Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties
Bron: Ferrago, submitter: Jeroenimoes

Volgens CEO Gabe Newell van Valve, ontwikkelaar van onder andere Half-Life en diens opvolger, wil het bedrijf een stap verder gaan in het aanpakken van cheating in zijn games: Valve wil met name makers van software of websites die hulp bieden bij het cheaten in Counter-Strike, juridisch Valve-CEO Gabe Newell (klein)gaan vervolgen. Eerder had het bedrijf al een strenger banbeleid ingevoerd voor cheaters. De daad zou al meteen bij het woord gevoegd zijn door OGC (Online Gaming Cheat) aan te klagen. Dat bedrijf zou zich momenteel beraden over de manier waarop men zich juridisch kan verweren tegen de cheating-aanklacht van Valve. ....
De acties van Valve passen wellicht in het kader van de komende lancering van Half-Life 2; het zou voor het bedrijf natuurlijk niet leuk zijn moest het spreekwoordelijke feestje al meteen vergald worden door cheaters. Over die lancering had Newell overigens nog mee te delen dat men verwacht de definitieve sourcecode in augustus naar VU Games te sturen, wat de eerder opgedoken berichten over een lancering ergens in september kracht bijzet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

Lijkt me zinvoller dat ze investeren in het ontwikkelen van server-consoles die cheating detecteren en spelers van de server mikken.

Wat voor interesse heeft het bedrijf bij het verbieden / vervolgen van gamers die thuis offline een cheat gebruiken omdat ze anders niet verder kunnen komen in het spel, en daardoor juist langer van het spel blijven genieten? Ik denk juist dat ze zichzelf schade gaan berokkenen door deze actie.
Lijkt me zinvoller dat ze investeren in het ontwikkelen van server-consoles die cheating detecteren en spelers van de server mikken.
Helaas zijn niet alle cheats server-side te detecteren.
Idd, een goed voorbeeld is met behulp van een verkeerde/foute/gemodde videokaart driver...

Hoppa, ineens alle muren doorzichtig.
Dat soort cheats hou je nooit tegen.
Ik weet het zo gauw nog niet, een aanklacht wegens cheaten? Het is en blijft een feit dat het een spelletje blijft en je gaat toch niet denken dat een rechter zoiets serieus gaat nemen ofwel?

Laat ze dan zoals hierboven gezegt is een beter proggie (zoals PunkBuster -die overigens ook niet feilloos werkt-) bouwen die gewoon de mensen die het nodig vinden om te cheaten van de servers dondert en op een banlist dondert :)
valve's klanten worden door cheats benadeld.
dat valve now toevallig spellen verkoopt brengt daar geen verandering in. ze hebben dus zeker wel een zaak.
Er is niet veel wat je kan doen tegen cheats. Voor linux kan je makkelijk je kernel patchen zodat je volledige toegang hebt tot het process. En windows geeft je ook genoeg mogelijkheden om toegang te krijgen tot een process, sterker nog, er word beter gedocumenteerd over hoe je toegang krijgt tot process dan dat je het kan beveiligen (door MS zelf).
De enige mogelijkheid om cheats echt te stoppen is met Palladium/Trusted Computing. Maar ook daar heb ik mijn twijfels over, op een gegeven moment zullen crackers wel een manier vinden om er omheen te gaan. Cheat makers gebruiken dan weer deze methoden voor het maken van cheats.
VAC blijkt al behoorlijk efficient. De laatste weken bleek er geen enkele OGC cheat nog VAC secure te zijn, en ook nieuwe OGC veries bleken detecteerbaar.

Bovendien heeft Valve via Steam het banbeleid hard aangepakt: no mercy.

Ik sta achter deze acties van Valve. Al sind ik hoorde van OGC en hoofd OGC-programmeur Phar-Lap, heb ik een hekel aan ze gehad omdat ze op een gegeven moment Counter-Strike tot dusver onspeelbaar maakte dat ik ermee gekapt ben.
Veel geluk, met het vervolgen van cheaters. Zo lang vals spelen in spellen niet verboden is door de wet kunnen ze niet veel doen.

Bij Epic hebben ze de EULA aangepast zodat zij jou het recht kunnen ontzeggen van het gebruik van jou copie als je cheat. Dit hebben ze gedaan zodat er geen rechtzaak aangespannen kan worden tegen hun als zij een CDKey bannen in de master server.
Veel geluk, met het vervolgen van cheaters. Zo lang vals spelen in spellen niet verboden is door de wet kunnen ze niet veel doen.
Het zijn ook niet de cheaters die ze vervolgen:
Valve wil met name makers van software of websites die hulp bieden bij het cheaten in Counter-Strike, juridisch gaan vervolgen.
Cheaters bannen van servers is geen probleem, want 1) je betaalt (meestal) niet voor het gebruik van servers, en 2) de servers hebben dit wel in de voorwaarden staan.
Kan aan mij liggen maar ik heb nog nooit een server "gejoined" die mij eerst vroeg of ik accord ging met hun gebruikersovereenkomst.
Bij sommige (CS) servers krijg je eerst de huisregels te zien, je moet daarna op OK klikken. Zodra je dat doet ga je akkoord met de huisregels / voorwaarden.

Nooit gezien?
@icemanx
nog nooit CS gespeeld
wel als het in de gebruikersovereenkomst staat. die is namelijk even afdwingbaar als de wet, zolang die maar niet in strijd is met de wet, en als de gebruiker die bewust en in vrije wil heeft goedgekeurd.
als je de gebruikersovereenkomst niet leest, dan is het je eigen fout dat je het niet weet.

ze hebben dus wel degelijk iets om op te staan.
Ik kan het daarmee wel eens zijn...
Maar het moet kwa verhouding wel kloppen met de veel serieuze delicten die bijvoorbeeld op straat gebeuren.

Anders krijg je zo'n scheve verhouding.

[edit]
Het heeft met prioriteiten te maken, die ligt bij iedereen anders. Wat ik bedoel is dat je voor een been amputatie of roof overval geen 2 jaar moet krijgen als deze software issue gestraft zou worden met 4 jaar.
Mee eens ben ik het ook wel, maar ik vraag me af wat voor rechtzaak ze hier kunnen van gaan maken.

Ik heb gehoord dat de aanklacht het decompilen van gamebestanden was, en daar aanpassingen in aanbrengen alvorens het weer te compilen, wat illegaal is. Hier staat volgens mij geen zware straf op.

Bij een spel als Unreal Tournament 2004 zouden grotere straffen uitgedeeld kunnen worden, omdat je daar niet alleen regels overtreed met betrekking tot decompilen/recompilen van auteursrechtelijk beschermde bestanden, maar ook nog eens de EULA overtreed, omdat daar nadrukkelijk in staat dat cheats verboden zijn, en dat cheaters een permanent ban van de Masterservers van UT2k4 zullen krijgen. Dan kunnen er denk ik zwaardere straffen worden uitgedeeld, omdat er meerdere aanklachten zijn.

Ik hoop wel dat het gaat aanslaan, de aanklachten tegen cheaters. Het moet alleen niet overdreven worden, een geldboete van enkele honderden duizende euro's lijkt me genoeg, gevangenisstraffen zijn op het moment overdreven, omdat gamen nog vooral voor de lol is, en nog geen officiele sport is.

In de toekomst zal dit wel zo zijn (gamen is de snelst groeiende industrie), dan moet cheaten net zo behandeld worden als gebruik van doping dat nu is, licenties om mee te mogen doen aan de sport worden ingetrokken, met andere woorden de gebruiker mag niet meer gamen.
Ik heb gehoord dat de aanklacht het decompilen van gamebestanden was, en daar aanpassingen in aanbrengen alvorens het weer te compilen, wat illegaal is. Hier staat volgens mij geen zware straf op.
Does the DMCA ring a bell, zelfs realtime aanpassen van geheugen is daardoor strafbaar.

Er staat dus een zware straf op in de usa.

misschien in het geweldige nederland wat minder aangezien je voor moord maar 13 jaar krijgt..
Stel dat bij een operatie het verkeerde been wordt geamputeerd. Je wilt de arts/ het ziekenhuis aanklagen voor de schade die jij hierdoor hebt opgelopen en de rechter zegt tegen je: Ik behandel de zaak niet, want er gebeuren serieuzere delicten op straat.
Als Valve vind dat zij schade oplopen door cheats en ze kunnen dat juridisch onderbouwen hebben ze het volste recht om naar de rechter te stappen.
Wat op straat gebeurd is de verantwoordelijkheid van de staat, niet van Valve.
Ik behandel de zaak niet, want er gebeuren serieuzere delicten op straat.
Dat klopt volgens mij, de rechter mag er niet voor kiezen deze zaak wel te behandelen als hij een 'ergere' zaak niet behandeld om bepaalde redenen.
Aanpakken van cheats voor online games is wel belangrijk voor de toekomst. Want online games zijn de toekomst, en cheaters verpesten het voor anderen.

Maar dan moeten de ontwerpers ook een betere code schrijven.

Alleen MMORPG's als Dark age of Camelot, everquest en straks ook World of warcraft, waar de servers beheerd worden door de publishers van het spel zijn totnogtoe gevrijwaard van veel cheats. En waar deze opduiken worden die meteen hard aangepakt, al dan niet via de rechter. Prettig spelen, maar het is niet gratis, ongeveer $10-$15 per maand.
Sterker nog, Valve heeft het bij het juiste eind. Ik heb vroeger jaren ge-gamed, van doom tot en met wolfenstein maar ik doe het niet meer omdat ik al die cheaters zo spuugzat ben. Nu ga ik fietsen en af en toe golfsurfen als er waves zijn dus die computer heeft al sedert wolfenstein niet meer een game gedraaid en trouwens heb ik geen windows meer en met wine kloten ben ik toch niet van plan dus.. gam e over thanks to the cheaters....
met oude games was het veel makelijk om te cheaten.
de nieuwe games (vanaf UT-1 ongeveer) zijn ze veel meer aandacht gaan besteden aan het tegen gaan van cheats.
UT is er mee begonen door de server te kijken of bestanden die op de client PC stonden wel onveranderd waren, zelfs texture files werden gecontroleerd.
een erg effective techniek met als zwakte punt dat er een paar bestanden niet gecontroleerd werden omdat die vaak werden veranderd met updates, en ook omdat de PC versie van dat bestand anders was als de MAC versie.

maar halflife (en dus CS) zijn (uiteindelijk) gebazeerd op de quake1 engine, en dus flink oud. vandaar dat de hoeveelheid cheaters zo groot is.
ik geloof nooit dat valve met hun nieuwe engine zo veel problemen zullen hebben.
teminste niet als ze het een beetje slim geprogrameerd hebben.
Ik vind het persoonlijk een goeie actie, al is het wat overdreven.

Maar ik en velen anderen weten dat vooral Counter Strike op een gegeven moment bijna niet meer speelbaar was door cheaters. Als je dan is zelf lekker speelde, werd je meteen ook uitgemaakt voor cheater en kreeg je een kick of erger een ban. Dit overkwam mij regelmatig en daarom vind ik dit een terechte actie!!

Singel player daarintegen maakt mij niks uit.

ps. Mooie pasfoto :P
Dat was idd echt verschrikkelijk, als je ook maar een beetje skill had: Cheater!!! Zo zonde gewoon, en dit icm de release van CS 1.6 heeft mij doen laten stoppen met CS, helaas na 4,5 jaar.

Ik vind het dan ook volledig terecht dat dit wordt gedaan, het geeft in ieder geval een goed signaal af. Of het nou juridisch haalbaar is, betwijfel ik maar hopelijk is het signaal voldoende...
1.6 is weer in orde ;). Maar ik speel nu steeds op dezelfde server, waar geen cheaters komen en alleen mensen met verstand van zaken zitten. Heb je tenminste ook geen last van dat gescheld en geschreeuw.
Lieve mensen, we hebben het hier nog wel steeds over een *spelletje*. Wanneer je iets aanpast aan een spel (een auteursrechtelijk beschermd werk) door een beveiliging te omzeilen dan doe je iets dat niet mag, maar gewoon een beetje valsspelen???
Lieve Alex,

Wanneer je veel geld stopt in een product wil je ook dat het gespeeld wordt.

Ik (en vele anderen) zijn gestopt met bv Counter-Strike te spelen omwille van het aantal cheaters.

Wanneer cheaters ervoor zorgen dat je spel niet gespeeld wordt ( = inkomsten verliest ) staat dit -volgens mijn bescheiden mening- niet enkel gelijk aan 'een beetje valsspelen'....
Volledig mee eens, in Quake III was het ook een rage om bots te gebruiken. Gelukkig kwam Punkbuster, die perkt dit cheaten in , maar zorgt toch voor de nodige frustratie online. Ik heb er ook aan gedacht te stoppen met spelen toen ik er achter kwam dat zelfs in mijn eigen clan gecheat werd. Dit soort frustraties zorgt voor minder online gamers , schade aan de community , zorgt dan globaal gezien voor nog meer schade aan de ontwikkelaars.

Ik ben het voor de volle 200 % eens met Valve, als Epic en IDsoftware nu zouden volgen in dergelijke acties zou't mooi zijn.
je bedoelt vast tengevolge van en niet omwillen, tenzij je cheaters gaaf vindt :)
Lieve mensen, we hebben het hier nog wel steeds over een *spelletje*. ..., maar gewoon een beetje valsspelen???
Dus doping in real-life sport-games vindt jij ook gewoon kunnen?
Nee, maar het gebruik ervan in _in_principe_ geen juridisch probleem. Dat veel doping op de lijst van verboden middelen staan maakt het ook een juridisch probleem, maar dat is het bijvoorbeeld niet als ik het houdt bij, pak hem beet, caffeïne. De organisatie van een evenement kan me uitsluiten van deelname, maar juridisch is er geen probleem.
Alex is een beetje dom..........

(zou Maxima zeggen) :+
Waar gaat het heen |:( |:(
Mensen, we hebben het hier over een COMPUTERSPEL. Mensen juridisch vervolgen om het valsspelen bij een computerspelletje, moet het nog gekker worden?

Een spelletje is bedoeld als ontspanning, en als iemand daarbij wil cheaten moet-ie dat toch lekker zelf weten?

Als er nou prijzengeld ofzo te verdienen zou zijn kan ik het me nog voorstellen, dan is het fraude, maar gewoon als computerspelletje, kom op zeg...
Snap je denkwijze wel maar je zegt zelf:
Een spelletje is bedoeld als ontspanning, en als iemand daarbij wil cheaten moet-ie dat toch lekker zelf weten?
Online ligt dat anders. Op een server van 16 man kan het spel voor 15 verziekt worden doordat er één persoon aan het cheaten is. Op het moment dat jij CS/HL koopt, denk jij een spel te kopen wat ontspannend is om te spelen. Als dat door cheaters niet zo blijkt te zijn vind ik dat ze best grote maatregelen mogen nemen om die cheaters tegen te gaan.
Natuurlijk geen celtraf voor iemand die een cheat gebruikt. Maar een schadevergoeding/geldboete voor de makers zie ik wel zitten. Valve loopt namelijk inkomsten mis omdat het spel door de cheaters voor mensen een stuk minder aantrekkelijker wordt. Hoveel mensen in dit topic alleen al zeggen gestopt te zijn met CS door cheaters? Ik in ieder geval wel!
Dan ban je die gozer en ben je er vanaf. Sorry, maar juridische stappen ondernemen gaat me wat ver.
Je had ook kunnen lezen wat er stond: Ze willen makers van Cheats aanpakken niet cheaters zelf.
Met juridische stappen wordt niet bedoelt dat iemand de cel in moet of dat diegene een geldboete moet betalen! Waar halen mensen dat vandaan?
Ik begrijp uit het verhaal op deze en de andere website (ferrago.com) dat ze alleen OGC willen aanpakken. Waarschijnlijk willen ze alleen maar ervoor zorgen dat hun nooit meer cheats mogen maken. Thats all !
Ik weet niet echt hoe het zit in HL, maar als je in QUAKEIII bijvoorbeeld geen spectator bent, dan kan je dat cheaten moeilijk detecteren.
Dus als Nederland de scheids omkoopt is dat ook niet erg, voetbal is ook maar een spelletje... ;)
Professioneel voetbal is geen spelletje, de voetballers krijgen betaald of ze nou winnen of niet. Ze krijgen zelfs betaald als ze niet eens mee spelen.
als ik mij wil ontspannen met een computer spel, en er komt zo'n K*t cheater dan ben ik me niet meer aan het onspannen anders.

ze ontnemen mensen het plezier in het gebruiken van valve's product. en dat is juridies aanvechtbaar.

ze hebben het trouwens ook NIET over het aanklagen van cheaters maar om het off-line halen van sites waar mensen worden aangezet en de mogenlijkheden geboden tot cheaten in valve's game, met alle gevolgen van dien.
ze klagen dus geen mensen aan (RIAA style) maar een bedrijf.
Je moet gewoon een systeem maken dat wanneer je genoeg bewijs hebt tegen een cheater, je dat ip gaat bannen op alle game servers. of dat er een website komt met allemaal ip's van cheaters.
Dat systeem bestaat al, genaamd VAC.
Zodra dit "systeem" detecteerd dat je cheat word je "ID" gebanned op alle VAC enabled gameservers voor 1 jaar.
En er zijn nogal wat servers die VAC enabled zijn.

De enige mogenlijkheid om dan weer op een VAC enabled gameserver te spelen is een nieuwe CD-KEY gebruiken dus het spel opnieuw kopen.

btw. VAC = Valve Anti Cheat
misschien kunnen ze dat VAC eens verkopen aan Blizzard, die bannen namelijk ook mensen die cheaten (maphack, pickit, mousepad etc). Maarreh ook daar hebben ze dan weer anti-detectie spul voor gemaakt!

Het blijft een feit, er is altijd iemand die de checks weer weet te omzeilen :)
Het blijft een feit, er is altijd iemand die de checks weer weet te omzeilen :)
Een cdkey/cheat hack, waarbij een persoon alleen wordt doorgelaten als de key niet banned is, moet toch behoorlijk waterdicht zijn.
Immers, met een ongeldige key lukt het toch bij de meeste games ook niet om op een 'legale' server te komen?
Dat is inderdaad een hele goede oplossing.
Echter, niet iedereen heeft een vast ip, en als ik een proxy ga gebruiken, heb je er ook niets aan.

Het idee achter steam is wel een goede oplossing. Namelijk een unieke key (die je koopt) aan een account koppelen en daarmee kan je wle makkelijk bannen. Want het systeem om keys te gebruiken in multiplayer games wordt steeds beter. je kan het minder snel hacken. (Key gens)
Ik weet niet of ze stevig in hun schoenen staat met deze aanklacht. Immers, de OGC-software draait als een 'schil' om Half-Life heen. Het past niets aan in de files van Half-Life. Of zit ik nu verkeerd?
Ik denk dat het hen meer stoort dat men het mogelijk maakt om een spel als Half Life anders te spelen dan bedoeld, en dat is juridisch ook behoorlijk haalbaar om aan te pakken.
en dat is juridisch ook behoorlijk haalbaar om aan te pakken
Als je niets aan het spel verandert dan heb ik mij twijfels aan hoe je wat gaat aanklagen.
Om een even een vergelijking met een auto te trekken, je mag je auto opvoeren totdat hij 300 kan, maar je mag er niet mee op de weg mee rijden. Als je op het circuit rijdt (eigen server) mag je planken. En overal kun je informatie vinden hoe en wat je de auto sneller kunt laten gaan.
Het is gewoon informatie, als Valve een eigen community heeft dan is het hen taak om daar tegen op te treden. Er worden immers geen wetten overtreden.
Kunt eigenlijk ook een vergelijken met voetbal trekken, als iemand buitenspel staat, dan zegt de scheids daar iets van, als je in het publieke leven buitenspel staat, who cares.
Als je auto opvoerd tot ie 300 kan mag je er echt nog wel mee op de weg, zolang je maar de verplichte benummering en verlichtting etc voert en hij door de apk enzo komt.....

Je moet alleen niet je pedaal helemaal tot onder in drukken, anders zouden agenten weleens de neiging kunnen krijgen je auto in beslag te nemen...en je rijbewijs ook :P
Je hoeft niets te veranderen aan de software om al inbreuk te maken op het Copyright. Immers: iets wat je er aan of omheen hangt is hier ook al een inbreuk. Neem bijvoorbeeld iets simpels als veiligheidsnetten bij een gebouw. Als de architect deze storend vind kan hij ze via de rechter op basis van auteursrecht weg laten halen. Zo gebruikt een cheater ook een programma niet zoals de intentie is van de maker, en is dus strafbaar.. :'(
Neem bijvoorbeeld iets simpels als veiligheidsnetten bij een gebouw. Als de architect deze storend vind kan hij ze via de rechter op basis van auteursrecht weg laten halen.
Volgens mij maak je een denkfout!
Die veiligheidsnetten zijn wettelijk verplicht!
En dan prevaleert de veiligheid toch echt boven het "auteursrecht" en zal geen enkele rechter een bevel geven door die netten te verwijderen.
Neeee.... copyright gaat alleen tot het betrokken product! dus in dit geval de software en niet wat er omheen zit.
Wil je dan Microsoft kunnen aanklagen omdat zij dan op de eoa manier "inbreuk maken op jou (copright) software" als je ergens met een bepaalde functionaliteit niet eens bent of dat deze mogelijk "ongunstig" voor jou zou uitpakken???
Dat zou een leuke worden...
Dus in het geval van de cheats...... Kan de rechter kiezen voor: Geen cheats (iedereen blij) of wel cheats (alleen cheaters blij)
Makkelijke keus dus...
Kunt eigenlijk ook een vergelijken met voetbal trekken, als iemand buitenspel staat, dan zegt de scheids daar iets van, als je in het publieke leven buitenspel staat, who cares.
als er i emand op het voetbalspel buitenspel staat, dan kan de scheidsrechter best optreden. Maar als ze er een rechter gaan bijhalen en proberen die persoon te vervolgen, dan zullen ze toch vierkant uitgelachen worden.

Als iemand vals speelt met een game, dan kan de moderator / scheidsrechter / softwarebedrijf best maatregelen nemen. maar bij de rechter zullen ze echt geen kans hebben. Ze zullen het zelf op moeten lossen.
Zeker kun je cheaters wel aanpakken. Als cheaters de lol van de normale spelers er af halen, neemt het aantal potentiele kopers van het spel af, waardoor Valve inkomsten misloopt. Als zij in de algemene voorwaarden van het online deel van het spel zetten dat cheaten niet is toegestaan, dan hebben ze zeker juridische gronden om die websites aan te pakken. Omdat die websites mensen er toe aanzetten om de algemene voorwaarden te overtreden.
@masteriiz:

nee, da's niet helemaal waar.

Ja, je maakt inbreuk op de persoonlijkheidsrechten van de maker, maar dit is altijd de natuurlijke maker, nooit de opdrachtgever of zelfs werkgever (die laatste geldt wel als maker voor de exploitatierechten). Valve kan nooit een beroep doen op persoonlijkheidsrechten (tenminste, niet onder nederlands recht), want dat is een rechtspersoon.

Zie bv http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39759
Dus in het geval van de cheats...... Kan de rechter kiezen voor: Geen cheats (iedereen blij) of wel cheats (alleen cheaters blij)
Makkelijke keus dus...
De keuze is makkelijk als er juridische mogelijkheden zijn waarop met blijkt een "overtreding" te begaan.
Als er geen wet voor is, kan een rechter hier moeilijk een uitspraak over doen lijkt mij.
Auteursrechten... oke... maar die gaan alleen tot de software zelf en niet wat er omheen zit.
Of het nu moreel verwerpelijk is of niet bij het gebruik van cheats (ik :r er zelf ook van hoor....) valt er denk ik hier in nederland niet veel tegen te doen.
en wat is een mod dan, idd men veranderd iets aan het spel, en volgens jouw redenering is dat dan ook strafbaar
@Rey Nemaattori
Tenzij er voor de voor het opvoeren gebruikte methodes ook type goedkeuringen zijn...zoals goedgekeurde sportuitlaten etc ;)
<edit> Dit was een dubbelpost, maar ff leeggemaakt <edit>
Als je auto opvoerd tot ie 300 kan mag je er echt nog wel mee op de weg, zolang je maar de verplichte benummering en verlichtting etc voert en hij door de apk enzo komt.....
Als je jouw auto opvoert voldoet hij niet meer aan de typegoedkeuring op basis waarvan door de RDW een kenteken is afgegeven. In principe mag je er daardoor NIET meer mee de weg op, tenzij je hem opnieuw ter keuring aanbied.
Dus als ik in mn nakie en met mn ogen dicht wil spelen kan ik ook een aanklacht gegrond achten?
Dan niet, maar die schil is evengoed bedoeld om te cheaten, en DAT is het punt. (hoop dat ik je post goed begrepen heb :P)
daar hebben andere spelers geen last van.

teminste... niet zolang je je mond erover houd.
ga je het aan iedereen vertellen dan kan je die mensen opzadelen met mentalen beelden die ze liever niet hadden gezien. :+

ik denk dat het grote verschil is dat je met naakt spelen niemands speel plezier bederft.
door te cheaten wel.
valve kan OGC dus aanklagen voor het verpesten van het plezier van hun klanten (al zullen ze het in de rechtzaak wel customer satisfaction noemen, klinkt wat officieler)
Dus als ik in mn nakie en met mn ogen dicht wil spelen kan ik ook een aanklacht gegrond achten?
daar hebben andere spelers geen last van.

teminste... niet zolang je je mond erover houd.
ga je het aan iedereen vertellen dan kan je die mensen opzadelen met mentalen beelden die ze liever niet hadden gezien.
Te laat... :o
ik denk dat de ware reden voor deze aanpak is vanwege dat de HL src voor het oprapen ligt aangezien deze 'perongeluk' gepubliceerd is. mede dankzij dit is het makkelijk het spel te exploiten en juist door juridische maatregelen tegen dit te nemen proberen ze zichzelf in te dekken voor een fout geleden door hunzelf.
leuk die reden

maar als je weet dat je code op straat ligt, zorg je er toch voor dat er zo min mogelijk veiligheidsgaten in zitten?

Ik vind dat ze daar best wel meer op mogen letten in deze tijden van het informatie tijdperk.

een heeeeel simpel voorbeeld, wat community betreft:
Open Source ....... de broncode is vrij toegankelijk... maar is het echt zoveel onveiliger? zijn er echt zoveel meer gaten? meer exploits? .... denk daar maar eens over na.

Dit is dan toch wel meteen een goed voorbeeld wat het verschil zou kunnen zijn tussen closed en open source software. ....

closed source: er zitten gaten in, je weet niet waar.. en opeens wordt je geinfiltreerd (om het netjes te zeggen)
open source: er zitten gaten in, je weet niet waar, maar zodra je weet waar kan je zelf maatregelen nemen.

DUS, als Valve na een jaartje hun security in de source code nog niet op orde hebben ........ moeten ze ook niet zo hard gaan klagen over cheat mogelijkheden .... zorg er dan voor dat cheaten sowieso behoorlijk onmogelijk gemaakt wordt door veilige code te schrijven zodat iig op dat onderdeel niet gecheat kan worden.
Waarom zou je nou niet in je eigen spel mogen cheaten? Ik snap best dat dat niet OK is als je online of op een wedstrijd speelt, maar als je thuis zit moet dat toch gewoon kunnen?
Het zal wel weer een inbreuk zijn op de code om zoiets te maken. Maar dat is toch niet een juridische stap waard?
Het gaat natuurlijk ook om online cheaten, heer schaap :P
je 2 verschillende soorten cheaters, de offline cheaters en de online cheaters. De offline cheaters is niets mis mee, het modden van een game is in principe toegestaan, maar het verander van een game online en zo een oneerlijk voordeel behalen tegenover je tegenstander, is naar mijn mening heel wat anders.

Ikzelf was ook een fanatiek gamer, maar de lol was er toch wel snel af toen er allemaal dingen geinstalleerd moest worden om cheaters tegen te gaan.

Het is en blijft gewoon stom, doe je zo hard je best om goed in eenspel te worden, en heb je eindelijk een hoog niveau bereikt, komt er een cheater langs die zonder zijn bot nog geen olifant kan raken.
ik denk dat het net zo strafbaar zou moeten zijn als cheaten bij real life sporten, volgens mij wordt je gewoon gediscwalificeerd als je bv drugs gebruikt en niet meteen juridisch vervolgd.

online gamen wordt steeds serieuzer met gesponsorde clans enzo.
ow dan krijg je dus taferelen als:
ik heb een cheat gebruikt zodat ik sneller loop, sneller herlaad..
okee dan krijg je nu 3000 dollar boete... :? |:(

-edit-

bij geld prijzen vind ik dat ze het mogen bestempelen als fraude maar voor de rest:
het is een coimputerspel een computerspel is ontspanning en iedereen moet zelf weten hoe hij/zij dat doet.. en desnoods worden er speciale cheat servers gemaakt?? :7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True