Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Google is begonnen met de uitrol van een testversie van het nieuwe Adsense for Games-programma. Via deze dienst, die gebruikmaakt van technologie van het overgenomen Adscape Media, kunnen advertenties in games geplaatst worden.

Initieel zal er binnen het Adsense for Games-programma gefocust worden op de plaatsing van allerhande soorten advertenties in op Flash gebaseerde casual games en enkele grotere titels. Hiervoor zal samengewerkt worden met partners als Playfish, Mochi Media, Demand Media en Konami, zegt senior productmanager Christian Oestlien tegenover Cnet. Enkele van de adverteerders die meedoen in de test zijn eSurance, Sprint en Sony Pictures Entertainment.

Google logo De markt voor in-game-advertenties bestond ook al voordat Google deze week zijn eerste stapjes zette. Onder meer Microsofts Massive, DoubleFusion en IGA zijn hier al enige tijd actief. Het feit dat Google nu ook tot deze markt toetreedt is echter veelzeggend, aldus DoubleFusion-ceo Jonathan Epstein, omdat hierdoor bevestigd wordt dat de in-game advertentiemarkt groei- en omzetpotentieel in zich heeft.

Ondanks de aanwezigheid van de concurrenten heeft Google er vertrouwen in. Oestlien vertelt dat 's werelds grootste informatiebedrijf toegang heeft tot een groot aantal bestaande Adsense-gebruikers en -adverteerders, en dat die relaties op termijn ook toegang krijgen tot Adsense for Games. Daarnaast wijst Oestlien op de ervaring die Google inmiddels heeft met verschillende advertentieformaten op het web en in print.

In-game advertentieruimte beschikbaar Een belangrijke voorwaarde voor succes is, aldus Teeming Media-oprichter Dorian Benkoil, dat de in-game advertenties goed geplaatst worden. De reclame moeten goed geïntegreerd zijn in het spel, meent Benkoil. Een van de manieren waarop dit normaliter met statische advertenties gedaan wordt is nauw overleg tussen adverteerder en game-ontwikkelaar over inhoud en vorm. Dat kan voor problemen zorgen bij Google, aangezien dat bedrijf veelal vertrouwt op algoritmen die op basis van context advertenties selecteren. Mocht dit echter goed uitpakken en uitmonden in een goede adverteermethode, dan voorziet Benkoil een grote toekomst voor Adsense for Games.

Volgens analist Tim Hanlon zal Googles entree in de nieuwe markt vooralsnog geen grote veranderingen teweeg brengen in de volledige advertentiemarkt. Hanlon meent namelijk dat Google een solide fundering aan het leggen is om allerlei reclameformaten eenvoudig toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijke markt. Op termijn biedt dat echter weldegelijk grote mogelijkheden voor met name kleinere bedrijven, om toegang te krijgen tot advertentieplekken die voorheen alleen voor de grote partijen beschikbaar waren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

ik vraag me toch sterk af hoe Google dit aan wil gaan pakken. Aan nauwe samenwerking met de game-ontwikkelaar ontkom je volgens mij niet. De verschillende platforms en engines gebruiken eigen methodes om content te laten zien. Het lijkt me dan ook een onmogelijke taak om voor al deze variaties een soort standaard neer te zetten.
Wellicht dat voor Flash-games dit niet zo'n probleem is. Deze zijn allemaal gebasseerd op dezelfde techniek en zouden op basis van enkele specificaties (zoals aspect-ratio) relatief eenvoudig voorbereid kunnen worden voor het inladen van externe dynamische content.
Reken maar dat er flink gelobbyed zal worden, betalen dus aan de gamedevvers om hun stukje code mee te nemen in de games. En we weten niet hoe ze het gaan aanpakken maar het lijkt mij makkelijk om het enigine independend te maken.

Google wil denk ik net zoals Valve een markt monopolie creeeren om iets te verspreiden en gamen is voor Google dan big business en simpel om aan hun bestaande database met adverts te linken.

Ik vind het onwenselijk, reclame in game mits er een keuze komt om een game gratis te kunnen spelen met ads of een versie ads free betaald. Moet er niet aan denken dat wanneer je games iedere keer andere bollboards krijgt te zien en zou graag willen dat het laatste stukje goed gevrijwaard blijft daarvan. Komen ze met een half half oplossing dan stop ik met toekomstige games die het onboard hebben.

En daarbij, als ik zie wat een aandeel Google waard is, 336 dollar dan zie ik die ook nog wel een keer ontploffen, zeker in de huidige economische toestand waar het eerst bezuinigd zal worden op luxe artikelen en de aankomende jaren neemt de koopkracht sterk af en mogen wij consumenten grof betalen voor het wanbeleid van dik betaalde CEO's ;) En in het ergste geval kan dat nog wel 10 jaar duren, als de huizenmarkt niet ook nog even instort.
Voor die monopolie hoef je niet bang te zijn daar MS hier ook al me bezig is. Google zou juist stom zijn als ze hier niet in mee gaan (even daargelaten wie het eerste idee had) daar het een hoop met opbrengsten zou schelen.
Bedrijven die reclame willen maken zullen dit ook niet links laten liggen omdat ze weten dat dit een hoop extra verkochte producten kan opleveren.

Als ze dit dan ook met enige realiteitszin doen dan komt het niet storend over in de games en kan iedereen (bijna dan) tevreden zijn.
Je verwacht toch niet dat consumenten voor iets gaan betalen waar al dik aan verdiend wordt met ads? Games met ads horen gratis of zeer goedkoop te zijn. Geef mensen in ieder geval de keuze om een versie te kopen zonder ads.
huh? Waarom zou dat zo moeten zijn?

Stel je hebt een spel dat 25% meer kost om te ontwikkelen, dan kunnen ze (heel kort door de bocht) of jou 25% meer vragen in de winkel, of die 25% laten dekken door in-game advertising. Hoe-dan-ook wordt 't spel er niet goedkoper op.

Natuurlijk kan je wel zeggen dat als een game net zoveel heeft gekost om te ontwikkelen als een vergelijkbare game -zonder- advertenties, dat dan de prijs van het spel omlaag kan.

Niet dat ik denk dat deze situaties zich bepaals voor zullen doen; de meeste winkel-games blijven toch in dezelfde prijsklasses, die advertentie komt er dan bovenop.
Vooral de kleinere online casual games moeten het van reclame hebben, en zijn dan ook vaak wel gratis.
Iets er tussen in heb ik iig nog niet gezien bij games; wel bij andere software (volledig commercieel vs gratis+advertenties vs gratis-bepaalde features)
Of het systeem is een game kost 25% minder om te ontwikkelen, waarna ze nog 25% van het budget opvangen met reclames. Slechts 50% dus van wat een "normaal" spel zou kosten. But guess what jij betaalt 100% en zij maken 125% winst op jou...
Je vergist je denk ik in hoeveel het tegenwoordig kost om een computerspelletje te maken. MILJOENEN! (edit: Ontwikkel budget van GTA IV wordt geschat op 100 miljoen dollar !!!!)

En de kosten blijven stijgen. Willen de games ontwikkelaars de games nog betaalbaar houden is ingame ads een oplossing. De ontwikkelaars kunnen steeds grotere budgetten gebruiken en de gamer kan de games blijven betalen.

[Reactie gewijzigd door beany op 8 oktober 2008 21:12]

Hoe lang denk je voordat het geduurd heeft voordat ze dat geld eruit hebben gehaald? Op games als GTA wordt immens veel winst gemaakt. Waarom denk je dat EA geprobeerd heeft RockStar over te kopen voordat GTA 4 uitkwam?

Het is meer problematisch als een game flopt terwijl er miljoenen in is geinvesteerd. Over het algemeen betekent dit dan ook dat de game slecht is. Dat is ook gelijk het gevaar van dit soort initiatieven. Developers kunnen met het ontwikkelen van slechte games nog break-even draaien door de advertentieplaatsen te verkopen (al zullen deze bij een matig gekochte game natuurlijk wel minder opbrengen).
Het grappige is nu dat een investeerder (koper van een ad-plaats) er baat bij heeft dat een game zoveel mogelijk wordt gespeeld. Hierbij maakt het dan niet uit of het illegaal verkregen wordt of niet. Als je dus weet dat de beveiliging van een game brak is en/of dat het veel gedownload gaat worden kan je voor een klein prijsje een heel groot publiek aanspreken.
Het is meer problematisch als een game flopt terwijl er miljoenen in is geinvesteerd.
Inderdaad:
http://en.wikipedia.org/w..._failures_in_video_gaming
As a hit-driven business, the great majority of the video games industry's software releases have been commercial failures. In the early 21st century, rules of thumb noted by industry commentators estimated that 10% of published games generated 90% of revenue;[1] that around 3% of PC games and 15% of console games have global sales of 100,000+ a year (with even this level insufficient to make high-budget titles profitable);[2] and that about 20% of games return at least some profit.[3] The rate of commercial failure has been estimated at 95% by the International Game Developers Association.[4]

[Reactie gewijzigd door Rekcor op 9 oktober 2008 07:27]

"Het is meer problematisch als een game flopt terwijl er miljoenen in is geinvesteerd. Over het algemeen betekent dit dan ook dat de game slecht is."

Dit is naar mijn mening een heel slechte uitspraak, je spel hoeft niet zo zeer slecht te zijn.... Bij heel veel games die floppen worden gewoon niet opgepakt door de mainstream, veelal omdat het net iets anders is dan de mensen gewend zijn maar dan kan het alsnog een super goede game zijn die echt leuk is als je er even de tijd voor hebt

Ps. Ik heb al dik 2 jaar geen echt spel meer gepeeld :P op Halo 3 na dan
Ontwikkel budget van GTA IV wordt geschat op 100 miljoen dollar
Er hoeft dus grofweg maar 2 miljoen man het spel te kopen en ze hebben het ontwikkelbudget er al uit. Lijkt me kassa.
En winkels, transport, materiaal, BTW, etc. zijn gratis dacht je? Ik verwacht eerder dat je vanaf zo'n tien miljoen verkochte spellen pas winst draait. Dat hebben ze overigens pas (al) op 16 Augustus j.l. bereikt.
Dat ligt er ook maar net aan of je het hebt over de uitgever of de ontwikkelaar, de dingen waar jij het over hebt worden namelijk door de uitgever geregeld. Natuurlijk gaat van de omzet van de spelverkoop maar een deel naar de ontwikkelaar, en de rest naar de uitgever en de winkels, als je dat bedoelt? En de btw behoort sowieso niet tot de kosten.
DVD's die je koopt hebben ook reclame voor de film :z
DVD's die je koopt hebben ook reclame voor de film :z
En die zie je nooit als je de juiste DVD-afspeeloplossing hebt. :)
En ook in overvloed in de films zelf.
En DVD's zijn gelukkig goedkoper dan games.. :Y)

Ik denk trouwens dat als spellen goedkoper worden, dat er minder gekopieerd/gedownload zou worden, al weet ik niet hoe het dan precies zit met de winst die overblijft want er zal vast wel een ideale prijs bestaan.

Ben benieuwd hoe het binnenkort (?) met battlefield heroes zal lopen, leuk initiatief (voor zo'n groot spel / grote naam).
Maar dat het al jaren in spellen als NFS zit hoor ik je niet over. Nu het in 'het nieuws' is, stoor je je eraan. In veel racespellen staan er namelijk ook al reklameborden langs de weg, in shooters merken op displays van computers etc.. Kortom, het is niets nieuws :)
Maar dat zijn goede toepassingen. Echter vind ik de manier zoals het in CS 1.6 zit verschrikkelijk. Gewoon random op de muren in de_dust bijv. Nee dankje, die kant hoeft het van mij niet op te gaan.
Van het developer's perspectief kan ik dit erg goed begrijpen. Zeker voor kleinere studios en freeware games is dit een goede oplossing die nu ook al veel wordt ingezet bij websites en een groot aantal gratis services. Vaak kan er dan ook tegen betaling de advertisements worden weg gehaald.

Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling. Google's Adsense heeft een goede reputatie, vooral ook omdat de advertisements niet erg in de weg zitten. Als ze dit in spellen weten klaar te spelen heb ik er geen moeite mee. Zeker niet als daarmee spellen goedkoper of zelfs gratis worden!
Toen ik het filmpje zag en er bij elke reclame "blok" weer "Ads by Google" stond begon ik me toch een klein beetje te irriteren. Reclame, kan best goed zijn. Maar om nou overal Google boven te zetten word voor mij het spel niet meer speelbaar.

Zoals ik al eerder aangaf; je word nogal snel moe van de naam "Google", op elke website, elke auto en zelfs op TV is er geen weg meer omheen. En nu zijn de games aan de beurt, want daar kan het nog. Ben groot Google gebruiker, maar gelimiteerd tot de zoekmachine. Prachtig stukje werk is dat, maar om nou overal waar ik kijk Google te moeten zien staan - want het is geen keuze meer - stoort mij mateloos.

Jammer genoeg is het geen simpele oplossing om te zeggen; dan speel je het spel toch niet. Want waar je ook heen gaat, overal staat het. De een mag het niet vervelend vinden maar de ander kan zich er erg aan irriteren. Ik begrijp dat ze winst willen maken, perfect. Maar het kan ook anders, Google dit en Google dat word helaas deze dagen nog werkelijkheid ook.

Als ik een advertentie wil zien, wil ik die advertentie zien. Niet nog een ander bedrijf die zich er naast die advertentie er bij plant; "Google". Ik zag het helaas al voor mij: een spel op de computer aan het spelen zie je plots "Ook zo'n glanzend haar? Koop nu dit en dat Ads by Google". Een bam afgeleid, vooral in FPS spellen, dood. Twee, alweer Google, zucht. Drie, mm.. ik dacht dat ik werkelijkheid niet moest verwarren met games.
Toen ik het filmpje zag en er bij elke reclame "blok" weer "Ads by Google" stond begon ik me toch een klein beetje te irriteren. Reclame, kan best goed zijn. Maar om nou overal Google boven te zetten word voor mij het spel niet meer speelbaar.
Ik ben het roerend met je eens en om mijn eigen post nog even te complenteren, het ligt er ook aan wat de gamedevvers willen en straks gaan doen. Gamen is booming business en er word flink aan verdiend, afhankelijk natuurlijk met wat voor product je op de planken komt.

Maar ik vraag me af of gerenomeerde gamedevvers hier wel op zitten te wachten, immers, als je al tijdenlang meedraait met een goeie omzet en vernieuwend bezig bent met je games kan daar ook voor hun een risico aan hange, dat je gamers aanhang zich massaal tegen je gaan keren want we kennen het allemaal, als ze eenmaal grof geld er aan verdienen dan willen ze alleen maar meer, meer, meer.

Persoonlijk mag van mij een gamedeveloper veel geld verdienen, dat maakt me niet uit maar ik wil toch graag een beetje openheid van zaken omtrend ontwikkeltijden en een kosten/baten plaatje om te kijken of een gamedevver niet overdreven veel reclame maakt binnen een game. Verder vind ik dat de game industrie eens wat beter omgaat met de feedback van de community's, aangezien in de loop der jaren teveel nadruk word gelegd op omzet terwijl de kwaliteit feitelijk alleen maar slechter is geworden.

Voorlopig zie ik het allemaal niet zo een vaart lopen want bedrijven zullen nu, gezien de economische stand van zaken niet genegen zijn om hun advertentie budgetten te vergroten, eerder juist verminderen waarbij we voorlopig nog wel jaren bezig zullen zijn met puinruimen op weer een nivo te komen zoals een aantal maanden geleden.
Zolang het in de context past heb ik er absoluut geen probleem mee. Als ik echter tijdens de nieuwste Tomb Raider in één of andere tempel een L'Oreal affiche zie hangen voor shampoo dan mogen ze het wel achter wege laten voor mij...
adsense zoekt relevante ads, dus je zal eerder reclame zien van een concurrerende game :D
adsense zoekt relevante ads, dus je zal eerder reclame zien van een concurrerende game :D
Denk niet dat dit mag. Dat is tegen de regels. Ik denk ook niet dat de ontwikkelaar daar zo blij mee is. Er zullen van te voren wel afspraken gemaakt worden wat wel erin mag en wat niet.
Ik denk dat bij tomb raider eerder reclame dan komt voor discovery channel, national geographic of misschien wel van d'agostini (dat zijn die knakkers met hun historische bouwpakketten, zoals dinosaurussen)
Zou wel eens willen weten wat voor afspraak er gemaakt is over aantallen van spellen waarover reklamegelden betaald gaan worden.

Je hebt de legale aankoop, en de 'illegale' download, maar de reklame komt bij alle gebruikers terecht natuurlijk. :P

[Reactie gewijzigd door pcgek op 8 oktober 2008 21:32]

Dat kan misschien ook een andere dimensie geven aan illegaal verspreide spellen; daar wordt dan alsnog op verdiend...
Ik ben het er eigenlijk ook wel mee eens, mits het natuurlijk in de game past.
Toen ik laatst nog eens Splintercell Chaos Theory speelde stonden er op de wastafels in badkamers ook Axe deodorant flesjes. :Y)
Dit zijn dingen die gewoon erg leuk en realistisch zijn, beter als een cola blikje die de bekende zilverkleur heeft met rood randje ;(
Ik vind wel dat het bij het spel moet passen.
Bij Need for Speed en GTA zal een heel groot spandoek zelfs wat aan het spel toevoegen.
Zorgt voor extra realisme, dit heb je in het echt immers ook.
In Half-Life zou ik liever weinig reclame zien, en het reclame dat er is moet verwaarloosd en scheef zijn.
Wie hangt er nou een heel groot vrolijk reclamebord op midden in een periode van verdrukking en overheersing, alsof er niets aan de hand is.
Tja, in het geval van Half-Life zou die reclame dan sowieso 'goedgekeurd' moeten zijn door de onderdrukker, wat me bij voorbaat geen wenselijk imago lijkt voor de adverteerder.
Maar ontopic lijkt me het grootste probleem van ingame reclame dat het je uit de game-ervaring kan halen. Gamen is voor velen uiteindelijk een tijdsverdrijf waarmee je aan de werkelijkheid probeert te ontsnappen. Wanneer je dan om de haverklap met een merknaam uit de echte wereld word geconfronteerd, lijkt me dat storend voor die ervaring. De enige games waarbij ik inderdaad geen probleem van deze aard voorzie is bij simulaties en sportgames, maar daarbij word naar mijn weten al sinds jaar en dag 'vaste' reclame getoond, wat volgens mij ook altijd is verkocht onder de noemer 'realisme'.
Als het maar niet te afleidend is tijdens het game vind ik het best...
Het kan zelfs meer toevoegen aan het realisme dat een spel uitstraalt, kijk maar even naar GTA die doen al jaren nep-reclamen plaatsen/uitzenden (radio) om het realisme op te krikken..

Maar het lijkt me niet dat als je Viva Pinata aan het spelen bent dat je gestoord wilt worden met een reclame over de nieuwe Audi..
Je snapt dan ook niet dat Rockstar dat in de game doet vanwege de satirische teksten die de radio zenders meestal hebben? Als ze echt realistisch gingen doen wordt de radio heel snel saai ^^.
Nou ja als Radio zender kan je misschien wel een overeenkomst sluiten dat ze jou zender (bewerkt door rockstar voor de GTA vibe) opnemen in het spel...

Ik ben het met je eens dat ze vaak leuke teksten er in hebben maar ik luister daar maar af en toe naar verder vind ik het gewoon lekker om muziek op de achtergrond te hebben

Zolang de reclame voor het spel gemaakt word en het spel niet voor de reclame hoeven we ons naar mijn mening geen zorgen te maken.

Een lekker big mac eten om health te krijgen ipv een normale hamburger vind ik geen probleem :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 9 oktober 2008 10:53]

Ik dus wel. Net als al die Gilette busjes in Burnout Paradise. Het vervelende van advertenties in games is dat het altijd overkill wordt. Als je eens in de maand in werkelijkheid een bepaalde reclamebusje (oid) tegenkomt is het veel. Als de advertenties verkocht zijn, ga je diezelfde bus in een speelsessie weo 100x tegenkomen.

En ik juist als ik een game speel even weg wil van die realistische wereld. Ik wil dus helemaal niet gestoord worden door reclames, hooguit die GTA reclames, die overduidelijk NIET werkelijk zijn, en de draak steken met de originele adverteerder. Maar daar gaat natuurlijk geen adverteerder voor betalen.

Bovendien moeten echte advertenties altijd goed opvallen, dus nét iets feller, nét iets groter (want leesbaar), nét iets vaker.

Ofwel, doe maar niet.
Het is een glijdende schaal.
Over niet al te lange tijd gaan ontwikkelaars de gameplay wijzigen om te cateren voor hun reclame inkomsten.
Dan wordt ik als gamer langs reclame-items geleid.
Nee bedankt.
Wat mij betreft een zeer slechte ontwikkeling.
Je kan natuurlijk een reclame laten zien op een loading schermpje ^^, maar goed ingame reclame bij fifa etc waarom niet, staan genoeg borden langs het veld, of je nu op de tv voetbal kijkt of aan het spelen bent.
Bij fifa is het ook al jaren zo. Maar dat is natuurlijk anders bij de meeste games. Ik hoef in Oblivion echt geen reclame van een nieuwe Core 2 Duo processor te zien. En ook geen archeonposters.
Ik denk dat we meer product placement zullen gaan zien in de omgevingen, zoals in films. :P
Zie je binnenkort als NSA agent met een Mac te werken. -_-

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True