Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Voor het bedenken van diverse baanbrekende games krijgt Sid Meier erkenning van zijn vakgenoten. Volgende maand ontvangt hij op de Game Developers Conference een Lifetime Achievement Award.

Sid Meier krijgt Lifetime Achievement Award van collega's Op de Game Developers Conference komen jaarlijks de belangrijkste Amerikaanse spelontwikkelaars bij elkaar om terug te kijken op het jaar ervoor en om prijzen uit te reiken aan de succesvolste ontwikkelaars. Elk jaar wordt ook een Lifetime Achievement Award uitgedeeld.

Dit jaar gaat de prijs naar Sid Meier, een veteraan die al sinds 1982 games ontwikkelt. Hij is verantwoordelijk voor diverse vernieuwende games. Zo maakte hij in 1987 Pirates, dat opviel door een open einde, in 1990 kwam hij met de eerste tycoon-game Railroad Tycoon, en in 1991 bracht hij met Civilization de eerste god-game op de markt. Hij richtte bovendien ontwikkelstudio's als Microprose en Firaxis Games op.

Meier is de achtste persoon die de prijs krijgt. Grootheden als Shigeru Miyamoto, die Mario, Donkey Kong, Zelda, Nintendogs en Pikmin bedacht, en Richard Garriott, de man achter de Ultima-serie, gingen hem voor. Will Wright, de bedenker van de Sim-games, was de eerste die de prijs ontving. Opvallend is dat Wright het idee voor het open einde van zijn Sim-games afkeek bij Pirates! van Sid Meier.

De prijs zal op 20 februari aan Meier worden uitgereikt. Dan worden ook games onderscheiden die de ontwikkelaars het afgelopen jaar het beste vonden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Zijn er twee verschillende organistaties die Lifetime Achievement Awards geven voor game developers? Sid Meier heeft hem namelijk in 1999 al gehad, als 2e: http://en.wikipedia.org/w...nd_Sciences'_Hall_of_Fame

edit: dit zijn de GDC Awards ipv de AIAS awards: http://en.wikipedia.org/wiki/Game_Developers_Choice_Awards
Vind het AIAS lijstje wel terechter dan het GDC lijstje...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 9 januari 2008 13:34]

Idd terecht, iedereen kan op zich games maken, maar de games van hem zijn de games met geweldige gameplay. Kijk bijv naar Transport Tycoon. Het is nu iets van 13 jaar oud (TTD is van '95) en nog wordt het spel veel gespeeld (weliswaar de openTTD versie, maar het basisprincipe is hetzelfde).

Er zijn denk ik maar weinig mensen die kunnen zeggen dat ze een game hebben gemaakt die meer dan 10 jaar na de release gewoon nog een enorme fanbase heeft.
Voordat we deze man te veel eer toedichten wil ik er even op wijzen dat Tranport Tycoon (en Deluxe) evenals Rollecoaster Tycoon beide afkomstig zijn van Chris Sawyer, en niet van Sid Meier. Transport Tycoon os pverigens wel uitgegeven door Micropose ;)

Maar desondanks heeft hij een boel gedaan natuurlijk ;)

[Reactie gewijzigd door Kul op 9 januari 2008 13:41]

ah crap je hebt gelijk (ging er even vanuit dat sid meier hier ook achter zat gezien microprose het destijds op de markt heeft gezet). Maar Chris Sawyer was de naam die ik daarvoor zocht idd.
Jammer alleen dat Transport Tycoon niet van Sid Meier was, hoewel hij natuurlijk dmv Railroad Tycoon ergens wel de basis ervoor gelegd heeft.

Zelf ook teveel uur aan zijn spellen (en clonen ervan) besteed.
Ik ben deze man zeer dankbaar voor alle ontelbare uren gameplezier die hij mij heeft bezorgd, en dan vooral met RRT-1 en Civ.

Deze spellen zijn tot op de dag van vandaag voor mij nog niet geevenaard, qua gameplay en plezier !
Ik ben deze man zeer dankbaar voor alle ontelbare uren gameplezier die hij mij heeft bezorgd, en dan vooral met RRT-1 en Civ.
Daar sluit ik me helemaal bij aan!
Overigens leeft RRT-1 nog steeds voort door middel van open Transport Tycoon Deluxe!

hmm, ik zie dat het verschil toch te groot is.

[Reactie gewijzigd door Ras op 9 januari 2008 15:43]

Desondanks is (Open)TTD nog steeds een topgame! _/-\o_
Een topgame inderdaad, met netwerk optie

Maar het verschil tussen RR-tycoon en transporttycoondeluxe is enorm.

Overigens heb ik het ter ziele gaan (overname) van microprose altijd als jammer ervaren. Red Storm rising (variant op tom clancy's hunt for red october) m1a1 commander. (tank simulatie) en kennedy approach waren ook schitterende games op de C=64 en de Amiga.

Ik durf met zekerheid te stellen dat naast Everquest de gezamelijke SidMeijer games absoluut mijn meeste tijd geconsumeerd hebben.

@mjtdevries
Sid heeft wel meer gekke trekjes hoor. Iedereen ging naar Real time strategy en er werdt ook geinsinueerd dat civ3/AC geen succes kon worden zonder realtime aspect en dat turnbased down and out was. Ikvraag me af hoeveel van die critici nu mee hosanna voor Sid juichen........


Overigens is er ook een andere legendarische SID. Die leeft voor in sidplay maar dat heeft weer meer te maken met de personen Rob Hubbart en Martin Galway.
hehe, ik heb civilization ook helemaal plat gespeeld (III vooral). :D hulde aan Sid Meier :D voor alle uurtjes gameplesier :D
En terecht. Die man heeft in mijn games jaren mij UREN spelplezier doen laten beleven.
(grappig, eerste keer dat ik zijn gezicht er bij zie)
Voor als je dit leest, uren mag je best letterlijk nemen. In de vakantie ben ik Civilization IV gaan spelen en die game slokt je echt op. Wat een fantastisch spel, zo complex en veelzijdig. Het gaat je zů veel tijd kosten, want de leercurve is ongekend hoog. De A.I. is op hogere moeilijkheidsgraden meedogenloos. En de potjes kosten dagdelen. Per game concept en strategie heb je talloze strategiegidsen en topics op civfanatics staan, en die heb je ook nodig om op een hoger level te spelen. Wat had ik er spijt van dat ik er eergisteren achterkwam dat het al weer half 3 was geworden 's nachts. Ik kan me de laatste keer niet herinneren dat ik een game 5 uur lang non-stop heb gespeeld.

Dit zijn een hoop superlatieven in ťťn reactie, maar geloof me, geen een daarvan is overdreven. Civilization is gigantisch, het aantal units, technologiŽn, strategiŽn... Voor deze game alleen al verdient Sid een Award.
Zeker verdient, iedereen van mijn generatie (jaren 80) heeft minstens een of meerdere games van hem gespeeld, en de meeste van die games waren niet puur entertainment (civilization bvb), je leerde altijd wel iets bij.
De vele uren, dagen, zelfs weken die ik met "Railroad Tycoon" verkwanselt had waren voor mij ook de aanleiding om dat type spel te vermijden, omdat het je volledig inzuigt en het een lange speelduur heeft.

Wel grappig dat Will Wright de prijs eerder kreeg, maar de Sim-games waren een veel groter success.

@Prosje, dat is prima als je de tijd hebt, maar ik heb aardig wat school gemist in die periode :9

[Reactie gewijzigd door Ron.IT op 9 januari 2008 13:32]

omdat het je volledig inzuigt en het een lange speelduur heeft.
En dat is een slecht iets ? Dat is nou juist hetgeen mij zo aanspreekt in deze games.
Het is absoluut iets goeds. Als de gemiddelde dag 6 uur extra had... In een 24uur durende dag vind ik de tijd iets te kostbaar :P
Het geeft heel duidelijk aan wat de sterkte van die games is. Het werkt verslavend en alles wat verslavend is is vaak leuk/lekker etc.!
Hij heeft het wel verdiend denk ik zo. Al speel ik zijn spellen niet, merk ik wel dat veel mensen er veel plezier aan beleefd hebben. Al zijn er in mijn ogen wel meer mensen die zoiets verdiend hebben.
Ik denk aan mijn arme huisgenoot, die maanden niet naar bed kon. Hij was de enige met een kleurenscherm..
Het is alleen jammer dat Sid Meier de afgelopen jaren (8 jaar?) met niets vernieuwends is gekomen. Natuurlijk Is Civ3 leuk en Civ4 is een goed vervolg.. maar echt vernieuwend en revolutionair als dat het was met Civ1... iets compleets nieuws.. nee dat zie je nog maar zelden helaas.
Eigenlijk is Sid vanaf Civ 2 (in mijn ogen nog steeds de beste Civ en misschien wel het beste spel ooit) steeds minder betrokken bij de Civilization-serie. Tegenwoordig heeft ie eigenlijk meer een rol als "executive producer" die de boel op afstand in de gaten houd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True