Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

Jordan Mechner, de geestelijk vader van de Prince of Persia-serie, is tevreden over de ontwikkeling rond zijn creatie. Er komt een nieuw spel aan en de cast voor de film is bekend. Mechner werkt niet mee aan de game.

Het laatste Prince Persia-spel waar Mechner aan heeft meegewerkt was The Sands of Time, dat in 2003 uitkwam. Warrior Within, het vervolg dat uitkwam in 2004, had een meer duistere sfeer. De game was meer op bloederige zwaardgevechten gericht dan op het klauteren en ontdekken van een sprookjesachtige wereld waar de serie om bekend stond. Jordan Mechner heeft na de release van Warrior Within dan ook in diverse interviews laten weten dat hij niet gelukkig was met het geweld en de artistieke richting die de serie was ingeslagen; een mening die gedeeld werd door veel fans en media.

Mechner is wel gelukkig met de koers die de serie nu vaart, zo heeft hij laten weten op Comic-Con. Na het afsluiten van de Sands of Time-trilogie met het spel The Two Thrones in 2005 heeft Ubisoft Montreal Assassin's Creed uitgebracht. Nu werkt de studio aan Prince of Persia Prodigy, dat niets te maken heeft met de vorige delen. Mechner zegt blij te zijn met de weg die het ontwikkelteam is ingeslagen en neemt de superlatieven 'ambitieus', 'spectaculair' en 'ongelooflijk' in de mond om de game te beschrijven.

Ook de cast, met Jake Gyllenhaal in de hoofdrol, van de verfilming van The Sands of Time kan hem bekoren. Mechner heeft het originele script van de film geschreven en werkt op het moment aan een Prince of Persia-striproman. Op het gebied van games liet Jordan Mechner weten te werken aan een vervolg op Karateka, wat het het eerste spel was dat hij heeft gemaakt. Karateka kwam in 1984 uit, toen Mechner nog studeerde. Toentertijd waren de animaties van de karakters baanbrekend realistisch en legde het spel de basis voor het eerste Prince of Persia-spel, dat in 1989 zou verschijnen.

De trailer van The Sands of Time-game waar de film op is gebaseerd
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Misschien is het ook interessant voor velen om te zien hoe de bewegingen van de prins zijn gemaakt, er is daar een zeldzame opname van te vinden op Youtube. Hier zie je hoe ze met hun huis-tuin-en-keukencamera eerst opnames maakten van bijv. het klimmen op een muur. Deze opnames zijn vervolgens gebruikt om de bewegingen voor het karakter in het spel te maken. Echt een heel mooi stukje geschiedenis.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 27 juli 2008 21:05]

Zo dat is wel even oldskool ja, bedankt gaaf stukje
Ik ken het, nostalgie noemen ze dat :9

Ik heb zelf de laatste delen niet echt gespeeld, wel 's geprobeerd bij m'n broertje maar dat klauteren en ontdekken vond ik idd wel wat meer hebben dan konstant weer tegen een battle aan te lopen...

Maar het 1e deel heb ik echt gaar gespeeld.. 8-)

[Reactie gewijzigd door MaSk3d op 27 juli 2008 17:56]

Join the club! :P Nu ik er over nadenk snap ik eigenlijk niet dat die game niet is ingebrand in m'n hercules-scherm. ;)

Vanmiddag heb ik ook een andere klassieker weer eens gedownload. Via dat linkje naar Wikipedia kwam ik er dus achter dat die eerste versie van PoP door hetzelfde bedrijf is gedistribueerd (en ontwikkeld?) als Operation Wolf, alleen kon ik nooit op die naam komen, en was ik de volledige naam van Operation Wolf ook vergeten. Maar door die dingen te combineren kwam ik op een *knip* waar je Operation Wolf legaal kunt downloaden. :D

Allemaal misschien een beetje off-topic, maar ik vond het toch wel het vermelden waard! :P

Ik zie net trouwens dat de liefhebbers van de eerste versie van Prince of Persia *knip* hun hart kunnen ophalen. En voor de liefhebbers van PoP 2 is *knip* een absolute aanrader. :D

Admin-edit:Abandonware is niet legaal en ongewenst op Tweakers.net

[Reactie gewijzigd door Kixtart op 28 juli 2008 16:52]

Je weet dat abandonware NIET betekent dat het legaal is, hoop ik?
Misschien in Belgie niet, maar in NL wel.
Hoe kom je erbij dat Operation Wolf door Brøderbund is gedistribueerd? Dat spel is van
Taito en uitgebracht door Ocean. (link)

En ter info van de BSA agent hier boven mij (Boeboe): Het principe abandonware houdt in dat de partij die de rechten bezit of niet meer bestaat, of de rechten van het spel niet meer beschermt. De site waar tERRiON naar linkt is een geweldige site die al heel lang bestaat en je kunt alleen maar spellen downloaden waar geen haan meer naar kraait, anders haalt ie de link weg.
Waar geen haan naar kraait =/= legaal. Dat geen haan er naar kraait, wil niet zeggen dat het toegestaan is, maar meestal kraait er idd geen haan naar.

Bovendien lijkt het me duidelijk dat de rechten van Prince of Persia nog steeds gebruikt worden, en het eerste spel is ook nog steeds legaal te koop (op Xbox Live Marketplace). In het geval van deze game dus niet echt legaal.

(Niet dat ik nog nooit op die site geweest ben... Maar ga jezelf nou niet wijsmaken dat het legaal is of zo.)
Dat Operation Wolf heb ik ook maar weer even gedownload en gespeeld hahaah nostagie. Maaarre kom niet eens voorbij level 2 WTF.
Jake Gyllenhaal als Prince in de film vind ik wel een verrassende keuze. Hopelijk zet ie de rol van de Prince goed neer en wordt de film vermakelijk om naar te kijken :)
Ja, ik ben erg benieuwd naar een film als deze. Meestal zijn game-films kut, maar op de 1 of andere manier heb ik hier goede hoop voor.
Het is al een voordeel dat Mechner zelf het verhaal voor de film geschreven heeft, zodat 'ie of overeenkomt met het spel, of gewoon klopt met het spel. Dat is natuurlijk nog geen garantie, maar vooruit.

Ik denk dat deze film in hetzelfde straatje zal komen als de Tomb Raider films. Op z'n best.
Ik vond het een belachelijke keus om voor een volbloed Amerikaan te gaan (met de vele opties aan meer 'lokale' (van Noord Afrika tot aan India), ervaren, goed Engels sprekende acteurs (ook in Hollywood zelf overigens, of in Engeland).
Maar goed, feit is nu eenmaal dat als prime-audience meestal een blank publiek wordt gekozen, en een Arabier oid commercieel niet interessant is.
Net als het kennelijk acceptabel is om de 'prins' in de meest recente game een vol Amerikaans accent aan te meten.
Tsja, maar dat kun je ook van de SoT-serie spellen zeggen, waarbij de prins een zeer Brits accent heeft.
True, maar gezien de invloeden van het Britse rijk in die gebieden is dat nog wel te legitimeren.
Geweldig was dat toen! De eerste Prince of Persia heb ik echt helemaal gaar gespeeld. Toendertijd was het al heel gaaf om zo mooi te klauteren en te klimmen. het lopen was echt bijzonder vloeiend! De delen die daarop volgde heb ik enkele keren gespeeld.

Sterker nog....... het orginele Prince of Persia heb ik nog op meerdere Diskettes staan :) Of ze het nog doen.... Geen idee!!

Net als twixxie denk ik idd ook dat de film op 1 of andere manier goed zal uitpakken.
herinneren jullie deze nog:
"prince megahit"
;)
Shift-L, Shift-W, Shift-G... yeah!

Prince of Persia, een van de beste spellen allertijden. (ook zonder cheats ;))
De eerste twee delen van PoP (dos versie's) heb ik over de jaren heen nog steeds regelmatig gespeeld onder DOSBox.
Nog niet zo overdreven lang geleden kwam ik op een forum terrecht waarbij enthousiaste mensen de bestanden van deel 1 gingen bewerken en uploaden (levels.dat/dungeon.dat/palace.dat), zodat je alles kon herbeleven in andere levels en andere textures.
Raar dat niemand hier over karateka begint. Vette game was dat. noit geweten dat de geestelijke vader van prince of persia hierachter zat. Geen wonder dat ik alle delen gespeeld heb.
Een ander fantastisch spel van Jordan Mechner heet "The Last Express". Ook dit was een revolutionair spel, omdat alle gebeurtenissen real time plaatsvonden in een trein. Je kon dus dingen meemaken als je rondloopt, of dingen missen als je op dat moment ergens anders in de trein was. Het adventure spel maakte daarbij gebruik van rotoscope animaties. Erg innovatief destijds.
over Karateka gesproken, en aangezien de links naar Abandonia ook niet weggemod worden...:
*knip*
:P
Admin-edit:Abandonware is niet legaal en ongewenst op Tweakers.net

[Reactie gewijzigd door Kixtart op 28 juli 2008 16:52]

Op Abandonia is het het eigenlijk gedoogd, omdat er afspraken over zijn gemaakt. Het is dan ook de eerste site die zo' n regeling voor elkaar heeft gekregen. Heb in een ver verleden daar nog wat vertalingen gedaan, dus heb aardig wat meegekregen van het getouwtrek...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True