Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Spelers die hebben meegewerkt aan het testen van de mmorpg Tabula Rasa, haken massaal af nu het spel in de winkel ligt. Ontwikkelaar Destination Games zou op te grote schaal hebben getest met een spel dat te weinig vermaak bood.

Enkele duizenden mensen hebben de bŤtaversie van de mmorpg getest. Doorgaans zijn dit ook de mensen die daarna het spel kopen en anderen aanmoedigen het spel te gaan spelen. In het geval van Tubula Rasa haakten de testers echter massaal af. De ontwikkelaar heeft nog geprobeerd deze groep ervan te overtuigen dat de kwaliteit van het spel inmiddels was verbeterd. Zo kregen de testers de mogelijkheid om het spel nogmaals gratis te spelen, aldus Garriott in een interview met gamesite Gamasutra.

Dit alles lijkt echter weinig soelaas te bieden. Volgens Richard Garriott, de producer van Tabula Rasa, wordt het spel nu vooral gespeeld door mensen die niet hebben meegedaan aan de test. Achteraf bezien had Destination Games mogelijk een andere aanpak moeten hanteren. Als voorbeeld wijst Garriot naar de mmo Guild Wars. Bij deze bŤtatest werden enkele kleine groepjes vrienden en familie uitgenodigd om de game te testen.

De concurrentie op mmo-gebied is zwaar. Het succes van World of Warcraft, dat inmiddels negen miljoen betalende abonnees heeft, zorgt ervoor dat ontwikkelaars massaal inzetten op het populaire genre. Het grootste probleem voor nieuwkomers in dit genre is dat gamers soms jarenlang bij dezelfde mmo blijven hangen. Eerder werd al de stekker getrokken uit The Sims Online, Gods and Heroes en Auto Assault.

Richard Garriott en Tabula Rasa
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Het rare is dat Tabula Rasa een vrij slecht spel is, maar de maker (Richard Garriot) er heel veel vertrouwen in heeft (had). Vandaar de grote groep betatesters. Die zijn het echter en masse niet met hem eens, waaronder ik. Zijn enthousiasme bleek niet echt aanstekelijk. :D Na 15 minuten had ik al door dat het de zoveelste slecht uitgevoerde MMO was. Je moet zo'n spel ook niet aan de man proberen te brengen door te zeggen dat het een MMORPG/FPS hybride is, geheid dat je alle FPS spelers niet weet te overtuigen.

Het doet me een klein beetje denken aan Hellgate London. Ook zo'n spel dat op een knullige manier MMO met RPG en FPS probeert te verenigen en keihard faalt.

MMOtje nummer zoveel is geflopt. Big deal.
leonpwner1: een beta is over het algemeen een bijna release kandidaat, dus als je maar 1 of 2 levels kan spelen dan voorspelt dat weinig goeds voor de retail versie. Je kan niet verwachten dat een betatester onbetaalde arbeid gaat leveren om een slechte (in hun ogen hopeloze) game te verbeteren.

Een ontwikkelaar kan wel zeggen "de game is 100x beter dan de beta, koop het aub!", maar daar overtuig je niemand mee. Als de game in de beta phase het spelen niet waard is, dan moet er een wonder gebeuren mocht dit wel het geval zijn zodra het spel in de schappen ligt.

Ik zie een beta ook gewoon als een demo. Een demo waarbij ik op beperkte schaal nog wat invloed uit kan oefenen op het eindresultaat. Als ik er echter geen bal aan vind, dan kun je toch niet verwachten dat ik op jacht ga naar bugs, of suggesties tot verbetering geef? Het spel is al bijna klaar, zoveel kan er nou ook weer niet veranderen.
Ik heb zowel Closed/Open beta als nu het spel gespeeld. Zoals gesteld is het niet slim hoe ze het bij Destination gedaan hebben.

In de betas zat in vergelijking met de release zoveel wat niet af was. Daarnaast hadden ze in de beta de mobs heel makkelijk gemaakt om te zorgen dat men snel kon levelen. Daardoor waren zelfs instances gemakkelijk te solo-en. Hierdoor was het geen uitdaging en werd er weinig samengewerkt.

Ik heb nu het officiele spel gekocht (ook mede omdat het slecht 27 euro was). Ik moet nog kijken of ik na half december mn account ga voortzetten.
Ik denk dat de mmo markt op dit moment een beetje verzadigd is.
Er is al een grote groep MMO spelers maar die zullen hun "eigen" spel niet zo snel zullen verlaten, al was het alleen maar om de hoeveelheid tijd die erin gestoken is.

Het overgrote deel van de gamers die de overstap nog niet heeft gemaakt naar MMO games zullen dit in de nabije toekomst ook nog niet zo snel doen. Tot nu toe zijn de meeste MMO's klonen van al bestaande concepten. Dus als dit ze in het verleden al niet lokte dan zullen ze nu ook de overstap niet maken.

IMO moet de volgende MMO die goed wil scoren een enorm goed kwalitatief produkt neerzetten, met enorm bedoel ik echt perfectie, in ieder aspect en detail van de game. Ik denk dat dit het enige is wat al bestaande mmo-ers over de streep zal trekken voor een nieuwe game

Of, met een heel nieuw concept komen waardoor de nog niet verslaafden toch ook hun leven willen vergooien aan grinden ;p

Hellgate is al voorbijgekomen, LOTR online, City of Heroes en nog vele anderen, nu deze flop, allemaal goedkoop een graantje mee willen pikken, allemaal gefaald.

EVE is denk ik een goed voorbeel van hoe het wel kan/moet (even de mega-oops van vandaag vergetend ;p) Leuke spel met een goed doordacht concept, net even anders als de rest en het werkt. EVE zal nooit een WoW killer worden maar ze groeien toch nog steeds.
Ik denk dat je met die vergelijking uit moet kijken :)
Eve-online bestaat al langer dan WoW en heeft een betrekkelijk grote fanbase.

Enige is dat CCP niet telkens van de toren blaast hoeveel accounts ze hebben (niet da het daar om draait, vind het belangrijker te weten hoeveel spelers er aktief zijn binnen de wereld, en dan laat Eve WoW redelijk ver achter zeg omdat bij WoW aktieve spelers ook nog eens verdeeld worden over niet aan elkaar gekoppelde servers)
Ik denk dat de makers van TR zeer goed beseffen wat er aan de hand is. Ik heb namelijk ook de beta gespeeld voor twee weken. Ik was niet heel enthousiast. De combat kon ik niet bepaald 'vlot' noemen. Lag enzo. Plus de wereld was echt wel kaal.

Uiteindelijk - omdat ik nog een aankoopbon liggen had - heb ik het spel gekocht. Ik moet zeggen dat ze er iets moois van hebben gemaakt, een totale verbetering ten opzichte van de betaversie. Performance is een heel stuk beter op m'n pc. Alles speelt nu ook heel vlot, met snelle en intense actie. Zeker het gevoel dat je een shooter speelt. Op vele plaatsen wemelt het van de NPC en de spelers. Leeg is de (tot nu toe enige) Europese server zeker niet.

De UI en de interactie met spelers is nog niet optimaal. Heb nog steeds niet ontdekt hoe je met andere spelers kan communiceren (buiten de vertrouwde chat). Bij andere MMORPG's is dat simpel door middel van een eenvoudig menu als je met rechtermuis op een char klikt.

Ik stel me echter de vraag of spelers het waard vinden om maandelijks voor deze titel te gaan betalen. Een MMORPG-shooter model is vrij nieuw. En bovendien zijn de meeste, zoniet alle, online shooters gratis... Ik weet persoonlijk ook nog niet wat ik ga doen na het verstrijken van mijn gratis maand.

[Reactie gewijzigd door Hurtebise op 7 december 2007 14:15]

In de categorie "Ouch"...

Dan heb je als ontwikkelaar wel een slechte dag (week? jaar?) zeg: zoveel moeite doen om er achter te komen dat je na de ontwikkelfase gewoon niet verkocht gaat worden...

Aan de andere kant: hoe goed heeft hij geluisterd naar de suggesties, ideeŽn en kritiek die in de testfase geleverd is? :?
"Achteraf bezien had Destination Games mogelijk een andere aanpak moeten hanteren."

Mja, een goed spel maken zou een begin kunnen zijn? :+

Slechte verkoop afschuiven op teveel beta-spelers..iets zegt me dat deze grappenmaker het niet helemaal begrepen heeft..
Waarom wordt altijd alleen WoW genoemd, terwijl steeds meer mensen overstappen naar City Of Heroes? Persoonlijk vind ik WoW beperkt (NCSoft, de eigenaar van Tabula Rasa, CoH en vergelijkbare games, heeft zelfs een gratis/beta versie van Dungeon Runners online, die dezelfde mogelijkheden heeft als WoW, maar geen 15 eurie per maand kost).
WoW is gewoon het grootste succes, vandaar dat het altijd genoemd wordt als men het heeft over MMO's.

Je mag WoW beperkt vinden, en grafisch is dat misschien waar. Qua gameplay is het voor sommigen misschien wat eenzijdig, maar het spel zit structureel zo goed in elkaar, en er is zo goed over nagedacht, dat zullen vrij weinig nieuwkomers op de markt evenaren.
Spelers die weggaan terwijl je met hen samen aan het spelen bent is iets wat volgens mij in geen enkele MMO-game te voorkomen is.

Crashes heb ik zelf eigenlijk nooit echt last van. Wel servers die soms offline zijn, maar ook dat is eigenlijk minimaal.

Goldfarmers heb ik ook geen last van. Als ik ze zie, even aan een GM reporten en meestal zijn ze dan vrij snel verdwenen. Goldspammers in de grote steden is wel irritant, maar gelukkig zijn er genoeg addons om daarmee af te rekenen.

Grafisch is WoW misschien niet zo geweldig als je naar de technische kwaliteit kijkt, maar qua design & sfeer heeft Blizzard wel iets moois neergezet.

Ontopic:

Jammer dat de game beneden peil is. Voor zo ver ik het begrepen had zou TR een MMORPG worden waarin ook FPS elementen zaten, dat leek me wel een idee waar iets fatsoenlijks van te maken is. Maar als de Beta-spelers het na de Beta-test al voor gezien houden, lijkt me gewoon dat de kwaliteit te wensen over laat.
Je hoort alleen geklaag omdat de klagers de enigen zijn die je hoort...

Iemand die veel fun beleefd aan het spel hoor je niet want die heeft het te druk met spelen.
Ik heb ook een tijdje de beta van dit spel gespeeld, was er naar 1 lange sessie al wel op uitgekeken ivm lag en dergelijke. Ook speel ik al WoW en Granado Espada, dus ik heb zowieso niet genoeg tijd voor nog een extra spel.
Voor zover ik gehoord heb was het wapen systeem wel goed gedaan, maar je loopt rond met de meest gaar gekleurde armor.
Ik denk dat als een uitgever de markt naar zich toe wil halen het met een gratis mmorpg op de proppen moet komen.
voor games in een "moderne" setting zoals bijvoorbeeld World of Darkness (Vampire, Werewolf,...) is het nog te doen, je kan de steden opvrolijken met Billboards zoals je die in echte steden ziet, voor een mmorpg in een fantasy setting ligt dat net ietsje moeilijker
Die zijn er ook al genoeg. Het MMORPG genre is nogal overspoeld met allerlei gelijksoortige MMORPG's, denk maar eens aan de duizend-en-een Koreaanse MMORPGs die eigenlijk allemaal erop neer komen dat je 3000 poppetjes van een bepaald type neer moet slaan om iets koels te kunnen (in het spel).
Net zoals WoW en menig andere MMORPG die ik (even) gespeelt heb ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True