Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties
Bron: CNN

Na het internet, de radio en de krant is de videogame-arena het volgende gebied waar Google zijn slag op advertentiegebied wil slaan. Volgens geruchten die op Wall Street de ronde doen wil de zoekgigant het bedrijf AdScape Media kopen.

In-game advertentieruimte beschikbaar AdScape heeft het serveren van advertenties in games als specialisme. Googles interesse in het bedrijf komt, zoals zijn uitbreidingen naar de traditionele media, voort uit het afvlakken van de groei van de markt voor tekstadvertenties - het gebied waarop het Google groot is geworden. Ingewijden vermoeden dat het volgende week tot een deal komt. Naar de eventuele overnameprijs kan slechts worden geraden, maar een aardige indicatie is het acquisitiebedrag van 200 miljoen dollar waarvoor Microsoft vorig jaar in-game-adverteerder Massive overnam. Naar verluidt zou Google al maanden onderzoek doen naar de mogelijkheid de in-game-advertentiemarkt te betreden, en zou AdScape al geruime tijd op zoek zijn naar een overname partner.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (31)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

Nu kan iedereen reclame in games zetten :P

Maar ja, niet dat ik ook maar op reclame in een game let en na het gamen nog weet welke reclame in heb gezien? :?

Of komt er een ingame 'click' functie, zodat je de reclame al ingame kan aanklikken O+
Dat zeg je nu wel, maar er zijn verschillende onderzoeken geweest over reclame bij voetbalwedstrijden (reclameborden langs het veld) waaruit is gebleken dat mensen achteraf veel merken wisten te noemen die daar een reclamebord hadden staan. Zie je gedurende een langere tijd (onbewust) reclame, dan blijkt toch dat het onthouden wordt. Het zou mij niets verbazen als het met in-game reclame hetzelfde zou werken als reclame bji voetbalwedstrijden.
Een dergelijk onderzoek wees ook uit dat in-game reclame veel minder inpact had op het gamend publiek dan reclame-borden langs het veld van een voetbalstadion bij tv-kijkend publiek...Verder was hier geen conclusie aan verbonden, maar persoonlijk denk ik dat dit komt omdat:
a. Gamers veel meer geintereseerd zijn in de interactie dan in de reclameborden om zich heen...
b. Reclameborden in-game niet als echt reclame ervaren worden...maar eerder gezien worden als virtueel behangplaksel voor een virtueel bedrijf...
Eerlijkgezegd ben ik het totaal niet met je eens. Ik ben namelijk van mening dat in-game reclame veel directer wordt opgenomen door de gamer in kwestie. Vaak is de gamer namelijk op zoek naar bepaalde clues en is het van belang om de hele omgeving bekeken te hebben. Met shooters (arena's) zul je regelmatig als gamer in dezelfde mappen je wedstrijdjes en games spelen. Deze wedstrijden worden vertoond aan publiek maar worden ook door de gamers volledig uitgewoond, zij kennen elk detail en dus zeker ook de reclame borden ( die ze waarschijnlijk al vrij snel zullen ontdekken ).

Van belang is wel dat de reclame enigsinds de doelgroep aanspreekt, maar dat is bij voetbal niet veel anders. Verder denk ik dat reclame het gamen alleen maar ten goede kan komen ( als het niet in overmate geimplementeerd wordt en natuurlijk geen irritanten adware achtige troep ). Reclame borden in games zouden heel goed kunnenuitpakken, voor beide partijen.
Ik weet anders nog steeds dat er in fifa 2005 reclame voor een radiostation werdt gemaakt, ook nog welke...

Zou natuurlijk ook aan kunnen liggen dat het een voebal game is... :+
Ik ben namelijk van mening dat in-game reclame veel directer wordt opgenomen door de gamer in kwestie.
Een mening is leuk, maar als (zoals DeArmeStudent al meldt) onderzoek anders uitwijst, wordt het wellicht tijd die mening te herzien.
Binnenkort de eerste patches die zorgen voor "block reclame" in games. }>
volgens mij is dat een kwestie van de reclame-poorten dichtgooien.
Wellicht vragen ze je de tekst van de afbeelding over te typen voordat je het spel mag spelen.
HEADSH...

om verder te gaan, voer hier de reclame tekst in..

<invoeren>
cheap viagra online casino
</invoeren>

...OT!!!
dan zal er altijd nog lokale reclame content zijn ;)
Och, Outrun 2006 zit bomvol met reclame voor onder andere Ferrari, AMD, Shell en nog wat andere bedrijven (die niet geheel toevallig ook op de Ferrari F1 wagen staan ;) ).

Ik let er wel op (in ieder geval genoeg om er een paar te kunnen noemen) maar of ik nu ook vaker bij Shell zal tanken (autogas is goedkoper bij BP) of een Ferrari zal kopen... nee. AMD heb ik toch al :)

Vond het trouwens wel ironisch, AMD reclame in een Xbox (Intel+nVidia) game :)
Ja, en als je erop clickt, dan krijg je een soort van Myst-achtige omgeving, waarin je als het ware een boek ingaat!
Ik begrijp hieruit, dat Google (en de gamebouwers) de reclame 'live' in een game willen 'streamen'...

Dat kost ťn extra bandbreedte, ťn extra render-capaciteit. Ik snap het uitgangspunt wel, reclame is aan verandering onderhevig (wel/niet betalende klanten, andere boodschap, etc), maar kun je dan niet gewoon maandelijks een reclame-ondersteuningspatch uitbrengen, in plaats van telkens die zooi verversen? :?
Er zijn al genoeg games met 'virtuele' reclame. Die borden worden dus al gerenderd. Het bedrijf welke de game uitbrengt sluit een overeenkomst met Google (of AdScape).

Ik vermoed dat de game producent de 'banner' geschikt moet maken voor in de game. Hoe dynamisch de reclame is zou ik niet weten, maar als de reclame opgehaald zou worden tijdens het laden van de game, heb je hier tijdens het spelen geen last van.

Hoewel onwaarschijnlijk bestaat door de toevoeging van reclame de mogelijkheid dat de game goedkoper in de winkel kan verschijnen, immers de producent hoeft niet alles via winkel verkopen terug te verdienen.

Ook kunnen de reclamebanners een financiele buffer opbouwen bij de producent waardoor gemakkelijker nieuwe games ontwikkelt kunnen worden.

En zoals met alle technieken zullen er ook een aantal producenten zijn welke de reclame mogelijkheid niet goed implementeren en in het ergste geval bij elk reclamebord een advertentie zullen ophalen. Echter voor zulke games zal het niet lang duren voordat er 'adfree' fixes zullen komen.
het kan misschien goedkoper, maar wil je het wel?
in een F1 racespel wil men zelf reclame (maar dan wel de originele zoals op het echte circuit)
maar wat te doen bij fantasy RPG's zoals bv WoW?
Het kan overal in, maar het zou wel storend zijn als het verkeerd geimplmenteerd wordt. Eventueel goede manier, zet in warcraft twee gnomes neer met rode blikjes met daarin "cocacola/gnomacola". Kun je gratis krijgen met je character als je een simpele quest gedaan hebt, ofzo.

Blizzard betaald me niet dus ik gebruik ook niet teveel gray matta'
Interessant punt. Als WoW speler wil ik absoluut geen allendaagse reclame gaan zien (als voorbeeld). Loopt je door Stratholme, of erger Onyxia's Lair e.d., zie je ineens Coca-Cola reclame... pff, gaat dan je spelervaring even hard achteruit.

Ik zie dit overigens niet gebeuren in WoW, aangezien Blizzard genoeg geld binnen krijgt van de abonnees. Maar ik ben wel benieuwd hoe dit gaat in toekomstige MMORPG's.

Overigens moet ik zeggen dat ik zelf amper let op reclame in games. Als ik in een shooter druk bezig ben met het zoeken naar een clue (zoals eerder door iemand werd genoemd), dan let ik absoluut niet op reclames e.d.
Ik herinner mij grote dwergen met witte baarden en rode pakken die colaflesjes vasthouden ^_^
Indien je het over Santa Claus hebt dan moet je even wat meer onderzoek doen voordat je dat typed... ;)

edit:
foute enter

Aangezien dat mannetje in het rood met die witte baard door 1 van de bedenkers van Coca-Cola bedacht is op de manier zoals wij nu allemaal de Kerstman zien dus dan is het niet zo vreemd dat wij hem gebruiken :P

[edit2]linkje toegevoegd[/edit]

http://en.wikipedia.org/wiki/Origins_of_Santa_Claus
Loopt je door Stratholme, of erger Onyxia's Lair e.d., zie je ineens Coca-Cola reclame... pff, gaat dan je spelervaring even hard achteruit.
Waarom toch steeds Coke als voorbeeld gebruiken?
Wie zegt dat wij dat soort reclame willen maken??

Kom op zeg wij hebben toch wel ff wat meer klasse dan dat..

Ja ik werk bij Coca-Cola....
"Heb je er verder wel eens bij stil gestaan dat door ingame reclame de shade door illegale kopieren enigsinds gecompenseerd kan worden?"

Prachtige opmerking van je. Hier ben ik het ook met je eens, maar het moet niet zo zijn (fantasie) dat je in een shooter (neem eens UT) iemand neer probeert te maaien en dat je per ongeluk het reclamebord raakt..

Pop-up! }>
Natuurlijk gebeurt dat live, het is google...
Bij google weten ze nu al waneer je het internet opgaat, waar je dan op zoekt (search), wanneer je je mail checkt en met wie je waarover mailt (gmail), op welke sites van derden je komt (analytics en adwords).
Weten wanneer iemand gamed en welk spel er dan gespeeld wordt past prima in dat straatje...
Stond er niet een paar weken terug een artikel hier dat de meeste gamers helemaal niet op de reclame letten in games en dat het erop neerkomt dat het totaal nutteloos is en geen hoge opbrengst genereerd
geldt dat niet voor de meeste reclame?
reclame totaal nutteloos
Als er niet op reclame gelet zou worden, zou 't er ook niet zijn. Punt.
(Idem met spam: als er niet op gereageerd zou worden, zou 't er niet meer zijn.)
nuja, als we van die mooie sloggy billboards in games krijgen is het wel ok :)
...en dan beweren sommigen in deze thread dat gamers niet op de reclame letten...
|:(
ik snap dit toch niet; al die reclame in een spel en nog moeten de nieuwe spellen zoveel kosten. Een spel met reclame in mag van mij 50% goedkoper kosten...

Dit is weer een typisch voorbeeld van de tegenwoordige "zuig de consument leeg en prop hem vol met reclame" maatschappij.
Laten we even aanhouden dat iemand die aan een game werkt 15 euro per uur verdient. Dat is dus 120 euro per werkdag (uitgaande van 8 uur). Ruim 800 developers, story writers, grafische vormgevers, animators hebben ruim 2 jaar gewerkt aan GTA-SA. Een gemiddelde game kost miljoenen om te maken. En jij mag die game kopen voor slechts 59 euro!

Heb je er verder wel eens bij stil gestaan dat door ingame reclame de shade door illegale kopieren enigsinds gecompenseerd kan worden?

Wat hebben sommige mensen toch een kortzichtige kijk op de wereld..
Dus volgens jou kost een gemiddeld spel rond de 100 miljoen om te maken?

Vanuitgaande dat er inderdaad 800 man a- 600 euro per week aan werken. Dan kom je op ongeveer 1000 de man aan loon plus sociale premies. Dat keer 47 weken, keer 2 jaar + development tools + hardware + kantoor gebouw voor 800 man. Totaal grofweg 80.452.000

Als je dat geloofd dan heb ik nog wel een mooie excelsheet met deze berekening er in voor 50.000, hebben we met 37 man 8 uur aan gewerkt + 1 paragnost die deze reply moest voorspellen.
Het is tot op vandaag altijd rendabel geweest om een goed game te maken en het te verkopen aan §59, als ze nu morgen plots de games vol reclame proppen en toch nog steeds hetzelfde bedrag vragen aan de consument dan is daar weldegelijk iets fout mee, heeft niks te maken met een kortzichtige kijk op de zaken.

Ik hoop alleszinds dat deze vorm van reclame zo subtiel mogelijk gehouden wordt, en vb niet tussen het laden van 2 levels een ellenlange reclame boodschap die je niet kan doorspoelen. Dan zou het hier gedaan zijn met gamen.
Doe de verkoopprijs x het aantal verkopen - de kosten ťt voila dikke winst! Tuurlijk geld dit niet voor alle spellen maar GTA is gewoon dik cashen en kan makkelijk goedkoper maar waarom zouden ze als het tegen deze prijs ook verkoopt :)
LOL, heb jij ooit een developer meegemaakt die § 15,- per uur kost (wellicht in centraal Afrika of midden China). Je mag al blij zijn als de totale kosten onder de § 85,- blijven.
"Goedkoper zijn" of "Minder kosten" .... niet "Goedkoper kosten" ..... lol, de taalverloedering!

Edit : Lol, wat een moment om een typo te maken
taalverloeding = taalverloedering :9 LOL
Uhm ik wil niet heel lullig zijn. Maar je bedoel je niet taalverloedERing? met er erbij?

Kan aan mij liggen... :)


Maar google... zolang ze het doen zoals ze online advertenties hebben. Ze vallen niet op en zijn niet irritant. Of misschien krijgen we opeens van die klik weg banners die je hele scherm vullen... die ken je wel van die flash dingen. waar de close button altijd ergens anders zit...

edit: klappie was me voor... |:(
Mwa, is er uberhaupt iemand die zich daaraan stoort? Bij Fifa etc. hoort het er toch gewoon bij? (Is altijd mooi meegenomen).
Welkom in de wereld van kapitalisme, winstmaximalisatie heet dat :r . Bovendien inkomsten uit verkoop heb je meteen binnen terwijl reclame inkomsten pas komen als de game aanslaat. Dus bij voorbaat 50% korting zal je niet snel tegen gaan komen.
Battlefield 2142 heeft dit ingame reclame ook al. Gelukkig merk ik er weinig van omdat de ads regiospecifiek zijn en er blijkbaar weinig bedrijven in deze regio geintresseerd zijn (gelukkig :D )
Het moet wel kunnen aansluiten bij games.

Zoals:

GTA - Diamanten, Wapens, Pimp my ride, Wallen

Sims - C&A, WE, Vroom en Dreesman
Daar zeg je wat,
heel veel landen hebben een eigen regelgeving mbt reclame, denk vb aan tijden,
s' avonds mag je de welbekende 0906-nummers adverteren,
overdag is dat uit den boze,
maar wat hier nacht is, is ergens anders dag.

Daarnaast zijn sommige producten simpelweg verboden,
speelgoedwapens zijn niet toegestaan in Nederland, andere defensieve wapens als pepperspray en elektrocuteerwapen ook niet.
en, hoe bepaal je de tijden.

sommige mensen spelen savonds, sommige smiddags.
en wat in nederland "dag" is, is in amerika "avond", dus 0906 spul kan je idd niet zomaar adverteren.
Psst, er zit een klok in de meeste computers.
Als de spelletjes zelf al een 21+ rating hebben kan je er gerust getinte reclame in hebben.
En wat heeft een server daar aan :?

Herkenning zal echt door middel van IP moeten gaan en de software moet als zodanig worden ingericht dat hij bij elk IP de juiste tijdzone plaatst met bijbehorende wetgeving.
Het IP is niet een groot probleem, maar ICT en Wetgeving gaan vaak niet hand in hand. Vooral niet in grensoverschrijnende gevallen.

De reclames moeten behoudend zijn wat de markt weer danig beperkt.
Ach, ze kunnen alle informatie overal inproppen toch? Veel gamers zijn jong (lees niet alle gamers dus). Van nieuwe gadgets (iphone, zune etc) kan je in veel games reclame maken.

Dit gebeurd trouwens al lang in second live bedrijven hebben zelfs mensen in dienst om rond te rijden met reclame etc.

Een interessantere vraag is wat wij gamers hier van terug zien komen? Worden de spellen "ineens" van betere kwaliteit? Worden games goedkoper? Worden de maandelijkse fee's van mmorpg's lager?

De producenten zullen waarschijnlijk extra inkomsten krijgen maar of wij gamers hier voordeel uit halen is nog maar de vraag.
Met alle zooi die ze tegenwoordig door onze aangeschafte internetpijp, wordt het eens tijd dat wij als rechthebbende over onze bandbreedte, eens flink tekeer gaan over het parasiteren van onze lijn. Waar denkt Google het recht vandaan te halen om zo reclames door te sturen zonder mijn toestemming?
Waar haal jij het gore lef vandaan om zonder te betalen van andermans bandbreedte gebruik te maken?

Reclame is nu eenmaal noodzakelijk om dingen gratis/betaalbaar te houden. Je betaalt toch ook voor je krant die vol staat met reclame?
Tja, maar kranten hebben (mede door de betaalbare prijs) die inkomsten hard nodig. Iets zegt me dat de inkomsten voor de gamebakkers een leuke bonus is en de prijs niet zo snel zal veranderen.
heeft google zoveel reclame nodig?
Ik gok dat er in de voorwaarden die bij het spel zitten dat je koopt staan dat je akkoord gaat met de ingame reclame en dat je toestemming geeft om nieuwe banners te downloaden. Sterker nog, er zal denk ik in staan dat het verboden is om de downloads van nieuwe 'content' te blokken(in-game ad blocker).

Ben je het hier niet mee eens, dan moet je het spel dus niet kopen. Op deze manier zal het ons opgedrongen worden. Net zoals tv en reclame. Oneens met de reclame, dan kijk je toch niet? Je hebt tenslotte de 'keuze'...
Helaas is het niet mogelijk de voorwaarden in te zien voordat je het spel koopt en nadat je het spel gekocht hebt is het zelden mogelijk om het terug te brengen. Om deze reden zijn zulke voorwaarden hier in Nederland dan ook niet geldig.
Hmm, leuk als je in een of andere shooter een of andere banner voor je neus krijgt.... "Deze kill werd mede mogelijk gemaakt door SKITTLES!.. Taste the rainbow"

Ow en trouwens, ik had ergens in begin jaren '90 een spelletje GP waar er langs de kant van de weg 'net als in het echt' reclamebordenstonden, en later we het nog niet over voetbalspelletjes en GRAN TURISMO hebben :) hoe moet ik me dit van google voorstellen, want een echt innovatief idee is het niet.
Darkened Skye was een spel betaald door SKITTLES.
Was niet gratis, bevatte ok redelijk weinig skittles reclame. Maar was best wel een goed spel.
Lol, en moet je dan de strijd aan met de boze smarties en m&m's? :)
Nee, je moet hun magie gebruiken.. Ik heb de game ook, alleen dan voor mijn GameCube.
Het is inderdaad niet echt nieuw, maar op grote schaal is het nog niet toegepast - of niet op de juiste manier.
Maar dat zal niet lang meer duren, vermits men geen TV meer zal kijken zoals m'n vroeger deed. Men kan tv programma's en films bestellen via iDTV ofwel opnemen op HDD en de reclame skippen. Dus die reclame gaat verschuiven naar bvb de games.
Dat is een ideaal medium, omdat je virtueel met een merkproduct in aanraking kan komen, zonder dat het stoort. Daarbij komt ook nog dat de groep gamers al maar groter wordt en dit verspreid over alle generaties.
Een logische stap van Google, omdat het ongetwijfeld een markt is die volgens mij nog explosief kan groeien.
En wat dan als je in bijv. je hosts file de adserver blocked?
Dan maken ze de achtergrond van een billboard paars met een goud randje, dan mag jij kiezen ;)
Krijg je het bekende rode kruisje van Internet Explorer ;)
edit: te snel getypt...

Eerst GOED lezen, dan pas reageren. Dus mod maar weer weg
mmm, toevallig las ik laatst wat over dit onderwerp in het volgende boek:

Social Psychology
Brehm, Sharon S.; Kassin, Saul M.; Fein, Steven

Subliminale beÔnvloeding: een methode om stimuli zo snel of vaag aan te bieden dat mensen zich niet bewust zijn van het feit dat ze zijn blootgesteld aan deze stimuli
Voorbeeld: in een bioscoop werd in de film de boodschap ‘eat more popcorn & drink coca cola’ op het beeld ‘geflitst’ en er bleek een toename van de verkoop van popcorn en cola in de pauze te zijn

Ik heb verder geen idee of dit onderzoek daadwerkelijk is uitgevoerd, of dat dit een theoretische veronderstelling is. Maar dit klinkt logisch. Mischien dat het in games een dergelijk effect zou kunnen hebben. Dit hoeft dan natuurlijk niet met popcorn per definitie, dan krijg je een behoorlijk vette muis
:Y)
Da's een bekend verhaal. Subliminal messaging heet het ook wel. Ik ken dat colaverhaal als een enkel frame van een ijskoud colablikje middenin een scene in een woestijn. Ook zaten er losse frames met het gezicht van de duivel in de originele versie van The Excorcist, om mensen een onverklaarbaar onbehaaglijk gevoel te geven.

Dat soort reclame is al een tijdje verboden in de meeste landen, trouwens.

Overigens was er een tijdje geleden het spel Endorfun, dat ook onderbewuste boodschappen zou laten zien/horen, in de trant van "You feel great! You are happy! Today is the best day of your life!" Idee was dat je je vanzelf goed ging voelen als je het speelde, en dus vaker zou willen spelen. Paniekzaaiers schreeuwden toen uiteraard direct over verslaving.

Of het werkte betwijfel ik. Het was overigens wel leuk om te spelen. Hmm....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True