Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties
Bron: Associated Press, submitter: Hatsjoe_IA

In recente spelletjes krijgt de verwoede gamer steeds vaker een billboard met reclame in het vizier. Gamefabrikanten hebben in-game-advertising ontdekt als een prima manier om extra inkomsten binnen te halen, terwijl adverteerders een anderszins lastig bereikbare doelgroep op de korrel kunnen nemen. Het MMORPG 'Project Entropia' heeft op deze trend ingehaakt met de mogelijkheid om de spelers advertentieruimte aan te bieden. Het spel kwam eerder in het nieuws omdat het de grenzen tussen reeŽle en virtuele economie liet vervagen: zo is de valuta uit het spel met een vaste wisselkoers aan de Amerikaanse dollar gekoppeld.

Deelnemers aan het spel kunnen hun virtuele winkeltje of evenement onder de aandacht van medespelers brengen door een in-game billboard te huren, waar ze 'powerpoint-achtige' advertenties, inclusief bewegend beeld, op kunnen vertonen. Het Zweedse MindArk, maker van Project Entropia, sloot eerder al een overeenkomst met het Amerikaanse reclamebureau Massive, waardoor ook 'echte' advertenties voor bijvoorbeeld Coca Cola en Warner in het spel langs komen zeilen. Naar verluidt zijn er al Entropia-spelers die de kost uitsluitend met het spelen van deze game verdienen, zodat verwacht mag worden dat de advertentiemogelijkheden gretig aftrek zullen vinden.

Project Entropia - 'Buy or die'
'Buy or die'
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Als dit de kosten van het spel drukt vind ik het niet erg, als het puur misbruikt word om winst te maken hoeft het van miniet
Je kunt project entropia al gratis downloaden en gratis starten. Hoeveel goedkoper moet het worden? :z
Vergeet niet dat kogels, wapens, kleding, etc in het spel allemaal _wel_ (ingame) geld kost. Ik heb het spel een tijdje gespeeld en hoewel er een select aantal zijn die hun brood verdienen met dit spel betaalt 95% van de spelers behoorlijk wat geld om iedere maand maar weer genoeg kogels te hebben om op jacht te gaan
Kleding heb je niet nodig, je mag ook naakt rondrennen met een flinke gun in je handen.
zzzzzap, prima idee, alleen dan alleen met games als Perfect Dark, Resident Evil, Tomb Raider en Beyond Good&Evil, als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Lijkt me wel leuk als het komt door reclame :P

in de toekomst: gratis spellen, maar wel met reclame (spam!! :D !!)
Begrijp het niet verkeerd!!

De vernieuwing gaat hier niet over reclame van echt bestaande bedrijven, maar van de virtuele bedrijven in Entropia.

Je kan dus zelf reclame maken voor de diensten die je zelf in het spel aanbiedt.

Dit maakt het spel alleen maar realistischer!!
Eerder werd er voor zover ik weet al eens een eiland verkocht in dit spel voor ruwweg $250,000 (!) Die persoon had zijn eiland verhuurd en heeft nu al zijn geld er weer uit.

Krankzinnig maar kennelijk werkt het systeem wel dat je er dus echt geld mee kan verdienen als je het slim aanpakt. Het verschil met deze MMORPG en traditionele zoals bijvoorbeeld World of Warcraft is dat je geen maandelijke 15 dollar betaald maar dat je pas echt verder komt in het spel als je geld investeerd. Je kan x aantal zogenoemde credits kopen voor een dollar.

Met dat gezegd is de economie van Entropia al gelijk aan die van een afrikaans land.

edit:
Voor zover het niet duidelijk was, je kan dus geld inleggen (investering) maar ook opnemen wanneer je maar wilt.
Met dat gezegd is de economie van Entropia al gelijk aan die van een afrikaans land.
Met dat verschil dat als het hier slecht gaat (of ze er geen zin meer in hebben), ze de stekker er per direct uit mogen trekken en jij dus alles kwijt bent. (staat in de kleine lettertjs en zo). Deze optie zouden afrikaanse landen ook graag hebben denk ik :+
A unique aspect of Project Entropia is that a player may elect to transfer PED back into real life currency, thereby enabling them to earn real money while participating in the online virtual universe of Project Entropia.
En de GNP was in 2005 $160 miljoen (1.6miljart PED).
Amerika heeft een staatschuld van enkele 1000-en miljarden dollars.
Als ze willen kunnen ze er gewoon de stekker uittrekken, zonder dat jij je geld terugkrijgt.
En dat staat niet eens in de kleine lettertjes!
Dit is natuurlijk wel een stap voorwaarts in het adverteren, maar denk niet dat mensen zitten te wachten op reclame in een spel als WoW, om daar ineens groot COCA COLA te zien staan. Bij spellen als fifa is dit natuurlijk een stuk logischer.

Maar ik hoef dus voortaan geen ads te maken op een veilingsite maar zet mijn spullen te koop via de games. Ook een manier. ;)
niet met het bestaande logo nee, maar een paar creatieve reclame makers kunnen heus wel wat verzinnen zodat een coca cola reclame wel in WoW zou passen...
Leuk voorbeeld, Coca Cola in WoW, maar daarmee loop je wel al achter de feiten aan ;)

Warcraft Coca Cola:

http://www.worldofwarcraft.com/community/chinaicoke.html

http://www.worldofwarcraf...vents/chinaicoke/ss33.jpg
Die fotograaf weet wel waar die het moet zoeken :
http://www.worldofwarcraf...community/chinaicoke.html

:*)
In Fifa zit al reclame, op de board langs het veld zie je reclame van bijv. 538 als je in nl. speelt en reclame van bijv een duitse reclame als ik tegen dat land moet spelen, reclame is niet echt upt to date, maar zit er toch wel in.

Bij WoW hadden ze ook subtiel reclame in kunnen stoppen, bijv dat je bier van merk x kan kopen. Hiedoor zou iets van HP af kunnen gaan en MP bij kunnen komen.

Ze moeten wel op realistiche plekeken ingame reclame maken, anders speelt niemand het game meer want het is niet realistisch genoeg meer en das tegenwoordig ook een vereiste van een game.
Koop je dalijk Nike boots, Adidas shirt, Heineken bier etc etc etc
Ivm die Coca-Cola in WOW. Ik was daar in China, ben zelfs eigenaar van die 2 middelste fleskes.

Er waren daar zelfs tenten opgezet waar mensen konden WOW spelen, gadgets kopen...

Blizzard kennen ze al goed in die streken. Denk maar aan Starcraft en Koreanen... Blizz heeft daar een goeie zet mee gedaan, en ik denk Coca Cola ook.
Waarom niet ? of n mount met n merc ster op zn gezicht ....

pimp my mount.... spoilertje op je kodo, dikke sebing auspuff dr onder.... en dan cookingskills waar je ff n big macje kunt fixe....

lijkt me op zich wel lachen :)))))
Het word tegenwoordig al gebruikt in bijvoorbeeld Project Gotham Racing (laatste deel), zie de reclames van Samsung.

De game is niet goedkoper erop geworden.
Maar ook niet duurder, je kunt het nooit zeggen.
Er is ťťn standaard bedrag voor Xbox360 games en er zijn er zat die er beter uitzien, zonder reclame, met langere ontwikkeltijd. Exact hetzelfde bedrag.

Zowieso worden er geen games meer ontwikkeld zonder dat het zeker is dat er winst op gemaakt gaat worden. Kijk bijv. naar Dragon Empires van codemasters.
Als de valuta binnen het spel kan worden ingewisseld voor dollars, kan je dus ook binnen het spel een product kopen en op je thuisadress laten bezorgen.
Bijvoorbeeld een Amazon reclame in het spel waar je een boek kunt bestellen met de valuta van het spel, dat vervolgens op je werklijke thuis adress bezorgt word.
En vervolgens zoals in GTA de verkoopster af kan knallen en je het pakketje naar je eigen thuisadres kan opsturen ;)
JA en vervolgens opgepakt worden en een boete betalen! :P
Dit zagen we al anger
aankomen... Hierin word ook al duidelijke verwachtingen gegeven van hoeveel het gaat opbrengen !

Ik denk dat het hier wel om een puur winst makende markt is en niet om een spe-prijs-verlagende markt. Waarom de prijs van het spel verlagen als je weet dat het toch verkocht word ? En als je ook weet dat je de verwachtingen er zijn dat je tegen 2010 jaarlijks 3 miljard dollar mag ontvangen (zie artikel eerste alinia)
Ik vind dit wel interessant, vooral voor MMORPG's. Als ze door reclame het onderhoud en aanschaf van de servers kunnen regelen en daardoor geen geld vragen om het spel te spelen, lijkt me dit positief. Het enige ding wat mij weerhoudt van het spelen van WoW is dat je naast de aanschaf van het spel, ook moet betalen om het te kunnen blijven spelen.
Nou... ik betaal liever 12 euro per maand voor WoW, dan niets en dat ik midden in Elwynn Forest een billboard vlakbij Goldshire zie met een Toyota Rav4-reclame of zo.

Of dat je bij een innkeeper eten & drinken gaat kopen, en naast de Thunderbrew Ale ook een blikje Coca Cola kunt kopen.

Als een fantasiewereld op zo'n manier weer terug in onze wereld geplaatst wordt, waarom zou ik het dan nog gaan spelen.
Voor in WoW zouden ze dan wel een manier moeten verzinnen dat de reclame wel bij de scene past. Een reclame hoeft niet per definitie een knettergroot billboard te zijn.

In andere spellen versterkt de reclame juist het reality-gevoel. (Zoals hierboven ergens wordt gezegd bv.: Fifa)
In WoW kan ik me voorstellen dat je hier en daar wel een bierreclame kan tegenkomen zonder dat het de scene verstoord.
In MMORPG zou ik eerder denken aan een toverdrankje genoemd "Red Bull" ofzo, als je dat drinkt heb je voor 30 seconden slow fall. "Red Bull geeft je vleugels". Zoiets hindert de gameplay toch niet?

en Dalaran Sharp wordt dan Hollandse Gouda ;)

Ik loop rond met de full epic cloth armor set van Nike ;)
Ik persoonlijk zou geen problemen hebben met reclame in het spel, mits het maar past en niet te opvallend is.

Zowiezo heeft onderzoek uitgewezen dat onbewuste reclame beter werkt dan bewuste reclame.
nee, maar ook niet duurder.

Gamemakers zijn voor de nieuwe consoles steeds meet tijd kwijt om een spel te ontwikkelen. vroeger had je het over anderhalf tot 2 jaar, tegenwoordige lopen de ontwikkeltijden uiteen van 4 tot 5 jaar voor een goed spel.

Op deze manier proberen ze de kosten te drukken en blijven de prijzen van de nexgen games gelijk aan de oude games.
De Xbox360 heeft juist een SDK die het allemaal eenvoudiger maakt. Weet niet waar je info vandaan komt :?

Verder lijkt het me niets meer dan meer geld genereren, ipv games goedkoper maken. Dat ze er lang over doen om een game uberhaupt te maken zegt meer over de ontwikkleing door de loop der jaren van engine's dan over de "skills" van game bedrijven.

Als het lange developen van een game hun een doorn in het oog is voor de omzet dan kunnen ze dat zelf alleen verbeteren. En om nu te zeggen, de games zijn er de afgelopen 3 jaar vernieuwend geweest kan ik niet echt zeggen.
Een SDK helpt je niet met al het artwork. Textures, models, levels, muziek en overige audio maken gaat heel veel tijd kosten om te maken.
Ja, dat is wat ze je graag willen doen geloven. De ene na de andere developer schreeuwt dat het zo duur is om next-gen games te ontwikkelen en dat de prijzen omhoog moeten. Terwijl ik me kan hererinneren dat een grote baas van Epic (niet de minste developer) dat grote onzin vond en dat het helemaal niet meer hoeft te kosten.

Vergeet niet dat dat het ontwikkelen wel duurder is geworden, maar dat de afzetmarkt misschien nog wel veel meer gegroeid is. Games zijn big business. Daarnaast zijn er nog allerlei nieuwe technologien die het ontwikkelen vergemakkelijken.

Geloof me, het is alleen om extra te verdienen.
De xbox 360 heeft juist een SDK die het allemaal vereenvoudigd. Weet niet waar je info vandaan komt :?
Game biedt reclame :|

Daar zaten we nou echt op te wachten... ik lees dan liever verbiedt.

Wanneer vraagt een consument nou ooit om reclame? n.o.o.i.t. imho.
Oh jawel hoor.

Er kan reclame van bijvoorbeeld Coca Cola in het spel zitten maar ook van diensten van iemand die iets expoiteerd in het spel.

Stel jij verhuurt iets in die wereld dan wil je natuurlijk wel reclame maken. Als ik een speler zou zijn dan zou het voor mij nuttige informatie zijn (al heb je het risico dat de reclame natuurlijk misleidend kan zijn want daar wordt voor zover het bericht zegt niet op gecontrolerd)

Onderzoek wees uit dat gamers reclame niet per definitie slecht vinden zolang het bijdraagt aan realisme.
Onderzoek wees uit dat gamers reclame niet per definitie slecht vinden zolang het bijdraagt aan realisme.
Zoals in Splintercell iedere pc een AMD screensaver had geinstalleerd en wanneer je te nerveus was, werd je alleen Axe aangeboden ter verkoeling der oksels... onafhankelijk van het land waarin je rondliep! ;)

Persoonlijk betaal ik liever wat meer voor een game en dan geen reclame.
Iets meer betalen voor geen reclame die niets met de game te maken heeft kan ik mee inkomen (viagra reclame in een star wars game)

Maar het wordt natuurlijk wel een omgekeerde wereld als het spel -gratis- is door reclame, iets wat niet uitgesloten moet worden in de toekomst.

Gamers zijn een miljoenen publiek en vooral de jonge generatie maakt er deel van uit. Zoals een reclame boer ooit zei "De kinderen van nu zijn de kopers van de volgende generatie"
"Luke, I am your father". Viagra helped me accomplish that"
Het is goed als ze hiernaast ook een versie bieden zonder reklame. Bij heel veel websites heb je het al. Je kan kiezen voor meer opties en geen reklame of gewoon gratis de site bezoeken maar advertenties zien.

Ikzelf hoef al die reklame niet. Om nou tig keer verplicht geconfronteerd te worden met Leen van Frisia of de Crazy Frog..nou nee. En denk maar niet dat het niet gaat gebeuren. Ze kijken gewoon uit welk land je komt en targeten je zo.

Misschien is reklame wel goed in gratis spellen, maar als ik ervoor betaal wil ik het niet zien. Het tast me aan in m'n persoonlijke vrijheid als consument. Straks komen ze nog met koffiezet apparaten met de tekst: "Dit gratis kopje koffie is u aangeboden door..."
maar als ik ervoor betaal wil ik het niet zien
De makers zullen zeggen dat daardoor het spel goedkoper is.

Hetzelfde heb je met je tijdschriftje: bomvol reclame en toch betaal je er 5 euro voor...
De vraag is wat het echt zou kosten zonder reclame.

Bij een tidjschrift is de keuze meer betalen/geen reclame niet praktisch mogelijk. Maar bij software moet dat prima kunnen.
Alleen kan je wachten op de no-ad hacks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True