Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Wat zou je opnoemen als iemand je vroeg naar de karakteristieke eigenschappen van een Civilization-game? Waarschijnlijk iets als 'van oudheid naar heden, om beurten een zet doen, vierkante tegels, eenheden stapelen' en 'ik speel nog één beurt'. Dat zijn tientallen jaren de meest kenmerkende punten van alle Civ-games geweest. Firaxis durft echter steeds verder af te wijken van de gebaande paden en met Civilization: Beyond Earth gaat de Amerikaanse studio daarin nog een flinke stap verder.

Logo Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

In Civilization V, de laatste grote Civ-game van de studio, ging het roer al flink om. Geen vierkante tegels meer, maar zeshoekige en geen eenheden meer die samen op een vakje kunnen staan, maar slechts één unit per tegel. In Beyond Earth gaat Firaxis nog een stap verder. Het vertrouwde concept van beginnen met een piepkleine nederzetting ergens ver terug in de geschiedenis gaat overboord. Beyond Earth speelt in de toekomst.

Dat niet alleen; het speelt zich niet langer af op aarde en er zijn geen historisch verantwoorde beschavingen en leiders meer. In plaats daarvan ga je de ruimte in, naar een onbekende planeet. Dat geeft aanleiding tot een heleboel vragen en gelukkig konden we die al voor de officiële aankondiging van de game stellen aan Lena Brenk en Anton Strenger, die als lead producer en gameplayprogrammeur bij Firaxis aan Beyond Earth werken.

Geen Civ VI

Zo willen we weten hoe we deze nieuwe Civilization moeten zien. De game heeft een subtitel en geen nummer, wat doet vermoeden dat het geen opvolger is van Civ V, maar meer een zijstap als consolegame Civilization Revolution of Facebook-game Civ World. Brenk: "Het is inderdaad geen Civ VI. Het is een nieuwe, losstaande game. Sterker nog, het is een poging om los te breken van de beperkingen die er zijn bij de oude, op geschiedenis gebaseerde Civ-games. De stap de ruimte in geeft ons de kans om te experimenteren met nieuwe omgevingen, nieuwe verhaallijnen en nieuwe gameplay-elementen."

Aankondiging Sid Meier's Civilization Beyond Earth


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (40)


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True