Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Civilization V

Ten oorlog!

Hebben games een houdbaarheidsdatum? Mario bewijst al dertig jaar zijn levensvatbaarheid, dus waarom zou Civilization niet nog een hele tijd meekunnen? Het eerste deel van de godgame verscheen tenslotte 'pas' in 1991, tien jaar nadat de besnorde loodgieter zijn debuut maakte in Donkey Kong.

De leeftijd van een serie is op zich natuurlijk niet relevant. Alleen de inhoud telt, en de grote vraag is dan ook wat Sid Meier en het team bij Firaxis aan vernieuwingen hebben aangebracht. Gelukkig is het meeste daarover al bekend. Meier en consorten hebben geen geheim gemaakt van hun plannen. De voornaamste verandering is dat het speelveld in Civ V anders is ingedeeld en dat eenheden niet meer kunnen worden 'gestapeld'. Het speelveld bestaat voortaan uit zeshoekige tegels, waarop maar één legereenheid tegelijk kan staan. Je kunt dus niet langer een enorm leger op één enkele tegel proppen en daarmee als een tank over het speelveld walsen, een mogelijkheid die oorlog voeren in de voorgaande delen eigenlijk veel te gemakkelijk maakte.

Dat is nu duidelijk anders. Doordat er nog maar één legereenheid op een tegel kan staan, is het vechten opeens een tactische aangelegenheid geworden en dat is een zeer prettige verandering. Het tactische aspect heeft ook met de nieuwe vorm van de tegels te maken. Bij zeshoeken is veel duidelijker welke tegels aan elkaar grenzen. Met de vierkante tegels van de voorgaande delen waren vooral de diagonale grenzen niet altijd even duidelijk. Met de zeshoeken is altijd helder vanuit welke richting je aan kunt vallen of kunt worden aangevallen. Dat is belangrijker dan ooit, want legereenheden ontvangen een bonus als ze aangrenzende tegels bezetten.

* Omsingelen

Het is in Civ V dus zaak om je tegenstander te omsingelen. Het bezetten van de juiste tegels is van groot belang bij een aanval. Het leuke daarbij is dat 'ranged' eenheden nu ook echt over andere tegels heen kunnen schieten. Dat begint al met de boogschutters die je kunt trainen. Ze kunnen over een tegel heen schieten, en je kunt er 'melee'-eenheden voor plaatsen om ze daarbij te beschermen. Sommige kanonnen die je later in het spel krijgt, kunnen zelfs over twee tegels heen schieten, waarmee ze buiten bereik blijven van de 'ranged' eenheden die eerder in het spel worden geproduceerd. Het is dus zaak om zoveel mogelijk aangrenzende tegels rondom de vijand te bezetten, zodat je eenheden de bijbehorende bonus krijgen en je met zoveel mogelijk eenheden kunt aanvallen. Daarbij is het meer dan ooit van belang om de juiste eenheid op de juiste plaats te positioneren.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Lees meer

Civilization krijgt mmog in Azië Nieuws van 26 oktober 2012
Civilization V: Gods & Kings Video van 19 juni 2012
Civilization V Video van 27 april 2011
Sid Meier's Civilization V Video van 22 september 2010
Sid Meier's Civilization V Video van 22 september 2010
Sid Meier werkt aan Civilization V Nieuws van 19 februari 2010

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee