Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Bron: Ars Technica

Econoom Dan Miller is bezig met een onderzoek naar virtuele economieŽn en de mogelijke inkomsten voor de fiscus die zich daar verschuilen. Met de toenemende populariteit van MMORPG's is ook de aandacht van de overheid voor deze virtuele werelden toegenomen. Steeds meer gamende internetters verdienen met het online handeldrijven in virtuele objecten een zakcentje bij en de Amerikaanse belastingdienst is van mening dat zij daar een graantje van mee moet pikken. Miller werkt dan ook aan een rapport dat begin volgend jaar gepresenteerd moet worden, waarin hij mogelijke inkomstenbronnen bespreekt. Het onderzoek bevindt zich momenteel in een oriŽnterende fase, waarbij gekeken wordt welke vragen en problemen de virtuele economieŽn oproepen als daar bestaande regelgevingen op toegepast worden.

Daarbij wordt speciaal aandacht besteed aan Second Life. Dit online spel wint steeds meer aan populariteit en heeft een bloeiende in-game economie waarbij de Linden Dollars uit het spel ingewisseld kunnen worden voor echt geld. Sam Lewis, medeontwikkelaar van Star Wars Galaxies, denkt dat een belasting op inkomsten uit online games onvermijdbaar is. Er is te veel geld mee gemoeid om virtuele economieŽn zonder meer met rust te laten, maar de belastingdienst moet zich nog eens goed beraden over hoe zij om moet gaan met virtuele bezittingen: eentjes en nulletjes in een database.

Gokken met Linden Dollars - Een van de manieren om virtueel geld te verdienen

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Dit moet gewoon onder de rest van de online handel vallen. Of het nou 'MMORPG-goederen' zijn of oud speelgoed op Ebay maakt eigenlijk niet uit
Inderdaad. Het zijn gewoon inkomsten uit handel, net als elke willekeurige andere vorm van handel. Online geld kun je moeilijk belasten, maar zodra je het omzet in echt geld (voor zover er nog zoiets bestaat), worden het gewoon inkomsten.
Een heleboel MMORGs staan real money transfers niet toe. Een en ander is ook verboden in de spelregels. Verder claimen die operators dat alle virtuele items aan hen toebehoren.
Als RMT al is toegestaan, is het vaak ook een soort alternatief voor de vaste kosten om deel te nemen aan een spelletje.
Als je on-line currency inwisselt voor echt geld hoeft dat niet direct belastbaar te zijn. Sommige inkomsten zijn door het verlenen van een dienst aan anderen verkregen, andere inkomsten komen voort uit het verkopen van een zeldzaam virtueel item dat als soort kansspel uitkering opgevat kan worden.
Het lijkt me bijzonder moeilijk om hier een redelijke grond te vinden voor belastingheffing. En dan hebben we het maar niet eens over de internationale dimensie van het geheel.
Ehh, oud speelgoed is toch al belasting over betaald ? Kan dat zomaar ? 2x (of meer) belasting betalen voor hetzelfde object ?
Het gaat niet om de belasting over het artikel, in jouw voorbeeld oud speelgoed, maar om de winst die je met handel erin maakt. Er is een grens waaronder je over zulke winst geen belasting hoeft te betalen, zodat je inderdaad over die ene verkoop geen belasting hoeft te betalen.
Maar als ik b.v. al het 'oude speeloed' uit mijn hele woonplaats opkoop en dit via Internet (of een gewone beurs) verkoop kan ik hier zoveel winst op maken dat het wel degelijk als inkomen (beter gezegd: winst uit onderneming) wordt gezien, waarover dus belasting moet worden betaald.
Zeer goed idee. Het is maar al te makkelijk om je geld om te zetten in virtueel geld en vervolgens weer terug. Geld witwassen is dan erg makkelijk. Of online gokken met echt(maar op dat exacte moment niet) geld waardoor de overheid geld misloopt. En als de overheid geld misloopt dan moeten ze het ergens anders vandaan halen. En raad eens waar ze het dan op verhalen. Precies, de eerlijke belastingbetaler.
Ja, dat vind ik erg inzichtvol van jou!

Dit zou een goeie manier zijn voor criminelen om geld wit te wassen en zo ook terroristen en dergelijke organisaties. Misschien helemaal niet zo gek dat hier wet- en regelgeving op komt.

Maar, wat een groot obstakel zal zijn is het internationale karakter van zulke virtuele economieŽn. Leuk dat de IRS van Amerika belasting wil heffen, maar als ik als medespeler in Nederland woon hoef ik hun natuurlijk geen rooie cent te betalen. Waarschijnlijk beter om hier een naheffing van te maken ipv een voorheffing (zoals bij BTW).
Niet anders dan diamanten kopen en weer verkopen. Het feit dat je 2x een fysieke transactie moet doen (1x heen en 1x terug) is dus in eerste instantie traceerbaar en dus een beveiliging tegen witwassen. Wanneer je in het informele circuit je heen transactie kan doen, dan zou je kunnen spreken van witwassen, maar als de fiscus dan je virtuele-handelingen op gaat vragen, moet jij maar kunnen aantonen dat je door vele jaren 'spelen' de goederen hebt verdient.
Ik zie het al op mijn brief staan:
Een epic tier3 set en Massa's goud uit WoW. Ben benieuwd hoe ze dat gaan taxeren. Misschien wel volgens de gemiddelde prijs in het AH :P

Zoals hierboven al vermeld, bijna onmogelijk om zoiets in kaart te brengen.
Dan lees jij het artikel verkeerd.

Verdien jij iets in WoW? Krijg je betaald om te spelen? Betaal je voor items aan andere spelers? Nee. DAAR gaat het artikel om. In Second Life kunnen mensen dingen die jij ontwerpt kopen voor echt geld, althans virtuele dollars gekoppeld aan echte dollars.
Jouw antwoord "Nee." is toch niet altijd waar. Je kunt characters levelen en die voor echt geld verkopen, evenals goede items.
Het gaat dan wel om kleine bedragen, maar er zijn ook bedrijven die dit doen, en dan wordt het al meer.
Hmm, zoals ik het begrijp betaal je pas belasting wanneer je dat geld ook daadwerkelijk omzet naar Euro's. Maar dat was toch eigenlijk al zo? Je marktplaats handeltje blijft niet onbeperkt onbelast en je winst met poker in principe ook niet. Controle is een ander verhaal natuurlijk.

Eigenlijk moet je je winsten dan nooit van je paypal halen. alleen maar mooie dingen van kopen. ==> Witwassen?
haha, straks moet je ook nog opgeven bij de belastingdienst wat je virtueel bezit :P
Dat de politie hier nog niet op ingesprongen is: Boete's voor overtredingen en misdrijven in de virtuele wereld :+ Hoeven ze tenminste niet meer zoveel te flitsen...
Er zijn al aangiftes geweest voor virtuele diefstallen....
Sterker nog, er zijn al mensen vermoord om virtuele bezittingen.
Krijg je binnenkort aanklachten wegens slagen en verwondingen, of moord, of mishandeling van dieren, of...
Of het virtueel stelen (hacken) van een zwaard waarvan er maar 5 zijn in het spel ofzo.

Als ze zich gaan bemoeien met centen in het spel dan vind ik het ook niet oneerlijk als de politie zich er ook meteen mee gaat mengen.
Of krijg je straks een blauwe envelop via PM :P
.... dat word dus een BSOD.... ;)
Ze wilden dat ook ooit invoeren bij monopolie...
Dan heeft de fiscus zeker ook geen bezwaar dat ik mijn belasting met virtueel geld ga betalen :-)
Het gaat hier dan ook niet over virtueel geld, maar over echt geld.. jij hebt een virtueel object, en verkoopt het voor echt geld aan iemand anders..
Oke. En wat nu als het "virtueel blijft"? Dus: mijn two-handed Dragon Sword uit WoW ruilen tegen jouw Opel Mantra uit Second Life?
Tricky tricky.
Als het virtueel blijft is er niks aan de hand, pas op het moment dat het word omgezet in echt geld (mister X. koopt zwaard Y door §45,- op jouw bankrekening te storten) kan er belasting worden geheft. Het probleem is alleen: hoe controleer je dit.
@ De belastingsdienst: In tegenstelling tot wat dhr. Mombasa hierboven beweert, ontken ik hierbij een virtueel zwaard te hebben gekocht. :7

Vraag me af hoe de belastingdienst dit ooit moet gaan controleren...
En wat nou als ik virtueel zwaard X omruil voor een "echte" (al dan niet gebruikte) printer?
Dan zet je een virtueel object om in een object met een echte waarde, dus valt er belasting over te heffen.

Soortement verkapte import belasting?
Niet zo heel moeilijk. De belastingdienst ziet dat jij een x bedrag op je rekening krijgt.

"Geachte heer..., Graag ontvangen wij een verklaring voor het bedrag $$$ bijgeschreven op uw rekening op xx-xx-xxxx."

Belasting heeft het gemak dat de bewijslast bij de belastingplichtige ligt.
Volgens mij niet? Als ik met de buurman mijn hark omruil tegen zijn schoffel, en mijn nieuwe schoffel heeft een hogere dagwaarde dan mijn oude hark, dan hoef ik toch ook geen belasting te betalen op mijn "winst". Of wel :?

(in reactie op Poekie McPurrr)
En wat als ik iemand virtueel uitbetaal. Voor zijn/haar verrichte arbeid virtueel of niet?

Wat als ik met mijn tandarts een deal sluit dat ik hem virtueel betaal?
Dan betaald de tandarts belasting op het moment dat hij/zij zijn/haar virtuele geld opneemt/laat uitbetalen.
@c7007...
Ja, eh... en JOUW transactie met de tandarts? Die is dus onbelast? Mooie boel! En wat als die tandarts zijn keuken laat verbouwen en betaalt met de virtuele rommel die hij van jou kreeg? En die keuken-installateur koopt van die spullen weer een nieuwe fiets? Etc...

Dan heb je dus een virtuele wereld waarin goederen worden betaald met virtuele zaken.
Het gaat hier niet om een verkoop....
Een verkoop is kort gezegd geld ontvangen voor een product of dienst.
Er is geen product, want het is virtueel.
Aan een product zitten gewoon een groot aantal eigenschappen, zoals:
- Actuele marktwaarde
- Aanschafprijs
- Afschrijvingen
- Ontroerendgoed belasting(?)

Een groot deel van de eigenschappen hebben ze wel, maar volgens mij kunnen ze het niet 100% als product zien zoalng het niet aan alle voorwaarden voldoet.

Ook is het zo dat jij in de virtuele wereld geen rechten hebt als consument. Bijvoorbeeld het verplichten tot ontbinding van een (ver)koop.
Er komt zoveel bijkijken.

Volgens mij kun je het zo spelen dat je 'niets' probeert te 'verkopen' en er geld voor krijgt.
Er is dus geen product, dus geen verkoop, dus het is een schikking ;) En die is belastingvrij tot zo'n 2100 euro.

Wťl voldoet het aan de omschrijving van een product:
pro∑duct (het ~, ~en)
1 voortbrengsel van de natuur, van arbeid of nijverheid, van kunst, van een chemisch proces
(bron: vandale.nl)

Ben benieuwd wat ze ermee gaan doen....

8-)
Ik heb geen bezwaar als ze hier op zouden belasten, indien ze er bijvoorbeeld een vrijstelling opzetten van laat ons zeggen 300 euro per jaar.

Zo kan iedereen er nog plezier aan beleven en kunnen de handelaren gewoon belasting gaan betalen, zoals iedere handelaar.
Al je inkomsten is al belastbaar, zo snel je het in gewoon geld omzet.

Dus als jij het niet opgeeft, ontduik je al belastingen.
Ik wil niet heel veel zeggen, maar het meeste geld in de wereld is al 'virtueel'.

Ik kijk op internet en daar staat dat mijn bankrekening geld bevat, maar ik weet natuurlijk ook wel dat dat geld er helemaal niet is ;)
Je hebt helemaal gelijk :) Geld is in wezen 'ontastbaar'. Die velletjes papier in je portemonnee hebben een echte waarde van maar een paar cent misschien, want wat is papier nou waard? Het is alleen dat er iets op gedrukt staat, waardoor de bank garant staat voor dat bedrag wat erop gedrukt staat.

Geld kan je zelf 'maken'. Je moet alleen weten hoe ;-) (en nee, ik bedoel geen vals geld drukken, maar ik bedoel letterlijk geld creŽeren uit 't niets)
Voor de belastingmensen en andere geinteresseerden;

Julian Dibbel (bekend van wel meer interessante nieuwe media teksten) heeft onlangs een boek uitgebracht "Play Money: Or, How I Quit My Day Job and Made Millions Trading Virtual Loot" waarin hij zijn ervaringen hiermee beschrijft. Heb het zelf nog niet gelezen, maar het lijkt me erg leuk.

http://www.amazon.com/Pla...ing-Virtual/dp/0465015352
Step 1: Make virtual money.
Step 2: Make millions selling a book about it :Y)
ik zie het al gebeuren:
wegenbelasting op al je wagens in NFS
luchthavenbelasting in MS flightsim
APK controles voor je flatout wagenpark
agentjes die staan te laseren voor de hammerhead op monza tijdens je qualfying run
indentificatieplicht in WOW natuurlijk
en de politie die je deur inbeukt omdat je in GTA 300 man om zeep hebt gelopen met een kettingzaag...


|:(

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True