×

Civilization: Beyond Earth Preview

Sid Meier gaat de ruimte in

Door , 36 reacties

Een nieuwe Alpha Centauri

In april was er opeens de aankondiging van een nieuwe Civilization. Geen mobiele game, geen free-to-play game, geen Facebook-game, nee: een volwaardige nieuwe Civ, de opvolger van het in 2010 verschenen Civilization V. De titel geeft bovendien al veel weg van waar het in het nieuwe Civilization: Beyond Earth om draait: een reis de ruimte in, naar een planeet ergens ver weg van de aarde. Dat maakt tegelijk duidelijk dat Beyond Earth dan wel volgt op Civ V, maar eigenlijk meer een opvolger is van Alpha Centauri, de game die Sid Meier en Brian Reynolds in 1999 afleverden. Heel kort samengevat zou je Beyond Earth dus kunnen zien als Alpha Centauri in het jasje van Civ V.

Videopreview Civilization: Beyond Earth

De technische ondergrond was direct goed herkenbaar toen we op de beursvloer een vroege versie van de game mochten spelen. Het lijkt erg op Civ V. Dat het een vroege versie van de game betrof, werd ook direct duidelijk, want vooral grafisch gezien is hij nog lang niet af. Alle menu's zijn nog simpele rechthoeken en veel van de iconen in de interface ontbreken. Daar zijn nu nog vaak slechts wat zwarte vlakjes te zien, waar een provisorische tooltip duidelijk moet maken waarvoor het vlakje dient. Wat we konden spelen is dus nog heel erg work in progress, al is de gameplay van Beyond Earth al redelijk af, als we de dames en heren van Firaxis moeten geloven.

Opnieuw zeshoeken

Dat de game gemaakt wordt met de engine van Civ V heeft ook als gevolg dat de voornaamste vernieuwingen van die game overgenomen zijn. Dat wil zeggen dat het speelveld opnieuw verdeeld is in zeshoekige tegels en niet langer in vierkante vlakken. Dat maakt dat elke tegel meer raakvlakken met andere tegels heeft, wat de strategische opties vergroot. Ook van Civ V overgenomen is de beperking dat er slechts één militaire eenheid op een tegel kan staan en je dus niet langer kunt stacken. Vooral dat maakt de gameplay van Civ V behoorlijk anders dan die van de vele voorgangers en in Beyond Earth wordt dat dus overgenomen.

*