Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, gaat inkrimpen. Het personeelsbestand wordt met 30 procent verkleind, zodat het bedrijf weer in ontwikkeling kan investeren. Zo wil Linden Lab dat Second Life zonder download te spelen is.

Het Amerikaanse Linden Lab kondigt aan dat het gaat herstructureren. Het voornaamste gevolg daarvan is dat het bedrijf zijn personeelsbestand met dertig procent verkleint. Linden Lab, vooral bekend van Second Life, wil investeren zodat het gebruikersgemak van zijn software kan worden verhoogd. Direct gevolg van de inkrimping is dat de afdelingen product en engineering worden samengevoegd.

De reorganisatie moet Linden Lab in staat stellen om de komende twee jaar een aantal doelen te bereiken. Zo wil het bedrijf bereiken dat er geen software hoeft te worden gedownload om Second Life te kunnen spelen. Verder wil Linden integratie met sociale netwerken als Facebook inbouwen. Tot slot wil Linden '3d naar het net brengen'.

Second Life

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Hmmmm second life naar 3d ??
Het platform is nu al zo traag als wat, ik denk echt niet dat het gaat lukken.

*off topic*

Ik zit nu 4 jaar in second life na 2 jaar WoW the hebben gespeelt.
Dat is niet veel beter dan SL. aleen ben ik in SL creatief bezig, in plaat van knopje klikken om een "" boss" te verslaan. ( tenzij je RP in WoW )
De eerste maand twijfelde ik ook aan SL. tot dat ik op de goede plekken terecht kwam, en mensen ontmoeten die de zelfde interessen hadden.
Ik snap best dat mensen SL niet snappen. of er niks aan vinden.
Voor mij is het een platform, waar ik Dj kan zijn in een van de clubs, en waar ik veel mensen ontmoet. Ik bouw in SL en maak zo mijn eigen werelden.
Het word niet voor je kant en klaar neer gezet. nee je moet aan je char werken.

Als je denkt dat SL aleen sex is, dan ben je snel uitgespeelt daar.
En de opmerking Ik heb een real life.. tja wat doe je dan ??
Tv kijken ??
andere games ??
uiteindelijk blijft het allemaal het zelfde, je hebt vrije tijd en die vul je in zoals je het wil.

Je kan er veel geld verdienen als je wil, en je kan er alles doen.
Nee als een gaming platform is het niks.
En 3d zie ik het al helemaal niet gebeuren.. maar wie weet.

@Bumzel . je hebt gelijk, als je niet zoekt dan zal je er ook nooit wat vinden.
Het concept van Second Life is goed en aangezien er aardig wat Second Life clonen bestaan (meestal gelimiteerder) is dat een bewijs van zijn succes. Ook nu nog zijn er rond de 100.000 mensen dagelijks online. Dat is geen eztreem groot getal voor internet maar toch groot genoeg om het bestaan te rechtvaardigen.

Recentelijk heeft de user interface van secondlife een verandering ondergaan en deze is erop vooruit gegaan. Toch denk ik dat Second Life ten onder gaat. Het grootste probleem is simpelweg geld. Het merendeel van de mensen (waaronder ik) wil geen echt geld in Second Life stoppen. Dat betekend dat je sowieso geen land kunt bezitten en dus geen vast huis.

Het concept echter werkt, mensen vinden de vrijheid prettig en zien het als een soort 3D chatprogramma. Toch zijn er veel gebreken;

- Te weinig regels in gedrag
- Te weinig ruimtelijke ordening
- Te weinig toezicht door linden labs
- Geen schaalbaarheid van de wereld (er is veel te veel ruimte voor eht aantal mensen wat bestaat)

In mijn optiek zou ik het als volgt regelen;

- Prefab gebieden maken niet alleen voor wonen maar ook bijvoorbeeld voor ontmoetingsplaatsen (chatlocaties) die door groepen kunnen worden ingesceduled naar eigen gelang (het gebied wordt dan alleen voor die groep voor de ingeplande tijd gereserveerd en dit kan al in SL maar wordt niet gebruikt.
- Commercialisering. In prefab gebieden actief reclame maken, billboards, flyers e.d. van echte merken. Dit wordt door Linden Labs niet goed ge-exploiteerd wat inhoud dat financieen minder binnen komt van marketing en dus men meer van users financieel afhankelijk zijn.
- in de prefab gebieden restricties instellen, geen absurd grote avatars e.d. actief enforcen is lastig want dat kost veelg eld dus proberen te werken met regels is dan goedkoper (maar minder effectief want die kunnen gebogen en gebroken worden)

Verder zou ik meer proberen de 3D wereld te verenigen met surfen op het internet. Bijvoorbeeld een krantenstand die als je aanklikt een browser opent.

/Edit; 1 van de grote reden voor het falen van Second Life bij het publiek is de valse veronderstelling dat mensen die SL spelen geen real life hebben. Dan zouden mensen die constant op internet zitten geen real life hebben. Ik zelf doe het ook maar 1 a 2 keer in de maand voor maximaal een uur ofzo.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 11 juni 2010 08:56]

Ongelovelijk dat Second Life nog bestaat. Ik was altijd heel sceptisch toen onder andere Randstad een 'vestiging' openende ingame en ook andere bedrijven er geld in staken. Ik heb zelf het ooit eens geprobeerd maar na 10 minuten had ik het wel weer gezien (dat terwijl ik bijvoorbeeld wel maanden in World of Warcraft heb rondgelopen).
Inderdaad, ik heb uberhaupt nooit echt begrepen dat het toch nog zo groot was indertijd. Voor mij hetzelfde, veel WoW gedaan, secondlife kon ik echt niet plaatsen. Het zag er ook niet uit maar blijkbaar maakte dat niet echt uit

Ik moet zeggen dat ik dat gevoel bij meer trends heb.. Twitter is nu helemaal the shizzel zeker rond de verkiezingen maar ik moet nog zien hoeveel daar van over is over een jaartje... ik snap werkelijk niet waarom ik iedereen zou moeten vertellen dat ik nu een bericht op t.net plaats.

[Reactie gewijzigd door Garma op 10 juni 2010 17:36]

De reden dat het zo groot was was omdat het een plaats was waar je alles kon zijn en alles mocht en de voornaamste reden : er viel geld te verdienen!

Heb er zelf een pak geld verdiend als casino eigenaar. Je kon er heel gemakkelijk ontzettend veel geld verdienen omdat geld de succesmeter was van second life. In plaats van xp kreeg je echt geld maar je moest dus wel weten hoe het te spelen. Niet gokken maar gokautomaten zetten bvb :)

Toen de echte wereld regels is gaan opleggen is die economie ineen gestuikt omdat een groot deel van de gokkers en natuurlijk ook de eigenaren zoals ik vertrokken.

En geloof het of niet maar de banken crisis sloeg eerst toe op Second Life :)
het is in ons land nooit zo groot geweest.

heel veel accounts, maakt nog niet heel veel gebruikers.

Het was vooral in de media en commercie heel groot.

Doordat bedrijven en gemeenten dachten de boot te gaan missen hebben ze geinvesteerd en stukjes "grond" om hun vestiging in Second Life te krijgen.

Het werd echter een totale flop in ons land.
Als voormalig resident zou ik niet willen zeggen dat het in dit land totaal geflopt is... er zijn immers voortdurend veel Nederlanders online. En natuurlijk: het is niet een aantal dat te vergelijken is met twitteraars en facebook gebruikers maar dat is dan ook een heel andere omgeving. Voor een grote groep gebruikers voorziet het absoluut in een bepaalde behoefte: het is me opgevallen dat de regelmatige gebruikers allemaal wel een reden hebben daar "rond te hangen". Denk daarbij aan invaliden en zieken die op deze manier toch sociale kontakten met de buitenwereld kunnen leggen en op heel veel manieren met de omgeving kunnen "spelen". En dan denk ik niet aan de (bergen) sexueel getinte aktiviteiten noch aan de grote hoeveelheid amokmakers aldaar.

Jammer is alleen dat Linden Lab voor het grote geld gaat en kennelijk niet onderkend dat er een sociale behoefte is. Eerder hebben zij al een prijsverhoging van zo'n 66% doorgevoerd waardoor het voor velen onbetaalbaar werd, Een eigen eilandje werd met zo'n €100 per maand toch te kostbaar voor een grote groep trouwe gebruikers. En daarvoor kreeg je feitelijk 1/4 van een processor van een server dus zo duur had het niet hoeven te worden. Maar inworld is de geldzucht berucht... en nu de gebruikers kennelijk niet verder kunnen worden uitgeknepen wordt op andere manieren gezocht naar wegen om (nog) meer te verdienen...
Misschien moet je je enter-toets even lostrekken O-) Meer aandacht voor je reactie krijg je door een goede reactie te typen en niet de verticale verbruikte ruimte op te hogen.
Twitter is dan ook niet voor iedereen bedoelt in mijn ogen. Ik zou zelf nooit twitteren aangezien ik niet interessant genoeg ben of mij niet bezig hou met speciale zaken zoals het spelen in een band en dergelijke. Ik denk dat velen zich hierin kunnen vinden.

Twitter is voor mij meer iets als Youtube zonder video's, iedereen gebruikt het, maar het is een minderheid die daadwerkelijk filmpjes upload. Ik gebruikt Twitter, of liever, ik volg twitteraars omdat ik een persoonlijke interesse heb in wat ze doen en waar ze zich mee bezighouden zoals bepaalde drummers bv. maar zelf twitteren, eerder nooit dan ooit.
Lol, Twittering is like bragging about your unexceptional life...
http://www.youtube.com/watch?v=PN2HAroA12w

[Reactie gewijzigd door dycell op 10 juni 2010 20:08]

Ja en Youtube video bloggs is hopen dat je ooit een partner kan worden met anderen af te kraken met je bakkes op het internet.
Als je Twitter gebruikt waarvoor het ooit bedoeld is, dan is de lol er snel vanaf. Het blijft voor sommigen natuurlijk leuk om te melden dat ze op de wc aan het letterpoepen zijn, maar dat verveelt snel. Ik volg een hoop collega-developers die op hun beurt steeds weer met interessante links komen. Ook is het leuk om te zien wat hun bezighoudt. Het gebeurt niet zelden dat ik weer wat interessants ontdek in mijn eigen vakgebied via Twitter.
Wat nog onvoorstelbaarder is, is dat allerlei instanties en met name overheidsinstanties daadwerkelijk geld in die onzin hebben gestoken. zie oa: nieuws: CDJA pleit voor verbod op overheidsinvestering Second Life
en http://www.minbzk.nl/actueel?ActItmIdt=105508

[Reactie gewijzigd door robb_nl op 10 juni 2010 18:58]

Dus ze gaan investeren in een soort browserachtige variant? Gho, ik denk niet dat dat een oplossing zal zijn voor een stervend "game".
Misschien wel een kleine opflakering bij de integratie van bv. Facebook maar een grote heropleving zie ik niet gebeuren.
Dus ze gaan investeren in een soort browserachtige variant?
Browserachtig? Zeker nog nooit gehoord van WebGL. Hiermee kan er zonder problemen een 3D game worden gerenderd in de browser.

Voorbeeld? Quake 2 GWT port, het welbekende spel te spelen in de browser, inclusief multiplayer!!!
Ik heb liever dat ze iets als unigine gaan gebruiken voor SL, maar ja :)
Ik denk niet dat ze het zo bedoelen. Het is natuurlijk mogelijk en ja, ik dacht daar meteen aan maar toch denk ik niet dat men dit gaat ontwikkelen voor WebGL.
Zoals er staat in het artikel zal het vooral gaan om een Facebook-integratie.
Voor WebGL moet je voorlopig nog Chrome met WebGL draaien/downloaden. Iets wat geen enkele non-tweakerPC standaard heeft.
Ik had begrepen dat dat niet helemaal '3d on the web' is omdat het hele spel alsnog gedownload wordt. Ik heb het zelf btw niet getest..

Ik verwacht eerder iets in de trant van Unity..
Volgens mij wordt dat spel nu alleen nog gespeeld door mensen die ervan genieten met virtuele te spelen die seks met elkaar hebben.

Het zou wel leuk zijn als het nieuwe concept goed aanslaat, maar goed toch denk ik niet dat veel mensen hier nou echt op zitten te wachten, het is (als ik het allemaal goed begrepen heb) toch een soort kopie van het echte leven, niet zoveel mensen zitten daar op te wachten. Misschien voor een klein poosje.

Inderdaad meer een trend-game dit.
Dan begrijp jij volgens mij niet hoe groot het spel is xD. Ik heb het zelf namelijk een tijdje gespeeld en ik kan je vertellen dat er echt een hele hoop actieve members zijn. Nu ben ik ook behoorlijk actieve member geweest. In het spel wordt door een hoop mensen goed geld verdient. En dan zijn dit geen honderden of duizenden euro's maar veel grotere bedragen.

Het is dus niet bepaalt een uitstervend spel.
Natuurlijk... je kunt alleen maar geld aftroggelen met onneuzel gedoe als er genoeg onneuzelen ronddolen die geld in onneuzele dingen willen stoppen (denk ringtones). De interesse is erg klein en ik vond Second Life altijd een raar iets en helemaal toen echte bedrijven ook interessant gingen doen.
Je bent duidelijk een kenner (not). Natuurlijk is het jouw goed recht om ernstig gehandicapten en zieken onnozel te noemen. En zo klein is die interesse nou ook weer niet hoor: er zijn toch 24/7 tienduizenden mensen online...

Maar wat dat geld verdienen betreft: maak je niet al te wilde illusies... dat is allemaal niet zo makkelijk... heel veel mensen hebben tijd zat om aktief te zijn en dus is er een enorm aanbod en zijn er maar een paar die ťcht geld verdienen...
Laten we hopen dat het de 30% die verantwoordelijk is voor viewer2 die ontslagen is. LL is de laatste jaren ernstig de weg kwijt.

"nobody wanted v2's in the 1940's we dont want them now"
Agreed, CTRL+T is eruit gehaald en dat is toch wel de shortcut die ik het meest gebruikte...

Het ziet er dan wel mooier uit maar als je een user-friendly UI wil moet je toch bij de oude client zijn..
Tijd geleden dat ik daar weer geweest ben, heb overigens de officiele client al niet meer gebruikt sinds er een goed alternatief was.

Ook hoop ik dat ze eerst even goed gaan werken aan de performance, elke update werd er weer 1 of 2 fps afgesnoept bij mijn vorige pc (toen ik hem eerst had raakte mijn fps +/- 80 tot 100 aan, na een paar updates amper 30)

Ben overigens wel benieuwd welke afdeling(en) gaat/gaan inkrimpen
Heb het al te druk met 1st life, laat staan 2nd life. Zijn genoeg online spellen in facebook, waar ze zich kunnen aanbieden en misschien heeft het dan weer toekomst.
Ze hadden net een kantoor geopend: http://control-online.nl/...pent-kantoor-in-amsterdam
En nu al weer mensen weg?
Second life is geen spel. net als Active Worlds geen spel is. dit zijn virtuele wereld simulators waar interactieve dingen gedaan kunnen worden, en in dat opzich totaal anders dan b.v. World of Warcraft, wat wŤl een spel is.
Dat is waar, maar het groeit wel naar elkaar toe. De makers van Eve-online hebben bijvoorbeeld gezegd dat ze streven naar een maximale sandbox binnen hun thema, een soort second life met SF-thema waarin het spelen van spellen maar een onderdeel is.
hoeveel geld is veel in SL dan? Een collega heeft in twee maanden 800k verdient, volgens mij best redelijk toch?
Meerdere clubs, eilanden etc en dat met 2 uurtjes 'werk' per dag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True