Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties
Bron: VR-Zone

De mannen van VR-Zone hebben een aantal pagina's benchmarkresultaten gepubliceerd van verschillende videokaarten in combinatie met Counter-Strike: Source. Counter-Strike: Source is in essentie het bij iedereen bekende Counter-Strike, maar maakt gebruik van de Half-Life 2 engine in plaats van de jaren oude Half-Life engine. Gezien het feit dat zowel Half-Life 2 en Counter-Strike: Source nog geen goldstatus hebben bereikt kunnen de behaalde benchmark resultaten afwijken van de uiteindelijke resultaten, maar ze geven wel een indicatie.

Het blijkt dat de huidige generatie high-end videokaarten weinig moeite heeft met Counter-Strike: Source. In 1600x1200 met 4x anti-aliasing en 8x anisotropische filtering zet de ATi Radeon X800 XT PE de topscore neer met ruim 70 FPS. Ook de ATi Radeon X800 Pro, de nVidia GeForce 6800 Ultra en de nVidia GeForce 6800 GT zetten geen onverdienstelijke scores neer met framerates van respectievelijk 62, 63 en 57 FPS. Alleen de nVidia GeForce 6800 zet met 28 FPS geen denderende score neer, maar dit is dan ook duidelijk de goedkoopste videokaart van het vijftal. Gezien bovenstaande benchmarkresultaten zullen de meeste mensen Counter-Strike: Source zonder problemen soepel kunnen draaien. Half-Life 2 zelf zal echter zwaardere eisen aan het systeem stellen door de complexere scènes.

Counter-Strike: Source screenshot
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Is het niet zo dat je met een Halflife2 voucher dit spel kan beta-testen??
Inderdaad. Eigenaars van een Cyber Café met het Valve Cyber Café Program, eigenaars van Condition Zero en eigenaars van een ATi Half-Life 2 coupon/voucher kunnen het spel beta-testen.

De beta zou vandaag van start gaan maar aangezien Half-Life 2 ook gedeeltelijk zou gaan preloaden op Steam gisteren (is nog niet gebeurd), heb ik daar niet veel vertrouwen meer in.

De beta is al wel te spelen in verschillende Cyber Cafés, zie
http://www.steampowered.com/index.php?area=cafe_directory

Er is momenteel een DDOS-aanval aan de gang op zowel Steampowered.com als het Steam netwerk, dus het laden van de site kan even duren.

Voor meer informatie over Counter-Strike Source en Counter-Strike, zie
http://www.csnation.net
kwil niet zeuren hoor maar cs:s beta is gisteren netjes gepreload hl2 zou later gebeuren in ieder geval niet gisteren maar wel rond deze tijd
Erg leuke aan half life 2 en CS:S is vooral dat het goed _schijnt_ te werken op redelijke low end computers. Dit is natuurlijk erg gunstig voor de CS fanatiekelingen die nooit echt hun hardware upgraden. Ik ben benieuwd of de aankomende low-end benchmarks dit echt kunnen bevestigen, zou fantastisch zijn voor zo'n <subjectief>gelikt</subjectief> spel :)

Trouwens, ik ben een CZ eigenaar, echter is het spel nog steeds niet beschikbaar voor deze groep. Erg jammer, wat, hoop ik, te wijten is aan de DDOS.
Ik draai de beta hier op een GeForce 4 Ti4200 8x (met een P4 Northwood 2.6 Ghz) en heb alle settings op high staan (geen AA), ik heb ongeveer 50-60-70 fps en als ik de bom draag 30-40. Dus ja, hier draait het lekker.

Zo'n DDOS is echt weer voor zon stelletje kneusjes die Valve willen gaan pesten, maar daarbij pesten ze wel meteen alle CZ en ATi coupon bezitters. :( erg dom.

Hier is btw het GoT topic van CS:Source.
Hoe presteren oudere kaarten dan met deze spellen.
Dus de GeForce 4 Ti4200, GeForce FX 5600, Radeon 9500 Pro, Radeon 9600 Pro etc..

@Xhal3 :?...Reactie aan verkeerde persoon :?. Doom III draait vrij goed op een FX5600.
Er staat bij de conclusie van het bericht dat ze binnenkort dus ook de low-end kaarten gaan testen met het spel.
Ik heb het spel (gelekte B2 van CS:S) gespeld op een 2800+ en een radeon 9600 pro en ik moet zeggen dat ik erg verast was. Ik heb ook Doom3 en Joint ops geprobeerd en Doom3 was echt een ehhh drame (singleplayer ging goed maar MultiPlayer was niet echt fijn). Erg fijne code dat van CS:S loopt als een trein alhoewel ik niet AA aan had... en maar op 1024x768 speel... :)
Dat draait vrij goed hoor. Ik heb em draaiende gehad op mijn laptop (1.8 ghz M, en een gforce2) en daar draaide hij uistekend op 800x600. Af en toe verdwenen er wel wat models, maar dat gebeurde ook op me vaste pc, dus dat zal wel een bug zijn :)

Het enige wat me opviel eigenlijk (buiten de graphics ;)) was dat er een aantal objecten voor iedereen hetzelfde waren kwa physics (grote objecten als tonnen en banden). Maar kleine dingen als blikjes, emmers en flessen niet. Zag er nogal vaag uit als iemand op de grond staat te knallen en ergens achteraan aan het rennen is, maar je ziet geen blikje.
Doom 3 was voor mij een grote tegenvaller, na een uurtje te hebben gespeeld, werden die donkere hoekjes en die zaklantaarn en die zombies erg saai.
Ik vind het maar een vage test, alle benchmarks behalve de laatste zijn cpu limited....
Hoe kan je dan de videokaart testen?
ZE hebben dan wel een 3800+ maar ze nemen wel een level met 24 players. Neem dan een met iets minder players.
De kaarten halen nu op 800x600 dezelfde fps als op 1600x1200. (bij sommige toestanden dan, en afgezien van de laaste test met 4x en 8x)
waarom zou je *alweeeer* de videokaart willen testen? ze willen hier een indicatie geven wat je qua fps van het spel kan verwachten, niet ati/nvidia promoten.
Das wel waar maar dan zou je zoals al gezegd moeten testen op een wat meer realistisch systeem. Een beetje upper-middleclass systeempje, een amd 3200 of p4 3.2 met 1gb ddr en een reguliere PATA 7200 rpm schijf zou een veel realistischer beeld geven. op deze manier heeft het weinig zin de benchmarks te vergelijken met je eigen bak: daar zit niets in wat net zo snel is bij 95% van de gamers. bij non-gamers is dat percentage nog hoger.
Why not - gewoon testen op een AMD Athlon 64 3800+ met een gig RAM en een raptor schijfje - *en* de laatste generatie video :/

Wat veel boeiender is voor de grote userbase die CS heeft is hoe het draait (60+ fps) op een pak-'m-beet XP 2400+, 512 ram en een 9x00 (met x > 5) videokaart - dat zijn namelijk de mensen die moeten gaan overstappen om CS:S een succes te laten zijn. Beetje een gemiste kans imo.
voor 1600x1200 met 4x anti-aliasing en 8x anisotropische filtering is 28Fps ook niet echt slecht.

op 1024X768 zou de 6800 waarchijnlijk het dubbele halen ;)
Denk niet dat CS: Source zwaarder is als Doom 3.
Met Doom 3 haal ik gemiddeld 45 fps met me 9700pro. Moet ook wel te halen zijn met dit spel denk ik. Vind de screens alleen een beetje tegen vallen van CS: Source had het mooier verwacht maarja nog maar ff wachten tot het uit is :)
Jah, maar je moet niet vergeten dat jij doom3 met 45 fps niet gehaald hebt met 4*AA en 8*AF en 1600*1200. Bij een eerlijke vergelijking moet je wel uitgaan van een bepaalde setting!!!

Bij de hoogste setting zie je dus dat de fps bij doom3 bij alle kaarten lager ligt dan dus bij deze cs:source beta benchmark!! En daar gaat het in dit geval om.
Toch vreemd..
Ik dacht dat ook deze engine het beste draaide onder openGL, net als de vorige versie van Half-life..
Dus zouden theoretisch nVidia kaarten beter uit de bus moeten komen...

Zal ik wel verkeerd hebben...

:Z
Nee, half-life1 was gebaseerd op de quake1 engine, maar voor half-life2 heeft valve een eigen engine ontwikkeld en omdat een gedeelte van die valve luitjes bij microsoft vandaan komt zullen ze waarschijnlijk iets tegen multiplatform api's hebben. (en dus perse geen opengl willen gebruiken)

Dat laatste is ook de reden dat er wel geld van mij richting id gaat en geen cent naar die lui van valve (hl1 was goed bij afwezigheid van echt concurrentie, hl2 zal zijn verwachtingen nooit kunnen inlossen gok ik)
omdat een gedeelte van die valve luitjes bij microsoft vandaan komt zullen ze waarschijnlijk iets tegen multiplatform api's hebben. (en dus perse geen opengl willen gebruiken)
John Carmack's rechter arm ruikt volgens mij tot aan de ellenboog naar nVidia, maar ook dat is een ongefundeerde mening.

En dan nog, wat zou het? Gamecube spellen draaien toch ook niet op een Xbox?
Dat laatste is ook de reden dat er wel geld van mij richting id gaat en geen cent naar die lui van valve (hl1 was goed bij afwezigheid van echt concurrentie, hl2 zal zijn verwachtingen nooit kunnen inlossen gok ik)
Het is jouw geld en mooi om te lezen dat sommige games gewoon kopen :)

Maar als er een spel is wat de verwachtingen niet heeft waargemaakt dan is het Doom 3 wel. Gave engine, mooie graphics, maar wat een waardeloos spel zeg.

Het heeft de monsters uit de oude versies, maar niet het tempo en al helemaal geen originaliteit. Alleen maar smalle gangetjes, zeer zwakke AI en nul interactie met de omgeving. Moderne shooters als Far Cry en Call of Duty zijn al zoveel verder dan Doom 3.

Wat ik tot nu toe gelezen heb van mensen die HL2 hebben gespeeld voldoet het aan praktisch alle verwachtingen.
opengl? het is toch een directx game? voor zover ik weet is opengl niet eens ondersteund
Is er nog ergens een overzicht met video kaarten waarin word weergegeven: snelheid, pipelines, DX versie, geheugen snelheid, type core.? Ik heb zoiets ergens eens gevonden maar ben de link kwijt.
Op de website van ATI en NVidia staat wel de nodige informatie. Dus ook specificaties/prestaties. Echter een duidelijk overzicht mis ik ook nog steeds. Een overzicht van de processors (en hun core-cod-name) zou ook geen slecht idee zijn.
Hier kan je een overzicht vinden van bijna alle chipsets:
http://users.erols.com/chare/video.htm
ik wil resultaten met een gforce 4 440mx :)

in cs 1.6 hebbek 60FPS :p
wat het maximum is (bij halflife dan) bij een refreshrate van 60hz. Gooi je refresh rate eens omhoog, je zou gewoon rond de 75 moeten kunnen halen (mits je monitor 75hz aankan). Heb zelf ook nog zo'n systeem staan. HL engine is perfect voor deze systemen.

CS:SOURCE draait overigens op 1024*768 op ongeveer 20 fps gemiddeld. Geen AA

Op me Athlon64 3000+ / Radeon 9600XT / 512mb ddr pc3200 draait ie momenteel op 50 fps (2xaa), maar is een 2 dagen vers systeem, weinig aan getweakt
Over de schaduwen nog maar te zwijgen! Man man wat een realisme.. Snap ook nog steeds niet waarom mensen doom3 en halflife2 engine met elkaar vergelijken. Maar goed ziet er weer beter uit. Denk wel dat we wel even moeten wachten tot de engine uit is want dat weten we pas echt hoe goed de engine gaat presteren. Denk namelijk dat er nog wel een paar tweaks aankomen die het weer sneller of beter maken.
Lijkt me wel een vet spel halflife 2. Trouwens ook counterstrike 2 lijkt me leuk :P.. Voor nu moet ik het nog even doen met Doom3

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True