Civilization: Beyond Earth Preview

Sid Meier gaat de ruimte in

Breuk met het verleden

Wat zou je opnoemen als iemand je vroeg naar de karakteristieke eigenschappen van een Civilization-game? Waarschijnlijk iets als 'van oudheid naar heden, om beurten een zet doen, vierkante tegels, eenheden stapelen' en 'ik speel nog één beurt'. Dat zijn tientallen jaren de meest kenmerkende punten van alle Civ-games geweest. Firaxis durft echter steeds verder af te wijken van de gebaande paden en met Civilization: Beyond Earth gaat de Amerikaanse studio daarin nog een flinke stap verder.

Logo Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

In Civilization V, de laatste grote Civ-game van de studio, ging het roer al flink om. Geen vierkante tegels meer, maar zeshoekige en geen eenheden meer die samen op een vakje kunnen staan, maar slechts één unit per tegel. In Beyond Earth gaat Firaxis nog een stap verder. Het vertrouwde concept van beginnen met een piepkleine nederzetting ergens ver terug in de geschiedenis gaat overboord. Beyond Earth speelt in de toekomst.

Dat niet alleen; het speelt zich niet langer af op aarde en er zijn geen historisch verantwoorde beschavingen en leiders meer. In plaats daarvan ga je de ruimte in, naar een onbekende planeet. Dat geeft aanleiding tot een heleboel vragen en gelukkig konden we die al voor de officiële aankondiging van de game stellen aan Lena Brenk en Anton Strenger, die als lead producer en gameplayprogrammeur bij Firaxis aan Beyond Earth werken.

Geen Civ VI

Zo willen we weten hoe we deze nieuwe Civilization moeten zien. De game heeft een subtitel en geen nummer, wat doet vermoeden dat het geen opvolger is van Civ V, maar meer een zijstap als consolegame Civilization Revolution of Facebook-game Civ World. Brenk: "Het is inderdaad geen Civ VI. Het is een nieuwe, losstaande game. Sterker nog, het is een poging om los te breken van de beperkingen die er zijn bij de oude, op geschiedenis gebaseerde Civ-games. De stap de ruimte in geeft ons de kans om te experimenteren met nieuwe omgevingen, nieuwe verhaallijnen en nieuwe gameplay-elementen."

Aankondiging Sid Meier's Civilization Beyond Earth

2K Games kondigt Battleborn aan Nieuws van 8 juli 2014
Civilization Beyond Earth Video van 13 juni 2014