Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tool voor registratie gamegedrag in de steigers

Gameontwikkelaar Emergent Game Technologies is bezig met het ontwikkelen van software die bijhoudt en analyseert hoe spellen gespeeld worden. Het is de bedoeling dat de tool, Metrics Element getiteld, begin volgend jaar op de markt komt. Via dit stukje software zou het dan mogelijk moeten zijn om allerlei vragen te beantwoorden over hoe gamers een spel beleven, zoals hoe een spel wordt aangepakt, welke reclames bekeken worden, hoe lang het duurt voordat een bepaald niveau behaald wordt, wat de netwerklatency is en waar geld aan uitgegeven wordt. Metrics Element kan als plugin aan een game toegevoegd worden, waarna bepaalde data verzameld en naar de servers van Emergent worden gestuurd.

De gegevens worden vervolgens in de vorm van tabellen en grafieken weergegeven en kunnen door spelontwikkelaars gebruikt worden bij het nemen van beslissingen over aanpassingen in een game. Hierbij denkt men vooral aan het optimaliseren van de fysieke plaatsing en inhoud van reclame in een game, zodat daarmee een zo optimaal mogelijk resultaat behaald kan worden. Het analyseren van het gedrag van gamers kan interessante resultaten opleveren voor marketeers, maar dit gaat wel ten koste van de privacy van de betrokken gamers. Volgens Larry Mellon, werkzaam als vice-president bij Emergent, is dat echter geen groot probleem zolang er door gameontwikkelaars open over gecommuniceerd wordt.

Door

Freelance nieuwsposter

16 Linkedin Google+

Bron: TechWeb

Reacties (16)

Wijzig sortering
Hmm, ik zou liever zien dat ze iets inventievers met de resultaten zouden doen.
IPV alleen ervoor te zorgen dat je dalijk allemaal reclame recht in je gezichtsveld krijgt gedrukt, zouden ze ook bijvoorbeeld kunnen kijken naar de reacties van spelers, wanneer ze bijvoorbeeld om een hoekje moeten in een FPS, kijken waar de meeste spelers de bad-guys anticiperen en ze daar juist niet neer zetten.
Je kunt zo een heleboel voorspelbare elementen verplaatsten, vervangen, verbeteren en je spel interactiever maken op het gedrag van de gemiddelde gamer, IPV de developers.

Er zijn met deze informatie zoveel meer dingen mogelijk dan 'reclame', maar daar word hier met geen woord over gerept? Of zou het echt alleen voor de extra cash zijn om de ontwikkelkosten meer te drukken?
Iets wat erop lijkt gebruikt men ook bij bf2, heb ooit nog wat early screens ervan ergens vandaan kunnen halen: http://lighteye.whyz.nl/bf2/temp/gulf_of_oman-1.jpg
dezelfde dir staan nog wat grafieken, niet echt bijzonder verder.

was ooit de bedoeling deze tool ook voor het publiek uit te geven met name voor mod makers maar is er nooit van gekomen...
Hoe groot is de kans dat dit als spyware wordt bestempeld door een van der antispyware programma.
Of nog erger, dat deze plugin ongevraagd wordt geïnstalleerd zonder duidelijke vermelding. Dan mag die er gerust uitgehaald worden door antispyware software.

Ik vind het geen probleem om mee te werken aan het ontwikkelen van betere games maar dan alleen als ik het wil en niet ongevraagd en stiekem.
Hoe groot is de kans dat je een ID-ban krijgt en dus niet meer online kunt spelen?

Anti Cheat software is meestal niet happig op 'plugins' voor een game.
Wanneer dit door de fabrikant ingebakken word dan denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat je geband word.

Maak me meer zorgen over het feit wanneer ik een game wil spelen dat ik ongevraagd een dergelijke popup op mijn scherm krijg.
Ik zou graag zien dat dit ook uitgeschakeld kan worden ik speel namenlijk een game voor ontspanning en geen door mij zelf betaalde enquete.
Ik vind persoonlijk dat het niemand wat aangaat wat mijn gamegedrag is.
Laten ze dan maar naar de eventuele stats kijken hoe ik speel dat vind ik informatie genoeg.
Nouja mijn privacy is belangrijk, maar mijn privacy in een game niet hoor!!! (ooh ooh! in Half-Life2 keek je in totale speeltijd 5minuten en 6 seconden naar Alyx kont!)

:) denk niet de privacy hier op het spel staat, trouwens in Steam zit dit ook al (bij HL ep1 zijn er uitgebreide statestieken gemaakt)

Het lijkt me wel goed, voor reclame natuurlijk, maar ook om te zien of bijvoornbeeld powerup X wel gevonden wordt of dat mensen ergens afhaken omdat het te moeilijk wordt op het makkelijkste niveau. Maar ik zou graag zelf de statestieken willen inzien.

@ El_Muerte_[TDS]
leuk betoog hoor, maar wat is er nu zo privacy intressant/gevoelig over hoe je een spel speelt, als je een potje online speelt ziet iedereen het! Dat punt mis ik een beetje ;)
Steam schend je privacy (=prive leven) behoorlijk. Delen van jou prive leven (hoe je het spel speelt) worden naar Valve gestuurd. De belangrijke vragen zijn:
- in welke mate zijn deze prive gegevens anoniem (in steam zijn deze aan je steam account gelinkt, ze hadden het ook gewoon anoniem kunnen doen)
- hoe gaan ze met deze prive gegevens om
- welke gegevens verzamelen ze

Deze vragen worden zelden beantwoord, en als ze beantwoord worden is het dermate cryptisch of verborgen dat je er niks aan hebt.
Deze vragen worden zelden beantwoord, en als ze beantwoord worden is het dermate cryptisch of verborgen dat je er niks aan hebt.
http://www.valvesoftware.com/privacy.html :Y)

Dit is nou niet echt wat je noemt cryptisch, alles staat er netjes in.

Zo'n statement is overigens ook verplicht volgens de wet in de EU in de USA (en waarschijnlijk in alle beschaafde landen).
de bedoeling hiervan is volgens mij om zoveel mogelijk reclamegelden binnen te krijgen. (door ons nog meer en 'efficenter' naar reclame te kunnen kijken.
Ook kunnen ze achteraf aan de reclamebureau's laten zien hoeveel mensen naar hun reclame hebben gekeken, om op basis van dit getal geld hiervoor te krijgen.
Dus niet bij de release van een game een smak geld krijgen omdat er een cola machientje staat, maar op basis van de 'hits'. Op zich slim bekeken. Maar persoonlijk heb ik niet de behoefte om nog meer of 'efficenter' naar reclame te kijken.
Nou heb ik geen klagen qua performance in een game, maar ik kan me zo voorstellen dat er een hoop mensen zijn die elke frame willen benutten en met die extra software echt niet blij zijn. Er is dan wel weer wat extra software geinstallerd waar je als gamer zelf niets aan hebt. Ik ga er bij deze even van uit dat het geld wat verdient wordt niet bij de gamer terecht komt en puur extra winst is voor de gamedevlopers. Van mij hoeft het niet tenzij de gegevens ook eens gebruikt worden voor een wat meer innovatieve gameplay.
Hoe groot is de kans dat dit als spyware wordt bestempeld door een van der antispyware programma.
Ik denk dat het beter zou zijn als ze doelen op hoe sadistisch de gamer is. Je hebt gamers die na het doden van hun vijand verder gaan en je hebt gamers die hun vijand letterlijk aan pulp schieten door innerlijke agressie. Die software hoeft alleen maar de weaponpower en health van de vijand te berekenen. Agressie en sadisme kunnen zo worden geregistreerd zonder persoonlijke gegevens up te loaden.

(Bijzonder intressant om een goede AI te maken!!)

Ik heb er moeite mee dat elke plugin bestempeld wordt als spyware. Van spyware sprrek je pas als je gegevens worden opgehaald (spy=spion ware=waren).

PS: We hebben ooit een sadist gehad in onze clan. Die pikte iemand als pispaal en zorgde voor hem een last en sadisme op de uitgekozen speler. Deze is gebanned.
Hier wordt ik niet vrolijk van. Dat ze analyseren hoe en wat is leuk voor dat bedrijf omdat ze de software precies kunnen schrijven (uiteindelijk) dat het voor hen het meest rendabel is (lees geld in het laadje brengt).
Er is toch niet één soort gamer dus we wachten maar af.
Daar is op zich toch juist niks mis mee? Als het meer geld in het laadje brengt wordt het door meer mensen gekocht, en is het dus een beter product. Als het geen geld oplevert is het niet de moeite waard daar geld in te investeren klaarblijkelijk.

En hoeveel "privacy" gaat er nou werkelijk verloren? Het is niet dat ze je banksaldo of sofinummer kennen. Ze weten hooguit een nickname en naar welke ads je wel/niet kijkt en dat soort statistische gegevens. Zo "privacy" vind ik dat niet.

Ik denk dat we eens moeten stoppen met jammeren over "privacy" als we nog helemaal niet weten welke gegevens er verzameld worden. Er wordt IMHO te vaak gejankt over dingen die uiteindelijk alleen maar worden gebruikt in statistieken. Ze gaan écht niet onderzoeken of Jantje uit Purmerend misschien wel een ad niet bekeken heeft. Gegevens als hoe lang een game wordt gespeeld, hoeveel kills en weet ik wat er nog meer interessant is zijn op dit moment juist voor de spelers "gaaf" omdat ze in allerlei highscores lijsten komen (weet ik veel hoe dat heet, ik game zelden) en daar aan de top staan te schitteren. Dan is het opeens niet "privacy schending" maar "1337" :?

Los daarvan zijn er uit de huidige games waarschijnlijk ook al zat statistische gegevens te halen door je account / ip te koppelen aan allerlei gegevens die je toch naar de server(s) stuurt om de game te kunnen spelen.
Ik citeer Rop Gongrijp: "Privacy is een gepasseerd station.".
Ik ruik een removaltool...
Vind het nog steeds jammer dat de massa dit soort dingen blijft slikken.
Ik zou zo graag willen zien dat elke game met deze techniek flopt.
En ja... Ik heb ook niets te verbergen, maar ze gaan elke keer een stap verder, en als we het willen stoppen zal het wel te laat zijn.

Ach, wat klets ik. Ik haat gewoon advertenties en marketing!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*