Kijkcijferanalyse tv-reclame biedt kansen voor nieuwe media

Het onderzoeksbureau Nielsen Media Research heeft een kleine aardverschuiving in het vooruitzicht gesteld voor inwoners van het medialandschap. Vanaf november wil het bedrijf namelijk gaan meten hoeveel mensen er eigenlijk naar tv-reclames kijken. Zowel tv-stations als adverteerders verwachten hierdoor te zien dat tv-advertenties aantoonbaar minder goed bekeken worden dan normale programma's. Het vermoedelijke gevolg daarvan zal zijn dat televisie een gedeelte van zijn alleenheerschappij op advertentiegebied verliest en dat meer reclamegeld geïnvesteerd zal worden in nieuwe mediavormen als het internet, podcasts, weblogs, games, virtuele communities en andere digitale media.

Als blijkt dat er daadwerkelijk cijfers te verbinden zijn aan de tot nog toe ongedefinieerde kijkdichtheid van commercials, dan zou dit ook andere gevolgen kunnen hebben voor reclamemakers en televisiestations. Zo zou er een daling in de kosten voor reclametijd kunnen optreden, aangevuld met meer druk vanuit de adverteerdershoek omtrent hoe en hoe vaak reclames geïntegreerd worden door televisiestations. Daarnaast zal de koppeling tussen kijkcijfers en reclames meer inzicht geven in hoe succesvol bepaalde concepten zijn, waardoor ideeën die tot een groot beeldbuispubliek leiden vaker gebruikt zullen worden, wat ten koste zal gaan van andere methodes van aanpak.

Jamba Crazy Frog
Zijn de dagen geteld voor Crazy Frog van Jamba?

Door Inge Janse

11-07-2006 • 14:52

83

Bron: Reuters

Reacties (83)

83
83
42
18
8
40
Wijzig sortering
Anoniem: 1445 11 juli 2006 14:57
Vind je het gek dat reclames op TV steeds minder goed bekeken worden. Persoonlijk wordt ik er doodziek van. Even een film van 2 uur kijken resulteert al snel in een zit van ca. 3 uur omdat ze zonodig 8 reclame blokken van bijna 7 minuten ertussen proppen.

Voor mij is de lol er al een heel eind af en ik zapp zo snel mogelijk naar een andere zender waar geen reclame is op dat moment om even later weer terug te komen. Dat laatste is overigens erg erg lastig aangezien het erop lijkt dat de verschillende zenders de reclame tijden op elkaar afgestemd hebben. :r

Wat overigens helemaal huiverig is, is het voglende nieuwsbericht: nieuws: Philips vraagt patent aan op 'ad-enforcer'-technologie

Als ik dit ook maar in een product aan tref, dan koop ik dat dus nooit maar ook nooit van zijn leven. Ik schaam me dood dat een "Nederlands" bedrijf hiermee aan komt zetten. :(
Wat dacht je van een film op SBS6 die vervolgens door Hart van Nederland en die klootviool van een Piet Paulusma onderbroken wordt? |:( Tegen de tijd dat de film weer begint ben je de helft van het verhaal kwijt.

Ik vraag me trouwens wel af hoe lang de commercial breaks in Amerika duren. Als je bijvoorbeeld Oprah op hebt staan lijkt het wel of ze elke 4à5 minuten een break hebben.
Anoniem: 1445 @BP_LOZ11 juli 2006 15:03
Wat je nu aanhaalt is inderdaad tenenkrommend. Welke gek dat bedacht heeft mogen ze wat mij betreft aan de hoogste boom opknopen.

Hoe het er in America aan toe gaat. Precies kan ik het niet zeggen, maar ik zit nogal vaak American Footbaal te kijken en ze wippen daar vrij vaak er tussenuit, maar dan niet voor van die grote blokken van 7 minuten, maar meestal voor een minutje ofzo. Vaak 1 reclame boodschapje en dan verder met de wedstrijd. Je bent misschien net zo lang aan het kijken als met de grote blokken, maar het is een stuk minder hinderlijk vind ik zelf.
Wat je ook vaak ziet, is dat ze de eerste drie kwartier 3 reclameblokken van 1 minuut er in proppen, en de laatste drie kwartier zijn het er 30.

Maar je kijkt wel, want je wil de film afzien.
@bartgabriels

Heb jij vroeger zeker geen Formule 1 gekeken op RTL5?
Daar deden ze regelmatig tijdens de race reclameonderbrekingen en dan kom je terug, is er net een ongeluk of iets gebeurt.
Wat dat betreft is de Nederlandse wetgeving over reclames beter, hier mag je namelijk tijdens een live sportuitzending geen reclames invoegen. Dit mag wel onder de Luxemburgse, waar RTL5 onder valt.
ow... als ik anders op belgie 1 een film kijk is dat vrijwel altijd zonder enige reclame tussendoor. (helaas zenden ze daar vrij weinig goeie films uit :(. )
Maar dit is een ander geval, dat doen ze in Belgie ook. Sportwedstrijden is een geval apart

Het zou nogal belachelijk, een math van een half uur, onderbreke met 3 reclameblokken van 10 minuten ...
In de VS kondigen veel zenders ook geeneens aan dat er reclame komt (dmv van een korte take zoals in NL) , maar loopt dit direct over. Echt heel storend.
Heb jij vroeger zeker geen Formule 1 gekeken op RTL5?
OK, daar had je steeds reclameblokken op momenten dat 't niet uitkwam. Maar Olaf vertelde je wel altijd hoe lang 't zou duren ("we moeten er even uit voor de reclame en zijn over 1 minuut 32 terug") en wanneer ze konden voorzien dat een gepland reclameblok slecht uit zou vallen (net op 't moment dat de eerste 3 een pitstop maken bv.) werd 't blok gewoon even uitgesteld.
Netjes toch? voor een omroep dat moet leven van die reclame-inkomsten?
Wat dat betreft is de Nederlandse wetgeving over reclames beter, hier mag je namelijk tijdens een live sportuitzending geen reclames invoegen.
Heeft denk ik niks met wetgeving te maken, de publieke omroepen zijn gewoon ietsje minder afhankelijk van reclame.
Bovendien worden er wel degelijk reclameblokken ingevoegd bij live wedstrijden. Niet bij voetbal of zo (dat zou voor een hoop commotie zorgen), maar wel degelijk bij live verslagen van atletiek, wielrennen, etc.
@ Afterlife
Nee het is wel de NL wet. SBS valt daar onder en toen zij de uitzendrechten voor F1 overnamen zag je ineens geen reclames meer tijdens de rechtstreekse race.
Uitzondering: als een race in australie of maleisie is gereden om 4:00 of 7:00 ofzo (nederlandse tijd), herhalen ze die om 14:00 en worden er wel reclames ingelast.
Idd, maar dan kon je nog snel ff switchen naar RTL+, België, BBC of andere zender. Grote kans dat daar dan geen reclame was. RTL+ heeft ook reclame, maar dat viel bijna nooit samen met de RTL moment. :P
Anoniem: 144625 @BP_LOZ11 juli 2006 15:41
Ik had al eens een mail gestuurd naar SBS. Het antwoord er op is dat uit de peilingen blijkt dat mensen niet afhaken door door Hart van Nederland.

Waar ze echter geen antwoord op kunnen geven is de vraag hoeveel mensen er gewoon naar een andere zender kijken door deze "geweldige" actie...
Waar ze echter geen antwoord op kunnen geven is de vraag hoeveel mensen er gewoon naar een andere zender kijken door deze "geweldige" actie...
Vind jij het geen interessant nieuws dan dat op de kinderboerderij in Tilburg een hertje geboren is? En dat een oude man uit Breda niet kan slapen door gakkende ganzen onder zijn raam? :+
Inderdaad. Ik snap niet dat er nog mensen naar dat Hart van Nederland kijken. Wat een suf programma is dat. Dat is echt nieuws "zoeken" wat ze daar doen....
als ik altijd al een film kijk op SBS ga ik me tijdens hart van nederland douchen ofzo... vooral als ik de volgende morgen vroeg op moet, dan duik ik er na de film zo in.
Als ze nou eens een eerlijke poll zouden doen op de SBS site om Hart van Nederland te verplaatsen NA de film (in alle gevallen) en dat ook even zouden laten weten als de film wordt onderbroken door hart van nederland ... Dan praten ze wel anders denk ik :r

Je gaat mij in ieder geval niet wijsmaken dat er echt mensen de hele dag naar een andere zender kijken en dan zappen naar sbs om hart van nederland te kijken :Z
In Amerika duren de reclames idd niet zo lang als hier maar wel veel vaker.

Ik persoonlijk vind het in Amerika veel vervelender omdat als je hier de reclame overleeft hebt dan kun er eens goed voor gaan zitten. In amerika zit je net, is er weer reclame :'(
Anoniem: 181763 @BP_LOZ11 juli 2006 16:11
In amerika, heb je naast de reclame ook nog een ander fenomeen. Films worden daar vaak onderbroken voor een uitleg over de film over bepaalde acteurs en stunts. Dit is nog veel irritanter en voor mij een overweging om snel een torrent binnen te halen of op zijn michael schumachers naar de videotheek the blazen.
Even een film van 2 uur kijken resulteert al snel in een zit van ca. 3 uur omdat ze zonodig 8 reclame blokken van bijna 7 minuten ertussen proppen.
En alsof dat alles nog niet genoeg is, brengen sommige omroepen (mn Veronica!) zelfs tijdens een speelfilm periodiek programma aankondigingen in beeld en dat met extreem storende animaties.

Nog even en dan scrollen de sneeuwhoogtes gesponsord door Heineken permanent over het beeld.
Helemaal mee eens. Die aankondigingen zijn inderdaad erg afleidend en irriterend. Denk aan "Nog 6 dagen voor Domino D-Day" "Nog 5....."
En als we dan toch reclames moeten zien, waarom niet een reclameblok van een minuut of 10 op de helft van de film.
À la bioscoop. Kan iedereen zijn plasje doen, de chips aanvullen en een biertje pakken of even de hond snel uitlaten en daarna weer lekker voor de buis.
Helemaal mee eens. Die aankondigingen zijn inderdaad erg afleidend en irriterend. Denk aan "Nog 6 dagen voor Domino D-Day" "Nog 5....."
Illustrerend is wel het antwoord van SBS Broadcasting op mijn vraag waarom er tijdens de gehele speelfilm een bewegende! aankondiging van "December Muziekmaand" in beeld stond.

Vriendelijk bedankt voor uw mail. Onze excuses voor de late reactie. Wegens ziekte is onze communicatieafdeling de afgelopen week onderbezet geweest.
Het logo van de december muziekmaand is na veelvoudig overleg tot stand gekomen. De programma-afdeling heeft onder andere gekeken naar de bedoelingen en verwachtingen die Veronica heeft met het specifieke logo. Uiteraard wordt hierbij ook rekening met de kijker gehouden en wordt er zoveel mogelijk gedaan om aan de wensen van u als kijker te voldoen.
Toch is het onmogelijk om het voor iedereen naar de zin te maken. We vragen hiervoor uw begrip.

Natuurlijk stellen we de programma-afdeling op de hoogte van uw klacht. Wellicht zullen zij het logo kunnen aanpassen.


Tip, elk logo mag als deze maar 100% transparant is.
Ik hoorde laatst iemand op BNR iets vertellen over "split-screen commercials" ik begreep destijds niet wat ze bedoelden, maar nu valt het kwartje bij mij.
Ik ben bang dat het idd die richting op gaat: de hele film een "banner" bv:
"Oust, voor snelle luchtverfrissing (het volgende reclameblok duurt slechts 7 minuten ...)" :'(
Anoniem: 127670 @Olympus88411 juli 2006 18:23
Die "split screen" reclames heb je hier in Zuid Afrika ook, voornamelijk bij sportwedstrijden. Je scherm wordt dan verkleind zodat er onder en links van het scherm ruimte vrij komt voor sponsors.
Veel minder irritant dan een volledig reclameblok van 10 min of er even een minuut tussenuit
Er zijn (gelukkig) regels voor de hoeveelheid reclame die men mag maken. Als ik me goed herinner is dat iets van 15% of 20% van de zendtijd en zeker niet 30% van de zendtijd die jij hier voor rekent.
Maar je hebt gelijk, veel reclame is mateloos irritant. Ik kijk dan ook nauwelijks meer naar die kijkdoos. Dat reclame weinig invloed heeft op (een deel van) de bevolking is mij vaak zat duidelijk.
Gesprekken van "heb jij die en die reclame al gezien", bloeden steeds vaker dood, omdat een steeds groter deel van de groep mensen die reclame nog niet heeft gezien, ondanks dat de reclame al meer dan drie weken op de kijkdoos te zien is.
wat heet reclame, is het aankondingen van programma's voor den eigen zender ook reclame? dan kun je best aan 30% komen..
eerst een paar minuten reclames, en dan nog eens 3 aankondigingen voor programma's die al jaren te zien zijn of een film die over 2 weken op tv komt

ik herinner me nog dat the Discovery channel alleen voor zijn eigen zender aankondigingen gaf en verder niets
Vond laatst een oude videoband uit de dagen dat RTL4 nog niet zo lang bestond en toen waren er gewoon reclameblokken van 2 minuten. Dat waren nog eens tijden :)
Anoniem: 171249 11 juli 2006 14:56
Reclames op tv zijn toch om naar de WC te gaan?
Gewoon automatisch skippen met MythTV :*)
Zeker, voor de grote (reclame)boodschappen.

Of bedoel je om :r ?
In Amerika is het gemiddeld 18 minuten reclame elk uur, verdeeld over kleine blokken van 3 minuten elke 10 minuten, alhoewel het vaal afgestemt wordt op de TV serie, vaak op een moment dat er iets spannends aankomt/etc.

Ze gebruiken ook andere technieken, zoals een zeer populaire show expres 5 minuten laten doorlopen, zodat als je wilt overschakelen naar een kanaal de show/serie/film al is begonnen.

Erg vaak zap ik over naar een ander kanaal, en ben dan al vergeten wat ik aan het kijken was :+

Wat je wel vaker tegenkomt is dat een groot bedrijf, zoals Ford, Target, Wal-Mart, etc een TV-show/serie/etc reclame vrij aanbied, vooral voor pilots wordt dit vaak gedaan.
HD recorder aan op het volgende programma en dan vervolgens inhalen tijdens de reclame, heerlijk!
Niet meer dan logisch. De hele economie van de Verenigde Staten balanceert op het commercie. Vandaar de overdosis aan reclame.
Anoniem: 79723 11 juli 2006 15:00
Ik zie niet in waarom er *logischerwijs* verandering zou komen in de kosten voor de adverteerders. De adverteerders weten nu al dat een X aantal spotjes een effect van Y heeft. Als nu blijkt dat maar 10% van de kijkers het hele reclameblok uitkijkt, dan zal Y daarmee niet veranderen, aangezien het door de tijd heen een stabiele factor is.

Adverteerders zullen zonder twijfel de cijfers aangrijpen om minder te hoeven betalen voor dezelfde zendtijd, zodat het effect gelijk blijft en hun kosten dalen.

There are lies, damn lies... and statistics.
Wat ik me zo voorstel is dat als eruit komt dat bij bepaalde soort programma's duidelijk een groter % kijkt dan bij andere dat daar dan prijsdifferentatie in komt en dat de adverteerders ook gaat vragen om bepaalde programma's. Nu wordt nog veelal niet zo specifiek gekozen.
Anoniem: 146790 11 juli 2006 15:22
Zowel tv-stations als adverteerders verwachten hierdoor te zien dat tv-advertenties aantoonbaar minder goed bekeken worden dan normale programma's.

Kijken ze zelf nooit tv?
Ik ga echt niet tv kijken, zappend naar een reclame, en dat ik dan met een biertje wat vrienden uitnodig om samen reclame te gaan kijken. Hebben ze een steek los zitten ofzo |:(
Jawel, maar die reclamejongens kunnen zich niet meer inleven hoe een reguliere consument tv kijkt!

Zij zitten daar als vakidioten het werk van hun collega's en concurrenten te bekijken, en te wachten tot hun eigen filmpje voorbij komt.

Volgens mij is de oplossing dan ook een full-time reclamekanaal... ;-)
Maar er is toch dat programma dat grappige reclames laat zien? Weet zo even niet hoe het heet en op welke zender het is, maar dat kijk ik wel voor de lol :D
Vind je het dan vreemd dat iedereen films zit te downloaden? :P

TV kijken past eigelijk niet meer in de huidige leefsituatie van althans jonge volwassenen. Ik werk zelf zeer onregelmatige uren waardoor ik zelden voor de buis terechtkom. Als dat dan al gebeurt moet het al lukken dat ze iets spelen wat me interesseert.

Nochtans zijn er veel series die ik wel de moeite vind om te bekijken. Die download ik dan, ik bekijk ze wel wanneer dat voor MIJ uitkomt, zonder irritante reclames ertussen.

Daar zou ik zelfs voor betalen, maar kom dan niet af met een crappy WMV die ik x aantal keer kan bekijken of kopiëren.

Het enige wat je enigzinds mist tov gewone televisie is dat je de dag erna op het werk niet kan zeggen "hee de nieuwe Lost gisteren gezien?"
Het enige wat je enigzinds mist tov gewone televisie is dat je de dag erna op het werk niet kan zeggen "hee de nieuwe Lost gisteren gezien?"
Het mooie aan downloaden:

Aflevering 14 al?? Oohh... van het eerste seizoen nog.
TV? Ik kijk uberhaupt nog maar weinig TV. De reclame's zijn dusdanig irritant en veelvuldig aanwezig dat ik me compleet kapot irriteer.
Na een hele periode van geen TV kijken zette ik onlangs mijn TV weer eens aan. Meteen een goede film te pakken! Ik dacht direct "waarom keek ik eigenlijk zo weinig TV?". Binnen 5 minuten had ik het antwoord: reclame. Bah.

Wat ik nog wel eens doe is tijdens het gamen TMF of MTV aanzetten. Ook erg leuk. Tussen de reclames door hoor je dan in ieder geval nog wat muziek. Die overigens wel op een lager volume wordt doorgezonden dan de reclames zelf. Net of ik dover wordt tijdens reclames ofzo...
Waarom zijn wij de enige die denken: Reclame is irritant, dus stop ik met TV kijken?

Er zijn echt zoveel alternatieven. Met een oude pc + tv-out + ethernet verbinding ben je klaar. Of je kijkt gewoon direct alles op je pc. Het laatste wat ik gezien heb is volgens mij de oudejaarsshow :D.
Ja, Wim Kan was me er eentje :)
Mensen worden niet dover tijdens de reclame!

Ze gaan massaal drinken halen naar de toilet en dergelijke, omdat mensen dus verder van de TV zijn en deze minder goed kunnen horen hebben reclame makers de gratis service bedacht om het geluid wat luider uit te zenden!
Hierdoor hoeven mensen niet zelf het geluid harder te zetten zodat ze ook op het toilet het nog goed kunnen verstaan.
Dat is geen bug het is een future :+

Maar daar heb je gewoon een mute knop voor direct stil.
Anoniem: 62724 11 juli 2006 14:59
Wel frapant dat dit onderzoek nog niet gedaan is, dit lijkt me voor die mensen en bedrijven waardevolle informatie.
Zolang er maar geen reclames door Danny Phantom heenkomen vind ik het prima ;)
Om eerlijk te zijn, het onderzoek wordt gedaan door een bedrijf dat daarmee juist wil aantonen dat televisiereclame's niet zouden functioneren...
dat merk je ook aan de hele tekst, die nogal letterlijk uit het persbericht is overgenomen ...

De enige toevoegeing die daar verder los van staat, is gelijk een bewijs ervan dat televisiereclame's en juist de meest ergerlijke, onvoorstelbaar effectief zijn:
nl. die Jamba kikker ...

En dat bewijst ook gelijk dat bedrijven helemaal zich niet zomaar laten leiden door statische onderzoeken:
Deze bedrijven kijken vooral naar de werkelijke effectiviteit en dat kunnen ze merken aan hun verkoopcijfers ...
een bedrijf als jamba zal het verder aan hun reet roesten of mensen tijdens hun reclame's naar de WC gaan.... als ze aan hun verkoopcijfers kunnen zien dat er kennelijk response komt op hun reclame's is dat hen dat waard, en blijven ze op televisie adverteren....

Feit blijft ook dat advertenties op onlne media, eigenlijk eerder nog minder effectief zijn ... deze door consumenten veel makkelijker genegeerd worden of omzeild
Feit is gewoon dat de tv kijkende bevolking totaal moe/verzadigd is geworden van het huidige reclame systeem. Als het zo doorgaat kijkt niemand meer tv. En ze hebben het aan hun zelf te danken dat dit gaat gebeuren. Sterker nog het is al begonnen.

Mensen delen tegenwoordig toch anders hun tijd in dan 20 jaar geleden. Toen waren er geen media alternatieven zoals gaming, internet en dergelijke. Laat staan een groot zenderaanbod op de tv. Tegenwoordig willen we graag zelf beslissen wat we kijken en waneer. De mentaliteit is ook veranderd. Keken we vroeger nog met hele volkstammen naar de tent van Willem Ruis, zou dit nu geen zoden meer aan de dijk zetten.

In wezen loopt het hele omroepstelsel achter de feiten aan. Ze schotelen dingen voor die men tegenwoordig echt niet meer wil zien. Zoals de zoveelste herhaling van mash. Dat soort series worden alleen maar uitgezonden zodat ze een excuus hebben voor de reclame blokken.

Met andere woorden: "Tegenwoordig worden de reclameblokken onderbroken door 5 minuten programma's"
Zou goed zijn als dat waar is, maar ik ben bang dat er alsmaar meer TV gekeken wordt. Ikzelf kijk ook geen TV meer, inderdaad vanwege de reclame. Mensen zouden meer tijd hebben als ze minder TV keken (3,5 uur per dag = 3 werkdagen!). En het maakt niet uit wat op TV is, als het maar beweegt, dus er kijken beslist ook veel werklozen naar MASH op maandagochtend.
Het feit al dat er zenders bestaan die enkel producten verkopen (dus 100% reclame), geeft aan dat er mensen zijn die er naar kijken, anders zouden ze niets verkopen en snel ophouden te bestaan.
TV's worden steeds groter en hogere resolutie. Waarom niet permanent een hoek van het beeld gebruiken voor reclame? Dan kan de programmering tenminste doorlopen.
Als ze die hoek constant houden zet ik er wel een bloemetje voor :Y)
TV's worden steeds groter en hogere resolutie. Waarom niet permanent een hoek van het beeld gebruiken voor reclame? Dan kan de programmering tenminste doorlopen.
En dat wordt als interessant+2 beoordeeld?
En hoe wilde je dat het het geluid gaan doen dan?
Of zit jij te wachten op Jamba reclame met de Crazy Frog beltoon tussen je Lord of the Rings door??? |:(
Banners op internet hebben toch ook geen geluid (iig de meeste niet). Ik zou het best een idee vinden om af-en-toe even een cocacola blikje te laten lopen onderaan het scherm. Niet pernament iig, dan krijg je hetzelfde als bij TMF met hun SMS... VRESELIJK IRRITANT, maargoed... gelukkig kijk ik geen TMF voor mijn lol :)
Daar ben ik idd erg bang voor: split screen achtige oplossingen voor reclames. Normale reclames kan je nog ontsnappen door even wat anders te gaan doen of, zoals ik, het programma op te nemen op de HD recorder en gewoon iets later te beginnen met kijken, waarbij je de reclames gewoon kan doorzappen. Met een split screen kan dat dus niet meer.
Dat noemen we dan de "dode" hoek :*) Kun je dan mooi afplakken met een stukkie tape ;)
Anoniem: 79837 @lampie197912 juli 2006 15:47
kleinere tv kopen :+
Anoniem: 145126 @JJ Le Funk12 juli 2006 10:49
Dan koop je dus een scherm met een hogere resolutie, waar je dik voor betaald omdat deze schermen nu eenmaal niet goedkoop zijn EN dan heb je vervolgens totaal niets aan deze resolutie upgrade omdat ze die pixels gaan gebruiken voor reclame... Oftewel je betaalt voor de reclameruimte die het inneemt op je scherm.

Daar komt ook nog bij dat als je weinig geld hebt en je geen luxe tv kan veroorloven, je vervolgens geen enkele film meer normaal kan volgen omdat het kijkvenster te klein wordt om iets te kunnen zien.

Ik zou dit een ernstig hinderlijke ontwikkeling vinden en zou zenders met dit initiatief zo veel mogelijk proberen te boycotten.
Waarschijnlijk zullen de prijzen van de eerste en de laatste reclame in een reclameblok dan minder hard dalen (of harder stijgen..) in vergelijking met de rest van het reclameblok, omdat mensen meestal nog even tijd nodig hebben om tijdens de reclames te bedenken wat ze gaan doen (chips of toch koekjes?) :+

Eigenlijk zouden ze reclame gewoon moeten afschaffen maar in plaats daarvan gewoon nog zo'n icoontje in de rechter-bovenhoek, met: Deze film wordt gesponsord door Philips

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.