Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Bron: Reuters

IBM zal het komende jaar tien miljoen dollar gaan investeren in virtuele werelden, waarvan een belangrijk deel ten goede zal komen aan de aanwezigheid van Big Blue in de online 3d-wereld van Second Life. Sam Palmisano, 'chief executive' en lid van de raad van bestuur, zal de Second Life-gemeenschap dinsdag een bezoekje brengen. IBM is overigens geen nieuwkomer in deze online wereld, waar ook Reuters onlangs een persbureau opende. Het bedrijf heeft de grootste virtuele aanwezigheid van alle Fortune 500-bedrijven en gebruikt Second Life vooral voor training en om meetings te houden. Het richtte er echter ook een simulatie van het Wimbledon-tennistoernooi op.

IBM is van plan een privaat 3d-intranet uit te gaan bouwen waar gevoelige informatie besproken kan worden. Met een twintigtal klanten, waaronder telecommunicatiebedrijven, organisaties uit luchtvaartsector en uit de petroleumindustrie zouden bovendien al online meetings in 3d-werelden plaatsvinden en ontwikkeltrajecten opgevolgd worden in een virtuele omgeving. Ook een Britse supermarkt zou geÔnteresseerd zijn in een virtuele winkel waar internetters hun waren kunnen bestellen om ze vervolgens thuisgeleverd te krijgen. IBM wil overigens niet alleen in Second Life aanwezig zijn, maar hoopt dat het in de toekomst mogelijk zal zijn van de ene virtuele wereld naar de andere te reizen.

Hipcast Conference Center
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

ik snap niet waarom je als bedrijf geld zou investeren in dit soort virtuele werelden.

wat krijg je er voor terug:
- Naamsbekendheid (wie kent IBM niet? :P)
- Gemakkelijk vergaderen (oneens, een goede conferentie gaat toch echt beter met echt programma hier voor)


dit is dus niks anders als reclame voor IBM, daar helpt dit nieuws artikel natuurlijk aan mee.

ik kan me alleen niet voorstellen dat het die 10 miljoen ook echt waard is.
Second Life heeft een heel interessante doelgroep als spelers. Exposure in die groep is voor veel bedrijven interessant.
Second life interessant? De doorsnee nerd hangt eruit, niet lullig bedoelt maar merendeels zul je daar toch de ietwat gevorderde computer gebruikers tegenkomen. Deze mensen kennen IBM al en weten al wat IBM levert. Ik denk dat dit meer een gehypte advertentie is naar de buitenwereld in de zin van 'kijk IBM is ook virtueel bezig'. Dat zegt iemand veel meer dan 'kijk met een BlueGene kun je ook statische velden in een zon uitrekenen'.
Je geeft jouw mening weer en niet de feiten, in SL lopen aanzienlijk wat personen rond die niet van het type nerd zijn, maar die wel gezien hebben dat er veel te doen is rond virtuele werelden. SL is een groot experiment om te kijken wat er mee mogelijk is en hoe technologie kan worden toegepast om bv business in een virtuele wereld mogelijk te maken. IBM is niet het bedrijf waar 10M in iets gepompt wordt waar niet het belang van wordt gezien.

Als er al honderden personen zijn die de max 2000$ echte dollars per maand verdienen moet er meer zijn dan een virtuele wereld. De eerste interviews zijn al gegeven in SL, de eerste concerten ook, Wimbledon kan je er virtueel nog eens bekijken.

In den beginne zei men van chat ook, ach waarom is dat anders dan bellen met mekaar? Zo kan SL en soortgenoten ook uitgroeien tot een hele andere benadering van de wereld. Een extra dimensie die er nu niet is.

Typische kortzichtige reaktie...
Dan kan je jezelf net zo goed afvragen waarom er sponsoren zijn van voetbalclubs, waarom formule-1 auto's vol met plakplaatjes zitten e.d. Het gaan om naamsbekendheid. Neem bijvoorbeeld de reclame op Ferrari's, vroger overduidelijk Marlboro aanwezig, ik kocht toendertijd mijn sigaretten van marlboro omdat ze sponsoren waren van Ferrari. Is maar een voorbeeld, maar zo redeneren meer mensen. ;)

En de kans kan aanwezig zijn dat er een virtuele webwinkel in het spel gemaakt word waarin je producten koopt die je een aantal dagen later in je huis hebt liggen.
Niet om het een of ander.... Maar die Marlboro auto's waren toch echt van McLaren, en niet van Ferrari.

Of van Penske wanneer je ze in de VS zag rijden. ;)
Niet om het een of ander.... Maar die Marlboro auto's waren toch echt van McLaren, en niet van Ferrari.
Niet dus... :Z

wallpaper van Michael Schumacher
West McLaren was het dacht ik 8-)
Back in the 70-80's was marlboro toch echt sponsor van mclaren :o
zoek maar @ google naar marlboro mclaren ;)
Ik leef niet in het verleden...
Bij naamsbekendheid gaat het niet alleen om wie het al kent en wie niet.

Het gaat meer om de associatie die je ermee hebt. Aanwezigheid in SL geeft een hippe en vooruitstrevende associatie met je merk en exposure aan een over het algemeen hoogopgeleide, IT-geinteresseerde doelgroep.
Zodra je ook spullen kan kopen in deze wereld begint het leuk te worden voor bedrijven. Je kan beter nu 10m investeren, dan over 5 jaar hopeloos achter te lopen en realiseren dat je de boot heb gemist.

Is Symantec al actief als een ziekenhuis of gemeente reiniging?

"Do you know what it is? A virus. Human beings are a disease, a cancer of this planet. You are a plague, and we, are the cure."
Op http://www.activeworlds.com kan je al rondlopen in een virtuele online 3d dimensie. Je kan met andere rondwandelen, communiceren, en je virtuele wereld verder opbouwen. Daardoor verandert de inhoud van de werelden continu, en kun je ook reizen naar andere werelden. Het bedrijf hierachter is het Amerikaanse Activeworlds Inc, en maken ook 2- en 3D Internet browsers.

Een Nederlandse versie hiervan is te vinden op: http://www.3d-4u2.nl/

Vernieuwend en leuk idee van IBM om dit ook toe te passen in de zakenwereld, hoewel ik betwijfel of zakenmensen over internet niet een efficientere manier hebben om te communiceren.
Ik ken Active Worlds enigszins goed en ben laatst in SL geweest en die twee lijken opmerkelijk veel op elkaar qua geadrag, beweging van ded avatars etc etc. Zou me niks verbazen als SL ook een second life van Active Worlds is...
IBM investeert tien miljoen dollar in virtuele 3d-werelden
Eindelijk ontwikkelingshulp die goed wordt besteed!
Het zijn zeker 10 miljoen virtuele dollars. En die zijn veel minder waar dan de echte :z
Wat is het opeens met dat second life, het popt opeens overal op, overgehypte meuk ><
Ik denk dat SecondLife nu over een bepaalde drempel is waarbij bedrijven ineens mogelijkheden zien.
Ten eerste worden virtuele werelden serieuzer gezien. Er zijn miljoenen WoW spelers, maar daar kun je als bedrijf niet zoveel. In Secondlife is meer mogelijk met eigen content en scripts. IBM zou kunnen zeggen: kom naar onze stand/sim en onvang L$150. Daar moet een noob erg lang voor op een camping chair zitten als ze geld willen hebben. Voor 2 kwartjes krijgt IBM dan erg gerichte reclame die de speler wel MOET zien.
Misschien wil IBM ook wel server of andere hard- en software aan SL kwijt. Er draaien natuurlijk wel enige duizenden servers.

Maar zoals je kunt lezen denkt IBM er een 3d Intranet te bouwen. Er wordt al jaren gewerkt aan 3d interfaces, en misschien slagen ze er in hier iets mee te bouwen. Als ze het zelf niet uit hoeven te vinden, maar kunnen bouwen in een bestaande omgeving is 10 miljoen niet veel, denk ik.
een complete virtuele kopie van de wereld biedt ongekende mogelijkheden!

Denk aan rijvaardigheisds trainingen of rampoefeningen, gaming, navigatie, shopping, advertising, verkeers/natuursimulaties, analyses etc. etc. etc.

De mogelijkheden van zo'n virtuele wereld zijn waarschijnlijk zelfs groter dan de mogelijkheden in de real-world!
De mogelijkheden van zo'n virtuele wereld zijn waarschijnlijk zelfs groter dan de mogelijkheden in de real-world!
in real world kun je vliegen in een spelletje, in een spelletje kun je niet in de real world vliegen... om maar es wat te noemen.,
"Resistance is Futile"

Ik denk dat we pas het begin zien van deze ontwikkeling. Nu nog een goede interface en je hoeft de deur niet meer uit. :Z
Dat hoef je nu in principe ook al niet meer. Via de pc kun je bijna alles doen. Ook geld verdienen/verliezen op de beurs.
Eten bestellen gaat ook. Lang geleden dan ik buiten gezien heb.
Ik moet steeds aan de Matrix denken als ik iets over second live hoor.

Nog even en dan leven we alleen in de virtuele wereld in plaats van in de echte.

edit: Zware Unit was me voor met de Matrix
als supermarkt kan ik het nog aannemen dat je mensen de indruk kan geven dat ze door de supermarkt wandelen, maar een vergadering ??

imho is SL serieus opgeblazen: 1.2 miljoen spelers ja so what?
Ik kan er ook nog geen beeld bij krijgen om in een vergadering als avatar rond te hobbelen. Maar goed, dat is over meer dingen gezegd: tien jaar geleden zei ook iedereen dat een mobieltje alleen voor patsers was en dat je ook gewoon in een telefooncel kon bellen als dat nodig was. Kan je het je nu nog voorstellen?
Misschien lopen we over 10 jaar wel allemaal als avatar op ons virtuele kantoor rond en dribbelen we met onze avators massaal op zondag door de koopsloot in Virtual Rotterdam :+
ik kan me er wel bij voorstellen dat een VR meeting vele malen meer mensen kan bevatten dan een echte zaal.
En een groot voordeel is dat je gewoon achter je bureau kan blijven zitten wat dus reistijd verminderd
ook kleding voorschriften zijn makkelijker te hanteren

zijn maar voorbeelden
mooi...ik ga me alvast commercieel richten op obesitas onder computerverslaafden.
In de vorm van een virtuele sportschool?
Ik heb van de week dat second life eens geprobeerd, dacht toch even kijken. Ik moet zeggen dat ik het een vreselijk brak iets vind. Werkt onwijs buggy, het is knetter lelijk... Snap niet dat bedrijven hier zo veel geld in investeren.
5-6 jaar geleden werden dergelijke initiatieven al ondernomen en er bleek geen consumenten markt voor te zijn. De reden denk ik was dat je teveel moet klikken om bij een bepaald produkt te komen.

Winkelcentrum in en dan klikken tot je een ons weegt om bij een bepaald artikel te komen. Normale standaard sub menu's werken sneller.

Verder is er aan gewoon winkelen nog steeds behoefte, het is tastbaarder en is wat gezelliger, onder het mom van een kopje koffie. Moet er verder niet aan denken dat we inderdaad een Matrix maatschappij krijgen, die kant moeten we niet opwillen, de maatschappij is al zo sociaal arm.
Nu vraag ik mij af waar dit bericht vandaan komt! Van Reuters in de echte wereld of van Reuters uit Second Life :+
Wat kan IBM in zo'n virtuele wereld, wat ze niet veel makkelijker via normaal internet kunnen???

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True