Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 123 reacties
Submitter: Dryopes

Ontwikkelaar Firaxis, het bedrijf van Sid Meier, werkt aan een nieuwe versie van Civilization. Firaxis heeft een nieuwe engine gebouwd voor het spel, dat net als zijn voorgangers voor de pc verschijnt. Een releasedatum is nog niet bekend.

Uitgever 2K Games, onderdeel van Take-Two Interactive, heeft Sid Meier's Civilization V aangekondigd. Het is nog niet duidelijk wanneer de pc-game zal verschijnen. Meier maakte in 2009 bekend dat zijn bedrijf nog een andere Civ-game in ontwikkeling heeft. Dit spel, dat Sid Meier’s Civilization Network gaat heten, zal alleen via Facebook te spelen zijn en ook hiervan is niet bekend wanneer het uitkomt.

Meier houdt bij het ontwerp van Civ V vast aan de turn-based gameplay van de serie, al zal het speelveld dit keer bestaan uit zeshoekige tegels. Verder kondigden de makers een nieuw vechtsysteem en meer diplomatieke opties aan. Doel van het spel is nog steeds om machtigste persoon op aarde te worden.

Civilization VCivilization VCivilization VCivilization VCivilization V

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (123)

Wat betreft die zeshoekige tegels (die inderdaad nieuw zijn): het lijkt alsof je minder bewegingsvrijheid hebt (zes richtingen in plaats van acht), maar aan de andere kant is het wel nauwkeuriger qua afstand. Met één stap op een honingraat-bord leg je dezelfde afstand af, welke kant je ook op gaat. Op een vierkantjes-bord ga je een bepaalde afstand verticaal of horizontaal, maar diagonaal ga je bijna anderhalf keer zo ver (wortel twee keer om precies te zijn).

Ik vind het absoluut een prima ontwikkeling en zal ook met spanning de herfst afwachten :)

EDIT: Ik zie dat tweakers vermeldt dat er geen relase datum bekend is, maar op de Officiële site staat wel 'Arriving Fall 2010'.

[Reactie gewijzigd door piderman op 19 februari 2010 12:29]

Ik vond de Civilization games wel leuk, maar als je een versie gespeeld hebt heb je ze toch allemaal gespeeld? Als (toegegeven) leek zag ik weinig verschil in gameplay en scenarios tussen de verschillende versies. Of ben ik verkeerd?
Er zijn toch echt wel veel dingen veranderd. De resources zijn er bijgekomen, en dat heeft veel invloed op de game-play. Heb je marmer, dan kun je bepaalde gebouwen veel sneller bouwen. Dat lijkt niet zo belangrijk, totdat je eens een spel speelt waar je het niet hebt.... Idem met ijzer, koper, etc etc. Heeft ook het effect dat je soms een bepaald gebied puur en alleen vanwege een resource wilt hebben, zelfs als dat eigenlijk ongunstig is.

De gevechten zijn flink veranderd... nu kun je makkelijker via een overmacht winnen, terwijl bij de eerste CIV een enkele unit in een stad rustig 10 andere units kon afslaan. Dat werkt nu veel minder goed, omdat die boogschutter wel beschadigd word, hetgeen vroeger niet het geval was.

Qua economie is er ook veel veranderd, bijvoorbeeld hoe de overhead en criminaliteit berekend wordt. Ik weet niet of ik het er altijd mee eens ben, maar het heeft een duidelijk effect op de gameplay. Bij CIV4 moet je heel erg oppassen dat je niet té snel nieuwe steden bouwd, want dan ben je binnen de kortste keren straatarm. (En zonder geld geen ontwikkeling, en dus kom je onderaan in de technologie wedloop. En dat is op de lange duur dodelijk)

Religie is ook nieuw, maar doet eigenlijk maar heel weinig. Komt denk ik omdat de ontwikkelaars niemand tegen het hoofd willen stoten. En dus geen kenmerkende voor en nadelen aan de religies wilde geven.
Religie doet weinig? Religie bepaalt met wie je oorlog hebt, een profeet kan voor de stichter van een religie het verschil maken tussen 50% en 90% science, en met het Apostolic Palace heb je ook nog eens twee hamers per gebouw.

Toegegeven, de verschillen tussen religies zitten 'm erin wanneer je ze ontdekt, met als gevolg dat hinduisme en boedhisme altijd domineren.
Zeker niet, grafisch zit er toch wel een redelijk verschil tussen Civilization 1 uit 1991 en Civilization IV uit 2005.

Gameplay is met name sinds Civ2 toch wel vooruit gegaan, de AI is slimmer geworden, je hebt de beschikking over meer soorten ontdekkingen, wapens, units etc etc.

Alle delen hebben hun charme, maar er zijn wel degelijk verschillen.
Meer wapens en units? Sorry maar de techtree heeft in de 4 delen misschien 10 nieuwe technologien gekregen. De nieuwe units komen voornamelijk vanuit de ras-specifieke units, en daar houdt het dan ook op.

Afziende van de verbeterde graphics, AI (hoewel die soms ook twijfelachtig is) en veel hogere hardware requirements is er naar mijn mening weinig veranderd tussen delen 1 en 4.
Ik noem er een paar: borders, geloof, culture (en bijbehorende wonders), resources (paarden, olie, goud, etc). Toch wel een paar toevoegingen die een groot verschil in gameplay geven.
Het grootste nadeel van Civ 3 en 4 is wel dat het alleen maar full-screen gespeeld kan worden. Het geniale aan Civ 2 was juist dat het windowed kan en dat het perfect naast andere dingen gedaan kan worden daardoor.
Van Civ3 weet ik het niet meer, maar Civ4 kon je ook in Windowed moded spelen hoor, alleen moest je dan wel ff in een tekstfile zitten pielen, maar dat moet voor een tweaker toch niet zo'n probleem zijn lijkt me.

Je kunt o.a. in dit artikel lezen hoe dat moest.
Grafisch natuurlijk, maar qua gameplay zag ik persoonlijk weinig verschil, hier en daar een extra ontwikkeling of betere AI daar gelaten.
Don't change a winning team zal het wel zijn zeker :)
'T is zoals bij de shooters eigenlijk. Thema: WW2. Doel: Duitsers doodschieten. Middel: BAR, Thompson en Garand.
Zijn gewoon vaste puntjes die je altijd tegenkomt maar andere zaken worden aangepast.
Lol, beleef veel plezier aan zijn games. Zo speel ik nog dagelijk Colonization (gratis te downloaden).

Hier dan de link. http://www.disney.com

Topspel. Ik mag hopen dat de gameplay weer fantastisch is. Daar staat Sid Meier toch om bekend.

Admin-edit:Linken naar abandonware doen we hier niet.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 19 februari 2010 10:59]

Colonization is ook al een fantastische game van Sid Meier, waar een vervolg op zou mogen komen ja.

Ook van Railroad Tycoon zou ik graag een waardige opvolger zien (de huidige opvolgers vind ik imho allemaal stukken minder).

Ik vind het imho jammer dat dit soort games eigenlijk nauwelijks meer gemaakt worden, tegenwoordig is het allemaal shooters en racespellen enzo. Dit soort games zijn gewoon vreselijk leuk en verslavend.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 19 februari 2010 11:04]

Er is een opvolger gekomen op Colonization, namelijk Civilization 4: Colonization. Een waardige opvolger en minstens net zo leuk.

Een opvolger van Railroad Tycoon hoef je niet te verwachten van Sid Meier, daar Firaxis niet meer de eigenaar is van de naam en daarmee de titel.
Civ 4 is toch een opvolger van Civ 3?
Ja maar Colonization is een expansion voor Civ4. Het is eigenlijk een remake van Colonization op de Civ4 engine :)
Er is een vervolg op Colonization gemaakt, of liever gezegd een remake (op de CivIV engine): http://www.firaxis.com/games/game_detail.php?gameid=21

Heb hem zelf niet gespeeld maar het schijnt een vrij goede game te zijn. :)
Ik heb die remake gespeeld, en is veel minder leuk dan de originele Colonization. Ik kan mijn argument niet onderbouwen, ik ben alweer vergeten hoe die remake ging 8)7
Meesterlijke game was dat. Helaas gingen bijna alle latere versies meer richting simulator dan game :(
Transport Tycoon Deluxe was een meer uitgebreide versie. weet wel niet meer of die ervoor of erna is uitgekomen.


Maar vond ik minstens even leuk. :)
Top spel was dat heel lang gespeeld.
Speel nu de openTTD versie zwaar verslavend blijft dat spel.
Wat vond ik het toch verschrikkelijk als er een nieuwe locomotief uitgevonden was en je al je 50+ trainen handmatig moets upgraden |:(

Maar ja, verder een excellent spel.
Haha, ja, nu zit er wel in openTDT een optie om automatisch the renewen, dus ik heb het vinkje aan staan dat voertuigen niet verlopen..... Jammer dat er geen auto upgrade optie is, zou het spel direct 10x fijner maken!
50+? 250+ bedoel je 8)
Maar goed dan begin je toch gewoon in het jaar waar de MagLev beschikbaar is :)
Ja idd, een opvolger van Railroad Tycoon zou fantastisch zijn. Daar heb ik dagen speelplezier aan gehad.
er zijn wel vervolgen geweest op de originele railroad tycoon, maar die hebben nooit de eenvoud van de eerste versie kunnen evenaren
Er is ook een GPL-variant van Colonization, Freecol: http://www.freecol.org
tja het komt alleen voor de pc uit, (en daarmee gelijk ook alleen windows (erg jammer, want onder linux zit je bijv vast aan freeciv - een draak van een kutspel dat gewoon de feel van het echte spel niet heeft, ik denk dat colonisation for dos zo beetje mijn eerste pc-gerelateerde verslaving was,

zelfs CnC haalt het er gewoon niet bij,
Ik hoop dat deze versie ook op de game consoles uitkomt.

Ik heb veel plezier beleeft aan Civilization_Revolution.

Ik zou het niet erg vinden als Sid Meier meer games naar de PS3 zou porten.
Civ Rev is wel een zwaar 'versimpelde' versie van Civilization; er zijn heel veel aspecten van de Civ gameplay versimpeld of samengevoegd.
Dit maakt het wel een stuk vlotter om te spelen (zowel in gametijd als besturing), en daarom ook geschikter voor console en mobile.
Ik denk niet dat Civ 5 1-op-1 naar de console zal komen, dat werkt niet lekker.
Civ 4 was al vrij snel door Aspyr geport naar de Mac, ik zou niet weten waarom er, waarschijnlijk wel met enige vertraging, geen Mac versie van Civ 5 zou komen.
Civ4 draait onder Linux via Wine.
Heb (extreem) veel Civ2 gespeeld, daarna wijselijk geen nieuwe versies meer gekocht.
Maar nu ik dit zo zie, begint het toch weer te kriebelen...
Ik heb ook veel Civ2 gespeeld, maar Civ4 is ook heel erg goed hoor! Aanrader voor de tussentijd (met eventuele uitbreidingen)
Ik ook, en heb wel wat pogingen gedaan om met de opvolgers te werken. Maar die gaven me niet echt het Civ 2 gevoel. Civ 2 was ook fantastisch omdat je ook snel succes kon behalen.
Bij de opvolgers heb ik sterk het gevoel dat je eerst maanden moet oefenen, voor je iets bereikt hebt. En dan verlies ik dus snel het geduld met dit soort spellen. (komt ook omdat ik ouder ben en inmiddels niet meer zoveel vrije tijd heb, als dat ik op mijn 14e had).
Zeshoekige tegels? Ik heb het een tijdje niet meer gespeeld, maar volgens mij had IV nog gewoon rechthoekige tegels....

Dat gezegd hebbende, ziet er goed uit. Altijd leuke games!
Dat is inderdaad ook het eerste wat ik dacht. Ik heb 4 met uitbreidingen veel gespeeld (gister nog) en daar zijn de tegels inderdaad vierkant. Over eerdere delen heb ik geen kennis.
Inderdaad, de tegels zijn vierkant waardoor je dus 8 kanten op kan. Nu worden het er 6 zodat de numpad-bewegingen niet meer logisch zijn? We zien wel :-)

Ook ettelijke uren in LAN civ 4 gespeeld (en heel lang geleden nog de 1 of 2). Zo'n potje civ 4 kon al snel een uur of 4-6 duren ^^
Numpad iets minder, maar kijk eens op je lettervlak van je toetsenbord.

Voorbeeld (ik ga het proberen te tekenen)


Jij bent "H". Je kunt de volgende kanten uit:


---- Y U ----
-- G H J ---
---- B N ----

Het lijkt er toch op, he? O-)

Ga naar:
Linksboven: druk op Y
Rechtsboven: druk op U
Links: druk op G
Rechts: druk op J
Linksonder: druk op B
Rechtsonder: druk op N

Het zal wel strategischer zijn, zo naar 6 kanten gaan. Het zat me altijd al mis dat je diagonaal bij CIV4 "verder" kon wandelen dan horizontaal. Is niet zo, maar lijkt zo.
Dat is nu opgelost. :)
123 en 789 lijken me heel logische voor de bewegingen anders.

of als je er anders tegenaan kijkt 147 en 369.
Hopen dat de gameplay net zo goed word als de voorgaande edities, dit is toch wel een van de meest fantastische games imho, heb werkelijk honderden uren besteed aan Civ1-4.

Maargoed, als Meier zich met de ontwikkeling bezighoud, lijkt me dat wel goed te zitten :)
De performance van de game was anders wel om van te huilen in Civ4. Op hardware die drie jaar nieuwer was dan de game draaide het wel redelijk, maar technisch gezien stak het gewoon niet goed in elkaar. Er waren ook best een hoop grafische fouten, maar hoewel die dan aan de game-engine liggen, is het nog steeds de ontwikkelaar van de game die daar verantwoordelijk voor is.
Het meest veelzeggende was wel dat vrij snel na de release van Civ4 er een hacker kwam die de GFX gefixed had. Dat wil zeggen, zonder de sourcecode had hij de bugs uit Civ4 gehaald die voor de slechte grafische performance zorgden. Dat was Sid c.s. zelf niet gelukt.
Zeshoekig net als in voorgaande delen? Het is juist pas sinds Civ 5 dat ze zeshoekig ipv vierkant zijn!

edit: Hopelijk zorgen ze er nu eindelijk eens voor dat de steden er niet absurd lelijk uitzien als ze in de buurt van een berg oid staan.

[Reactie gewijzigd door Jeoh op 19 februari 2010 10:51]

Tot en met 4 is het op de PC altijd vierkant geweest.
Deel 1 en 2 (deel 3 weet ik het niet meer van) waren die vierkantjes wel 45 graden gedraaid tov Venster/View.

Maar heb er dagen zo niet weken lol met alle versies gehad op PC.

[Reactie gewijzigd door HolleBolleTeun op 19 februari 2010 14:30]

In deel 3 waren ze ook nog 45 graden gedraaid. Ik heb vandaag de complete version gevonden bij een gameshop (en daar ben ik heel blij mee)

In ieder geval, de tegels voor zover ik weet nooit zeshoekig geweest. Ik denk niet dat het veel zal uitmaken, ze weten het daar vast wel goed te implementeren, al moet ik zeggen dat het er lang niet zo goed gevisualiseerd uitziet als bij civ IV (daar werden de grenzen van de vierkantjes meegetrokken met rivieren, dat kleine beetje extra detail vond ik geweldig).
Wordt tegen de herfst weer tijd voor 'n scherm met een nog hogere rezolutie :)

[Reactie gewijzigd door zyxnor op 20 februari 2010 07:18]

Owwwww yeahh!!!! Geweldig nieuws, dit!

Civ IV heeft me extreem veel uren van m'n leven gekost (en kost ze nog steeds O-) ), maar er was wel nood aan eens iets nieuws.

Het lijkt wel heeel erg sterk op "De kolonisten van Catan", zo met die hexagons :O .
Dacht ik ook al. Ik zie het niet zo zitten, die hexagons, maar meestal heb ik ongelijk.

Dus, conclusie: een goed teken. ;)
Persoonlijk maakt het me niet zo veel uit, of het nou vierkantjes of zeshoeken zijn... dat heeft maar weinig effect op de feel van de game.

De overigen punten die ze aan willen pakken spreken me veel meer aan, de verbeterde diplomatie heb ik echt op zitten te wachten. In Civ IV vond ik dat landen nogal snel met je in oorlog gingen, hopelijk gaat dat nu beter en zien die AI landen oorlog ook echt als laatste redmiddel :).

Ik hoop dat ze een fall 2010 release gaan halen, dan regel ik alvast een paar weken vrij in December om non-stop te gamen.
mss heeft de ontwikkelaar van Die Siedler von Catan wel de boter gehaald bij Sid..wie weet :D..'t zijn beiden superspellen !
Ik zat me pas nog af te vragen wanneer er een nieuw zou verschijnen..
Toeval ;)

heb de laaste CIV voor op de XBox gekocht vlak na de release,, domper was dat,,
Civ behoord voorlopig nog op de PC!!
Misschien dat Natal hier verandering in kan brengen...?

Al met al een mooi bericht om de dag mee te beginnen!
'K vond de remake op de Xbox360 ook gewoon een super Civ om te spelen. Niet zo uitgebreid als op de pc maar wel genoeg voor veel te veel uren gamen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True