Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 122 reacties
Submitter: EntropiaPlanets

In de mmog Entropia Universe is het virtuele ruimtestation Crystal Palace verkocht voor 3,3 miljoen Project Entropia Dollars. De koers van dit virtuele geld is gekoppeld aan de dollar. Omgerekend is de verkoopsom 330.000 dollar.

Een speler van de mmog Entropia Universe wist bij een veiling beslag te leggen op het virtuele ruimtestation Crystal Palace. De speler, die schuil gaat achter de nick Buzz Erik Lightyear, won in de laatse minuut van de veiling, die 14 dagen duurde, een bod te doen van 3.300.000 Project Entropia Dollar. De PED is de munteenheid van het spel. De economie in Entropia Universe is gekoppeld aan de echte doordat spelers bij het Zweedse MindArk, de makers van het spel, PED's kunnen kopen. MindArk staat bovendien toe dat spelers PED's verkopen. Het bedrijf kreeg van de Zweedse overheid toestemming om als bank te mogen opereren. De koers van de PED is daarbij gekoppeld aan die van de Amerikaanse dollar, met een vaste wisselkoers van 10 PED tegen 1 Amerikaanse dollar. Daarmee vertegenwoordigt Crystal Palace een waarde van 330.000 echte dollars. Volgens de Entropia Universe-community is dat het hoogste bedrag dat ooit voor een virtueel voorwerp betaald is.

Crystal Palace werd in 2004 in het Entropia Universe geïntroduceerd en is een populair jachtgebied voor spelers. Het ruimtestation bevat vier grote koepels waar exotische wezens leven waar op gejaagd kan worden. Dat levert spelers zeldzame virtuele voorwerpen op. In de koepels zijn ook Aurli en Kreltin te vinden, twee wezens die berucht zijn omdat ze zo moeilijk te verslaan zijn. Nieuwe eigenaar Buzz Erik Lightyear mag nu belasting gaan heffen in Crystal Palace. Iedere speler die in de koepels wil jagen, dient aan hem te betalen. MindArk nam in 2007 een licentie op CryEngine 2 en bracht in augustus 2009 een nieuwe client uit voor het spel, die draait op de nieuwe engine.

Crystal Palace ruimtestation in Entropia Universe
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (122)

Ik speel dit spel zelf en het is namelijk zeer leuk.
De investering die deze speler heeft gedaan in zeker niet dom. Het natuurlijk wel veel en en schrikt de mensen af dat je zoveel geldt in iets virtueels steekt.
Maar hij zal zijn investering zeker terugwinnen. Als je bekent bent met de term 'loot' dan begrijp je het volgende wel ;)
Stel hij ijst een tax van 5% op al de loot die op Cristal palace wordt geloot.
Als er dan ongeveer 50000 Ped loot per dag wordt gegenereerd krijgt hij dus 2500 ped per dag. Dat is 250$ dit maal 365 dagen in een jaar = 91250$
In iets meer dan 3 jaar al terug verdiend en dan nog eens extra inkomten van eventuuel shops die te koop gaan worden waarvan deze Buzzz ook de eigenaar is. (1000$ per shop is normaal). Deze inkomsten zijn nog vrij ruim genomen dus binnen de 2 jaar heeft hij het volgens mij terug.
En dan is er nog eens het feit dat Buzzz een zeer high skilled crafter is die zo al veel geld verdiend (genoeg om van te leven) zonder dat hij dit space station heeft gekocht.

Het voorbeeld van NEVERDIE is hier ook al voorbijgekomen. Hij kocht ook een soortgelijk maaar groter space station voor 100000$. Zijn ingame ingame fortuin wordt ondertussen op 2M$ geschat.

Je hebt er veel lef voor nodig maar het is wel iets waar je veel mee kunt verdienen ;)
Ja maar uiteindelijk zijn er maar een handje vol spelers die echt zoveel profit maken zodat ze ervan kunnen leven. En de rest zijn ze nodig om al die spullen te kopen of daar te jagen. Alsnog ben je gewoon een consument ingame en een paar die ervan profiteren.

als gewone speler heb je kans op een dikke loot maar verder als dat komt het niet.
Ruikt nog steeds als a pyramide spel. Er wordt geen geld gegeneerd, dus het hele systeem is afhankelijk van mensen die geld "verliezen" aan het systeem. Een normaal spel kost ook geld maar in een normaal spel verwachten mensen ook geen winst te maken.

Je kunt goed verdienen, zolang andere bereid zijn te verliezen.
Inderdaad. Er zijn altijd mensen die geld verliezen. Het bedrijf zelf zegt ook dat er gemiddeld ongeveer 1$ wordt verdiend per uur dat iemand speelt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je ook 1$ per uur gaat verliezen. Ikzelf heb nog maar 10€ in deze game gestopt en speel het al 2jaar. Kwestie van wat geluk en natuurlijk niet al de urber gear willen hebben enzo.
Als je op een maandelijk buget speelt van 15$ per maand is het zeker te doen voor de meeste mensen en dan kost het je niet meer als WoW. +je avatar zelf wordt meer waard :)

Natuurlijk heb je groot gelijk dat er weinig mensen zijn die supper veel profit maken om er zelf van te kunnen leven. Maar ze hebben er ook voor moeten 'werken' en investeren wat het voor hun geen spelletje meer maakt maar bijna een echte job.
Een pyramidespel is in twee opzichten verschillend: mensen 'spelen' het uitsluitend met de doelstelling om meer geld te vergaren en er wordt de illusie gewekt dat je niet zult verliezen.

In deze game zit nog een gok element en je betaalt ook voor het amusement. Mensen die dit spelen zullen misschien wel hopen geld te verdienen, maar het ook voor de lol doen en zich (hopelijk) beseffen dat ze ook geld kunnen verliezen.
Best eng eigenlijk. En dat geld wat je erin stopt krijg je er waarschijnlijk nooit meer in universeel geaccepteerde valuta (euro's, dollars, yens hell IJslandse kronen voor mijn part) uit. Iedere dollar die een speler erin stopt is eigenlijk gewoon winst voor de maker.

Als je er wel weer geld uit kan krijgen kan je er wel winst mee maken, maar dat maakt het spel alleen maar eigenaardiger. Er zit dan een boel geld in wat min of meer lucht is - ik voorspel een zeepbel. Eind jaren '90 dachten we ook al dat de regels van de "oude economie" niet meer golden. Winst was niet meer belangrijk, streven naar winst was alleen maar een blok aan het been. Websitejes maken, onzinconcepten uitwerken met grootse beloftes, een sollicitatiegesprek op Hawaï, alles was mogelijk.

Natuurlijk kan je zeggen: maar grond IRL brengt ook geld op, en is ook gewoon een plek waar je activiteiten kan uitvoeren. Dat klopt ook. Maar er is een verschil tussen real estate en virtual estate. En dat verschil is dat er van dat laatste zo goed als oneindig veel is. Als je iedere zandkorrel op aarde z'n eigen virtuele landhuis wilt geven dan is dat technisch gezien niet zo'n groot probleem en het kost ook haast niets. In real life is land niet oneindig.

Dit moet dus haast wel een keer misgaan.

[lollige bui]Ik zie het al voor me als het iemand lukt om binnen te dringen zonder tol te betalen. Buzz Erik gooit dan gewoon iets in de chat als "50 PEDs for whoever kills that asshole." en dan springt iedereen er bovenop. :D[/lollige bui]

[edit]@HAL 9000: ik heb het artikel gelezen maar wist niet of verkopen in deze zin sloeg op verkopen voor geld of een verkoopactie binnen het spel.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 30 december 2009 15:36]

Best eng eigenlijk. En dat geld wat je erin stopt krijg je er waarschijnlijk nooit meer in universeel geaccepteerde valuta (euro's, dollars, yens hell IJslandse kronen voor mijn part) uit. Iedere dollar die een speler erin stopt is eigenlijk gewoon winst voor de maker.

Uit het artikel zelf:

De economie in Entropia Universe is gekoppeld aan de echte doordat spelers bij het Zweedse MindArk, de makers van het spel, PED's kunnen kopen. MindArk staat bovendien toe dat spelers PED's verkopen. Het bedrijf kreeg van de Zweedse overheid toestemming om als bank te mogen opereren. De koers van de PED is daarbij gekoppeld aan die van de Amerikaanse dollar, met een vaste wisselkoers van 10 PED tegen 1 Amerikaanse dollar.

Misschien eerst eens lezen voor je iets gaat roepen.

maar dat maakt het spel alleen maar eigenaardiger.

Dat maakt het spel mijns insziens speciaal: de virtuele economie is gekoppeld aan de echte. Niet voor iedereen het 'ideale' game (ook niet voor mij), maar er zullen vast liefhebbers zijn.

Er zit dan een boel geld in wat min of meer lucht is - ik voorspel een zeepbel.

Vele dingen in de 'echte' economie zijn ook op lucht gebaseerd, dus wat is het verschil?

Eind jaren '90 dachten we ook al dat de regels van de "oude economie" niet meer golden. Winst was niet meer belangrijk,

Winst niet meer belangrijk? Leefde je toen in een alternatief universum ofzo? Winst was wel degelijk héél belangrijk, het is juist door de gigantische winsten die ze dachten te gaan behalen dat iedereen als een gek zonder kop en zonder veel nadenken in de meest belachelijke startups stapte, en geld smeet richting elk idee dat als goed gepercipieerd werd.

Maar er is een verschil tussen real estate en virtual estate. En dat verschil is dat er van dat laatste zo goed als oneindig veel is.

Neen. Er zijn slechts een beperkt aantal van zulke eigendommen in dit virtueel spel, het is dus een eindig goed, en heeft een economische waarde. Er is conceptueel gezien geen enkel verschil tussen dit virtueel eigendom en vastgoed (vanuit economisch standpunt, vanuit wettelijk standpunt en dergelijke zullen er wel verschillen zijn, maar dat is niet mijn expertise, en dat is ook niet wat hier ter discussie staat).
De waarde van deze 'activa' zit niet in de coderegels of de virtuele locatie of uniekheid, maar in de spil die het vormt in een groter systeem waarin geld omgaat. Het is een centrum waar spelers heen gaan om hun ding te doen en dat 'hun ding doen' levert de eigenaar van de locatie geld op.

Dát is de waarde van het object, net als dat voor sommige bedrijven de waarde eigenlijk enkel hun klantenbestand is omdat die lijst met namen en adressen concrete omzetpotentie is. Dat hier is ook zo, als je het al wilt vergeleken met iets uit de 'tastbare wereld' dan moet je het niet met een gebouw vergelijken (materiele vaste activa) maar met iets als een merknaam (immateriele vaste activa).

(en nee, het is inderdaad niet goed te vergelijken met een merknaam, maar het is wel een soort van immateriele vaste activa. Het is niet tastbaar maar het heeft wel aantoonbaar waarde. Net als bijvoorbeeld een merknaam of een klantenbestand.)
Hoe denk je dat een 'echte' bank werkt? Denk je dat het geld wat je op de bank heb staan of het geld dat je geleend heb daadwerkelijk ergens gegarandeerd wordt door goud? Het is allemaal lucht!
Hoe kom je aan 330.000 dollar als je zo verslaafd bent aan gamen dat je er zoveel voor gaat betalen. Doe mij die verslaving ook maar dan.
Met een goed verhaal kan je dat geld misschien wel lenen bij een bank... Het is ten slotte ook weer terug te verdienen en niks anders als een investering in een bedrijf/persoon :)
Dus jij gelooft echt dat er momenteel een bank bestaat die je 300.000 USD wil lenen met een virtueel iets als borg?
Goed business plan, met historische gegevens over de omzet die het object genereert en realistische berekeningen en dan kan je waarschijnlijk best een substantieel deel van die 300k extern financieren.

Uiteindelijk is een website als tweakers of bol.com ook vrij 'virtueel' en weten de banken al een tijdje dat er best echt geld door virtuele omgevingen gaat want ze wilde niet voor niets allemaal zo nodig in second life een vestiging.
Alleen moet je de verdiende PED's ook weer terug kunnen omzetten in echt geld.
MindArk staat bovendien toe dat spelers PED's verkopen.
Dat is dus ook mogelijk.
Er is al iemand die een eiland heeft en daar zijn investering ook al redelijk snel weer uitgehaald heeft.
Dit eiland is inmiddels winstgevend. Zal hierbij zeker ook wel gaan lukken.
Precies, maar alleen omdat dit het hoogste bedrag voor E.U. is, twijfelt men eraan.

Voor hetzelfde geldt heeft die Buzz het er in 2010 al uit!
Men is VEEL te voorzichtig. Zitten maar weinig ondernemers tussen hier..
Draai het eens om:
Als je 330.000 dollar wil betalen voor zoiets, dan heb je dus geld. En ja, als je veel geld hebt hoef je niet altijd meer te werken... en wat doe je dan met de tijd.... juist!
Hij heeft zoveel dit spel zitten spelen dat hij 300 000 eraan heeft verdient :P

Waar kun je dat beter aan uitgeven dan aan het spelletje waaraan je verslaafd bent :D
Hij is er al vanaf de oude garde die makkelijk (nu dure) items en skills heeft vergaard totdat er van alles generfed werd, en hij is professioneele hoog geskillde crafter die dingen maakt wat anderen kopen ingame, hij verdiend daar wel mee, maar het lijkt me sterk dat hij er zoveel aan verdiend heeft.
Het is een investering die hij weer terug gaat verdienen, niet een huis in Secondlife waar je niks mee terug kan krijgen. Zoals hier ergens boven berekent hoeven er maar ongeveer 38000 spelers dat level te spelen, en zo te lezen is het wel een level dat veel mensen zouden willen spelen.
Mja en iedereen zich maar afvragen hoe die crisissen toch zomaar ontstaan elke 100 jaar. Mensen gooien alleen maar af en toe een paar ton geld in dingen die niet bestaan.

De kans dat die 330000 dollar ooit nog terug komt zet ik op een nihil.

Mensen hechten veel te veel waarde aan "virtueel", het zijn maar een verzameling polygonen en pixels...... klinkt allemaal heel leuk als toekomst achtig, maar misschien moet die starwars hype eens een beetje afgeremt worden.
Jij hebt je spaargeld onder je bed verstopt? Het mijne staat op een spaarrekening en is eigenlijk net zo virtueel als dit ruimtestation. Ik schat de risico van deze investering ook in als "zeer hoog" maar het is zeker wel mogelijk er een rendement mee te behalen.
Er zit wel een verschil tussen een virtueel ruimtestation en een bank, nadere uitleg lijkt me niet nodig mag ik hopen.
Het voornaamste verschil is dat er achter "echt" geld meer partijen zitten, zoals overheden, die samenwerken om te zorgen dat het geld bruikbaar blijft. Als de gamestudio achter Entropia over de kop gaat zal niemand zich daar al te druk over maken.

De huidige economische crisis laat wel zien dat ook ons "echte" geld niet zo safe is als het lijkt. Voor het geval je hebt gemist: er is een waanzinnige geldontwaardingsrace aan de gang. De dollar lijkt misschien nog wel relatief waardevol te zijn met zijn 1,43 voor een euro maar dat komt alleen maar doordat ook de euro door de grond is gezakt. En de Yen. En de Pond. En al helemaal de Chinese Yuan die zo ongeveer is gekoppeld aan de Dollar (waar o.a de States niet zo blij mee zijn). En die andere landen en continenten moeten wel, want als je niet meezakt gaat je concurrentiepositie kapot. Stel dat China de Yuan gewoon hoog zou laten staan - wat onder normale omstandigheden zou gebeuren aangezien het vrij goed gaat met China - dan zouden ze niets meer kunnen exporteren omdat dat dan te duur zou zijn voor Westerse landen. En dan kunnen ze wel inpakken.

Diverse economen vrezen dan ook in de nabije toekomst voor extreme inflatie, en dat is helaas niet ondenkbaar - dan staat je geld nog wel op je spaarrekening, maar kan je geen brood meer kopen voor duizend euro.

Dat dit zover heeft kunnen komen komt mede doordat we al ons "echte" geld, wat vroeger nog gerepresenteerd werd door materialen als goud hebben ingewisseld voor virtueel geld op virtuele rekeningen en gedrukt op papier dat zelf geen cent waard is. We hebben de mogelijkheid geschept om oneindig geld te creeëren en dat kan absoluut een keer flink mis gaan. Voor zover het al niet misgegaan ìs.

Uiteraard is een ruimtestation van pixels wel risicovoller dan een spaarrekening, net zoals beleggen risicovoller is dan een ouwe sok. Maar denk niet dat een spaarrekening 100% veilig is.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 30 december 2009 14:15]

Nadere uitleg is welzeker nodig. Geld is een ruilmiddel, of het nu virtueel is of op papier. Het is een maatschappelijk breed gedragen en goed gereguleerde afspraak dat en hoe je ermee kan ruilen. Nu is precies hetzelfde het geval met dat ruimteschip en virtuele valuta. Ik zie geen wezenlijk verschil.
Dit spel is ook een officiele erkende bank.
Een klantenbestand is voor jouw ook enkel een lijst met namen en adressen zonder waarde, en een merknaam is gewoon een naam?

Immateriele dingen kunnen prima waarde hebben.
Klinkt niet als een spel wat ik zou willen spelen... met de focus op echt geld is de lol er voor mij al vanaf voor ik er aan begin. De echte wereld draait al teveel om geld, en ik zit er niet op te wachten om ook in games nog geconfronteerd te worden met real-life verschillen tussen arm en rijk.
"De echte wereld draait al teveel om geld"
gefeliciteerd, je bent zonet het beginsel van de experimenteel economische richting 'speltheorie' zelf uitgedacht ....
helaas heb je al enkele voorgangers gehad die daarvoor de nobelprijs van de economy kregen, maar het zien van het wrkelijke leven als een 'spel' en het vorspelllen of onderzoeken van economische gedragingen aan de hand van het bestuderen van spelers van een 'spel-situatie' is momenteel een belangrijk deel van de economische analyse...


Wat dat betreft is het ook niet vreemd dat uit spellen zelfs een schijn-realiteit kan ontstaan met gewoon weer aan de realiteit gekoppeld gedrag, inclsuief een uitwisseling van geld en zelfs goederen of diensten.
speltheorie is een tak van wiskunde, niet van economie (al kan die daar natuurlijk wel toegepast worden)
Dan is het dus oa. een tak van de economie...
Precies, en zelfs spellen die zonder echt geld behoren te zijn, wordt al met echt geld gespeeld tegenwoordig dmv dingen overkopen etc.
Precies! De PC is nog een van de weinige platformen dat "no pay 4 play" kent (afgezien van je hardware en de elektriciteitsrekening als je geen zonnepanelen of windmolens hebt) and I intend to keep it that way ;) veel succes met je éénderde miljoen terugverdienen :p

[Reactie gewijzigd door Student1563424 op 30 december 2009 13:15]

En afgezien van het spel zelf..
Runescape, spele.nl, door hobbyisten...
Hij heeft dit gekocht met de ingame valuta, 3.3mil PED.
Dit heeft hij heel waarschijnlijk verzameld tijdens het spelen en
niet door PED's te kopen met harde valuta. (ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand voor duizende USdollars virtueel geld aankoopt)
Hij zal zijn virtueel geld ook wel snel terug verdienen door de tax.
Er wordt in het artikel gezegd dat je de PEDs ook kan verkopen, en het lijkt me stug dat je met het spelen van dat spel 3 ton kan verdienen. Dan zou het een stuk populairderzijn dan nu.
Er zijn een paar loots geweest "All Time High" die tegen de 200000 PED aan komen, je kan wel zeker dik scoren maar echt 3 miljoen lijkt me sterk. Hij heeft wel een grote handel in gemaakte spul ingame maar dan nog.

Ik denk niet dat hij niets gedeposit heeft voor deze aankoop, want anders had je die 3 ton allang er wel uit gehaald. Wat moet je met zoveel geld op je account? Koop een huis! :P
Ik geloof dat er een 'tax' op zit van 3.5% bij het erin en er uithalen van geld. Dus als je het niet strikt nodig hebt is het wellicht handig om het bedrag gewoon ingame te laten, zeker als je weet dat je het toch weer verder gaat investeren.
Je betaald alleen begin fee van withdraw en dat is 100 ped de rest blijft gewoon van jezelf. Ik heb al meerdere keren gewithdrawwed. Je betaald gewoon 10 dollar en dat was het.
Ik weet het niet... als ik kijk bij Evony dan wordt daar doodleuk een tabelletje getoond met extra's die je krijgt bij het besteden van een bepaald bedrag in US$... en dat houdt dus NIET op bij $1000!!!
Kan je in dat spel dan alleen virtueel geld krijgen door het te kopen, of kan je het ook verdienen door pakweg ergens 100 beestjes dood te schieten of soortgelijke typische mmorpg-achtige bezigheden? Volgens mij kon je in het begin van second life ook linden dollars verdienen zonder ze te kopen of te traden of wat dan ook.
Je kan verdiennen door mobs te hunten, of minen maar het is al een geluk als je gelijk draait op langere termijn. En je verzameld skills die je uit kan chippen en kan verkopen. Dus dan verdien je een beetje. Maar het spel is zo gemaakt dat je 9 van de 10 keer verlies hebt en dan een keer een dikke loot. En als die niet komt ben je zuur.

Ik heb zelf het een lange tijd gedaan en redelijk gelijk gedraaid, toen had ik op den duur redelijke waarde van skills, die heb ik verkocht en het geld terug gestort. Was toch mooi bijna €3000, maarja dat over 2.5 of 3 jaar is ook niets natuurlijk.
Vraagje, hoeveel geld heb je er in die tijd ingestoken? Met andere woorden, heeft het geld gekost of heeft het geld opgeleverd?
Ik had er over een lange periode ongeveer wel 1000 euro in gestoken maar uiteindelijk hoefde ik niet meer te storten ik deed economisch en redelijk goede return mobs die veel dingen looten die meerwaarde hebben (markup) Ik had er redelijk veel tijd in gestoken. Maar uiteindelijk heb ik wel winst gemaakt door de skills.
Mn PEDs ingame bleef altijd maar een beetje hetzelfde maar de waarde had ik opgebouwd in skills. Helaas was er ook een skill crash geweest (acute waarde daling via de auction) en toen heb ik uiteindelijk daardoor bijna de helft verloren.
Als ik naar dit plaatje kijk waarin Buzz Erik Lightyear gekilled wordt lijkt het me inderdaad door wat beestje te killen ook mogelijk geld te verdienen.
Een door bepaalde items te maken & te verkopen kun je blijkbaar ook geld verdienen.
Door 2.865 paar 'Dino Shoes (M, C)' te maken en te verkopen had je dus ook dit ruimtestation kunnen kopen. (of door 38.824 'Atrox Young's te killen) ;)
Door 2.865 paar 'Dino Shoes (M, C)' te maken en te verkopen had je dus ook dit ruimtestation kunnen kopen. (of door 38.824 'Atrox Young's te killen)

BS .. er zijn genoeg spelers die meer shoes als dat gecraft hebben en enkel met een financiele kater zitten. Door 39k atroxen te killen werk je jezelf niet omhoog, er is een fee verbonden aan dit universum, elke profession betaalt ergens tussen de $1 a $10 dollar / uur! Wat gratis is is rondlopen, dansen, sweaten en traden. Voor al de rest mag je mooi dokken hoor. En tenzij je een dergelijk deel van het spel "hebt" zijn je inkomsten vrij negatief.

[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op 31 december 2009 10:44]

Ik speel zelf WoW, ik vind het al jammer dat ik daar maandelijks voor moet betalen..
Maar vergeleken met dit is WoW nog goed te doen :P
Waarom? Blizzard levert jou maandelijks een service (WoW servers waar je op kan spelen). Kun je uitleggen hoe een producent dan geld aan een game moet verdienen volgens jou?

Micro-payments zijn imho niet eerlijk omdat mensen met meer geld meer en betere items kopen. In wow betaald iedereen hetzelfde en is je progress in de game afhankelijk van je eigen inzet en niet de zak geld die je meebrengt.
Nee ik bedoel eigenlijk te zeggen dat ik geld uitgeven niet zo leuk vind :p
Ik snap wel dat er voor WoW betaald moet worden om alles up-to-date te houden enzo.
Ik doe het spel ook heel graag, maar geld uitgeven vind ik sowieso jammer :p niet alleen voor wow ;)

Maar in Entropia Universe lijkt het mij echt te gek worden met geld. Maar voor mensen die goed met geld om kunnen gaan en toch genoeg hebben is dit misschien wel weer leuk.
Ik snap niet waarom er voor betaald moet worden. Je moet het spel eerst kopen en vervolgens maandelijks nog eens betalen om het te mogen spelen. Klinkt mij als dubbel betalen ze moeten een van de 2 systemen kiezen. Dus of aankoop en verder vrijspelen of via Abbo maar niet beide is mijn mening.

BTW ik speel dit dus niet.
Het spel is gratis, maar het geld ingame is echt geld.
Ah je bedoelde WOW. Dan gaat het tuurlijk niet op.
Als je het spel nu jaren speelt maakt het op zich niet zo heel veel uit. Maar het systeem van Eve Online (gratis client en dan per maand) of Guildwars (1x betalen) is beter.

Ik had eig nog nooit gehoord van Entropia of toch niet van dit soort systeem. Lijkt me eerder een verdekte vorm van Online Casino. Maar ieder doet met zen geld wat hij wil. Ik denk niet dat ik het ga proberen.

Hoe zit het eigenlijk met die 'planeten'? Is dit een onderdeel van deze bank, een ander bedrijf die MindArk betaalt of gewoon expansions?

[Reactie gewijzigd door nadorst op 30 december 2009 12:59]

Ik denk dat Wever338 hier het spel WoW bedoeld. Daar is ingame geld geen echt geld.. :)
Omdat ze een gehele staff aan het werk hebben (o.a. de gamemasters die je je binnen het spel verder kunnen helpen). Deze zien graag aan het eind van de maand een loonstrookje en dat haal je er niet uit met enkel de aanschafsprijs.
Vooral niet gezien hoelang WoW nou al loopt.. en het einde is nog niet in zicht.
Dan kunnen ze toch nog steeds net zo goed de aanschafprijs 0 maken, en verdienen op de maandelijkse 15 euro?
Dan kunnen ze vaarwel zeggen aan enige support van retailers en bijhorende marketing die je bij retailers krijgt (inclusief launch events die zelfs op alle nationale journaals geraken)?
Wat dacht je van onderhoud aan de servers. Honderden patches en bugfixes waar continue aan gewerkt wordt. Updates, nieuwe content, nieuwe wapens etc. De ontwikkeling van WOW ligt niet stil - en dat kan betaald worden door de maandelijkse bijdragen.

Ik speel dit spel overigens ook niet - maar zie het nut van het systeem wel degelijk in.
Zo is het in 't echte leven toch ook? Als ik een Jaguar wil moet ik meer betalen dan voor een Kia.
Dit is niet het echte leven, dit is een spel. Als een spel net zo zou zijn als het echte leven kun je beter geen spellen meer spelen, vooral niet als je er in real-life op achteruit gaat door het spelen. En dan heb ik het niet over de tijd die je er in doorbrengt, maar dat je, om WoW eens als voorbeeld te nemen, ineens geen echt geld meer hebt voor voedsel omdat je een "repair bill" van 100 gold had na een avondje raiden.
entertainment kost geld, een avondje bioscoop of theater kost ook wat, en naar een leuk restaurant ook.

Een online spel, zeker de online omvang die deze spelen hebben, vergen maandelijkse investeringen om het entertainment gehalte hoog te houden. Denk aan de patches die dingen toevoegen, de servers, het netwerk, etc, etc. En ja, over alles gaat natuurlijk een winstmarge heen, anders kun je geen gezond bedrijf runnen.
Een avondje bioscoop kost geen 330.000 dollar. Ik heb het niet over het onderhouden van servers (oftewel betalen voor het spel zelf), maar door het uitgezogen worden door medespelers. Natuurlijk moeten de servers en patches ergens uit betaald worden, ik heb dan ook niks tegen dat tientje per maand dat ik voor WoW neer moet leggen. Als ik echter in WoW echt geld zou moeten betalen voor het betreden van een gebied aan een of ander guild/speler dat zichzelf ergens "eigenaar" van acht, zou ik het daar gauw gezien hebben.
Je real-life gaat er altijd op achteruit door het spelen van games :Y)
Er zit een verschil tussen 'jammer' en 'verdient het niet'.
zal wel een lange tijd duren voordat zo iets terugbetaald is. als het spel dan nog gespeeld word.
Ik denk dat je je daarop verkijkt. In de 'echte' wereld heb je ook ROI's (return on investment).

Sterker nog- mensen zoals dit hebben vaak de mogelijkheid om rijk te worden aan dit soort zaken omdat ze juist niet gehinderd worden door dit soort beperkte visie. Het is inderdaad een risico, maar wie had vroeger gedacht dat je rijk kon worden door een website op te richten waar mensen filmpjes konden plaatsen?

[Reactie gewijzigd door hakken314 op 30 december 2009 12:30]

maar wie had vroeger gedacht dat je rijk kon worden door een website op te richten waar mensen filmpjes konden plaatsen?
Het blijkt in de praktijk toch tegen te vallen om hier geld mee te verdienen, helaas :/. Tenminste, als je naar YouTube kijkt - andere aanbieders, die meer commerciëel ingesteld zijn (dwz minder bullshit filmpjes voor de lol) lijken het hoofd wel boven water te kunnen houden.
Google heeft, na een weekend van speculaties, bekend gemaakt dat het videosite YouTube overneemt, voor het vooraf voorspelde bedrag van 1,65 miljard dollar
ik gok dat iemand daar wel rijk is geworden.
ik gok dat als de nieuwe eigenaar belasting wil gaan heffen die belastingdienst ook even komt kijken om ook belasting te heffen.

Daarnaast kan er afhankelijk waar de eigenaar zich bevind ook spraken zijn van het afdragen van btw. Je weet nooit wat de belastingdienst allemaal kan claimen. Dat kan dus nog heel leuk worden.
Als je net 330.000 $ hebt "geïnvesteerd" kan de belastingsdienst nog wel even fluiten naar btw of winstbelasting...

Erg maf dit, zal idd een bepaalde ROI aan vasthangen voor de nieuwe eigenaar, toch nog erg maf. Had zelfs nog nooit van het spel gehoord.
Ja, zoek verder in het nieuws, Youtube is bepaald niet winstgevend, zijn cijfers over.
Google heeft het gekocht om de naamsbekendheid.

[Reactie gewijzigd door dinoballz op 30 december 2009 20:54]

hij zei: "een website op te richten", de oprichters van die website hebben er 1.65 miljard dollar voor gehad, dus de oprichters hebben er wel geld mee verdiend.
Hmmm even een simpele reken som :P

2 dollar per koepel (was opgebouwd uit 4 stuks)
Om dit level te spelen kost het dus 8 dollar in totaal

300 000 / 8 = 37500 bezoekers moet hij krijgen

Ik weet totaal niet hoeveel mensen het spelen maar dit is wel een aantal wat je zou moeten kunnen halen denk ik!
even verder lezen en je ziet hoe het werkt, je betaalt alleen als je loot hebt een x% van de loot waarde. ergens tussen de 0 en 6%

[Reactie gewijzigd door bamboe op 30 december 2009 15:50]

Dus? ROI is inderdaad return on investment en dat is een eenheid uitgedrukt in tijd zolang het duurt voor je je investering terug hebt verdiend. Dus wat aegis letterlijk zegt is dat hij verwacht dat deze investering een vrij lange ROI zal hebben. Ik snap je opmerking dan ook niet. Het zou heel goed mogelijk zijn dat de ROI inderdaad nooit bereikt zal worden als het spel wordt stopgezet of minder populair wordt.
jij hebt het over break even point..

ROI is inkomsten gedeeld door het ingezette vermogen. Dus als je 15.000 verdient en daarvoor een investering hebt gedaan van 100.000 dan is je ROI 15%
Ik snap uw reactie niet goed: in de echte wereld heb je ook negatieve ROI's.
Ik denk daarbij onder meer aan een website waarop je filmpjes kan bekijken: youtube is al jaren verlieslatend
Als Youtube alleen maar verlies draaide zou de website offline zijn. Google is uiteindelijk een bedrijf dat winst wilt maken. Winst is niet alleen in dollars uit te drukken.
Wat dus mijn vraag is. De game lijkt me leuk, maar kan ik ook in-game geld verdienen, levelen etc. zonder echt geld te investeren? Als dat met geen mogelijkheid kan laat ik het links liggen.
Volgens mij kan dit wel, maar met een kleine boost van b.v. $ 50 kom je alweer een eind verder of gaat levelen ook veel sneller.
Ja met niets beginnen is echt sneu, je moet mobs sweaten en dat veropen, tegen te lage prijs. JE kan beter een klein beetje investeren en dan leuk bezig zijn. Maar je moet wel goed alles onderzoeken want je bent te snel on-eco bezig met verkeerde items wat te duur is. En dan verlies je rap.

Iemand op het forum heeft een project dat je met maandelijks 15 dollar te storten (dus net als een betaal mmorpg) Heel goed bezig kan zijn en uiteindelijk niet meer hoeft te storten. Maar met al deze dingen speelt geluk een grote rol.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True