Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Gamescom: Jon Shafer over Civilization V

Risico's nemen

Jon Schafer, Lead Designer Civilization VNadat we al wat hadden mogen stoeien met een vroege versie van het spel, kregen we in Keulen de kans om te spreken met Jon Shafer, de jonge lead designer van Civilization V. Hij is de man die aan het hoofd staat van het team dat het turn-based spel maakt, hoewel de naam Sid Meier groot op de doos prijkt. De veteraan die het concept van het eerste deel bedacht, had alleen een adviserende rol en Shafer kan dus het meeste vertellen over het spel, dat op 24 september verschijnt voor de pc.

Civilization V heeft wat onderdelen geleend van consolegame Civilization Revolution uit 2008. Is dat geen risico? Er zijn veel verstokte Civ-fans die de consolegame beschouwen als een versimpelde versie van het echte werk, de pc-games Civ IV en zijn voorgangers.
Dan moet ik maar gelijk duidelijk maken dat Civ V toch echt meer gemeen heeft met Civ IV dan met Civ Rev. Een van de eerste doelen die we ons hebben gesteld toen we aan het ontwerp van Civ V begonnen, was dat we het spel dezelfde diepte en complexiteit als Civ IV wilden geven. We hebben Civ Rev ooit met een bepaald doel ontworpen en dat doen we nu weer met Civ V. We willen van Civ Rev en Civ V duidelijk verschillende games maken. Tegelijkertijd heeft Civ Rev ons wel duidelijk gemaakt dat het mogelijk is om een game te maken die een breder publiek aanspreekt. Daarom willen we met Civ V proberen om een spel te maken dat gemakkelijker is om in de vingers te krijgen. We willen dat het gemakkelijker is om te leren hoe het spel werkt. Dat blijkt vooral uit de interface van het spel en de Advisors die we van Civ Rev hebben overgenomen. Bij de interface hebben we de aanpak omgegooid. Civ IV had een erg uitgebreide interface, die je erg veel informatie gaf. Alles wat we in de interface kwijt konden, hebben we er ook ingestopt. Bij Civ V doen we het juist omgekeerd. De interface laat alleen zien wat je echt nodig hebt en meer niet. De interface is immers zo ongeveer het eerste wat je ziet van het spel en we wilden dus met een afgeslankte interface gelijk een goede indruk maken.

De Advisors hebben we inderdaad van Civ Rev overgenomen. Dat bleek een prima manier om het spel aan mensen uit te leggen. We hebben de grafische stijl wat aangepast; in Civ Rev was die wat ludieker en in Civ V wilden we een wat meer realistische stijl, maar verder is een herkenbaar gezicht dat advies geeft een grote verbetering in het spel. Het is prettig dat er iemand is die uitlegt hoe het spel werkt terwijl je speelt. In de meeste pc-games moet je eerst een complete tutorial doorlopen voordat je kunt spelen. Hier kun je gelijk beginnen, terwijl iemand je gaandeweg vertelt wat je moet doen.

Wat we verder van Civ Rev hebben overgenomen, is minder opvallend. We hebben geprobeerd eenheden in het spel mogelijkheden te geven die wat meer van elkaar verschillen en daardoor leuker zijn om te gebruiken. In Civ IV is alles heel erg op getallen gebaseerd, in Civ Rev wat meer op mogelijkheden. Daarvan hebben we iets in Civ V overgenomen. In de nieuwe game hebben we de getallen wat groter gemaakt, of vervangen door iets wat niet zozeer op getallen is gebaseerd, maar gewoon een geheel nieuwe optie biedt.

Ook de grafische stijl van Civ V heeft iets van het stripachtige karakter van Civ Rev, terwijl Civ IV veel realistischer was.
We willen vooral bereiken dat Civ V een duidelijke en geheel eigen grafische stijl heeft. Civ IV was de eerste versie van de serie die geheel in 3d was en bij het ontwerp daarvan moesten we dus vooral nog leren hoe we het bestaande concept naar 3d konden vertalen. Tegen de tijd dat we aan Civ V begonnen, hadden we daar veel meer ervaring mee en hadden we ook veel meer ervaring met de 3d-engine. Dat wil zeggen dat we ons meer konden concentreren op de stijl van het spel. Dat zie je ook bij andere games. Neem de uitgesproken grafische stijl van Team Fortress 2. Die kon ook ontstaan omdat de makers inmiddels zeer vertrouwd waren met de engine van het spel. Dat geldt ook voor ons. We hebben vooral aandacht besteed aan de leiders van de verschillende mogendheden in het spel. Die wilden we een heldhaftig uiterlijk geven. Net zoals je ziet in sommige films, waar de titelheld er net iets gespierder uitziet dan de rest, en zoals hij er wellicht in het echte leven heeft uitgezien. Daarbij willen we met Civilization altijd een positief beeld van de geschiedenis geven. Er zijn al zoveel games met een duister wereldbeeld.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Lees meer

Civilization V: Gods & Kings Video van 19 juni 2012
Civilization V Video van 27 april 2011
Sid Meier's Civilization V Video van 22 september 2010
Sid Meier's Civilization V Video van 22 september 2010
Sid Meier werkt aan Civilization V Nieuws van 19 februari 2010

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee