Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Spelontwerper Richard Garriott voelt het bloed weer kriebelen na zijn ruimtereis en wil weer een game maken. Waarschijnlijk wordt het een middeleeuwse online game.

De BBC vroeg een aantal vooraanstaande mensen in de gamesindustrie om terug te kijken naar 2008 en vooruit te kijken naar 2009. Eťn van de ondervraagden was Richard Garriott, die onder de bijnaam Lord British bekend is als de bedenker van alle Ultima Online-games van ontwikkelaar Origin Systems. Garriott gaf vooral lof aan Blizzard, de makers van de mmo World of Warcraft, waarvan in 2008 de uitbreiding Wrath of the Lich King verscheen. Garriott is dusdanig onder de indruk van WoW dat hij terug wil keren in de gamesindustrie. "Het laatste dat ik wilde na 25 jaar bij Origin, was het maken van alweer een game in een middeleeuwse fantasy-setting. Nu, na een erg interessant uitstapje, wil ik weer aan de slag en een nieuwe game maken. Waarschijnlijk een middeleeuwse fantasy-game en waarschijnlijk een online game.'' Details over zijn plannen gaf Garriott niet.

Het uitstapje waar Garriott over sprak, was zijn verblijf van 12 dagen in het International Space Station, waarmee hij zijn vader opvolgde als astronaut. Na zijn ruimtereis gaf hij zijn baan op bij het Koreaanse Ncsoft, waarvoor hij de mmo Richard Garriott's Tabula Rasa maakte, zijn laatste wapenfeit. Met Tabula Rasa week Garriott juist heel bewust af van het gangbare stramien om mmo's een middeleeuws tintje mee te geven. Tabula Rasa is een futuristisch online schietspel, dat echter niet het succes werd waarop Garriott en Ncsoft hoopten. Garriott moest al in december 2007, een maand na verschijning, toegeven dat er weinig spelers waren en in februari 2008 moest Ncsoft erkennen dat de inkomsten uit het spel sterk tegenvielen. In november kondigde Ncsoft aan dat ze het spel zelfs offline zullen halen. Op 28 februari 2009 worden de servers gesloten. Om de huidige groep betalende spelers tegemoet te komen, zal het spel vanaf 10 januari gratis te spelen zijn.

Richard Garriott in space
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Ik kan weinig zeggen over Ultima Online (heb het nooit gespeeld, ook geen wow btw), maar volgens mij was de concurentie op het gebied van mmorpg's in die periode niet echt groot. En wanneer de keus klein is, is iets al snel erg goed ;).
Toen UO uitkwam was er idd weinig concurrentie. De enigste 2 groten in die tijd, waren UO en EQ. Het verschil is, dat het systeem van EQ zowat de defacto standaard geworden is in de industrie. Leveling.... Het systeem van de wortel voor de mensen hun neus te houden.

UO onderscheidde zich door een enorme community gevoel. Toen de originele UO bestond, was het een redelijke "vrije" wereld, waar je kon doen wat je wou. Het nadeel was, dat je dan de nodige PK'ers had ( player killers ). Maar in tegenstelling tot je wat nu verstaat onder PK'ers, waren dit nog "beleefde" killers. Deze PK'ers waren vaak nog mensen die echt role speelde. Iets dat je niet kan verwarren met wat je vandaag ziet.

Het gevolg was dat er een grote community gevoel was. Als je gePK'ed werdt, kon je teruglopen naar de stad, en roepen "PKer ---->", en een hoop mensen vormde direct een groep ( western style ) om er achter te gaan ( met leuke gevolgen, want soms zette de PK'er valstrikken op enz. Iets dat je nooit hebt met Players vs None Players. ).

Het grote probleem is uiteindelijk geworden dat bepaalde mensen ( wimps! ) niet om konden dat ze buiten de steden gedood konden worden door andere mensen. Vooral omdat mensen actueel slim zijn, in tegenstelling tot AI monster die redelijk dom waren. En tegen mensen kon men bepaalde game mechanisme niet misbruiken... aka, loop ver genoeg, en een monster zal terugkeren naar zijn spawn point. Een menselijke pk'er, vergeet het ;) ).

Met als gevolg, dat men in een vicieuze cirkel kwam. Men zette zwaardere en zwaardere straffen op PK'en. Gevolg was, dat de "goede" spelers die PK"de er genoeg van kregen, en je eindigde met enkel de trash, die enkel PK'de om mensen hun leven zuur te maken. Gevolg nog meer beperkingen, nog minder "goede" spelers enz...

Daarna heeft men de wereld in 2 gesplitst een PK deel ( het oude ), en een niet PK deel. De gevolgen waren desastreus. Zonder de PK'ers in het niet PK deel, was het simpel om gebieden te strip mijnen, resources te halen, gebruik maken van bots om alles te automatiseren enz. De economie in het spel stortte in. Waar geld origineel iets was waar je moest voor werken, werd het een waardeloze valuta.

En na verloop van tijd, begon men ook spelers te verliezen, omdat het spel zo makkelijk werd, dat er niets meer uitdagend aan was. Het zal niemand verbazen dat de downfall begonnen is toevallig rond de periode dat EA de boel overgenomen heeft. Waarschijnlijk was hun idee, dat het meer de "casual player" moest aantrekken, en dat het makkelijker moest zijn. Met de gevolgen van dien.

Je moet eens kijken naar de hoeveelheid mensen die nog op mmorpg forums zitten van de "oude" Ultima Online, die wachten op de volgende old style UO mmorpg. Jammer genoeg is bijna de volledige mmorpg de markt gegaan in de richting van de "casual player", met de carrot principe: Levels als doelen. O kijk, die 3 laatste letters in mmorpg zijn niets meer. Wat belangrijker is te kunnen opscheppen dat je een level 60, level 80 whatever bent...

Er zullen wel genoeg mensen in discussie gaan met mij op dit punt, maar UO kon de WOW geweest zijn als men wilde. Maar zoals we gezien hebben met zoveel mmorpgs, als men geen deftig doel heeft voor zijn mmorpg, en constant veranderingen doet zonder een deftig idee van je doelgroep, dan ga je onderuit.

Het is nu al zoveel jaar geleden, en tot op heden, heb ik persoonlijk nog geen enkel mmorpg gezien, die de spanning, avontuur, vrijheid enz gevoel kan benaderen dat UO had.
Als je een spel wil dat aanslaat bij een grote doelgroep dan moet het eigenlijk maar aan een paar eisen voldoen.

1. gameplay moet soepel zijn
2. moet op een wat ouder systeem kunnen draaien
3. moet makkelijkk zijn
4. in een relatief korte tijd iets kunnen bereiken binnen het spel.

Wijk je hier van af dan wordt het lastig om je investering terug te verdienen.

EQ DAoC Eve-online ik heb ze allemaal gespeelt maar vergeleken met WoW zijn het redelijk moeilijke spellen.

Daarom heeft Blizzard goed gegokt met de release van World of Warcraft.
Dit spel bevat vrijwel alle elementen die er voor zorgen dat mensen het spel blijven spelen.

Op het eind draait het eigenlijk alleen maar om de omzet van het spel.
Als World of Warcraft niet 10 miljoen subscribers had maar 50000 dan was het een heel ander verhaal geworden en was het waarschijnlijk allang afgeschreven.

Ik denk dat de MMO stijl van vroeger niet meer terug komt omdat de doelgroep te beperkt is.
Het is nu al zoveel jaar geleden, en tot op heden, heb ik persoonlijk nog geen enkel mmorpg gezien, die de spanning, avontuur, vrijheid enz gevoel kan benaderen dat UO had.
Eens.
Ik ben na UO WOW gaan spelen. Het ziet er allemaal mooier uit, de client straalt meer atmosfeer uit, maar qua RP element is er niet veel te vinden.
Het systeem van UO dwong bijna RP af, en dat was waar het spel z'n charme vandaan had.

Tuurlijk, bij WOW had je RP servers, maar wat is dat nu weer? Dat hing enkel af van de spelers, dan kun je tijdens je hersendode levellen doen alsof je bepaalde klasse van een bepaald ras was.. Jeej.
Ultima online, Lineage, Everquest, Ragnarok Online. Om maar even een greep te noemen uit de toendertijd super populaire MMO's. Concurrentie was er genoeg, WoW heeft echter een nieuwe markt aangebroken, ze hebben het concept "MMO" naar de dagjesmensen en zelfs vrouwen gebracht. :o

Niet veel later zouden ook de "oldskoo" MMO spelers meer intresse in WoW steken omdat ze 1 ding erkennen; meer mensen is meer lol.

Einde concurrentie, hallo monopoly.
Gosh.. MMO in middeleeuwse setting. Alsof we daar nog niet genoeg van hebben. Er zal vast ook weer een 'twist' inzitten om het interessanter te maken. Maar uiteindelijk is het same grind, different game.
We hebben genoeg MMO's in middeleeuwse setting ja, maar geen van allen geven mij het gevoel dat ik in een speler-aangedreven wereld rondloop. Sure, in WoW zijn erg veel spelers ten aller tijde en doe je veel met ze samen, maar wat je samen doet is niet veel anders dan "railroaded" quests, dungeons en battlegrounds, waarvan dat laatste misschien het meest interessant is, maar niet echt een MMO element is. Je joint dan tenslotte een soort normale multiplayer server die vergelijkbaar is met het online spelen van bijvoorbeeld Diablo2.

De enige MMO die mij echt het gevoel gaf dat ik hoopte uit een MMO te krijgen was EVE online; waar de economie en handel puur en alleen door spelers gedreven word, waar oorlog betekend dat niet alleen twee partijen, maar alles wat er tussenin zit beinvloed raakt, waar het mogelijk is om gebied te veroveren en tactisch nadenken en een goede hirarchie noodzaak blijkt.

Als die elementen mogelijk worden in een middeleeuwse/fantasy setting, ben ik ontzettend blij en denk ik zeker dat dit nieuwe kansen oplevert waar alle andere MMO's verdwijnen in de schaduw van WoW.
lijkt erop dat je eerde rop zoek bent naar een Virtual World dan naar een MMO, kijk eens naar Second Life...
Second life lijkt meer op een soort the Sims online game vind ik, niet echt op een MMO.
MMO is Mass(ive) Multiplayer Online... Ik snap niet hoe je Second Life daarbuiten kan plaatsen. Het is inderdaad een totaal andere game dan WoW of Eve Online*, dat is dan ook een MMORPG :P.

*kon het niet laten EVE te noemen
Ik geef je gelijk dat er wel erg veel mmo's zijn.

Maar toch zit er echt een wereld van verschil in tussen verschillende mmo's

Wow stays mine ;)

Lineage2 en nog wat gratis mmo's vond ik opzig ook best grappig
Hoor ik daar een nieuwe Ultima Online?

Ik hoop dat er dan eindelijk een MMO komt met een goede degelijke verhaallijn. Daar stonden de Ultima games toch om bekend. Kwaliteit dus boven kwantiteit. Maar of dat haalbaar is in deze tijden??
@Battle Bunny

Zonder deze man was WoW er misschien wel nooit gekomen. Wat mij betreft heeft hij voor grafische mmo's toch wel de weg goed voorbereid. Ultima Online loopt ontzettend lang en kan nog steeds gespeeld worden.

Toegegeven, Tabula Rasa was zo'n ontzettende flop, ik vond het bijna fysiek pijn doen om zo'n slecht spel te spelen. Dat hij dan ook nog zo arrogant is om te stellen dat het geringe aantal spelers betalende kwam door de uitgebreide open beta is natuurlijk helemaal van de zotte.

Maar hopelijk gaat hij deze keer minder vernieuwend proberen te zijn (kan haast niet geloven dat ik dit schrijf) en richt zich dan gewoon weer op een goede verhaallijn met een degelijke gameplay, zaken waarin hij zich wel heeft bewezen.
Tabula Rasa was imho de enige vermakelijke online RPG die ik zo 1,2,3 kon vinden.
Al die middeleeuwse danwel fantasy meuk heb ik echt helemaal niets mee en kan me helemaal niet boeien.

Dat het een flop is is duidelijk nu, maar ik ben het niet eens met je stelling dat het een slecht spel is.
Ik weet dat deze kerel over het algemeen gezien wordt als de "vader van mmorpg's", maar dat geeft je geen vrijbrief om een draak van een spel te releasen en vervolgens, na het floppen daarvan, vol arrogantie te vermelden dat hij de wereld blij zal maken met een nieuwe game.

Tenminste, zo komt het bij mij over. Fijn dat hij een game wil maken, maar dat hoeft niet met zo'n "Ik maak het, dus is het goed" instelling.
[...] vol arrogantie te vermelden dat hij de wereld blij zal maken met een nieuwe game. [...] Fijn dat hij een game wil maken, maar dat hoeft niet met zo'n "Ik maak het, dus is het goed" instelling.
Tja, dat maak jij ervan. Kun je hem quoten dat zo gezegd te hebben? Vast niet ;).
De beste man heeft heel normaal een vraag van de BBC beantwoord, hoor. Meer niet.
Voordat hij zijn ruimtereis maakte wilde hij geen fantasygames meer maken. Nu hij terug is, wil'ie opeens wel weer...
Sjonge. Na het zeer succesvolle en vooral ook netjes afgeronde Tabula Rasa is het natuurlijk tijd voor een nieuwe MMO.

Volgens mij heeft deze man nog niet helemaal door dat er ondertussen al andere bedrijven zijn die wťl goede MMOs maken.
Toch wel:
Garriott gaf vooral lof aan Blizzard, de makers van de mmo World of Warcraft, waarvan in 2008 de uitbreiding Wrath of the Lich King verscheen. Garriott is dusdanig onder de indruk van WoW dat hij terug wil keren in de gamesindustrie.
Gelijk, denk ook niet dat er nu investeerder zijn die met hem in zee willen gaan.
Volgens mij heeft deze man nog niet helemaal door dat er ondertussen al andere bedrijven zijn die wťl goede MMOs maken.
Ah, en dan mag hij het natuurlijk niet nog een keer proberen. We zouden ten slotte niet willen dat er concurrentie ontstaat.
Dat dus.
1 a 2 maand geleden dat spel gekocht toen er nog geen vuiltje aan de lucht was en over 2 maand kan ik al niet meer spelen.
60 euro pleite. :')

Dikke vinger dat ik nog games van hem/nc soft koop.
;( Origin staat bij nog altijd bekend om Wing Commander, wat was dat een monsterlijk vette series zeg. Jammer dat Origin niet meer bestaad, ze waren vroeger echt de beste developer die er was. Wing Commander series was zo voor uit strevend met eigenlijk alles wat nu standaard is van dolby surround tot on ingame video beelden, cds en dvds was die serie het eerste mee en je moest eigenlijk voor elke game een nieuwe PC aanschaffen en het waren ook nog eens hele goed games ook nog. Jammer dat bij Origin er in de laatste jaren het slop er wat in kwam wat hun ondergang betekende.
Als hij een nieuwe Ultima Online maakt die, in tegenstelling tot vrijwel alle andere MMO's, niet voornamelijk gebaseerd is op het Everqust/DikuMUD systeem maar een heel nieuwe aanpak biedt, en als hij de quests afwisselender weet te maken dan "dood 10 wolven" of "breng a naar b", dan heeft hij daadwerkelijk iets interessants te pakken.
Niets mis met het huidige UO. (Spelelementen zijn veel geavanceerder dan bij de meeste moderne MMO's) Maar misschien nu eens een *echte* moderne client ervoor bouwen.
Niet zoals (beetje minderwaardig) die nieuwe tileset die laatst is uitgekomen onder noemer 'Kingdom Reborn'.

Overigens is hij niet alleen verantwoordelijk voor UO, maar ook gewoon voor alle Ultima RPGs.
"Het laatste dat ik wilde na 25 jaar bij Origin, was het maken van een alweer een game in een middeleeuwse fantasy-setting. Nu, na een erg interessant uitstapje, wil ik weer aan de slag en een nieuwe game maken. Waarschijnlijk een middeleeuwse fantasy-game en waarschijnlijk een online game.''
Dus hij wil geen middeleeuwse fantasy setting gebruiken maar wel een middeleeuws fantasy game maken ... online?
Na origin wilde hij geen middeleeuwse fantasy games maken. Toen heeft hij het futuristische Tabula Rasa gemaakt. Nu is hij daar weer klaar mee, en heeft hij weer zin in middeleeuwse fantasy.
als je de ruimte inkijkt dan kijk je ook terug in de tijd :+
je kijkt altijd terug in de tijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True