Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties
Bron: Reuters

Op de Game Developers Conference is Gears of War door ontwikkelaars verkozen tot het beste spel van 2006. Daarnaast wist het spel ook de gouden plak weg te kapen in de categorieën 'Technology' en 'Visual Arts'.

Microsoft Game Studios en Epic Games spaarden kosten noch moeite bij het marketingoffensief waarmee de lancering van Gears of War gepaard ging. Het spel moest een van de belangrijkste wapens tegen de Playstation 3 worden en daar lijken de ontwikkelaar en uitgever alvast deels in geslaagd te zijn. Terwijl de aandacht hoofdzakelijk uitging naar de keynote van Sony-topman Phil Harrison, wist de Xbox 360 ook een plaatsje in de spotlights te veroveren met Gears of War. In de categorie 'Game Design' was Nintendo de weinig verrassende winnaar met Wii Sports, terwijl de gouden medaille in de categorie 'Writing' voor The Legend of Zelda: Twilight Princess was. Opvallend genoeg wist ook het relatief simpele Flash-spel Line Rider met een eervolle vermelding aan de haal te gaan in de categorie 'Innovation', net als Wii Sports en Okami.

Gears of War ingame screenshot
'Als je me die award niet geeft, hè....'
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Ik vind eigenlijk dat de Unreal 3 engine deze prijs verdient. Die hele engine is wel zo enorm goed uitgewerkt. Je kan er werkelijk alles mee maken. Natuurlijk was Gears of War het voorbeeldplaatje om te laten zien wat de Unreal 3 engine allemaal kan.
Alleen een losse engine is natuurlijk geen spel ;) Dus het zou een beetje raar zijn om de een game engine tot beste spel van 2006 uit te roepen :P
Dat een engine ook compleet verkeerd gebruikt kan worden is ook al eens bewezen. Iederen zat in het begin met de Unreal 1.0 engine ook van WTF uber ding en toen kwam ineens het "fenomenale" (lees HEEL VEEL sarcasme) Mortyr uit.
Het ergste wat ik van de UE3 vind is dat het geen Anti-Aliasing ondersteund. Zo heb je in Rainbow 6 Vegas op de PC gewoon geen mooi beeld, kunnen ze nog zoveel shaders en filters overheen gooien maar het blijft kartellig. Zelfs de kartels worden ver"bloom"ed om het nog even extra te versterken.

Ik weet niet of elke UE3 game geen AA ondersteund, maar dit is een behoorlijke afknapper...

op een console is het te begrijpen maar op de PC wil ik instellingen zien
Ik neem aan dat je FSAA bedoelt.
Het klopt dat er geen FSAA support is voor UE3 op de PC. Er zijn hier verschillende redenen voor. De voornaamste reden is dat UE3 veel gebruik maakt van operaties op de Z buffer, deze operaties moeten gebeuren op de originele framebuffer (voor de downsampling). DirectX heeft geen ondersteuning hiervoor, en deze operaties zijn redelijk zwaar wat natuurlijk een enorme performance drain geeft op een resolutie van 2x of 4x.
De huidige state of the art videokaarten (en de GPUs die in de next-gen consoles zitten) maken FSAA overboding, want het grootste deel van de AA word direct op de polygonen uitgevoerd. Het uiteindelijke resultaat is gelijkwaardig maar de performance is veel beter.

Aldus Tim Sweeney. Je zal waarschijnlijk hetzelfde zien bij de andere engines die op hetzelfde niveau zitten als UE3 (e.g. cryEgine2, ViciousEngine2, Gamebryo ?.?).
Kun je dat eens gaan heruitleggen met de geijkte termen.
Ik denk dat je eerst supersampeling voorsteld, wat natuurlijk geen goed idee is (qua performance). Maar multisampeling is zoieso niet mogelijk met differed shading.
Eens je deferred shading gaat gebruiken wordt aa erg moeilijk, je bent namelijk al alle polygoon-informatie kwijt bij het inkleuren van de pixels. Een shader die randen in de G-buffer detecteerd zou een oplossing kunnen zijn.
Ik kan me niet voorstellen dan de UE3 geen AA onderstend.
Ik denk dat de dit bij R6 Vegas gewoon we hebben gelaten omdat de game zo inefficeint is dat toch geen enkele pc hier nog AA bij aanken.
heb je een GF7 serie?, dan kan het zijn dat hij I.C.M. HDR Lightning geen AA kan weergeven.
Dat ligt aan je videokaart ben ik bang, want ik weet zeker dat de Unreal Engine 3 wel AA ondersteund, en Rainbow Six Vegas ook wel. Kijk maar naar de screenshots.
Ik vind GoW ook lichtelijk overgewaardeerd. Met name de 'one button control' (die rotte groene knop die alles doet...) vind ik zeer frustrerend. Ben je net lekker aan het vluchten voor zo'n ugly-ass holbewoner, plak je tegen de muur omdat je er nét iets te strak langs rent. Zeer irritant.

Over het eeuwige gedoe om controllers op pc vs. console.. zullen we gewoon Shadowrun afwachten en dan zien wat het lekkerst en best speelt?

Enneh.. in een kwartiertje leer je niet met een controller werken. Ook niet in 2 maanden. Duurde bij mij langer en ik ben nu echt véél beter erin dan met muis & keys! Speel dan wel 6 jaar console, gemiddeld ruim 20 uur p.wk.... ;)
Dit is toch een grapje zeker, GoW is inderdaad grafisch mooi, en de gameplay is leuk. Maar je hebt hem in 6uurtjes uitgespeeld. Hoe kan iets wat nog geen 6uur duurt het beste spel van 2006 worden?

Niet dat ik een alternatief weet, Wii Sports misschien?
Online is een grote onderdeel van GoW en heeft daarbij een heel nieuwe speeltechniek teweeg gebracht, met makkelijke controls. Het dekking zoeken en backup geven zie je nergens terug in een enkel ander spel op het moment, het voegt gewoon een erg goede nieuwe dimensie toe aan games. De grapichs zijn geweldig, de gameplay is vet en het verhaal is vet. Terechte winnaar imo ken geen spel wat beter was en dat in 2006 is uitgebracht.
rainbow six vegas ? heeft wat mij betref toch best veel overeenkomsten en ziet er ook goed uit (uiteraard niet zo goed als GoW wat het op het moment zo goed als overal van wint op grafisch gebied)

Het dekking zoeken zit in wel meer games die ik heb gespeeld... (en waarvan ik er zo geen enkel kan opnoemen ^_^)
Het draait om meerdere facetten dan alleen maar de tijdsduur die een spel heeft of het wel of niet overweg kunnen met een controller.

Als je het als totaal pakket moet beoordelen dan is het zeker wel een winnaar. Daarom denk ik ook dat Crysis al op voorhand de prijs voor 2007 in de wacht zal slepen vanwege de vele nieuwe aspecten en input die ze stoppen in de game. Natuurlijk doen ze dat om geld te verdienen maar in tegenstelling tot Carmack gaat het deze software huizen om de gamer steeds meer dat beetje meer te bieden.

Duke Nukem kan daar nog wat van leren, als die ooit al uit zal komen dan zal het een troll prijs in de wacht, slepen, al is het alleen maar omdat ze hun achterban zo lang in de kou hebben laten staan ;)
Misschien moet je hem eens op insane proberen, dan zijn je tegenstanders ook niet zo dom..
Dit is een Developers Conference. Daarom kan ik mij voorstellen dat men daar niet alleen naar de gameplay en dergelijke kijkt, maar ook naar de technische aspecten van een spel.
Line Rider is qua graphics en gameplay toch wel superieur aan GoW.
Ik snap nooit zo goed dat die FPS spellen zo enorm populair zijn op een spelconsole. Ik heb zelf een xbox en heb wel eens een half uurtje geprobeerd te mikken met zo'n ding, maar het frustreert me enorm dat bv omdraaien of op en neer kijken echt tijd kost...iets dat met een muis veel vlotter en soepeler loopt. (in tegenstelling tot bv TopSpin, dat zeer simpel te spelen is met de xbox controller)
Nu ja, misschien ben ik dan ouderwets, maar ik speel dit soort games toch echt liever met keyboard en muis. :)
Wat ik ervan begrepen heb is dat GoW geen FPS is maar een Third Person Shooter :)

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat shooters echt niet zijn weggelegd op de console voor mij persoonlijk. Ik kan niet overweg met controllers :)
Op zich ben ik het helemaal met je eens, veel shooters spelen gewoon veel beter op de pc, en de console-versies zijn vaak makkelijker gemaakt om de slechte controls te compenseren. Maar Gears of War schijnt hier wel een uitzondering op te zijn. Aangezien het third person is, en er goed is nagedacht over de controls, schijnt het erg goed te werken.
pas op, het hangt erg veel af van de kwalitiet van je controller!
ik heb nu een madcatz 360 pro controller op m'n PC en die is imo echt een hééééél stuk beter in het spelen van FPS op consoles dan de ps2 style controllers van logitec of goedkopere merken

deze is qua joystick te vergelijken met de N64 controller... veel precieser, veel makkeljker te besturen, en ligt echt een heel stuk beter in de hand dan de analog sticks van de ps2 controllers (imo)

Speel Goldeneye 64 maar eens op de 1.2 style, (zoals turok 1 en 2 op N64) ... headshots en lekker strafen troef hoor ;) (c-knoppen strafen, joystick rondkijken)
volgens mij nog steeds de beste vertaling van FPS op een console die control-style

uiteraard blijft het inferieur tegenover keyboard en muis
FPS games moet je inderdaad niet met een controller willen spelen (misschien dat het met een Wii controler wel goed gaat). TPS, RPG en racegames zijn met een controller beter te doen.

ontopic: dat GoW er fantastisch uitziet is waar maar of het direct het beste spel is van 2006 vind ik zwaar overdreven. Wat maakt een spel "het beste spel van...". Ik vind dat zo kortzichtig dat "als het er goed uit ziet" het maar gelijk gebombardeerd moet worden tot "het beste spel". Je zou wel kunnen zeggen dat de engine waarop het draait de beste engine zou kunnen zijn vanwege mogelijkheden en performce enzo. In dat geval krijg je een hele range van games die het beste zijn. Ik ken het spel niet maar misschien is de verhaallijn wel zo goed dat het om die reden deze status krijgt maar omdat ontwikkelaars het vinden denk ik dat ze toch meer op de U3 engine duiden - affijn.
Dacht ik eerst ook. Heb tot en met 2 jaar geleden altijd een console geweigerd. Maar als het betreffende spel voor die console gemaakt is, kan dat best goed gaan.

Ik denk aan Metroid Prime op de Gamecube. First Person. Maar speelt HEERLIJK! (ik heb overigens wel een paar duizend uur spelervaring in UT denk ik, dus kan wel vergelijken).

Zelfde voor Gears of War. Heb 'm nu -coop- in 2 modi uitgespeeld, maar het speelt toch echt lekker hoor. PLUS, het wordt wel 's vergeten, maar het gamed veel beter als je relaxed op de bank zit, in plaats van achter je bureautje.
GoW lijkt mij ook een zeer terechte winnaar. Ik heb niet vaak gehad dat mijn mond openviel toen ik het spel 'in het echt' zag. Geweldig.

Voor de Xbox360 lijkt mij GoW ook een zeer belangrijk spel. Het heeft volgens mij veel mensen over de streep getrokken om een 360 te kopen.
Ja, grafisch is het geweldig. Voor de rest gewoon weer een shooter, zei het een vermakelijke. Snap echt NIET dat dit spel overal zo overdreven geprezen wordt. Begrijp me niet verkeerd, het is een kewle game, met top multiplayer, maar voor de rest echt niet zo bijzonder hoor. Singleplayer is EXTREEM kort, en niet zo heel divers als je het mij vraagt. Het is volgens mij meer een hype dan iets anders. Ze volgen allemaal hetzelfde schaapje.
Zeg je nu zelf niet waarom het een award heeft gekregen?

- grafisch geweldig
- vermakelijk
- kewle game
- top multiplayer

Enkel de Single Player die wat tegenvalt. Maar dat heb je met veel spellen en is ook niet echt de hoofdbedoeling van GoW, dacht ik.
Ik ben het helemaal met Sjekster eens. Vond het een zware deceptie om dit spel te spelen na de hype van hoe geweldig dit spel moest zijn. Dat terwijl ik toch een shooter-fan ben, dus daar ligt het niet aan.

Grafisch stijgt het wel boven de meute uit, klopt maar dat is 't dan ook. Ik vond het simpelweg saai, eentonig, belachelijk qua verhaal.

F.E.A.R. sprak me dan meer aan, om er maar één te noemen.
En als je dan een belachelijk verhaal hebt, maak er dan iets van als Painkiller, dat vond ik schitterend. Dat nam zichzelf niet zo serieus als GoW doet.

Nee, helaas. GoW vind ik geen GotY waard qua kwaliteit. Wel qua publiciteit.
GoW is inderdaad een prachtig spel met een uitstekende gameplay. Die game was voor veel mensen al het kopen van een X360 waard. Alleen jammer dat hij (nog) niet op de PC verkrijgbaar is...

Ik ben ook benieuwd hoe Halo3 gaat scoren wanneer die uit is.
De E3 introfilmpjes zagen er veelbelovend uit :9
Dit jaar zal echter aardig wat meer competitie komen van Wii en PS3 games.

<edit> @kreator hieronder:
Ik snap nooit zo goed dat die FPS spellen zo enorm populair zijn op een spelconsole. Ik heb zelf een xbox en heb wel eens een half uurtje geprobeerd te mikken met zo'n ding, maar het frustreert me enorm dat bv omdraaien of op en neer kijken echt tijd kost
Als je jaren lang gewend bent te muizen dan kost het wel 'iets' meer dan een half uurtje om aan besturing via een controller te wennen en dit onder de knie te krijgen natuurlijk ;)
Mijn ervaring is dat gameplay op een console licht wordt aangepast om e.e.a. te vereenvoudigen (bijv. lichte auto-aim en grotere cross-hairs). Je levert dus wat precisie in om toch lekker te kunnen spelen :)
Hij gaat wel ooit op PC uitkomen, maar of hij net zo goed wordt. Just cause is uit op de XBox 360 de PC, maar de PC versie is qua GFX zwaar inferieur.

Kijk maar eens op http://www.gamespot.com/u...layer?id=ICAxlDLw5bgPuD_X

[Edit] Op de PC staan alle settings op maximaal. Er ontbreken schaduw en reflectie effecten (er zijn nog andere graphische verschillen tussen PC en XBox360 versie in het voordeel van de XBox360, maar die zie je niet terug op het filmpje). Betreffende HDR: De X-Box 360 versie heeft ook gewoon HDR. Overigens kan je ook gewoon lekker de Just Cause demo op de PC gaan spelen en voor jezelf zien dat er het een en ander ontbreekt.

Neemt overigens niet weg dat ik zelf Just Cause ontzettend leuk vind.
Ik denk niet dat Gears of War op de PC grafisch inferieur zal worden, aangezien hier een grote ontwikkelaar achter zit met veel ervaring in PC-gaming.

Waar ik meer over inzit zijn de controls, die toch wel typisch console-actig zijn zoals ik het begrijp. Het dekking zoeken enzovoort. Het kan vast wel op een goede manier naar de pc geport worden, en ik hoop dat het lukt.
Zit er standaard al in hoor :Y)
mocht je nou problemen hebben met de controls op je tobo en muis, dan bestaat er altijd dit nog voor windows:
http://www.microsoft.com/...oductdetails.aspx?pid=090
of anders
http://www.microsoft.com/...oductdetails.aspx?pid=091

Voor alles is een oplossing :)
Ze hebben juist een probleem met dat soort krengen en willen een toetsenbord+muis gebruiken op een console.
Ook voor mij een reden om geen console te hebben: van die controllers krijg ik kramp in mijn handen.
drivers voor de 360 controllers op vista laten ook niet meer lang op zich wachten...
afgelopen maand nog niet op mijn ultimate ;) gaan em er straks gelijk even in proppen als we thuis zijn :D
dat de GFX inerieus zijn op PC heeft gewoon te maken met het feit dat het een directe port is en makers geen moeite doen om dingen te optimaliseren.

en waarschijnlijk is de hoofdgedachte daarachter dat ms dat niet wilt. want laten we eerlijk zijn. betere GFX op de xbox is toch weer een verkooptruuk voor MS. (bedoel waarom is er nog steeds geen halo2 uit voor PC??)

want dat filmpje van just cause is zo gaar. ik heb zelfs veel betere GFX gezien op de PC met oudere spellen.

de PC is gewoon tot veel in staat. kijk maar zelfs eens naar komende titels zoals crysis en de unreal3 engine.
het hoeft dan niet zo goed te zijn al de bovengenoemde, maar wat ik daar zag is gewoon heel beroerd en dat is volgens mij geen toeval.
GoW is toch ook op de U3 engine gemaakt? :?
@XTREEMRaGE: early build .. zie het meer als unreal enigne 2.5
Unreal Engine 3, niet Unreal 3 engine :P

maar verder heb je wel gelijk :D
@Atmosphere
praat geen onzin, het is gewoon UnrealEngine3
UnrealEngine2.5 is wat er in UT2004 gebruikt word.
UnrealEngine3 zal continue door ontwikkeld worden tot minimaal 2010 (UE4 word voor de next-next-gen, PS4 en XBox720).
GoW is toch ook op de U3 engine gemaakt?
Dat zegt niets. Rainbow Six: Vegas gebruikt ook Unreal Engine 3, maar de port van XBOX360 naar PC is zo direct dat je bijna zou denken aan software-emulatie. Op de PC is Rainbow Six: Vegas vol kartelrandjes en is het zwaarder dan nodig. Het is maar dat het een supergoed spel is en de graphics al zo goed zijn dat je over de gebreken heen kijkt.
Ik zie het dus niet als een Unreal Engine 2.5, maar gewoon als 3. Aangezien het aangekondigd is van te voren dat hij op die engine gemaakt zou worden. Als je het bekijkt zoals jij het bekijkt dan is UT2k4 ook niet op de Unreal Engine 2 gemaakt.

De Unreal Engine wordt gewoon continue geupdate en de bedrijven met een licentie op die engine krijgen die updates ook :)
Ik denk dat dat meer te maken heeft met de gebruikte videokaart dan met het spel zelf...

Op bv 8800 SLI alles op High zal het er beter uitzien dan de xbox360 versie, maar op een 6800GSje zal er het natuurlijk niet beter uit zien...
Das leuk gedaan en heb zitten kijken, maar het enige detecteerbare verschil is belichting/schaduw.

Zet op de peecee HDR aan en die Xbox360 legt het af.

http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imaging

Interessant artikel (wiki ftw!)
@ Real_G

Heb je GoW ooit online gespeeld dan? Weinig eentonigs aan hoor.
nope, maar heb gehoord dat ie wel goed is.
maar ik praat over storymode.
Ik moet ook eerlijk toegeven, ik ben net begonnen met Xbox 360 spelletjes maar de gameplay van dit spel was rond uit kut. Maar het kan ook aan mijn onervarenheid liggen.

Burnout lukt me aardig maar dit spel, al ziet het er helemaal top uit, is gewoonweg niet te spelen.

Ik krijg die controller maar niet onder de knie! Ik weet dat je met dit spel dat allemaal kan aanpassen maar ik loop echt de hele tijd in de lucht te schieten.
Dat ligt echt volledig aan jezelf. Ik ben helemaal geen shooter-fan, speel dat soort games echt nooit maar heb wel door alle superpositieve recensies GOW aangeschaft. En wat blijkt: het speelt fantastisch. In de Co-Op mode heb ik samen met een vriend het spel op drie moeilijkheidsniveaus uitgespeeld en daarna regelmatig online gespeeld.

Als ik het kan, kan jij het ook.
ik vind die line rider wel tof, het doet mij denken aan de Falling Sand Game (http://fallingsandgame.com/)
en Armadillo Run (http://www.armadillorun.com/)
mini games met realistische physics.
Mij nog veel meer aan Ski Stunt Simulator! Dat is echt zo heerlijk simpel en moeilijk.

http://www.fun-motion.com...-stunt-simulator-extreme/
of de java versie: http://www.cs.ubc.ca/~van/sssjava/javademo.html

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True