Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties
Bron: InformationWeek

Onder druk van de Amerikaanse overheid heeft Linden Labs besloten om alle gokactiviteiten in Second Life te verbieden. Veel gebruikers reageren woedend, anderen zijn juist blij met de ingreep in de leefregels van de virtuele gemeenschap.

Eenarmige bandiet in Second LifeGokken in de virtuele casino's was tot voor kort een van de meest populaire bezigheden in Second Life, totdat Linden Labs woensdag onverwacht de stekker uit een groot aantal gokgelegenheden trok. Het verbod komt voort uit een Amerikaanse wet van oktober vorig jaar, die bepaalde financiŽle transacties met betrekking tot online gokactiviteiten strafbaar stelt. Op de weblog van Linden Labs verscheen een posting met een korte uitleg van de nieuwe spelregels. Het bedrijf stelt in zijn aangescherpte voorwaarden dat het, indien een overtreding geconstateerd wordt, 'desnoods alle relevante informatie, inclusief persoonsgegevens, aan de autoriteiten zal doorgeven.' Of exploitanten van casino's en hun gokkende klanten uit het buitenland komen, is volgens Linden Labs niet relevant. Het bedrijf nodigde begin dit jaar zelfs de FBI uit om in Second Life rond te dolen, om zo door de 'feds' te laten vaststellen of de deelnemers in de virtuele wereld zich wel aan de Amerikaanse wetten houden. Onduidelijk is nog of het verbod onder druk van de FBI is afgekondigd.

Een aantal ondernemers is woedend op het plotse besluit om kansspelen geheel aan banden te leggen. Anthony Smith, eigenaar van een inmiddels opgedoekt casino, verzuchtte in InformationWeek dat hij zijn investeringen van duizenden 'echte' dollars in virtuele gokapparatuur en de aankleding van zijn zaak, kwijt is. In zijn ogen is het opgelegde gokverbod het begin van het einde van Second Life; de Amerikaanse overheidsbemoeienis zou verlammend werken op de economie van de 'schijnwereld'. De ondernemer stelt dat een groot deel van alle voor echte dollars inwisselbare Linden Dollars in het gokcircuit circuleren. Volgens Smith is het hoofddoel van de Amerikaanse overheid om Second Life door allerlei verboden onleefbaar te maken, omdat Uncle Sam niet in staat zou zijn om belasting te heffen in de nieuwe gemeenschap.

Toch deelt niet iedereen de kritiek van Smith. Benjamin Duranske, die zijn weblog volschrijft over 'virtuele wetgeving', meent dat Linden Labs met zijn antigok-verordening eindelijk een volwassen bedrijf is geworden. Doordat de juridische afdeling duidelijke spelregels heeft opgesteld, weet iedereen waar hij aan toe is, zo stelt Duranske. Tot voor kort zouden veel gedragsregels zo ruim omschreven zijn, dat willekeur op de loer lag. Ook een ander populair tijdsverdrijf in Second Life, virtuele seks in alle vormen en maten, lijkt verder gereguleerd te gaan worden. Zo is Linden Labs van plan om een leeftijdscontrole in te voeren, nadat berichten over controversiŽle rollenspellen in de virtuele wereld ook in Nederland, voor veel beroering zorgden. Hoe ingrijpend de maatregelen zullen uitpakken is nog onduidelijk, maar in elk geval lijkt aan de door de gebruikers geroemde 'vrijheid-blijheid'-cultuur een einde te komen.

Pokeren in Second Life

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Hmm typisch gevalletje van overheid die belastingcenten aan z'n neus voorbij ziet vliegen. Maar hoe kan overheid van de VS dat nou verbieden? Is de wet niet van toepassing van het land waar de desbetreffende servers staan? Hiermee bedoel ik: dat gokken op VS servers verboden is, maar op EU servers niet?

Of maak ik dan een enorm juridische denkfout (wat wel aannemelijk is aangezien ik niet echt veel kaas van 'recht' etc heb gegeten).
Linden Labs heeft zelf besloten om de gokactiviteiten te staken. Weliswaar onder druk van de Amerikaanse overheid, maar de overheid verbiedt helemaal niets. Dat zou ook een leuke grap zijn, dat alle wetten uit de VS van toepassing zijn op een virtuele wereld. Straks moet ik een wapenvergunning aanvragen om een shooter te mogen spelen!
...Of exploitanten van casino's en hun gokkende klanten uit het buitenland komen, is volgens Linden Labs niet relevant.
Persoonlijk vind ik dit WEL relevant. Wat hebben wetten uit de US hiermee te maken?

Niet dat ik mezelf loop suf te gokken, maar wat is dan het volgende? Een vitueel blowtje roken verbieden?
gewoon ff je id laten zien of een bankrekening openen en klar is marcks. een gun in je handen hebben/krijgen is in de vs heel erg makkelijk.
zijn voorbeeld van wapens in Amerika was misschien inderdaad niet de meest toepasselijke 8)7
Gezien alle schietpartijen in nederland is een gun hier in handen krijgen echt onmogelijk, AHUM.

Iedereen kan binnen een dag een wapen hier krijgen, en het hoeft niet eens duur te zijn.
Dat het hier verboden zou zijn, maakt dat echt niks moeilijker.
Wat een onzin. Alsof je hier een willekeurige wapenwinkel binnen kan stappen en een gun kan regelen. In Nederland moet je een "mannetje" kennen ofzo wil je aan een wapen komen. Het is dus echt wel vele malen moeilijker om hier aan een gun te komen dan in Amerika vanwege de illigaliteit.
15 Miljoen wapens binnen 1 dag, I dare you ;)

En inderdaad zoals Peppy al aangeeft moet je contacten hebben in de onderwereld om aan een wapen te komen. Dit heeft lang niet iedereen, en dan is het nog maar de vraag of je een "schoon" wapen hebt....
Waarom zou het je, gegeven het wapenverbod, in Nederland interesseren of het wapen schoon is? Als je hier een wapen aanschaft blijft het volgens mij sowieso niet lang schoon...
Ergens wel logisch dat er druk wordt uitgeoefend vanuit verschillende kanalen. Goksites moeten in bijna alle landen aan strenge regels voldoen (als ze al mogen een site maken). Als je in SL kunt gokken, dan wordt SL min of meer een 'gokinstantie', die dus eigenlijk zou moeten voldoen aan diezelfde strenge regels (wat nu niet het geval is).

Het 'probleem' is dat die Linden Dollars blijkbaar officieel inwisselbaar zijn tegen echt geld.
Het ligt er ook maar aan hoe je het bekijkt. Amsterdam Alonzo, eigenaar van de sim PokerPalace in Second Life, is in mijn ogen vergelijkbaar met PokerStars, eigenaar van de website PokerStars.com. Het Web is hierin wat SL is voor PokerPalace, het medium. Als je jouw redenering zou doortrekken dan zou UPC aansprakelijk zijn als ik op mijn Chello webspace een gokspelletje zou neerzetten...

Wat dat betreft snap ik niet dat Linden Labs niet meer op die vergelijking heeft aangestuurd. Individuele land eigenaren zijn verantwoordelijk voor hetgeen zij op hun eigen land aanbieden, dat zou ik heel logisch vinden.
UPC zou weliswaar niet aanpsrakelijk zijn voor jouw gokspel op je webspace maar wel voor het niet optreden tegen het feit dat je jouw webspace op die wijze gebruikt. Zie ook de hele discussie/rechtzaak in Belgie m.b.t. SABAM en tiscali.
Das balen.

Gokken is 1 van de 3 hoofdmanieren om aan veel geld te komen in SL.

Ik was 'professioneel' gokker in SL tot ik stopte een maand of 4 geleden. Je begint met 10 of 100 $L das bijna niets. Gaat gokken en legt iedere keer een deel van de winst opzij en gokt verder met de rest. Zet het op een virtueel bankaccount en stort het op je rekening als echt geld.

Het startkapitaal kreeg je makkelijk bij elkaar door bedelen bij moneytree's als newbie of campen. Maar daar kun je geen broodwinst mee krijgen.

Tja, SL gokken kost niets en kan niet belasting op worden geheft. Dus deze stap is logisch. Alhoewel er wel geclaimt zal worden dat dit is om gokverslaving tegen te gaan, bullshit. inkomsten mislopen zul je bedoelen.

ik stopte met Sl omdat het saai werd en mij RL te druk werd. :P
inkomsten mislopen zul je bedoelen.
Dat slaat dan ook weer nergens op (dat de US gov. Linden Labs onder druk heeft gezet om het gokken te stoppen omdat ze dan inkomsten mis zouden lopen) want de inkomsten die ze dan zouden mislopen, krijgen ze nu nog steeds niet... dus niemand wint.

[Reactie gewijzigd door 188785 op 27 juli 2007 22:20]

Nee, want de mensen die gokte in SL, gaan nu gokken in casino's > Winst voor US Gov. ;)
Ja ja.. en Linden Labs vindt het natuurlijk verschrikkelijk dat ze ineens alle gokhallen moeten opdoeken...

...Maar Linden Labs zal er niet even bij vermelde dat de gedane investeringen om zo'n gokhal op te zetten linea recta op Linden Labs' eigen bankrekening wordt bijgeschreven.

met andere woorden, door een stuk (geinvesteerde) economie binnen Second Life te vernietigen voorkom je dat je als Linden Labs ooit het bedrag moet uitbetalen.

gut gut... het is zo erg voor ze... ;(
Een lopende tent levert meer op dan de eenmalige investering. Natuurlijk zijn ze niet blij. Wat zou jij kiezen? Eťnmalig 1200 dollar voor serverruimte of dat en jarenlang 250 per maand?
Je mist mijn punt.

Aangezien er geen belastingen zijn in Second Life is die "jarenlang 250 per maand" voor de eigenaar, terwijl de eenmalige 1200 voor Linden Labs is. Als Linden Labs na 2 maanden de zaak opdoekt dan "verdwijnt" er 700 Linden Dollars.

Linden Labs gaat dat geld echt niet eerlijk terug geven aan de eigenaar hoor :P
Ik vraag me af of Linden Labs hier niet voor aangeklaagd kan worden door de 'casinohouders' die in 1 klap alles kwijt zijn zonder enige waarschuwing. Ik zou mijn Linden Dollars maar snel incasseren voordat je ze echt kwijt bent...
Hoezo? Wet is wet. Ze kunnen de wet moeilijk negeren, toch? Dan krijgen ze ook problemen.
Het is toch juist de bedoeling dat je in een dergelijke virtuele wereld dingen kunt doen die in het echte leven niet kunnen of mogen?
Wat heeft het dan nog voor nut om in een virtuele wereld te "vluchten" wanneer daar dezelfde regels gelden dan in de echte wereld.

*zucht* hebben ze een kans om het leven "over te doen", maken ze weer dezelfde fouten... |:(

Naja, dat hele Second Life heeft mij geen enkele seconde aangetrokken.
Toch maar beter even Female Blood/Night Elf rollen op World of Warcraft :+
Of welke andere MMORPG naar je smaak met wat mooi gemodelleerde polygonen.

[Reactie gewijzigd door Mijiru op 28 juli 2007 03:17]

aangezien je met nep dollars gokt die ingewisseld kunnen worden voor echt geld ben je dus met echt geld aan het gokken, het is niet meer dan logisch dat hier dus de normale regels op gelden. virtuele wereld of niet de cash die je kan innen/verliezen is keihard echt.

wat mij betreft kunnen ze zo de stekker uit die trieste game halen.
On-T. Ben blij dat de casino's dicht zijn, veels te vaak gesjoemel gehoord dat mensen een prijs winnen en niet uitbetaald krijgen etc. En weinig rijke gokkers gezien, behalve de eigenaar. Ok ben ooit wel een professioneel poker speler tegengekomen, die z'n geld ermee kon verdienen.

Off-T Ik snap dat SL-bashing trouwens niet, ik zie het als een soort van toen de eerste webbrowsers uitkwamen, maar nu 3D. Welke 3D enviroment 'wint' op de lange tijd dat zullen we wel zien denk ik, maar ik denk dat het wel die richting opgaat. Aangezien op een of andere manier wel/beter werkt. Of het nu Secondlife, Entropia google earth etc. wordt.

Het is leuk voor mensen die van socializen houden, technish: scripten, creative mensen die bouwen etc. Als het je niet bevalt nou doei, wat let je. Dont believe the hype. En geen spelen?! Als je kan scripten kan je je eigen games programmeren. Ik wordt een beetje ziek van de mensen die 1 uurtje hebben rondgekeken, en gelijk de expert uithangen, of gewoon 'ik bash secondlife, omdat dat zogenaam stoer is volgens een of ander weblog?

In Mei dit jaar met niks begonnen, beetje rondkijken, bouwen en scripten, en mensen leren kennen. Na een week m`n wow-account ge-stopped, aangezien wow mij te veel tijd koste, en je daar bijna niks zelf kan creeeren.

Deze maand al xxxx euro`s overgeschreven naar m'n giro, verdient met SL, en software die ik ervoor geschreven heb. Nooit een L$ geinvesteerd.

edit:typo
edit 2: Er zijn meerdere hypes gewees, bijvoorbeeld de internet bubble rond 2000. maar dit betekend niet dat het onzin is, de ontwikkelingen gaan gewoon door.

[Reactie gewijzigd door cel-ed op 31 juli 2007 09:30]

Door cel-ed, zondag 29 juli 2007 17:16
"On-T. Ben blij dat de casino's dicht zijn, veels te vaak gesjoemel gehoord dat mensen een prijs winnen en niet uitbetaald krijgen etc. En weinig rijke gokkers gezien, behalve de eigenaar. Ok ben ooit wel een professioneel poker speler tegengekomen, die z'n geld ermee kon verdienen."

Ik ken er heel veel,sterker nog ik ken maar heel weinig eigenaren die elke maand geen geld voor lindendollars ruilen.Het gokken heeft niet alleen inpact op de 3000 pokerende amerikanen,bijna elke danceclub mist nu een berg traffic omdat er geen sploders meer hangen.Er zijn nu nog wat clubeigenaren die lindenlabs uitdagen amerikaanse wetten toe te gaan passen op een club in virtueel belgiŽ en tmy zegt binnen 2 weken met een gokvorm te komen die wel toegestaan is.Als dit niet werkt is het hele spel ten dode opgescreven,de "normale"mensen zie je nu nog in danceclubs,casino's,mmorpg area's en private area's,de rest ligt virtueel naakt te zonnen of doet iets anders virtueel en we weten allemaal dat je op basis van dat geen "community" maken kan.Ik moet nu een andere manier vinden voor mijn extra vakantie geld,mischien zelfs mijn land en winkeltjes van de hand doen want ik zie geen mogelijkheden om zonder gokken voor mijn land te gaan betalen.(ps ik sta in de top 50 van meeste traffic,maar ik haal geen omzet van 60k L$ per maand,ik heb zelfs gehoord dat top 10 bedrijven rond de 2 a 3 kk zitten,m.a.w leuke hobby om een extra'tje te verdienen maar miljonair word je er niet meer mee,sterker nog in RL verdien je stukken meer met minder moeite)
Ehm.. in de casino's in Vegas sta je niet onder toezivht van de staat. Het hele Holland Casino staatsbedrijf gebeuren is niet zo normaal als je zou denken.

Maar idd, was te verwachten. Tip voor de volgende bouwer van een virtuele wereld: Ga in een land zitten waar gokken mag.
Die casino's staan onder toezicht van de Nevada Gaming Commission. Hoe je erbij komt die niet onder toezicht staan is me een raadsel..
Zou ik niet doen.

Heb het geprobeerd, maar als je MMORPG's gewent bent is er echt geen zak aan. Daarnaast is het massaal ge-overhyped, er zijn maar een paar duizend nederlanders die actief zijn. Vaak wordt het grote aantal characters genoemd, maar veel daarvan hebben (zoals ik) maar een paar uur gespeeld voordat ze gestopt zijn.

Nadelen:
- Grafisch zeeeeer matig
- Opbouw scherm is echt traag, tot vervelens toe
- Je hebt geen zak te doen! Geen monsters te killen of quests op te lossen etc :P
- Als ik porno wil zien google ik wel een filmpje

Voordelen:
- ... het is een 'hype'

Zo word ik ook doodmoe van nu.nl die iedere keer dat er iets gebeurd in Second Life een bericht op de voorpagina zet. Vast een of andere nerd in de redactie die verslaafd is aan het eerste (en enige) on-line spel dat hij heeft gespeeld.
Second Life is gťťn spel! Second Life is je tweede ik maar dan op het internet. Je moet geld verdienen/etc om dingen te kunnen doen.
Dit kan als een schok komen voor je, maar Second Life is een spel.
Ja? Wat is het doel dan? Wanneer heb je Second Life gewonnen of verloren? Zijn er punten? Zijn er quests?

Volgens mij is het nog steeds een sociaal experiment, en geen spel. Het biedt wel de mogelijkheid om games erin te spelen, dat wel.
Het feit dat er geen 'win' situatie is, betekend niet dat het geen spel is.
Een spel is in feite niets meer dan een omgeving waarin de repercussies van het ophouden van het spelen niet van essentieel belang zijn voor ons werkelijk welzijn.

In ons werkelijk leven heeft een 'ik heb geen zin meer om te spelen' mentaliteit desastreuse gevolgen - meestal de dood tot gevolg - je weet wel, een soort van ultime 'game-over'..

Daarentegen is voor 99% van de Second Life gebruikers SL niets meer dan vermaak. The Sims, maar dan iets meer persoonlijk aangepast.
Het feit dat mensen zo gek zijn er duizenden euros/dollars/yuan/yen in te steken, of er hun baan van te maken, heeft daar niets mee te maken - dat gebeurt ook bij WoW en de meeste andere grote MMOGs.

Daarnaast zitten er ook regels aan ons werkelijk leven - en om goede redenen.
Daarvanuit gaande, hebben we nog steeds geen recht van klagen - Linden Labs creŽert een omgeving waarin wij (naja, ik niet, gelukkig) betalen om rond te lopen, maar net zoals bij privť-eigendommen, moeten wij ons wel realiseren dat hun regels gelden, niet de onze - wij steken er vrijwillig geld en tijd in, en dat kun je Linden Labs niet aankaarten.
En als er regels aan ons 'first life' zitten, mogen we niet klagen als zij beslissen dat er regels zitten aan ons 'second life'..
Echter, daar de virtuele inhoud voor werkelijk geld kan worden verruilt, betekend dat ook dat gokken om werkelijke bedragen gaat/kan gaan. En dan kom je in conflict met de werkelijke wereld om ons heen, welke aan (inter)nationale regels gebonden zijn... waar je je nu eenmaal aan dient te houden.

Tot op zekere hoogte is het idd (ook) een sociaal experiment (het een sluit het ander niet uit), maar ook exprimenten zijn aan regels gebonden - als je dat niet doet, riskeer je een soort Dr Mengele te worden, waarbij je bereid bent om je experiment boven het welzijn van mensen te plaatsen.

En dan is het idd geen spelletje meer.
Integendeel, het feit dat er geen win/verliessituaties zijn maakt dat het juist niet meer een spel kan zijn. De correcte term hier is dan spelen. In het Engels en Latijn is dit onderscheid taalkundig beter geregeld (zandbak of Second Life = play/ludus | mens erger je niet = game/paidea).
Dan zul jij helemaal geschokt zijn als ik vertel dat Second Life geen spel is!
Second Life is een virtuele wereld waar mensen met elkaar in contact kunnen komen en allerlei activiteiten kunnen doen die ook in de echte wereld kunnen zoals in dit artikel gokken bijvoorbeeld. Er zijn inmiddels honderden zoniet duizenden echte bedrijven die een plaatsje hebben geclaimt in die virtuele wereld en waar ook echt geld in om gaat.
Dus ok, als jij het hele leven als een spelletje ziet, dan is het voor jouw een spelletje.
Second Life is gelijk aan het tulpen gedoe in de 16e eeuw......

Het is een spelletje en is het gehyped en er spelen maar een fractie van de aantallen, die geclaimed worden.
En er wordt veel te veel overheid geld in verspild :/

Hadden ze beter blizzard kunnen betalen, om een overheids loket in de wow steden neer te kunnen zetten....
True... Meestal hebben games met zo'n groot publiek een iets hoger niveau dan doelloos rondlopen in een of andere virtuele wereld waar alles wat je doet gelogd kan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True