Sid Meier's Civilization V (DVD) Review
22Slbo2T Een review van Civilization V, zonder één van de andere delen gespeeld te hebben. Lijnen trekken naar de voorgaande delen is er dus niet bij. Desondanks denk ik best een mening te kunnen geven over de gameplay, strategische spelletjes heb ik altijd leuk gevonden, al waren de meesten van het 'real time' genre en niet turnbased. Steam De game heb ik gewoon besteld als DVD, maar Civilization V vereist Steam om het te kunnen spelen. Niet erg, je kunt het spel ook downloaden en dan heb je de DVD dus niet nodig. De installatie werkt prima, duurt ook niet heel lang en neemt ongeveer 4-5GB in beslag. Opstarten In Windows XP is er niks aan de hand, maar in Windows 7 heb ik beschikking over DirectX 10 en dus moet...
Pluspunten
Grafisch prima in orde Erg goede begeleiding voor beginners Gameplay is in prima
Minpunten
Wil vaak niet opstarten Vastlopers in DirectX 11 modus Weinig spelers online voor de multiplayer Savegames niet in de Steam-cloud
Eindoordeel
Een review van Civilization V, zonder één van de andere delen gespeeld te hebben. Lijnen trekken naar de voorgaande delen is er dus niet bij. Desondanks denk ik best een mening te kunnen geven over de gameplay, strategische spelletjes heb ik altijd leuk gevonden, al waren de meesten van het 'real time' genre en niet turnbased.
Steam
De game heb ik gewoon besteld als DVD, maar Civilization V vereist Steam om het te kunnen spelen. Niet erg, je kunt het spel ook downloaden en dan heb je de DVD dus niet nodig. De installatie werkt prima, duurt ook niet heel lang en neemt ongeveer 4-5GB in beslag.
Opstarten
In Windows XP is er niks aan de hand, maar in Windows 7 heb ik beschikking over DirectX 10 en dus moet je kiezen. Jammer dat ze dat niet gewoon aan het spel overlaten, maar je kunt dus kiezen of je DirectX 9 of 10/11 wil gebruiken.
Je krijgt enkele intro logo filmpjes te zien en als laatst een filmpje wat een verhaal laat zien over een vader en zoon. Deze laatste intro is niet meteen weg te klikken met ESC of iets dergelijks, zo ineens 10 seconden verder sluit het filmpje wel af als je geregeld ESC in hebt gedrukt. Dat had beter gekund, het filmpje één keer bekijken vind ik genoeg.
Hier bleef het filmpje meestal even haken en skipte dan naar het menu
[img=620]rSR6V3Zp[/img]
De DirectX 10/11 modus is leuk, je kunt daar (ten opzichte van DirectX 9) MSAA 2x - MSAA 8x instellen, meer is het ook niet. Echter liep het spel nog in het opties menu vast en ben ik weer terug gegaan naar DirectX 9. In DirectX 9 heb ik verder geen problemen met vastlopers of iets dergelijks.
Eerste indruk
Meteen een Singleplayer game gestart, je begint gewoon meteen een game met de standaard instellingen. Die instellingen kun je aanpassen door een ander menu item te kiezen, maar eerlijk gezegd had ik de Campaign modus verwacht toen ik op Singleplayer drukte.
In game waar ik in terecht kwam speelde ik Iroquois. Het spel ziet er goed uit, de framerate is prima en dat dan wel in DirectX 9 modus. De UI is ook prima, behalve dat sommige elementen over elkaar heen schuiven bij bepaalde acties, maar dat zal niet vaak gebeuren.
Gameplay
Turnbased is niet helemaal mijn ding, maar het heeft ook wel weer wat vind ik. Civilization V heeft in ieder geval goed aan beginners gedacht. Je kunt bij opties instellen voor hoever je bekend met met Civilization. Daarop baseert het spel dan de mate van hulp die je krijgt in de vorm van advisors en tooltips. Dus ook voor de beginner is het spel prima te spelen en dat is denk ik een pluspunt. Ik kan me voorstellen dat doorgewinterde Civ'ers dit te makkelijk vinden en liever wat meer hardcore gaming gezien hadden.
Enkele voorbeelden:
- Wat je het beste kun bouwen op welke tile.
- Advisors geven aan welke research zij het belangrijkste vinden. Military zal kiezen voor dingen die het leger of de verdediging beter maken terwijl Economy kiest voor iets waardoor er meer geproduceerd word.
- Bevestiging bij bepaalde acties; bijvoorbeeld bij het aanvallen van een stad. Hij geeft dan aan dat je minimaal 4 units in de buurt moet hebben.
- Alle beschikbare acties worden weergegeven voordat je naar de volgende beurt kan.
- Je kunt vooraf zien of jou unit de unit van de vijand verslaat.
Het wisselen van beurten gaat best vlot, hoe meer spelers in een spel, hoe langer het duurt. Hooguit enkele seconden heb ik gezien, dus dat valt mee. Je word bij elke actie netjes naar de plek van de actie toegetrokken, dus je zult niks missen.
De game heb ik redelijk simpel kunnen uitspelen, meteen de eerste keer dus! Winnen was goed te doen, zolang je units blijft bouwen en genoeg tijd hebt. Dat laatste vooral, want in de 'scenario modus' was het al gauw gedaan met de pret, een stuk moeilijker. Ik had het idee dat ik bergen moest verzetten tijdens één beurt. Naderhand bleek in de scores dat ik te weinig population had, een factor of 10 te weinig... Je moet genoeg farms bouwen en vooral vroeg.
Het bewegen van de units gaat prima. Soms duurt het wel even voordat ze bewegen of voordat ze een target aanvallen. Niet helemaal soepel, maar ook niet storend. De units kunnen ge-upgrade worden, dat verschild weer per type. De 1 heeft er meer dan de ander en je speelt er meer vrij gedurende de upgrades van je units.
Multiplayer
De lijst met games heb ik even bekeken, maar ik was al snel klaar. Er stonden drie games in met slechts één persoon erin... Dat is natuurlijk vreselijk weinig en behalve dat vraag ik me af waarom ze niet gewoon een matchmaking systeem hebben toegevoegd.
Als klap op de vuurpijl is er dan wél weer een hotseat modus, maar kan niet ontbreken bij een turnbased game als deze.
[img=620]Ke9WIi6i[/img]
Tot slot
De game weigert dienst op het moment. Na enkele keren proberen op te starten gaat hij soms even in DirectX 11 modus, om vervolgens dan weer vast te lopen. DirectX 9 modus wil helemaal niet opstarten, dus daarbij komt de review dan ook tot een einde!
Slechts de screenshot van het filmpje heb ik zelf gemaakt, de rest is van internet geplukt. Screenshots maken wilde niet lukken.
Edit 12-april-2012
De gameplay is inderdaad iets wat je na verloop van tijd pas goed kunt beoordelen. Daarbij was ik te snel klaar met het schrijven van deze review.
Gameplay
Het spelen van een turnbased game is heel anders dan die van een real time game en dat verschil is belangrijk om in de gaten te houden. Al met al kan ik zeggen dat Civ 5 z'n charmes heeft en daarom krijgt Civ 5 toch een betere beoordeling (goed) dan wat ik eerder had ingevuld (voldoende).
De verschillende civ's zijn allemaal anders en hebben elk hun eigen voordelen. Het leuke aan de Amerikanen is dat het makkelijker word om snel te groeien en zeker met de Liberty techtree. Groeien is heel belangrijk viel me op, je kunt meer legers maken en gevechten versterken. Voor je een gevecht begint ben je heel wat turns bezig om de eenheden in positie te krijgen en als je dan wint geeft dat voldoening. De replaywaarde is groot, mits je een beetje verschillende civ's en maptypes speelt.
Stabiliteit
Nog steeds geen sterk punt! Vast lopen gebeurt niet zo vaak en is niet echt een probleem, maar het niet willen opstarten is toch wel een issue. Vooral onder Windows 7 heb ik hier veel last van.
Steam
Het is erg jammer dat er geen gebruik word gemaakt van de mogelijkheid om savegames in de steam-cloud. Gezien de langdurigheid van een game zal het vast eens gebeuren dat je ergens anders bent of van een andere computer gebruik maakt.
Heb jij ook een Sid Meier's Civilization V (DVD)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (19)
Is toch niet helemaal gelukt. Ik lees te weinig over de gameplay en te veel over technische problemen. De review is in ieder geval niet representatief voor de game. Je had waarschijnlijk beter nog een paar maanden kunnen wachten.
Mbt de dx9/dx11. Wat is er mis met een dx9 vs dx10/11 launcher? Ik zie echt niet hoe dit een nadeel kan zijn... Veel kaarten ondersteunen dx10 of 11 maar zijn toch niet zo snel, op dx9 heb je dan vaak toch wat meer performance.
Hier kun je het verschil zien tussen dx9 en dx11: http://forums.civfanatics.com/showthread.php?t=381048
Mbt de stabiltiet; bij mijzelf, een goede vriend en mijn vriendin is de game nog nooit vastgelopen. We hebben wel alle 3 een nvidia kaart dus wie weet moet je het in die richting zoeken.
Mbt de intro: Hierboven al vermeld, hangt van de snelheid van je pc af.
Mbt de multiplayer: Civilization wordt over het algemeen gespeeld door mensen die nou juist niet op het competitieve zitten te wachten. De lol zit hem in het opbouwen van je beschaving en als een andere speler dit probeert te slopen dan is dit niet echt leuk. Dat is dan ook de reden dat iedereen gewoon private games maakt zodat ze samen (al dan niet in hetzelfde team) tegen de andere beschavingen (ai) kunnen spelen.
Wil je competitief spelen dan bestaat er via steam de player leauge:
http://steamcommunity.com/groups/real-civplayers
http://steamcommunity.com/groups/civplayers
Het belangrijkste aan civilization is dat het niet alleen om oorlog voeren gaat. Je moet een balans vinden tussen groeien (nieuwe steden), het verbeteren van je steden (workers, gebouwen), je leger, de happiness en je research. Hierbij is er niet een beste manier. De ene speler geeft de voorkeur aan veel "slechte" steden, terwijl de andere het liever doet met een paar ver ontwikkelde steden. Daarnaast zijn er een stuk of 8 manieren om het spel te winnen. Dit kan door middel van oorlog maar ook door een culture victory, diplomatic victory, space race, enz.
[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 14:25]
Met de launcher is aan de ene kant niks mis, aan de andere kant moet een spel dat zelf kunnen beslissen en niet aan de speler overlaten. Dat er een mogelijkheid is om te kiezen door parameters aan de snelkoppeling mee te geven is niet erg, maar de launcher moet niet nodig zijn.
De vastlopers zijn het grote probleem niet eens, maar het opstarten. Ik klik in de launcher op DX9 en er gebeurt gewoon helemaal niks. Het venster sluit, maar geen spel. Hier heb ik alleen last van in combinatie met Windows 7. Met andere spellen heb ik nergens last van, dus dat vind ik toch jammer.
Competitie is niet zozeer het woord waar ik naar zoek, wat wel handig is ... is dat je tegen mensen kunt spelen van je eigen niveau. Nu kom ik misschien in een multiplayer game terecht met iemand die veel beter is en word ik meteen verslagen, dat vind ik niet leuk. Liever heb ik een kans om te winnen.
Die victory conditions ga ik nog eens verder bekijken. Ik dacht ook gelezen te hebben dat je niet persé hoefde te winnen doormiddel van oorlog.
Anyway, ik ga het spel nog eens driftig onderzoeken op Windows XP, daar werkt ie namelijk wel goed. Dan hoop ik de gameplay elementen wat verder te kunnen bespreken.
Eigenlijk wil ik nog een extra kopje maken, nu gebruik ik bold als kopje, maar zou ik liever een H1 gebruiken met daaronder bold voor de subkopjes.
[Reactie gewijzigd door TheNephilim op 23 juli 2024 14:25]
Spelen tegen mensen past gewoon niet zo bij de game. Met een beetje game ben je snel een paar dagen bezig (afhankelijk vd map size). Het is geen rts waarbij je na 1 uur wint of verliest, het is een evolutie die zich afspeelt over 500+ turns.Competitie is niet zozeer het woord waar ik naar zoek, wat wel handig is ... is dat je tegen mensen kunt spelen van je eigen niveau. Nu kom ik misschien in een multiplayer game terecht met iemand die veel beter is en word ik meteen verslagen, dat vind ik niet leuk. Liever heb ik een kans om te winnen.
Je vastlopers zullen waarschijnlijk het gevolg zijn van een driver issue (catalyst + oude kaart is wel vaker oorzaak van problemen).
[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 14:25]
De intro is inderdaad niet gelijk te skippen, dit komt doordat het spel laad terwijl de intro zich afspeelt. Op het moment dat je pc klaar is met laden kun je het filmpje pas skippen. En aangezien je pc altijd ongeveer even snel zal laden, zul je dus inderdaad altijd pas rond hetzelfde punt kunnen skippenJe krijgt enkele intro logo filmpjes te zien en als laatst een filmpje wat een verhaal laat zien over een vader en zoon. Deze laatste intro is niet meteen weg te klikken met ESC of iets dergelijks, zo ineens 10 seconden verder sluit het filmpje wel af als je geregeld ESC in hebt gedrukt. Dat had beter gekund, het filmpje één keer bekijken vind ik genoeg.
Voor de rest een mooie review vanuit de ogen van een nieuweling in de reeks. (Eventuele spel/typfouten daar gelaten, daar kijk ik niet naar op dit tijdstip
Maar je hebt gelijk, na een nachtje slapen, vind ik dat de Gameplay inderdaad een ster meer waard is.
Wil vaak niet opstarten
- Geen last van
Vastlopers in DirectX 11 modus
- Ook geen last van
Weinig spelers online voor de multiplayer
- Geen last van want ik speel geen multiplayer met deze games
Savegames niet in de Steam-cloud
- De mijne toch echt wel...
[Reactie gewijzigd door Huib_Bloodstone op 23 juli 2024 14:25]
Multiplayer gebruik je niet, maar dat vind ik toch wel leuk om te doen. Al snap ik dat het bij deze game niet echt handig is. Voor LAN wel weer...
De savegames verschijnen bij mij echt niet, laatst geprobeerd, maar ik moest gewoon een nieuwe game opstarten op een andere PC.
6970, 1100T, win7
Geen vastlopers, nooit problemen met opstarten.
Maar vroeger, voor de berg patches, liep civ 5 continu vast i.v.m. bekende bugs waar ik dan ook altijd last van had. Vooral de scroll-crash had ik erg veel mee te maken.
Ik vind civ 5 wel nog steeds belachelijk traag draaien, zo mooi is het grafisch niet en intelligentie van de AI stelt ook nog steeds niet veel voor.
Ik zag dat er diverse DLC voor Civ 5 beschikbaar is, niet eens zo duur, maar je moet een game kunnen beoordelen op basis van de basiscontent.
Herspeelbaarheid is juist een van de sterke punten van Civilization
De review zelf vind ik ook wat te kort. Er wordt te weinig (of niet) ingegaan op de verschillende gameplay elementen van het spel.
Zelf heb ik nog nooit echte problemen gehad met het spel, heeft altijd relatief stabiel gedraaid (Intel + ATI) Juist na de release is een ander verhaal, toen was het een groot bug-fest
maarja, dat verschilt natuurlijk per systeem
En de savegames worden wel opgeslagen in de steam-cloud hoor
Je kunt het aanvinken in je save-scherm
Zoals eerder gezegd, ben ik geen Civ expert en daarom houd ik het gewoon aan de oppervlakte.
Volgens mij heb ik een andere versie dan jullie, want dat had ik zeker gezien.
Binnenkort toch maar eens upgraden
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/36533/Smaller_J_forum60x60.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/300990/2.jpg?f=community)