gemeenschap voor te liegen.
Our speculation is that these were done via a buffer overflow in Outlook's preview pane.
Dit geloof ik eigenlijk niet.

Op virusscanners moet je niet vertrouwen. Niet blindelings tenminste. Dus zeker als je belangrijke crap op je machine hebt zet je imho _nooit_ voorbeeldweergave (ik neem aan dat "preview pane" voorbeeldweergave is?) aan zodat je "verdachte" mail eerst met notepad kan bekijken voor je het zo opent.

En anders ga je toch wel zorgen dat de e-mail die je zo opent word geopent als platte tekst. Ik neem aan dat medewerkers van Valve dit toch wel weten.

Of gaat het om een bug in Outlook waar me nog vaag iets van bijstaat die ervoor zorgt dat terwijl je je mail nog ophaalt er code uitgevoerd kan worden? In dat geval zou ik met belangrijke dingen op m'n pc nooit Outlook draaien. Ook dat zullen medewerkers van Valve heus wel weten.

Nee, dit verhaaltje geloof ik iig niet.
Ik denk wel dat zo'n groot bedrijf Outlook geupdate heeft om die bug op te lossen.
Ik vind dit ook flinke blamage voor Valve.

Hoe kan een hacker nou zo "makkelijk" de source code verkrijgen...
Een beetje security maatregelen kan geen kwaad.

Als de makers van cheats lekken vinden in de code denk ik dat HL2 een ongekent drama gaat worden online.
Doet me denken aan een keer dat ik met iemand zat te chatten die het soundsystem voor unreal had gemaakt. Ik connecte met Samba naar z'n computer, en daar bleek de hele C-drive geshared. Vervolgens probeerde ik nog wat IP's in die range, en toen kwam ik heel toevallig uit bij een compu die TIMP3 heette. Daar stond me toen toch de hele source code van Unreal Tournement online. Via kabelmodem heb ik die toen binnengetrokken (en dat was nog een hele klus met dat ***** sonera), en toen besturdeerd.

Dit is slechts een voorbeeld van hoe makkelijk het soms is.
Dus in plaats van dat je de beste man waarschuwt dat het netwerk bij hem/hen open staat en dat je de source code van UT online zo kan downloaden (wat ik overigens zeer twijfelachtig vind, maar dat terzijde), besteel je de man!

Fijn persoontje ben jij! |:(
...ik nog wat IP's in die range, en toen kwam ik heel toevallig uit bij een compu die TIMP3 heette. Daar stond me toen toch de hele source code van Unreal Tournement online. Via kabelmodem heb ik die toen binnengetrokken (en dat was nog een hele klus met dat ***** sonera), en toen besturdeerd.
En toen je erachter kwam dat besturderen niet lukte bleek het allemaal slechts een droom te zijn.
En toen was mama bezorgd, je zou immers bijna te laat op school komen.
Foei!
dit is eigenlijk best wel zielig van valve....
je source code kwijt raken is nog erger als de full game een maand voor release op Inet hebben staan

Gabe newell helemaal gestrest.....
maja, welke idioot gebruikt er nu outlook op een PC met belangrijke informatie }:O

edit: wel een orginele datum....
de trojan die de cracker toegang gaf tot de code heeft valve op 11 september geinfecteerd....

ik zeg het je, bin laden zit er achter :+
Quote: "maja, welke idioot gebruikt er nu outlook op een PC met belangrijke informatie"

Uuhm Gabe Newell heeft voor Microsoft gewerkt, misschien heeft ie wel n klein beetje aan outlook meegewerkt en dacht ie daarom dat het wťl veilig was :)
Uuhm Gabe Newell heeft voor Microsoft gewerkt,
Dan had hij helemŠŠl moeten weten dat de preview gebruiken niet zo verstandig is.
Ongelofelijk trouwens, dat iemand op een dergelijk simpele manier bij bedrijfsgeheimen kan komen.
De source van Outlook zou eens moeten lekken. Kunnen we daar de bugs van fixen :P
of cheats voor schrijven }>
Als dit waar zou blijken, kunnen ze volgens mij Microsoft een enorme schadeclaim vragen wegens derving van inkomsten enz enz enz...
September 11th 2001, Bin Laden kills half life in New York by taking out the WTC

September 11th 2003, Bin Laden returns and kills half live 2...

Wie weet is het een complot :+
Toch een weird verhaal, al is het alleen maar omdat de engine van de game de 'source engine' heet. Dat hadden ze echt niet beter uit kunnen kiezen!!!
idd, nu mogen ze alle spellen die uitkomen gaan screenen op bekende subsystems die ze zelf hebben geschreven, als ze geen licentie aan de maker hebben verkocht, want die zouden een pak geld in het laadje hebben gebracht en nu zullen ongefortuneerde game-devellopers waarschijnlijk die gestolen code gaan gebruiken :(
Er kloppen veel dingen niet, waardoor ik meer en meer 'HOAX' denk:

1) Als je gehackt bent moet je NOOIT vertellen hoe en wat, om mogelijk gerechtelijk onderzoek niet te schaden. Dat 'Gabe' vertelt hoe de hackers het aangepakt hebben is dus vreemd.

2) Als je als bedrijf met bedrijfskritische data (software in dit geval) werkt dan is "verdacht gedrag" genoeg om meteen ALLES te checken en, als dat nog niet gedaan is, met een firewall ALLES dicht te timmeren.

3) Inhakend op 2), hoe had misbruik van deze exploit in de eerste plaats gekund ? Bedrijfskritische data bescherm je toch met een firewall/virusscanner/encryptie ?

4) Waarom komt deze "official statement" op een onofficiele website / forum terecht ? Als Valve daadwerkelijk iets te melden heeft, dan release je zo'n persverklaring toch via je officiele website ?

5) Er gaat het gerucht dat het 'Gabe' account op halflife2.net zo vals is als een 3-euro biljet:
http://www.myg0t.com/ChrisNewcombe-PR.txt

6) Vreemd, dat er -tot nu toe- alleen maar die verklaring is van halflife2.net. Iedereen herhaalt dezelfde enkele post waarvan de echtheid in twijfel te trekken is.

Trek zelf je conclusie maar. Als ik geld zou moeten inzetten, dan gok ik op 'hoax' en niet op dat dit Ťcht gebeurd is.
Haha... vertrouw HomeLAN meer als g0t...
Aan punt 2) zou ik nog een anti-virusscanner toevoegen. Met een firewall alleen! ben je er niet . . .

Ook ik betwijfel de betrouwbaarheid van dit nieuwsbericht. Zoveel onkunde mag je toch niet verwachten van zo'n wizzkid.....
Misschien is deze leak gewoon zelf door Valve verspreid geweest als gerucht zodat ze het spel dan kunnen uitstellen voor onbepaalde duur :p
dat idee had ik nou ook
Een zure gebeurtenis voor Valve. Ik was al van plan om een legale versie van HL2 te kopen, maar nu helemaal. Als hun engine gejat wordt door anderen gaat er een behoorlijke investering verloren voor Valve en dat verlies moeten ze weer ergens vandaan halen :'( Overigens is die sourcecode voor mij als programmeurn00b totaal niet interessant, ik kan er toch niets mee. Het zijn de secundaire gevolgen die mij wellicht raken: aanvallen op HL2 online spelers en natuurlijk Valve die wellicht financiŽel slechter gaat draaien.
Hmmz, dit lijkt me geen goede zaak omdat het jatten van iemand anders spel / source code strafbaar is. Het is inderdaad een voordeel om nu beter mods te maken maar hackers kunnen dus illegaal zo'n spel uitbrengen met hun virus / trojan erin . Kortom dit moet zo snel mogelijk weer van het net verdwijnen
1 2 3 ... 12

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True