Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties
Bron: BBC, submitter: CoRrRan

Half-life 2 (HL2) heeft zes Bafta Awards gewonnen, waaronder de Awards voor 'Best Game' en 'Best online game'. De Bafta Awards van de British Academy of Film and Television Arts worden ieder jaar uitgereikt in verschillende categorieën. HL2, dat ontwikkeld is door Valve, won naast deze Awards ook de prijzen voor 'best action adventure', 'best PC game, 'best art direction' en 'best animation'. Voor Valve, dat na een aantal keren uitstel eindelijk dit jaar met de langverwachte opvolger kwam voor Half Life, is dit een bekroning voor het lange werk. Naast de Bafta Awards heeft HL2 het afgelopen jaar ook al prijzen ontvangen voor de verhaallijn en de engine die gebruikt is. In de Playstation-categorie ging Burnout 3 er met een aantal prijzen vandoor: 'Best Playstation game', 'Best racing game' en 'Best technical Direction'.

Half-Life 2 logoOp de XBox en de GameCube waren de prijzen respectievelijk voor Halo 2 en Prince of Persia: Warrior Within, beide kregen de award in hun eigen categorie voor het beste spel. Naast de awards voor de beste spellen van het jaar 2004 werden er ook op het terein van de sportspellen (Konami's Pro Evolution Soccer 4), het beste geluid (Call of Duty: Finest Hour), de beste muziek (Hitman: Contracts) en het beste handheldspel (Colin McRae Rally 2005) prijzen vergeven. De award voor het beste mobiele spel ging naar Blue Tooth Byplanes. De directeur van de organisatie van de Bafta Awards betitelde het afgelopen jaar als een goed jaar voor de spellenindustrie. Het afgelopen jaar bleek dat er een grote vooruitgang is geboekt in de diversiteit van de spellen. Daarnaast blijkt 2004 een jaar te zijn geweest waarin met name de niet-traditionele spellen populair waren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (127)

1 2 3 ... 6
Half-Life 2 slecht? Dan heb je wel een slechte kijk erop. Lineair? De vele mogelijkheden met de physics maakten het niet lineair...ook het leveldesign was elke keer weer anders om te zien, ook te voelen in de gameplay. Sommige mensen moeten altijd het goede afkraken.

En steffy, lopen en schieten is nou eenmaal het kenmerk van een shooter!
en alweer die physics, verzin nu eens een ander argument dan die eeuwige physics.Kom op, de AI was ZEER matig, de vijanden niet interessant, de gevechten ZELDEN intens (in vergelijking met bijv: Halo), de verhaallijn was ook matig, dan hebben het nog niets eens over het standaard Ammo, Health en Armor metertje, hallo dit is 2005!!! Hoe kun je in godsnaam nog aankomen met elementen die OOK al in Wolfenstein 3d zaten uit 1992! Ben je gewond, oh even over een healthpakje lopen ( |:( dejavu wolf3d ). Het spel was niet alleen zo scripted als de tering maar ook nog eens zo linear als een lat!
En waarom zie je je handen, voeten en lichaam niet?
Allemaal elementen die HL2 tot een matig spel maken..
Z'n argument was dat met behulp van de physics engine het spel minder lineair aanvoelt.

Valt het jou ook altijd zo tegen dat je bij RTS games met je muis troepen moet selecteren en units moet bouwen met fabrieken die je ook nog neer moet zetten. Man, dat had Dune 2 in 1992 al !!

HL2 is een shooter. Shooters hebben metertjes en health packs, so what!! Als het maar goed gebalanceerd is en uitdagend is om te spelen.

En wat boeit het in vredesnaam dat je Freeman's handen niet ziet :?
Valt het jou ook altijd zo tegen dat je bij RTS games met je muis troepen moet selecteren en units moet bouwen met fabrieken die je ook nog neer moet zetten. Man, dat had Dune 2 in 1992 al !!
Daarom komen er ook nog maar zo weinig goede RTS uit, omdat de bekenden formules tot het bot toe zijn uitgemelkt.

Voor FPS's geld trouwens hetzelfde, Valve beloofde een revolutionaire game, nou dat hebben ze op bijna alle vlakken NIET kunnen waarmaken!
Daarom noemen we het nou een genre. Zometeen vind je sci-fi nog afgezaagd omdat het altijd in de toekomst afspeelt. Of zijn bordspellen afgezaagd omdat je ze altijd op een bord speelt.

Valve heeft jarenlang filmpjes uitgebracht die heel duidelijk lieten zien wat je van Half-Life 2 mocht verwachten. Ik snap dus niet dat je teleurgesteld bent door het resultaat. Ik kreeg precies wat ik verwachtte en ben nog steeds blij dat ik het heb gekocht.
Het meest "teleurstellende" aan HL² vond ik vooral het feit dat er eigenlijk maar 1 type serieuze vijanden in zaten (op enkele headcraps en mutanten na). Een van de troeven van HL1 was juist het feit dat er zoveel variatie in het spel zat, en door die eenzijdigheid van vijanden vervalt HL² in mijn ogen tot een doodnormale, maar nog steeds erg leuke shooter. Doordat CS source echter meegeleverd wordt met HL², heeft de game natuurlijk wel een hoge aankoopswaarde :) (dat is althans de reden waarom ik 'em gekocht heb)

Ik vind dus eig ook niet dat HL² het verdient om met de beste gameaward weg te lopen. Farcry had het voor mij meer verdiend (zie andere reactie van mij hieronder voor argumentatie :) ).
De handen van Freeman zijn wel degelijk zichtbaar (nou ja z'n handschoenen dan maar hij heeft dan ook een pakje aan...)
Dat neemt niet weg dat HL2 tegenvalt. Ze beloofden ontzettend veel en het viel allemaal tegen. Ik heb mezelf werkelijk moeten dwingen om het uit te spelen en heb er nog spijt van ook.
Het was een leuk spel, niet geweldig en zeker niet goed genoeg voor 6 awards.
Dit is gewoon meelopen met de hype...(net als de radio recame van HL2)
Gravity gun was een leuke extra, maar de hoeveelheid bugs en grafische foutjes in het spel waren ook een knappe prestatie in een game waar ze 5 jaar aan hebben gewerkt.
Dat is ook een knap staaltje in het rond lullen. Bugs?? De enige bugs die ik tegen kwam waren die beesten. HL2 wordt zelfs geprezen om de (bijna) absentie van bugs! Ik ben amper tot geen grafische fouten tegen gekomen en geloof dat veel mensen die mening delen, ik zou die kaart van je maar eens wat terugzetten zodat je geen artifacts meer hebt...

Je kunt HL2 misschien linear vinden, saai of te simpel, maar het is een knap stukje programmeerwerk met zeer weinig fouten. En alleen de community support van Valve verdient al een award.
Ik vind HL2 een erg mooi spel, maar het is echt wel enorm lineair..

Je mag dan wel poppetjes hebben die realistisch neervallen, of een tafel die na het wegsmijten weer realistisch door de zwaartekracht naar de grond worden geprogrammeerd (=physics), maar vooralsnog kun je geen andere weg nemen naar die tafel toe. Je komt hoe dan ook langs die tafel en wat je ermee physicst kun je inderdaad wel zelf bepalen. Maar dat maakt het niet minder lineair.
Het blijkt maar weer dat er (gelukkig) een hoop verschillende meningen zijn voor elk type spel. Iedereen heeft zijn voors en tegens maar over smaak valt dus niet te twisten. In veel van de bovenstaande reacties klopt wel wat, als ik een samenvatting moet geven wat er hierboven allemaal staat: }>

- Halo2 goed en toch weer niet
- Farcry slechte AI en toch weer de beste ooit gezien
- HL2 beste spel tot nu toe, tevens het meest saaie, niets beter dan Wolf3D uit '92
- Physics zijn passé
- Zo kan ik nog ff door.....
- Oh ja en Keldererik speelt altijd in de ik-plas-nog-in-mijn-broek-mode :)

Kortom, dit was de uitslag en daar valt niets meer aan te veranderen. (Eigen mening niet toegevoegd, was meer van hetzelfde :+)
Uitstekende samenvatting, maar er mist wel dat ene spel waar iedereen het nou wel over eens is:

DoomIII: niet de moeite waard om te installeren.
op wat overhypte spellen na was 2004 (althans voor pc) juist het dieptepunt van de laatste 5 jaar!

de echte supergames waren op 1 hand te tellen en HL2 of Doom3 is daar niet bij, beide games zijn grafisch mooi afgewerkt, maar qua gameplay niks nieuws onder de zon
Chronicles of Riddick ??

Dat is een spel dat zeker niet gehyped is.
Ja mee eens.. dit soort 'Beste Game' is net als in bv de film wereld: commercie, hype's en standaard spul. Vond HL2 ook zwaar tegenvallen, itt HL1 was een topper was. Maar games als Riddick of Farcry of RTW zijn iets anders dan massaal veel geld in graphics steken, zodat het maar de winkel uit gaat.

Heb wel genoten van HL2, nog meer van Doom3, maar dat net fastfood: goedkoop, snel en even lekker.
maar dat net fastfood: goedkoop, snel en even lekker.
je vergeet dat je er dik van word (e.g. weinig beweging)
CoR was misschien wel de beste game van 2004, want in tegenstelling tot HL2 was CoR veel minder linear, er zaten vernieuwende elementen in, de game was spannend en helemaal niet overhypted (integendeel het was gewoon een sleeperhit!!)
Beste game van 2004 die veel PC-shooter cliches weet te ontwijken (Geen HUD, geen "echte" crosshair, je ziet je benen, armen, lichaam, Goede AI, Je kan rollen!!, je kan nekken breken, zeer goede melee-combat)
en laat zien dat op consoles veel meer ruimte is voor innovatie (het is een console spel)
Ook ik vond HL2 en Doom3 overhyped. Grafisch zijn beide goed maar kunnen absoluut niet tippen aan Far Cry. De wereld van Far Cry leeft en alles beweegt. Tevens zijn de levels gigantisch groot zonder te laden.
Qua gameplay was HL2 ook niet alles met een dun verhaallijntje. Eigenlijk viel 2004 inderdaad een beetje tegen...
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Maar wat ik niet snap dat deze games in reviews *overal* supergoede cijfers krijgen.
Heeft dat te maken met geld, fantasieloze reviewers, meepraten????
Veel reviewers lullen maar een slag in de rondte.
Die achterlijke flapdrollen die ik af en toe op TV zie, presteerde het zelfs een keer een review van een spel te geven terwijl ze het nog niet eens gespeeld hadden.
ik kon Prince of Persia 2 echt byzonder appreciëren... zowel grafisch als qua gameplay (zélfs met toetsenbord en muis) ongelooflijk leuk en geen minuut vervelend... en lekkker uitdagend en mysterieus!

kvind die games als hl² en D³ en FC toch wel overhyped... maar tcoh zijn ze het waard om zulke prijzen te winnen omdat zezo vernieuwend en innovatief zijn (en niet alleen op grafisch/technologisch vlak)
Wat zijn volgens jouw dan wel goede games van 2004, kvon eerlijk gezegd HL² de beste game van 2004, en ik denk heel veel mensen meer, en ja Doom 3 stelde niet veel voor qua gameplay, maar HL² juist egt wel.

Misschien Rome: Total War, of iets anders, maar meer komt er ook niet in aanmerking hoor.
Wat is er dan zo geweldig aan de Gameplay van Half-Life?? Ok het is zeker goed, maar vergelijk het eens met Half-Life deel 1, een jaar of 6 zit er tussen en het spel is er qua gameplay maar vooral qua A.I. nauwelijks op vooruit gegaan.

Het heeft een paar leuke futures zoals de Gravity-gun, en ja de scripted sequences zijn leuk, maar zoals de naam al aangeeft ALTIJD hetzelfde, dus maar 1 keer boeiend. De AI vind ik echt gewoon erbarmelijk, ik heb er geen enkele verbetering op kunnen bespeuren sinds Half-Life deel 1.

En Doom 3 heeft natuurlijk een flut-gameplay, maar dat is ook meer een tech-platform/engine-demo dan een echt spel. Maar is Half-Life 2 nou zoveel beter? Het is net zo goed zo lineair als de neten en grote stukken zijn oersaai en continu hetzelfde.

Karakters, verhaal, geluid, graphics. Dit is top en de rest ontstijgt de middenmoot maar nauwelijks. Heb voor de lol Deus Ex (DEEL 1 !!!) nog eens herspeeld, 20x zoveel plezier aan beleefd. Het is elke keer anders en het is op heel veel verschillende manieren uit te spelen. Welbeschouwd komt HL2 ook niet verder dan stukje lopen - knop indrukken - stukje lopen etc.....)
Ik vind HL2 een terechte winnaar. Ook in de categorie online game. Ik vond het een goed verhaal hebben, maar ook speelde het gewoon super lekker weg. Goed verhaal, goede sfeer, goede graphics, goede wapens, etc.. Het enige minpuntje vond ik de erg lineair opgezette levels.

De online deathmatch is ook gewoon heel erg leuk om te spelen. Kom je tevoorschijn gekropen vanachter een bureau en vervolgens krijg je datzelfde bureau tegen je gezicht gesmeten. In mijn ogen is het zeker de topper van 2004.
Ik vondt het online juist wat minder, Het begint snel te vervelen en iedereen loopt maar met een gravaty gun te gooien. hl 1 vondt ik veel interesanter ook omdat bij hl2 de shotgun stukken minder sterker is geworden. Dus jah ik blijf toch maar hl 1 online doen.
opvallen dat de namen die in dit artikel staan allemaal sequels zijn...
Game-ontwikkelaars hebben geen inspiratie meer }>
Inspiratie genoeg, maar de uitgevers spelen liever op safe met een vervolg, met een naam die al gevestigd is.

Gaat veel geld in om dus de belangen zijn groot.
Ik vind Hl2 echt een top-spel op het verhaal na.
De gameplay was zeer goed .. er was idd misschien wat te veel rijden in buggy enzo, maar er was veel afwisseling en je had echt het gevoel te vluchten enzo.
Grafisch ziet het er gewoon heel mooi uit .. persoonlijk vind ik het mooier dan Doom 3, maar dat is misschien omdat ik wat meer van semi-realistische omgevingen houd.
En dan de physics .. niet normaal wat je daar mee kunt doen en hoe goed dat werkt.. (ook online .. SUPER)
Oh ja .. AI in het spel was gewoon ook goed en zeker ten opzichte van spellen zoals Farcry en Doom 3
Far Cry slechte AI ?? die AI omsingelde je altijd op een slimme manier. Verschuilde zich achter obstakels, alarmeren voor versterking.. Sommige mensen posten domme reacties.
"Oh ja .. AI in het spel was gewoon ook goed en zeker ten opzichte van spellen zoals Farcry en Doom 3"

Hier wordt niet beweerd dat de AI van Far Cry slecht is, Maar.. er zijn wel wat glitches in de AI van Far Cry. Na een tijdje spelen heb je vanzelf door hoe de AI van Far Cry werkt en dan is het weer allemaal eentonig.
Na een tijdje spelen heb je vanzelf door hoe de AI van Far Cry werkt en dan is het weer allemaal eentonig.
hier heeft elk spel last van, het probleem is namelijk dat als je echt een onvoorspelbare AI wil dan moet het echt AI worden en niet gescript zoals nu. het probleem is echter dat als je echt de AI wil gebruiken het niet speelbaar meer is omdat dat teveel processorkracht vreet
Helemaal mee eens, zowel qua AI als Physics Engine is FarCry veruit superieur aan de Halflife, wat weer ontzettend jammer aan Farcry is de bugs in MP en het ontbreken van een fatsoenlijke Dedicated Server.
<off topic>
@keldererik: aOk heeft Far Cry waarschijnlijk nooit gespeelt of alleen in ik-plas-nog-in-mijn-broek-mode :)
Maar zelfs op het meest gemakkelijke niveau heeft Far Cry nog een betere AI dan ik ooit in een anders spel ben tegen gekomen.
</off topic>

Alle genomineerden en de awards

Ik mis Far Cry trouwens ook wel. Het verhaal van Far Cry is dan wel niet zo geweldig origineel, maar je wordt niet lineair door het spel gestuurd. Je hebt nog niet de vrijheid zoals in Deus Ex, maar wel meer vrijheid dan in HL 2.

Ik vind het trouwens wel terecht dat HL2 deze awards heeft gekregen. In de categorien waar FC genomineerd was, heeft het terecht niet gewonnen:
'Online & multiplayer', pas na de patch 1.3 (ruim een jaar na release) werkte dit naar behoren. Is wel heel goed nu!
PC, ook pas na patch 1.3 draaide het spel bij de meeste mensen zonder te crashen.
Art Direction Hier mis ik FC echt. Vind persoonlijk dat FC hier met kop en schouders boven hier genoemde candidaten uitsteekt
Ik ga akkoord met mijn confraters. Als er wel een tegenvaller was in 2004, dan was het wel HL². Het kwam zelfs niet tot de knieën van zijn voorganger. Er was wel moeite gedaan voor alle details zoals facial expressies en zo, daar niet van, maar de sfeer was er gewoon niet. Om nog maar te zwijgen van de duidelijke lineariteit. HL was revolutionair in 1998. Tegenwoordig zijn we wel anders gewend; we zaten niet te wachten op "meer van hetzelfde".

Om nog maar te zwijgen van de steamzooi die voor heel wat mensen roet in het eten kwam/komt gooien.

Neen, bij mij ligt de HL² DVD al sinds eind december stof te verzamelen. Ik ben teruggekeerd naar CoD. Dát is pas een topgame.
Volgens mij kom ook jij al niet verder dan je persoonlijke mening. Argumenten heb je blijkbaar niet.

HL2 biedt veel diversiteit in de levels. Het leveldesign is zeer goed gedaan. Het barst van de details, er zitten nauwelijks fouten in en de mogelijkheden van de engine worden goed benut.

Als je Ravenholm hebt gespeeld met een goede surroundset, dan kun je toch niet met droge ogen beweren dat er geen sfeer in zit?
Het ergste van alles vond ik nog wel dat Edge HL2 een 10 gaf!! Erg jammer aangezien Edge niet in staat was om verder te kijken dan de zeer onterechte hype.
Hl2 Beste game? hebben die Bafta juryleden zich ook al laten inpalmen door de (onterechte) hype?
Bah, HL2 was gewoon een standaard PC-shootertje in een mooi jasje, niks nieuws onder de zon, Been There Done That!! Niks revolutionairs, nog niet eens een goede AI!!! Dan zal ik het nog maar niet hebben over de gameplay die zo uit 1998 kon stammen!
En NEE die gimmick met die gravity-gun maakt HL2 nog niet tot een goed spel :r
da's nou wel héél subjectief wat je hier allemaal aanhaalt ; ten eerste zijn er koleire veel games die het allemaal moeten hebben van dezelfde gameplay; dus allemaal slechte games?? En wat zou dat dat de gameplay al lang bestaat?

Idd :één gimmick maakt een slecht spel niet goed, maar dat het een slecht spel is neem je al aan van stap één.

Je hebt alle recht om je mening te verkondingen, maar ga 't aub niet als argumenten vermommen.
Nee ze zijn bij Valve zeker voor niks 2 jaar bezig geweest met die physics-engine? Wel eens verder gekeken dan je neus lang is? :r
Ja, een goede engine maakt betekent niet dat de game ook goed zal zijn. Als jij HL2 geweldig vind omdat er z'n goede engine in zit...tja waarom game je dan nog? Kun je beter een film kijken, want die hebben een veel betere "engine" en " graphics" dan een videogame :Y)
tja standaard PC-shootertje....Tis maar net hoe ver je kijkt he...Je ziet inderdaad 1st person hoe je aant knallen bent wat dat betreft is het nogal standaard...Voor de rest vond ik de actie in het spel toch aardig wat gevarieerder als vele andere FPS...Verder zal ik er nie op ingaan want denk nie dat de keus voor HL2 verder verdedigd dient te worden..
Doen ze bij Valve zo lang dan over het implanteren van Havok?
Niet alleen implementeren, lieve schat. Als je geen programmeur bent, kun je er maar beter niet over proberen na te denken.

Wat dacht jij, dat de physics engine dezelfde is als die van max Payne 2? Tuurlijk niet, ze hebben em helemaal getuned voor de V-Source engine, en em een integraal onderdeel van de engine gemaakt.
O.a., maar voor de mensen die nog steeds niet begrijpen waarom dit spel zoveel aandacht gekregen heeft zie de volgende link ;)

http://www.steampowered.com/status/game_stats.html

mijn verwachting is dat alle huidige couterstrike gebruikers (met een leuke PC ) over gaan stappen op de nieuwe source engine, al die nieuwe dingen voegen toch weer een extra element toe aan het spel en zal het geheel weer nieuw leven in blazen. Ook zal het grafisch misschien wat minder ogen dan b.v. Farcry, maar zeg nou zelf, heeft farcry een betere gameplay? Ik denk dat heel wat PC's over hun nek gaan waar het bij b.v. bij Farcry op grafisch gebied interessant wordt.

Ik denk dus dat dit allemaal wel terecht is :)
Meningen verschillen, en blijkbaar zijn er meer meningen die anders zijn dan je jouwe.
Online & multiplayer
--------------------------------------------
Burnout 3: Takedow
Far Cry
Half-Life 2 (* gewonnen)
Halo 2
Ratchet and Clank 3
Tom Clancy's Splinter Cell: Pandora Tomorrow
Redelijk vreemde lijst als je mij vraagt.
Hoezo dan? MMORPG's deden waarschijnlijk niet mee...
Terechte Awards voor HL2 naar mijn mening. Spel was erg leuk om te spelen en zag er bovendien ook nog zeer goed uit. Er zijn natuurlijk wel kritieken (vond zelf het rijden in voertuigen redelijk irri, maar daarover lopen de meningen uiteen) te geven maar over het algemeen zeer goede game.

Overigens valt op dat Doom3 ontbreekt in de prijzen, terwijl dat toch dat andere lang verwachtte spel was dit jaar. Niet om een Doom3-bashing thread te starten, maar het zegt toch wel wat.

Vond zelf vooral de stupiditeit van de tegenstanders en de eenvoud van de wapens het grootste kritiekpunt van Doom3. Als er een bafta zou zijn voor 'spannendste game' had Doom3 die wel mogen winnen van mij :) Speakers hard en dan schrikken iedere keer, je werd er naar van haha :)
Misschien kwam dat omdat doom 3 zoals de makers eigenlijk ook al zeiden meer een remake was als een echt nieuw spel.

Verder werdt Doom na 2 quests ook wat eentonig, het wat gewoon te veel van hetzelfde.
Doom 3 spreekt gewoon een kleinere groep aan.. Ik denk dat je het probleem daar moet zoeken
IDD de voertuigen reden niet vlot. Ik zal wel tegen een paar mensen hun schenen schoppen maar FarCry was, op de Physics na, toch wel de betere van HL2. Heb HL2 nu al 2 keer uitgespeeld en moet zeggen dat ik met FarCry meer plezier heb beleefd. Niet alleen de prachtig graphics, het spel liet veel meer vrijheid om een bepaald doel te bereiken.
Voertuigen in FarCry reden intuïtiver, realistischer en de AI was toch ook VEEL beter, daar heeft HL2 me echt teleurgesteld (zeker niet beter dan HL1)
Alleen qua physics moet ik Valve een pluim geven, dat is echt mooi gedaan.
HL2 was niet slecht maar voor mij is FarCry de Overall Winner 2004
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True