Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties
Bron: Reuters.com

Colin Mcrae Rally PS2 FrontSteeds meer adverteerders zien games als een potentieel medium voor het aanprijzen van hun producten. Onder andere in sportspellen ontkomt de gamer niet aan de logo's van sponsoren, soms heimelijk weggewerkt op een rondslingerend colablikje en soms onmiskenbaar opgenomen in de titel van het spel. Bedrijven denken dat reclame in videogames net zo effectief zal worden als op de televisie, de radio of het internet. Volgens een onderzoek van The Yankee Group brachten gebruikers vorig jaar gemiddeld een uur per dag door in een virtuele spelwereld. Ondanks dat dit dezelfde tijd is die een computergebruiker op het internet surft, wordt hier beduidend meer geld aan reclame uitgegeven dan in games; internetreclame was in 2004 goed voor 8,5 miljard dollar, terwijl de gameswereld het met een magere 30 miljoen dollar moest stellen. De onderzoekers verwachten dat als deze manier van adverteren aanslaat, over vijf jaar miljarden dollars zullen worden uitgegeven aan reclame in games.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

kunnen we dan ook gratis games verwachten? net zoiets als gratis webspace? :P
De prijzen moeten dan serieus wel zakken. We zullen zien.
Reken er maar niet op. Het gemiddelde budget voor games ligt tussen de 1 en 10 miljoen dollar. De totale reclameopbrengsten van alle games is tot nu toe slechts 30 miljoen. En daarbij zitten enkele games al volgepropt met reclames. Meer reclame maken zonder dat het ten koste gaat van het game plezier is bijna onmogelijk. Dat wil dus zeggen dat de reclamemakers dan een enorm grote veelvoud van de huidige reclamekosten moeten willen betalen om in een game tezien te zijn. Dat gaan ze echt niet doen aangezien de concurentie van games onderling steeds groter wordt en het bereik van reclame in een game niet bepaald groot is vergeleken met andere reclame vormen die dan nog goedkoper zijn.
Het is dan ook zaak om duurdere reclame te maken, niet meer reclame. Als spellen populairder worden, neemt de prijs van een billboard in een spel ook toe. Het is niet alsof je er dan ineens 2 moet neerzetten.
Wat denk je dat bijv. in GT de auto's er bijna niet uitzien zonder reclame's op de auto's. Net als in colin mcrae rally of voetbal/sportspellen, noem maar op. Dat zijn van die games waar reclame gewoon in hoort.

Het boeit me dus niks, dat de prijs omlaag zou gaan is alleen maar mooi meegenomen dan.
Ja dat kun je inderdaad verwachten.
Zo kun je het spel Anarchy Online nu gratis spelen. Wel zul je dan reclameborden in-game zien. Heb je wel een abbonement, dan heb je die reclame niet.
www.anarchyonline.com
Op de AMIGA hadden we inderdaad "gratis" spellen zoals Calippo-fresser en zo. Meer shareware-type spellen. Grote producties van vele man-jaren zul je niet zo snel gratis zien. Het is meer een extra bron van inkomsten.
Ammaai volgende stap is waarschijnlijk popup reclame in games zeker :@
nee, dan word je in een fps of rpg ineens meegesleept (zonder dat je kunt ontsnappen) door een gladde autoverkoper naar een kamer zonder uitgang met allemaal reklame op de muren. En dan moet je 10 minuten blijven zitten voordat je verder kunt...

Of je speelt een bejaarde die voor 10 euro mee mag op een bootreisje op de Rijn, en die dan een verkoopdemonstratie krijgt voor nasabedden van 695 zonder dat ze een kant opkunnen en de enige mogelijkheid om te ontsnappen is er dan 1 te kopen...
oh w8, dat gebeurt in het echt al :+
Veel spellen hebben nog steeds loading screens nietwaar? Ik zou er geen probleem mee hebben als ik een fullscreen advertensie zie met daaronder het loading balkje. Of onder en boven de menu's. En voor spellen waar je je character kan aankleden merkkleding. Op deze manier kunnen gamedevelopers wat extra geld verdienen en hopelijk (nog) betere games maken :)
Dan denk ik dat er heel snel "vertraagde" loadingscreens of zelfs nep-loading screens voorbij komen.
Wachten tot iets ingeladen is breekt de spelervaring al genoeg op. Reclame erbij en de immersie is compleet verloren.

In-game reclame zou prima zijn op plekken waar je in het echte leven zou verwachten; in een voetbalspel aan de randen van het veld of in een FPS op een TV in de etalage. Waarschijnlijk wordt het vooral "product placement"; de ene week neem je nog je Nokia op in The Matrix, de volgende week is het ineens een Siemens mobieltje.
Wachten op het laden van iets zou toch nooit meer dan 2 of 3 seconden mogen duren (bij sommige spellen duurt het wel schandalig lang, maar dat is dan gewoon een ontwerpfout). Dus idd, of de laadtijden worden kunstmatig verlengt, of de reclame staat er te kort om em te kunnen lezen.
Och, zolang het machinegeweer blijft werken wil ik wel mee met de autoverkoper of met de bejaarden over de rijn! }>
als dat soort onzin in de spellen komt, dan wordt er massaal de gestripte versie gedownload. Of er komen cracks uit om die reclame eruit te slopen. 1 ding weet ik zeker, als er popupjes komen in spellen, dan is de kans dat ik er 1 koop gedaald naar -3%.

Maar oke... Laten we realistisch blijven. Momenteel klaagt de halve wereld dat spellen te duur zijn (de andere helft heeft geen spellen, zelfs geen computers). Als, en ik zeg dan ook ALS, als er gesponcorde reclame in games komt, dan wil, en eis ik ook dat de kosten van het spel omlaag gaan.. Laten we zeggen 50% of zo.

Ikzelf heb geen last van van colablikjes in spelletjes zoals halflife 2 waar gewoon coca cola op staat. Mits ik dan niet het spel voor hetzelfde prijs koop, waarmee ik iedereen een jacht kan laten aanschaffen.

Oke.. lichtelijk overdreven, maar ik geloof echt geen h*l van dat argument dat er dan betere spelletjes gemaakt worden. Spellen worden gemaakt met maximaal winstoogmerk, en dan MOETEN ze wel goed zijn, anders worden ze gewoon niet gekocht.

Dus: reclame, maar waar dan wel? Billboards op normale plekken? Cola blikjes in spellen die gewoon Coca Cola heten? Merkkleding voor hoofdpersonen? Tot die hoeveelheid, mits de prijs omlaag gaat, heb ik er geen problemen mee. Maar zodra op elke muur ik reclame voor sorbo ga tegenkomen, of dat mijn spel onderbroken wordt voor een reclameblok of popups of ander van dan soort bullshit.. nee dank je. Dan hou ik ermee op.
Misschien een merknaam op je gun? Reclame voor het rode kruis op medics?
Maar serieus, als je een spel in een stad hebt, kun je makkelijk heel subtiel reclame posters ophangen aan grote gebouwen. Het spelplezier kan alleen maar groter worden als je reclame kapot kan schieten, zou dat niet heerlijk zijn?
Daarom vind ik reclame, mits subtiel weggewerkt, best oke. Nou komen er vast ook slechte reclames en ik denk dat we daarvoor moeten oppassen.
Het is nog niet zo 'erg' als met films. Daar wordt zo'n beetje alles gesponsored. Van kleding tot TV's, computers, drinken, meubels en noem maar op. Daar heb ik het nooit als storend ervaren. (vind het wel grappig)
Maar als ze gebruik gaan maken van je (prive) gegevens om op maat reclame voor je te maken dan heb ik wel degelijk een probleem. Ik heb geen zin in dat zij weten wat ik met m'n computer uitspook (of niet). Ook al is het zoiets 'onschuldigs' als reclame.
maar er zijn geen popps ofzo
zolang het onopvalled is heb ik er geen problemen mee

maar de prijs van films gaat ook niet echt naar beneden!
Ik vind het ook wel leuk dat in GTST bijvoorbeeld Apple's worden gebruikt, maar wanneer men gaat zeggen: "Hier, neem een Yakult, is goed voor je." gaat het me te ver. Bij de bloopers is het dan wel weer leuk: "Hier, een Yakult, *kots*" :Y)
Tja, ik vind 67 euro wel genoeg voor een PS2 spel, hoef ik geen (sluik) reclame bij te hebben.

Kom op zeg, kan er nu helemaal niets ZONDER reclame?

Kijk in sport spellen heb ik er niet zo'n probleem mee, zo lang het maar realistisch is... een reclamebord langs de kant... prima... maar da's dan ook wel de uitzondering...

(edit: sluik reclame ;) )
en als jij zou kiezen tussen het spel zonder reclame voor 67 euro en een versie met reclame voor 40 euro? Wat zou jij dan doen?
hehehe... de kans dat de prijs met bijna 40% daalt door de introductie van reclame is neit echt relaistisch he ? Kijk maar naar de omzet die gemaakt is in een jaar (30 miljoen dollar), daarvoor gaan ze echt niet de prijs zo omlaag schroeven... en dan ook het feit dat er steeds meer concurrentie is in spellen waardoor het moeilijk wordt om van te voren te weten in welke spel geinvesteerd moet worden qua reclame-makerij ;)
nee geloof dat ALS die spellen ooit goedkoper worden door ingame reclame te maken dat je niet meer als 10% ofzow korting mag verwachten. Kijk het feit dat het voor de ontwikkelaars wat goedkoper wordt om een spel te produceren betekend nog niet dat de prijs ervan omlaag gaat hoor dat kun je sowieso in het verleden zien....
heet sluikreclame, niet sluip ;)
Dat niet storende is natuurlijk belangrijk. Het moet passen binnen de game. In Tony Hawks bijvoorbeeld verwacht ik wel billboards te zien, of bij racing games. Ik heb het argument "dan lijkt de game meer op het echte leven" ook al eens gelezen. Kan ik inkomen, maar zoals gezegd alleen als het "past".
tja het zelfde geld voor voetbal, zo goed als bijna alle sporten in stadions, billboards aan de zijkand van het veld en achter het doel van die billboards die van reclame veranderen, of van die grote plasma schermen op de achtergrond waar een coca cola flesje zich modelleerd, ik vraag me alleen af of de spellen ook echt daadwerkelijk goedkoper gaan worden.
ik vind het juist positief en totaal niet storend dat geeft vooral bij race spellen net even het extras omdat het dan nog realistischer lijkt en dat is denk ik ook de bedoeling van de game developers en een voordeeltje voor de reclame maker
Straks krijg je dit te zien bij nieuwe updates voor je game.
update:
- new sponsers added
- some bugs fixed
Ik vond de URINE reclames in carmageddon 2 erg leuk.
Zou wel grappig zijn als je in je vers gekraakte game Peter R de vries krijgt met zijn BIG reclame.
maar dat terzijde is al bekend hoe ze dat upto date gaan houden je krijgt anders zwaar verouderde reclames.
Ze hebben nu een nieuwe vorm van reclame bedacht, reclame die om de zoveel tijd aangepast kan worden (door een nieuwe patch).
Splinter Ceel: Chaos Theory (PC) is een van de eerste games met deze soort van reclame.
Je ziet nu reclame van oa. AMD, Nokia en Airwaves (kauwgom), over een paar maanden kun je waarschijnlijk hele andere producten aantreffen in de game.
Ik vond de URINE reclames ..
Dan moet je Postal 2 gaan spelen .....
Ik begrijp die reclame business niet hoor. Ik ken geen hond die er naar kijkt (tv=zappen, pc=blocken), laat staan erop reageerd. Welke pipo heeft verzonnen dat reclame geld opleverd, zwaar overschat imo. Troep en ergenis, dat is het enigste wat reclame opleverd!

@Wouter Tinus

[Supereigenwijs modus](begon hierboven eigenlijk al ;) )
Er wordt beweerd dat er centjes op verdient worden ja, maar sorry ik geloof daar geen ene reet van. Why not....kom op, wie leest nou in vredesnaam spam.....ook geen hond toch (net als reclame). Ik denk (durf zelfs te beweren) dat zonder die ongewenste reclame de centjes toch wel binnen zouden zijn komen. Het is gewoon een waanzinnig overdreven verhaal. Valt imo te vergelijken met die leuke riaa onderzoekjes over hoeveel door piracy aan schade is geleden, of wat nu ook in de headlines staat; Onderzoek: Dertig procent software in Nederland illegaal. Kom op, mij is nooit wat gevraagd hoor, dit wordt allemaal ter plekke uit die kansloze duimen gezogen om wat voor duistere reden dan ook![/Supereigenwijs modus]
Jongens en meisjes nofi just my 2 cents ;)
Als je ziet hoeveel miljarden er verdiend worden aan spam (en ik wed gezien je stelling dat je die vorm van marketing al helemaal kansloos vindt) dan lijkt het me veilig om te concluderen dat normale reclame nog vele malen effectiever is.
je hebt helaas gewoon geen gelijk. Reclame werkt wel degelijk. En dat is ook aantoonbaar. Toen ik bij Dixons werkte hadden ze om de week een folder uit en de week waarin de folder uitkwam moest je ook een x% hogere omzet halen (30% of zo). Maar dat lukte ook gewoon, er kwamen ook meer mensen binnen.

Iedereen heeft wel eens spullen nodig. En als het iets is waar je niet weet waar je het kunt kopen en je ziet een reklame heb je tenminste een idee (daar ben je ws blij mee). Stel dat jij je volgend jaar gaat scheren, weet jij dan wat een goed mesje is? ;)

Als je als fabrikant stil in een hoekje gaat zitten afw88 tot je klanten komen voor je geweldige product dan kun je beter gelijk maar inpakken. Reklame is gewoon noodzakelijk en hoeft echt niet altijd vervelend of ongewild te zijn.
Ik zou het niet erg vinden als er net als Max Payne en Need for Speed Underground 2, de reclame op borden staat naast de trackof t-shirtje. Waar het normaal ook zou kunnen staan.

Het wordt erger als je als je bijv. 1 uur speelt 5 min reclame krijgt te zien en 5 min niet verder kan spelen. Dan is het irritant.
Dan wordt het ongeveer net zo storend als de gemiddelde floating ad idd ;(
In NFS Underground kun je zelfs al reclame op je auto zetten. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True