Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tiga roept Colin McRae: Dirt uit tot beste Europese game

Door , 32 reacties, submitter: LuNaTiC

Belangenvereniging Tiga heeft Colin McRae: Dirt uitgeroepen to beste Europese game van 2007 en Geometry Wars: Galaxies tot beste game op een console. De Ego Engine van Codemasters is de beste technologie, volgens de ontwikkelaarsbond.

De Tiga vertegenwoordigt de gamedevelopers in Europa en reikt jaarlijks prijzen uit aan de beste games van Europese bodem. Volgens de belangenvereniging was Colin McRae: Dirt van uitgever Codemasters de beste game van 2007. Dirt is het zesde deel in een serie die genoemd is naar de Schotse rallykampioen die in 2007 om het leven kwam.

Als het alleen om consolegames gaat was Geometry Wars: Galaxies het beste, aldus de bond. De ruimtegame van het Engelse Kuju Entertainment doet bijna ouderwets aan en juist dat retro-gevoel lijkt goed te scoren. Als beste ontwikkelaar werd het Engelse Denki gekozen, dat voornamelijk Flash- en mobilegames maakt. Er is ook een prijs voor de beste techniek en die ging naar de Ego Engine van uitgever Codemasters. De engine is een doorontwikkeling van de Neon Engine, die gebruikt is in Colin McRae: Dirt. De nieuwe engine zal gebruikt worden voor zowel racegame Race Driver: Grid als voor schietspel Operation Flashpoint 2.

Er worden traditioneel na de jaarwisseling meer prijzen uitgereikt. Zo zijn er de Interactive Achievement Awards van de Aias, de Game Critics Awards van de verzamelde pers en de Game Developers Choice Awards van de verzamelde ontwikkelaars. Deze zijn echter allemaal op de Amerikaanse markt gericht. De Game Critics Awards zijn al uitgereikt en daar werd Bioshock gehuldigd als beste game van 2007. De Interactive Achievement Awards en Game Developers Choice Awards moeten nog worden uitgereikt. Colin McRae: Dirt en Geometry Wars: Galaxies zijn in de VS niet onderscheiden of genomineerd.

Colin McRae: Dirt

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

01-02-2008 • 16:58

32 Linkedin Google+

Submitter: LuNaTiC

Reacties (32)

Wijzig sortering
Vreemd dat Kuju als enige wordt genoemd in de context van Geometry Wars. Voor zover ik me kan herinneren is het gehele concept van Geometry Wars ontwikkeld door Bizarre Creations en is alleen het meest recente deel (Galaxies dus) uitbesteed aan Kuju omdat het multi-platform geschikt moest worden gemaakt.

De eerste 2 delen (Geometry Wars en Geometry Wars Evolved) zijn gewoon in-house door Bizarre gemaakt om te worden geintegreerd als afleiding/bonus in Project Gotham Racing.

Het verbaast me dat Galaxies het zo goed doet; de playability en longevity vind ik persoonlijk aanzienlijk minder dan Evolved maar dat zal ook wel komen omdat niet elk platform geschikt was (qua besturing?) voor de complexiteit van Evolved...
"Tiga roept Colin McRae: Dirt uit tot beste Europese game" daar ben ik het het niet mee eens....

Als groot rally liefhebber kan ik maar één ding zeggen:
De oudere CM games waren stukken realistischer qua handling, acceleratie etc. Dirt is een game met een typische arcade gameplay. Als je bijvoorbeeld rally footage uit het Group B tijdperk (Quattro S1, 205 T16, Delta S4 etc.) bekijkt zie je dat deze game totaal onrealistisch is. Het is nog net niet zo nep als NFS:U en dergelijke, maar ik verwachtte er destijds meer van.
Inderdaad, als men een echte rally-sim wil maken, dan moet de Quattro zo goed als onbestuurbaar zijn.

Dat is ook de reden waarom de Quattro S1 met 600 BHP een stuk langzamer is dan, bijvoorbeeld, een Impreza S12. Één en al elektronica in de Subaru..
Dirt is het vierde deel in een serie die genoemd is naar de Schotse rallykampioen die in 2007 om het leven kwam.
Het vierde deel? Waren er geen 01 en 02? 03, 04 en 05 waren er namelijk wel.
En 04 en 05 vind ik stukken beter dan Dirt. De gameplay is bij Dirt veel te arcade en minder leuk dan in 04/05.
Waarom vinden ze Dirt eigenlijk de beste game?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 1 februari 2008 17:03]

Sterker nog: DiRT is het zesde deel: http://www.mobygames.com/game-group/colin-mcrae-rally-series :D

Dit is alleen als je ervanuit gaat dat het woord 'serie' slaat op 'serie met Colin Mcrae in de naam'. Het zou best het 4e deel kunnen zijn van deze betreffende ontwikkelstudio of de betreffende licencieovereenkomst? :P

[Reactie gewijzigd door bouvrie op 1 februari 2008 17:05]

ik zie op die pagina maar 4 delen die als publisher "Codemasters" hebben. Waarschijnlijk bedoelen ze hier dan alleen de delen die door codemasters zijn gemaakt/gepubliceerd :)

Waarschijnlijk hebben ze net zoals we met Call of Duty gewend zijn sommige delen van de serie dan uitbesteed aan een andere ontwikkelaar?

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 1 februari 2008 17:19]

Ik heb alle 6 delen met veel plezier mogen spelen (01/02/03 op de PSX / 04/05 op PS2/XBOX en Dirt op de PC) , maar zover ik weet komen ze allemaal van CodeMasters...behalve de Mac versie dan.

Edit: Wikipedia zegt dat ook. :Y)

[Reactie gewijzigd door DutchBreeze op 4 februari 2008 10:44]

er is geen "beste game" want je kan een race game niet vergelijken met een FPS of RTS.
Je kunt de gameplay en graphics vergelijken, en dan kom je al een heel eind imo.
Hoe kan je gameplay van een racegame vergelijken met een RTS of FPS. De gamemechanics zijn zo verschillend. Het doel per game is anders, de game regels zijn anders, de manier waarop de graphics voor de game aanpast zijn is ook anders. (Een FPS heeft meestal een groter veld waar je je videokaart resources over moet verspreiden, terwijl een race game makkelijker gebruik kan maken van opbouw in het level of zelfs streaming data).
de combinatie! Daarom zijn GTA: VC en GTA: SA ook zo goed

Ik kan niet wachten op GTA IV!!!!
Niet mee eens. De GTA series zijn wel goed, maar Colin McRae is een stuk beter in handling en realisme in het racen, Quake/Unreal/Halflife zijn veel beter in het shooter aspect... GTA is een leuk en vermakelijk spel, maar zeker geen vervanging voor de 2 genres die het lijkt te bevatten.
Beste game zal in dit geval dan beoordeeld zijn op onder andere plezier tijdens het gamen, grafische kwaliteit, overall kwaliteit, geluid, muziek, enzovoort - allerlei eigenschappen die niet aan een enkel genre gebonden zijn.
Zoals ik hier op het forum ook al meldde is het best een vet spel, veel lui klaagden over de besturing en weet ik veel wat maar daar had je op de console (360) geen last van iig.

Geloof dat de problemen meer lagen bij de pc versie, waar de wagens erg moeilijk te besturen waren.

Deze Dirt zag er in ieder geval fantastisch uit en speelde als een zonnetje!
Geen realistische feel met force feedback (stuur trilt alleen een beetje op het grind. Veel te gevoelige besturing, zelfs met stuurtje.
Erg arcade gevoel. Niet erg realistisch, dus wat mij betreft geen superspel...
Superspel, maar misschien geen supersimulatie.
terecht, dirt vond ik een heel vet spel. Ik ben helemaal geen race-fan, maar dirt gaf echt een kick. Geometry wars galaxies ken ik niet, maar ik speel retro evolved helemaal suf op XBLA; dat is IMO het op 1 na beste spel op de 360, alleen getopt door halo 3 (multiplayer)
Dirt is quite a good game, it might not be for everybody but well the demo was great and I am sure the full game is just as good or better. I think it deserved such a title as it is one of the bigger europeans to come out! And no Assasins Creed wasn't really worth it in the end!
Dirt is ook 2ehands nog steeds zeer waardevol en moeilijk te krijgen.

Toen ik de mijne laatst voor de 360 op marktplaats aanbood was het hoogste bod 42 euro, een prijs die men normaal alleen betaalt voor echt nieuwe titels. Heb m toch maar niet verkocht, zeker gezien de emotionele waarde die aan het spel hangt ivm de dood van Colin, rip
MSI heeft het spel anders geleverd (PC-versie) bij men HD3870, dus zo moeilijk kan het niet zijn... :)
Wat voor boksen geld, geld hier ook: hoe meer prijzen er zijn te verdienen hoe nuttelozer de prijs wordt. Ik vindt dit soort dingen echt niet boeiend meer. En een rally spel dat een prijs wint..? Nou ja goed hebben die ook een prijs zullen we maar zeggen. :)

PS
Ik heb gister de Noord Nederlandse prijs voor mooiste behang achter een kast gewonnen. Vet he! nu ben ik de beste... |:(
ik vind dat de technologie award naar de unreal 3 engine gegaan zou moeten zijn, dat is echt een heel sterk staaltje programmeerwerk, zulke graphics, en op een oud systeem nogsteeds prima draaien, als er een award is voor beste staaltje programmeerwerk van een game zou naar mijn idee Unreal 3 de winnaar zijn... maargoed dat is dan mijn mening
De Unreal 3 engine is gemaakt door Epic Games Inc. en dat is een Amerikaans bedrijf dus logisch dat deze niet in de prijzen valt als het om de Europese games gaat.
Nadeel bij DiRT is wel dat de hoeveelheid ondersteunde hardware te laag is. Hoofdreden waarom ik het spel niet heb gekocht. M'n processor valt 'buiten de boot', terwijl de rest wel ondersteund word. Investeringskosten om dit spel te kunnen spelen: rond de ¤ 600,-. Vergeet het maar (niet voor 2 spellen in ieder geval. DiRT en Race Driver: GRID) :(
Een xbox 360 los kopen is goedkoper dan :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*