Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Ontwikkelaar Perpetual Entertainment heeft aangegeven dat de ontwikkeling van de mmo Gods and Heroes voor onbepaalde tijd gestaakt wordt; een opvallende keuze aangezien het spel al in de bŤtatestfase zat.

De mededeling werd door eigenaar Chris McKibbin op de website van het spel gepubliceerd. Na de bŤtatest zag het bedrijf in dat er nog veel bijgeschaafd moest worden aan het spel, wat een grote investering zou betekenen. McKibbin zegt dat Perpetual Entertainment zich nu gaat richten op Star Trek Online, dat tegelijk in ontwikkeling was met Gods and Heroes.

Gods and HeroesHet is zeker niet de eerste en laatste mmo waar de stekker uit getrokken wordt. Ook The Sims Online, The Matrix Online en Auto Assault konden het publiek niet overtuigen en bestaan inmiddels niet meer. Na het succes van World of Warcraft doken er vele andere mmo-spellen op, waarmee studio's probeerden mee te liften op het succes. Het grootste probleem voor nieuwe games in het genre is dat gamers soms jarenlang bij dezelfde mmo blijven hangen, waardoor nieuwe games soms geen kans krijgen. De makers van Guild Wars creŽerden een mmo die zich onderscheidde van WoW, door geen maandelijks abonnementsgeld te vragen van de speler. Andere ontwikkelaars maakten hun gehele game gratis en probeerden te verdienen met de losse verkoop van ingame voorwerpen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ik zat (allez, zit, maar nu werkt het natuurlijk niet meer) in de beta van Gods and Heroes en ik snap dit totaal niet.

Het spel was contentgewijs af. Gewoon nog wat maandjes bugfixen en het spel was retailready.

Hier spelen factoren mee die niet naar de buitenwereld gemeld worden. Schrik voor de verkoopscijfers omdat alle MMORPG's van tegenwoordig wel ťťn of andere grote licentie (Age of Conan, Warhammer Online en ook hun eigen Star Trek Online) hebben om een installed fanbase te hebben. Dat zou ook onmiddellijk de volledige aandacht op Star Trek Online verklaren.
Een MMO is niet af bij introductie, spelers verwachten nieuwe content en support. Als het de verwachting is dat er te weinig inkomsten komen is het mss maar verstandiger om het bij voorbaat niet door te laten gaan. Volgend jaar gaan er 2 hele grote MMO's uitkomen, en je moet dan een niche van de niche markt in handen hebben wil je 't overleven.
Foutje, The Matrix Online bestaat nog altijd. Het is wel overgekocht geweest door SOE, maar wordt nog altijd ondersteund.

On-topic: Dit vind ik maar een rare beslissing, en game die toch al vrij ver stond op hold zetten (zodat de game zowieso verouderd word) en voltijds aan een andere game werken die nog ver van af is?
Hopelijk loopt alles goed af en krijgen we toch nog GH te spelen in een niet te verre toekomst ;)
Als tijdens de beta meer problemen aan het licht kwamen dan verwacht, dan is deze beslissing niet zo vreemd. Een beta wil niet zeggen het 'bijna af' is.
Inderdaad. Als je ziet dat je nog enorme kosten moet maken om het spel "af" te krijgen kan het ondanks de eerdere investeringen een goede beslissing zijn de productie te staken. (Hoewel veel mensen de neiging hebben om dan maar door te gaan.)
Is eigenlijk best wel zonde dat een spel zover in het ontwikkelproces alsnog gestopt wordt. Het feit dat ze al aan het beta testen zijn zegt toch al wat. Erg jammer dit, hoeveel heeft dit niet gekost ?

Het mooiste zou zijn moest het opensource gemaakt worden, zodat er alsnog aan verder ontwikkeld kan worden, maar die kans schat ik persoonlijk wel erg klein in :+ .
Om dit spel te kunnen maken hebben ze een eigen MMO engine en framework (incl billing ed.) gemaakt. Dit framework is blijkbaar aardig want Bioware heeft hem inmiddels gelicenseerd voor hun nog bekend te maken MMO poging. Met dat framework gaan ze natuurlijk ook ST:O maken waardoor het meeste background codeer werk al gedaan is. Ze komen dus niet helemaal zonder resultaat uit de ontwikkeling van Gods and Heroes. Open source zit er niet in, ze licenseren hun engine wel voor geld.
De echte kosten van een MMO beginnen pas te lopen op het moment dat het uitkomt (support afdeling, servers, bandbreedte, etc). Als het eenmaal draait kun je het niet meer even pauseren om je ergens anders op te focussen, je moet doorgaan of stoppen.

Aangezien ze ook met star trek online bezig zijn vind ik het niet zo'n gek idee dat ze dit even in de ijskast zetten, om het later weer op te pakken en op te poetsen.
Tja, als je dat erg graag zou willen, zou je misschien een fonds op kunnen richten om als OSS community de rechten te kopen en er dan een open project van te maken.
Is dit niet destijd ook gebeurt met Wolfenstein Enemy - Territory?
matrix online is nog live hoor..

wel minimaal maar je kan nog spelen dacht ik...
Dit is volgens mij weer een spelletje van SOE (Sony Online Entertainment)

2 weken geleden staakte SOE hun medewerking aan deze game al. Ze zullem net als bij Vanguard dit niet afgemaakte spel aan hun arrangement toevoegen (ze kopen gewoon de data van perpetuall) Perpertuall kan dit geld dan gebruiken voor het verder ontwikkelen van hun andere titel Startrek online. SOE brengt een niet gereed produkt op de markt en ontwikkeld het verder met het geld van de betalende klanten.

Daarnaast staat het wel mooi op de lijst bij het $30 all in abbo van SOE
-Everquest
-Everquest 2
-Star Wars online
-Vanguard
en nog wel een paar

Ik heb het dus helemaal gehad met meneer Sony en z'n SOE
-------------------------------------

Trouwnes de meest veel belovende mmorpg komt uit nederlandse huizen. Mede gebasseerd op de kunst van Anton Pieck en een kruising tussen MMORPG en FPS.

The chronicles of spellborn
www.tcos.com

[Reactie gewijzigd door MMORPG-addict op 12 oktober 2007 16:44]

ST online, een leuke mod gemaakt op de Source engine, dat lijkt me wel wat :)

Maar dit soort games waar de stekker uit is gegaan heeft te maken dat steeds minder mensen tijd hebben om een uitgebreide game online te spelen. Dat was ook de kracht van CS, je logt in op een server en je kan lekker online gamen en om de, destijds nog 5 minuten, ahd je alweer een nieuwe ronde. Als je dood was kon je meekijken met de overgebleven spelers zodat je je niet hoefde te vervelen.

Gooseman zou eens een MOD moeten maken op Source met wat Starfleet figruen en wat Borg, dat lijkt me een leuke variant dan het huidige CS Source, waar ze nog steeds geen goeie mappen voor hebben tov. CS.

De tijd zal het leren in hoeverre online gaming nog succesvol zal blijven. Ook hier kan men een ander business model hanteren, co-locate gewoon een aantal servers in diverse landen als de kosten te hoog worden om zelf een server park te onderhouden. Als ik ergens wel een hekel aan heb zijn het MP online games waar de stekker definitief uitgetroken word, want daar koop je geen spel voor !
ZIj werken aan Star Trek Online? Lekker dan... Ik heb hoge verwachtigen van dit spel. en als ik nu zie hoe ze met dit spel omgaan !?. Hopelijk maken ze iets moois van ST online, maar ik ben bang dat dit i.v.m. budget problemen ook niets wordt uiteindelijk...

Of, als je het positief bekijkt, gaan ze nu retegoed met ST online aan de slag :)
het voordeel is dat het content/universum al vast staat, scheelt heel wat bedenk werk :)
Waarom jouwn post nu in het rode staat vraag ik me af want je hebt hier zeker een goed punt te pakken... ik volg de ontwikkeling van ST-Online al een hele poos en dat is dus ook een van de grote discussie punten. Iedereen die de Startrek series kent weet dat er altijd een soort van technische oplossing komt op het eind van een episode en vertaal dit maar eens in een game...... Toch blijf ik hoop houden dat ze er echt wat van maken, kan persoonlijk niet wachten om in het Startrek universum rond te lopen

(als m'n gedachte niet geheel duidelijk overkomt, m'n excuus, kan het ff niet goed onder woorden brengen ;-))

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True