Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

We bouwen onze eerste kolonie

De ruimte in

Een Civilization die niet in het verleden speelt, maar de aarde verlaat en de toekomst verkent: dat roept bij fans van de serie direct herinneringen op aan Alpha Centauri, de vorige en veelgeprezen poging van Sid Meier en consorten om de ruimte in te duiken. Maar Civilization: Beyond Earth is geen Alpha Centauri 2. Het is Civilization V in een andere omgeving, zo blijkt nadat we de game hebben kunnen spelen.

We kregen van uitgever 2K Games de kans om een vroege versie van Beyond Earth te spelen, zo vaak als we maar wilden. Al was er wel een duidelijke restrictie; na 250 speelbeurten was het gedaan met de pret en was verder spelen onmogelijk. In voorganger Civilization V heb je tegen die tijd je rijk al aardig op orde. In Beyond Earth is dat anders. Daar is het leven niet zo makkelijk en heb je meer tijd nodig om een soepel draaiende kolonie op te bouwen.

Keuzes maken

Beyond Earth speelt zo'n 300 jaar na nu, en je begint het spel gewoon op aarde. Direct na de start van de game vertrek je naar een onbekende planeet, met als doel daar een kolonie te vestigen. Je kunt voor je vertrek een aantal keuzes maken. Zo kun je kiezen namens welk consortium je op pad gaat, wat voor kolonisten er mee gaan aan boord, wat voor apparatuur je meeneemt en - dat is misschien wel het belangrijkste - naar welke planeet je af wilt reizen. Elke keuze is van invloed op het begin van de game, want elke keuze die je maakt geeft een kleine bonus aan je beginnende kolonie.

Beyond Earth op de E3.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite