Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Bron: The Times

Ontstond er eerder nog ophef over 'virtuele kinderporno' in Second Life, nu trekken opsporingsdiensten aan de bel over de aanwezigheid van terroristen in de virtuele wereld.

virtueel WTC Zo heeft het High Tech Crime Center van de Australische regering aanwijzingen dat extremisten Second Life onder meer gebruiken om het verkennen van gebieden te oefenen, aldus het hoofd van de dienst Kevin Zuccato. De claim doet enigszins denken aan de bewering van psycholoog Jos Buschman, die eerder de virtuele wereld een 'leerschool voor pedofielen' noemde. 'We moeten gaan nadenken over het werken in en beschermen van twee werelden en twee werkelijkheden', zo vertelde Zuccato onlangs op een conferentie van de beveiligingsindustrie. Ook Europol zou met interesse naar Second Life kijken omdat het gelooft dat dat gebruikt kan worden om geld over landsgrenzen te transporteren, op een manier die lastig door de autoriteiten in de gaten kan worden gehouden. Tevens zou geld kunnen worden witgewassen, onder meer door virtuele bedrijfjes zoals casino's, maar aan gokken heeft Linden Labs inmiddels een einde gemaakt. Europol heeft consultants in de arm genomen om advies in te winnen hoe het financiŽle reilen en zeilen in de virtuele wereld beter in de smiezen kan worden gehouden.

Second Life zou ook reeds last hebben gehad van 'virtuele aanslagen'; zo werd in mei een virtuele faciliteit van de Australian Broadcasting Corporation met de grond gelijkgemaakt. Volgens sommigen was dat het werk van geeky tieners, maar anderen geloven dat extremisten als het ware hebben zitten oefenen in de virtuele wereld. Weer anderen menen overigens dat hier een ordinaire softwarebug aan het werk was. Rohan Gunaratna, terrorisme-expert van het International Centre for Political Violence and Terrorism Research te Singapore, zegt dat extremisten Second Life gebruiken om een online gemeenschap op te bouwen, en beweert verschillende 'jihadisten' in de virtuele community in de gaten te houden. Hij voegt er evenwel aan toe dat die er vast niet allemaal op uit zijn om echte aanslagen te plegen: minder dan een procent van de pupillen van Afghaanse trainingskampen deden dat, aldus Gunaratna. Linden Labs laat weten zich niet bewust te zijn van de aanwezigheid van extremisten in Second Life, en wijst er bovendien op dat het toezicht houdt op transacties in de munteenheid van de virtuele wereld, Linden Dollars.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Zucht, wanneer ziet men nou eens in dat Second Life een mediahype is en niemand dat "spel" echt speelt? :O
Helemaal mee eens. Dat 'spel' is vreselijk overroepen. Game-sites of de gamepers wijdt er amper aandacht aan. Zelfs de community van gamers trekt er zijn neus voor op.

Hoeveel mensen spelen dit spel in vergelijking met andere, echte games... Daar lees je amper iets over. En als er dan al iets over andere games verschijnt, wordt in de inleiding van deze stukken steevast verwezen naar het gevaar van games (geweld, verslaving, sociaal onderontwikkelde gamers, ...). Amper een kritische noot als Second Life wordt vermeld.

Of, hoe de gewone media zelf nieuws 'maakt'.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 6 augustus 2007 11:12]

Misschien besteden de groepen die jij noemt er geen aandacht aan omdat het geen 'game' is? het is gewoon iets totaal anders.

Bovendien, de wereld is iets groter dan alleen de gamesites
die sites kennen wel iets meer van het internet-community-landschap als de gewone media, die menen gewoond at second life ultra vernieuwend en succesvol is, wat dus helemaal niet zo is.

En dat de game-industrie weinig aandacht besteed aan SL omdat het geen "echte" game is is onzin: de Sims2 bv krijgt massa's aandacht. Waarom? het heeft WEL succes, in tegenstelling tot SL...
Een community met constant rond de 40.000 gebruikers online op elk moment van de dag noem ik anders toch wel een succes. Je hoort wel dat linden labs zijn cijfers verfraaid maar dat is niet zo ze worden duidelijk aangegeven. Laat ons zeggen dat de echte freaks er zo'n 6u per dag op zitten dan komen we nog steeds aan zo'n 160.000 dagelijkse gebruikers en dan gaan we er vanuit dat het allemaal freaks zijn en er 6u opzitten 7 dagen op 7?

Second life begint de proporties aan te nemen van een gemiddelde europese stad.
Second life is geen game daarom besteed de game industrie er geen aandacht aan? Er is totaal geen doel in second life zoals bij de sims. Elke aflevering draait rond een doel. Second life is vergelijkbaar met irc, msn, ja zelfs een browser, daarom vind je second life wel vaak terug op de sites die aandacht besteden aan zulke technologie.
Misschien wordt het eens tijd dat gamers, zich gaan realiseren dan niet alles met een 3d grafische interface een spel is. Second life is gewoon een communicatie medium, niet anders dan MSN/ICQ/AIM/IRC. De mensen die er dus gebruik van maken zijn dus niet per definitie gamers, net zo min als dat MSN gebruikers niet per definitie gamers zijn.
Ten eerste is het natuurlijk geen spel in de klassieke zin des woords maar meer, zoals elders hier al aangegeven, een 3D chat. Ten tweede zijn er mensen die kans gezien hebben miljonair te worden middels Second Life. Ten derde zijn bedrijven zoals de Rabobank, Randstad en anderen actief in het spel aanwezig, hebben overheden er gemeentekantoren en zelfs ambassades en gebruiken politici het als extensie van hun verkiezingsplatform.

Dat is meer dan genoeg reden om aandacht te besteden aan Second Life in de mainstream media. We kunnen het wel doodzwijgen en doen alsof het er niet is, maar daar winnen we uiteindelijk toch niets mee.
idd, de media meent iets gigantisch spannends ontdekt te hebben, maar online communitys bestaan eigenlijk al een stuk langer dan second life (en de meeste andere zijn overigens VEEL succesvoller dan dit idiote overroepen 3dmodel)
Er zitten elk moment van de dag zo'n 40.000 gebruikers op ik weet niet hoeveel mensen er op elk moment van de dag in jou zaak zitten?! 8)7
Alsof een terrorist (met ook maar een beetje verstand van IT) gaat handelen via een publiek niet-geencrypteerd medium. Dat lijkt me ťrg sterk.

[Reactie gewijzigd door Vich op 6 augustus 2007 11:07]

En hoeveel procent van de terroristen schat jij dat verstand heeft van IT?
hangt er vanaf wie je als terroist ziet....Osama bin laden heeft geen vliegtuigen in het WTC gevlogen of is met een bomgordel de bus ingestapt, maar is wťl een terrorist....

De mensne die daadwerkelijk met de bommen aan de haal gaan zijn vaak maar de helft van de organisatie..een groot deel wijdt zich aan 't ontwikkelen van nieuwe technieken en vooral veel PR....bij dat laatste komt ook ICT kijken ;)
misschien juist wel daarom: stel dat ik een bedrag van 10.000 euro nodig heb voor het maken van een bom, en jij als hoofd van Al-Queda mij wil financieren. Wat is dan makkelijker om mij 21 pakketjes (van virtuele dingen) op te laten sturen waar jij in totaal dat bedrag voor "betaald" (in net zoveel betalingen)? Voor een buitenstaander lijkt het of we gewoon aan het handelen zijn: fysiek hebben we elkaar immers nooit ontmoet, jij kan in een totaal ander werelddeel zitten dan ik en de verkoop van een virtueel huis wordt niet (of niet snel) in verband gebracht met het feit dat twee maanden later een bom afgaat in een metrostation...
Hoe krijgt second life het toch iedere keer weer voor elkaar om 'wereldnieuws' te worden. Het aantal (aktieve) spelers wordt schromelijk overdreven en de enige die er iedere keer weer inspringt is de media.

Daarbij heb ik het idee dat een journalist een behoorlijk rijke fantasie heeft of in ieder geval de boel flink heeft laten opleuken. Op de site van het High Tech Crime Center is namelijk niets te vinden over Second Life. Het is dus geen officieŽl standpunt. Van het stuk in de Times kun je iig niet afleiden dat hij doelt op Second Life, de suggestie wordt alleen gewekt.

En dat terroristen handig gebruik maken van de digitale wereld is niets nieuws onder de zon.
Het zou naief zijn om te geloven dat er GEEN terrorsiten in second life zitten..

Goed dat ze het een en ander controleren en uitzoeken...

Het mag geen "safe-haven" zijn voor lieden die denken dat een online identeit onschendbaarheid oplevert.
Er zitten ook terroristen op email, misschien zelfs wel op yahoo mail of hotmail. Ai, gevaarlijk zeg!

Vind het gehele bericht erg overtrokken en lijkt er meer op alsof een aantal afdelingen meer budgetten willen dan dat er daadwerkelijk met feiten gestrooid worden.
Today's Headline: Saddam is making weapons of mass destruction in heaven. Should we bomb heaven?
(^^ Southpark)

Today's Newest Headline: Terrorists are gathering in Second Life. Should we bomb Second Life?

8)7
Het zou naief zijn om te geloven dat er GEEN terrorsiten in second life zitten..
hoe kom je daar bij? kun je dit enigszins onderbouwen?
Terrorisme in SecondLife: http://video.google.com/videoplay?docid=5387867190768022577

Ja, de term "terrorisme" is open voor interpretatie. Maar veel mensen denken meteen aan moslims en bom aanslagen.
Tja..dat navigeren door steden oefenen kan ook met google maps...of zelfs een gewone stadskaart...je kan moeilijk overal te stekker uittrekken omdat er vermeende terroristen zich er mee bezig houden...dan geef je de terroristen hun zin, want onzemaatschappij wordt onwricht....
Het lijkt wel of ze er alles aan willen doen om second life te laten verdwijnen. Het is toch gewoon een soort 3D irc? Waar maken die lui zich druk om zeg! :)
Inderdaad, maar dan met echt geld. Overigens worden ze behandeld alsof ze met hun "game" een wereldpubliek bereiken tien keer de grote van WoW bijvoorbeeld, maar is laatst onderzocht dat er maar ~40.000 "vaste" gebruikers zijn, wat natuurlijk echt peanuts is.

Linden Labs weet overigens wel uitermate goed hoe ze hun "15 minutes" moeten uitbuiten, maar ze vergeten dat zolang Second Life niets meer is dan een lelijk soort 3D-MySpace het ook nooit een (echt) groot publiek zal aantrekken, alleen mensen die komen kijken "waar al die hype over gaat".
40.000? yeah right en die zitten 24/7 achter hun computer zeker? Het getal dat je aangeeft is het gemiddelde van actieve gebruikers de hele dag door. Het is niet het aantal vaste gebruikers tout court.
Uhm, niet echt. Er gaat echt geld in om...
zit toch al zeker een jaar of 10 op IRC, maar heb nog nooit gezien dat er geld in omgaat. Sterker nog: Second Life draait grotendeels om geld, tenminste dat idee heb ik. Men heeft geld nodig om huizen te bouwen, te verfraaien, enzovoort.
Vertel er ook even bij dat zo goed als ELK gratis initiatief wel een betaalde kant heeft met meer mogelijkheden..
Geld waar de regering geen zicht op heeft en ook geen cent van ziet in hun eigen zak.. en daar heb je meteen het motief. Het brengt de regering geen geld in het laatje, dus moet het maar opgedoekt worden.
Ik las eergister dit ook al: http://powerweb.nl/artikel.jsp?rubriek=423263&id=2131241

Straks komen er nog terroristen kampen in viva pinata! Of mario!
Volgens mij is dit het zelfde bericht, alleen met WoW ipv Second Life er in genoemd. Hele zinsnedes zijn hetzelfde, bijvoorbeeld:
"We need to start thinking about living, working and protecting two worlds and two realities" aldus Zuccato.
Het hele geval lijkt me een broodje aap dat opgeserveerd wordt bij gebrek aan echt sappige komkommers.
Die zijn er toch al? Professor Pester en de Rufio's, de Sour PiŮata? En Bowser steelt ook niet voor niets steeds de prinses :)
weeral eens goede reclame voor second life. Al deze problemen zijn volgens mij veels te overroepen.
Ik vraag me af hoe nuttig Second Life is voor terroristen om er in te oefenen... Ik bedoel, realistisch is het absoluut niet, dan kunnen ze nog beter Counter-Strike of een ander schietspel nemen. Dat Second Life een bank zou zijn voor de terroristen zit dan weer wel wat in.
Zelfs dat 2nd Life een "bank" zou zijn vind ik een beetje overtrokken. Als je het een beetje realistisch bekijkt kan dat veel makkelijker dmv. eBay en Paypal...
extremisten die 'oefenen' door een virtueel gebouw op te blazen in Second Life? wat een onzin! wat oefen je dan als terrorist.... op welke verdieping je de bom moet leggen?

dan vind ik de geld-witwas-complot theorie zoals beschreven al een stuk aannemelijker.
[...]last hebben gehad van 'virtuele aanslagen'[...]
Misschien is het de hond van mijn buren wel geweest die zijn bot wilde begraven in de tuin, maar daarbij kwam de hond een kabel in de grond tegen die hij stuk heeft geknaagd waar blijkbaar een ADSL-lijn van een andere buurman op zat die toevallig met die ABC bezig was waardoor alles corrupt geraakt is en verloren gegaan... :? :? :?

Vervolgens begint iedereen te speculeren met de meest wilde verhalen maar niemand komt met een feit.
En het verhaal wat de mensen het meest aanspreekt lijkt iedereen vervolgens voor zoete lieve koek te slikken...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True