Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Linden Lab heeft Cory Ondrejka gevraagd ontslag te nemen. Ondrejka stond aan de wieg van Second Life en ontwikkelde de Linden-scripttaal. Over de aanleiding van het ontslag is niets bekend.

Second Life CTO - Cory OndrejkaOndrejka, tot op heden actief als technisch directeur bij Linden Lab, werkt al zeven jaar bij het bedrijf. Volgens Ondrejka is hij door directeur Philip Rosedale gevraagd te vertrekken. 'Ik blijf geloven in zowel Second Life als Linden Lab, maar mijn visie voor de toekomst van Linden Lab en die van Philip verschillen te veel', aldus de cto in een mail aan weblog Massively.

'Door de groei heeft Linden Lab andere behoeften gekregen en is de rol van technisch directeur veranderd. Hierdoor scheiden de wegen van Ondrejka en Linden Lab', aldus directeur Rosedale in een eigen verklaring. Uit een uitgelekte mail aan het personeel blijkt dat het tweetal al enkele maanden een meningsverschil heeft dat niet meer kan worden opgelost.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Wel spijtig, dat basically de oprichter/bedenker van hetgeen gewoon moet vertrekken. Maarja, misschien voor Ondrjeka wel beter, dan kunnen we misschien over enkele jaren weer een heel nieuw en origineel idee/product van deze man verwachten.
Lijkt me een goede zaak voor mr. Ondrejka, als CTO moet je ook niet te lang blijven hangen, 7 jaar lijkt me erg lang en, hoewel erg succesvol, erg innovatief is SL niet meer. Wellicht hebben ze bij metaplace nog mensen nodig. :)
SL begon veel belovend, en daar bleef het tot nu toe bij. Jammer, ik had er veel meer van verwacht.
Bij second life hangt het success net als bij andere games af van de vorderingen die iemand maakt in een spel. En dat is nu net het moeilijke punt bij second life. Je succes hangt af van andere mensen en als nieuweling is dat zeer moeilijk om dat je als beginner enkel omringt bent met beginners die totaal niet weten hoe ze verder moeten vermits succesvolle avatars geen tijd hebben en meestal geen zin hebben om nieuwelingen de weg te wijzen naar succes. En succes wordt enkel gemeten aan het aantal centen je verdient.
second life zit gewoon heel brak in elkaar waardoor elk weldenkend mens er na 10 minuten al geen zin meer in heeft.

Het idee is prima van zo'n virtuele wereld maar de echte wereld is er nog niet klaar voor. En daarbij vind ik dat geld in een spel en de echte wereld altijd gescheiden moet blijven
Waarschijnlijk heeft het te maken met de problemen met de stabiliteit de laatste 3 maanden. Er is veel downtijd, capaciteit van servers niet toerijkend, netwerksplits tussen de hoofdlocatie en de colocatie. Aan de andere kant groet secondlife gestaagd. Om te weten dat er 24 uur per dag gemiddeld zo een 52.000 mensen actief zijn. Opgebouwd uit een mix van verslaafden en gemiddelde spelers best wel een aantal. Denk dat het aantal actieve spelers (als je ze zo moet noemen) rond de 350.000 tot 500.000 ligt. Stukken minder dan Linden deed geloven.

\[off-topic]
Daarnaast wordt Second life wel gezien als een spel zonder doel. Maar dat valt ook wel mee. Wanneer je ziet hoeveel role-play spelen zijn a la WoW en andere settings zijn dit toch wel leuke zaken voor sommigen. Daarnaast bied SL ook een uitlaadklep aan mensen die hier eindelijk eens architect kunnen zijn en leuke dingen bouwen. Veel mensen die afhaken komen meestal niet van de starteilanden af omdat ze een beetje moeite moeten doen. Aan de andere kant verschilt SL niet veel van MSN, Yahoo of text-chatboxen, alleen is het grafisch wat leuker en proberen een hoop mensen er wat van te maken door een soort Second-Life te leven met zaken die in de werkelijkheid misschien niet haalbaar zijn zoals veels te veel shoppen, een ferrari rijden etc. etc.
\[/off-topic]

Om eerlijk te zijn had ik wel een actie zoals dit verwacht na de recente problemen met stabiliteit van de omgeving.
Ik vermoed een beetje dat Linden Lab meer richting het grote geld gaat. En alleen dat voor ogen heeft, zoals elk bedrijf basically. Ondrejka heeft wellicht, als pionier, nog wat meer romantische ideeen over wat er met zijn "uitvinding" gedaan kan worden. Zoiets kan ik mij voorstellen, aangezien dit regelmatig voorkomt binnen bedrijven. Echt heel treurig kan ik het niet vinden, 2nd Life is een beetje geflopt als uitvoering vind ik.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 12 december 2007 12:52]

Bekend is het wel, maar dat komt hoofdzakelijk omdat bij het minste of geringste het spel in de media komt, het liefst op een manier van 'iedereen die iets betekent heeft een alter-ego / bedrijf / gemeentehuis in second life'. Dit terwijl dat een stuk meevalt; op t.net of in de krant ofzo stond een paar maand terug dat er maar een kwart miljoen nederlanders in second life actief was. Dat terwijl een groot aantal bedrijven, uitzendbureaus en gemeenten druk aan het 'bouwen' waren in second life aan weet ik veel wat nog meer.

De populariteit van second life valt mijns insziens een stuk mee: de populariteit ervan wordt overschat door de media, en de meningen daarover zijn niet ondersteund door daadwerkelijke cijfers of onderzoeken, maar door het idee achter second life.
een kwart miljoen nederlanders? er zitten zeker geen kwart miljoen nederlanders op een paar duizenden is een realistischer beeld. En dit toont dus net aan hoe mensen zonder op de hoogte te zijn een mening vormen. Moest er daadwerkelijk een kwart miljoen nederlanders op second life zitten hoe kan je dan nog spreken van een flop?
Een geflopte uitvoering ?
Second Life is zowat het bekenste "spel" dat er ooit heeft bestaan.
Hier heeft Lindenlabs érg veel geld mee verdient.

Dus een flop ? Ik denk van niet :)
Zeker niet geflopt nee... Virtuele werelden is echt wat het Internet gaat veranderen zoals het nu is.
Misschien wel, maar voorlopig is het niet te zien.
Het is ook virtueel :P
@maniak:

Lijkt me niet, de ervaring leert ons dat de dingen die onze wereld het meest veranderen vaak de dingen zijn die we niet verwacht hadden en ook de manier waarop de wereld verandert is vaak niet zoals we verwacht hadden.

Goede voorbeelden hiervan:

- Auto
- Internet
- SMS
- Ruimtevaart

Bedrijven die dus hard roepen the next great thing te hebben kunnen dat dus vrijwel nooit waarmaken.
Met deze stelling bewijs je dus dat second life de big next thing is. Zowel van de auto als van internet of ruimtevaart werd gezegd dat het de toekomst was tot jan modaal zijn zeg mocht doen en het verguisd werd. Net hetzelfde zie je bij second life.

Internet werd in den beginne ook aangekondigd als de next big thing en eind jaren 90 afgeschoten dit resulteerde zelfs in de internet zeepbel en moet je de dotcoms van vandaag zien zij doen effectief wat begin de jaren 90 werd aangekondigd : veel geld genereren.
Uh huh, dat zeiden ze toentertijd ook van VRML en de zogehete avatars. Ik blijf lekker sceptisch met mijn first life bezig.
Dat komt meer door de gebruikers aantallen die er genoemd worden.
Zoveel miljoen/miljard of whatever gebruikers hoor je dan weer op het nieuws.

Mensen gaan kijken en zien dat het niks bijzonder is en gebruiken het niet meer, maar de accounts staan er nog. Meer nieuws er over want het aantal is weer gegroeid.

Maar als ze gaan kijken hoeveel accounts echt gebruikt worden val het echt tegen.
Als de mensen die dat nieuws doen nou eens bedenken dat het aantal accounts nooit het actieve aantal gebruikers aangeeft.
Meestal wanneer ze cijfers geven over het aantal subscribers, dan geven ze de nummers van het aantal Actieve spelers. Net als bij WoW word er meestal het aantal "Actieve Spelers" genoemd, en niet het aantal accounts.
Heeft waarschijnlijk te maken met dat dit bij WoW een stuk makkelijker te controleren is. Wanneer je niet meer betaald stopt je account vanzelf. Ik heb ook ooit een SL account aangemaakt, maar heb het niet eens gedownload. Ben ik in linden lab zijn ogen nu ook een gebruiker? Ik vrees van wel...
Je kan dit soort account gegevens makkelijk checken op de Economic Statistics page van Linden http://secondlife.com/whatis/economy_stats.php
Qua bekendheid voor het fenomeen niet, dat klopt, maar wanneer je ziet hoeveel mensen er daadwerkelijk actief aan meedoen, vind ik dat het een flop is.
1.000.000 mensen is toch niet zo heel weinig.
Super Mario, Tetris, Monopoly, Vier op een rij, The Sims, Halo.

Flop? Ja ik denk het wel, ik ken geen mensen die het langer als 1 dag hebben volgehouden, het is dan ook echt een raar spel, 't heeft geen doelen, en je kan beter iets beters van je echte leven maken..
Het doel is er echt geld mee verdienen, wat ik dus doe.
Denk niet dat WoW zoveel media aandacht heeft gekregen als Second life hoor.
Nee, maar WoW heeft wel meer echte users, ik ben van beiden geen fan maar SL is pure hype die tot op heden nergens op gebaseerd is.
Ik verdien met second life momenteel ongeveer 3000 US $ per maand. Ok het zijn niet de miljoenen waar zovelen gewag van maken maar voor mij is het dus geen hype maar een werkelijkheid en maandelijkse een mooie extra.
Een mooie extra? Ik weet niet hoeveel tijd je erin moet steken en of je er nog een fatsoenlijke baan ernaast kunt behouden maar $3000 boven op je normale salaris (als werknemer in de IT business?) is toch een behoorlijke bonus op jaarbasis.

Ik denk dat menig tweaker daar jaloers op is :9~
In dat geval is Neopets bekender..
Die hebben 75 miljoen leden wereldwijd..
Ter info Cory is geen directeur en Philip is CEO

Executive Management
Philip Rosedale Founder and CEO
Robin Harper Vice President, Marketing & Community Development
Joe Miller Vice President, Platform & Technology Development
Cory Ondrejka Chief Technology Officer
Marty Roberts General Counsel
Ginsu Yoon Vice President, Business Affairs
John Zdanowski Chief Financial Officer


Board of Directors
Mitch Kapor Kapor Enterprises, Inc.
Jed Smith Managing Partner, Catamount Ventures
Bill Gurley Partner, Benchmark Capital
James Currier Founder and President, Tickle, Inc.

Bron:
http://lindenlab.com/management
Volgens mij zijn Officers zoals de CEO, CFO, CTO etc wel degelijk directeuren en zijn de Board of directors iets wat wij commisarisssen zouden noemen.

Dus hier is de directie het Executive Management en is de Board of Directors de raad van commisarissen.
Niet geheel correct, maar komt in de buurt.

CEO, CFO, CTO etc. vormt het dagelijks bestuur en zijn dus managers (ook wel MT genoemd). De raad van commisarissen houd toezicht op het dagelijks bestuur, maar bedenken en voeren dan ook geen beleid uit, dat is aan het dagelijks bestuur.

Overigens vermoed ik hetzelfde als vgroenewold. Een bedrijf bestaat om winst te maken of niet, of het nu een primair doel is of niet. Veel founders vinden de romantiek belangrijker, maar dat geldt dus niet voor de founder (CEO) van Linden Labs.
CEO is Engels voor Algemeen directeur.

Board of Directors is Engels voor raad van commisarissen.

Director is geen Engels voor directeur.
Nah, veel mensen zoals ik modden gewoon lekker maar wat weg. Beetje klikken, oh, dat is niet itneressant,d at is domme humor, klik, klik, en iedereen hier heeft -1.

Zoals ik ook zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True