Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Bron: Reuters

Electronic Arts heeft laten weten dat het in zee is gegaan met twee leveranciers van in-game-reclames. 's Werelds grootste maker van computergames zal vier titels laten voorzien van het nodige aan commercials. Massive, het door Microsoft opgekochte reclamebedrijf voor spellen, zal Need for Speed: Carbon via het internet uitrusten met het nodige aan commerciële uitingen. Het bedrijf IGA Worldwide zal de overige drie titels, waaronder Battlefield 2142, online voeren met reclamemateriaal. EA gaf aan dat het contract met Massive en IGA niet exclusief is en dat het bedrijf met alle spelers op de in-game-reclamemarkt wil praten over mogelijke samenwerkingen. Hiermee wordt ook de mogelijkheid opgehouden om verbindingen aan te gaan met grote online-reclamebedrijven als Google en Yahoo, van wie vermoed wordt dat zij zich spoedig zullen toeleggen op deze groeimarkt.

Cijfers over het exacte potentieel van het via een internetverbinding aanleveren van dynamische reclames in spellen lopen sterk uiteen. Onderzoeksbureau Yankee Group gaat uit van een relatief conservatieve groei: de markt, vorig jaar goed voor 55 miljoen dollar aan inkomsten, zou rond 2010 goed moeten zijn voor 730 miljoen dollar. De algemene directeur van Massive zag de toekomst - niet verwonderlijk - nog een stuk positiever in, en gaat er vanuit dat de opbrengsten in 2010 rond de twee miljard dollar groot zullen zijn. De reacties op in-game-advertising lopen sterk uiteen. Sommige spelers vinden dat het realisme van spellen erdoor verhoogd wordt, terwijl anderen het idee aanhangen dat de hoge aanschafprijs het niet rechtvaardigt om verplicht tegen reclame aan te moeten kijken. Electronic Arts is niet de eerste fabrikant die gebruik gaat maken van deze lucratieve inkomstenbron. Eerder ging ook Midway al overstag, evenals de game Project Entropia.

Need for Speed: Carbon-screenshot
Screenshot Need for Speed: Carbon
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Als ze hiermee spellen een aantal euro's goedkoper maken, vind ik het niet erg. Het licht eraan hoe overdreven het wordt de reclame. Het zal wel met weinig beginnen en steeds meer worden.

Zoals altijd, " Waar is de grens?"
- spellen kunnen goedkoper worden

- meer geld voor development :
-- minder bugs
-- snellere productie
-- bugs sneller gefixed
-- meer opties in je spel
-- spel meer realistisch
-- etc
Je vergat

-- perpetual revenue (voor elke reclameuiting wordt er een bedrag betaald, dus het reeds verkochte spel blijft geld opleveren)

-- langere levensduur (het spel zal door het vorige punt lucratiever zijn om in de lucht te houden)

(edit: Ah, daar was die etc voor... nvm.. :P )
en dan de realiteit:

de kostprijs van een spel wordt grotendeels bepaald door de prijs die de mensen er voor WILLEN neerleggen en niet door de actuele kostprijs. Dit is hetzelfde fenomeen als met muziekCDs.

spelen zulllen dus NIET goedkoper worden maar de distributeur zal wel meer geld krijgen. De developers zullen maar een klein bedrag krijgen omdat de reclame, de deals hierrond, het verspreiden, de strategie etc, allemaal in handen is van de distributeur.

Gevolg: geen betere spelen of minder bugs maar grotere reclamebudgetten. De markt zal gedomineerd worden door enkele grote kannonen en de kleine garnalen krijgen het moeilijker (relatief omdat ze minder voordeel zullen halen hieruit dan de grote vissen, een trend die al jaren zichtbaar is).
Hahaha goedkoper, waarom? Ze blijven toch goed verkopen waarom prijzen omlaag schroeven..
Nee dit is weer typisch EA hoor uitmelken waar het kan :Y)
Als het echt storend wordt komt dit in de reviews en koopt niemand het. Dus het zal wel relatief beperkt blijven denk ik.
Heb je reviews van NFS: MW gelezen? ik vond er maar een paar negatief terwijl dit één van de slechtste NFS delen is. Totaal niet vernieuwend in geenenkel opzicht, gewoon voortborduren op Underground met Hot Pursuit. Maar daar hoor je de reviewers nooit over, EA heeft blijkbaar wat geld over voor steekpenningen.

Ik vind EA een typisch voorbeeld van een bedrijf die het alleen om het geld doet en niet om goede spellen te maken.
Dat het niet vernieuwend is, daar kan ik inkomen, maar als MW gebaseerd op een goede fundering (Underground en HP), dan kan het toch niet slecht zijn?
Ik vind EA een typisch voorbeeld van een bedrijf die het alleen om het geld doet en niet om goede spellen te maken.
Als jij voor je vakantiejob tomaten gaat inpakken in een fabriek, doe jij dat dan om goede verpakkingen met tomaten te produceren, of voor het geld? :+

Welk commercieel bedrijf werkt nu niet voor geld...nogal kromme opmerking volgens mij. Want dit kan je over alle bedrijven zeggen!
inderdaad absoluut niet leuk.
Ik zat begin dit jaar te twijfelen wat te kopen. Heb uiteindelijk DTM racer 3 gekocht en most wanted gedownload. En helemaal terecht. DTM speel ik zeer vaak en Most Wanted heb ik misschien 3 keer proberen te spelen, maar ik vond er niets aan. (meer geschikt voor pubertjes van 13 jaar denk ik, zonder die mensen te willen beledigen)

edit: neeh ik vind sim en arcade spellen leuk. NFSU en nfsu2 heb ik heel veel gespeeld met veel plezier. en ik ben ook 27 ;)
@Quacka, DTM3 = sim, MW = arcade... Blijkbaar vind jij sim leuker dan arcade. Ik vind arcade leuker dan sim, en heb DTM3 dan ook alleen maar gespeeld op campzone om mee te doen met de compo, daarna heb ik het spel nog niet eens meer opgestart... NFS MW daarentegen blijft me boeien, ook al heb ik het al meerdere keren uitgespeeld. De online play in MW werkt ook prima, alleen jammer dat er weinig tegen cheaters gedaan wordt...
En FYI ik ben ook 27 (hey misschien spreekt het juist 27jarigen aan? ;))
Anyway, mijn punt is dus, het feit dat jij een bepaald spel wat minder leuk vindt betekent niet gelijk dat het een slecht spel is, of alleen voor pubertjes bedoeld. Het feit dat jij zo denigrerend en generaliserend doet, zegt meer over jou dan over het spel.
Een spel maken is ook een vorm van kunst. Meestal is een spel een compromis tussen winst en artistieke waarde. De studio wil het spel zo goed mogelijk maken, de uitgever wil zoveel mogelijk winst.

EA is wel typisch een bedrijf waar het eindresultaat totaal ondergeschikt is aan de omzet, en heeft het uitmelken van titels en franchises tot hun core business gemaakt.
En dat betekent nog niet dat het voor mij bijv. geen leuk spel kan zijn he? :)

@ Quacka:

Ik ben 27 en toch is het voor mij een leuk spel om te spelen... Misschien wou ik juist wel meer van hetzelfde en een stukje verder. "Pubertjes van 13 jaar", lekker kort door de bocht hoor.
Hopelijk letten ze goed op welke reclame in welk spel beschikbaar is.

Lijkt me wel vreemd. Reclame in Battlefield?
Zie je dan midden in de oorlog opeens een vliegtuigje met een banner voorbij vliegen?

Ok er passen in een dorp wel reclame borden maar je wil dan in bijvoorbeeld het jaar 1942 geen reclame zien van een PlayStation 3.
Nee, ze hebben stickers op hun helm voor pijnstillers en asperine.
Nee maar wel van Volkswagen :+
het gaat ook over het jaar 2142 (in het geval van battlefield)
verder kunnen daar op verschijdene plaatsen reclamen borden bevinden zonder dat ze buiten het level vallen. als je nu over straat loopt zie je toch ook overal reclame.
Bij de FIFA serie zit dat toch al een hele tijd?
Daar geeft EA dan wel de mogelijkheid om ze uit te schakelen door het betalen van een abbonement }>

Maar ja, als je geen credit card hebt moet je je wel registreren met een geldig e-mail adres en de reclame slikken als je on-line wil spelen.
EA phone home...
Must have Ad's...
Valt een internetverbinding dus ook al onder minimum systeemeisen van een spel.
In game reclame is tot daar aan toe (mits beperkt, paar borden langs de weg of voetbalveld) maar als mn pc daarvoor ook al het internet op moet.

Wachten op de eerste wasmiddel en goedkoop lenen in-game filmpjes.
Die zullen vast wel komen, komt zo leen van frisia ofzo was het aanlopen als je net een auto heb opgeblazen in een shooter met een zinnetje als: "ja het maakt hem niet uit want morgen staat er weer een nieuwe auto met alle opties want hij leent bij frisia" :9
Pffffff... alsof we nog niet genoeg reclame om ons heen zien. En ik betwijfel het of ze die reclame gaan gebruiken om de spelletjes goedkoper te maken.

Kijk, dat op die auto hierboven in de afbeelding het mazda logo staat, okay... Maar als je in de Sims bijvoorbeeld een Whirlpool koelkast, wasmachine enzo, en Starbucks koffie, Dorito's chips enzo voorbij ziet komen, dan wordt het me te erg... Als het maar functioneel blijft.

In films zie je het ook regelmatig. Maar in die film met Will Smith, 'I, Robot', was het echt te erg. Audi als auto, converse schoenen, Sony tv, en ook allemaal met naam en toenaam genoemd nog ook!
.) Ik voorspel langere laadtijden voor levels en maps, zodat je langer tegen de 'boodschappen' aankijkt.
.) Ik voorspel dat je spel pas begint, na de verplichte 'boodschappen'
.) Ik voorspel verplichte rug en buikreclame op je avatar.
.) Ik voorspel dat ook de RIAA's en de BREIN's van deze wereld 'airtime' zullen inkopen.

En de ergste :
.) ik voorspel niet alleen visuele reclame, maar ook op de ingame audio. bijvoorbeeld op je chat channel, of op de stadion speakers.

Damn, ik hoop zo dat ik me vergis.............
Ben benieuwd hoeveel dagen het duurt voor er een patch komt die het uitschakeld...
Nou lekker dan, worden de spellen er goedkoper door? Waarschijnlijk niet, dus de consument wordt van alle kant met irritante reclame bestookt en moet er nog voor betalen ook.

Via Internet ook, ik wed dat het toevoegen van de urls van de ad-servers in je hosts file (naar 127.0.0.1) zal zorgen dat het spel niet meer opstart ook. :(

Mijn vermoeden is dan ook dat deze trend illegaal kopieren weer in de hand werkt want in een illegale ISO zal waarschijnlijk wel een hack zitten die niet 'naar huis belt'.

@JiBo
Waarschijlijk zal het voor zo'n race spel voornamelijk in textures ofzo gezet worden die op billboards langs de weg staan of op boardings langs een parcours.
Ja, daar zal het mee beginnen, en dan? Reclame op de hele auto? Reclames tijdens het laden van een level?
Elke tien minutes eruit voor een reclameblok van 5 minuten?

Van TV accepteren we het tenslotte ook, dus waarom niet in spellen...
tijdens een undercover missie in de grotten van Bin ladin een grote coca cola machine en een poster van EA sports
Ik denk dat het er eerder voor gaat zorgen dat het betaalbaar blijft.

Als je kijkt naar de prijzen van vroeger (10jaar gelededn) en nu dan kan je vastellen dat meeste games 4 keer zo duur zijn geworden. Niet verwonderlijk want de productie van een game is ook de lucht in gejaagd.

De inflatie van onze economie is echter niet met 4 keer omhoog gegaan wat er voor zorgt dat een game gewoon extreem duur is en dat je vroeger 4 games kon kopen waar je nu 1 game kunt kopen.

Als deze trend zich verder zet dan is het binnekort gewoon onmogelijk om games te kopen.

Misschien vreemd om te denken maar EA is dan wel een groot bedrijf. Het is niet om te zeggen een rijk bedrijf. Het is niet dat het bedrijf zich kan verorloven 3 slechte games achter elkander uit te brengen.
Vroeger 4x zo goedkoop? Dat dacht ik niet. Toen betaalde je voor een game ook fl100 tot fl120. Dat is niet zo heel anders dan de E49 van tegenwoordig.
Kan zich niet veroorloven 3 slechte games achter elkaar uit te brengen?

Vreemd dat ze er nog zijn dan :P
Daar heb je een punt.

De kosten voor de ontwikkeling zijn wel exponentieel gestegen, kwalitatief vind ik het aanbod tegenwoordig zelfs minder dan vroeger.

Graphicsgewijs zit alles wel snor, maar je speelt een spelletje zoals CoD wel op een avondje of twee uit. Bovendien zijn het vaak afkooksels van gekende concepten (hoeveel keer nog The Sims?) Je moet maar eens kijken hoeveel sequels er jaarlijks wel niet uitkomen! Gewoon om toch maar veilig te spelen!!

Neen, de gamesindustrie zit al langer in een crisis. Dat ze nu ook écht overwegen om ons te bestoken met reclame demonstreert dat. Of ze nu storend of niet is, doet niets ter zake.
Maar sequels zijn niet echt een nieuw verschijnsel. Commander Keen 1 t/m 6, Leisure Suit Larry 1 t/m 3, 5 t/m 7... en recent nr. 8. Op zich niet veel anders dan de NFS serie e.d.
Als ik eerlijk moet zijn vond ik de reclame borden in GRAW er best wel realistisch uitzien, dus dat geeft een veel beter gevoel over de game (vind ik) maar ik vind dat niet elke game geschikt is om reclame in te verwerken
Die in GTA zien er ook realistisch uit, zijn bovendien grappig, en geven me geen wrang bijgevoel als ik het speel. Product placement kan me helemaal uit het gevoel van een spel/film halen.
Mooi, nog meer spellen om mijn blacklist.
Als het zo door gaat word het steeds makkelijker om te kiezen wel spel ik koop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True